PARLAMENT ČESKÉ REPUBLIKY
Poslanecká sněmovna 1996
II. volební období
37
Vládní návrh
zákona
ze dne ................1996,
o opatřeních ve vztahu k Libyi
Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:
§ 1
(1) Zakazují se veškeré operace s kapitálem a finančními zdroji (včetně kapitálu získaného nebo plynoucího z nemovitostí) nacházejícími se na území České republiky, jež vlastní nebo kontrolují, přímo nebo nepřímo, vláda Libye, státní orgány Libye nebo libyjské podniky.
(2) Fyzickým osobám, které mají bydliště na území České republiky, právnickým osobám, které mají sídlo na území České republiky, jakož i jakýmkoliv jiným osobám nacházejícím se na území České republiky, se zakazuje poskytovat, přímo nebo nepřímo, kapitál nebo finanční zdroje uvedené v odstavci 1, k dispozici vládě nebo státním orgánům Libye nebo jakémukoliv libyjskému podniku nebo v jejich prospěch.
(3) Libyjským podnikem se pro účely tohoto zákona rozumí jakýkoliv obchodní nebo průmyslový podnik nebo podnik veřejných služeb, který vlastní nebo kontroluje, přímo nebo nepřímo,
a) vláda nebo státní orgány Libye,
b) jakýkoliv subjekt sídlící kdekoliv, vlastněný nebo kontrolovaný vládou nebo státními orgány Libye,
c) jakákoliv osoba jednající v zastoupení subjektů uvedených pod písm. a) a b).
(4) Zákaz uvedený v odstavci 1 se nevztahuje na finanční prostředky určené bezprostředně a výhradně k zajištění činnosti libyjské diplomatické mise v Praze.
§ 2
Opatření uvedená v § 1 se nevztahují na kapitál nebo jiné finanční prostředky plynoucí z prodeje nebo dodávek
a) ropy nebo ropných produktů, včetně zemního plynu a produktů ze zemního plynu,
b) zemědělských produktů nebo komodit pocházejících z Libye, a vyvážených odtud po datu 1.12.1993, pod podmínkou, že tento kapitál bude uložen na zvláštní bankovní účty, určené výhradně pro tento kapitál.
§ 3
Zakazuje se vývoz komodit pro ropný průmysl, stejně jako všech druhů vybavení, dodávek a příspěvků nebo licencí na výrobu a údržbu těchto předmětů. Specifikace předmětů, jichž se zákaz týká, je obsažena v příloze tohoto zákona.
§ 4
(1) Zakazuje se provádění jakýchkoliv obchodních transakcí s libyjskou leteckou společností, včetně přijímání nebo indosace (převodu rubopisem) letenek nebo jiných dokladů vydaných touto leteckou společností.
(2) Zakazuje se uzavírat nebo prodlužovat smlouvy o
a) poskytnutí jakéhokoliv letadla imatrikulovaného v České republice nebo jeho komponentů pro užití v Libyi,
b) poskytování technických služeb nebo údržby jakéhokoliv letadla nebo jeho komponentů v Libyi.
(3) Zakazuje se dodávat jakékoliv materiály určené ke stavbě, zdokonalení nebo údržbě libyjských civilních nebo vojenských letišť nebo zařízení a vybavení k nim příslušejících. Současně se zakazují dodávky jakýchkoliv technických nebo jiných služeb nebo komponentů určených k údržbě jakýchkoliv libyjských civilních nebo vojenských letišť nebo zařízení a vybavení k nim příslušejících, s výjimkou vybavení pro případ nouze a vybavení a služeb přímo souvisejících s řízením civilní letecké dopravy.
(4) Zakazuje se obnovovat jakékoliv přímé pojištění libyjského letadla.
§ 5
Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení.
Příloha k zákonu o opatřeních ve vztahu k Libyi.
Výčet předmětů, jichž se týká zákaz vývozu podle § 3 tohoto zákona:
1. Čerpadla o střední nebo velké kapacitě, jejichž kapacita se rovná nebo převyšuje 350 m3 za hodinu a hnací systémy (plynové turbíny, elektrické motory) určené k využití při přepravě surové nafty a zemního plynu.
2. Vybavení určené k využití v terminálech pro export surové nafty:
a) Bóje a bodové kotvy užívané při nakládání
b) Ohebné hadice pro spojení mezi podvodními komorami (PLEM) a bodovými kotvami a plovoucí nakládací hadice velkých průměrů (od 12 do 16 palců)
c) Kotevní řetězy
3. Vybavení, které nebylo speciálně určeno k použití v terminálech exportu surové nafty, ale které díky své velké kapacitě může být pro tento účel použito:
a) Nakládací čerpadla s velkou kapacitou (4000 m3/hod) a malými hlavicemi (10 barů)
b) Pomocná čerpadla s přibližně stejnou průtokovou rychlostí
c) Přístroje pro kontrolu rovných potrubí a čistící nástroje (např. "typ ježek") (16 palců a více)
d) Měřící přístroje s velkou kapacitou (1000 m3/hod a více)
4. Zařízení rafinérií
a) Kotle odpovídající Normám 1 Americké společnosti strojních inženýrů
b) Pece odpovídající Normám 8 Americké společnosti strojních inženýrů
c) Rektifikační věže odpovídající Normám 8 Americké společnosti strojních inženýrů
d) Čerpadla odpovídající Normám 610 Amerického naftového institutu
e) Katalytické reaktory odpovídající Normám 8 Americké společnosti strojních inženýrů
f) Připravené katalyzátory, včetně:
katalyzátorů obsahujících platinu
katalyzátorů obsahujících molybden
5. Náhradní součástky k přístrojům výše uvedeným pod body 2
až 4
Důvodová zpráva
Obecná část
Dne 11.listopadu 1993 přijala Rada bezpečnosti (RB) OSN rezoluci č. 883 zpřísňující s platností od 1. prosince 1993 již zavedené sankce proti Libyi.
RB OSN 21.ledna 1992 jednomyslně přijala rezoluci č. 731, která vyzývá Libyi ke spolupráci při vyšetřování pumových atentátů proti americkému letadlu PanAm 103 a francouzskému UTA 772, a k vydání podezřelých osob k soudu do Velké Británie nebo USA. Další rezolucí 748 z 31.března 1992 reagovala RB OSN na nesplnění požadovaných podmínek a vyhlásila k 15.dubnu 1992 omezené diplomatické, obchodní a dopravní sankce vůči Libyi. V souladu s touto rezolucí RB OSN poté čtyřikrát posuzovala sankční režim proti Libyi a vždy jej bez výjimky potvrdila. Rezoluce č. 883 (1993) předložená USA, Velkou Británií a Francií, byla schválena poté, co Libye nedodržela další lhůtu (konec září) k vydání podezřelých osob k soudu do zahraničí.
Hlavními závazky, které pro ČR v souvislosti s přijetím rezoluce č. 883 (1993) vznikly po vstoupení zpřísněných sankcí počínaje dnem 1. prosince 1993 v platnost, jsou zmrazení jakýchkoliv finančních operací přímo či nepřímo souvisejících s libyjským kapitálem, vyjma operací souvisejících s prodejem ropy a ropných produktů, zákaz vývozu komodit pro ropný průmysl specifikovaných v příloze rezoluce a zákaz jakýchkoliv operací s letenkami a dalšími doklady vydanými Libyjskými arabskými aeroliniemi (LAA).
Z tohoto důvodu vláda ČR uložila usnesením č. 683 z 1. prosince 1993 svým členům, aby v rámci své působnosti a pravomoci zajistili plnění výše uvedené rezoluce. Vláda současně uložila představitelům zainteresovaných resortů informovat o přijatých opatřeních ministra zahraničních věcí ČR, aby tento podal informaci generálnímu tajemníku OSN o krocích, které ČR podnikla s cílem splnit závazky vyplývající z rezoluce.
S ohledem na ustanovení čl. 2, odst. 4) Ústavy ČR a ustanovení čl. 2, odst. 3) Listiny základních práv a svobod je k plnému uplatnění sankcí vyplývajících z rezoluce RB OSN nezbytné vydat příslušný zákon.
Návrh tohoto zákona schválila vláda ČR svým usnesením
č. 141 dne 16. března 1994. Ačkoliv vládní návrh zákona byl Poslanecké sněmovně Parlamentu předložen v květnu 1994, nebyl dosud přijat. Z tohoto důvodu se výše zmíněný návrh zákona předkládá znovu ve stejném znění s tím, že důvodová zpráva k němu byla v některých částech aktualizována.
Přijetí navrhovaného zákona, kterým se Česká republika připojí k rezoluci RB OSN č. 883 (1993), může negativně ovlivnit jednání o uvolnění vládních pohledávek po bývalé ČSFR v Libyi, které v této chvíli bez úroků činí cca 27O mil. USD (včetně 140 mil. převedených na korejskou firmu Daewoo).
Zvláštní část
K § 1:
Podle čl. 3 rezoluce RB OSN se zmrazují veškeré operace s kapitálem a finančními zdroji na území ČR, jež vlastní nebo kontrolují vláda nebo státní orgány Libye nebo libyjské podniky, které vlastní nebo kontrolují vláda nebo státní orgány Libye.
V odst. 4) se stanoví výjimka pro finanční prostředky libyjské diplomatické mise v Praze, určené bezprostředně a výhradně pro zajištění chodu mise. Důvodem jsou především ustanovení čl. 25 Vídeňské úmluvy o diplomatických stycích (ukládá přijímajícímu státu všemožně usnadnit výkon funkcí mise), ale také zahraničně politické aspekty, spočívající v možnosti recipročního kroku libyjských úřadů vůči diplomatické misi ČR v Tripolisu.
K § 2:
V souladu s čl. 4 rezoluce RB OSN se stanoví výjimka ze zákazu definovaného v § 1.
K § 3:
V souladu s čl. 5 rezoluce se zakazuje vývoz komodit pro ropný průmysl. Specifikace výrobků podléhajících zákazu je uvedena v příloze zákona.
Seznam sankcionovaných výrobků pro ropný průmysl zcela neodpovídá skladbě a sortimentu výrobků produkovaných v ČR, takže nelze předpokládat nabídku ani vývoz tohoto materiálu z ČR do Libye.
K § 4:
V souladu s čl. 6 rezoluce se stanoví zákaz jakýchkoliv obchodních transakcí s Libyjskými arabskými aeroliniemi (LAA), včetně operací s letenkami a dalšími doklady. Současně se zakazuje poskytovat pomoc Libyi v oblasti letecké přepravy a techniky, s výjimkou vybavení pro případ nouze a vybavení a služeb přímo souvisejících s řízením civilní letecké dopravy.
K § 5:
Navrhuje se stanovit účinnost zákona dnem vyhlášení.
V Praze dne 23. července 1996
předseda vlády
místopředseda vlády