Předkládá se:
Na základě zákona č. 569/1991 Sb.,
o Pozemkovém fondu České republiky
Obsah:
I. Usnesení a stanovisko vlády ČR
II. Důvodová zpráva
III. Návrh rozpočtu
IV. Usnesení Dozorčí rady k návrhu
rozpočtu
V. Stanovisko ministerstva financí
VI. Vyjádření ke stanovisku ministerstva
financí
Předkládá:
Prof. Ing. Václav Klaus, CSc.
předseda vlády České republiky
Zpracoval:
Ing. Josef Lux
místopředseda vlády
ministr zemědělství ČR a
předseda prezidia
Pozemkového fondu ČR
Vláda
I. schvaluje stanovisko k návrhu rozpočtu
Pozemkového fondu České republiky na rok
1996 ve znění schváleném předchozí
vládou;
II. pověřuje
1. předsedu vlády předložit stanovisko
uvedené v bodě I tohoto usnesení a návrh
rozpočtu Pozemkového fondu České republiky
na rok 1996 předsedovi Poslanecké sněmovny
Parlamentu České republiky,
2. místopředsedu vlády a ministra zemědělství
a předsedu prezidia Pozemkového fondu České
republiky, aby odůvodnil stanovisko uvedené v bodě
I tohoto usnesení při projednávání
návrhu rozpočtu Pozemkového fondu České
republiky na rok 1996 v Poslanecké sněmovně
Parlamentu České republiky.
Provedou:
předseda vlády,
místopředseda vlády a ministr zemědělství
a předseda prezidia Pozemkového fondu
České republiky
Příloha | |
k usnesení vlády | |
ze dne 28. února 1996 č. 154 |
Prezidium Pozemkového fondu České republiky
předložilo vládě podle § 6 zákona
České národní rady č. 569/1991
Sb., o Pozemkovém fondu České republiky,
návrh rozpočtu Pozemkového fondu České
republiky pro rok 1996.
Vláda projednala návrh rozpočtu Pozemkového
fondu České republiky pro rok 1996 na jednání
své schůze dne 28. února 1996 a doporučuje
Poslanecké sněmovně Parlamentu České
republiky tento návrh schválit.
V souladu se zákonem ČNR č. 569/1991 Sb.
o Pozemkovém fondu České republiky předkládá
vláda České republiky Poslanecké sněmovně
Parlamentu ČR ke schválení návrh rozpočtu
Pozemkového fondu České republiky na rok
1996. Návrh byl projednán v Dozorčí
radě Pozemkového fondu České republiky.
Rozpočet předpokládá příjmy
ve výši 2,100 mld. Kč a výdaje ve výši
1,045 mld. Kč. Rozdíl aktiv a pasiv je aktivní
+ 4,274 mld. Kč.
Návrh rozpočtu Pozemkového fondu ČR
na rok 1996 byl zpracován ještě před
ukončením roku 1995, takže výsledky
roku 1995 jsou částečně předpokládané.
V žádném případě však
nedošlo k podstatným a výrazným rozdílům.
Návrh rozpočtu je předkládán
Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR
včetně zapracovaných připomínek
z usnesení vlády č. 154.
AKTIVA | Předpokl. výsledek 1995 | Návrh 1996 | ||
Přenos aktiv fin. prostředků k 1. 1. 95/96 | 1 888,0 | x(-500 vratka FNM) | 3 219,0 | |
PŘÍJMY | ||||
1. Výnosy z privatizace | 1 150,0 | 955,0 | ||
2. Výnosy z pronájmů majetku státu | 3 00,0 | 400,0 | ||
3. Výnosy z převodů nemovitostí státu | 80,0 | 145,0 | ||
4. Výnosy z prodeje půdy | 100,0 | |||
5. Ostatní výnosy (vymožené pohledávky,úroky, vratky MZe) | 320,0 | 600,0 | ||
Příjmy celkem | 1 850,0 | mil. Kč | 2 200,0 | mil. Kč |
AKTIVA CELKEM | 3 738,0 | mil. Kč | 5 419,0 | mil. Kč |
1. Výnosy z privatizace
1995 (předpoklad) | 1 150,0 mil. Kč |
1996 | 955,0 mil. Kč |
Předpokládaný příjem v roce
1996 je tvořen především ročními
splátkami z již uzavřených kupních
smluv splátkového režimu kupních cen.
V roce 1995 bylo uzavřeno více než 1500 smluv
s objemem majetku cca 6 mld. Kč. Částečné
snížení je způsobeno ve větší
míře realizací veřejných soutěží
prodeje majetku ve třetích kolech za snížené
ceny a dále vlivem odkladů splátek kupních
cen. Rovněž možnost úhrady kupní
ceny pohledávkami, vyplývajícími ze
zákona č. 229/1991 Sb. ve znění později
platných změn a doplňků ovlivňuje
příjmy z privatizace.
a) | předpokládaný příjem 1996 | - splátky kupní ceny | 3 55,0 mil. Kč |
b) | - přímý prodej - kup.smlouvy 1996 | 345,0 mil. Kč | |
c) | - veřejné soutěže | 225,0 mil. Kč | |
d) | - výnos z prodeje akcií | 30,0 mil. Kč | |
Celkem | 955,0 mil. Kč |
2. Výnosy z pronájmů majetku státu
1995 (předpoklad) | 300,0 mil. Kč |
1996 | 400,0 mil. Kč |
Výnosy vychází z předpisu nájemného
pro rok 1995, povýšené o předpisy nájemného
z bytového fondu. Výši plnění
předpisu mohou ovlivnit případné zdůvodněné
odklady plateb a dále předpokládané
5% neplnění smluv ze strany nájemců.
3. Výnosy z převodu nemovitostí státu
1995 (předpoklad) | 80,0 mil. Kč |
1996 | 145,0 mil. Kč |
Výnos vychází z předpokladu prodeje
pozemků dle § 17, odst. 3, písm. c osobám,
které mají dle územních rozhodnutí
uskutečnit investiční výstavbu ve
veřejném zájmu. Předpokládá
se nárůst proti skutečnosti roku 1995.
4. Výnosy z prodeje půdy
1995 | 0 |
1996 | 100,0 mil. Kč |
Výnos předpokládá prodej cca 10% z
plánovaného objemu prodeje 500 tis. ha zemědělské
půdy na 20leté splátky á 4,- Kč/m2.
5. Ostatní výnosy
1995 (předpoklad) | 320,0 mil. Kč |
1996 | 600,0 mil. Kč |
Skladba výnosů | - příjmy z pohledávek | 350,0 mil. Kč |
úroky ze zvl. účtů | 198,0 mil. Kč | |
vratky MZe | 52,0 mil. Kč |
Příjmy z pohledávek předpokládají
částku 20% (zaokr.) z celkem 1 700 mil. Kč
pohledávek. Výnosy z úroků jsou dány
termíny úložek vkladů a výší
úroků na zvláštních účtech
(u termín. vkladů od 13 do 11,7% p. a. a trváním
úložky, dále úroky z úvěrů
a pod.). Vratky MZe - doposud nevrácené části
odstupného a fin. výpomoci st. statkům v
roce 1993,94.
PASIVA | ||||
VÝDAJE PF ČR | Předpokl. výsledek 1995 | Návrh 1996 | ||
1.Výdaje na správu majetku | 148,0 | 200,0 | ||
2.Výdaje na trvalé porosty | 30,0 | |||
3 Náklady na údržbu HMZ | 113,0 | 100,0 | ||
4. Náklady spojené s privatizací | 19,0 | 112,5 | ||
5. Náklady spojené s vydáváním náhrad | 31,0 | 40,0 | ||
6. Finanční náhrady dle § 18 a | 35,0 | 300,0 | ||
7. Náklady spojené s vymáháním pohledávek, vč. nákladů na provoz majetku PF | 3,0 | 53,0 | ||
8. Náklady na úhradu restitučních a privat. soudních sporů, které je povinen hradit PF, včetně úhrady případných škod | - | 20,0 | ||
9. Provozní a invest. náklady instituce | 170,0 | 189,6 | ||
Výdaje celkem | 519,0 | mil. Kč | 1 045,1 | mil. Kč |
AKTIVA - PASIVA | + 4 373,9 | mil. Kč |
1. Výdaje na správu majetku
1995 (předpoklad) | 148,0 mil. Kč |
1996 | 200,0 mil. Kč |
Plánovaný objem výdajů představuje
1,67% z hodnoty nemovitého majetku ve správě
PF a jsou určeny především na likvidaci
havarijních situací, úhrady nákladů
na správu majetku na základě rozhodnutí
orgánů státní správy. Předpokládaný
výdaj nedosahuje hodnoty 2% odpisové sazby nemovitostí,
sloužící prosté reprodukci. Předpokládaný
mírný nárůst výdajů
je ovlivněn převzetím správy nemovitostí
od Českých lesů. Obecně se jedná
o správu dlouhodobě neudržovaného majetku,
jehož případné vydání
je podmíněno funkčností, kterou musí
správce zajistit. Obecně lze konstatovat, že
nejméně 50% tohoto majetku je z hlediska charakteru
nevydatelné (komunikace, mostky, inž. sítě,
silážní a hnojné žlaby, plata a
pod.).
2. Výdaje na trvalé porosty
1995 | 0 |
1996 | 30,0 mil. Kč |
Přes nulový výdaj v roce 1995 je předpokládaný
výdaj v roce 1996. Jedná se o náhrady v případech,
kdy trvalé porosty na pozemcích státu zřídila
nestátní organizace nebo fyzická osoba a
užívání pozemku s těmito porosty
končí. Dle ceníků trvalých
porostů uvažovaná částka 30,0
mil. Kč představuje úhradu za trvalé
porosty v rozsahu cca 100 ha. Průzkum předpokládá
v roce 1996 realizaci těchto náhrad nejméně
v uvažované výši.
3. Výdaje na údržbu HMZ
1995 (předpoklad) | 113,0 mil. Kč |
1996 | 100,0 mil. Kč |
Náklady na údržbu hlavních melioračních
zařízení (dále HMZ) hradí ze
svých příjmů Pozemkový fond
na základě ustanovení § 14 odst. 5 zákona
o půdě v platném znění.
Od roku 1993, kdy dle tohoto ustanovení došlo k realizaci
údržby HMZ poprvé, potřeba finančních
prostředků na tyto účely každoročně
klesá. Je to způsobeno příznivým
důsledkem pravidelné každoroční
údržby těchto zařízení,
která je tak nákladově méně
náročná.
Podle odborného odhadu Státní meliorační
správy se bude potřeba těchto účelových
prostředků v dalších letech snižovat
v důsledku očekávané privatizace závlahových
HMZ.
4. Náklady spojené s privatizací
1995 (předpoklad) | 19,0 mil. Kč |
1996 | 112,5 mil. Kč |
Z celkové částky 112,5 mil. Kč představuje
výdaj 17,5 mil. Kč - na zajištění
realizace cca 1500 přímých prodejů
úhradami registrací smluv na KÚ, ověřování
podpisů, geometrická zaměřování,
přítomnost notářů, u veřejných
soutěží rovněž nákladná
inzerce.
Dalších 95,0 mil. Kč představuje náklady
na nesplacené základní jmění
a. s., jejichž zakladatelem je PF. V současné
době existuje požadavek 9 společností
s objemem 122,0 mil. Kč především v
záporných kapitálových fondech.
PF řeší tuto situaci především
snižováním základního jmění,
nikoliv doplatky. Rozhodnutí však je na valných
hromadách těchto společností.
V současnosti je evidováno případné
dorovnání základního jmění
následovně:
VAÚ Tišice | 28,0 mil. Kč |
Zetas Mimoň | 3,6 mil. Kč |
Vinofrukt (trvalé porosty) | 20,0 mil. Kč |
Statek Kamýk | 3,5 mil. Kč |
STS Přeštice | 3,5 mil. Kč |
ZNZ Lovosice | 14,2 mil. Kč |
Zem. podnik Albrechtice | 13,8 mil. Kč |
STS Strakonice | 2,4 mil. Kč |
Celkem | 89,0 mil. Kč |
V rozpočtu je uvažována rezerva 6 mil. Kč
pro event. další případy, kde se nepodaří
snížit základní jmění.
5. Náklady, spojené s vydáváním
náhrad
1995 (předpoklad) | 31,0 mil. Kč |
1996 | 40,0 mil. Kč |
Pozemkový fond hradí náklady, spojené
s převáděním nemovitostí jako
náhrad podle § 17, odst. 3 písm. a) a podle
§ 18a zákona o půdě. Především
se jedná o geometrická zaměření
a ocenění znaleckými posudky podle oceňovací
vyhlášky č. 182/1988 Sb. ve znění
č. 316/1990 Sb.
Ústřední pozemkový úřad
MZe ČR hradí náklady, spojené s vracením
nemovitostí podle § 9 zákona o půdě,
spojené s geometrickým zaměřením
těchto nemovitostí zvláště v
případech, kdy se nevrací celý původní
pozemek, dále vytýčení vrácených
pozemků v terénu a ocenění nemovitostí,
které se původním vlastníkům,
nebo jejich dědicům nevracejí.
6. Finanční náhrady dle § 18a
1995 (předpoklad) | 35,0 mil. Kč |
1996 | 300,0 mil. Kč |
Finanční náhrady v hotovosti podle §
18a zákona o půdě poskytuje PF ČR
každé oprávněné osobě,
jejíž nárok podle tohoto ustanovení
vypořádává. Za obce a okresní
úřady poskytne PF ČR celkem 6 000 oprávněným
osobám 30,0 mil. Kč v hotovosti (teoret. předpoklad
činil 60,0 mil. Kč).
V roce 1996 přebírá PF ČR povinnost
plnění za státní podniky s předpokladem
vypořádání celkem 60 000 oprávněných
osob v celkovém předpokládaném objemu
300,0 mil. Kč.
7. Náklady, spojené s vymáháním
pohledávek
1995 (předpoklad) | 3,0 mil. Kč |
1996 | 53,0 mil. Kč |
Z celkového objemu pohledávek ve výši
1,7 mld. Kč bude středisko majetku vymáhat
soudně prostřednictvím komerčních
právníků a advokátů asi 400
mil. Kč (23,5%).
Z toho náklady | na soudní poplatky | 3,5 mil. Kč |
na právní služby | 3,0 mil. Kč |
Odstupování od smluv předpokládá
rozpočet v 17,65% případů z celkové
částky 1,7 mld. Kč, což představuje
hodnotu 300,0 mil. Kč.
Z toho náklady | na soudní poplatky | 3,5 mil. Kč |
na právní služby | 3,0 mil. Kč |
Soudní poplatky jsou stanoveny zákonem č.
549/91 Sb. v příloze sazebníku soudních
poplatků. Vzhledem k tomu, že v některých
případech bude nutno podávat odvolání,
případně uplatňovat jiná opatření
(návrhy na předběžná opatření,
návrhy na platební příkazy a pod.),
je stanovena v rozpočtu sazba 3,75 až 5% z částky
dluhu, který bude vymáhán soudně.
Sazby právních služeb ve výši 3,0
až 3,67% jsou rovněž stanoveny ze zákona
č. 270/90 Sb. o odměnách komerčních
právníků a advokátů. Částka
byla stanovena jako průměr z podílové
odměny, mimosmluvní odměny a základní
sazby.
Předpokládané náklady na provozování
majetku při odstoupení od smlouvy ve výši
40,0 mil. Kč vychází z objemu majetku, který
bude spravován a přebírán PF ČR
zpět od nabyvatelů do vlastnictví PF ČR.
Nejedná se o majetek ve správě PF ČR,
neboť byl již realizován privatizačním
procesem a nabyvatel nesplnil podmínky privatizačního
rozhodnutí, případně kupní
smlouvy a proto přechází do majetku PF ČR.
Tento majetek bude nutno provozovat do doby jeho dalšího
převodu na nabyvatele na náklady PF ČR proto,
aby byly minimalizovány škody na tomto majetku, vzniklé
jeho nevyužitím.
Vzhledem k tomu, že nelze předpokládat příjmy
z tohoto majetku, nejsou tyto příjmy plánovány.
8. Náklady na úhradu restitučních
a privatizačních soudních sporů, které
je povinen hradit PF, včetně úhrady případných
škod
1995 (předpoklad) | 0 |
1996 | 40,0 mil. Kč |
Přesto, že v roce 1995 nevznikl žádný
uvažovaný případ, považuje rozpočet
za nezbytné s toto eventualitou v roce 1996 počítat.
Uvažovaných 40,0 mil. Kč vychází
z předpokladu 4,5% případů z hodnoty
18 mld. Kč majetku (800 mil. Kč) a 5% soudních
poplatků.
V položkách 7 a 8 nepředpokládá
rozpočet v roce 1996 zpětné příjmy
z titulu úspěšných soudních sporů.
9. Provozní a investiční náklady
- viz samostatný komentář.
Položka | |||||||
Spotř. mat. a paliv | 6 464 920 | 13 497 | 6 711 915 | 8 | 7 249,- | ||
Spotřeba energie | 2 028 437 | 4 235 | 2 105 934 | 8 | 2 274,- | ||
Výkony spojů | 4 429 130 | 9 246 | 4 654 732 | 7 | 4 981,- | ||
Ost. výk. mat. povahy | 1 329 670 | 2 776 | 1 397 404 | 7 | 1 495,- | ||
Odpisy PPS | 5 361 950 | 11 194 | 5 703 367 | 7 | 6 103,- | ||
Služby nemat. povahy | 12 410 650 | 25 909 | 13 200 874 | 8 | 14 257 | ||
Opravy a udržování | 2 351 500 | 4 909 | 2 501 224 | 9 | 2 726,- | ||
Materiálové náklady | 34 376 257 | 36 257 450 | |||||
Počet přep. pracovníků | 560 | (rozpočet 1995) | |||||
Počet přep. pracovníků | 540 | (rozpočet 1996) | |||||
Počet přep. pracovníků | 479 | (předpokl. skutečnost 1995) | 540 | 540 | |||
Mzdové náklady | 72 500 000 | 151 357 (12 613) | 81 733 000 | 13 | 92358,- | ||
Ost. os. náklady celkem | 1 240 000 | 1 240 000 | 13 | 1 400,- | |||
z toho odměny pres. + DR | 770 000 | 870,- | |||||
ostatní (expertní) | 470 000 | 530 | |||||
Mzdové a OO náklady | 83 153 000 | 93 758 tis. Kč | |||||
Sociální fond | 2% | 1 875,- | |||||
Sociální a zdravotní pojištění | 35% | 32 815,- | |||||
Ostatní finanční náklady | 624 000 | 1 302 | 900,- | ||||
PROVOZNÍ NÁKLADY CELKEM | |||||||
INVESTIČNÍ NÁKLADY (viz rozpis) | |||||||
CELKEM |