Parlament České republiky

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

1996

2. volební období

45

NÁVRH

ROZPOČTU POZEMKOVÉHO FONDU ČESKÉ REPUBLIKY NA ROK 1996

Předkládá se:

Na základě zákona č. 569/1991 Sb., o Pozemkovém fondu České republiky

Obsah:

I. Usnesení a stanovisko vlády ČR

II. Důvodová zpráva

III. Návrh rozpočtu

IV. Usnesení Dozorčí rady k návrhu rozpočtu

V. Stanovisko ministerstva financí

VI. Vyjádření ke stanovisku ministerstva financí

Předkládá:

Prof. Ing. Václav Klaus, CSc.

předseda vlády České republiky

Zpracoval:

Ing. Josef Lux

místopředseda vlády

ministr zemědělství ČR a

předseda prezidia

Pozemkového fondu ČR

Praha, srpen 1996

I.

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY





USNESENÍ

VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY

ze dne 23. července 1996 č. 404

k návrhu rozpočtu Pozemkového fondu České republiky na rok 1996

Vláda

I. schvaluje stanovisko k návrhu rozpočtu Pozemkového fondu České republiky na rok 1996 ve znění schváleném předchozí vládou;

II. pověřuje

1. předsedu vlády předložit stanovisko uvedené v bodě I tohoto usnesení a návrh rozpočtu Pozemkového fondu České republiky na rok 1996 předsedovi Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky,

2. místopředsedu vlády a ministra zemědělství a předsedu prezidia Pozemkového fondu České republiky, aby odůvodnil stanovisko uvedené v bodě I tohoto usnesení při projednávání návrhu rozpočtu Pozemkového fondu České republiky na rok 1996 v Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky.

Provedou:

předseda vlády,

místopředseda vlády a ministr zemědělství

a předseda prezidia Pozemkového fondu

České republiky

 
Předseda vlády
 
prof. Ing. Václav Klaus, CSc., v. r.


VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

 Příloha
 k usnesení vlády
 ze dne 28. února 1996 č. 154


Stanovisko

vlády k návrhu rozpočtu Pozemkového fondu České republiky pro rok 1996

Prezidium Pozemkového fondu České republiky předložilo vládě podle § 6 zákona České národní rady č. 569/1991 Sb., o Pozemkovém fondu České republiky, návrh rozpočtu Pozemkového fondu České republiky pro rok 1996.

Vláda projednala návrh rozpočtu Pozemkového fondu České republiky pro rok 1996 na jednání své schůze dne 28. února 1996 a doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky tento návrh schválit.

II.

Důvodová zpráva

V souladu se zákonem ČNR č. 569/1991 Sb. o Pozemkovém fondu České republiky předkládá vláda České republiky Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR ke schválení návrh rozpočtu Pozemkového fondu České republiky na rok 1996. Návrh byl projednán v Dozorčí radě Pozemkového fondu České republiky.

Rozpočet předpokládá příjmy ve výši 2,100 mld. Kč a výdaje ve výši 1,045 mld. Kč. Rozdíl aktiv a pasiv je aktivní + 4,274 mld. Kč.

Návrh rozpočtu Pozemkového fondu ČR na rok 1996 byl zpracován ještě před ukončením roku 1995, takže výsledky roku 1995 jsou částečně předpokládané. V žádném případě však nedošlo k podstatným a výrazným rozdílům.

Návrh rozpočtu je předkládán Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR včetně zapracovaných připomínek z usnesení vlády č. 154.

III.

NÁVRH ROZPOČTU POZEMKOVÉHO FONDU ČR - 1996 v mil. Kč

AKTIVAPředpokl. výsledek 1995 Návrh 1996
Přenos aktiv fin. prostředků k 1. 1. 95/96 1 888,0x(-500 vratka FNM) 3 219,0 
PŘÍJMY    
1. Výnosy z privatizace1 150,0  955,0 
2. Výnosy z pronájmů majetku státu 3 00,0 400,0  
3. Výnosy z převodů nemovitostí státu 80,0 145,0  
4. Výnosy z prodeje půdy
-
 100,0  
5. Ostatní výnosy (vymožené pohledávky,úroky, vratky MZe) 320,0 600,0  
Příjmy celkem1 850,0 mil. Kč2 200,0 mil. Kč
AKTIVA CELKEM3 738,0 mil. Kč5 419,0 mil. Kč


Komentář příjmů PF ČR v roce 1996.

1. Výnosy z privatizace

1995 (předpoklad)1 150,0 mil. Kč
1996955,0 mil. Kč

Předpokládaný příjem v roce 1996 je tvořen především ročními splátkami z již uzavřených kupních smluv splátkového režimu kupních cen. V roce 1995 bylo uzavřeno více než 1500 smluv s objemem majetku cca 6 mld. Kč. Částečné snížení je způsobeno ve větší míře realizací veřejných soutěží prodeje majetku ve třetích kolech za snížené ceny a dále vlivem odkladů splátek kupních cen. Rovněž možnost úhrady kupní ceny pohledávkami, vyplývajícími ze zákona č. 229/1991 Sb. ve znění později platných změn a doplňků ovlivňuje příjmy z privatizace.

a)předpokládaný příjem 1996 - splátky kupní ceny3 55,0 mil. Kč
b) - přímý prodej - kup.smlouvy 1996 345,0 mil. Kč
c) - veřejné soutěže 225,0 mil. Kč
d) - výnos z prodeje akcií 30,0 mil. Kč
 Celkem 955,0 mil. Kč

2. Výnosy z pronájmů majetku státu

1995 (předpoklad)300,0 mil. Kč
1996400,0 mil. Kč

Výnosy vychází z předpisu nájemného pro rok 1995, povýšené o předpisy nájemného z bytového fondu. Výši plnění předpisu mohou ovlivnit případné zdůvodněné odklady plateb a dále předpokládané 5% neplnění smluv ze strany nájemců.

3. Výnosy z převodu nemovitostí státu

1995 (předpoklad)80,0 mil. Kč
1996145,0 mil. Kč

Výnos vychází z předpokladu prodeje pozemků dle § 17, odst. 3, písm. c osobám, které mají dle územních rozhodnutí uskutečnit investiční výstavbu ve veřejném zájmu. Předpokládá se nárůst proti skutečnosti roku 1995.

4. Výnosy z prodeje půdy

19950          
1996100,0 mil. Kč

Výnos předpokládá prodej cca 10% z plánovaného objemu prodeje 500 tis. ha zemědělské půdy na 20leté splátky á 4,- Kč/m2.

5. Ostatní výnosy

1995 (předpoklad)320,0 mil. Kč
1996600,0 mil. Kč

Skladba výnosů- příjmy z pohledávek 350,0 mil. Kč
 úroky ze zvl. účtů 198,0 mil. Kč
 vratky MZe52,0 mil. Kč

Příjmy z pohledávek předpokládají částku 20% (zaokr.) z celkem 1 700 mil. Kč pohledávek. Výnosy z úroků jsou dány termíny úložek vkladů a výší úroků na zvláštních účtech (u termín. vkladů od 13 do 11,7% p. a. a trváním úložky, dále úroky z úvěrů a pod.). Vratky MZe - doposud nevrácené části odstupného a fin. výpomoci st. statkům v roce 1993,94.

PASIVA    
VÝDAJE PF ČRPředpokl. výsledek 1995 Návrh 1996
1.Výdaje na správu majetku 148,0 200,0  
2.Výdaje na trvalé porosty
-
 30,0  
3 Náklady na údržbu HMZ 113,0 100,0  
4. Náklady spojené s privatizací 19,0 112,5  
5. Náklady spojené s vydáváním náhrad 31,0 40,0  
6. Finanční náhrady dle § 18 a 35,0 300,0  
7. Náklady spojené s vymáháním pohledávek, vč. nákladů na provoz majetku PF 3,0 53,0  
8. Náklady na úhradu restitučních a privat. soudních sporů, které je povinen hradit PF, včetně úhrady případných škod - 20,0  
9. Provozní a invest. náklady instituce 170,0 189,6  
Výdaje celkem519,0 mil. Kč1 045,1 mil. Kč
AKTIVA - PASIVA   + 4 373,9mil. Kč


Komentář výdajů.

1. Výdaje na správu majetku

1995 (předpoklad)148,0 mil. Kč
1996200,0 mil. Kč

Plánovaný objem výdajů představuje 1,67% z hodnoty nemovitého majetku ve správě PF a jsou určeny především na likvidaci havarijních situací, úhrady nákladů na správu majetku na základě rozhodnutí orgánů státní správy. Předpokládaný výdaj nedosahuje hodnoty 2% odpisové sazby nemovitostí, sloužící prosté reprodukci. Předpokládaný mírný nárůst výdajů je ovlivněn převzetím správy nemovitostí od Českých lesů. Obecně se jedná o správu dlouhodobě neudržovaného majetku, jehož případné vydání je podmíněno funkčností, kterou musí správce zajistit. Obecně lze konstatovat, že nejméně 50% tohoto majetku je z hlediska charakteru nevydatelné (komunikace, mostky, inž. sítě, silážní a hnojné žlaby, plata a pod.).

2. Výdaje na trvalé porosty

19950          
199630,0 mil. Kč

Přes nulový výdaj v roce 1995 je předpokládaný výdaj v roce 1996. Jedná se o náhrady v případech, kdy trvalé porosty na pozemcích státu zřídila nestátní organizace nebo fyzická osoba a užívání pozemku s těmito porosty končí. Dle ceníků trvalých porostů uvažovaná částka 30,0 mil. Kč představuje úhradu za trvalé porosty v rozsahu cca 100 ha. Průzkum předpokládá v roce 1996 realizaci těchto náhrad nejméně v uvažované výši.

3. Výdaje na údržbu HMZ

1995 (předpoklad)113,0 mil. Kč
1996100,0 mil. Kč

Náklady na údržbu hlavních melioračních zařízení (dále HMZ) hradí ze svých příjmů Pozemkový fond na základě ustanovení § 14 odst. 5 zákona o půdě v platném znění.

Od roku 1993, kdy dle tohoto ustanovení došlo k realizaci údržby HMZ poprvé, potřeba finančních prostředků na tyto účely každoročně klesá. Je to způsobeno příznivým důsledkem pravidelné každoroční údržby těchto zařízení, která je tak nákladově méně náročná.

Podle odborného odhadu Státní meliorační správy se bude potřeba těchto účelových prostředků v dalších letech snižovat v důsledku očekávané privatizace závlahových HMZ.

4. Náklady spojené s privatizací

1995 (předpoklad)19,0 mil. Kč
1996112,5 mil. Kč

Z celkové částky 112,5 mil. Kč představuje výdaj 17,5 mil. Kč - na zajištění realizace cca 1500 přímých prodejů úhradami registrací smluv na KÚ, ověřování podpisů, geometrická zaměřování, přítomnost notářů, u veřejných soutěží rovněž nákladná inzerce.

Dalších 95,0 mil. Kč představuje náklady na nesplacené základní jmění a. s., jejichž zakladatelem je PF. V současné době existuje požadavek 9 společností s objemem 122,0 mil. Kč především v záporných kapitálových fondech.

PF řeší tuto situaci především snižováním základního jmění, nikoliv doplatky. Rozhodnutí však je na valných hromadách těchto společností.

V současnosti je evidováno případné dorovnání základního jmění následovně:

VAÚ Tišice28,0 mil. Kč
Zetas Mimoň3,6 mil. Kč
Vinofrukt (trvalé porosty)20,0 mil. Kč
Statek Kamýk3,5 mil. Kč
STS Přeštice3,5 mil. Kč
ZNZ Lovosice14,2 mil. Kč
Zem. podnik Albrechtice13,8 mil. Kč
STS Strakonice2,4 mil. Kč
  
Celkem89,0 mil. Kč

V rozpočtu je uvažována rezerva 6 mil. Kč pro event. další případy, kde se nepodaří snížit základní jmění.

5. Náklady, spojené s vydáváním náhrad

1995 (předpoklad)31,0 mil. Kč
199640,0 mil. Kč

Pozemkový fond hradí náklady, spojené s převáděním nemovitostí jako náhrad podle § 17, odst. 3 písm. a) a podle § 18a zákona o půdě. Především se jedná o geometrická zaměření a ocenění znaleckými posudky podle oceňovací vyhlášky č. 182/1988 Sb. ve znění č. 316/1990 Sb.

Ústřední pozemkový úřad MZe ČR hradí náklady, spojené s vracením nemovitostí podle § 9 zákona o půdě, spojené s geometrickým zaměřením těchto nemovitostí zvláště v případech, kdy se nevrací celý původní pozemek, dále vytýčení vrácených pozemků v terénu a ocenění nemovitostí, které se původním vlastníkům, nebo jejich dědicům nevracejí.

6. Finanční náhrady dle § 18a

1995 (předpoklad)35,0 mil. Kč
1996300,0 mil. Kč

Finanční náhrady v hotovosti podle § 18a zákona o půdě poskytuje PF ČR každé oprávněné osobě, jejíž nárok podle tohoto ustanovení vypořádává. Za obce a okresní úřady poskytne PF ČR celkem 6 000 oprávněným osobám 30,0 mil. Kč v hotovosti (teoret. předpoklad činil 60,0 mil. Kč).

V roce 1996 přebírá PF ČR povinnost plnění za státní podniky s předpokladem vypořádání celkem 60 000 oprávněných osob v celkovém předpokládaném objemu 300,0 mil. Kč.

7. Náklady, spojené s vymáháním pohledávek

1995 (předpoklad)3,0 mil. Kč
199653,0 mil. Kč

Z celkového objemu pohledávek ve výši 1,7 mld. Kč bude středisko majetku vymáhat soudně prostřednictvím komerčních právníků a advokátů asi 400 mil. Kč (23,5%).

Z toho nákladyna soudní poplatky 3,5 mil. Kč
 na právní služby 3,0 mil. Kč

Odstupování od smluv předpokládá rozpočet v 17,65% případů z celkové částky 1,7 mld. Kč, což představuje hodnotu 300,0 mil. Kč.

Z toho nákladyna soudní poplatky 3,5 mil. Kč
 na právní služby 3,0 mil. Kč

Soudní poplatky jsou stanoveny zákonem č. 549/91 Sb. v příloze sazebníku soudních poplatků. Vzhledem k tomu, že v některých případech bude nutno podávat odvolání, případně uplatňovat jiná opatření (návrhy na předběžná opatření, návrhy na platební příkazy a pod.), je stanovena v rozpočtu sazba 3,75 až 5% z částky dluhu, který bude vymáhán soudně.

Sazby právních služeb ve výši 3,0 až 3,67% jsou rovněž stanoveny ze zákona č. 270/90 Sb. o odměnách komerčních právníků a advokátů. Částka byla stanovena jako průměr z podílové odměny, mimosmluvní odměny a základní sazby.

Předpokládané náklady na provozování majetku při odstoupení od smlouvy ve výši 40,0 mil. Kč vychází z objemu majetku, který bude spravován a přebírán PF ČR zpět od nabyvatelů do vlastnictví PF ČR. Nejedná se o majetek ve správě PF ČR, neboť byl již realizován privatizačním procesem a nabyvatel nesplnil podmínky privatizačního rozhodnutí, případně kupní smlouvy a proto přechází do majetku PF ČR. Tento majetek bude nutno provozovat do doby jeho dalšího převodu na nabyvatele na náklady PF ČR proto, aby byly minimalizovány škody na tomto majetku, vzniklé jeho nevyužitím.

Vzhledem k tomu, že nelze předpokládat příjmy z tohoto majetku, nejsou tyto příjmy plánovány.

8. Náklady na úhradu restitučních a privatizačních soudních sporů, které je povinen hradit PF, včetně úhrady případných škod

1995 (předpoklad)0          
199640,0 mil. Kč


Přesto, že v roce 1995 nevznikl žádný uvažovaný případ, považuje rozpočet za nezbytné s toto eventualitou v roce 1996 počítat. Uvažovaných 40,0 mil. Kč vychází z předpokladu 4,5% případů z hodnoty 18 mld. Kč majetku (800 mil. Kč) a 5% soudních poplatků.

V položkách 7 a 8 nepředpokládá rozpočet v roce 1996 zpětné příjmy z titulu úspěšných soudních sporů.

9. Provozní a investiční náklady - viz samostatný komentář.

Výpočet provozních nákladů - 1996

Položka
Skut. 95 celkem
Nákl. na prac.
Nárůst prac.
Nárůst nákl. (koef.)
Náklady celkem
%nárůst cen a služ.
Celkem 1996 v tis. Kč
Spotř. mat. a paliv6 464 920 13 497
61
0,3
6 711 915 87 249,-
Spotřeba energie2 028 437 4 235
61
0,3
2 105 934 82 274,-
Výkony spojů4 429 130 9 246
61
0,4
4 654 732 74 981,-
Ost. výk. mat. povahy1 329 670 2 776
61
0,4
1 397 404 71 495,-
Odpisy PPS5 361 950 11 194
61
0,5
5 703 367 76 103,-
Služby nemat. povahy12 410 650 25 909
61
0,6
13 200 874 814 257
Opravy a udržování2 351 500 4 909
61
0,5
2 501 224 92 726,-
         
Materiálové náklady 34 376 257   36 257 450 
39 085 tis. Kč
Počet přep. pracovníků 560(rozpočet 1995)       
Počet přep. pracovníků 540(rozpočet 1996)       
Počet přep. pracovníků 479(předpokl. skutečnost 1995)  540  540
Mzdové náklady72 500 000 151 357 (12 613)
61
 81 733 00013 92358,-
Ost. os. náklady celkem1 240 000     1 240 000131 400,-
z toho odměny pres. + DR770 000       870,-
ostatní (expertní)470 000       530
         
Mzdové a OO náklady     83 153 000 93 758 tis. Kč
         
Sociální fond      2%1 875,-
Sociální a zdravotní pojištění       35%32 815,-
Ostatní finanční náklady 624 0001 302
61
1,-
   900,-
         
PROVOZNÍ NÁKLADY CELKEM        
168 433 tis. Kč
INVESTIČNÍ NÁKLADY (viz rozpis)        
21 350 tis. Kč
CELKEM       
189 783 tis. Kč



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP