V.

MÍSTOPŘEDSEDA VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY

a ministr financí

Ing. Ivan Kočárník, Csc.

 V Praze dne 31. ledna 1996
 Č. j. 111/4 712/1996


Vážený pane místopředsedo vlády,

k návrhu rozpočtu Pozemkového fondu České republiky na rok 1996 (čj. 135/686/95-SE ze dne 17. ledna 1996), který je připravován k dalšímu projednání ve vládě a v Parlamentu České republiky, zasílám přiložené stanovisko.

S pozdravem

Příloha

Vážený pan

Ing. Josef Lux

místopředseda vlády

a ministr zemědělství ČR

Praha

Příloha k MF čj. 111/4712/1996

Stanovisko

Ministerstva financí k návrhu rozpočtu Pozemkového fondu

na rok 1996

k tabulkám na str. 1 a 4: podle návrhu rozpočtu má činit rozdíl mezi příjmy a výdaji v roce 1996 částku 4464,9 mil. Kč. Z roku 1995 do roku 1996 se navrhuje převod částky 3350 mil. Kč, přičemž tento rozdíl nevyplývá z předpokládaných výsledků roku 1995. V tabulce na str. 1 je třeba doplnit počáteční stav prostředků na začátku roku 1995 a o tuto částku zvýšit předpokládaný stav aktiv celkem v r. 1995. Současně je třeba vyčíslit předpokládaný rozdíl aktiv a pasív v roce 1995, který se převádí do roku 1996.

ke str. 2. bod 1 - výnosy z privatizace: v komentáři se uvádí, že částečné snížení je způsobeno i odkladem splátek kupních cen. Tuto skutečnost je žádoucí blíže osvětlit buď doplněním komentáře k rozpočtu nebo v "Rozboru pohledávek Pozemkového fondu ČR k 31.12. 1995" (tj. u jakého počtu subjektů došlo k odkladu, celková roční výše splátek a doba odkladu vč. kritérií, které bylo důvodem odkladu splátek).

ke str. 3. bod 5 - ostatní výnosy: příjmy z úroků ze zvláštních účtů ve vztahu k předpokládanému přebytku prostředků nejsou úměrné. Doporučujeme blíže odůvodnit (stav úložek, dlouhodobé vklady, u kterých bank apod.), např. formou přílohy k materiálu.

ke str. 5. bod 3 - výdaje na údržbu hlavních melioračních zařízení: hrazení uvedených nákladů lze považovat za nepřímou dotaci zemědělským podnikům, která není nikde uváděna. Z hlediska současného systému dotování jde již o překonaný a nevhodný systém. Je proto třeba, aby Pozemkový fond ČR a Ministerstvo zemědělství přijaly taková opatření, aby tyto výdaje mohly být do konce roku 1996 odstraněny urychlenou privatizací hlavních melioračních zařízení s přednostní nabídkou sdružením zemědělských podniků, které meliorace využívají.

ke str. 11 - investiční náklady, bod 10: Není jasné, na základě čeho byla kalkulována cena 5000 Kč/m2 u rekonstrukce pro přemístění pracoviště (odhad, smluvní cena, cena na základě výběrového řízení). Žádáme vysvětlit i současný stav v užívání vybavení kanceláří (jde výhradně o majetek Ministerstva zemědělství, je zde i inventář Pozemkového fondu, který bude přemístěn či odprodán, jaký je důvod vystěhování ústředí Pozemkového fondu z budovy Ministerstva zemědělství).

VI.

Vyjádření ke stanovisku

Ministerstva financí k návrhu rozpočtu

Pozemkového fondu na rok 1996

Vyjádření k tabulkám na str. 1 a 4:

Připomínka je důvodná a tabulky str. 1 a 4 byly upraveny dle požadavku.

Vyjádření ke str. 2, bod 1:

Na základě usnesení výkonného výboru Pozemkového fondu ČR je možno poskytovat odklad termínu splátek kupní ceny ke zmírnění dopadu ekonomického zatížení spojeného s převzatými závazky, které se váží k převáděnému majetku. Kritériem pro individuální povolování odkladu termínu splátek u majetku pro zemědělskou prvovýrobu je výše zatížení cizími zdroji ve vazbě na aktiva.

% zatíženícizí zdroje (ř. 079)     x 100
 aktiva celkem (ř. 001)  


zatížení v %
doba odkladu termínu splátek v letech
do5
1
 5,1 - 10
2
 10,1 - 15
3
 15,1 a více
4


Odkladem splátek nedochází zásadně k prodloužení lhůty splatnosti celé kupní ceny vyplývající z kupní smlouvy. Při povolení odkladu termínu splátek je kupující povinen uhradit 10% z původně stanovené výše splátky.

Vyjádření ke str. 3, bod 5:

Příjmy z úroků jsou adekvátní úložkám, jejich rozložení v průběhu roku, rozdílnými úrokovými sazbami dle období úložek a pod., srovnání vychází ze skutečnosti roku 1995, kde činí úroky 160 mil. Kč. Nepovažujeme za vhodné zveřejňovat bilance a peněžní ústavy.

Vyjádření ke str. 5, bod 3:

Požadavek na finanční prostředky pro uvedený účel se opírá o tyto důvody:

1) Jedná se o úhradu oprav a údržby hlavních melioračních zařízení, nikoliv o úhradu oprav a údržby melioračního detailu ani o úhradu provozních nákladů (el. energie, obsluha apod.), které jsou hrazeny zemědělskými podniky.

2) Povinnost PF ČR hradit náklady na opravy a údržbu HMZ je stanovena v § 14, odst. 5 zákona č. 229/91 Sb.

3) Zakladatelský privatizační projekt na závlahová HMZ je na MSNMP připraven ke schválení. Pokud k jeho schválení dojde do 30. 6. 1996, pak požadavky PF ČR na opravy a údržbu závlahových HMZ výrazně klesnou.

4) Privatizaci odvodňovacích HMZ, která jsou v rozhodující většině tvořena kanály mající charakter vodního toku v umělém korytě, brání ustanovení stávajícího zákona o vodách, který dosud nebyl novelizován. Proto o způsobu a termínu privatizace odvodňovacích HMZ nemohlo být zatím rozhodnuto.

Vyjádření ke str. 11:

Normativ 5000,- Kč/m2 pro rekonstrukce vychází z kalkulací stavebních a projektových organizací pro město Prahu.

V současné době je Pozemkový fond v Praze dislokován na čtyřech různých místech a mimo budovu MZe je nucen platit komerční nájemné. Proto bylo rozhodnuto o přemístění Pozemkového fondu do budovy Ve smečkách 33, Praha 1. Vybavení pronajatých kanceláří v budově MZe až na velmi malé výjimky patří MZe.

Do prostor uvolněných PF bude umístěn Ústřední pozemkový úřad, který rovněž nemá k dispozici potřebné prostory.

V Praze dne 8. 2. 1996


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP