V Praze dne 31. ledna 1996 | |
Č. j. 111/4 712/1996 |
Vážený pane místopředsedo vlády,
k návrhu rozpočtu Pozemkového fondu České
republiky na rok 1996 (čj. 135/686/95-SE ze dne 17. ledna
1996), který je připravován k dalšímu
projednání ve vládě a v Parlamentu
České republiky, zasílám přiložené
stanovisko.
S pozdravem
Příloha
Vážený pan
Ing. Josef Lux
místopředseda vlády
a ministr zemědělství ČR
Praha
Příloha k MF čj. 111/4712/1996
k tabulkám na str. 1 a 4: podle návrhu rozpočtu
má činit rozdíl mezi příjmy
a výdaji v roce 1996 částku 4464,9 mil. Kč.
Z roku 1995 do roku 1996 se navrhuje převod částky
3350 mil. Kč, přičemž tento rozdíl
nevyplývá z předpokládaných
výsledků roku 1995. V tabulce na str. 1 je třeba
doplnit počáteční stav prostředků
na začátku roku 1995 a o tuto částku
zvýšit předpokládaný stav aktiv
celkem v r. 1995. Současně je třeba vyčíslit
předpokládaný rozdíl aktiv a pasív
v roce 1995, který se převádí do roku
1996.
ke str. 2. bod 1 - výnosy z privatizace: v komentáři
se uvádí, že částečné
snížení je způsobeno i odkladem splátek
kupních cen. Tuto skutečnost je žádoucí
blíže osvětlit buď doplněním
komentáře k rozpočtu nebo v "Rozboru
pohledávek Pozemkového fondu ČR k 31.12.
1995" (tj. u jakého počtu subjektů došlo
k odkladu, celková roční výše
splátek a doba odkladu vč. kritérií,
které bylo důvodem odkladu splátek).
ke str. 3. bod 5 - ostatní výnosy: příjmy
z úroků ze zvláštních účtů
ve vztahu k předpokládanému přebytku
prostředků nejsou úměrné. Doporučujeme
blíže odůvodnit (stav úložek, dlouhodobé
vklady, u kterých bank apod.), např. formou přílohy
k materiálu.
ke str. 5. bod 3 - výdaje na údržbu hlavních
melioračních zařízení:
hrazení uvedených nákladů lze považovat
za nepřímou dotaci zemědělským
podnikům, která není nikde uváděna.
Z hlediska současného systému dotování
jde již o překonaný a nevhodný systém.
Je proto třeba, aby Pozemkový fond ČR a Ministerstvo
zemědělství přijaly taková
opatření, aby tyto výdaje mohly být
do konce roku 1996 odstraněny urychlenou privatizací
hlavních melioračních zařízení
s přednostní nabídkou sdružením
zemědělských podniků, které
meliorace využívají.
ke str. 11 - investiční náklady, bod 10:
Není jasné, na základě čeho
byla kalkulována cena 5000 Kč/m2 u rekonstrukce
pro přemístění pracoviště
(odhad, smluvní cena, cena na základě výběrového
řízení). Žádáme vysvětlit
i současný stav v užívání
vybavení kanceláří (jde výhradně
o majetek Ministerstva zemědělství, je zde
i inventář Pozemkového fondu, který
bude přemístěn či odprodán,
jaký je důvod vystěhování ústředí
Pozemkového fondu z budovy Ministerstva zemědělství).
Vyjádření k tabulkám na str. 1
a 4:
Připomínka je důvodná a tabulky str.
1 a 4 byly upraveny dle požadavku.
Vyjádření ke str. 2, bod 1:
Na základě usnesení výkonného
výboru Pozemkového fondu ČR je možno
poskytovat odklad termínu splátek kupní ceny
ke zmírnění dopadu ekonomického zatížení
spojeného s převzatými závazky, které
se váží k převáděnému
majetku. Kritériem pro individuální povolování
odkladu termínu splátek u majetku pro zemědělskou
prvovýrobu je výše zatížení
cizími zdroji ve vazbě na aktiva.
% zatížení | cizí zdroje (ř. 079) | x 100 |
aktiva celkem (ř. 001) |
zatížení v % | ||
do | 5 | |
5,1 - 10 | ||
10,1 - 15 | ||
15,1 a více |
Odkladem splátek nedochází zásadně
k prodloužení lhůty splatnosti celé
kupní ceny vyplývající z kupní
smlouvy. Při povolení odkladu termínu splátek
je kupující povinen uhradit 10% z původně
stanovené výše splátky.
Vyjádření ke str. 3, bod 5:
Příjmy z úroků jsou adekvátní
úložkám, jejich rozložení v průběhu
roku, rozdílnými úrokovými sazbami
dle období úložek a pod., srovnání
vychází ze skutečnosti roku 1995, kde činí
úroky 160 mil. Kč. Nepovažujeme za vhodné
zveřejňovat bilance a peněžní
ústavy.
Vyjádření ke str. 5, bod 3:
Požadavek na finanční prostředky pro
uvedený účel se opírá o tyto
důvody:
1) Jedná se o úhradu oprav a údržby
hlavních melioračních zařízení,
nikoliv o úhradu oprav a údržby melioračního
detailu ani o úhradu provozních nákladů
(el. energie, obsluha apod.), které jsou hrazeny zemědělskými
podniky.
2) Povinnost PF ČR hradit náklady na opravy a údržbu
HMZ je stanovena v § 14, odst. 5 zákona č.
229/91 Sb.
3) Zakladatelský privatizační projekt na
závlahová HMZ je na MSNMP připraven ke schválení.
Pokud k jeho schválení dojde do 30. 6. 1996, pak
požadavky PF ČR na opravy a údržbu závlahových
HMZ výrazně klesnou.
4) Privatizaci odvodňovacích HMZ, která jsou
v rozhodující většině tvořena
kanály mající charakter vodního toku
v umělém korytě, brání ustanovení
stávajícího zákona o vodách,
který dosud nebyl novelizován. Proto o způsobu
a termínu privatizace odvodňovacích HMZ nemohlo
být zatím rozhodnuto.
Vyjádření ke str. 11:
Normativ 5000,- Kč/m2 pro rekonstrukce vychází
z kalkulací stavebních a projektových organizací
pro město Prahu.
V současné době je Pozemkový fond
v Praze dislokován na čtyřech různých
místech a mimo budovu MZe je nucen platit komerční
nájemné. Proto bylo rozhodnuto o přemístění
Pozemkového fondu do budovy Ve smečkách 33,
Praha 1. Vybavení pronajatých kanceláří
v budově MZe až na velmi malé výjimky
patří MZe.
Do prostor uvolněných PF bude umístěn
Ústřední pozemkový úřad,
který rovněž nemá k dispozici potřebné
prostory.