§ 35

Plochy určené k vzletům a přistáním

(1) Územně vymezené plochy v územně plánovací dokumentaci nebo v územním rozhodnutí o využití území [Zákon č. 50/1976 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění zákona č. 262/1992 Sb. a zákona č. 43/1994 Sb.], určené k vzletům a přistáním letadel a s tím souvisejícím činnostem mohou být využívány k vzletům a přistáním pouze za podmínek stanovených prováděcím předpisem.

(2) K vzletům a přistáním stanovených druhů letadel při vymezených leteckých činnostech lze použít jakékoliv plochy, pokud zajišťují bezpečný vzlet nebo přistání.

(3) Charakteristiku ploch, vymezení druhů letadel a leteckých činností, při kterých lze využít k vzletům a přistáním jakékoliv plochy, stanoví prováděcí předpis.

§ 36

Letecká stavba

(1) Leteckou stavbou je:

a) stavba letiště a stavba v prostoru letiště,

b) stavba sloužící k zajištění letového provozu mimo prostor letiště.

(2) Stavbami sloužícími k zajištění letového provozu mimo prostor letiště se rozumí stavby pro radiolokační, radionavigační, telekomunikační a radiokomunikační služby, leteckou meteorologickou a leteckou informační službu, pro službu pátrání a záchrany a denní, světelná a radiová návěstidla.

(3) Speciálním stavebním úřadem [§ 120 zákona č. 50/1976 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů] pro letecké stavby je Úřad.

(4) Úřad, jako speciální stavební úřad, vydá kolaudační rozhodnutí podle stavebního zákona na základě posouzení provozní způsobilosti letecké stavby z hlediska bezpečnosti leteckého provozu.

Ochranná pásma

§ 37

(1) Kolem letiště a kolem leteckých staveb se zřizují ochranná pásma. Ochranná pásma vznikají dnem nabytí právní moci územního rozhodnutí.

(2) Ochranné pásmo letiště se dělí na ochranné pásmo:

a) vzletových a přistávacích drah,

b) vzletových a přibližovacích prostorů.

(3) Ochranné pásmo vzletových a přistávacích drah letiště je vymezeno územím podle technického vybavení letiště:

a) u letiště s dráhovým systémem pro přiblížení podle přístrojů, kde délka nejdelší vzletové a přistávací dráhy je 1 800 m a větší, činí ochranné pásmo 300 m od osy každé dráhy po obou stranách dráhy a 400 m za oba konce každé vzletové a přistávací dráhy a předpolí,

b) u ostatních letišť činí ochranné pásmo 150 m od osy vzletové a přistávací dráhy po obou stranách každé dráhy a 200 m za oba konce každé vzletové a přistávací dráhy a předpolí.

(4) Ochranné pásmo vzletových a přibližovacích prostorů je vymezeno podle technického vybavení letišť:

a) u letiště s dráhovým systémem pro přiblížení podle přístrojů, kde délka nejdelší vzletové a přistávací dráhy a předpolí je 1 800 m a větší, navazuje ochranné pásmo vzletových a přibližovacích prostorů na ochranné pásmo vzletových a přistávacích drah v prodloužené ose každé dráhy a na obou jejích koncích; ochranné pásmo vzletových a přibližovacích prostorů má tvar rovnoramenného lichoběžníku, jehož šířka činí u každé dráhy 600 m a délka 15 000 m s rameny rozevírajícími se 15% na každou stranu od směru osy každé dráhy; rovina ochranného pásma vzletových a přibližovacích prostorů stoupá od konce ochranného pásma vzletových a přistávacích drah a předpolí ve sklonu 1:70 do stanovené vzdálenosti 15 000 m,

b) u ostatních letišť navazuje ochranné pásmo vzletových a přibližovacích prostorů na ochranné pásmo vzletových a přistávacích drah v prodloužené ose každé dráhy na jejích obou koncích; ochranné pásmo vzletových a přibližovacích prostorů má tvar rovnoramenného lichoběžníku, jehož šířka činí 300 m a délka 5000 m u každé dráhy s rameny rozevírajícími se 15% na každou stranu od směru osy každé dráhy; rovina ochranného pásma vzletových a přibližovacích prostorů stoupá od konce ochranného pásma vzletových a přistávacích drah ve sklonu 1:40 do vzdálenosti 5000 m.

§ 38

(1) V ochranném pásmu vzletových a přistávacích drah a předpolí je zakázáno zřizování staveb s výjimkou podzemních staveb a staveb nezbytných pro zajištění leteckého provozu.

(2) V ochranném pásmu vzletových a přibližovacích prostorů nesmí výška pevné překážky přesáhnout rovinu vymezenou podle technického vybavení letiště tak, jak je stanoveno v ustanovení § 41 tohoto zákona.

§ 39

(1) Ochranné pásmo leteckých staveb sloužících k zajištění bezpečnosti leteckého provozu je prostorově vymezeno čtyřmi sektory ve tvaru soustředných kružnic se středem v ose anténního systému letecké stavby, kdy poloměry činí:

a) u prvního sektoru do 25 m,

b) u druhého sektoru 60 m,

c) u třetího sektoru 200 m,

d) u čtvrtého sektoru 600 m.

(2) V prvním sektoru nesmí být umísťovány žádné pevné překážky; výšky a druhy povolených překážek v druhém až čtvrtém sektoru stanoví prováděcí předpis.

(3) Ochranné pásmo podzemních leteckých staveb sloužících k zajištění bezpečného leteckého provozu je prostorově vymezeno pásem, jehož podélná osa je totožná s vedením podzemní letecké stavby a jehož hrany jsou ve vzdálenosti 1,5 m na každou stranu od této osy.

§ 40

V ochranném pásmu letišť a ochranném pásmu leteckých staveb lze zřizovat zařízení a provádět činnosti jen se souhlasem Úřadu. Úřad souhlas udělí, nebude-li zařízení nebo činnost bránit leteckému provozu ani ohrožovat jeho bezpečnost.

§ 41

K umístění staveb a zařízení mimo ochranná pásma je nutný souhlas Úřadu, jestliže jde o:

a) stavby nebo zařízení vysoké 100 m a více nad terénem,

b) stavby nebo zařízení vysoké 30 m a více na přirozených nebo umělých vyvýšeninách, které vyčnívají 100 m a výše nad okolní krajinu,

c) zařízení, která mohou rušit funkci leteckých palubních přístrojů a leteckých zabezpečovacích zařízení, zejména zařízení průmyslových závodů, vedení vysokého napětí a velmi vysokého napětí, energetická zařízení a vysílací stanice.

§ 42

Provozovatel letiště nebo jiných leteckých staveb je oprávněn i mimo ochranné pásmo, po předchozím informování vlastníka, vstupovat na cizí pozemky za účelem zajištění provozování letišť a jiných leteckých staveb, případně odstraňování překážek omezujících provozování letiště nebo leteckých staveb. Přitom je povinen dbát toho, aby užívání pozemků a staveb na nich stojících bylo co nejméně rušeno a aby vstupem a činnostmi nevznikly škody, kterým je možno zabránit. Výkon těchto oprávnění musí být omezen na nezbytnou dobu a nezbytnou míru. Tímto ustanovením není dotčeno právo na náhradu škody podle občanského zákoníku.

§ 43

Ustanovení § 26, § 35, § 36 až 42 se vztahují i na vojenská letiště, vojenské letecké stavby a jejich ochranná pásma. Působnost Úřadu ve věcech vojenských letišť, vojenských leteckých staveb a jejich ochranných pásem vykonává Ministerstvo obrany.

ČÁST PÁTÁ

UŽÍVÁNÍ VZDUŠNÉHO PROSTORU ČESKÉ REPUBLIKY

§ 44

(1) Vzdušný prostor České republiky je přístupný k létání za podmínek stanovených tímto zákonem, mezinárodní smlouvou, kterou je Česká republika vázána, a při dodržení pravidel létání, které stanovují postupy při létání ve vzdušném prostoru. Pravidla létání stanoví prováděcí předpis.

(2) Užívání vzdušného prostoru České republiky k létání může být nad určitými oblastmi zakázáno nebo omezeno z důvodů obrany státu, z bezpečnostních důvodů nebo z důvodů ochrany životního prostředí [Například § 16 odst. 1 písm. n) zákona ČNR č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny.] a zdraví lidí.

(3) Užívání vzdušného prostoru České republiky k létání může omezit nebo zakázat

a) Úřad v dohodě s Ministerstvem obrany, nepřesáhne-li doba omezení nebo zákazu tři měsíce,

b) Ministerstvo dopravy v dohodě s Ministerstvem obrany, přesahuje-li doba omezení nebo zákazu tři měsíce,

c) stanoviště pro poskytování letových provozních služeb, které Ministerstvo dopravy v dohodě s Ministerstvem obrany zajistí v zájmu bezpečnosti civilního letectví, nepřesáhne-li doba omezení nebo zákazu 24 hodin.

(4) Charakteristiku částí vzdušného prostoru České republiky, v nichž může být létání zakázáno nebo omezeno, a podmínky pro omezení nebo zákaz stanoví prováděcí předpis.

§ 45

Letecké služby

(1) Bezpečnost a plynulost létání ve vzdušném prostoru České republiky se zajišťuje prostřednictvím leteckých služeb.

(2) Leteckými službami jsou

a) letové provozní služby, včetně letištních,

b) letecká telekomunikační služba,

c) letecká meteorologická služba,

d) letecká služba pátrání a záchrany,

e) letecká informační služba,

f) služby při předletové přípravě a monitorování letu,

g) služby při odbavovacím procesu na letišti.

(3) Při užívání vzdušného prostoru je každý povinen se řídit pokyny osob zajišťujících letové provozní služby, včetně letištních.

(4) Charakteristiku jednotlivých druhů leteckých služeb a činnosti, kterými se zajišťuje jejich poskytování, stanoví prováděcí předpis.

Letové provozní služby

§ 46

(1) Letové provozní služby pro civilní létání může poskytovat právnická osoba se sídlem v České republice, kterou pověří Ministerstvo dopravy. Letištní službou může být pověřena i fyzická osoba s trvalým pobytem v České republice. Pro účely jejich poskytování rozděluje Ministerstvo dopravy v dohodě s Ministerstvem obrany vzdušný prostor České republiky.

(2) Ministerstvo dopravy může pověřit poskytováním letových provozních služeb právnickou nebo fyzickou osobu podle odstavce 1, která:

a) má technické zařízení potřebné k poskytování letových provozních služeb,

b) zajistí poskytování letových provozních služeb prostřednictvím odborně a zdravotně způsobilého pozemního leteckého personálu,

c) má sjednané pojištění odpovědnosti za škody a zaplacené pojistné.

§ 47

(1) Pověřená osoba je povinna při poskytování letových provozních služeb dodržovat pravidla a postupy pro poskytování letových provozních služeb.

(2) Technické zařízení potřebné k poskytování letových provozních služeb, pravidla a postupy pro jejich poskytování stanoví prováděcí předpis.

§ 48

(1) Ministerstvo dopravy může udělené pověření odejmout, jestliže osoba

a) neposkytuje letové provozní služby prostřednictvím stanoveného technického zařízení a odborně způsobilého pozemního leteckého personálu,

b) neplní povinnosti stanovené v pravidlech a postupech pro poskytování letových provozních služeb,

c) o odejmutí pověření požádala.

§ 49

(1) Leteckou telekomunikační službu, leteckou meteorologickou službu, leteckou informační službu, službu při předletové přípravě a monitorování letu a službu při odbavovacím procesu na letišti může poskytovat právnická nebo fyzická osoba po předchozím souhlasu Ministerstva dopravy. Ministerstvo dopravy udělí souhlas za předpokladu, že právnická nebo fyzická osoba prokáže, že má technické zařízení potřebné k poskytování těchto služeb.

(2) Leteckou službu pátrání a záchrany zajišťuje Ministerstvo dopravy ve spolupráci s Ministerstvem obrany a Ministerstvem vnitra.

§ 50

Létání vojenských, policejních a celních letadel

(1) Létání vojenských, policejních a celních letadel se řídí tímto zákonem, s výjimkou létání pro účely obrany a zajištění bezpečnosti státu.

(2) Pro létání ve stejné části vzdušného prostoru jsou jednotná pravidla létání pro vojenská, policejní, celní letadla a civilní létání.

§ 51

Letecké služby pro vojenské účely

(1) Letecké služby pro vojenské účely mohou být sloučené s leteckými službami pro civilní létání.

(2) Letové provozní služby pro civilní létání a pro vojenské účely musí být vzájemně koordinovány a poskytovány ve vzájemné součinnosti.

§ 52

Létání letadel bez pilota

Letadlo způsobilé létat bez pilota může létat nad územím České republiky jen na základě povolení vydaného Úřadem a za podmínek v tomto povolení stanovených. Úřad povolení vydá, nebude-li ohrožena bezpečnost létání ve vzdušném prostoru.

§ 53

Povinné opuštění vzdušného prostoru

(1) Letadlo, které se dostalo do části vzdušného prostoru České republiky, kde je zakázáno nebo omezeno létání, musí, jakmile to zjistí, tento prostor opustit. Pokud letadlo tento prostor neopustí, může být z důvodů zajištění bezpečnosti létání ve vzdušném prostoru k opuštění prostoru donuceno. Příkaz k donucení vydává Ministerstvo obrany v dohodě s Ministerstvem dopravy.

(2) Postupy při donucení k opuštění zakázaného nebo omezeného vzdušného prostoru stanoví prováděcí předpis.

§ 54

Velitel letadla

Za bezpečné provedení letu odpovídá velitel letadla. V rámci této odpovědnosti je velitel letadla oprávněn ukládat všem osobám přítomným na palubě letadla příkazy. Všechny osoby přítomné na palubě letadla jsou povinny splnit příkazy velitele letadla.

§ 55

Letecká nehoda

(1) Leteckou nehodou je událost, při níž došlo v souvislosti s létáním k usmrcení nebo poškození zdraví osob, nebo poruše nebo poškození letadla, které mají vliv na jeho letovou způsobilost, nebo zničení nebo zmizení letadla.

(2) Odborné zjišťování příčin leteckých nehod provádí Úřad.

(3) Příčiny letecké nehody, k níž došlo za mimořádných okolností nebo s mimořádnými následky, zjišťuje Ministerstvo dopravy.

(4) Druhy leteckých nehod, způsob jejich ohlašování, podrobnosti o zjišťování příčin jednotlivých druhů leteckých nehod a opatřeních k jejich předcházení stanoví prováděcí předpis.

ČÁST ŠESTÁ

LETECKÉ ČINNOSTI

Hlava I

Obchodní letecká doprava

§ 56

(1) Obchodní leteckou dopravou se rozumí doprava osob, zvířat, zavazadel, věcí a pošty letadly.

(2) Obchodní leteckou dopravu lze provozovat na základě licence nebo jako dopravu aerotaxi.

(3) Obchodní letecká doprava se rozděluje na pravidelnou a nepravidelnou podle způsobu provozování, na vnitrostátní a mezinárodní podle svého rozsahu.

Obchodní letecká doprava na základě licence

§ 57

(1) Tuzemským leteckým dopravcem pro obchodní leteckou dopravu provozovanou na základě licence je

a) právnická osoba se sídlem v České republice, ve které náleží nejméně 51% podílu na základním jmění a nejméně 51% hlasovacích práv tuzemským osobám nebo České republice a v níž mají tuzemské osoby nebo Česká republika rozhodující vliv na řízení a plnou kontrolu nad její činností,

b) státní podnik založený státem k tomuto účelu.

(2) Tuzemskou osobou se pro účely tohoto zákona rozumí

a) občan České republiky

b) právnická osoba se sídlem v České republice, náleží-li nejméně 51% podílu na základním jmění a nejméně 51% hlasovacích práv občanům České republiky nebo právnickým osobám se sídlem v České republice, v nichž náleží nejméně 51% podílu na základním jmění a 51% hlasovacích práv občanům České republiky nebo právnickým osobám se sídlem v České republice.

§ 58

(1) Licenci k provozování obchodní letecké dopravy může vydat na základě žádosti Ministerstvo dopravy.

(2) Licence může být vydána za těchto podmínek:

a) všechny fyzické osoby, které jsou statutárním orgánem právnické osoby, nebo členy statutárního orgánu, dosáhly věku 21 let, jsou způsobilé k právním úkonům, bezúhonné a alespoň jeden člen statutárního orgánu nebo odpovědný zástupce právnické osoby splňuje podmínku odborné způsobilosti,

b) žadatel prokáže, že splňuje podmínky tuzemského leteckého dopravce týkající se majetku právnické osoby a jeho kontroly podle § 57 odst. 1 tohoto zákona.

§ 59

Bezúhonnost

Za bezúhonného se nepovažuje ten, kdo byl pravomocně odsouzen pro trestný čin, jehož skutková podstata souvisí s obchodní leteckou dopravou, nebo ten, kdo byl pravomocně odsouzen pro jiný trestný čin spáchaný úmyslně, jestliže vzhledem k povaze obchodní letecké dopravy a osobě žadatele o vydání licence je obava, že se dopustí stejného nebo podobného činu při provozování obchodní letecké dopravy, pokud se něj nehledí, jako by nebyl odsouzen.

§ 60

Odborná způsobilost

Odborná způsobilost se prokazuje dokladem o ukončeném středoškolském nebo vysokoškolském vzdělání ekonomického nebo dopravního nebo technického nebo právního zaměření a nejméně pětiletou odbornou praxi v civilním letectví.

§ 61

Žádost o licenci

(1) Žádost o udělení licence musí obsahovat:

a) obchodní jméno, sídlo a právní formu právnické osoby, která žádá o udělení licence, a identifikační číslo, bylo-li přiděleno,

b) údaje o druhu zamýšlené letecké dopravy,

c) počet a druhy letadel, jimiž má být letecká doprava provozována,

d) údaje o rozsahu a četnosti zamýšlené letecké dopravy v určitém časovém období.

(2) Žádost o vydání licence musí být doložena

a) ověřenou kopií smlouvy nebo listiny o zřízení nebo založení právnické osoby a u osob zapsaných v obchodním rejstříku výpisem z obchodního rejstříku,

b) výpisem z evidence Rejstříku trestů, který není starší než šest měsíců, všech fyzických osob, které jsou statutárním orgánem žadatele nebo členy statutárního orgánu, a odpovědného zástupce, byl-li ustanoven,

c) dokladem prokazujícím odbornou způsobilost s uvedením výsledků dosavadní pětileté odborné praxe v civilním letectví,

d) dokladem prokazujícím, splnění podmínky tuzemského leteckého dopravce týkající se majetku právnické osoby a jeho kontroly podle § 57 odst. 1 tohoto zákona,

e) dokladem prokazujícím, že je schopen finančně zajistit budoucí závazky po dobu 24 měsíců od počátku zahájení obchodní letecké dopravy,

f) předběžným návrhem letového řádu, přepravních podmínek, jedná-li se o pravidelnou vnitrostátní nebo mezinárodní obchodní leteckou dopravu.

§ 62

Ministerstvo dopravy v rozhodnutí o vydání licence uvede:

a) označení leteckého dopravce,

b) druh obchodní letecké dopravy,

c) četnost a rozsah obchodní letecké dopravy v časovém období,

d) počet a druhy provozovaných letadel,

e) datum zahájení provozování obchodní letecké dopravy,

f) dobu, na kterou se licence uděluje,

g) podmínky provozování obchodní letecké dopravy.

§ 63

Změna licence

Ministerstvo dopravy může rozhodnout o změně licence

a) došlo-li ke změně skutečností, na základě kterých se rozhodovalo o vydání licence,

b) vyžaduje-li to veřejný zájem na uspokojování přepravních potřeb nebo bezpečnost obchodní letecké dopravy,

c) na základě odůvodněné žádosti držitele licence.

§ 64

Omezení obchodní letecké dopravy

Ministerstvo dopravy může rozhodnout o omezení obchodní letecké dopravy na nezbytně nutnou dobu z důvodů

a) bezpečnosti létání,

b) veřejného zájmu na jiné mimořádné letecké činnosti,

c) je-li to nezbytné k dodržení závazků vyplývajících z mezinárodní smlouvy, kterou je Česká republika vázána.

§ 65

Odejmutí licence

(1) Ministerstvo dopravy licenci odejme, jestliže držitel licence

a) závažným způsobem porušuje povinnosti stanovené tímto zákonem,

b) neplní podmínky stanovené v licenci,

c) klesne-li podíl základního jmění a podíl hlasovacích práv tuzemských osob nebo České republiky pod hranici stanovenou v § 57,

d) o odejmutí licence požádal.

(2) Ministerstvo dopravy může licenci odejmout, jestliže držitel licence trvale neplatí úhrady za poskytované letecké služby.

§ 66

Licence pozbývá platnosti

a) uplynutím doby, na kterou byla udělena,

b) dnem zániku právnické osoby, která je držitelem licence,

c) rozhodnutím Ministerstva dopravy o odejmutí licence.

§ 67

Osvědčení leteckého dopravce

(1) Tuzemský letecký dopravce musí mít ke dni zahájení obchodní letecké dopravy provozované na základě licence platné osvědčení. Osvědčení leteckého dopravce vydává Úřad na základě žádosti tuzemského leteckého dopravce.

(2) Osvědčením leteckého dopravce se osvědčuje, že tuzemský letecký dopravce

a) splňuje podmínky stanovené tímto zákonem pro letecký personál, bezpečnost leteckého provozu a provozování letadel potřebných pro obchodní leteckou dopravu,

b) má vnitřní organizační strukturu a systém řízení pro zajištění obchodní letecké dopravy.

(3) Náležitosti žádosti stanoví prováděcí předpis.

§ 68

Povinnosti leteckého dopravce

(1) Letecký dopravce je povinen:

a) provozovat obchodní leteckou dopravu podle podmínek stanovených v licenci a podmínek provozního oprávnění cizího státu, jedná-li se o mezinárodní obchodní leteckou dopravu,

b) oznámit Ministerstvu dopravy všechny změny týkající se skutečností, na jejichž podkladě bylo rozhodováno o udělení licence a identifikační číslo právnické osoby, pokud nebylo obsaženo v žádosti o udělení licence, nebo změny týkající se plnění podmínek stanovených v licenci do 15 dnů od vzniku těchto změn,

c) oznámit do 24 hodin Ministerstvu dopravy zahájení, přerušení nebo ukončení obchodní letecké dopravy, k níž má platnou licenci,

d) při odejmutí licence zajistit na svůj náklad dopravu osob, zavazadel, zvířat, zboží a pošty, ke které se zavázal.

(2) Letecký dopravce, který provozuje pravidelnou obchodní leteckou dopravu je dále povinen

a) provozovat obchodní leteckou dopravu podle schváleného letového řádu a mezinárodních tarifů,

b) ke dni zahájení obchodní letecké dopravy vyhlásit smluvní přepravní podmínky.

Doprava aerotaxi

§ 69

(1) Dopravou aerotaxi se rozumí obchodní letecká doprava, kterou se zajišťuje bezprostřední a pohotová přeprava osob, jejich zavazadel, věcí a zvířat letadlem s maximální vzletovou hmotností menší než 10 tun a s celkovým počtem sedadel pro cestující méně než 20.

(2) Provozovat dopravu aerotaxi může tuzemský letecký dopravce na základě povolení vydaného Úřadem a platného osvědčení leteckého dopravce vydaného podle § 67. Úřad vydá povolení pro dopravu aerotaxi fyzické osobě s trvalým pobytem nebo právnické osobě se sídlem na území České republiky, která prokáže, že

a) fyzická osoba a její odpovědný zástupce, byl-li ustanoven, dosáhli věku 18 let, jsou způsobilí k právním úkonům, bezúhonní a alespoň jeden z nich je odborně způsobilý,

b) všechny fyzické osoby, které jsou statutárním orgánem právnické osoby nebo členy statutárního orgánu dosáhly věku 18 let, jsou způsobilé k právním úkonům, bezúhonné a alespoň jeden člen statutárního orgánu nebo odpovědný zástupce splňuje podmínku odborné způsobilosti.

(3) Na posuzování bezúhonnosti se vztahuje § 59 a na posuzování odborné způsobilosti se vztahuje § 60. Na náležitosti žádosti o vydání povolení k dopravě aerotaxi se vztahují obdobně ustanovení o náležitostech žádosti o udělení licence, s výjimkou ustanovení vztahujících k majetku leteckého dopravce a jeho kontrole.

§ 70

Mezinárodní obchodní letecká doprava

Tuzemský letecký dopravce, který hodlá provozovat mezinárodní obchodní leteckou dopravu, musí mít k této obchodní letecké dopravě provozní oprávnění cizího státu, do kterého má být mezinárodní obchodní letecká doprava provozována. O vydání provozního oprávnění musí tuzemský letecký dopravce zažádat příslušný úřad státní správy cizího státu. Chce-li tuzemský letecký dopravce provozovat pravidelnou mezinárodní obchodní leteckou dopravu, musí o podání žádosti a způsobu jejího vyřízení vyrozumět Ministerstvo dopravy.

§ 71

Letový řád schvaluje na základě žádosti tuzemského leteckého dopravce Ministerstvo dopravy.

Obchodní letecká doprava zahraničního leteckého dopravce

§ 72

(1) Zahraniční letecký dopravce může provozovat obchodní leteckou dopravu do České republiky nebo z České republiky nebo na území České republiky jen na základě povolení, které vydává Ministerstvo dopravy.

(2) Ministerstvo dopravy může vydat povolení na základě odůvodněné žádosti, pokud je požadovaná obchodní letecká doprava v souladu s mezinárodní smlouvou, kterou je Česká republika vázána, nebo se zájmy České republiky a dále za předpokladu, že zahraniční letecký dopravce má

a) k provozování obchodní letecké dopravy oprávnění vydané nebo uznané za platné státem, v němž jsou letadla, jimiž provozuje obchodní leteckou dopravu, zapsána v leteckém rejstříku,

b) podstatnou část majetku a skutečnou kontrolu nad ním ve státě, v němž jsou letadla, jimiž provozuje obchodní leteckou dopravu, zapsána v leteckém rejstříku,

c) sjednáno pojištění odpovědnosti za škody z provozu letadla a zaplaceno pojistné,

d) program na ochranu před nezákonnými činy.

Hlava II

Letecké práce a další letecké činnosti

Letecké práce

§ 73

Leteckými pracemi jsou letecké činnosti, při nichž letecký provozovatel využívá letadlo k pracovní činnosti za úplatu.

Leteckými pracemi se dále rozumí vyhlídkové lety, využití letadla leteckým provozovatelem při výuce v leteckých školách a činnost leteckých škol.

§ 74

(1) Letecké práce může provozovat fyzická osoba s trvalým pobytem a právnická osoba se sídlem v České republice jen na základě povolení. Povolení může vydat na základě žádosti Úřad.

(2) Na udělení povolení k provozování leteckých prací se vztahují obdobně ustanovení o udělování licence k provozování obchodní letecké dopravy, s výjimkou ustanovení vztahujících se k majetku tuzemského leteckého dopravce a kontrole tohoto majetku.

(3) Prováděcí předpis stanoví jednotlivé druhy leteckých prací, technické a provozní podmínky jejich provozování, náležitosti žádosti o vydání povolení a náležitosti rozhodnutí o vydání povolení.

§ 75

Letecké činnosti pro potřeby státu

(1) Leteckou činností pro potřeby státu se rozumí lety uskutečňované leteckým provozovatelem za účelem

a) přepravy ústavních činitelů,

b) výkonu státní správy.

(2) Lety za účelem přepravy ústavních činitelů lze uskutečňovat se souhlasem státu zastoupeným vládou. Lety za účelem výkonu státní správy lze uskutečňovat se souhlasem Ministerstva dopravy.

§ 76

Letecké činnosti pro vlastní potřebu

(1) Leteckou činností pro vlastní potřebu se rozumí lety, kterými zajišťuje právnická nebo fyzická osoba podnikatelskou nebo jinou činnost, k níž je oprávněna podle zvláštních předpisů.

(2) Leteckou činnost pro vlastní potřebu může provozovat fyzická osoba s trvalým pobytem nebo právnická osoba se sídlem v České republice na základě povolení vydaného Úřadem. Úřad může vydat povolení na základě žádosti, splňuje-li žadatel podmínky stanovené tímto zákonem pro letecký personál a pro provozování letadel potřebných pro leteckou činnost pro vlastní potřebu.

(3) Povolení se nevyžaduje pro leteckou činnost pro vlastní potřebu právnické nebo fyzické osoby letadlem s celkovým počtem sedadel pro cestující méně než 20 cestujících, nebo provozuje-li tato osoba letecké práce stanovené prováděcím předpisem.

(4) Prováděcí předpis stanoví náležitosti žádosti pro vydání povolení k provozování letecké činnosti pro vlastní potřebu.

§ 77

Rekreační a sportovní létání

Rekreačním a sportovním létáním se rozumí užívání letadla pro vlastní potřebu nebo potřebu jiných osob za účelem rekreace, osobní dopravy nebo sportu, které není uskutečňováno za účelem zisku. Rekreační a sportovní létání lze provozovat bez povolení.

§ 78

Letecké veřejné vystoupení a letecká soutěž

Letecké veřejné vystoupení a leteckou soutěž lze provozovat jen se souhlasem Úřadu. Úřad udělí souhlas, nebude-li ohrožena bezpečnost létání ve vzdušném prostoru.

Hlava III

Povinnosti provozovatelů leteckých činností

a uživatelů letadel

§ 79

Provozovatel leteckých činností a uživatel letadla je povinen

a) provozovat leteckou činnost letově způsobilým letadlem,

b) zajišťovat leteckou činnost odborně a zdravotně způsobilým leteckým personálem,

c) používat ke vzletům a přistávání letadel a pohybům letadel s tím souvisejícím letiště nebo plochy k tomu určené,

d) provádět lety podle pravidel létání,

e) dodržovat pokyny osob zajišťujících letové provozní služby.

§ 80

(1) Provozovatel letecké činnosti může vyloučit z přepravy osoby, zvířata a náklad, jejichž přeprava by ohrozila bezpečnost leteckého provozu nebo by jejich přepravou došlo k porušení předpisů platných ve státě odletu, státě příletu nebo státě přeletu.

(2) Předměty a látky, pro jejichž povahu může být ohrožena bezpečnost leteckého provozu, mohou být přepravovány jen při dodržení podmínek stanovených prováděcími a zvláštními předpisy.

ČÁST SEDMÁ

SPORTOVNÍ LÉTAJÍCÍ ZAŘÍZENÍ

§ 81

(1) Sportovním létajícím zařízením je zařízení konstruované, vyrobené a určené k létání ve vzduchu výhradně za účelem vzdělávání, sportu nebo rekreace jeho uživatele.

(2) Úřad může pověřit ověřováním letové způsobilosti sportovních létajících zařízení, způsobilosti jejich uživatelů, včetně evidence a vydávání příslušných dokladů právnickou nebo fyzickou osobu, která má sídlo nebo trvalý pobyt na území České republiky a která prokáže, že má pro uvedené činnosti odpovídající technické vybavení a způsobilý personál.

§ 82

(1) Osoba pověřená Úřadem

a) ověřuje letovou způsobilost sportovního létajícího zařízení a vydává technický průkaz sportovního létajícího zařízení,

b) přiděluje sportovnímu létajícímu zařízení poznávací značku,

c) vede evidenci sportovních létajících zařízení,

e) stanoví podmínky pro výběr a schvalování ploch pro přistávání a vzlety sportovních létajících zařízení,

f) vydává průkazy způsobilosti uživatelům sportovních létajících zařízení,

g) vykonává dohled nad činností uživatelů sportovních létajících zařízení.

(2) Charakteristiku jednotlivých druhů sportovních létajících zařízení, podmínky letové způsobilosti sportovních létajících zařízení, přidělování poznávacích značek, vedení evidence sportovních létajících zařízení, charakteristiku prostorů a míst pro vzlety a přistání a oprávnění pověřené právnické nebo fyzické osoby stanoví prováděcí předpis.

§ 83

(1) Uživatel sportovního létajícího zařízení může sportovní létající zařízení užívat za těchto podmínek:

a) letová způsobilost sportovního létajícího zařízení byla schválena a byl vydán technický průkaz sportovního létajícího zařízení,

b) sportovní létající zařízení odpovídá požadavkům bezpečnosti a ochrany životního prostředí,

c) sportovní létající zařízení je evidováno u pověřené osoby a byla mu přidělena poznávací značka,

d) byl mu vydán průkaz způsobilosti opravňující k užívání příslušného druhu sportovního létajícího zařízení,

e) lety jsou prováděny v prostorech k tomu účelu vymezených a z míst k tomu určených, a v případě, že jsou k letům využívána letiště, jejich provozovatel s tím souhlasí,

f) lety jsou prováděny podle pravidel létání stanovených pro jednotlivé druhy sportovních létajících zařízení,

g) bylo sjednáno pojištění odpovědnosti za škody z provozu sportovního létajícího zařízení a zaplaceno pojistné.

(2) V zájmu bezpečnosti létání nebo v jiném veřejném zájmu může Úřad létání určitého druhu sportovního létajícího zařízení omezit nebo zakázat.

§ 84

(1) Podmínkou získání průkazu způsobilosti opravňujícího k provozování sportovního létajícího zařízení je absolvování teoretické výuky, praktického výcviku a složení zkoušky.

(2) Teoretické výuky a praktického výcviku se může zúčastnit fyzická osoba, která je zdravotně způsobilá pro užívání jednotlivého druhu sportovního létajícího zařízení.

(3) Podrobnosti o teoretické výuce, praktickém výcviku a požadované zdravotní způsobilosti a vydávání průkazů stanoví prováděcí předpis.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP