(1) K odbornému usměrňování
péče o vytváření a ochranu
zdravých životních podmínek je ustanoven
v ministerstvu zdravotnictví jako orgán hygienické
služby hlavní hygienik České republiky,
kterého na návrh ministra zdravotnictví jmenuje
a odvolává vláda. Ministr zdravotnictví
může jmenovat zástupce hlavního hygienika
České republiky.
(2) Hlavnímu hygienikovi České republiky náleží
a) vydávat obecně závazné směrnice k uskutečnění hygienických a epidemiologických zásad,
b) spolupracovat s ústředními orgány i s občanskými sdruženími [Zákon č. 83/1990 Sb., o sdružování občanů, ve znění zákona č. 300/1990 Sb.] na zajišťování jejich úkolů při vytváření a ochraně zdravých životních podmínek, vyžadovat na nich, aby v rámci své působnosti prováděly účinná opatření ke zvyšování hygienické úrovně odvětví, a dozírat, jak plní tyto své úkoly,
c) podávat závazné posudky podle § 4; dávat souhlas k výrobě, dovozu a použití sér, očkovacích látek a biologických diagnostických přípravků,
d) vykonávat nebo zajišťovat dozor v závodech a zařízeních, u nichž je to třeba s ohledem na jejich význam nebo způsob provozu, a dávat závazné pokyny k odstranění zjištěných závad v takových závodech,
e) řídit, popřípadě provádět opatření proti vzniku a šíření přenosných nemocí a nemocí z povolání, která mají být prováděna celostátně nebo na území několika krajů, a stanovit mimořádná opatření při epidemii,
f) řídit a pokud je to třeba i provádět
opatření ke zdravotnické ochraně státních
hranic.
(3) Hlavní hygienik České republiky řídí
v zásadních otázkách činnost
nižších orgánů hygienické
služby, kontroluje je, pomáhá jim při
zajišťování odborné úrovně
práce a dává jim příkazy a
pokyny ve věcech celostátního dosahu.
(1) K zajištění celostátního dozoru na opatření k ochraně přírodních léčebných lázní a přírodních léčivých zdrojů a na jejich využití je zřízen v ministerstvu zdravotnictví Český inspektorát lázní a zřídel. Českému inspektorátu lázní a zřídel náleží zejména
a) sledovat hydrologické, klimatické, geologické a vegetační poměry z hlediska potřeb rozvoje lázeňství a připravovat opatření potřebná k ochraně přírodních léčebných lázní a přírodních léčivých zdrojů,
b) vykonávat dozor na dodržování lázeňských statutů a opatření k ochraně přírodních léčebných lázní a přírodních léčivých zdrojů,
c) provádět šetření a podávat návrhy nebo závazné posudky při prohlašování míst za lázeňská, při prohlašování přírodních zdrojů za léčivé, při vypracování lázeňských statutů, při určování ochranných pásem a jiných ochranných opatření, před schválením územních plánů, vydáním územních rozhodnutí a schválením projektů týkajících se lázeňského místa nebo ochranného pásma,
d) připravovat vymezení ochranných pásem
a stanovit nezbytná prozatímní opatření.
(2) Pracovníci Českého inspektorátu
lázní a zřídel postupují při
plnění svých úkolů v organizacích
podléhajících vrchnímu dozoru státní
báňské správy v úzké
součinnosti s jejími orgány.
(1) Pracovníci orgánů státní zdravotní správy jsou oprávněni za účelem zjišťování podkladů potřebných k zabezpečení výkonu státní správy na úseku zdravotnictví a při tvorbě státní zdravotní politiky v nezbytném rozsahu
a) vstupovat do zdravotnických zařízení s vědomím vedoucího zdravotnického zařízení,
b) vyžadovat od odborných pracovníků
ve zdravotnictví potřebná sdělení,
vyjádření a vysvětlení.
(2) Nahlížet do dokumentace o zdravotním stavu
nemocného včetně pořizování
výpisů nebo stejnopisů smějí
vybraní pracovníci orgánů státní
zdravotní správy. Jejich výčet a další
podmínky pro nakládání se získanými
informacemi stanoví zvláštní předpis.
(1) K odbornému usměrňování péče o vytváření a ochranu zdravých životních podmínek působí jako orgány hygienické služby
a) v okresech okresní hygienici, které jako svůj orgán ustanovuje do funkce a z funkce odvolává okresní úřad,
b) v krajích krajští hygienici (na území
hlavního města Prahy hygienik hlavního města
Prahy), které jako orgán státní správy
zřizuje a ruší ministerstvo zdravotnictví
České republiky.
(2) Krajského hygienika jmenuje a odvolává
na návrh hlavního hygienika České
republiky ministr zdravotnictví České republiky.
(3) Krajského hygienika přímo řídí
hlavní hygienik České republiky.
(4) Okresnímu hygienikovi náleží
a) spolupracovat s ostatními orgány a složkami národního výboru a se složkami hospodářských a kulturních organizací na jejich úkolech při vytváření a ochraně zdravých životních podmínek a dozírat, jak jednotlivá odvětví a organizace plní v rámci své působnosti tyto úkoly,
b) podávat závazné posudky podle § 4,
c) řídit, provádět a zajišťovat hygienický dozor a dávat závazné pokyny k odstranění zjištěných závad, včetně zákazu určité činnosti a příkazu ke zničení zdravotně závadných poživatin a jiných výrobků nebo k jejich použití pro jiné účely,
d) řídit a pokud je to třeba i provádět a zajišťovat opatření proti vzniku a šíření přenosných nemocí a nemocí z povolání a stanovit mimořádná opatření při epidemii,
e) řídit a pokud je to třeba i provádět
a zajišťovat opatření ke zdravotnické
ochraně státních hranic.
(5) Krajský hygienik plní úkoly uvedené
v odstavci 4 ve věcech přesahujících
okresní význam nebo v případech, jejichž
posouzení není možno zajistit v okresu. Úkoly
uvedené v odstavci 4 může krajský hygienik
(na území hlavního města Prahy hygienik
hlavního města Prahy) plnit i pro spádová
území dalších hygienických stanic
sídlících ve městě, kde má
krajská hygienická stanice (Hygienická stanice
hlavního města Prahy) sídlo, dohodnou-li
se na tom zřizovatelé hygienických stanic
působících na území tohoto
města; v takovém případě se
tyto hygienické stanice sloučí.
(6) Krajský hygienik řídí a kontroluje
činnost okresních hygieniků, pomáhá
jim při zajišťování odborné
úrovně práce a dává jim příkazy
a pokyny ve věcech krajského dosahu.
(7) Krajský hygienik je nadřízeným
orgánem okresního úřadu ve věcech,
ve kterých vykonává státní
správu okresní hygienik.
(8) Krajský hygienik je odvolacím orgánem
ve vztahu k rozhodnutím okresních úřadů
o uložení pokuty za porušování
právních předpisů o vytváření
a ochraně zdravých životních podmínek
[Zákon České národní rady
č. 36/1975 Sb., o pokutách za porušování
právních předpisů o vytváření
a ochraně zdravých životních podmínek.]
vydaným na základě podnětů
okresních hygieniků.
(1) Orgány hygienické služby a pracovníci
Českého inspektorátu lázní
a zřídel jsou oprávněni při
plnění svých úkolů vstupovat
do všech závodů, zařízení
a objektů, odebírat v potřebném množství
a rozsahu vzorky pro vyšetřování a požadovat
potřebné doklady a údaje.
(2) Ustanovení odstavce 1 se vztahuje i na odborné
pracovníky pověřené hlavním
hygienikem České republiky výkonem oprávnění
uvedených v § 71 odst. 2 písm. d) až f),
na odborné pracovníky okresních hygienických
stanic pověřené na návrh okresního
hygienika okresními úřady a na odborné
pracovníky krajských hygienických stanic,
pověřené krajskými hygieniky výkonem
oprávnění uvedených v § 75 odst.
4 písm. c) až e) a na obvodní lékaře,
popřípadě i další lékaře,
pokud plní úkoly uvedené v § 16 odst.
2.
(1) Lékaři nebo odborné komise zdravotnických
zařízení ustavené podle zvláštních
předpisů rozhodují v mezích zákona
při výkonu zdravotní péče na
základě posouzení zdravotního stavu
o právech a povinnostech občanů týkajících
se jejich zdraví.
(2) Má-li občan za to, že rozhodnutí
nebo opatření podle odstavce 1 učiněné
při výkonu zdravotní péče je
nesprávné, může podat návrh na
přezkoumání vedoucímu zdravotnického
zařízení, který o něm rozhodne.
Návrh na přezkoumání může
podat též okresní správa sociálního
zabezpečení. Nevyhoví-li vedoucí zdravotnického
zařízení návrhu, předloží
jej jako odvolání odvolacímu orgánu.
(3) O odvolání proti rozhodnutí nebo opatření
vedoucího zdravotnického zařízení
řízeného ministerstvem zdravotnictví
rozhoduje toto ministerstvo, v ostatních případech
okresní úřad (obvodní úřad,
úřad města), v jehož obvodu se zdravotnické
zařízení nachází.
(4) Návrh na přezkoumání podle odstavce
2 nebo 3 lze podat do 15 dnů, ve věcech dočasné
pracovní neschopnosti do 3 dnů, ode dne, kdy rozhodnutí
bylo občanu doručeno nebo opatření
sděleno.
(5) Jinak se na rozhodování při výkonu
zdravotní péče vztahují obecné
předpisy o správním řízení
[Zákon č. 71/1967 Sb., o správním
řízení (správní řád).].
(6) Pro posouzení případů, u nichž vznikly pochybnosti, zda byl při výkonu zdravotní péče dodržen správný postup, popřípadě, zda bylo ublíženo na zdraví, ustanovuje ministr zdravotnictví České republiky a ředitelé (vedoucí) fakultních a dalších vybraných nemocnic jako své poradní orgány znalecké komise.
Vybrané nemocnice, postavení a činnost znaleckých
komisí stanoví ministerstvo zdravotnictví
vyhláškou.
(7) Ustanovení odstavců 1 až 4 se nevztahují
na rozhodování o ukončení dočasné
pracovní neschopnosti podle zvláštního
zákona [§ 8a odst. 4 zákona ČNR č.
582/1991 Sb., ve znění zákona ČNR
č. 590/1992 Sb.].
(1) Náhradu nákladů a škod vzniklých
plněním povinností v péči o
zdraví lidu, zejména prováděním
nařízených hygienických a protiepidemických
opatření a opatření k ochraně
přírodních léčebných
lázní a přírodních léčivých
zdrojů nebo odběrem vzorků k těmto
účelům, popřípadě příspěvek
ke krytí takových nákladů nebo škod
poskytuje stát, jen pokud to stanoví předpisy
vydané podle tohoto zákona nebo jiné předpisy
[Zákoníky: č. 40, 109/1964 Sb., č.
65/1965 Sb. Zákony: č. 27/1950 Sb., č. 54/1956
Sb., č. 103/1964 Sb. Vládní vyhláška
č. 40/1963 Sb.].
(2) O náhradě škody vzniklé při
poskytování zdravotnických služeb platí
ustanovení občanského zákoníku;
i když povinnost k náhradě škody nevznikla,
může stát v mimořádných
případech hodných zvláštního
zřetele poskytnout poškozenému příspěvek.
(3) Předpisy vydané k provedení tohoto zákona
stanoví, kdy škoda na zdraví způsobená
očkováním nařízeným
pro určité skupiny pracovníků vzhledem
k povaze jejich pracovních úkolů se pokládá
za pracovní úraz.
(1) Úkoly stanovené k ochraně zdraví
lidu jinými předpisy v souvislosti s ochranou jiných
společenských zájmů jsou povinny orgány
a organizace určené takovými předpisy
plnit podle zásad tohoto zákona a v těsné
vzájemné spolupráci s orgány a zařízeními
v něm uvedenými. To se týká zejména
ochrany zdraví podle předpisů pracovněprávních
(především k zajištění bezpečnosti
a ochrany zdraví při práci), předpisů
o využití nerostného bohatství, o vodním
hospodářství, o veterinární
péči a o státní zemědělské,
potravinářské a obchodní inspekci.
Orgány stanovené v těchto předpisech
a zdravotnické orgány spolu úzce spolupracují.
Způsob této spolupráce se podrobně
vymezuje dohodou zúčastněných ústředních
orgánů.
(2) Předpisy upravující podrobněji
úkoly uvedené v odstavci 1 a technické normy,
pokud se dotýkají péče o zdraví
lidu podle tohoto zákona, se vydávají v dohodě
s ministerstvem zdravotnictví.
(3) Pokud při rozhodování o zájmech
chráněných jinými předpisy
řeší orgány podle nich zřízené
také související otázky péče
o zdraví lidu podle tohoto zákona, zejména
zabezpečení zdravých životních
podmínek, vydávají svá rozhodnutí
v dohodě s orgány příslušnými
podle tohoto zákona, popřípadě v souladu
s jejich závazným posudkem. Tato zásada platí
též, jestliže orgány podle tohoto zákona
při opatřeních v péči o zdraví
lidu rozhodují zároveň o ochraně souvisících
zájmů podle jiných předpisů.
K rozhodnutí je příslušný vždy
orgán, do jehož působnosti spadá ochrana
převažujícího zájmu.
(4) Orgány a organizace uvedené v tomto zákoně,
pokud plní úkoly výroby, zásobování
a výdeje léčiv a zdravotnických potřeb
pro účely veterinární péče,
postupují podle zásad stanovených ministerstvem
zdravotnictví v dohodě s ministerstvem zemědělství
České republiky a ve spolupráci s příslušnými
orgány a zařízeními veterinární
péče.
(5) Působnost ministerstva zemědělství
České republiky podle zákona o veterinární
péči, zejména ve věcech tlumení
nákaz a jiných hromadných onemocnění
zvířat a při výrobě, dovozu
a distribuci veterinárních biopreparátů,
a působnost odborně způsobilých veterinárních
pracovníků při zabezpečování
zdravotní nezávadnosti potravin a surovin živočišného
původu včetně prohlídky jatečných
zvířat a masa je nedotčena.
(1) Organizaci a výkon zdravotnických služeb
v oboru ozbrojených sil, bezpečnostních sborů
a Sboru nápravné výchovy České
republiky upravují příslušní
ministři obdobně podle zásad tohoto zákona.
(2) Hygienickou a protiepidemickou službu v ozbrojených
silách, bezpečnostních sborech a Sboru nápravné
výchovy České republiky provádějí
jejich příslušné orgány.
(3) Je-li třeba k zabezpečení péče
o zdraví lidu opatření obecné povahy
nebo jejich jednotného provádění,
postupují orgány ozbrojených sil, bezpečnostních
sborů a Sboru nápravné výchovy České
republiky v úzké součinnosti s orgány
státní zdravotní správy. Jde-li o
zamezení vzniku a šíření přenosných
nemocí, učiní orgány ozbrojených
sil a bezpečnostních sborů a Sboru nápravné
výchovy v oboru své působnosti nutná
opatření v souladu s obecnými opatřeními
nařízenými orgány hygienické
služby.
(4) Součinnost orgánů ozbrojených
sil, bezpečnostních sborů a Sboru nápravné
výchovy České republiky a orgánů
státní zdravotní správy při
provádění tohoto zákona upraví
ministerstva zdravotnictví, obrany, vnitra a spravedlnosti
České republiky.
(5) Organizaci a výkon zdravotnických služeb
na železnicích upraví federální
ministerstvo dopravy v dohodě s ministrem zdravotnictví.
(6) Zdravotní péče osobám ve výkonu
trestu odnětí svobody a vazby je poskytována
Zdravotnickou službou Sboru nápravné výchovy
České republiky, v případě
potřeby na základě uzavřených
dohod i v jiných zdravotnických zařízeních.
Vláda zabezpečí nařízením
plnění příslušných mezinárodních
dohod [Jednotná úmluva o omamných látkách
ze dne 31. března 1961, vyhlášená ve
vyhlášce č. 47/1965 Sb., o Jednotné
úmluvě o omamných látkách.
Úmluva o psychotropních látkách ze
dne 21. února 1971, vyhlášená ve vyhlášce
č. 62/1989 Sb., o Úmluvě o psychotropních
látkách. Protokol o změnách Jednotné
úmluvy o omamných látkách z roku 1961
a z článku 12 Úmluvy Organizace spojených
národů proti nedovolenému obchodu s omamnými
a psychotropními látkami ze dne 20. prosince 1988,
vyhlášené ve sdělení federálního
ministerstva zahraničních věcí č.
462/1991 Sb., o sjednání Úmluvy Organizace
spojených národů proti nedovolenému
obchodu s omamnými látkami a psychotropními
látkami.] týkajících se omamných
látek a psychotropních látek.
(1) Zrušují se
1. zákon č. 271/1949 Sb., o výrobě a distribuci léčiv;
2. zákon č. 170/1950 Sb., o zdravotnických povoláních;
3. zákon č. 103/1951 Sb., o jednotné preventivní a léčebné péči, ve znění zákonného opatření č. 64/1955 Sb., zákona č. 17/1957 Sb. a zákona č. 78/1959 Sb.;
4. zákon č. 4/1952 Sb., o hygienické a protiepidemické péči, ve znění zákona č. 18/1957 Sb.;
5. zákon č. 43/1955 Sb., o československých lázních a zřídlech;
6. vládní nařízení č. 24/1951 Sb., o lékařích;
7. vládní nařízení č. 25/1951 Sb., o dentistech;
8. vládní nařízení č. 77/1951 Sb., o středních zdravotnických pracovnících;
9. vládní nařízení č. 14/1952 Sb., o nižších zdravotnických pracovnících;
10. vládní nařízení č. 44/1952 Sb., o lékárnících;
11. vládní nařízení č. 51/1952 Sb., o poskytování preventivní a léčebné péče vojenským a válečným poškozencům a obětem války a fašistické persekuce;
12. nařízení ministra zdravotnictví č. 37/1950 Sb., o zabezpečení výroby a dovozu hodnotných léčiv;
13. nařízení ministra zdravotnictví č. 5/1952 Sb., o dobrovolných dárcích krve;
14. nařízení ministra zdravotnictví č. 11/1953 Sb., o zdravotních obvodech;
15. nařízení ministra zdravotnictví č. 87/1953 Sb., o hygienické a protiepidemické ochraně vody;
16. nařízení ministra zdravotnictví č. 24/1954 Sb., o hygienické a protiepidemické ochraně vzduchu;
17. nařízení ministra zdravotnictví č. 25/1954 Sb., o hygienické a protiepidemické ochraně půdy;
18. nařízení ministra zdravotnictví č. 8/1955 Sb., o pohřebnictví;
19. nařízení ministra zdravotnictví č. 40/1955 Sb., o boji proti přenosným nemocem;
20. nařízení ministra zdravotnictví
č. 42/1956 Sb., o hygienické ochraně práce.
(2) Zákonné opatření č. 23/1955
Sb., o jedech a látkách škodlivých zdraví,
se zrušuje dnem, který stanoví vláda
nařízením podle § 82.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem 1. července 1966.
Změna: 437/1991 Sb.
Federální shromáždění
Československé socialistické republiky se
usneslo na tomto zákoně:
(1) Účelem tohoto zákona je vytvořit
předpoklady pro výkon a rozvoj veterinární
péče jako důležitého činitele
ochrany a upevňování zdraví chovaných
i volně žijících zvířat,
ochrany životního prostředí, růstu
živočišné výroby a výroby
zdravotně a hygienicky nezávadných a biologicky
hodnotných potravin a surovin živočišného
původu (dále jen "živočišné
produkty") v zájmu zkvalitňování
výživy lidí a ochrany jejich zdraví.
(2) Právnické a fyzické osoby jsou povinny
jednat tak, aby byly soustavně a cílevědomě
vytvářeny potřebné podmínky
pro ochranu a upevňování zdraví zvířat,
pro ochranu životního prostředí před
škodlivými vlivy živočišné
výroby a pro zabezpečování zdravotní
nezávadnosti a biologické hodnoty živočišných
produktů (dále jen "zdravotní nezávadnost
živočišných produktů").
(1) Veterinární péče zahrnuje
a) péči o zdraví zvířat včetně hygieny jejich prostředí, ošetřování, výživy, plemenitby a přepravy; předcházení nákazám a jiným hromadným onemocněním zvířat a jejich zdolávání, včetně celostátních ozdravovacích programů,
b) péči o zdravotní a hygienickou nezávadnost a biologickou hodnotu živočišných produktů v souladu s podmínkami stanovenými předpisy o péči o zdraví lidu,
c) péči o zdravotní a dietetickou nezávadnost krmiv (dále jen "zdravotní nezávadnost krmiv"),
d) ochranu území České a Slovenské Federativní Republiky před zavlečením původců nákaz, jiných hromadných onemocnění zvířat a zdravotně závadných živočišných produktů a krmiv ze zahraničí (dále jen "veterinární ochrana státního území"),
e) ochranu životního prostředí před škodlivými vlivy pocházejícími ze zvířat a ochranu zvířat před škodlivými vlivy zevního prostředí,
f) zabezpečování léčiv, přípravků a potřeb podle zvláštního zákona [Zákon č. /1996 Sb., o léčivech a o změnách a doplněních některých zákonů],
g) veterinární asanaci.
(2) Součástí veterinární péče
je chránit ve spolupráci se zdravotnickými
orgány zdraví lidí před nemocemi přenosnými
ze zvířat na člověka a naopak a před
poškozením nebo ohrožením živočišnými
produkty.
(3) Odbornou veterinární činností
se rozumějí odborné veterinární
úkony spojené s vykonáváním
veterinární péče podle odstavce 1,
které vyžadují zvláštní
způsobilost pracovníků podle § 25 tohoto
zákona.
Státní správu na úseku veterinární péče vykonávají podle tohoto zákona a předpisů vydaných na jeho základě, popřípadě jiných obecně závazných právních předpisů upravujících povinnosti na úseku veterinární péče
a) federální ministerstvo hospodářství,
b) orgány veterinární péče
České republiky a orgány veterinární
péče Slovenské republiky (dále jen
"orgány veterinární péče").
Odborné veterinární činnosti vykonávají
a) orgány veterinární péče za účelem výkonu státní správy,
b) specializované organizace státní veterinární služby,
c) právnické a fyzické osoby v rozsahu a
za podmínek stanovených tímto zákonem
a zákony České národní rady
a Slovenské národní rady.
Federální ministerstvo hospodářství
a) zpracovává a předkládá vládě České a Slovenské Federativní Republiky návrhy zásad politiky federace na úseku veterinární péče,
b) koordinuje rozvoj vědy a techniky a jednotné zabezpečování politiky federace na úseku veterinární péče, zejména pro jednotný postup při předcházení nákazám a jiným hromadným onemocněním zvířat a jejich zdolávání, při zabezpečování zdravotní nezávadnosti živočišných produktů a krmiv a při veterinární ochraně státního území,
c) zajišťuje řešení mezinárodních normalizačních úkolů a jednotné provádění normalizace na úseku veterinární péče,
d) ve spolupráci s ministerstva zemědělství
a výživy republik zabezpečuje na úseku
veterinární péče úkoly vyplývající
z rozvíjení mezistátních styků
a mezinárodní spolupráce, z mezinárodních
smluv a z členství České a Slovenské
Federativní Republiky v mezinárodních organizacích.
(1) Chovatelé hospodářských zvířat jsou povinni
a) chovat zvířata v prostředí a za podmínek, které umožňují přirozené využití jejich produkčních a reprodukčních schopností a výrobu zdravotně nezávadných živočišných produktů, zejména řádně je ošetřovat, poskytovat jim vhodnou výživu, využívat je způsobem odpovídajícím jejich druhu a kategorii a sledovat jejich zdravotní stav,
b) předcházet onemocnění zvířat, chránit je před škodlivými vlivy a při onemocnění zvířat požádat o odbornou veterinární pomoc, podle potřeby zajistit též poskytnutí první pomoci,
c) dodržovat
1. opatření stanovená k předcházení vzniku, zdolávání a zamezení šíření nákaz, jiných hromadných onemocnění zvířat a nemocí přenosných ze zvířat na člověka a naopak (dále jen "ochranná a zdolávací opatření"),
2. požadavky péče o zdraví zvířat včetně hygieny jejich prostředí, ošetřování, výživy, plemenitby a přepravy,
d) zajistit zdravotní kontrolu chovu zvířat
podle druhu a úrovně chovu ve lhůtách
a v rozsahu stanovených zvláštním předpisem.
(2) Na chovatele ostatních zvířat se vztahují
povinnosti uvedené v odstavci 1 v rozsahu odpovídajícím
druhu zvířat, způsobu a účelu
jejich chovu.
(3) Chovatelé zvířat jsou povinni dbát
na to, aby chovem zvířat nebylo ohrožováno
životní prostředí.
Zvířata nesmějí být týrána.
(1) K přemísťování zvířat
je třeba zpravidla souhlasu orgánu veterinární
péče, který uděluje vystavením
veterinárního osvědčení.
(2) Před zařazením do chovu je chovatel povinen
umístit přemístěná zvířata
v karanténě, pokud v osvědčení
podle odstavce 1 není uvedeno jinak.
(3) Přeprava zvířat se provádí
jen k tomu vhodnými dopravními prostředky.