Vláda
I. doporučuje Poslanecké sněmovně
Parlamentu České republiky schválit výroční
zprávu a účetní uzávěrku
Všeobecné zdravotní pojišťovny České
publiky za rok 1995;
II. schvaluje
1. výroční zprávu a účetní
uzávěrku za rok 1995 těch zdravotních
pojišťoven, kterým byl schválen zdravotně
pojistný plán na rok 1996, a to
201 - Vojenská zdravotní pojišťovna České republiky,
205 - Hutnická zaměstnanecká pojišťovna,
206 - Moravská zdravotní pojišťovna,
207 - Oborová zdravotní pojišťovna zaměstnanců bank a pojišťoven,
209 - Zaměstnanecká pojišťovna ŠKODA,
211 - Zdravotní pojišťovna Ministerstva vnitra České republiky,
212 - Stavební zdravotní pojišťovna STAZPO,
213 - Revírní bratrská pokladna v Ostravě,
214 - Regionální zaměstnanecká zdravotní pojišťovna REZAPO,
217 - Zdravotní pojišťovna METAL-ALIANCE,
218 - Zdravotní pojišťovna CRYSTAL a
222 - Česká národní zdravotní
pojišťovna,
2. výroční zprávu a účetní
uzávěrku za rok 1995 těch zdravotních
pojišťoven, kterým byl schválen zdravotně
pojistný plán na rok 1996 s výhradou, že
tyto zdravotní pojišťovny předloží
do 30. září 1996 ministerstvu zdravotnictví
návrh opatření ke snížení
své zadluženosti, a to
203 - Železniční zdravotní pojišťovna GRÁL a
204 - Zdravotní pojišťovna GARANT-HOSPITAL,
3. výroční zprávu a účetní
uzávěrku za rok 1995 zdravotní pojišťovny
221 - Mendlova zdravotní pojišťovna
s výhradou, že tato zdravotní pojišťovna
předloží do 30. září 1996
ministerstvu zdravotnictví informaci o průběhu
a výsledcích inventarizace majetku a zdůvodní
výši režijních nákladů vynaložených
v roce 1995,
4. výroční zprávu a účetní
uzávěrku těch zdravotních pojišťoven,
kterým nebyl schválen zdravotně pojistný
plán na rok 1996 a byly zrušeny likvidací nebo
sloučením s jinou zdravotní pojišťovnou,
a to
208 - Zaměstnanecká zdravotní pojišťovna ATLAS,
210 - Zdravotní pokladna škodováků,
215 - Moravskoslezská zdravotní pojišťovna IMPULS,
216 - Sdružená dopravní a zemědělsko-podnikatelská zdravotní pojišťovna SALVUS,
219 - Prostějovská zdravotní pojišťovna a
220 - Zaměstnanecká zdravotní pojišťovna
PRIMA;
III. neschvaluje výroční zprávu
a účetní uzávěrku za rok 1995
těchto zdravotních pojišťoven
202 - Hornická zaměstnanecká zdravotní pojišťovna,
223 - Zemědělsko-potravinářská zdravotní pojišťovna,
224 - Zaměstnanecká zdravotní pojišťovna RADIX,
225 - Zdravotní pojišťovna SPORT a
226 - Zdravotní pojišťovna chemie, zdravotnictví
a farmacie;
IV. ukládá ministru zdravotnictví
1. předložit předsedovi Poslanecké sněmovny
Parlamentu České republiky k projednání
Poslaneckou sněmovnou Parlamentu České republiky
výroční zprávu a účetní
uzávěrku podle bodu I tohoto usnesení a předložit
předsedovi Poslanecké sněmovny Parlamentu
České republiky zprávu o schválených
a neschválených výročních zprávách
a účetních uzávěrkách
podle bodu II a III tohoto usnesení,
2. informovat vládu o opatřeních učiněných
ve smyslu bodu II/2 a II/3 tohoto usnesení.
Provede:
ministr zdravotnictví
Materiál je předkládán ve smyslu zákonů
ČNR
- č. 551/1991 Sb. o Všeobecné zdravotní
pojišťovně České republiky, ve
znění pozdějších předpisů,
§ 6 odst. 4, podle něhož účetní
závěrku a výroční zprávu
za minulý rok Všeobecné zdravotní pojišťovny
České republiky schvaluje Poslanecká sněmovna
Parlamentu po vyjádření vlády
- č. 280/1992 Sb. o resortních, oborových,
podnikových a dalších zdravotních pojišťovnách,
ve znění pozdějších předpisů,
§ 15 odst. 2, podle něhož účetní
závěrku a výroční zprávu
za minulý rok předkládá Ministerstvo
zdravotnictví po projednání s Ministerstvem
financí vládě České republiky.
Podle § 15 odst. 3 cit. zákona vláda podá
Poslanecké sněmovně zprávu o schválených
výročních zprávách zaměstnaneckých
pojišťoven.
Na základě výše citovaných právních
předpisů předložily zdravotní
pojišťovny Ministerstvu zdravotnictví výroční
zprávy a účetní závěrky
za rok 1995, které byly předány Ministerstvu
financí k vyjádření.
Vláda České republiky projednala hodnocení
výročních zpráv dne 21. srpna 1996
a přijala k němu usnesení č. 426 (část
I tohoto materiálu).
Tímto usnesením vlády jsou schváleny
výroční zprávy a účetní
závěrky za rok 1996 celkem 19 zdravotním
pojišťovnám, schváleny s výhradou
3 zaměstnaneckým pojišťovnám, a
to zejména z níže uvedených důvodů:
1. Železniční zdravotní pojišťovna
GRÁL (203):
- závazky po lhůtě splatnosti byly téměř
trojnásobné proti průměru zjištěnému
u ostatních zdravotních pojišťoven
- veškeré závazky (ve výši 654
mil. Kč) k 31. 12. 1995 stouply o 86% proti stavu k 31.
12. 1994 při zhruba stejném počtu pojištěnců
- záporné saldo výnosů a nákladů
je v přepočtu na jednoho pojištěnce
nejvyšší ze všech zaměstnaneckých
pojišťoven a činí -800 Kč
- při porovnání hodnoty majetku této
pojišťovny (včetně pohledávek a
přechodných účtů) s cizími
zdroji krytí majetku (včetně závazků)
vychází předlužení ve výši
242 mil. Kč.
2. Zdravotní pojišťovna GARANT-HOSPITAL (204):
- veškeré závazky k 31. 12. 1995 činily
354 mil. Kč a podle auditora nemusí jít o
jejich konečnou výši. Při srovnání
této výše závazků se stavem k
31. 12. 1994 jde o jejich zvýšení o 261% při
zhruba stejném počtu pojištěnců
- záporné saldo výnosů a nákladů
je v přepočtu na jednoho pojištěnce
jedno z nejvyšších ze všech zaměstnaneckých
pojišťoven a činí -776 Kč
- při porovnání hodnoty majetku této
pojišťovny (včetně pohledávek a
přechodných účtů) s cizími
zdroji krytí majetku (včetně závazků)
vychází předlužení ve výši
219,5 mil. Kč. 3.
Mendlova zdravotní pojišťovna (221)
- nebyla provedena inventarizace majetku
- režijní náklady činily 17,5% (limit
stanovený Ministerstvem financí činil 7%).
Citovaným usnesením vlády nebyly schváleny
výroční zprávy a účetní
závěrky těmto zaměstnaneckým
pojišťovnám:
202 - Hornická zaměstnanecká zdravotní
pojišťovna
223 - Zemědělsko-potravinářská
zdravotní pojišťovna
224 - Zaměstnanecká zdravotní pojišťovna
RADIX
225 - Zdravotní pojišťovna SPORT
226 - Zdravotní pojišťovna chemie, zdravotnictví
a farmacie
Hodnocení jednotlivých zdravotních pojišťoven
uvedené v části III tohoto materiálu
bylo provedeno na základě předložených
výročních zpráv a účetních
závěrek zdravotních pojišťoven
za rok 1995 ověřených auditory s výjimkou
Zdravotní pojišťovny SPORT, Zemědělsko-potravinářské
zdravotní pojišťovny, Zaměstnanecké
zdravotní pojišťovny RADIX a Zdravotní
pojišťovny chemie, zdravotnictví a farmacie.
Tyto zdravotní pojišťovny ve stanoveném
termínu 1. května 1996 zákonem požadované
materiály buďto nepředložily anebo předložily
v rozsahu, který neodpovídal předané
metodice a obsahoval tedy nedostatečné a neúplné
informace o hospodaření zdravotních pojišťoven.
Hodnocení ekonomických výsledků zdravotních
pojišťoven bylo provedeno jejich vzájemným
srovnáním, porovnáním skutečných
výsledků hospodaření se schváleným
zdravotně pojistným plánem na rok 1995 a
dále porovnáním některých ukazatelů
se skutečností dosaženou v roce 1994. V hodnocení
zdravotních pojišťoven (část III)
jsou uvedeny vybrané základní ukazatele.
Dále jsou uvedeny ukazatele, které představují
výrazné odchýlení od zjištěného
průměru, plánu apod. K systému posuzování
je nutné uvést, že veškeré uváděné
průměry byly zjišťovány na průměrný
přepočtený stav pojištěnců
v roce 1995. Pouze u závazků a pohledávek,
které jsou rozhodující pro hospodaření
zdravotní pojišťovny v následujícím
období, byly průměrné hodnoty zjišťovány
na stav pojištěnců k 31. 12. 1995.
Hodnocení výročních zpráv a
účetních závěrek zdravotních
pojišťoven za rok 1995 uvedené v části
III je členěno do třech částí:
A/ - Všeobecná zdravotní pojišťovna
České republiky
B/ - zaměstnanecké zdravotní pojišťovny,
které mají schválený zdravotně
pojistný plán na rok 1996
C/ - zaměstnanecké zdravotní pojišťovny,
které nemají schválený zdravotně
pojistný plán na rok 1996 a byly zrušeny likvidací
nebo sloučením s jinou zdravotní pojišťovnou.
Hodnocení zdravotních pojišťoven je doplněno
v části IV tabulkami včetně komentáře
ke zjištěným údajům.
Část V obsahuje stanovisko Ministerstva financí
k předloženým výročním
zprávám a účetním závěrkám
zdravotních pojišťoven.
Část VI obsahuje výroční zprávu
Všeobecné zdravotní pojišťovny České
republiky včetně účetních závěrek
za rok 1996.
I. Úvod
Všeobecná zdravotní pojišťovna České
republiky (dále jen VZP) byla zřízena zákonem
ČNR č. 551/1991 Sb. o Všeobecné zdravotní
pojišťovně České republiky.
VZP v roce 1995 prováděla nejen všeobecné
zdravotní pojištění, ale též
v rámci komerčního pojištění
smluvní pojištění a připojištění
na základě povolení Ministerstva financí.
Svoji činnost vyvíjela na celém území
republiky prostřednictvím 77 poboček.
Výroční zpráva VZP za rok 1995 byla
předložena ve stanoveném termínu t.
j. do 1. května 1996, auditorem schválená
účetní závěrka byla doručena
10. července 1996. Výroční zpráva
i účetní závěrka byly schváleny
správní a dozorčí radou a sborem zástupců
VZP.
II. Hodnocení zdravotní péče
Oblast zdravotní politiky byla směrovaná
k úhradě a zachování dostupné
a pokud možno kvalitní zdravotní péče
pro pojištěnce ve všech okresech republiky a
na nutnost udržení výdajů za zdravotní
péči v mezích příjmů
VZP. V průběhu roku došlo u části
poskytovatelů zdravotní péče k určitému
snížení spektra i objemu prováděných
zdravotních výkonů a tím i výše
účtovaných úhrad za poskytnutou zdravotní
péči.
VZP se v průběhu roku 1995 zúčastnila
řady jednání o novelách různých
podzákonných norem. Ve výroční
zprávě VZP konstatuje, že tyto přijaté
novely vyhlášek a jejich příloh uskutečněné
v roce 1995 systému všeobecného zdravotního
pojištění úspory nákladů
nejenom nepřinesly, ale naopak provedeným zdražením
zdravotních výkonů, léčiv a
prostředků zdravotnické techniky způsobily
jejich růst.
Kontrolní systém VZP byl zajištěn jak
vnější tak vnitřní kontrolou.
V rámci vnější kontroly byla v 1. -
3. čtvrtletí 1995 provedena Nejvyšším
kontrolním úřadem u VZP kontrola hospodaření,
evidencí a rozhodování VZP v období
let 1993 - 1995. Zpráva o této kontrole nekonstatovala
závažné nálezy. Kontroly plátců
pojistného byly provedeny u cca 13 tis. plátců,
dlužné pojistné bylo zjištěno u
cca 5 tis. plátců v celkové částce
582 mil. Kč, ze které bylo do konce roku 1995 zaplaceno
149 mil. Kč.
Kontrolu poskytovatelů zdravotní péče
provádělo v roce 1995 1091 revizních lékařů,
kteří provedli 37 tis. kontrol státních
a nestátních zdravotnických zařízeních.
Dále VZP provedla tematické revizní akce
zaměřené na oblast intenzívní
nemocniční péče m. j. v 6 vybraných
fakultních nemocnicích, kdy jenom tato akce přinesla
přes 3 mil. Kč zpět do základního
fondu zdravotního pojištění. Ekonomickým
výsledkem všech provedených revizních
činností bylo zjištění neoprávněně
účtovaných výkonů v hodnotě
519 mil. Kč.
Počet pojištěnců k 31. 12. 1995 činil
6 659 950 osob. Nejpočetnější věková
skupina pojištěnců byla v rozmezí 15
- 19 let (517 500 osob) a v rozmezí 45 - 49 let (493 974
osob). Nejvíce byly zastoupeny zeny nad 55 let a muži
nad 60 let.
Náklady na zdravotní péči dosáhly
výše 101% z celkových výnosů
po přerozdělení a na jednoho pojištěnce
činily 7 378 Kč,(průměr 6 915 Kč)
[pokud je v textu uvedeno v závorce "průměr",
jde o průměr za všechny zdravotní pojišťovny].
Nejvyšší náklady na zdravotní péči
na jednoho pojištěnce byly u skupiny pojištěnců
ve věku 70 - 74 let. Náklady vynaložené
VZP na zdravotní péči činily 66% z
nákladů na zdravotní péči vynaložených
všemi zdravotními pojišťovnami.
V soustavě smluvních zdravotnických zařízení
byly zastoupeny všechny požadované složky
zdravotní péče. V roce 1995 došlo k
omezení počtu smluvních partnerů u
jediné kategorie a to u zdravotnických zařízení
ambulantních specialistů.
V roce 1995 VZP věnovala pozornost smluvní politice
a ovlivňování tvorby sítě smluvních
zdravotnických zařízení. Pro zachování
rovného přístupu ke všem smluvním
partnerům a pro možnost kontroly dodržování
některých smluvních ustanovení informačním
systémem, byly připraveny nové typové
smlouvy o poskytování zdravotní péče
a její úhradě. Na základě zkušeností
z vývoje smluvních vztahů a s využitím
změn v právních předpisech týkajících
se zdravotního pojištění, byla do nových
typových smluv, k posílení cíle vykazovat
platební rovnováhu, zakotvena řada ustanovení
s důrazem na kvalitu a rozsah poskytované zdravotní
péče a týkajících se úpravy
kontrol poskytnuté zdravotní péče
a sankčních opatření.
V porovnání s 31. 12. 1994 se síť zdravotnických
zařízení VZP v roce 1995 rozšířila
zejména u těchto kategorií zdravotnických
zařízení:
léčiva a PZT (o 28%)
pohotovostní služba (o 9%)
lůžková zařízení (o 8%
ambulantní zařízení (o 8%)
Je na místě uvést, že přes existenci
nadbytku nemocničních lůžek, se relativně
často vyskytovaly žádosti o uzavření
(rozšíření) smluv na chirurgická
lůžka.
Počet smluvních zařízení stoupl
o 8%. Koncem roku 1995 měla VZP dohody se všemi poskytovateli
lůžkové zdravotní péče,
kteří se na ni obrátily, a s většinou
(95%) poskytovatelů ambulantní zdravotní
péče, poměrný stav pojištěnců
VZP na celkovém počtu obyvatel se v jednotlivých
okresech pohyboval okolo 80%.
Počet pojištěnců připadající
na jedno smluvní zdravotnické zařízení:
praktický lékař pro dospělé | 1 477,9 |
praktický lékař pro děti a dorost | 2 998,9 |
praktický zubní lékař | 1 216,7 |
nemocnice | 24 701,5 |
III. Hodnocení ekonomické části
Při počtu pojištěnců k 31. 12.
1995 ve výši 6 659 950 osob jde o 63% z celkové
počtu pojištěnců všeobecného
zdravotního pojištění. Tyto počty
pojištěnců nejsou rozloženy ve všech
okresech republiky rovnoměrně a pohybovaly se od
35% (Mladá Boleslav) do 80% (Praha-západ). V roce
1995 přešlo k VZP z jiných zdravotních
pojišťoven 321 464 osob, a odešlo od VZP 365 147
osob. Největší odchody byly u pojištěnců
ve věku do 20 let (151 tis. osob) a dále v rozmezí
let 20 - 60 let (188 tis. osob). Tím došlo k určitému
zhoršení věkové struktury pojištěnců
VZP.
VZP měla 56,2% pojištěnců, za něž
je plátcem pojistného stát (průměr
52,7%).
V rámci přerozdělovacího mechanismu
prostředků všeobecného zdravotní
pojištění získala VZP 16 118 mil. Kč,
což je 52% z jejího výběru pojistného.
Tento příjem znamenal, že výběr
pojistného na jednoho pojištěnce ve výši
4 695 Kč byl přerozdělením zvýšen
na 7 125 Kč. Mezi všemi zdravotními pojišťovnami
(včetně VZP) činil průměrný
výběr pojistného na jednoho pojištěnce
5 535 Kč a pro přerozdělení 6 735
Kč.
Saldo celkových výnosů po přerozdělení
a celkových nákladů činilo -2 151
mil. Kč, t. j. v přepočtu na 1 pojištěnce
-324 Kč (průměr -341 Kč). Průměrné
celkové roční náklady v přepočtu
na jednoho pojištěnce činily 7 613 Kč
(průměr 7 218 Kč).
Celkové závazky VZP převyšovaly její
pohledávky o 3 669 mil. Kč, přitom ve lhůtě
splatnosti o 5 189 mil. Kč. Po lhůtě splatnosti
byly pohledávky o 1 520 mil. Kč vyšší
než závazky.
Průměrná výše všech pohledávek
VZP za rok 1995 činila na jednoho pojištěnce
360 Kč (průměr 387 Kč).
Průměrná výše závazků
na jednoho pojištěnce činila
- ve lhůtě splatnosti 779 Kč (průměr
774 Kč)
- po lhůtě splatnosti 132 Kč (průměr
251 Kč).
Výše závazků vůči zdravotnickým
zařízením po lhůtě splatnosti
činila 877 mil. Kč, to je 132 Kč na jednoho
pojištěnce. Přitom průměrné
měsíční náklady na zdravotní
péči na jednoho pojištěnce činily
615 Kč (průměr 576 Kč).
VZP v roce 1995 čerpala bankovní úvěr
ve výši 210 mil. Kč, který byl použitý
na nákup budovy v Praze na Perštýně.
Podíl investic na vlastní činnost (536 mil.
Kč) na výnosech celkem po přerozdělení
činil 1,1% (průměr 1,5%), výdaje na
investice do zdravotnictví nebyly vykázány.
Investice na vlastní činnost se týkaly zejména
pořízení nemovitostí pro 8 okresních
pojišťoven a rekonstrukcí objektů pro
okresní pojišťovny (celkem 23).
Provozní náklady (bez investic) činily v
roce 1995 3,1%, náklady na financování vnitřního
rozpočtu VZP představovaly 3,8% z celkových
výnosů po přerozdělení. Provozní
náklady na jednoho pojištěnce činily
v průměru 224 Kč (průměr 291
Kč).
Při srovnání údajů zdravotně
pojistného plánu schváleného na rok
1995 s údaji uvedenými ve výroční
zprávě jsou zřejmé téměř
ve všech položkách vyšší hodnoty
dosažené ve skutečnosti. Procento splnění:
stav pojištěnců | 101,2% |
výběr pojistného | 81,4% |
příjmy po přerozdělení | 112,2% |
výdaje na zdravotní péči | 124,9% |
náklady na provoz | 69,9% |
Rozdíl oproti pojistnému plánu na rok 1995,
který předpokládal čerpání
základního fondu ve výši 39 170 mil.
Kč (skutečnost 48 935 mil. Kč) je způsoben
jednak vyššími náklady na věcné
dávky zdravotní péče poskytnuté
vyššímu než předpokládanému
počtu pojištěnců, jednak růstem
nákladů na zdravotní péči poskytovanou
stále se rozšiřující sítí
zdravotnických zařízení a dále
vyššími náklady na léky a prostředky
zdravotnické techniky, jejichž absolutní spotřeba
v roce 1995 rovněž dále rostla. Náklady
na léky a prostředky zdravotnické techniky
v průměru na jednoho pojištěnce stouply
ve srovnání s rokem 1994 o 29%.
Stav rezervního fondu zdravotního pojištění
k 31. 12. 1995 je 259 mil. Kč (původně uvedeno
301,5 mil. Kč). Z rozhodnutí Sboru zástupců
byl rezervní fond v průběhu roku 1995 použit
k částečné úhradě ztráty
z roku 1994 a to v částce 582 mil. Kč.
VZP měla dále vytvořen účelový
fond, jehož stav k 31. 12. 1995 činil 277 mil. Kč.
Celkové čerpání tohoto fondu činilo
100 mil. Kč. Největším z projektů
realizovaných z finančních prostředků
účelového fondu v roce 1995 byl projekt léčebných
pobytů u Jaderského moře "Mořský
koník" pro děti oslabené chronickými
onemocněními.
Náklady smluvního pojištění a
připojištění jsou tvořeny realizovanými
pojistnými plněními a náklady s tím
spojenými a činily celkem 119 759 tis. Kč.
Výnosy z této činnosti představovaly
141 597 tis. Kč.
Na závěr je nutné zdůraznit, že
výroční zpráva včetně
všech číselných údajů
byla zpracována a předložena Ministerstvu zdravotnictví
a Ministerstvu financí na základě účetní
závěrky, která nebyla ověřena
auditem. Zpracování všech tabulkových
přehledů a propočty všech průměrů
byly tedy provedeny na základě této výroční
zprávy. Při předání konečných
výkazů VZP společně s auditorskou
zprávou (dne 10. července 1996) byly zjištěny
určité hodnotové rozdíly, které
zjištěné celostátní průměry
a propočtená procentní srovnání
zásadním způsobem neovlivní.
Z tohoto důvodu uvádíme přehled o
plnění základních ukazatelů
VZP pro jejich částečnou odlišnost od
údajů uvedených v přiložené
tabulce č. 2:
(v mil. Kč) | ||
AKTIVA celkem | 6 576,4 | 6 585,6 |
stálá aktiva | 2 248,9 | 2 248,9 |
oběžná aktiva | 4 320,1 | 4 319,1 |
z toho | ||
- zásoby | 3,3 | 3,2 |
- dlouhodobé pohledávky | 103,3 | 103,3 |
- krátkodobé pohledávky | 1 943,5 | 1 942,5 |
- finanční majetek | 2 270,0 | 2 270,0 |
Přechodné účty aktiv | 7,4 | 17,6 |
z toho | ||
- náklady příštích období | 6,9 | 6,9 |
- dohadné účty aktivní | 0,5 | 10,7 |
PASIVA celkem | 6 576,4 | 6 585,6 |
vlastní jmění | - 836,7 | - 881,8 |
Cizí zdroje | 6 216,5 | 6 264,3 |
Přechodné účty pasiv | 1 196,6 | 1 203,1 |
IV. Závěr.
Výroční zpráva a účetní
závěrka za rok 1995 se doporučují
schválit.
I. Úvod
Vojenská zdravotní pojišťovna (dále
jen VoZP) byla založena 18. 12. 1992 jako resortní
zdravotní pojišťovna z podnětu Federálního
ministerstva obrany. Počet pojištěnců
VoZP má po celou dobu její existence stále
vzrůstající tendencí. Pojištěnci
jsou však v odlišné věkové struktuře
než jsou ve většině ostatních zdravotních
pojišťoven. Odlišnost je způsobena tím,
že VoZP pojišťuje žáky vojenských
škol připravujících se na službu
vojáka z povolání a vojáky v základní
službě, kdy jde o věkovou strukturu v rozmezí
15 - 24 let. Tito pojištěnci představují
40% všech pojištěnců VoZP.
Výroční zpráva i účetní
závěrka byly předloženy Ministerstvu
zdravotnictví ve stanoveném termínu včetně
auditů k účetní závěrce
a k výroční zprávě, které
jsou pozitivní. Výroční zpráva
včetně účetní závěrky
byly schváleny správní i dozorčí
radou VoZP.
II. Hodnocení zdravotní péče
Kontrolní systém zdravotní pojišťovny
je uplatňován prostřednictvím centrálního
výběru pojistného, a dále se prostřednictvím
poboček provádí revizní a kontrolní
činnost u zdravotnických zařízení.
Zdravotní politika je v souladu se Zdravotním řádem
a seznamem výkonů. VoZP navíc sleduje počet
preventivních prohlídek a výskyt nemocí
z povolání v řadách armády.
Nejvyšší náklady VoZP vynaložila
na věkovou skupinu u mužů mezi 65 - 69 lety
a u žen mezi 20 - 24 lety, přičemž nejvyšší
výdaje byly u věkové skupiny od 60 let výše.
Celkové náklady na zdravotní péči
dosáhly 95% z celkových výnosů po
přerozdělení. Nárůst výdajů
byl větší u lůžkové péče
než u péče ambulantní, což je rozdíl
oproti jiným zdravotním pojišťovnám.
Průměrné náklady na zdravotní
péči na jednoho pojištěnce byly 5 705
Kč (průměr 6 915 Kč) [pokud je
v hodnocení výročních zpráv
uvedeno v závorce "průměr" rozumí
tím průměr za všechny zdravotní
pojišťovny].
V soustavě smluvních zdravotnických zařízení
byly zastoupeny všechny požadované složky
zdravotní péče.
Počet pojištěnců připadající
na jedno smluvní zdravotnické zařízení:
praktický lékař pro dospělé | 119,6 |
praktický lékař pro děti a dorost | 27,6 |
praktický zubní lékař | 97,5 |
nemocnice | 2571,4 |
III. Hodnocení ekonomické části
VoZP měla k 31. 12. 1995 462 864 pojištěnců,
t. j. 4,4% z celkového počtu pojištěnců
všeobecného zdravotního pojištění.
VoZP je tedy nyní největší zaměstnaneckou
zdravotní pojišťovnou. Svoji činnost vyvíjí
na celém území republiky v sedmi pobočkách.
Její ekonomickou situaci podstatným způsobem
ovlivňuje odvod poměrně vysoké části
vybraného pojistného (13%) ve prospěch jiných
zdravotních pojišťoven. Hospodářský
výsledek tvořený rozdílem výnosů
a nákladů byl záporný a činil
-30 Kč na jednoho pojištěnce (průměr
-341 Kč). Závazky ve lhůtě splatnosti
činily 42 mil. Kč, t. j. v průměru
92 Kč na jednoho pojištěnce. Výše
závazků VoZP vůči zdravotnickým
zařízením po lhůtě splatnosti
k 31. 12. 1995 byla nulová a to při skutečnosti,
že VoZP není zatížena žádným
bankovním úvěrem. Průměrná
výše všech pohledávek na jednoho pojištěnce
činila 7,- Kč, takže byla zanedbatelná,
a to i ve srovnání s průměrem (387,-
Kč).
Výdaje na pořízení investic na vlastní
činnost (vč. záloh) při částce
112 mil. Kč byly s výjimkou VZP nejvyšší
ze všech zaměstnaneckých pojišťoven.
Náklady na provoz (bez investic) činily 5,8% z celkových
výnosů po přerozdělení. Stav
veškerých závazků byl k 31. 12. 1995
nižší o 12,2% než v roce 1994, stav pohledávek
byl nižší o téměř 90% (v
propočtech na jednoho pojištěnce). Z těchto
údajů vychází, že u VoZP došlo
k lepšímu hospodářskému výsledku
než byl v roce 1994.
VoZP má propracovaný vlastní kontrolní
systém a ve své činnosti uplatnila řadu
regulačních opatření, která
se projevila ve snížení závazků
a pohledávek ve srovnání s rokem 1994. Centrální
výběr pojistného se provádí
na účet ústředí VoZP a tím
je umožněno včasné plnění
povinností odvodu na zvláštní účet
přerozdělení, okamžitý přehled
o vybraném pojistném a možnost zálohovat
pobočky VoZP podle jejich skutečných potřeb.
Při srovnání výroční
zprávy na schválený zdravotně pojistný
plán jsou zřejmé vyšší hodnoty
dosažené ve skutečnosti a to ve všech
položkách s výjimkou počtu pojištěnců,
který je nepatrně nižší než
předpokládal plán (0,5%). Procento nákladů
na provoz (bez investic) z celkových výnosů
po přerozdělení bylo v plánu stanoveno
na 7%, skutečnost činila 5,8. Zdravotně pojistný
plán byl ve vztahu k dosažené skutečnosti
postaven v podstatě reálně.
IV. Závěr
Výroční zpráva včetně
účetní závěrky za rok 1995
se doporučuje schválit.
I. Úvod
Železniční zdravotní pojišťovna
GRÁL (dále jen ZP GRÁL) byla zřízena
dne 15. 9. 1992 jako podniková zaměstnanecká
zdravotní pojišťovna na základě
žádosti Československých státních
drah s. p., Elektrizace Železnic a. s. Praha a Železničního
stavitelství a. s. Brno. Z tohoto důvodu vyvíjí
činnost zejména pro zaměstnance těchto
organizací a jejich rodinné příslušníky
a dále jako jiná zdravotní pojišťovna,
tzn., že je přístupna širokému
okruhu ostatních zájemců.
Výroční zpráva i účetní
závěrka byly předloženy Ministerstvu
zdravotnictví ve stanoveném termínu včetně
auditu, který obsahuje schválení bez výhrady.
Oba materiály byly schváleny správní
a dozorčí radou ZP GRÁL.
II. Hodnocení zdravotní péče
Kontrolní systém ZP GRÁL vůči
plátcům i poskytovatelům byl realizován
prostřednictvím informačního systému,
kontrol a revizí, kterými bylo ušetřeno
101 666 tis. Kč. Zdravotní politika byla realizována
v souladu se Zdravotním řádem.
Nejpočetnější věková skupina
pojištěnců byla ve věku 45 - 49 let.
Tato skupina byla rovněž nejnákladnější.
Náklady na zdravotní péči činily
celkem 2 160 750 tis. Kč. Celkové náklady
na zdravotní péči dosáhly 107% z celkových
výnosů přerozdělení. Nejvyšší
náklady představovala ambulantní činnost,
z toho nejvíce činily ambulantní specialisté.
Průměrný náklad na zdravotní
péči na jednoho pojištěnce byl 6700
Kč (průměr 6 915 Kč). Největší
náklady na jednoho pojištěnce byly u skupiny
pojištěnců od 55 let výše a dále
mezi 75 - 79 lety.
V soustavě smluvních zdravotnických zařízení
byly zastoupeny všechny požadované složky
zdravotní péče.
Počet pojištěnců připadající
na jedno smluvní zdravotnické zařízení
praktický lékař pro dospělé | 129,6 |
praktický lékař pro děti a dorost | 245,4 |
praktický zubní lékař | 110,5 |
nemocnice | 2154,3 |
III. Hodnocení ekonomické části
ZP GRÁL měla k 31. 12. 1995 celkem 320 989 pojištěnců,
t. j. 3% z celkového počtu pojištěnců
všeobecného zdravotního pojištění.
Svoji činnost vyvíjí na celém území
republiky v devíti pobočkách. Ekonomickou
situaci podstatným způsobem ovlivňuje odvod
nemalé části vybraného pojistného
(13%) ve prospěch jiných zdravotních pojišťoven
prostřednictvím přerozdělovacího
mechanismu.
Celkové závazky převyšovaly veškeré
pohledávky o 440 mil. Kč. Závazky ZP GRÁL
vůči zdravotnickým zařízením
po lhůtě splatnosti byly poměrně vysoké
a činily v průměru na jednoho pojištěnce
705 Kč, když průměrná výše
těchto závazků u všech zdravotních
pojišťoven na jednoho pojištěnce činila
251 Kč. Podíl závazků na jednoho pojištěnce
vzrostl proti skutečnosti roku 1994 o 86%.
Veškeré závazky ZP GRÁL představovaly
k 31. 12. 1995 hodnotu 654 mil. Kč, k 31. 12. 1994 činily
351 mil. Kč a to při zhruba stejném počtu
pojištěnců.
Čerpání prostředků na pořízení
investic bylo jedno z nejvyšších a činilo
72 mil. Kč, nedokončené hmotné investice
představují 73 mil. Kč. Rovněž
i průměrná měsíční
mzda pracovníků ZP GRÁL patřila mezi
nejvyšší. Procento nákladů na provoz
(bez investic) z celkových výnosů po přerozdělení
činilo 5,9%. Hospodářský výsledek
byl záporný a v přepočtu na jednoho
pojištěnce (-800 Kč) byl nejvyšší
ze zaměstnaneckých pojišťoven, kterým
byl schválen zdravotně pojistný plán
na rok 1996 (průměr -341).
Kontrolní systém ZP GRÁL spočívá
v hloubkové kontrole a v cílené kontrole
vůči plátcům pojistného. Těchto
kontrol bylo v roce 1995 provedeno 1.147 a na základě
jejich výsledků předepsáno k úhradě
více jak 21 mil. Kč, z nichž bylo ke konci
roku uhrazeno 9 mil. Kč. Dále jsou prováděny
kontroly úhrad za poskytnutou zdravotní péči.
Skutečnosti roku 1995 ve srovnání s pojistným
plánem jsou u všech položek vyšší
a vyplývají z dosaženého vyššího
průměrného počtu pojištěnců
v roce 1995 (115,2%). V relaci k tomuto zvýšenému
počtu pojištěnců jsou i uváděné
celkové příjmy po přerozdělení
a náklady na zdravotní péči. Procento
nákladů na provoz bez investic ve vztahu k celkovým
výnosům po přerozdělení činilo
5,9% proti 7% uvedeným v plánu. Zůstatek
rezervního fondu k 31. 12. 1995 činil 40% hodnoty
uvedené v pojistném plánu.
Je nutné konstatovat, že v roce 1995 došlo ke
zhoršení ekonomické situace jak ve srovnání
s rokem 1994 tak ve srovnání s ostatními
zaměstnaneckými pojišťovnami.
Při porovnání hodnoty aktiv (vč. pohledávek
a přechodných účtů) s cizími
zdroji krytí aktiv (vč. závazků) vychází
u ZP GRÁL její předlužení ve
výši 242 mil. Kč, které je nejvyšší
ze všech zaměstnaneckých pojišťoven,
kterým byl schválen zdravotně pojistný
plán na rok 1996.
IV. Závěr
Výroční zpráva včetně
účetní závěrky za rok 1995
se doporučují schválit s výhradou.
I. Úvod
Zdravotní pojišťovna GARANT-HOSPITAL (dále
jen ZP G-H) byla založena 15. 10. 1992 jako zaměstnanecká
pojišťovna orientovaná na úhradu poskytované
léčebné a preventivní zdravotní
péče zaměstnancům velkých strojírenských
podniků.
Výroční zpráva a účetní
závěrka byly předloženy Ministerstvu
zdravotnictví ve stanoveném termínu. Výrok
auditu k roční účetní závěrce
je její schválení s výhradou, protože
nebyly odstraněny nedostatky v účtování
závazků a pohledávek z let 1993 a 1994. Z
tohoto důvodu podle vyjádření auditora
roční účetní závěrka
nepodává zcela věrný pohled na závazky
a pohledávky ZP G-H k 31. 12. 1995.
Výroční zpráva i účetní
závěrka byly schváleny správní
i dozorčí radou ZP G-H.
II. Hodnocení zdravotní péče
Kontrolní systém byl zaveden ve směru k poskytovatelům
zdravotní péče i plátcům pojistného.
Zdravotní politika byla zaměřena na preventivní
programy pro zaměstnance velkých strojírenských
podniků.
Nejpočetnější věková skupina
pojištěnců byla mezi 15 - 19 lety, což
je rozdíl oproti jiným zdravotním pojišťovnám.
Nejnákladnější věková
skupina byla mezi 45 - 49 lety. Celkové náklady
na zdravotní péči činily 108% z celkových
výnosů po přerozdělení. Nejdražší
byla ambulantní složka, z toho nejvíce činili
ambulantní specialisté. Průměrné
náklady na zdravotní péči na jednoho
pojištěnce byly 5 968 Kč (průměr
6 915 Kč). Největší náklady na
jednoho pojištěnce byly u skupiny pojištěnců
mezi 75 - 79 léty.
V soustavě smluvních zdravotnických zařízení
byly zastoupeny všechny požadované složky
zdravotní péče.
7. Počet pojištěnců připadající
na jedno smluvní zdravotnické zařízení
praktický lékař pro dospělé | 110,2 |
praktický lékař pro děti a dorost | 167,6 |
praktický zubní lékař | 85,3 |
nemocnice | 1330,6 |
III. Hodnocení ekonomické části
ZP G-H měla k 31. 12. 1995 celkem 276 781 pojištěnců,
t. j. 2,6% z celkového počtu pojištěnců
všeobecného zdravotního pojištění.
ZP G-H svoji činnost vyvíjí na celém
území republiky v devíti pobočkách.
Její ekonomickou situaci podstatným způsobem
ovlivňuje odvod nemalé části vybraného
pojistného (14,1%) ve prospěch jiných zdravotních
pojišťoven prostřednictvím přerozdělovacího
mechanismu. Z této skutečnosti vyplývají
i určité ekonomické problémy, které
jsou částečně řešeny prostřednictvím
bankovního úvěru. Bankovní úvěr
činil 29 mil. Kč, což je snížení
proti 42 mil. Kč v roce 1994. ZP G-H má poměrně
nízký počet pojištěnců
na 1 zaměstnance, který činí 830 (průměr
1 269, za zaměstnanecké pojišťovny 980
pojištěnců). Rovněž značně
vysoké bylo čerpání výdajů
na pořízení investic na vlastní činnost
(92 mil. Kč). Čerpání nákladů
na provoz činilo 6,4%.
Hospodářský výsledek ke konci roku
1995 skončil vysokou ztrátou a to -776 Kč
na jednoho pojištěnce (průměr -341 Kč).
(V roce 1994 činil hospodářský výsledek
na jednoho pojištěnce -156 Kč.) Rezervní
fond je vytvořený v hodnotě 79,8 mil. Kč.
Závazky ZP G-H dosahují značné výše
a vzhledem k vyjádření auditora nemusí
jít o jejich konečnou výši. Podle výročních
zpráv představovaly celkové závazky
v roce 1995 hodnotu 354 mil. Kč, v roce 1994 hodnotu 98
mil. Kč a to při zhruba stejném počtu
pojištěnců.
Podle údajů ve výroční zprávě
celkové závazky ZP G-H převyšovaly v
roce 1995 celkové pohledávky o 278 mil. Kč,
potom ve lhůtě splatnosti o 252 mil. Kč a
po lhůtě splatnosti o 66 mil. Kč. Průměrná
výše závazků vůči zdravotnickým
zařízením na jednoho pojištěnce
po lhůtě splatnosti činila 370 Kč
(průměr 251 Kč).
Při kontrolních akcích provedených
ZP G-H u plátců pojistného bylo zjištěno
neodvedené pojistné ve výši 34 mil.
Kč. Penále vyměřené z této
částky představuje 24 mil. Kč. Z těchto
částek bylo ZP G-H uhrazeno 14 mil. Kč.
Ze srovnání údajů zdravotně
pojistného plánu se skutečností vyplývá
ve všech případech nedosažení hodnot
uvedených v tomto plánu. Příčinou
je nedosažení plánovaného počtu
pojištěnců (skutečnost ve výši
75% plánu). Rezervní fond byl naplněn ve
výši 34% ve vztahu k hodnotě uvedené
v plánu.
Při posouzení výsledků hospodaření
za rok 1995 a 1994 vychází, že v roce 1995
došlo k jejich určitému zhoršení.
Při srovnání hodnoty majetku (vč.
pohledávek a přechodných účtů)
s cizími zdroji krytí majetku (vč. závazků)
vychází u ZP G-H její předlužení
ve výši 219,5 mil. Kč, které je druhé
nejvyšší ze všech zaměstnaneckých
pojišťoven se schváleným zdravotně
pojistným plánem na rok 1996.
IV. Závěr
Výroční zpráva včetně
účetní závěrky za rok 1995
se doporučují schválit s výhradou.
I. Úvod
Hutnická zaměstnanecká pojišťovna
(dále jen HZP) byla založena 1. 10. 1992. Jde o jednu
z největších regionálně působících
zaměstnaneckých pojišťoven. Jejími
pojištěnci jsou převážně
zaměstnanci (a rodinní příslušníci)
organizací, které požádaly o zřízení
této zdravotní pojišťovny. Žadateli
o zřízení HZP byly VÍTKOVICE, a. s.,
Ostrava, NOVÁ HUŤ, a. s., Ostrava, TŘINECKÉ
ŽELEZÁRNY, a. s., Třinec, Železárny
a drátovny s. p., Bohumín, Válcovny plechu,
a. s., Frýdek-Místek, Hutní montáže
Ostrava a. s., Ostrava.
Výroční zpráva i účetní
závěrka byly předloženy Ministerstvu
zdravotnictví ve stanoveném termínu včetně
auditů k účetní závěrce
a k výroční zprávě, které
jsou pozitivní. Výroční zpráva
včetně účetní závěrky
byla schválena správní i dozorčí
radou HZP.
II. Hodnocení zdravotní péče
Kontrolní systém byl funkční jak ve
vztahu k plátcům tak ve vztahu k poskytovatelům,
kterým byla prokázána neoprávněně
účtovaná částka ve výši
7,5 mil. Kč. Zdravotní politika HZP působí
jako regionální na úrovni okresů.
Jedná se o ekologicky postižené okresy s vysokou
koncentrací škodlivin v ovzduší. HZP se
podílela na projektu "Zdraví" v rámci
"Nových metod aplikace preventivních programů
v průmyslu v oblastech severní Moravy", na
které Ministerstvo zdravotnictví ČR přidělilo
grant. Prováděná úhrada zdravotní
péče byla změněna ve smyslu platného
Zdravotního řádu.
V počtu pojištěnců k 31. 12. 1996 byli
nejvíce zastoupeni pojištěnci ve věkových
skupinách 45 - 49 let a 15 - 19 let. Nejdražší
věková skupina byla od 60 let výše.
Celkové náklady na zdravotní péči
činily 97% z celkových výnosů po přerozdělení.
Nejdražší byla ambulantní složka,
z toho nejvíce činili ambulantní specialisté
a stomatologové. Průměrné náklady
na zdravotní péči na jednoho pojištěnce
byly 6 697 Kč, (průměr 6 915 Kč).
Největší náklady na jednoho pojištěnce
byly u skupiny pojištěnců od 60 let výše.
V soustavě smluvních zdravotnických zařízení
byly zastoupeny všechny požadované složky
zdravotní péče.
Počet pojištěnců připadající
na jedno smluvní zdravotnické zařízení
praktický lékař pro dospělé | 287,2 |
praktický lékař pro děti a dorost | 502,8 |
praktický zubní lékař | 261,5 |
nemocnice | 2008,1 |