Parlament České republiky

Poslanecká sněmovna

1996

2. volební období

 

60

Vládní návrh

Zákon

ze dne 1996

o státním rozpočtu České republiky na rok 1997

 

Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:

 

§ 1

(1) Celkové příjmy státního rozpočtu České republiky na rok 1997 (dále jen "státní rozpočet") se stanoví částkou 549 100 000 000 Kč, celkové výdaje státního rozpočtu se stanoví částkou 549 100 000 000 Kč (příloha č. 1).

(2) Ve státním rozpočtu jsou obsaženy finanční vztahy k rozpočtům okresních úřadů a rozpočtům obcí, a to dotacemi v celkové výši 18 523 900 000 Kč (příloha č. 2).

(3) Stanovená výše příjmů podle kapitol státního rozpočtu je uvedena v příloze č. 3.

(4) Rozdělení celkových výdajů státního rozpočtu je uvedeno v příloze č. 4, rozdělení neinvestičních dotací podnikatelským subjektům je uvedeno v příloze č. 5 a rozdělení investičních výdajů je uvedeno v přílohách č. 6, 7 a 8.

 

§ 2

Součástí celkové dotace ze státního rozpočtu do rozpočtů okresních úřadů a obcí, jejíž výše je uvedena v § 1 odst. 2 tohoto zákona, jsou příspěvky ze státního rozpočtu k částečné úhradě osobních a věcných výdajů spojených s výkonem státní správy obcemi v každém okrese [§ 16 odst. 2 zákona ČNR č. 425/1990 Sb., o okresních úřadech, úpravě jejich působnosti a o některých dalších opatřeních s tím souvisejících, ve znění zákona ČNR č. 321/1992 Sb.]. Výše těchto příspěvků se stanoví podle postupu uvedeného v příloze č. 9. Přednosta příslušného okresního úřadu a v hlavním městě Praze a městech Brně, Ostravě a Plzni jejich primátoři [§ 5b zákona ČNR č. 425/1990 Sb., ve znění zákona č. 254/1994 Sb.] mohou v odůvodněných případech rozhodnout o odchylkách od částek uvedených v příloze č. 9 až o 15%.

 

§ 3

Vláda nebo na základě jejího zmocnění ministr financí může upravit závazné ukazatele státního rozpočtu podle § 1 tohoto zákona v souladu s organizačními nebo metodickými změnami. Těmito opatřeními nesmí dojít ke zhoršení výsledného salda příjmů a výdajů státního rozpočtu.

 

§ 4

Ministerstvo financí může vydat v průběhu roku 1997 státní dluhopisy až do výše 21 500 000 000 Kč na úhradu jistin státního dluhu.

 

§ 5

Závazná pravidla poskytování finačních příspěvků na hospodaření v lesích v roce 1997 a způsobu kontroly jejich využití jsou uvedena v příloze č. 10.

 

§ 6

Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna 1997.

Důvodová zpráva

k návrhu zákona o státním rozpočtu na rok 1997

 

Obecná část

Návrh zákona o státním rozpočtu legislativně zabezpečuje základní dokument finanční a rozpočtové politiky vlády České republiky.

Návrh státního rozpočtu je předkládán jako vyrovnaný ve shodném objemu příjmů i výdajů 549,1 mld Kč. Opírá se o princip postupného snižování úlohy státu v ekonomice založeného na snižování podílu veřejných rozpočtů na hrubém domácím produktu. Jeho příjmy jsou tvořeny zejména z daní a pojistného na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti a dále nedaňovými příjmy. Hlavními výdaji jsou zejména výdaje rozpočtových organizací a příspěvky příspěvkovým organizacím, které zabezpečují funkce státu především na úsecích sociálního zabezpečení, školství, kultury, zdravotnictví, spravedlnosti, obrany a bezpečnosti a životního prostředí. Rozpočet zahrnuje i dotační vztahy k obcím a okresním úřadům, státním fondům, podnikatelským subjektům, výdaje spojené s vládními úvěry a další. Veškeré výdaje na pokrytí úroků ze státního dluhu jsou pro rok 1997 navrhovány k plné úhradě ze státního rozpočtu, tedy stejně jako v roce 1996, bez účasti Fondu národního majetku.

Návrh počítá s mírným poklesem nominální úrovně státního dluhu, a dalším pokračováním internalizace a další sekuritizace státního dluhu.

V souladu s § 101 odst. 3 zákona č. 90/1995 Sb., o jednacím řádu Poslanecké sněmovny, nejsou součástí návrhu zákona o státním rozpočtu změny, doplnění nebo zrušení jiných zákonů.

Právo Evropských společenství neupravuje sestavování státního rozpočtu v jednotlivých státech.

 

Zvláštní část

 

K § 1:

Státní rozpočet se navrhuje jako vyrovnaný.

 

K § 2 a k příloze č. 9:

Součástí celkové dotace ze státního rozpočtu do rozpočtů okresních úřadů a obcí jsou příspěvky ze státního rozpočtu k částečné úhradě osobních a věcných výdajů spojených s výkonem státní správy obcemi v každém okrese. Státní správu vykonává obec v rozsahu stanoveném zvláštními zákony, a to jako tzv. přenesenou působnost ve smyslu ustanovení § 21 odst. 1 zákona č. 367/1990 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů. V § 21 odst. 3 citovaného zákona se počítá se zvláštní zákonnou úpravou způsobu úhrady výdajů, které obcím vznikají v souvislosti s výkonem státní správy. Propočtenou výši příspěvku podle přílohy č. 9 mohou přednostové okresních úřadů a primátoři upravit až o 15%.

 

K § 3:

V § 3 je umožněno vládě nebo na základě jejího zmocnění ministru financí upravit ukazatele státního rozpočtu pouze v souladu s organizačními změnami a vzhledem k tomu, že od 1. ledna 1997 bude platit nová rozpočtová skladba, také v souladu se změnami metodickými. V případě organizačních změn jde pouze o rozpočtová opatření související s delimitacemi činností, příp. organizací mezi jednotlivými rezorty, do nebo z působnosti okresních úřadů, vyplývajícími z nově schválených zákonů, příp. vzájemných dohod mezi rezorty nebo okresními úřady.

 

K § 4:

Výrazem důvěryhodnosti české ekonomiky je udržení nízké úrovně státního dluhu. V roce 1997 je předpokládán pokles státního dluhu České republiky na úroveň 148,8 mld Kč. Důvodem poklesu (proti roku 1996 o 5,6 mld Kč) je zahájení splátek zahraničních vládních půjček na podporu platební bilance. Korunové prostředky na tyto splátky jsou pro účely splacení vázány na účtech státních finančních aktiv. Splátky jistin dluhopisů a přímých úvěrů státu budou řešeny formou emisí státních dluhopisů na domácím trhu ve výši 21,5 mld Kč. Z emisního výnosu bude 12,1 mld Kč použito k úhradě jistin splatných státních dluhopisů; 5,1 mld Kč ke splacení části závazků převzatých od Československé obchodní banky; 4,3 mld Kč ke splacení zbývající části přímého úvěru státu od Investiční a Poštovní banky. V důsledku těchto emisí dosáhne ke konci roku 1997 objem státních veřejně obchodovatelných dluhopisů v oběhu částky 114,5 mld Kč. Objem vnitřního státního dluhu se zvýší o 5,1 mld Kč, zatímco zahraniční státní dluh poklesne o 10,7 mld Kč.

 

K § 5 a k příloze č. 10:

Zákon č. 289/1995 Sb., o lesích a o změně a doplnění některých zákonů, ve svém § 46 odst. 5 stanoví, že vláda připraví každoročně závazná pravidla poskytování finančních příspěvků a způsobu kontroly jejich využití, která jsou přílohou státního rozpočtu.

 

V Praze dne 18. září 1996

předseda vlády České republiky

Prof. Ing. Václav Klaus, CSc., v.r.

 

místopředseda vlády České republiky a ministr financí

Ing. Ivan Kočárník, CSc., v.r.

 

 

Příloha č. 10 k zákonu č. /1996 Sb.

 

Závazná pravidla poskytování finančních příspěvků na hospodaření v lesích v roce 1997 a způsobu kontroly jejich využití

 

§ 1

Předmět úpravy

 

Tato pravidla upravují postup při poskytování finančních příspěvků na hospodaření v lesích (dále jen "příspěvek") na území České republiky a způsobech kontroly jejich využití.

 

§ 2

Rozsah platnosti a kompetence

 

(1) Podle těchto pravidel se poskytuje:

a) příspěvek na obnovu lesů poškozených imisemi,

b) příspěvek na zalesnění, zajištění a výchovu porostů,

c) příspěvek na sdružování vlastníků lesů malých výměr,

d) příspěvek na ekologické a k přírodě šetrné technologie,

e) příspěvek na zajištění mimoprodukčních funkcí lesa,

f) příspěvek na vyhotovení plánu,

g) jiný příspěvek na hospodaření v lesích.

 

(2) Tato pravidla se vztahují na hospodaření v lesích v působnosti Ministerstva zemědělství, Ministerstva obrany a Ministerstva životního prostřední (dále jen "ministerstvo"). Ministerstvo hradí příspěvky podle těchto pravidel z příslušné kapitoly svého rozpočtu.

 

(3) Ministerstvo obrany a Ministerstvo životního prostředí předkládají své návrhy na poskytnutí příspěvků Ministerstvu zemědělství. O poskytnutí příspěvku rozhoduje Ministerstvo zemědělství.

 

(4) Ministerstvo stanoví vnitřním předpisem vzory žádostí.

 

§ 3

Žadatel

 

(1) Právo žádat o příspěvek má vlastník lesa [§ 4 a § 58 odst. 1 zákona č.289/1995 Sb., o lesích a o změně a doplnění některých zákonů (lesní zákon)]. O příspěvek na zajištění mimoprodukčních funkcí dle § 11 těchto pravidel může žádat i správce vodního toku, pokud vykonává právo hospodaření ve státních lesích a vlastník nebo nájemce honitby (dále jen "žadatel").

 

(2) V případě spoluvlastnictví žádají spoluvlastníci, kteří mají na společné věci většinový podíl, počítaný podle velikosti podílů [§ 139 zákona č. 40/1964 Sb., Občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů].

 

(3) Žadatel, který uplatnil nárok nebo podal žádost o příspěvek na stejný předmět činnosti ze státního rozpočtu, státních fondů nebo jiných centrálních zdrojů, nemůže žádat o příspěvek podle těchto pravidel.

 

(4) Žadatel o příspěvek musí hospodařit podle platného lesního hospodářského plánu [§ 24 zákona č. 289/1995 Sb.] (dále jen "plán") nebo lesní hospodářské osnovy [§ 25 zákona č. 289/1995 Sb.] (dále jen "osnova").

 

§ 4

Obsah žádosti

 

(1) Žadatel předkládá žádost podle předepsaného vzoru. Žádost včetně příloh musí být čitelně a nesmazatelně vyplněna.

 

(2) Podle povahy žádosti jsou její nedílnou součástí tyto přílohy:

a) tabulka provedených lesnických prací, které jsou předmětem příspěvku, potvrzená odborným lesním hospodářem,

b) projektová dokumentace v rozsahu stanoveném zvláštními předpisy [Zákon č. 50/1976 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů.] a zjednodušená dokumentace v ostatních případech,

c) rozpočet akce s vyčíslením investičních a neinvestičních potřeb prostředků (náklady na projektovou dokumentaci jsou součástí rozpočtu příslušné akce),

d) harmonogram provedení prací u akcí s dobou realizace delší než jeden rok,

e) stavební povolení nebo ohlášení stavby, pokud je vyžadováno podle zvláštních předpisů,

f) smlouva o sdružení vlastníků lesa, pokud je žadatelem sdružení vlastníků lesa,

g) stanovisko odborného lesního hospodáře, správy národního parku a příslušných orgánů státní správy, pokud bude ministerstvem vyžádáno,

h) rozbor finančních zdrojů žadatele na dokončení akce, u akcí, kde je příspěvek poskytován % ze skutečně vynaložených nákladů,

i) souhlas vlastníků sousedních pozemků, pokud jsou předmětem podpory dotčena jejich práva,

j) protokol o předání lesních pozemků, pokud tato skutečnost není zanesena v katastru nemovitostí,

k) smlouva o nájmu lesních pozemků, pokud je žadatelem nájemce.

 

(3) Za soulad uvedených údajů s plánem nebo osnovou, za kvalitu potvrzených provedených prací a za správnost uvedených údajů žadateli odpovídá příslušný odborný lesní hospodář. Za správnost údajů lesní hospodářské evidence odpovídá žadatel.

 

(4) Žadatel je povinen v žádosti rozdělit příspěvek na úhradu nákladů (dále jen "provozní příspěvek") a na pořízení hmotného majetku (dále jen "investiční příspěvek").

 

(5) Žadatel, který je plátcem daně z přidané hodnoty, uvádí požadovanou částku bez daně z přidané hodnoty.

 

§ 5

Podávání žádostí a čerpání příspěvku

 

(1) Žádost o příspěvek podle §§ 7 - 10 těchto pravidel podává žadatel místně příslušnému územnímu odboru ministerstva po splnění předmětu příspěvku, nejpozději však do 3 měsíců po jeho splnění, s výjimkou zajištění porostu. Žádost o příspěvek na zajištění porostu se předkládá do 30.6.1997. Tato žádost se ve všech případech považuje současně za vyúčtování příspěvku.

 

(2) Žádost o příspěvek podle §§ 11 a 13 těchto pravidel podává žadatel místně příslušnému územnímu odboru ministerstva, v kalendářním roce, ve kterém má dojít k provedení nebo zahájení prací, na které má být příspěvek poskytnut.

 

(3) Žádost o příspěvek podle § 12 těchto pravidel podává žadatel místně příslušnému územnímu odboru ministerstva v kalendářním roce, kdy končí platnost plánu.

 

(4) Den převzetí (doručení) žádosti je dnem registrace žádosti.

 

(5) Územní odbor ministerstva prověřuje formální a věcnou správnost žádosti a přiložených příloh. V případě zjištění nedostatků vrátí žádost žadateli k doplnění a stanoví termín odstranění nedostatků. Nedodržením termínu se žádost považuje za zamítnutou.

 

(6) Ředitel územního odboru ministerstva rozhodne o poskytnutí příspěvku podle §§ 7 - 10 těchto pravidel nejpozději do tří měsíců od data registrace. Výsledek rozhodnutí sdělí žadateli a předá ministerstvu podklad pro příkaz k úhradě příspěvku nejpozději do 30 dnů po rozhodnutí. Ministerstvo poukáže příspěvek bezhotovostně na účet žadatele.

 

(7) Územní odbor ministerstva zasílá žádost o příspěvek podle §§ 11 - 13 těchto pravidel včetně příloh a svého stanoviska na ministerstvo do 14 dnů po její registraci, popř. doplnění. Žádosti jsou projednávány v pořadí, v jakém byly na ministerstvo doručeny. Ministerstvo rozhodne o poskytnutí příspěvku a rozhodnutí sdělí písemně do 30 dnů žadateli a příslušnému územnímu odboru ministerstva. Součástí rozhodnutí je harmonogram čerpání příspěvku v jednotlivých letech a rozdělení na provozní příspěvek a investiční příspěvek.

 

(8) O nečerpání příspěvku podle harmonogramu musí žadatel neprodleně, nejpozději však do 30.9. 1997, písemně informovat územní odbor ministerstva. Nesplnění této povinnosti může být důvodem k zrušení nebo změně rozhodnutí o poskytnutí příspěvku.

 

(9) Vyúčtování příspěvku podle §§ 11 - 13 těchto pravidel o skutečně provedených pracích a vynaložených nákladech na příslušnou akci, které rozdělí na provozní příspěvek a investiční příspěvek, vyhotovené v souladu s harmonogramem, předkládá žadatel příslušnému územnímu odboru ministerstva nejpozději do 15.11.1997. Územní odbor ministerstva po prověření oprávněnosti a správnosti vyúčtování předá ministerstvu podklad pro příkaz k úhradě příspěvku nejpozději do 30.11. 1997. Ministerstvo poukazuje příspěvek bezhotovostně na účet žadatele do 31.12. 1997.

 

§ 6

Obecné podmínky

 

(1) V případě zjištění, že byly uvedeny nepravdivé údaje nebo čerpán příspěvek na jiný účel, než na jaký byl poskytnut, ministerstvo vyzve příjemce k vrácení poskytnutého příspěvku. Ve výzvě součastně uvede číslo účtu, na který má být příspěvek vrácen a lhůtu k vrácení příspěvku. Po marném uplynutí této lhůty bude se ministerstvo domáhat vrácení neoprávněně poskytnutého příspěvku v občanskoprávním řízení.

 

(2) Důvodem k neposkytnutí příspěvku, pozastavení úhrady nebo vrácení již poskytnutého příspěvku v běžném roce může být hospodaření v lesích v rozporu s lesním zákonem.

 

(3) Při zadávání prací, na které je příspěvek žádán, se postupuje podle zvláštního předpisu [Zákon č. 199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů.].

 

§ 7

Příspěvek na obnovu lesů poškozených imisemi

 

(1) Příspěvek na obnovu lesů poškozených imisemi v imisních pásmech ohrožení A a B [Vyhláška Ministerstva zemědělství č.78/1996 Sb., o stanovení pásem ohrožení lesů pod vlivem imisí.] se poskytují na:

a) první zalesnění lesních pozemků,

b) opakované zalesnění lesních pozemků,

c) ochranu mladých lesních porostů do jejich zajištění (ochrana kultur proti buřeni, zvěři, myšovitým a hmyzím škůdcům),

d) zřizování nových oplocenek za účelem zajištění kultur a nárostů nebo jejich částí se zastoupením melioračních a zpevňujících dřevin 30% a vyšším,

e) hnojení a vápnění lesních porostů.

 

(2) Sazba příspěvku činí:

Čís.

řád.

 

Předmět příspěvku

Příspěvek

podle

Technické

jednotky

Sazba

Imisní pásmo

   

§ 7, odst.1

 

A

B

1.

První zalesnění

- meliorační a zpevňující dřeviny [Vyhláška Ministerstva zemědělství č. 83/1996 Sb., o zpracování oblastních plánů rozvoje lesů a o vymezení hospodářských souborů.]

- ostatní dřeviny

 

a)

 

Kč/sazenici

Kč/sazenici

 

8

7

 

8

7

2.

Opakované zalesnění

- meliorační a zpevňující dřeviny

- ostatní dřeviny

 

b)

 

Kč/sazenici

Kč/sazenici

 

7

6

 

7

6

3.

Ochrana mladých lesních porostů

- ochrana kultur proti buřeni

- ochrana kultur proti zvěři

- ochrana kultur proti klikorohu

- ochrana kultur proti myšovitým

 

c)

 

Kč/ha

Kč/ha

Kč/ha

Kč/ha

 

4 500

3 000

1 000

2 000

 

4 000

2 000

700

1 500

4.

Zřizování nových oplocenek za účelem zajištění kultur a nárostů nebo jejich částí se zastoupením melioračních a zpevňujících dřevin 30% a vyšším

d)

Kč/km

 

60 000

60 000

5.

Hnojení a vápnění lesních porostů

- letecké

- pozemní

e)

 

Kč/ha

Kč/ha

 

6 000

2 000

 

4 000

2 000

 

(3) Zalesněním se pro účely těchto pravidel rozumí přirozená i umělá obnova lesa a zalesňování lesních pozemků, které jsou v plánu nebo osnově označeny jako bezlesí. Při zalesnění je povinnost použít stanovištně a geneticky vhodného a výsadby schopného sadebního materiálu [§ 30 zákona č. 289/1995 Sb.].

 

§ 8

Příspěvek na zalesnění, zajištění a výchovu porostů

 

(1) Příspěvek na zalesnění a zajištění lesních porostů v lesích neuvedených v § 7 se poskytují na:

a) první zalesnění lesních pozemků,

b) opakované zalesnění nezajištěných kultur,

c) zajištění lesních porostů [§ 31 odst. 6 zákona č. 289/1995 Sb.] v roce, kdy končí zákonná lhůta.

 

(2) Příspěvek na výchovu lesních porostů se poskytují na:

a) odstraňování lesních porostů v rámci rekonstrukce a přeměny porostů s nevhodnou nebo náhradní dřevinnou skladbou dle plošného předpisu plánu nebo osnovy,

b) výchovu lesních porostů do 40 let skutečného věku porostu (prořezávky a předmýtní úmyslná těžba).

 

(3) Kritéria pro stanovení sazby příspěvku:

a) cena lesního pozemku [§ 26 vyhlášky Ministerstva financí č. 178/1994 Sb., o oceňování staveb, pozemků a trvalých porostů, ve znění pozdějších předpisů] v Kč/m2,

b) zařazení lesů do kategorie lesů ochranných [§ 7 a § 59 odst.6 zákona č. 289/1995 Sb.] (dále jen "lesy ochranné"),

c) zařazení lesů do kategorie lesů zvláštního určení [§ 8 a § 59 odst.6 zákona č. 289/1995 Sb.] s výjimkou lesů v uznaných oborách a v samostatných bažantnicích [Zákon č.23/1962 Sb., o myslivosti, ve znění pozdějších předpisů.] (dále jen "lesy zvláštního určení"),

d) zařazení do lesů, v nichž jiný důležitý veřejný zájem vyžaduje odlišný způsob hospodaření [§8 odst. 2 písm. h) a § 59 odst.6 zákona č. 289/1995 Sb.] (dále jen "lesy zvláštní"),

e) předání lesů nebo ukončení práva užívání, ve kterých byly předány povinnou osobou po 1.lednu 1995 osobě oprávněné nezajištěné kultury (dále jen "lesy restituční"),

f) zařazení lesů do kategorie lesů hospodářských a do kategorie lesů zvláštního určení v uznaných oborách a samostatných bažantnicích (dále jen "lesy hospodářské").

 

(4) V případě překryvu několika kritérií použije žadatel sazbu, která je pro něj výhodnější.

 

(5) Sazba příspěvku činí:

Č

 

Technické

Přísp.

Cena les. pozemku do

Lesy

ř

Předmět příspěvku

jednotky

podle

§ 8

2 Kč/m2

3 Kč/m2

ochran-né

zvl. určení

zvláštní

restituč.

hosp.

1.

První zalesnění

- zpevňující a meliorační dřeviny

- ostatní dřeviny

 

Kč/sazenici

Kč/sazenici

odst.1,

a)

 

5

4

 

5

3

 

5

4

 

5

2

 

5

4

 

-

-

 

5

-

2.

Opakované zalesnění

- zpevňující a meliorační dřeviny

- ostatní dřeviny

 

Kč/sazenici

Kč/sazenici

odst.1,

b)

 

-

-

 

-

-

 

-

-

 

-

-

 

-

-

 

7

6

 

-

-

3.

Zajištění lesních porostů

- zpevňující a meliorační dřeviny

- ostatní dřeviny

 

Kč/ha

Kč/ha

odst.1,

c)

 

15 000

9 000

 

12 000

7 200

 

15 000

9 000

 

6 000

3 600

 

15 000

9 000

 

15 000

9 000

 

-

-

4,

Odstraňování porostů v rámci rekonstrukce

Kč/ha

odst.2,

a)

10 000

10 000

10 000

10 000

10 000

10 000

10 000

5.

Výchova lesních porostů do 40 let skutečného věku

- prořezávky

- předmýtní úmyslná těžba

 

Kč/ha

Kč/ha

odst.2,

b)

 

 

3 000

2 500

 

 

3 000

2 500

 

 

3 000

2 500

 

 

3 000

2 500

 

 

3 000

2 500

-

-

 

 

3 000

2 500

 

§ 9

Příspěvek na sdružování vlastníků lesů malých výměr

 

(1) Příspěvek na sdružování vlastníků lesů se poskytuje na správu sdruženého lesního majetku minimálně 5 vlastníků lesa, kteří sdružili minimálně 150 ha lesa. Pro poskytnutí příspěvku sdružení [§ § 221-260 zákona č. 513/1991 Sb., Obchodní zákoník, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 83/1990 Sb., o sdružování občanů, ve znění pozdějších předpisů a § § 829-841 zákona č. 40/1964 Sb.] je rozhodující výměra jednotlivých sdružených lesních majetků k 1.1.1997 zaokrouhlená na celé ha nahoru.

 

(2) Za lesy malých výměr se pro potřeby těchto pravidel považují lesní majetky do 150 ha.

 

(3) Sdružení vlastníků spravuje pozemky vlastníků v jednom nebo více katastrálních územích, která spolu navzájem souvisejí, nebo pozemky tvoří funkční celek. Spravované pozemky mají jednoho odborného lesního hospodáře. Sdružení je otevřeným subjektem pro všechny vlastníky lesa v daném regionu.

 

(4) O příspěvek na podporu sdružování vlastníku lesů a podporu hospodaření ve sdružených lesích vlastníků malých výměr [§ 46 odst. 1 písm. j) zákona č. 289/1995 Sb.] může žádat vlastník lesa, který je členem sdružení a který je smlouvou o sdružení k tomuto oprávněn.

 

(5) Sazba příspěvku činí:

Ř. č.

Předmět příspěvku

Příspěvek podle

Tech.jedn.

Sazba

1.

Příspěvek na správu lesních pozemků - do 50 ha

§ 9

Kč/ha

300

2.

- do 150 ha

§ 9

Kč/ha

150

 

§ 10

Příspěvek na ekologické a k přírodě šetrné technologie

 

(1) Příspěvek na ekologické a k přírodě šetrné technologie se poskytuje na:

a) vyklizování nebo přibližování dříví lanovými systémy v lesních porostech,

b) vyklizování nebo přibližování dříví koněm v lesních porostech,

c) vyklizování nebo přibližování dříví "železným koněm" v lesních porostech,

d) likvidaci klestu před obnovou lesa štěpkováním s rozptýlením štěpky v porostu.

 

(2) Sazba příspěvku činí:

Ř.

č.

Předmět příspěvku

Technické jednotky

Příspěvek podle

§ 10, odst.1

Lesy ochranné,

a zvl. určení

Lesy

hospod.

1.

Vyklizování, nebo přibližování dříví lanovkou

Kč/m3

a)

60

40

2.

Vyklizování, nebo přibližování dříví koněm

Kč/m3

b)

20

5

3.

Vyklizování, nebo přibližování dříví železným koněm

Kč/m3

c)

20

5

4

Likvidace klestu před obnovou lesa štěpkováním

Kč/ha

d)

8 000

8 000

 

(3) V případě kombinace několika technologií, které jsou předmětem příspěvku, použije žadatel sazbu, která je pro něj výhodnější.

 

§ 11

Příspěvek na zajištění mimoprodukčních funkcí lesa

 

(1) Příspěvek na opatření k zajištění mimoprodukčních funkcí se poskytuje na:

a) výstavbu, opravy a údržbu objektů lesotechnických meliorací a hrazení bystřin v lesích a na ostatních pozemcích, pokud správce vodního toku vykonává právo hospodaření ve státních lesích,

b) opatření zaměřená na ochranu půdy, vody a úpravu vodního režimu v lesích v pásmech hygienické ochrany vodních zdrojů a v chráněných oblastech přirozené akumulace vod [Nařízení vlády č. 40/1978 Sb., č. 10/1979 Sb. a č. 85/1981 Sb., o chráněných oblastech přirozené akumulace vod.],

c) výstavbu a opravy retenčních vodních nádrží souvisejících bezprostředně s pozemky určenými k plnění funkcí lesa a úpravou jejich vodního režimu,

d) výstavbu a opravy lesních cest nutných z hlediska ochrany půdy, vody a vodního režimu včetně výstavby a opravy mostků, propustků a svodnic na nich,

e) práce k posílení rekreační funkce lesa, k usměrňování návštěvnosti území, k zajištění bezpečnosti návštěvníků lesa a k údržbě lesního prostředí,

f) podporu ohrožených druhů zvířat - tetřeva hlušce, tetřívka obecného, jeřábka lesního, zajíce polního, koroptve polní, dropa velkého, sov čeledi Strigidae v lokalitách jejich přirozeného výskytu, kozy bezoárové a bílého jelena. V případě poskytnutí příspěvku na nákup živého zajíce polního pro zazvěřování, nesmí být v honitbě předmětem lovu v běžném roce.

 

(2) Výše příspěvku činí 80% skutečně vynaložených nákladů v souladu s rozpočtem, včetně nákladů na projektovou dokumentaci.

 

§ 12

Příspěvek na vyhotovení plánu

 

(1) Příspěvek na vyhotovení plánu bude poskytnut za předpokladu, že plán bude zpracován v digitální formě, výstupy budou odpovídat schválenému standardu a numerická, popř. i grafická data plánu budou předána orgánu státní správy lesů v digitální podobě.

 

(2) Výše příspěvku činí:

a) numerická data plánu zpracovaná v digitální formě

200,-- Kč/ha,

b) numerická i grafická data plánu zpracovaná v digitální formě

400,-- Kč/ha,

nejvýše však do výše skutečně vynaložených nákladů.

 

(3) Vlastník lesa je povinen nejpozději do 6 měsíců po skončení platnosti původního plánu předat ministerstvu doklad o schválení a předání dat plánu, na který byl příspěvek poskytnut. Nesplnění této podmínky je důvodem k okamžitému vrácení poskytnutého příspěvku.

 

§ 13

Jiný příspěvek na hospodaření v lesích

 

(1) Jiný příspěvek na hospodaření v lesích se poskytuje na:

a) práce související se zachováním a reprodukcí genových zdrojů lesních dřevin,

b) mimořádná opatření při kalamitách v lesích způsobených biotickými i abiotickými činiteli (nelze uplatnit na běžnou ochranu a prevenci).

 

(2) Výše příspěvku činí 90% skutečně vynaložených nákladů v souladu s rozpočtem.

 

§ 14

Kontrola dodržování pravidel

 

(1) Kontrolu dodržování pravidel poskytování příspěvku (dále jen "kontrola") provádí ministerstvo.

 

(2) Předmětem kontroly je zejména:

- správnost údajů uvedených v žádosti,

- provedení akce, na který byl poskytnut příspěvek.

 

(3) Kontrola může být prováděna ode dne podání žádosti, nejpozději však do pěti let od konce kalendářního roku, ve kterém byla akce, na kterou byl poskytnut příspěvek, dokončena. Žadatel je povinen uchovávat příslušné doklady o poskytnutí a čerpání příspěvku minimálně po dobu pěti let.

 

(4) Žadatel je povinen provedení kontroly umožnit.

 

(5) Ministerstvo oznámí žadateli čas a místo provedení kontroly. Nepřítomnost žadatele není důvodem k neprovedení kontroly.

 

(6) O kontrole bude sepsána kontrolní zpráva. Jedno vyhotovení kontrolní zprávy obdrží kontrolovaný žadatel.

 

(7) Proti výsledku kontroly má kontrolovaný žadatel právo podat odvolání do 15 dnů ode dne doručení kontrolní zprávy.

 

(8) Odvolání proti kontrolní zprávě se podává územnímu odboru ministerstva, který kontrolu provedl.

 

(9) Územní odbor ministerstva zašle veškeré související doklady spolu se svým vyjádřením ministerstvu. Ministerstvo přezkoumá kontrolní zprávu, kterou schválí, změní nebo zruší. Rozhodnutí ministerstva je konečné a není proti němu odvolání.

 

(10) V případech, v těchto pravidlech neuvedených, se postupuje podle zvláštního předpisu [Zákon č.552/1991 Sb., o státní kontrole, ve znění pozdějších předpisů.]. Kontrola prováděná orgány státní správy podle zvláštních předpisů [Např. zákon č.289/1995 Sb.] není těmito pravidly dotčena.

 

§ 15

Ustanovení závěrečná

 

Ustanovení § 5 a § 14 je závazné pouze pro Ministerstvo zemědělství. Podávání žádostí, čerpání příspěvků a kontrola dodržování těchto pravidel bude upravena v resortu Ministerstva obrany a Ministerstva životního prostředí vnitřním předpisem.

 

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP