Parlament České republiky

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

1996

II. volební období

Návrh

poslanců Miroslava Sládka a dalších na vydání ústavního zákona, kterým se mění a doplňuje ústavní zákon č. 2/1993 Sb. USNESENÍ předsednictva České národní rady ze dne 16. prosince 1992 o vyhlášení LISTINY ZÁKLADNÍCH PRÁV A SVOBOD jako součásti ústavního pořádku České republiky

Ústavní zákon

ze dne .............. ,

kterým se mění a doplňuje

ústavní zákon č. 2/1993 Sb., Usnesení předsednictva ČNR ze dne 16. 12. 1992

o vyhlášení LISTINY ZÁKLADNÍCH PRÁV A SVOBOD

jako součásti ústavního pořádku České republiky

Parlament se usnesl na tomto ústavním zákoně :

Ústavní zákon č. 2/1993 Sb., Usnesení předsednictva ČNR ze dne 16. 12. 1992 o vyhlášení Listiny základních práv a svobod, jako součásti ústavního pořádku České republiky se mění a doplňuje takto :

Čl. I

Hlava druhá - Lidská práva a základní svobody; Oddíl první - Základní lidská práva, se mění a doplňuje takto :

Článek 6

Odstavec třetí se vypouští bez náhrady, odstavec čtvrtý se přečísluje.

Čl. II

Tento ústavní zákon nabývá účinnosti dnem 1. 3. 1997

Návrh

ústavního zákona, kterým se mění a doplňuje ústavní zákon č. 2/1993 Sb., Usnesení předsednictva ČNR ze dne 16. 12. 1992 o vyhlášení LISTINY ZÁKLADNÍCH PRÁV A SVOBOD jako součásti ústavního pořádku České republiky

Sládek Miroslav

. . . . . . . . . . . . . . . .

Hrůzová Vlasta

. . . . . . . . . . . . . . . .

Krampera Zdeněk

. . . . . . . . . . . . . . . .

Krejsa Josef

. . . . . . . . . . . . . . . .

Loukota Milan

. . . . . . . . . . . . . . . .

Maixner Pavel

. . . . . . . . . . . . . . . .

Nehera Jindřich

. . . . . . . . . . . . . . . .

Novák Jaroslav

. . . . . . . . . . . . . . . .

Nývltová Radomíra

. . . . . . . . . . . . . . . .

Pešková Jana

. . . . . . . . . . . . . . . .

Rajsiglová Laura

. . . . . . . . . . . . . . . .

Smetana Martin

. . . . . . . . . . . . . . . .

Šmucr Rudolf

. . . . . . . . . . . . . . . .

Vik Jan

. . . . . . . . . . . . . . . .

Vrcha Oldřich

. . . . . . . . . . . . . . . .

Vrzáň Petr

. . . . . . . . . . . . . . . .

Zajíc Petr

. . . . . . . . . . . . . . . .

Zajícová Blanka

. . . . . . . . . . . . . . . .

Důvodová zpráva

Skupina navrhovatelů předkládá návrh ústavního zákona, kterým se mění a doplňuje ústavní zákon 2/1992 Sb., Usnesení předsednictva České národní rady o vyhlášení Listiny základních práv a svobod, jako součásti ústavního pořádku České republiky.

Důvodem k předložení tohoto návrhu ústavního zákona je snaha o znovuzavedení výjimečného trestu - trestu smrti v České republice. K tomuto kroku vedou předkladatele následující skutečnosti.

Stále rostoucí kriminalita, hlavně nejbrutálnější trestné činy, především vraždy spáchané mnohdy zvláště zavrženíhodným způsobem a ze zvláště zavrženíhodných pohnutek, páchané naprosto nenapravitelnými kriminálními živly, vedla předkladatele k tomu, aby podali tento návrh ústavního zákona, který v případě svého přijetí vypustí z Listiny základních práv a svobod, v článku šestém, odstavec třetí, text tohoto znění: "Trest smrti se nepřipouští".

Předkladatelé jsou si vědomi skutečnosti, že tento krok nemusí najít kladnou odezvu u řady mezinárodních organizací, přesto však po bedlivém zvážení a především s přihlédnutím na zcela jednoznačný postoj veřejnosti, která žádá znovuzavedení tohoto vyjímečného trestu, předkládají svůj návrh, který směřuje k znovuzavedení trestu smrti v České republice. Již samotná existence vyjímečného trestu - trestu smrti je bezesporu důrazným, výstražným signálem a má odstrašující efekt.

Jako velice pokrytecké lze hodnotit tvrzení některých kruhů, že naše společnost je natolik vyzrálá a morálně vyspělá, že tento vyjímečný trest - trest smrti není potřebný. S lítostí můžeme konstatovat, že realita svědčí o opaku.

Dále je nutno si uvědomit, že každá sebedemokratičtější společnost se musí bránit a chránit své občany před zločinci toho nejhoršího druhu. Řada států (38 ) USA, kde byl v poměrně nedávné době tento druh trestu znovuzaveden je toho nejlepším důkazem.

Vůči odpůrcům trestu smrti a jimi často užívaným tvrzením o možnosti zneužití tohoto trestu, případně možnosti provedení tzv. justiční vraždy lze použít fakt, že za celou dobu existence demokratického Československa od svého vzniku, není znám případ vynesení a vykonání trestu smrti za kriminální trestný čin na nevinném člověku.

V návaznosti na jednací řád Poslanecké sněmovny, § 86, odstavec třetí musí předkladatelé dále podotknout, že v případě kladného projednání Poslaneckou sněmovnou, nebude kladen žádný nárok na státní rozpočet.

Předkladatelům je samozřejmě známo, že tento legislativní krok není dostačující k znovuzavedení vyjímečného trestu - trestu smrti. V případě kladného projednání svého návrhu ústavního zákona, kterým se mění a doplňuje ústavní zákon č. 2/1993 Sb., jsou připraveni předložit další novelizace, které dořeší znovuzavedení vyjímečného trestu - trestu smrti.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP