PARLAMENT ČESKÉ REPUBLIKY

Poslanecká sněmovna

1996

II. volební období

87

Vládní návrh

kterým se předkládá Poslanecké snmovně Parlamentu České republiky k vyslovení souhlasu Dohoda o volném obchodu mezi Českou republikou a Litevskou republikou

Předkládací zpráva

Litevská republika (dále jen "Litva") získala nezávislost na bývalém Sovětském svazu v září 1991. Už v listopadu 1991 byla liberalizací cen zahájena ekonomická transformace směřující k tržnímu hospodářství, která pokračovala změnami v legislativě, bankovním a finančním systému a dalších odvětvích ekonomiky.

Současnou Litvu lze charakterizovat jako zemědělsko-průmyslový stát. Je největší a nejlidnatější z pobaltských států, výhledově tedy představuje nejperspektivnější trh pro českou ekonomiku v tomto regionu, a to i vzhledem k tradičně velmi dobrým vztahům mezi Litvou a Českou republikou.

Litva usiluje o plné zapojení do mnohostranného mezinárodního systému obchodu a změnu orientace svého zahraničního obchodu směrem k vyspělým zemím Západní Evropy a transformujícím se ekonomikám Střední Evropy.

Obchodní vztahy mezi ČR a Litvou se začaly rozvíjet již od roku 1991, kdy byla uzavřena Dohoda mezi vládou ČSFR a vládou Litvy o obchodně ekonomických vztazích a vědeckotechnické spolupráci. V letech 1991 a 1992 byly kromě toho sjednány i mezivládní roční protokoly o dodávkách zboží a poskytování služeb.

V současné době jsou obchodní vztahy s Litvou upraveny Dohodou mezi vládou ČR a vládou Litvy o obchodně ekonomických vztazích a vědeckotechnické spolupráci, podepsanou 23. září 1993.

Ekonomické vztahy mezi oběma zeměmi upravuje dále Dohoda o zamezení dvojího zdanění, platná od 8.srpna 1995, a Dohoda o podpoře a ochraně investic, platná od 12.července 1995.

Vzájemná obchodní výměna mezi ČR a Litvou se v období 1992-1995 vyznačovala vysokým meziročním nárůstem vývozu ČR a stagnujícím dovozem do ČR s jeho nízkým poklesem od r.1995. Jejím výrazným rysem je formování nové struktury obchodní výměny a změna kvality obchodních vztahů směřujících k trvalejším obchodním vazbám a vytváření společných podniků.

Obchod s Litvou vykazuje podle české celní statistiky v období 1992-1996 následující trend (v milionech USD):

 

1992

1993

Index

1994

Index

1995

Index

1-8/1996

vývoz ČR

2,6

16,8

646,2

43,3

257,7

57,8

133,5

51,8

dovoz ČR

5,4

7,3

135,2

9,8

134,2

7,4

75,5

5,2

obrat obchodu ČR

8,0

24,1

53,1

65,2

57,0

     

saldo obchodu ČR

-2,8

+9,5

+33,5

+50,4

+46,6

     

(Údaje za období 1995-1996 jsou předběžné).

Mezi nejdůležitější položky vývozu ČR do Litvy patřily v r.1995 stroje, mechanické přístroje a neelektrické motory, plasty a výrobky z nich, prací prášky a detergenty, osobní automobily, obuv, pneumatiky, keramická a nekeramická sanitární zařízení, léky, barvy a laky a jiné průmyslové a potravinářské výrobky. V r.1996 byly kromě těchto výrobků ve větších objemech vyvezeny trolejbusy, v menších pak např. cigaretový papír, stolní sklo a těstoviny.

Dovoz do ČR byl tvořen zejména lnem a lněnou přízí, bavlnou, výrobky textilního a konfekčního průmyslu, stroji, mechanickými přístroji a neelektrickými motory, rybími konzervami, chemikáliemi a některými dalšími položkami. V r.1996 bylo dovezeno i dřevo jehličnanů, palety a dřevovláknité desky a další výrobky.

Obě strany mají zájem, aby v nejbližší budoucnosti došlo k dalšímu zvýšení objemu vzájemné obchodní výměny, nejvhodnějším prostředkem stimulace jejího rozvoje se přitom jeví sjednání Dohody o volném obchodu.

Proces sjednávání Dohody o volném obchodu mezi Českou republikou a Litvou pozitivně ovlivnila skutečnost, že v průběhu setkání předsedů vlád stran Dohody CEFTA v září 1995 v Brně byla Litva zařazena do skupiny států "perspektivních kandidátů" přístupu k Dohodě CEFTA. Od zahájení expertních jednání potvrzovala litevská delegace, že záměrem Litvy je sjednat dvoustranné dohody o volném obchodu se všemi stranami Dohody CEFTA a po splnění nezbytných předpokladů požádat o přístup Litvy k samotné Dohodě CEFTA.

Dalším významným faktorem bylo i to, že Litva dosud není členem Světové obchodní organizace a vede intenzivní jednání o přístupu k ní. Záměrem při sjednávání Dohody bylo tedy nejen zachovat pro Českou republiku veškeré výhody vyplývající ze současné obchodní politiky Litvy, ale zejména je prohloubit formou preferenční dohody.

Základním cílem sjednané Dohody o volném obchodu mezi ČR a Litvou je dosáhnout po jednoletém přechodném období úplného odstranění tarifních překážek obchodu ve vzájemném obchodě s některými výjimkami, které jsou dále uvedeny. Ostatní překážky obchodu by měly být odstraněny ve velmi krátkém časovém období. U liberalizace vzájemného obchodu zemědělskými výrobky se přitom vycházelo z postupů a liberalizace obchodu dosažené v rámci Dohody CEFTA. Velmi důležitou součástí Dohody je i sjednání pravidel původu zboží na základě tzv. "diagonální kumulace původu zboží", která bude uplatňována mezi Evropskou unií, členskými státy ESVO a státy přidruženými k EU.

Delegace expertů ČR vycházela při sjednávání Dohody z usnesení vlády ČR č. 437/1995 týkajícího se Základních přístupů České republiky ke sjednávání dohod o volném obchodu a příslušné směrnice schválené ministrem průmyslu a obchodu a brala přitom do úvahy okolnosti probíhajících jednání o přístupu Litvy ke Světové obchodní organizaci.

Dohoda o volném obchodu mezi Českou republikou a Litvou byla sjednána v české, litevské a anglické verzi, v případě jejího různého výkladu a z něj vyplývajících sporů je rozhodující anglická verze. Dohoda byla podepsána v Praze dne 14. října 1996 ministrem obchodu a průmyslu České republiky panem Vladimírem Dlouhým a ministrem hospodářství Litvy panem Antanasem Zenonasem Kaminskasem.

V dalších částech materiálu jsou uvedeny charakteristiky jednotlivých částí Dohody.

1. Struktura Dohody

Dohodu o volném obchodu mezi ČR a Litvou tvoří text Dohody, Přílohy a Protokoly, které jsou její nedílnou součástí, je k ní připojen i Záznam o porozumění.

Text Dohody byl při sjednávání v maximální možné míře přiblížen základnímu textu Dohody CEFTA s cílem usnadnit a urychlit proces budoucího přístupu Litvy k Dohodě CEFTA. Text je členěn do čtyř kapitol.

V kapitole I jsou uvedena ustanovení řešící liberalizaci vzájemného obchodu průmyslovými výrobky. Konkrétně jde o ustanovení týkající se odstraňování tarifních a netarifních překážek obchodu, tj. závazek nezavádět ve vzájemném obchodu jeho nové překážky a odstranit buď okamžitě nebo v krátkém časovém horizontu veškeré překážky obchodu dosud existující.

Obdobné závazky směřující k neuplatňování nových překážek v dovozu a odstranění nebo snížení existujících překážek vzájemného dovozu zemědělských výrobků jsou obsaženy v kapitole II. Vzhledem k vysokému stupni citlivosti agrárního sektoru obsahuje tato kapitola rovněž ustanovení o souladu poskytnutých koncesí s národní agrární politikou stran a zvláštní ochranná opatření pro případ ohrožení vlastní zemědělské výroby zvýšenými dovozy z druhé strany Dohody.

Kapitola III zahrnuje tzv. horizontální ustanovení, vztahující se k oblastem spjatým s obchodem, jako jsou např. pravidla hospodářské soutěže, platby, veřejné zakázky, strukturální změny, státní pomoc, státní monopoly apod. Mnohé z těchto závazků se přitom vztahují k procesu transformace ekonomik na tržní systém. Do této kapitoly jsou dále začleněny i všeobecné a bezpečnostní výjimky z ustanovení Dohody a obecná ochranná opatření a postupy při jejich uplatnění.

Do kapitoly IV jsou zahrnuta institucionální a závěrečná ustanovení týkající se zřízení Společného výboru, stanovení postupů jeho činnosti, postupů při změnách a úpravách jednotlivých částí Dohody, vstupu Dohody v platnost apod.

Dohodou se zřizuje Společný výbor složený z představitelů stran jmenovaných jejich vládami, který bude dohlížet nad jejím prováděním. Společný výbor, který se bude scházet v případě potřeby, avšak nejméně jedenkrát ročně, má pravomoc vytvářet si své pracovní orgány k řešení konkrétních problémů obchodu mezi ČR a Litvou.

Dohoda o volném obchodu nebrání sjednávání dalších mezinárodních dohod, zachování nebo zakládání celních unií, oblastí volného obchodu nebo ujednání o pohraničním obchodu, pokud tyto nebudou působit negativně na vzájemné obchodní vztahy mezi Českou republikou a Litvou a neporuší ustanovení této Dohody.

Litevské zákonodárství a smluvní praxe neumožňují předběžné provádění mezinárodních smluv. S cílem provádění Dohody o volném obchodu od 1.ledna 1997 byl proto do textu začleněn článek 40 upravující podmínky předběžného provádění Dohody. Stanoví se v něm, že Česká republika bude Dohodu předběžně provádět od 1.ledna 1997 za podmínky, že Litva do 15. prosince 1996 oznámí, že byl ukončen vnitrostátní schvalovací proces nezbytný pro vstup

Dohody v platnost a že Litva bude Dohodu od 1.ledna 1997 provádět. Pokud nebudou tyto skutečnosti Litvou oznámeny, vstoupí Dohoda v platnost po výměně ratifikačních listin v návaznosti na ukončení vnitrostátních schvalovacích procesů v obou státech.

2. Koncese poskytnuté ve vzájemném obchodu průmyslovými a zemědělskými výrobky

Za základní cla, která budou v souladu s ustanoveními této Dohody postupně snižována nebo odstraňována, se považují pro průmyslové i zemědělské výrobky smluvní cla platná k 1.červenci 1996.

Podmínky, které určují liberalizaci obchodu průmyslovými výrobky, jsou řešeny v kapitole I, návazně v Protokolech 1 a 2 a přílohách k nim připojených.

Lze konstatovat, že při sjednávání Dohody bylo dosaženo velmi dobrých výsledků při odstraňování dovozních cel pro průmyslové výrobky. Litva odstraní k datu zahájení provádění Dohody zcela svá dovozní cla pro cca 72% objemu dosud realizovaného obchodu (dle statistik za r.1995), konkrétně se jedná zejména o liberalizaci dovozu např. u všech dopravních prostředků, pneumatik, chemických výrobků a léčiv, většiny druhů spotřebního zboží, rozhodujících položek strojírenských výrobků, skla a skleněných výrobků a stavebních materiálů. Česká republika ke stejnému datu odstraní zcela svá dovozní cla pro více než 75% objemu dosud realizovaného dovozu z Litvy, přičemž jde o dovoz např. chemických a papírenských výrobků, léčiv, strojírenských výrobků, vybraných druhů spotřebního zboží a řady dalších výrobků. Zároveň budou oboustranně odstraněna cla na cca 85% počtu dosud vzájemně neobchodovaných položek průmyslových výrobků.

Dále bude k datu zahájení provádění Dohody sníženo dovozní clo na 50% a zcela odstraněno k 1.lednu 1998 u zbývajících obchodovaných i dosud neobchodovaných průmyslových výrobků, zařazených do příloh A a B k Protokolu 1. Litva bude tímto způsobem liberalizovat svůj dovoz z ČR např. u pracích prášků a detergentů, některých umělých hmot, výrobků kožené galanterie, tkanin, textilních a konfekčních výrobků, obuvi, galvanických článků, kotlů pro vytápění a nábytku. ČR bude postupovat obdobným způsobem u dovozu litevských zápalek, příze, žárovek, elektrických přístrojů pro domácnost a recipročně i tkanin, textilních a konfekčních výrobků, obuvi, kotlů pro vytápění, nábytku a dalších položek.

Formou výjimky bude Litva do 1.ledna 2001 uplatňovat stávající dovozní cla na sedm položek ojetých osobních automobilů všech kategorií. Toto zboží dosud nebylo z ČR do Litvy vyváženo.

Pokud jde o vývozní cla na vybrané průmyslové výrobky, která dosud Litva uplatňuje, budou odstraňována podle dvou odlišných harmonogramů. U vývozu některých druhů kůží a kožek hovězího dobytka, koz, kůzlat a vepřů budou litevská vývozní cla k datu zahájení provádění Dohody snížena na 50% základního cla, k 1.lednu 1999 na 30% a k 1.lednu 2001 zcela odstraněna. U vývozu žláz a jiných orgánů k organoterapeutickým účelům a některých vybraných a specificky definovaných dřev, např. dubu, břízy a borovice, budou litevská vývozní cla k datu zahájení provádění Dohody snížena na 50% základního cla a zcela odstraněna k 1.lednu 2001.

Česká republika vývozní cla pro průmyslové výrobky neuplatňuje a Dohodou se zavazuje nezavádět tato cla ani v budoucnosti.

Liberalizace obchodu zemědělskými výrobky je v Dohodě řešena v kapitole II, návazně v Protokolu 3 a jeho přílohách.

Po dohodě stran je tato oblast upravena způsobem, který využívá výsledků dosažených při sjednání Dohody o zemědělství v rámci Světové obchodní organizace (tzv. "tarifikace").

Strany přejímají i pro oblast obchodu zemědělskými výrobky závazek, že nezavedou nová cla nebo dávky mající rovnocenný účinek pro dovoz zemědělských výrobků a že stávající cla budou uplatňována v souladu s ustanoveními Protokolu 3 Dohody.

Vzhledem k obdobným výrobně-klimatickým podmínkám ČR a Litvy a deklarovanému zájmu Litvy přistoupit v budoucnu k Dohodě CEFTA vycházela česká delegace při jednání z liberalizace obchodu zemědělskými výrobky dosažené mezi ČR a Polskem. Litevská strana s tímto postupem vyjádřila souhlas, avšak deklarovala, že tento oboustranně dosažený stupeň liberalizace (ČR - PR) je pro Litvu nepřijatelně vysoký, a to zejména vzhledem k omezeným možnostem a aktuálnímu stavu agrární výroby a domácího trhu v Litvě.

Liberalizace zemědělského obchodu s Litvou spočívá v jednorázovém odstranění nebo snížení uplatňovaných dovozních cel. Do příloh Dohody byly přitom zapsány veškeré zemědělské položky celního sazebníku a v poskytování vzájemných koncesí bylo dosaženo oboustranné vyváženosti.

Do příloh A (pro ČR) a D (pro Litvu) zařadily strany všechny zemědělské položky, na něž nebude od data zahájení provádění Dohody uplatňováno žádné clo.V této příloze jsou zahrnuti koně, ovce, ryby a výrobky z nich, dřeviny a jiné rostliny, některé druhy ovoce a zeleniny, ořechy, koření, semena včetně olejnatých, tuky, oleje a krmiva.

Do příloh B (pro ČR) a E (pro Litvu) jsou zařazeny zemědělské položky, které budou do obou stran dováženy se sníženým preferenčním clem, po dohodě stran nebudou při tomto dovozu uplatňovány množstevní kvóty. Jedná se o prasata, skopové maso čerstvé a upravené, nezahuštěné mléko, obiloviny a zpracovaná obilná zrna, slad, polévky a další výrobky.

Do příloh C (pro ČR) a F (pro Litvu) jsou zařazeny ty položky, u nichž se strany dosud nedohodly na odstranění nebo snížení dovozních cel. I u těchto položek si však poskytly vzájemně koncese, které spočívají v závazku nezvyšovat smluvní dovozní cla platná k 1.červenci 1996 (v případě snížení celních sazeb na všeobecném základě budou tato snížená cla uplatňována i vůči druhé straně Dohody). Tento závazek je významný zejména na straně Litvy, která projednává svůj přístup ke Světové obchodní organizaci a v rámci těchto jednání lze očekávat i zvýšení litevských dovozních celních sazeb pro některé vybrané agrární výrobky. V přílohách C a F je uveden skot, hovězí a vepřové maso a výrobky z nich, drůbež, ostatní mlékárenské výrobky, vejce, zbývající druhy ovoce a zeleniny, margariny, cukrovinky, pivo, víno, lihoviny, cigarety a další výrobky.

V průběhu jednání o liberalizaci zemědělského obchodu se podařilo dosáhnout úplného nebo dílčího snížení dovozních cel do Litvy jen u menší části dosud realizovaného českého vývozu. Vzhledem k poměrně nízké úrovni litevských dovozních cel, trvale klesajícímu podílu zemědělského vývozu na celkovém českém vývozu do Litvy, vnitřním problémům v litevském agrárním sektoru i jednoznačně odmítavému stanovisku litevské delegace k poskytování dalších koncesí pro české výrobky, které se již nyní na litevském trhu prosazují, lze dosažené výsledky považovat za maximálně možný negociační kompromis a položení základu v oblasti liberalizace vzájemného agrárního obchodu.

Vzhledem k výsledkům brněnského setkání premiérů stran Dohody CEFTA a zájmu litevské strany o přístup k této Dohodě lze předpokládat, že v procesu přístupu Litvy k Dohodě CEFTA budou realizována další jednání o rozšíření a prohloubení liberalizace obchodu zemědělskými výrobky. Tomu odpovídá i vůle stran Dohody projevená v Záznamu o porozumění.

3. Přílohy, Protokoly, Záznam o porozumění

Příloha I vyjadřuje závazek České republiky nejpozději do 1.ledna 2001 odstranit množstevní omezení a omezení mající rovnocenný účinek při dovozu uranových rud a koncentrátů, černého uhlí, briket, lignitu, radioaktivních chemických prvků, izotopů, přírodního a obohaceného uranu a vyhořelých palivových článků. Litva obdobná množstevní opatření v dovozu neuplatňuje a zavázala se nepřijímat takováto omezení ani v budoucnosti.

V Příloze II je uveden postup při notifikaci technických předpisů shodný s postupem sjednaným v rámci Dohody CEFTA.

Příloha III obsahuje seznam mezinárodních úmluv majících návaznost na ochranu duševního a průmyslového vlastnictví.

Protokol 1 stanoví zásady a postupy pro snížení dovozních cel pro průmyslové výrobky a jejich úplné odstranění k 1.lednu 1998.

V Protokolu 2 je uveden závazek litevské strany postupně snížit a k 1.lednu 2001 zcela odstranit ve vztahu k České republice vývozní cla na vybrané průmyslové výrobky.

Protokol 3 stanoví postupy při liberalizaci vzájemného obchodu a zásady uplatňování cel při dovozu zemědělských produktů a potravinářských výrobků.

Protokol 4 definuje podrobně pravidla pro určování původu zboží, sjednaná v souladu s výsledky jednání Evropské unie, členských států ESVO a států přidružených k EU o tzv. "diagonální kumulaci původu zboží".

Protokol 5 obsahuje zásady spolupráce a vzájemné pomoci celních úřadů, zejména v boji proti podvodným metodám ve vzájemném obchodu.

K Dohodě je připojen rovněž Záznam o porozumění. V tomto dokumentu jsou zahrnuta pravidla vztahující se k některým ustanovením Dohody, aby bylo dosaženo jejich jednoznačného výkladu, a vůle stran pokračovat v liberalizaci vzájemného agrárního obchodu.

* * *

Litevskou republiku lze charakterizovat jako perspektivně významného obchodního partnera České republiky, a to zejména s ohledem na dynamiku českého vývozu. Sjednáním Dohody bude odstraněna v obou státech ve velmi krátkém období rozhodující většina stávajících překážek obchodu a českým vývozcům budou zabezpečeny výhodnější podmínky přístupu na litevský trh ve srovnání s vývozci z třetích států a obdobné podmínky se státy, s nimiž již Litva dohody o volném obchodu sjednala. Na druhé straně bude litevským vývozcům usnadněn výrazně přístup na trh České republiky.

Provádění Dohody nebude vyžadovat dodatečné výdaje ze státního rozpočtu. Dohoda není v rozporu s mezinárodními smlouvami, kterými je Česká republika vázána.

Dohoda o volném obchodu mezi Českou republikou a Litevskou republikou je mezinárodní hospodářskou smlouvou všeobecné povahy, proto bude podle čl. 49 Ústavy České republiky předložena Parlamentu České republiky k vyslovení souhlasu a podle jejího čl. 63 prezidentovi České republiky k ratifikaci.

v Praze dne 2. října 1996

Předseda vlády

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP