kterým se předkládá Poslanecké
sněmovně Parlamentu České republiky
k vyslovení souhlasu materiál "Ukončení
platnosti Úmluvy o naturalizaci mezi Československem
a Spojenými státy americkými, sjednané
dne 16. července 1928 v Praze, a to formou výměny
nót".
I.
Poslanecká sněmovna Parlamentu České
republiky souhlasí s ukončením platnosti
Úmluvy o naturalizaci mezi Československem a Spojenými
státy americkými, sjednané dne 16. července
1928 v Praze, a to formou výměny nót.
II.
Úmluva o naturalizaci mezi Československem a Spojenými
státy americkými (dále jen Úmluva)
byla podepsána v Praze dne 16. července 1928 a vstoupila
v platnost výměnou ratifikačních listin
dne 14. listopadu 1929. Byla vyhlášena ve Sbírce
zákonů a nařízení pod číslem
169/1929 Sb. a vnitrostátně provedena zákonem
č. 60/1930 Sb.
Hlavním účelem Úmluvy je vyloučit
dvojí občanství v případech,
kdy státní občan jedné strany získá
naturalizací státní občanství
druhé strany. V takovém případě
podle čl. I Úmluvy dotyčná osoba bez
dalšího automaticky ztrácí svoje původní
státní občanství. Podle čl.
III však dojde ke ztrátě nově získaného
občanství tehdy, když naturalizovaná
osoba obnoví svoje bydliště ve své původní
vlasti bez úmyslu vrátit se do země, kde
byla naturalizována.
V období bývalého režimu měla
Úmluva značný význam pro čs.
emigraci v USA, protože emigranti v případě
získání státního občanství
USA pozbyli státní občanství ČSSR
a jako jediní z celé čs. emigrace se mohli
do ČSSR vracet, aniž by jim hrozil trestní
postih za opuštění republiky.
Celou situaci ohledně Úmluvy však zkomplikoval
nález Nejvyššího soudu USA v roce 1970,
ve kterém byla Úmluva prohlášena za
protiústavní, neboť vytváří
kategorii občanů USA, která má rozdílný
právní režim pro pozbývání
státního občanství ve srovnání
s ostatními občany USA. Na základě
tohoto nálezu přestaly USA Úmluvu aplikovat.
Ze stejných důvodů byla zrušena obdobná
smlouva mezi USA a Německem.
Za dané situace naše strana samozřejmě
souhlasí s ukončením platnosti Úmluvy,
neboť je nadále neudržitelná situace,
kdy je Úmluva prováděna pouze jednostranně
a není naděje, že ji americká strana
začne opět plnit. K ukončení její
platnosti je možné přikročit až
nyní, neboť v období bývalého
režimu by takový krok byl z politických důvodů
jen stěží představitelný. Po
roce 1989 se o tomto problému začalo poprvé
otevřeně mluvit ve spojitosti se sukcesí
České republiky do dvoustranných smluv uzavřených
bývalým Československem.
V té době se Úmluva stala také předmětem
zájmu některých našich krajanů
v USA, kteří usilovali o její zrušení
v souvislosti s možností uplatňování
restitučních nároků. Je však
třeba říci, že ukončením
platnosti Úmluvy krajané automaticky nezískají
státní občanství ČR, a již
vůbec ne se zpětnou platností, ale budou
muset postupovat jako ostatní žadatelé podle
zákona č. 40/1993 Sb., o nabývání
a pozbývání státního občanství.
I případné udělení státního
občanství podle tohoto zákona však nebude
mít na restituce žádný vliv, neboť
tyto osoby nebudou splňovat podmínku státního
občanství ke dni, jenž byl pro uplatnění
restitučních nároků vyžadován.
Vzhledem k tomu, že Úmluva byla do našeho právního
řádu recipována jako zákon, je třeba,
aby s jejím zrušením vyjádřil
souhlas Parlament. Úmluva tedy spadá do kategorie
prezidentských smluv, a proto je k jejímu ukončení
nutný i souhlas prezidenta.
Ukončení platnosti Úmluvy bude provedeno
formou výměny nót. Čl. 4 odst. 2 Úmluvy
sice dává smluvním stranám právo
Úmluvu vypovědět, ale platnost Úmluva
pozbyde až za rok poté, co ji jedna ze smluvních
stran vypoví. Tento způsob ukončení
platnosti je tedy přinejmenším značně
nepraktický vzhledem ke své časové
náročnosti, navíc k tomuto jednostrannému
právnímu aktu není nutné přistupovat,
neboť vůle ukončit platnost Úmluvy je
na obou stranách.
Po ukončení vnitrostátního schvalovacího
procesu bude naše strana americké straně notifikovat
splnění vnitrostátního schvalovacího
procesu potřebného pro zrušení Úmluvy,
přičemž její platnost bude oběma
stranami považována za ukončenou dnem doručení
nóty americké strany o splnění vnitrostátních
podmínek pro zrušení Úmluvy. Tímto
dnem pozbývá účinnosti na základě
svého § 2 i zákon č. 60/1930 Sb., což
bude vyhlášeno ve Sbírce zákonů.
Ukončení platnosti Úmluvy nebude mít
žádný dopad na státní rozpočet.
Ukončení platnosti Úmluvy je v plném
souladu s ostatními mezinárodními závazky
České republiky.
III.
Republika Československá a Spojené Státy
Severoamerické, přejíce si docíliti
dohody o statutu bývalých příslušníků
svých zemí, kteří nabyli anebo mohou
nabýti státní příslušnosti
jedné z obou zemí vhodnými naturalizačními
procesy na jejich územích, rozhodly se uzavříti
o této věci úmluvu a jmenovati za tímto
účelem svými plnomocníky:
kteří vyměnivše si své plné
moci, jež shledány v dobré a náležité
formě, dohodli se o těchto článcích:
O příslušnících Spojených
Států, kteří byli anebo budou naturalizováni
na území československém, bude se
míti ve Spojených Státech za to, že
ztratili svou dřívější příslušnost
a stali se příslušníky Československa.
Navzájem o příslušnících
Československa, kteří byli anebo budou naturalizováni
na území Spojených Států, bude
se míti v Československu za to, že ztratili
svou dřívější příslušnost
a stali se příslušníky Spojených
Států.
Předcházející ustanovení tohoto
článku nebudou platiti pro příslušníka
jedné z obou zemí, který dosáhne naturalizace
v druhé zemi v době, kdy jeho země vede válku.
Slovem příslušník ve smyslu, v jakém
je ho použito v této úmluvě, označuje
se osoba, která jest příslušníkem
Spojených Států nebo Československa
podle zákonů tam platných.
Slovo naturalizovaný vztahuje se k naturalizaci osoby starší
jednadvaceti let, která jí byla udělena k
její vlastní žádosti za jejího
trvalého pobytu v zemi naturalizační, a k
naturalizaci osoby mladší jedenadvaceti let nabyté
naturalizací jednoho z rodičů v předpokladu,
že tato osoba nabyla trvalého bydliště
v zemi naturalizační.
Příslušníci jednoho z obou smluvních
států, naturalizovaní podle ustanovení
článku I, nebudou při návratu svém
na území země, jejímiž byli dříve
příslušníky, stíháni ani
trestáni pro expatriaci nebo proto, že před
svou naturalizací neuposlechli povolání k
vojenské službě, které jim bylo doručeno
do pěti let, které předcházejí
jejich naturalizaci.
Obnoví-li příslušník jedné
z obou zemí, na kterého se vztahuje článek
I, své bydliště ve své původní
zemi bez úmyslu vrátiti se do země, kde byl
naturalizován, bude se o něm míti za to,
že ztratil příslušnost nabytou naturalizací.
Úmysl nevrátiti se možno předpokládati,
když osoba naturalizovaná v jedné zemi byla
po více než dva roky v druhé zemi.
Tato úmluva, sepsaná československy a anglicky,
jejíž obě znění jsou stejně
autentická, bude ratifikována Vysokými Smluvními
stranami podle jejich příslušných ústav
a nabyde působnosti bezprostředně po výměně
ratifikací, která bude provedena co nejdříve
ve Washingtonu.
Tato úmluva zůstane v platnosti deset let. Neprojeví-li
žádná z Vysokých Smluvních Stran
úmyslu vypověděti ji alespoň rok před
uplynutím výše uvedeného období,
zůstane úmluva v platnosti a pozbude jí až
za rok poté, kdy ji vypoví jedna nebo druhá
z Vysokých Smluvních Stran.
TOMU NA SVĚDOMÍ zmocněnci podepsali tuto
úmluvu a opatřili ji svými pečetěmi.