Ve smyslu § 112 odst. 4 zákona č. 90/1995 Sb.,
o jednacím rádu Poslanecké sněmovny,
předkládám poslancům následující
interpelaci poslankyně Hany Orgoníkové na
ministra průmyslu a obchodu Vladimíra Dlouhého
a odpověď ministra průmyslu a obchodu Vladimíra
Dlouhého na tuto interpelaci. Paní poslankyně
Hana Orgoníková požádala o zařazení
uvedené odpovědi na pořad schůze Poslanecké
sněmovny. Interpelace a odpověď jsou přílohami
sněmovního tisku.
Příloha
Evidenční číslo interpelace: 42
POSLANEC
POSLANECKÉ SNĚMOVNY
PARLAMENTU ČESKÉ REPUBLIKY
V Praze dne 31. 10. 1996
Vážený pane ministře,
obracím se na Vás ve věci restrukturalizace
a. s. Letov sídlem v Praze 9, Beranových 65.
Letov, náš přední výrobce letecké
techniky, vznikl jako akciová společnost v roce
1990 transformací VHJ Aero na Aero holding. Stal se jednou
z dceřiných společností holdingu.
Od svého vzniku jako akciové společnosti
až do současnosti byla náplní jeho stěžejního
výrobního programu výroba komponent pro cvičná
vojenská proudová letadla řady L39 a L59,
jejichž finalistou je akciová společnost Aero
Vodochody. V letech 1990 až 1993 bylo uskutečněno
oddlužení společnosti převzetím
dluhů mateřskou společností Aero holding,
tehdy kompletně vlastněnou státem, a jeho
uhrazení akciemi dceřinných společností
holdingu. Rovněž za podpory státu proběhla
v a. s. Letov částečná konverze zbrojní
výroby. Tehdy vláda vyhlásila a. s. Letov
za podnik, v němž má díky ponechanému
převážnému podílu zbrojní
výroby zájem uchovat si kontrolu.
Přes tuto nemalou pomoc státu však a. s. Letov
nevytvořila v roce 1993 podstatný zisk a v následujících
dvou letech vykázala ztrátu dosahující
celkem přes 360 mil. Kč, tedy více než
1/5 kmenového jmění společnosti. V
roce 1996 se vleklá platební neschopnost a. s. Letov
projevila jako akutní problém, společnost
nebyla schopna včas uhradit elementární provozní
náklady jako elektřinu, zálohy na zdravotní
pojištění zaměstnanců, mzdy zaměstnanců
apod. Příčiny je třeba hledat jednak
v obtížné makroekonomické situaci národního
hospodářství v období transformace,
která měla primárně důsledky
právě v oblasti průmyslu zvláště
strojírenského, v neutěšené ekonomické
situaci hlavního zákazníka společnosti
Letov, jímž je a. s. Aero Vodochody, ale zejména
pak ve vnitřních problémech Letova jako je
nemožnost či nevůle vykrýt plně
stávající nevyužité kapacity
společnosti jinou výrobou, v neschopnosti managementu
Letova snížit nepřiměřené
provozní náklady společnosti atd. Od září
1996 a. s. Letov bezprostředně hrozí likvidace
neboť banky, které jsou též akcionáři
společnosti a které doposud z větší
části financovaly její provoz (jedná
se o Investiční a poštovní banku, Československou
obchodní banku a Konsolidační banku), se
již nechtějí na tomto financování
podílet.
Akciové společnosti hrozí likvidace ve chvíli,
kdy zaměstnává více než jeden
tisíc zaměstnanců, kdy se stala reálnou
možnost získat významné zakázky
z oblasti letecké výroby, ve chvíli, kdy
by společnost měla zúročit nemalou
státem poskytnutou pomoc. Namísto investic však
shání pomoc pro přežití na jeden
až dva měsíce, namísto nákupu
moderního zařízení a technologií
spekuluje, jakými právními a ekonomickými
kličkami umořit více než 400 milionový
dluh u bank, za který ručí majetkem v hodnotě
cca 500 milionů korun. K tomu všemu pak dochází
v době, kdy stát stále prostřednictvím
majoritního společného podílu Aera
holding a státní Konsolidační banky
a. s. Letov kontroluje a nese za ni tedy i plnou odpovědnost.
Krizová situace dostupuje vrcholu na zasedání
valné hromady společnosti dne 15. října
1996, kde odstupuje většina členů představenstva
v situaci, kdy podnik nebyl schopen vyplatit mzdy za měsíc
září. Mimořádná valná
hromada konaná dne 22. října řeší
krizi volbou nového představenstva, odkladu likvidace
společnosti a zahájením její tzv.
restrukturalizace.
Nově zvolené představenstvo a. s. Letov deklarovalo
na svém zasedání dne 30. října
1996 vůli restrukturalizovat podnik rozčleněním
do většího počtu (tj. přibližně
osmi) samostatných společností, které
by byly kapitálově provázány s tím,
že by se osamostatnily současné divize podniku.
V souvislosti s tímto rozhodnutím se naskýtá
otázka, zda nejde orgánům společnosti
o proces faktické likvidace firmy pouze pod jiným
názvem. Je totiž nabíledni, že firmy které
vzniknou tímto dělením nebudou schopny garantovat
rozsáhlé zakázky, které jediné
mohou dnes z hlediska rentability uživit letecký průmysl,
nemluvě už o akceschopnosti takové firmy z
hlediska finančního, obchodního a výrobního.
Zajištění financování potřebných
investic a strategické rozhodování na řadu
let dopředu, které v současnosti český
letecký průmysl vyžaduje nebudou takovéto
firmy schopny zajistit. Pravděpodobnost jejich přežití
nebude velká, neboť nebudou skutečnou protiváhou
zahraničním partnerům a nebudou moci udržet
vysokou úroveň technologií, kterou letecká
výroba vyžaduje.
Vážený pane ministře, protože se
stát nemůže z výše uvedených
důvodů vyvléci z odpovědnosti za osud
akciové společnosti Letov a svou velikostí
i oborem, ve kterém působí tj. převážně
zbrojní leteckou výrobou je tento podnik pro republiku
velmi významný, dovoluji si položit následující
otázky:
1) Pokládáte řešení současné
krize a. s. Letov rozčleněním na větší
počet společností, které budou mít
pravděpodobně převážně
charakter společností s ručením omezeným,
za perspektivní z hlediska organizace řízení
tak sofistikované výroby, jakou je letecká?
2) Pokládáte toto řešení za výhodné
z hlediska opatření nezbytných investic,
certifikací a z hlediska modernizace a rozvoje infrastruktury
podniku, které je nutnou podmínkou pro dosažení
a udržení konkurenceschopnosti výroby v těchto
a následujících letech?
3) Jste přesvědčen, že rozčlenění
podniku bude vypovídat o stabilitě a spolehlivosti
firmy, kteráž to pověst rozhoduje o získání
obchodních zakázek i partnerů pro kooperaci?
4) Jste přesvědčen, že dezintegrace
českého leteckého průmyslu, provedená
nejprve rozčleněním koncernu Aero a nyní
prováděná na úrovni dceřiných
společností transformovaného holdingu Aero,
přispívá k akceschopnosti tohoto průmyslu
v oblasti finanční, obchodní a výrobní?
5) Nepokládáte za ekonomicky prozíravější
usilovat spíše o fúzi a. s. Letov Praha s a.
s. Aero Vodochody než o rozčlenění jedné
z těchto společností, tím spíše,
že měly a mají společný stěžejní
výrobní program - výrobu vojenských
cvičných proudových letounů a společně
zahájily vývojovou etapu výroby bojového
letounu L159?
6) Z jakého důvodu státní orgány
ponechaly ve státem (i když nepřímo)
kontrolované společnosti, kterou a. s. Letov je,
od roku 1990 až do nynějška ve funkcích
v top managementu stejné osoby, ačkoliv ekonomické
výsledky v tomto období neodpovídaly možnostem
podniku. Z jakého důvodu byl ponechán ve
funkci generální ředitel Ing. RNDr. Václav
Matoušek, který za tyto výsledky nese největší
odpovědnost a který nevhodným zavedením
systému divizí podvázal možnost úspěšného
řízení podniku a vytvořil tak prostor
k jeho dezintegraci?
7) Jsou podle vašeho názoru poslední kroky
představenstva a. s. Letov v zájmu rozvoje letecké
výroby v naší republice, v zájmu vylepšení
zahraničně obchodní bilance republiky? Sledují
současný program vlády směřující
k zvyšování konkurenceschopnosti českých
výrobků na zahraničních trzích?
Jsou v zájmu jednoho tisíce zaměstnanců
a. s. Letov, kteří se obávají ztráty
zaměstnání? Nebo je skutečností,
že se tímto krokem projevili spíše individuální
a skupinové zájmy lidí s vazbou na současný
top management, kteří doufají v majetkový
podíl ve vznikajících společnostech?
8) Jaká je vaše představa fungování
leteckého průmyslu v České republice
v následujících letech a desetiletích?
Jaké formy by měl tento průmysl nalézt,
aby dokázal odpovědět na výzvy dané
světovou ekonomikou v oblasti kvality, bezpečnosti,
integrace a kooperace a především jaké
formy by měl tento průmysl nalézt, aby dokázal
dostát státním zájmům České
republiky a aspiracím českého národa?
V Praze dne 22. listopadu 1996 | |
Č. j.: 36313/96/3210/1000 |
Vážený pane předsedo,
v příloze Vám zasílám kopii
odpovědi na interpelaci paní poslankyně Ing.
Hany Orgoníkové ve věci restrukturalizace
akciové společnosti Letov.
Paní poslankyni jsem informoval přímo.
S pozdravem
Příloha
Vážený pan
Ing. Miloš Zeman
předseda Poslanecké sněmovny
Parlament České republiky
Praha
Interpelace ve věci restrukturalizace Letov, a. s.
Současná situace českého leteckého
průmyslu
V osmdesátých letech produkovaly společnosti
současné a. s. AERO Holding ročně
až 250 cvičných bojových letounů
typu L-39 a cca 75 letounů typu L-410 pro regionální
dopravu. Výrobní kapacity finálních
výrobců Aero Vodochody a Let Kunovice i jejich dodavatelů
byly plně vytíženy. Tento stav byl dán
odbytem více než 90% produkce do zemí Varšavské
smlouvy a RVHP, zejména do býv. Sovětského
svazu a do zemí jeho potenciálních spojenců.
Aero Vodochody representovalo do roku 1990 více než
60% světové produkce cvičných vojenských
letounů a do bývalého Sovětského
svazu bylo dodáno téměř 1000 ks letounů
L-410 a jeho derivátů z a. s. Let Kunovice.
Politické a ekonomické změny po roce 1989
vytvořily zcela jiné podnikatelské prostředí,
kterému se letecký průmysl nedokázal
z objektivních i subjektivních důvodů
dostatečně rychle přizpůsobit. Jako
hlavní příčiny ekonomických
potíží podniků českého
leteckého průmyslu lze uvést:
- rozpad tradičního východního trhu,
- nutnost modifikace všech letounů vyráběných
před rokem 1989 podle požadavků světového
trhu a s tím související nezbytný
finančně a časově velmi náročný
proces certifikace letounů a pohonných jednotek
v zemích budoucích odběratelů,
- nutnost financování vývoje a výzkumu,
hrazeného před rokem 1989 ze státního
rozpočtu, z vlastních zdrojů,
- nerealizovaný vývoz letounů L-39 (30 ks
pro SSSR a 27 ks pro Nigérii) a L-410 (54 ks pro SSSR),
které byly vyrobeny na základě závazného
rozpisu státního plánu,
- nepřizpůsobení kapacit reálnému
odbytu.
Současná situace Letov, a. s.
Předmět podnikání:
- výroba letadlových draků, řídících
ploch a přídavných palivových nádrží
- vývoj a výroba pilotních a vystřelovacích
trenažérů
- vývoj a výroba ultralehkých letounů
- výrobní kooperace se zahraničními
firmami (Pilatus - Švýcarsko, Eurocopter - Německo,
Boeing - USA, ALFA - Rakousko)
Majetková struktura:
Základní | jmění | |
AERO Holding | ||
KOB | ||
IPB | ||
ČSOB |
Ministerstvo průmyslu a obchodu vykonává
akcionářská práva za podíl
akcií a. s. AERO Holding v držení Fondu národního
majetku ČR. Orgány společnosti jsou představenstvo
a dozorčí rada. Představenstvo má
pět členů a tvoří ho zástupci
AERO Holding, a. s., Investiční a Poštovní
banka, a. s. (IPB), ČSOB, a. s., Letov, a. s. Páté
místo určené pro zástupce Konsolidační
banky, s. p. ú. (KOB) není dosud obsazeno.
Rozhodující kapacity a. s. Letov jsou vybudovány
pro výrobu subdodávek (křídla, zadní
části trupu a ocasních ploch) pro letouny
finalizované v a. s. Aero Vodochody. Tato výroba
byla považována za nosnou v dlouhodobém podnikatelském
záměru a. s. Letov. Pokles této dříve
dominantní výroby pokračuje i v roce 1996
a ekonomická situace a. s. Letov odráží
nízký objem výroby finálu v a. s.
Aero Vodochody.
Současná ekonomická situace je proto vedle
nízké zakázkové náplně
nepříznivě ovlivněna vysokou zadlužeností
společnosti, která postupně ztrácí
schopnost plnit svoje finanční povinnosti vůči
státu, hradit své závazky vůči
bankám i dodavatelům. Kumulovaná ztráta
do 31. 8. 1996 činí 732 mil. Kč, cizí
zdroje 974 mil. Kč, z toho bankovní úvěry
608 mil. Kč a závazky ze sociálního
zabezpečení 130 mil. Kč.
Ve snaze řešit uvedenou situaci zpracoval management,
na pokyn představenstva společnosti, návrh
na restrukturalizaci podniku, jehož princip vychází
z rozdělení majetku podniku podle tří
základních kritérii:
První část s přímou
vazbou na Aero Vodochody, a. s., tvoří výroba
draků proudových letadel pro a. s. Aero Vodochody.
Druhou částí jsou životaschopné
výrobní aktivity, které mají své
zakázky a možnost rozvoje.
Třetí část určená
k likvidaci tvoří zbývající
majetek, který není využitelný ani první
ani druhou částí.
Složitá finanční situace společnosti
byla předmětem jednání dvou mimořádných
valných hromad (15. 10. a 24. 10. 1996), na kterých
byla realizace uvedeného rámcového programu
restrukturalizace odsouhlasena.
K jednotlivým otázkám:
1. Pokládáte řešení současné
krize a. s. Letov rozčleněním na větší
počet společností, které budou mít
pravděpodobně převážně
charakter společností s ručením omezeným,
za perspektivní z hlediska organizace řízení
tak sofistikované výroby, jakou je letecká?
V rámci programu restrukturalizace se navrhuje v první
etapě vyčlenit do samostatných dceřiných
společnosti následující výrobní
činnosti:
- výroba simulátorů a pozemních zařízení
výcvikového systému
- nářaďovna
- výroba ultralehkých letadel
- energetika.
V mateřské společnosti zůstane výroba
části draků letadel pro a. s. Aero Vodochody
a kooperace pro zahraniční firmy a majetek nepotřebný
pro další podnikatelskou činnost, určený
k odprodeji nebo likvidaci.
Navrhovaným řešením se vyčleňují
z mateřské a. s. Letov ty společnosti, které
mají samostatný charakter výrobní
činnosti bez výrazného technologického
propojení na rozhodující program letecké
výroby a není proto nutná pevná vazba
na mateřskou společnost.
Výhoda navrhovaného řešení spočívá
v tom, že ekonomika základního výrobního
programu L-39/59/159 nebude ovlivňována a nebude
ovlivňovat činnosti dceřiných společností.
2. Pokládáte toto řešení za
vhodné z hlediska opatření nezbytných
investic, certifikací a z hlediska modernizace a rozvoje
infrastruktury podniku, které je nutnou podmínkou
pro dosažení a udržení konkurenceschopnosti
výroby v těchto a následujících
letech?
Dceřiné společnosti budou hospodařit
samostatně a na svůj další rozvoj si
musí vytvořit zdroje.
Problematika certifikací se dotýká v rozhodující
míře mateřské společnosti,
kde se v současné době provádí
certifikace pracovišť a výrobních postupů
dle požadavků zahraničních odběratelů.
Výroba a certifikace např. ultralehkého letounu
je natolik odlišná, že nic nebrání
vyčlenění této výroby do samostatné
společnosti.
3. Jste přesvědčen, že rozčlenění
podniku bude vypovídat o stabilitě a spolehlivosti
firmy, kterážto pověst rozhoduje o získání
obchodních zakázek i partnerů pro kooperaci?
Holdingové uspořádání jako
výsledek organizační restrukturalizace není
důvodem pro snížení image společnosti.
O získání obchodních zakázek
a případně partnerů nerozhoduje organizační
uspořádání firmy, ale její
výrobní schopnost, která je dána kvalitou
lidských a materiálních zdrojů.
4. Jste přesvědčen, že dezintegrace
českého leteckého průmyslu, provedená
nejprve rozčleněním koncernu Aero a nyní
prováděná na úrovni dceřiných
společností transformovaného holdingu AERO,
přispívá k akceschopnosti tohoto průmyslu
v oblasti finanční, obchodní a výrobní?
Integrace leteckých podniků se složitým
procesem postupně vyvíjela od VHJ AERO přes
koncern ke státnímu podniku AERO. Státní
podnik AERO k 1. prosinci 1990 přetransformoval na a. s.
AERO, která přešla od 1. ledna 1991 na holdingové
uspořádání a vytvořila dceřiné
akciové společnosti Aero Vodochody, Letov, LET,
Moravan, Motorlet, Technometra Radotín, TESET Semily, Mikrotechna
Holešovice, Mesit, Čenkovské strojírny
a VZLÚ. V průběhu transformace ze státního
podniku na akciovou společnost se postupně vyčlenily
samostatné státní podniky: Jihostroj Velešín,
Technometra Praha, Jihlavan Jihlava a Mikrotechna Modřany.
V letech 1990 - 1992 poskytly banky, především
Investiční banka prostřednictvím a.
s. AERO Holding, úvěry dceřiným společnostem
na financování výroby a pokračování
vývoje letounu L-610. Proto převážná
část úvěrů směřovala
do Letu Kunovice. Tato i další dceřiné
společnosti však postupně ztrácely tržby
a v důsledku toho nebyly schopny splácet poskytnuté
úvěry. Tím se dostal i holding AERO do značné
zadluženosti vůči bankám a vzhledem
k celkové situaci v leteckém průmyslu nebyl
schopen své dluhy splácet a společnost byla
ohrožena konkurzem.
Proto Ministerstvo průmyslu a obchodu ve spolupráci
s IPB, která byla největším věřitelem
a. s. AERO Holding, připravilo a po schválení
vládou ČR (dne 31. 8. 1994 usnesením č.
482) realizovalo navrženou finanční restrukturalizaci
předlužené společnosti. Holding splatil
dluhy částí svého majetku, především
akciemi dceřiných společností. Byl
prodán Mesit Uherské Hradiště a Moravan
Otrokovice převzala za část úvěrů
IPB. Část pohledávek a bankovních
záruk odkoupila KOB. Tuto pohledávku KOB uhradil
holding rovněž akciemi dceřiných společností.
Výsledkem této finanční restrukturalizace
bylo oddlužení a. s. AERO Holding a nová vlastnická
struktura dceřiných společností Aero
Vodochody, VZLÚ, Letov a Technometra Radotín. Majoritní
podíl v těchto společnostech získaly
banky IPB, KOB a ČSOB (společně 55,4%), zbývající
část vlastní AERO Holding, a. s.
Finanční restrukturalizace odvrátila riziko
konkurzu a. s. AERO Holding a vytvořila předpoklady
pro finanční restrukturalizaci a obnovení
životaschopnosti dceřiných společností.
5. Nepokládáte za ekonomicky prozíravější
usilovat spíše o fúzi a. s. Letov Praha s a.
s. Aero Vodochody, než o rozčlenění
jedné z těchto společností, tím
spíše, že měly a mají společný
stěžejní výrobní program - výrobu
vojenských cvičných proudových letounů
a společně zahájily vývojovou etapu
výroby bojového letounu L-159?
Podle mého názoru fúze dvou společností,
které se nacházejí v kritické ekonomické
situaci, nemůže přinést žádoucí
efekt. Nejprve je nutné stabilizovat ekonomickou situaci
společností a pak je možné uvažovat
o kapitálovém propojení.
Představenstva obou společností se touto
problematikou zabývala již koncem roku 1995. Při
svých úvahách vycházela představenstva
ze skutečnosti, že vybudované drakařské
kapacity nebudou ani v budoucnu plně využity, a že
je nutné je redukovat. Současně se shodla
v názoru, že je účelné realizovat
převod výroby části draků cvičných
letounů do a. s. Aero Vodochody.
O konkrétní formě převodu této
výroby není dosud s konečnou platností
rozhodnuto.
6. Z jakého důvodu státní orgány
ponechaly ve státem (i když nepřímo)
kontrolované společnosti, kterou a. s. Letov je,
od roku 1990 až do nynějška ve funkcích
v top managementu stejné osoby, ačkoliv ekonomické
výsledky v tomto období neodpovídaly možnostem
podniku. Z jakého důvodu byl ponechán ve
funkci generální ředitel Ing. RNDr. Václav
Matoušek, který za tyto výsledky nese největší
odpovědnost a který nevhodným zavedením
systému divizí podvázal možnost úspěšného
řízení podniku a vytvořil tak prostor
k jeho dezintegraci?
Jmenování top managementu je v kompetenci představenstva,
které má pět členů a tvoří
ho zástupci a. s. AERO Holding, IPB, ČSOB, KOB a
Letov, a. s. Představenstvo nedospělo k závěru,
že je nutná změna ve funkci generálního
ředitele.
Divizní členění společnosti,
kdy jednotlivé divize zahrnují oddělené
výrobní programy (letecká výroba,
simulátory, nástrojárna a další)
nelze považovat za příčinu stávajících
ekonomických problémů společnosti.
7. Jsou podle vašeho názoru poslední kroky
představenstva a. s. Letov v zájmu rozvoje letecké
výroby v naší republice, v zájmu vylepšení
zahraničně obchodní bilance republiky? Sledují
současný program vlády směřující
k zvyšování konkurenceschopnosti českých
výrobků na zahraničních trzích?
Jsou v zájmu jednoho tisíce zaměstnanců
a. s. Letov, kteří se obávají ztráty
zaměstnání? Nebo je skutečností,
že se tímto krokem projevily spíše individuální
a skupinové zájmy lidí s vazbou na současný
top management, kteří doufají v majetkový
podíl ve vznikajících společnostech?
Cílem navrhovaných restrukturalizačních
opatření je vytvoření podmínek
pro přežití těch částí
společnosti, které jsou schopny zajistit zakázkovou
náplň a pokrýt své náklady.
Součástí přijímaných
opatření musí nezbytně být
odprodej nebo likvidace aktiv nepotřebných pro podnikatelské
účely.
Podle mého názoru je určitý vlastnický
podíl managementu na majetku společnosti důležitým
motivujícím prvkem, a proto není účelné
tuto formu jednoznačně odmítat.
8. Jaká je vaše představa fungování
leteckého průmyslu v české republice
v následujících letech a desetiletích?
Jaké formy by měl tento průmysl nalézt,
aby dokázal odpovědět na výzvy dané
světovou ekonomikou v oblasti kvality, bezpečnosti,
integrace a kooperace a především jaké
formy by měl tento průmysl nalézt, aby dokázal
dostát státním zájmům České
republiky a aspiracím českého národa?
Letecký průmysl je zdrojem pokrokových technologií,
jejichž transfer posiluje technickou úroveň
ostatních odvětví průmyslu. Vláda
ČR deklarovala svůj zájem podpořit
letecký průmysl v období přechodu
na nové podmínky o nichž se zmiňuji
v úvodní části této zprávy
přijetím řady usnesení k problematice
leteckého průmyslu.
Na základě usnesení vlády č.
482/1994 byla provedena finanční restrukturalizace
holdingu AERO, jak uvádím v odpovědi na otázku
č. 4.
K problematice zajištění projektu lehkého
bojového letounu L-159 přijala vláda dvě
usnesení. V souladu s usnesením č. 554/1995
byla a. s. Aero Vodochody poskytnuta státní záruka
na úvěr ve výši 1,62 mld Kč na
vývoj. Dne 16. října přijala vláda
usnesení č. 538/1996 k návrhu finanční
restrukturalizace a. s. Aero Vodochody, které vytváří
podmínky pro zásadní oddlužení
společnosti a vypořádání ztrát
z minulých let. Tím budou vytvořeny předpoklady
pro dokončení vývoje perspektivního
letounu L-159 a zahájení jeho dodávek Armádě
ČR počínaje rokem 1998.
Stát se prostřednictvím KOB nepřímo
podílel na ekonomické stabilizaci rozhodujících
společností zaměřených na výrobu
letounů pro regionální dopravu. KOB se účastní
soudního vyrovnání závazků
a. s. LET Kunovice a významně se podílí
na finanční restrukturalizaci a. s. Walter.
V rámci programu Dopravní strojírenství,
vyhlášeného podle zákona č. 1/1995
Sb., o státní podpoře vědecké
činnosti a vývoje technologií, byla v roce
1996 poskytnuta dotace ze státního rozpočtu
ve výši 46,4 mil. Kč na rozvoj vědeckovýzkumné
základny a zkušebnictví pro letecký
průmysl. V rámci téhož programu byla
a. s. LET Kunovice poskytnuta návratná půjčka
ve výši 48 mil. Kč na dokončení
vývoje a certifikaci letounu pro regionální
dopravu L-610. Oba úkoly budou pokračovat i v dalším
období. Výše finančních prostředků
bude konkretizována v jednotlivých letech v závislosti
na schváleném státním rozpočtu.
Přijatá opatření, iniciovaná
státní správou, vytvářejí
základní předpoklady pro překonání
kritické situace v leteckém průmyslu. Další
rozvoj tohoto oboru bude záviset na obchodní úspěšnosti
dvou nosných programů, tj. lehkého bojového
letounu L-159 a letounu pro regionální dopravu L-610.