Parlament se usnesl na tomto zákoně České
republiky:
Pro účely tohoto zákona se rozumí
a) dumpingovým výrobkem výrobek, jehož vývozní cena, za kterou je vyvážen do České republiky, je nižší než normální hodnota obdobného výrobku při běžném obchodu v zemi vývozu,
b) výrobkem movitá věc, která je vyvážena do České republiky,
c) obdobným výrobkem výrobek srovnatelný ve všech znacích s výrobkem, o nějž jde; není-li takového výrobku, pak jiný výrobek, který má blízce podobné charakteristické vlastnosti jako dotčený výrobek,
d) vývozcem fyzická nebo právnická osoba, která ze zahraničí vyváží zboží na území České republiky,
e) běžným obchodem situace, kdy
1. se obchod uskutečňuje mezi na sobě nezávislými subjekty, které nejsou ve spojení ani mezi nimi neexistuje dohoda narušující soutěž,
2. množství prodávaných výrobků umožňuje řádné porovnání a
3. výrobek je prodáván za cenu odpovídající
ekonomicky oprávněným nákladům
a přiměřenému zisku,
f) spojením subjektů situace, kdy
1. jeden z nich přímo nebo nepřímo kontroluje druhého,
2. oba jsou přímo nebo nepřímo kontrolováni třetí osobou, nebo
3. společně přímo nebo nepřímo kontrolují třetí osobu,
toto vše jen za předpokladu důvodného podezření, že účinek spojení způsobuje odlišné chování ve srovnání se subjekty, kteří ve spojení nejsou,
g) výrobním odvětvím výrobci
obdobných výrobků v České republice
jako celek nebo alespoň taková část
z nich, jejichž celkový objem výroby obdobných
výrobků představuje podíl stanovený
v § 8 odst. 2 písm. d) a v § 9 odst. 4 písm.
b). Jsou-li výrobci ve spojení s vývozci
nebo dovozci nebo jsou sami dovozci dumpingových výrobků,
rozumí se výrobním odvětvím
zbývající výrobci.
(1) Za vývozní cenu se považuje cena výrobku
dovezeného ze země vývozu do České
republiky, která je skutečně placená
nebo která má být zaplacena.
(2) V případech, kdy vývozní cenu
nelze zjistit nebo kdy je zřejmé, že je cena
nevěrohodná, protože zejména existuje
dohoda mezi vývozcem a dovozcem anebo třetí
stranou narušující soutěž, stanoví
se vývozní cena na základě ceny, za
kterou jsou dovezené výrobky poprvé znovu
prodány nezávislému subjektu.
(3) V případě, kdy dovezené výrobky
nejsou znovu prodány subjektu, který není
ve spojení nebo nejsou prodány ve stavu, v němž
byly dovezeny, stanoví se vývozní cena výpočtem.
Při tomto výpočtu se přihlédne
k veškerým nákladům, vzniklým
mezi dovozem a opětovným prodejem a k zisku, popřípadě
ke stavu, v němž byly dovezeny.
(1) Za normální hodnotu se považuje částka
určená na základě cen, které
jsou placeny nebo které mají být zaplaceny
za obdobný výrobek určený ke spotřebě
v zemi vývozu při běžném obchodu.
(2) Neexistují-li prodeje obdobného výrobku při běžném obchodu na trhu země vývozu nebo takový výrobek není v zemi vývozu vyráběn nebo prodeje nedovolují řádné porovnání, základem pro stanovení normální hodnoty je:
a) srovnatelná cena obdobného výrobku vyváženého do třetí země, nebo
b) cena určená součtem ekonomicky oprávněných
nákladů a přiměřeného
zisku v zemi původu.
(3) Prodeje nedovolují řádné porovnání, jestliže:
a) objem prodejů obdobného výrobku v zemi vývozu je nižší než 5% objemu prodejů údajně dumpingového výrobku do České republiky,
b) objem prodejů za cenu nižší než výrobní náklady představuje 20% a více procent objemu prodejů údajně dumpingových výrobků na trhu země vývozu nebo ve třetí zemi a
c) prodeje obdobného výrobku na trhu země
vývozu se uskutečnily v období kratším
než 6 měsíců před zahájením
řízení.
(1) Pro účely zjištění, zda došlo
k dovozu dumpingových výrobků, se porovná
vývozní cena a normální hodnota obdobného
výrobku za srovnatelných dodacích podmínek
a pokud možno ve stejném časovém období.
Při tomto porovnání může být
použito jejich vážených aritmetických
průměrů.
(2) Při porovnání se vývozní cena a normální hodnota upraví o finančně vyjádřené skutečnosti, ovlivňující cenové porovnání, a to o:
a) množství a fyzické vlastnosti výrobků,
b) daně a poplatky, které jsou ukládány na obdobný výrobek určený ke spotřebě v zemi vývozu nebo původu, které však nejsou vybírány nebo jsou vraceny v případě jeho vývozu,
c) rozdíly v podmínkách prodeje a v úrovni obchodu,
d) jiné rozdíly, které ovlivňují
cenové porovnání, zejména rozdíly,
které mohou být ovlivněny odchylnou kupní
silou a cenovou hladinou obdobných výrobků.
(1) Dumpingovým rozpětím je rozdíl,
zjištěný podle § 4, o který je
vývozní cena nižší než normální
hodnota.
(2) Pokud se dumpingová rozpětí u stejného
výrobku téhož výrobce v časovém
období mění nebo jsou různá,
použije se k určení dumpingového rozpětí
jejich vážený aritmetický průměr.
Podstatnou újmou (dále jen "újma")
se pro účely tohoto zákona rozumí
významné celkové poškození výrobního
odvětví v České republice, které
je v příčinné souvislosti s dovozem
dumpingových výrobků.
(1) Při zjišťování újmy se přezkoumává:
a) objem dovozů dumpingových výrobků a jejich vliv na ceny obdobných výrobků na trhu v České republice, zejména s ohledem na zvýšení dovozů dumpingových výrobků,
b) následný účinek dovozů dumpingových
výrobků na výši ceny obdobného
výrobku v České republice a z toho vyplývající
účinek těchto dovozů na dotčené
výrobní odvětví vyhodnocením
všech hospodářských činitelů
a ukazatelů, které mají vliv na stav výrobního
odvětví. Přezkoumají se zejména
skutečný a možný pokles prodejů,
zisk, výroba, podíl na trhu, produktivita, návratnost
investic nebo využití kapacit, činitelé
ovlivňující ceny na domácím
trhu, výše dumpingového rozpětí,
skutečné a možné negativní účinky
na pohyb hotovosti, na zásoby, zaměstnanost, mzdy
a schopnost opatřit si prostředky na investice.
(2) Při zjišťování újmy
se přezkoumají i jiné skutečnosti,
poškozující dotčené výrobní
odvětví; jejich účinky však nelze
přisoudit dumpingovým dovozům. Těmito
skutečnostmi jsou zejména objem a ceny dovozů
výrobků neprodaných za dumpingové
ceny, snížení poptávky nebo změny
struktury spotřeby, omezující obchodní
postupy a soutěž mezi zahraničními a
domácími výrobci, rozvoj technologie, vývozní
výkonnost a produktivita výrobního odvětví.
(1) Fyzická osoba s trvalým pobytem na území
České republiky nebo právnická osoba
se sídlem na území České republiky
může podat Ministerstvu průmyslu a obchodu
(dále jen "ministerstvo") písemný
podnět k šetření, zda došlo k dovozu
dumpingových výrobků.
(2) Podnět obsahuje:
a) u právnické osoby název, sídlo a identifikační číslo organizace, u fyzické osoby jméno, příjmení, rodné číslo a místo trvalého pobytu,
b) označení výrobce, vývozce, jakož i dovozce výrobků, označovaných za dumpingové a uvedení země vývozu či původu,
c) seznam všech známých výrobců v České republice vyrábějících obdobný výrobek, včetně popisu objemu a hodnoty jejich výroby,
d) doklad o podpoře podnětu od výrobců obdobného výrobku v České republice, kteří představují více než 25% celkové výroby obdobného výrobku,
e) popis výrobku označovaného za dumpingový (podpoložka celního sazebníku),
f) údaje o vývozní ceně výrobku označovaného za dumpingový a ceně stejného nebo obdobného výrobku na trhu v zemi vývozu nebo v zemi původu,
g) doklady svědčící o újmě, způsobené dovozem výrobku, označovaného za dumpingový, včetně peněžního vyjádření jejího rozsahu a dostupných činitelů a ukazatelů uvedených v § 7 odst. 1 písm. b),
h) dovezený nebo k dovozu předpokládaný objem výrobků označovaných za dumpingové,
i) doklady svědčící o existenci příčinné souvislosti mezi dovozy výrobků označovaných za dumpingové a újmou z toho plynoucí,
j) odůvodnění podnětu.
(3) Na postup podle této hlavy se nevztahují obecné
předpisy o správním řízení.
(4) S podnětem k šetření, zda došlo
k dovozu dumpingových výrobků, je osoba podávající
podnět povinna složit kauci, která bude vrácena,
jestliže ministerstvo vydá rozhodnutí o uložení
konečného antidumpingového cla (dále
jen "konečné clo") nebo rozhodnutí
o přijetí závazku.
(5) Kauce podle odstavce 4 činí 1 000 000 Kč.
(1) Ministerstvo vyzve ostatní výrobce obdobného
výrobku v České republice k písemnému
vyjádření se ve prospěch nebo proti
podnětu a poskytne jim přiměřenou
lhůtu, která nepřesáhne 1 měsíc.
(2) Ministerstvo si k podnětu vyžádá
písemné stanovisko Ministerstva financí,
Ministerstva zahraničních věcí, Úřadu
pro ochranu hospodářské soutěže,
popř. jiného dotčeného ministerstva
a poskytne jim k tomu lhůtu, která nepřesáhne
1 měsíc.
(3) Na základě vyjádření podle
odstavce 1 ministerstvo přešetří podíl
souhrnné výroby výrobců, kteří
podnět podpořili, na celkové výrobě
obdobného výrobku všech výrobců,
kteří výslovně projevili svůj
názor, a to ve prospěch či proti podnětu
a o podnětu informuje příslušný
orgán země vývozu nebo původu.
(4) Ministerstvo věc odloží, jestliže zjistí, že:
a) podnět obsahuje zjevně nepravdivé údaje nebo neobsahuje náležitosti podle § 8 odst. 2 a osoba, která podala podnět, nedostatky neodstraní ani po písemné výzvě ministerstva ve stanovené lhůtě, nebo
b) souhrnná výroba obdobného výrobku
těch výrobců, kteří se k podnětu
vyjádřili a podpořili ho, tvoří
méně než 50% celkové výroby obdobného
výrobku.
(1) Ministerstvo zahájí řízení,
pokud má poznatky nasvědčující
existenci dovozu dumpingových výrobků. Řízení
je zahájeno dnem, kdy ministerstvo zveřejní
oznámení o zahájení řízení
v Obchodním věstníku.
(2) Oznámení o zahájení řízení musí obsahovat:
a) označení výrobce, vývozce a dovozce výrobku označovaného za dumpingový,
b) označení výrobku, který je předmětem řízení,
c) zemi vývozu a zemi původu,
d) údaje, na nichž je založeno tvrzení o existenci dovozu dumpingových výrobků,
e) souhrn činitelů, na nichž je založeno tvrzení o újmě,
f) adresu, na kterou mají být zasílána stanoviska účastníků,
g) lhůtu, jež nesmí být kratší než jeden měsíc ode dne zahájení řízení, v níž se mohou přihlásit výrobci obdobného výrobku v České republice; zmeškání lhůty nelze prominout,
h) uvedení dalších důvodů pro
zahájení řízení.
(3) Oznámení o zahájení řízení se současně zasílá:
a) výrobci, vývozci a dovozci výrobku, označovaného za dumpingový,
b) příslušným orgánům
země vývozu nebo země původu.
Účastníky řízení jsou:
a) výrobce, vývozce a dovozce výrobku, označovaného za dumpingový,
b) ti, kteří se ve stanovené lhůtě přihlásili podle § 10 odst. 2 písm. g) a
c) subjekt, který podal podnět k šetření.
(1) Za účelem posouzení, zda došlo k
dovozu dumpingových výrobků, v jehož
důsledku byla způsobena újma, si ministerstvo
vyžádá potřebné informace od
účastníků, ministerstev a jiných
správních úřadů a dalších
subjektů, dotčených podle povahy věci.
(2) Na základě žádosti ministerstva
předloží v průběhu řízení
své stanovisko Ministerstvo financí zejména
v otázkách cenových a Úřad
pro ochranu hospodářské soutěže
zejména v otázkách újmy a ochrany
hospodářské soutěže.
(3) K získání informací může
ministerstvo použít dotazníku, pro jehož
vyplnění a vrácení stanoví
lhůtu 1 měsíc.
K ověření informací, které
si ministerstvo vyžádalo od osob v jiných státech
nebo k získání dalších informací
může ministerstvo v případě potřeby
provést šetření na území
jiných států. Vyžádání
nebo šetření ministerstvo provede, pokud obdrží
souhlas dotčeného subjektu a příslušný
orgán tohoto státu proti tomu nevznese námitky.
(1) Je-li informace označena jejím poskytovatelem
za důvěrnou, nesmí být bez souhlasu
jejího poskytovatele zveřejněna nebo dána
k dispozici jiným účastníkům.
Tímto nejsou dotčeny zvláštní
předpisy upravující obchodní [§
17 zákona č. 513/1991 Sb., obchodní zákoník,
ve znění pozdějších předpisů.],
hospodářské, služební a státní
tajemství. [Zákon č. 102/1971 Sb., o ochraně
státního tajemství, ve znění
pozdějších předpisů.]
(2) Ministerstvo požádá poskytovatele důvěrné
informace, aby z ní pořídil dostatečně
podrobný výtah, který nemá důvěrnou
povahu. Pokud má poskytovatel za to, že zpracování
nedůvěrného výtahu není možné,
musí to náležitě zdůvodnit.
(3) Ministerstvo nepřihlédne k informaci, u níž
zjistí, že požadavek o důvěrný
způsob zacházení není odůvodněný.
(4) Osoby, které přicházejí do styku
s informacemi, zjištěnými v průběhu
řízení, jsou povinny o nich zachovávat
mlčenlivost a nezneužít jejich znalostí.
(1) Ministerstvo nařídí ústní
jednání vždy, požádá-li
o to kterýkoli účastník nebo zástupce
příslušného orgánu státu
vývozu nebo původu. Pokud se účastník
ústního jednání nezúčastní,
nesmí být jeho nepřítomnost na újmu
jeho práv.
(2) Ústní informace nebudou brány v úvahu,
pokud je účastník, který je poskytl,
nepodá ministerstvu v ministerstvem stanovené lhůtě
i v písemné formě.
(3) Termín ústního jednání
podle odstavce 1 uveřejní ministerstvo v Obchodním
věstníku.
(1) V průběhu řízení umožní
ministerstvo účastníkům seznámit
se se všemi písemnostmi důležitými
pro rozhodnutí, nemajícími důvěrný
charakter a předloženými některým
z účastníků. K těmto písemnostem
se účastníci mohou vyjádřit
v ministerstvem stanovené přiměřené
lhůtě, která nepřekročí
1 měsíc.
(2) Před vypracováním rozhodnutí informuje
ministerstvo všechny účastníky o podstatných
skutečnostech, které jsou podkladem pro rozhodnutí
a poskytne jim lhůtu 1 měsíc k uplatnění
jejich stanovisek.
Ministerstvo ukončí řízení
rozhodnutím ve lhůtě nejdéle 12 měsíců
ode dne zahájení řízení. Ve
zvlášť složitých případech
rozhodne nejdéle do 18 měsíců ode
dne zahájení řízení.
(1) Ministerstvo řízení zastaví, pokud pominul důvod řízení, zejména jestliže:
a) objem dovozů dumpingových výrobků je zanedbatelný, nebo
b) dumpingové rozpětí je nižší
než 2% z vývozní ceny.
(2) Objem dovozů dumpingových výrobků se považuje za zanedbatelný, pokud:
a) objem dovozu z jedné země představuje méně než 3% dovozů obdobného výrobku do České republiky, nebo
b) země, které jednotlivě představují
méně než 3% dovozů obdobného
výrobku do České republiky, souhrnně
nepředstavují více než 7% dovozů
obdobného výrobku.
(3) Rozhodnutí o zastavení řízení
oznamuje ministerstvo uveřejněním v Obchodním
věstníku. Den uveřejnění se
považuje za den oznámení rozhodnutí
účastníkům řízení.
(1) Pokud ministerstvo v průběhu řízení
zjistí, že dovozem dumpingových výrobků
vzniká újma, kterou by bylo těžké
napravit, může vydat rozhodnutí o uložení
prozatímního antidumpingového cla (dále
jen "prozatímní clo"), aby se zabránilo
vzniku další újmy.
(2) Sazba prozatímního cla nesmí být
vyšší než zjištěné dumpingové
rozpětí.
(3) V rozhodnutí o uložení prozatímního cla ministerstvo uvede zejména:
a) obchodně obvyklé označení výrobku,
b) podpoložku celního sazebníku,
c) zemi vývozu a původu výrobku,
d) označení subjektu, který podal podnět k šetření,
e) označení výrobce nebo vývozce,
f) dumpingové rozpětí,
g) vyčíslení újmy způsobené výrobnímu odvětví,
h) sazbu prozatímního cla a dobu jeho uplatňování.
(4) Celní dluh vzniklý podle odstavce 1 se zajišťuje
formou složení hotovosti nebo poskytnutí záruky.
[§ 254 a následující zákona
č. 13/1992 Sb., celní zákon, ve znění
zákona č. 35/1993 Sb.]
(5) Prozatímní clo se uloží nejdříve
po uplynutí 60 dnů od zahájení řízení.
Ukládá se až na dobu 4 měsíců,
za vyjímečných okolností až na
dobu 6 měsíců. Požádá-li
dotčený účastník, ukládá
se prozatímní clo až na dobu 6 měsíců,
za vyjímečných okolností až na
dobu 9 měsíců.
(6) Za vyjímečnou okolnost se považuje situace,
kdy průběh dosavadního řízení
nasvědčuje tomu, že by konečné
clo, nižší než dumpingové rozpětí,
postačovalo k odstranění újmy.
(7) Rozhodnutí o uložení prozatímního
cla pozbývá účinnosti dnem, kdy rozhodnutí
o přijetí závazku, rozhodnutí o uložení
konečného cla nebo rozhodnutí o zastavení
řízení nabyla právní moci,
pokud doba uplatňování neskončila
dříve.
(8) Rozklad proti rozhodnutí o uložení prozatímního
cla nemá odkladný účinek. Proti rozhodnutí
o uložení prozatímního cla není
možná obnova řízení ani přezkoumání
rozhodnutí mimo odvolací řízení.
Rozhodnutí o uložení prozatímního
cla je rozhodnutím, jež je přezkoumatelné
soudem na základě žaloby. [Hlava druhá
části páté zákona č.
99/1963 Sb., občanský soudní řád,
ve znění pozdějších předpisů.]
(1) Ministerstvo může v průběhu řízení
přijmout závazek vývozce, že s okamžitou
platností upravuje ceny dumpingových výrobků
nebo přestane dumpingové výrobky do České
republiky vyvážet (dále jen "závazek"),
pokud dosavadní průběh řízení
prokáže existenci dovozu dumpingových výrobků
a jím způsobené újmy a zároveň
cenové zvýšení nabídnuté
vývozcem v tomto závazku, které může
být nižší než dumpingové rozpětí,
ale zároveň ho nesmí přesáhnout,
je dostatečné k odstranění újmy.
(2) Pokud závazek nabídnutý vývozcem
je nedostatečný k odstranění poškozujících
účinků dovozu dumpingových výrobků
nebo počet skutečných nebo možných
vývozců dumpingových výrobků
je vysoký, ministerstvo sdělí vývozci
výhrady k nabídnutému závazku a poskytne
mu lhůtu pro vyjádření, která
nebude kratší než 1 týden.
(3) Závazek se přijímá na dobu určitou,
která nepřesáhne 5 let, nestanoví-li
tento zákon jinak. V rozhodnutí o přijetí
závazku může ministerstvo uložit vývozci
předkládat písemné zprávy o
plnění závazku ve stanovených lhůtách.
Pokud bylo vydáno rozhodnutí o přijetí
závazku, prozatímní clo nelze následně
uložit. Rozhodnutí o uložení prozatímního
cla vydané před rozhodnutím o přijetí
závazku se zruší.
(4) V rozhodnutí o přijetí závazku
se řízení zastaví, pokud vývozce
nepožádá o pokračování
v řízení nebo pokud ministerstvo nepokládá
za nutné v řízení pokračovat.
(1) Pokud ministerstvo v rozhodnutí o přijetí
závazku řízení nezastaví a
v průběhu dalšího řízení
zjistí, že došlo k dovozu dumpingových
výrobků a jím způsobené újmě
a přijatý závazek je postačující,
řízení zastaví.
(2) Zjistí-li ministerstvo v průběhu dalšího
řízení poté, co vydalo rozhodnutí
o přijetí závazku, že došlo k dovozu
dumpingových výrobků a jím způsobené
újmě a přijatý závazek neodpovídá
zjištěným skutečnostem, zruší
rozhodnutí o přijetí závazku. Vývozce
může bez zbytečného odkladu navrhnout
ministerstvu nový odpovídající závazek.
(3) Zjistí-li ministerstvo v průběhu dalšího
řízení poté, co vydalo rozhodnutí
o přijetí závazku, že nedošlo k
dovozu dumpingových výrobků a jím
způsobené újmě, zruší
rozhodnutí o přijetí závazku.
(1) Zjistí-li ministerstvo po vydání rozhodnutí
o přijetí závazku, že závazek
byl porušen, může po vyžádání
stanoviska vývozce zrušit rozhodnutí o přijetí
závazku. Za porušení závazku se považuje
také nepředložení zprávy podle
§ 20 odst. 3 tohoto zákona.
(2) Pokud bylo řízení již zastaveno,
ministerstvo může zahájit nové řízení
v téže věci z vlastního podnětu.
(3) Pokud bylo po zrušení rozhodnutí o přijetí
závazku uloženo prozatímní clo, lhůta
60 dnů stanovená v § 19 odst. 5 se nepoužije.
(1) Ministerstvo požádá o vyjádření
k návrhům na rozhodnutí uvedená v
§ 20 až 22 Ministerstvo financí, Úřad
pro ochranu hospodářské soutěže,
Ministerstvo zahraničních věcí popř.
další dotčená ministerstva. Pokud do
15 dnů neobdrží jejich vyjádření,
má se za to, že s návrhem souhlasí.
(2) Rozhodnutí uvedená v § 20 až 22 uveřejní
ministerstvo v Obchodním věstníku. Den uveřejnění
se považuje za den oznámení rozhodnutí
účastníkům řízení.
(1) Rozklad proti rozhodnutím uvedeným v §
20 až 22 nemá odkladný účinek.
Proti těmto rozhodnutím není možná
obnova řízení ani přezkoumání
rozhodnutí mimo odvolací řízení.
(2) Rozhodnutí o přijetí závazku je
správním rozhodnutím, jež nemá
povahu předběžného opatření
a je přezkoumatelné soudem na základě
žaloby.4/
(1) Prokáže-li se v řízení, že
došlo k dovozu dumpingových výrobků,
který způsobuje újmu, a nebylo vydáno
rozhodnutí o přijetí závazku nebo
vývozce přijatý závazek porušil,
vydá ministerstvo rozhodnutí o uložení
konečného cla.
(2) V rozhodnutí o uložení konečného cla ministerstvo uvede zejména:
a) obchodně obvyklé označení výrobku,
b) podpoložku celního sazebníku,
c) zemi vývozu a původu výrobku,
d) označení subjektu, který podal podnět k šetření,
e) označení výrobce nebo vývozce,
f) dumpingové rozpětí,
g) vyčíslení újmy způsobené výrobnímu odvětví,
h) sazbu konečného cla a dobu jeho uplatňování.
(3) Konečné clo nesmí být vyšší
než zjištěné dumpingové rozpětí
a uplatňuje se nejvýše na dobu 5 let, nestanoví-li
tento zákon jinak. Konečné clo může
být i nižší než zjištěné
dumpingové rozpětí, jestliže je postačující
k odstranění újmy.
(4) Nejpozději dnem nabytí účinnosti
rozhodnutí o uložení konečného
cla pozbývá účinnosti rozhodnutí
o uložení prozatímního cla, nebylo-li
již zrušeno rozhodnutím o přijetí
závazku.
(5) Rozklad proti rozhodnutí o uložení konečného
cla nemá odkladný účinek. Proti rozhodnutí
o uložení konečného cla není
možná obnova řízení ani přezkoumání
rozhodnutí mimo odvolací řízení.