Parlament České republiky

Poslanecká sněmovna

1997

II. volební období

116

Koncepce proexportní politiky

vlády České republiky

Vláda České republiky

Koncepce proexportní politiky České republiky

schválená usnesením vlády ze dne 8. ledna 1997 č. 1

Zpracováno na základě usnesení č. 65 Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky z 5. schůze dne 2. října 1996

Koncepce proexportní politiky vlády České republiky

Charakteristika dosavadního vývoje zahraničního obchodu

Na začátku transformačního procesu se zahraniční obchod dokázal vyrovnat s rozpadem tradičních trhů a dalšími nepříznivými vnějšími ekonomickými vlivy a přispěl ke stabilizaci ekonomiky. Vývoz zboží a služeb zmírňoval pokles celkového výkonu ekonomiky.

V letech 1991 až 1993 dynamika i objem vývozu zboží převyšovaly dynamiku i objem dovozu a obchodní bilance byla aktivní. Výjimkou byl závěr roku 1992, kdy před rozpadem federace dovozy přechodně značně vzrostly. Naopak v roce 1993 byla Česká republika jednou z mála zemí s aktivním výsledkem zahraničního obchodu. V uvedeném období došlo k zásadní změně teritoriální orientace českého zahraničního obchodu z východních zemí na západní.

Od poloviny roku 1994 je obchodní bilance trvale deficitní. Došlo k prudkému zvýšení dovozu, které souviselo s obnovením ekonomického růstu a vysokým růstem domácí poptávky. Domácí výrobci nedokázali akcelerující domácí poptávku uspokojit, přestože část zboží původně určeného pro vývoz byla realizována na domácím trhu. Došlo tak současně ke zpomalení růstu vývozu, které rovněž přispělo k růstu deficitu.

V roce 1995 růst ekonomiky i domácí poptávky akceleroval. Přitom tendence v dynamice obou složek zahraničního obchodu se v průběhu roku vyvíjely příznivě - dynamika dovozu postupně klesala a dynamika vývozu naopak rostla. Přesto meziroční růst dovozu byl téměř 3 krát vyšší než vývozu a deficit obchodní bilance se výrazně zvýšil.

V roce 1996 se dynamika růstu ekonomiky stabilizovala na solidní pětiprocentní úrovni, stabilizoval se i růst průmyslové a stavební výroby. Rozdíl mezi dynamikou růstu dovozu a vývozu se snížil z 20 procentních bodů v roce 1995 na méně než polovinu. Domácí poptávka si i v roce 1996 udržovala vysoké tempo růstu, poloviční dynamika dovozu proti roku 1995 však naznačuje, že se domácí nabídka částečně vyrovnává s vývojem poptávky na domácím trhu a že restrukturalizace průmyslové základny pokračuje.

Zatímco pokles růstu dovozu i v roce 1996 dále pokračoval, nepříznivou vývojovou změnu zaznamenal vývoz, dynamika jeho růstu začala klesat. Zpočátku byla změna ve vývoji vývozu zřejmě spojena především s přechodným poklesem růstu ekonomik EU a zejména našeho největšího obchodního partnera SRN (přes 36% celkového vývozu ČR). To se promítlo do snížení poptávky po dovozech do těchto zemí. Po opětovném zvýšení růstu západoevropských ekonomik a jejich dovozů se však nepodařilo adekvátně zastavit pokles našeho vývozu na tato teritoria. I v roce 1996 tedy vyšší růst dovozu než vývozu vyvolává další zvyšování deficitu obchodní bilance.

* * *

Průmyslový potenciál naší země, pokud má být efektivní, nemůže být omezen pouze domácím trhem. Je nutné zvyšovat konkurenceschopnost našich výrobků na zahraničních trzích, vytvářet co nejširší předpoklady pro zvyšování vývozu. To tím spíše, že z pohledu ČR došlo ke zúžení světového trhu omezením reálných možností odbytu v SNS, zákazem obchodu s některými zeměmi a platební neschopnosti odběratelů v některých zemích. Ve zbylém tržním prostoru se zvýšila koncentrace konkurenčních firem a zároveň došlo k nárůstu konkurence ze zemí, které byly dosud spíše odběrateli českých výrobků (ostatní tranzitivní země, Čína, Indie).

Rozhodující vliv na vývoj obchodní bilance ČR má od roku 1991 obchod s vyspělými tržními ekonomikami. Podíl těchto zemí na dovozu se dále zvyšuje (přesáhl již 70%), zatímco jejich podíl na vývozu se zvyšoval až do roku 1995. V roce 1996 mírně poklesl (ze 66% v roce 1995 na cca 64%).

Naopak pozitivně působil na obchodní bilanci v roce 1996 vývoz do tranzitivních zemí včetně SNS s nadprůměrnou dynamikou růstu. Přebytková obchodní bilance s těmito zeměmi byla ovlivněna především obchodem se zeměmi CEFTA (zejména se Slovenskou republikou), když růst vývozu několikanásobně překročil růst dovozu.

Od roku 1992 klesá podíl ČR na světovém vývozu. V posledních dvou letech, kdy má ČR rychlejší růst hrubého domácího produktu než je průměrný růst světové produkce, je růst českého vývozu podprůměrný. Přitom dynamika světového obchodu dlouhodobě značně (až trojnásobně) převyšuje růst světové produkce.

Až do roku 1995 klesal ve zbožové struktuře českého vývozu podíl výrobků s vyšší přidanou hodnotou a rostl podíl surovin a materiálů. Tento vývoj souvisel s rychlou teritoriální reorientací našeho zahraničního obchodu, podpořenou razantní devalvací měny před zahájením ekonomické transformace. K pozitivnímu obratu došlo v roce 1996, kdy se ve vývozu začal zvyšovat podíl strojů a přepravních prostředků a různých průmyslových výrobků, tj. výrobků s vyšší přidanou hodnotou, a dosud rostoucí podíl vyvezených surovin a polotovarů poklesl.

Také v dovozu pokračoval v roce 1996 růst podílu výrobků s vyšší přidanou hodnotou Zboží investiční povahy tvoří (podle propočtů MPO) od roku 1993 zhruba třetinu dovozů a tento podíl si udržuje bez výrazných odchylek. Podíl dovozu zboží pro osobní spotřebu od roku 1994 mírně klesá a naopak roste podíl zboží pro výrobní spotřebu.

Podíl agrárního vývozu na celkové hodnotě vývozu ČR se pohybuje mezi 5 - 6% a podíl dovozu mezi 6 - 7%. Stupeň krytí agrárního dovozu vývozem se v důsledku vyšší dynamiky dovozu postupně snižuje (ze 114% v roce 1991 na cca 63% v roce 1996). Celková bilance agrárního zahraničního obchodu vykazuje pasivní saldo, které má progresivně vzrůstající trend a které za deset měsíců roku 1996 dosáhlo 15 mld. Kč.

Závěry z analýzy dosavadního vývoje zahraničního obchodu

Z makroekonomického pohledu nelze situaci v obchodní bilanci posuzovat odděleně od vývoje běžného účtu platební bilance, který zahrnuje kromě obchodní bilance především bilanci služeb. Ve stabilizovaných ekonomikách bývá deficit obchodní bilance převážen nebo alespoň vyrovnán přebytkem bilance vývozu a dovozu služeb. Z tohoto pohledu lze očekávat, že ČR nebude mít dlouhodobě kladné saldo obchodní bilance ani v budoucnosti a není ani zásadní ekonomický důvod o to usilovat, pokud aktivum bilance služeb bude dostatečně vysoké.

Významnou položkou v bilanci služeb jsou příjmy z cestovního ruchu, které v uplynulých letech výrazně vzrostly. Vzhledem ke komparativním výhodám cestovního ruchu je žádoucí udržet a pokud možno zvýšit příjmy z jeho aktivní části.

V současné době, kdy je ekonomika ve fázi restrukturalizace a kdy se teprve upevňuje obnovený ekonomický růst se i běžný účet platební bilance dostal do deficitu. Existence tohoto deficitu je přirozená, protože umožňuje investovat více než kolik se v zemi uspoří (není náhodné, že v obdobné situaci jsou všechny transformující se země). Při vyrovnaném státním rozpočtu znamená deficit běžného účtu platební bilance vlastně "dovoz úspor" z ciziny. Tím je umožněn vyšší růst českého hospodářství.

Neobvykle vysoký podíl investic na HDP (přes 30%) nelze, při jejich velké dynamice v posledních třech letech (kolem 16% ročně) a značném podílu investic z dovozu (téměř třetina celkového dovozu), plně pokrýt domácími úsporami. Chybějící rozdíl jde na vrub deficitu běžného účtu platební bilance.

Základní příčinou deficitu běžného účtu byl zpočátku prudký růst tuzemské poptávky při obnově a stabilizaci ekonomického růstu. Tento faktor je zesilován reálnou revalvací české měny v důsledku inflačního diferenciálu mezi ČR a vyspělými zeměmi, přechodným snížením vnější poptávky v důsledku poklesu hospodářského růstu v zemích našich největších obchodních partnerů v západní Evropě a po následném oživení jejich ekonomik nedostatečným růstem naší konkurenceschopnosti na těchto trzích.

* * *

Deficit obchodní bilance byl až do roku 1995 bez problémů financovatelný. Na jeho krytí se v rozhodující míře podílelo aktivum bilance služeb a příliv přímých a portfoliových zahraničních investic. Zbytek byl financován čerpáním úvěrových zdrojů komerčními bankami a podnikovým sektorem.

V roce 1996 již problém deficitu obchodní bilance přerostl i do problému deficitu běžného účtu. Zde hraje roli například i to, že se zpomaluje růst aktivního salda turistiky v důsledku vyšších výdajů občanů ČR na cestování do zahraničí, umožněných růstem příjmů domácností. Velikost deficitu běžného účtu je v roce 1996 odhadována na 6,5 - 6,9% HDP, tj. cca 90 - 100 mld. Kč, a v roce 1997 až na 6,8 - 7,4% HDP, neboli 110 - 120 mld. Kč.

Klíčovým momentem je financování tohoto deficitu, když všeobecně přijímanou podmínkou jeho udržitelnosti je jeho financování dlouhodobým kapitálem. Zdrojem úhrady deficitu úhrnné platební bilance jsou devizové rezervy. Jejich současný objem sice postačuje na krytí deficitu po dobu několika let, nicméně dlouhodobě by takový vývoj nebyl přijatelný. Vnější zadluženost ČR je při mezinárodním srovnání nízká, totéž platí pro objem dluhové služby. Nízká vnější zadluženost umožňuje případně i vyšší využití vnějších zdrojů po několik dalších let.

Kritickou roli ve vnější rovnováze hrají především očekávání budoucího vývoje, kdy rostoucí deficit běžného účtu může vyvolat nedůvěru velkých zahraničních i domácích investorů. Značná část zahraničního kapitálu je i po dosavadních opatřeních ČNB velmi mobilní a může při prvních příznacích ztráty důvěryhodnosti ze země rychle odplynout. Situace je navíc ztížena nedostatečnou likviditou českého kapitálového trhu, kde i nepříliš velký odliv kapitálu může vyvolat nepříznivou reakci.

Z hlediska mikroekonomické adaptace se problém deficitu běžného účtu koncentruje do několika zásadních oblastí. Není především dosud ukončen proces restrukturalizace, výrobní sféra stále ještě vyžaduje mnoho nových zařízení z dovozu, aniž by již produkovala dostatek konkurenceschopného zboží pro domácí trh i pro vývoz. Přesto značná část investic směřovala zpočátku do infrastruktury - energetiky, ekologie, bankovní a finanční sféry, telekomunikací a dopravy, rostly a rostou však i investice do zpracovatelského průmyslu, takže lze očekávat, že s určitým časovým zpožděním se příznivě projeví nejen v růstu průmyslové výroby, ale i konkurenceschopného exportu.

Podstatnou oblastí pro státní podporu exportérů jsou pojišťovací, garanční a úvěrové podmínky. Služby Exportní garanční a pojišťovací agentury (EGAP) a České exportní banky (ČEB) se rozvíjejí poměrně dobře, ale ve srovnání s obdobnými institucemi v některých zemích zatím pokrývají relativně malý podíl vývozu a nabízejí pouze omezený počet produktů.

EGAP, založená již v roce 1992, kdy pojistila proti teritoriálním rizikům cca 2,1% vývozu, v roce 1995 podpořila 4% vývozu a v roce 1996 bude takto pojištěno zhruba 6% hodnoty vývozu s průměrnou pojistnou sazbou cca 2,64%. V roce 1995 se EGAP angažovala v 19 zemích, formou pojištění byl podporován především vývoz strojů, zařízení a dopravních prostředků, tj. komodit zpravidla obchodovaných s poměrně dlouhým odkladem splatnosti. Důležitou složkou činnosti EGAP je pojišťování krátkodobých komerčních rizik na komerční bázi. V roce 1995 byl takto pojištěn vývoz za 4,5 mld. Kč, v roce 1996 to bude asi 6 mld. Kč Většímu rozvoji těchto služeb brání i nedostatek vhodných podnikatelských projektů.

ČEB zahájila činnost v roce 1995, kdy soustředila své aktivity především na přípravu poskytování konkrétních úvěrů. Běžná bankovní činnost byla prakticky zahájena až v roce 1996. Byly podepsány úvěrové smlouvy v hodnotě přes 8 mld. Kč, rozpracovány smlouvy v hodnotě 48 mld. Kč. Většina případů je směrována rovněž do oblastí s dlouhou dobou splatnosti.

Na straně vývozu je jedním z problémů podnikatelské sféry, že nejsou dosud dostatečně rozvinuty finanční služby. ČEB může zajistit pouze podpůrné podmínky. Chybí větší angažovanost komerčních bank.

Dosud také nevznikly velké tradingové organizace zahrnující v sobě dopravní, pojišťovací, inženýrské, bankovní a propagační služby, což by umožnilo komplexní a ekonomické poskytování služeb zejména malým a středním vývozcům a dovozcům. Nově se presentující firmy nemají obvykle dostatek informací, často ani povědomí o tom, které informace jsou důležité - velké množství firem je bez zkušeností a znalostí komerční praxe, marketingu, taktiky obchodního jednání apod.

Tento problém se dále ještě násobí u malých a středních firem, které si samy obtížně opatřují potřebné zdroje informací, potřebují informační zázemí a pomoc konzultačního a znalostního zaměření a mají často problémy s nákladností zpracování vzdálených trhů. Přitom v roce 1995 bylo téměř 60% českého vývozu realizováno více než 10 000 subjekty, které mají povahu malých a středních podniků. Rada podniků, závislá v minulosti na monopolu zahraničního obchodu, zůstala bez kvalifikovaných pracovníků, kontaktů, informací apod.

Infocentrum, zřízené v působností MPO, rychle rozvíjí svou činnost orientovanou na zjišťování, analyzování a poskytování informací o možnostech exportu. Rovněž zastupitelské úřady ČR v zahraničí se podle svých možností podílejí na shromažďování a zprostředkování informací tohoto charakteru. Rozsah a spektrum těchto aktivit však vyžaduje další rozšíření a koordinaci. Vzhledem k obecně pociťovanému nedostatku relevantních informací z obchodně ekonomických úseků velvyslanectví a z dalších zdrojů se předpokládá výrazné a aktivní zlepšení této formy nepřímé podpory.

Během transformačního období došlo ke globálnímu vyrovnání nabídky a poptávky a snížení velikosti zemědělství, které není exportně orientovaným odvětvím. Záporné saldo agrárního zahraničního obchodu způsobují zejména nekompetitivní zemědělské a potravinářské výrobky, které nejsou běžně vyráběny v našem klimatickém pásmu.

Vysoká podpora zemědělských a potravinářských výrobců a exportérů z EU, se kterými si zejména naši výrobci a exportéři na trzích konkurují, a neexistence takto vysoké podpory v ČR, výrazně přispívá k pokračování trendu snižování jejich konkurenceschopnosti. Předpokládá se pomoc vývozu klasických českých zemědělských a potravinářských vývozních komodit s cílem jednak udržet stávající trhy a objemy vývozu a jednak směřovat podporu těm komoditám a teritoriím, kde je možno předpokládat prostor pro zvýšení vývozu a získání nových trhů.

Východiska koncepce proexportní politiky

Vláda si je vědoma složitosti a významu zahraničního obchodu v české ekonomice, proto se již třikrát těmito otázkami zabývala na poradách ministrů a při návrhu státního rozpočtu na rok 1997 zařadila opatření na podporu exportu mezi základní priority. Je si vědoma i hloubky příčin vnější ekonomické nerovnováhy a skutečnosti, že žádná státní proexportní ani antiimportní opatření nemohou sama o sobě současný stav zvrátit nebo zásadně a rychle změnit. Přesto však vedle dosud realizovaných opatření počítá s dalšími opatřeními na podporu exportu, a to nejen v oblasti obchodní politiky, ale i v širším kontextu hospodářské politiky. Jejím záměrem je vytvoření a zajištění rovných konkurenčních podmínek pro samostatné podnikatelské aktivity, zejména podpora aktivního zvyšování konkurenceschopnosti produkce a služeb.

Situace v zahraničním obchodě úzce souvisí s celkovým hospodářským vývojem a nelze ji řešit isolovanými a dílčími opatřeními. Z této pozice přistupuje vláda ke koncepci své proexportní politiky. Zásadním směrem proexportní politiky vlády bude kultivace všech faktorů růstu hospodářství jako celku. Zvláštní důraz přitom bude kladen na rozvoj těch sektorů, které mají rozhodující význam pro vnější rovnováhu, zejména zpracovatelského průmyslu.

Finanční stabilita firem je rozhodujícím faktorem jejich dalšího rozvoje. Při existenci reálné poptávky nemají mnohé podniky dostatek provozního kapitálu, jejich bilance je mnohdy zatěžována závazky z minulosti, scházejí jim prostředky na obnovu a modernizaci výrobní základny, ale i na technický a technologický rozvoj. Ve výrobní sféře je tak nedostatek inovací, které by zvyšovaly konkurenceschopnost české produkce.

Vláda se při formulování koncepce své proexportní politiky jednoznačně distancuje od některých návrhů, které se v této souvislosti objevují. Především považuje za nutné zdůraznit, že i nadále neuvažuje o možnosti devalvace koruny. Jde o řešení krizové, když všechny ostatní možnosti byly vyčerpány. V takové situaci se však české hospodářství nenachází, vývoj platební bilance a solidní úroveň devizových rezerv změnu kurzové politiky nevyžadují. Kromě toho má takové řešení své neopomenutelné náklady, mezi něž patří nejen zrychlení inflace, ale i ztráta důvěry v celkovou hospodářskou politiku vlády.

V dané situaci vláda nepřipouští ani možnost zavedení dovozní přirážky, která ve své podstatě přináší obdobné nevýhody jako devalvace, zejména zrychlení inflace a zhoršení důvěry v hospodářskou politiku vlády. Za určitých podmínek, daných mezinárodními dohodami o liberalizaci obchodu, kterými je ČR vázána, je sice možné přijmout opatření na ochranu platební bilance, ale to není v současné hospodářské situaci ČR aktuální. Přitom vždy jde pouze o opatření krátkodobé, jehož pozitivní stránky, tj. především operativní restrikce dovozu, se velmi rychle vyčerpávají.

Opatření, která by byla orientována na vytváření překážek v zahraničním obchodě, v našem případě především na straně dovozu, by sice mohla přinést krátkodobý efekt v bilanci zahraničního obchodu, ale neřešila by problém systémově. Proto vláda jednoznačně odmítá opatření směřující proti liberalizaci obchodu. Současně však také odmítá jakékoliv diskriminační principy negativně ovlivňující postavení českých firem v mezinárodním obchodě.

Opatření hospodářské politiky

- Potřeba omezit domácí poptávku vede k některým podpůrným, ale i restriktivním opatřením v oblasti veřejných a soukromých úspor. Proto bude vláda trvale dbát na

* udržení vyrovnaných, resp. vytváření přebytkových, veřejných rozpočtů - kritická se jeví především opatření vedoucí ke zvyšování poptávky bez dodatečných úspor (včetně výdajů orientovaných na podporu exportu),

* zpomalení tempa růstu průměrných mezd a příjmů domácností - rozhodujícím momentem je zde vazba na odpovídající růst produktivity práce,

* podporu zvýšení domácích úspor - to vyžaduje v prvé řadě posílení důvěry v kapitálový trh, bankovní sektor a další finanční instituce a s tím související vytvoření předpokladů pro zvýšení spořivosti obyvatelstva, včetně rozvoje některých služeb, jako je stavební spoření a penzijní připojištění, nebo případně i reforma sociálního systému spojená především s přechodem na fondové financování důchodového zabezpečení.

- Vytváření podmínek pro stabilizaci finanční situace firem je rozhodujícím předpokladem jejich rozvoje a zvyšování konkurenceschopnosti. To bude vyžadovat především opatření v daňové oblasti a v ojedinělých případech také finanční restrukturalizaci vybraného okruhu firem s výrazně rozvojovým anebo proexportním programem. Výběr, pořadí, míra a harmonogram realizace navržených opatření budou voleny tak, aby výsledné efekty byly zaměřeny především na zvyšování konkurenceschopné nabídky a nikoliv na zvyšování poptávky a přitom aby nebyly narušeny záměry ve vývoji veřejných rozpočtů.

Půjde zejména o

* zrychlení odpisů nedobytných pohledávek vzniklých před 1. 1. 1995 a vytvoření předpokladů pro odstranění "staré" finanční zátěže, jejíž reálné umoření je dnes již prakticky nepravděpodobné,

* zrychlení odepisování hmotného majetku - výrobních strojů a zařízení - zkrácením doby odepisování,

* zvýšení odečitatelné položky od základu daně ze vstupní ceny nového majetku nad dosavadních 10%,

* zvýšení vstupní ceny pro odepisování hmotného a nehmotného majetku nad současných 20 000 Kč u hmotného a 40 000 Kč u nehmotného majetku,

* možnost tvorby daňově uznatelné rezervy na financování výzkumu a vývoje.

V této oblasti má svůj nezanedbatelný význam i vývoj platební neschopnosti, resp. mezipodnikové zadluženosti. Vláda nemůže a nebude zasahovat do vzájemných hospodářských vztahů jednotlivých firem, na druhé straně však bude dbát na to, aby platná legislativa a její realizace umožňovala věřitelům domáhat se účinně a neprodleně svých práv.

Přímá podpora agrárního vývozu státem se bude realizovat buď jako subvence výrobcům, resp. vývozcům na jednotku vyvezeného množství produktů nebo jako dotace úroků z úvěrů zemědělců a vývozců na sjednané exportní smlouvy.

Opatření obchodní politiky

- Zdroje a služby EGAP a ČEB při pojišťování a úvěrování vývozu budou neustále udržovány na takové úrovni, aby čeští exportéři měli srovnatelné podmínky se zahraniční konkurencí. Z tohoto důvodu vláda navrhla ve státním rozpočtu na rok 1997 zvýšení dotace těmto institucím o 60%. To umožní například zvýšit pojistnou kapacitu EGAP téměř o čtvrtinu. Rovněž finanční zdroje ČEB se podstatně zvýší, když bylo schváleno vydání obligací na evropském trhu, jejichž hodnota by v roce 1997 mohla dosáhnout až 300 mil. USD. Dále půjde zejména o přípravu novely zákona č. 58/1995 Sb. o financování a pojišťování vývozu se státní účastí, umožňující rozšíření pojistných a úvěrových služeb poskytovaných těmito institucemi o další standardní nástroje, zejména pojišťování přímých úvěrů a investic v zahraničí.

- Možnost účasti České republiky v regionálních rozvojových bankách (BID, ADB) se rozhodla vláda znovu posoudit s cílem umožnit vstup českých firem do veřejných soutěží financovaných těmito bankami.

* Meziamerická rozvojová banka (Banco Interamericano de Desarollo - BID) je orientována na pomoc ekonomikám a sociálnímu rozvoji zemí Latinské Ameriky a Karibské oblasti. Rozdělení zdrojů a hlasovacích poměrů v bance se opírá o kapitálové podíly stávajících členů a s jinými státy nepočítá. Ačkoli by členství znamenalo značné zvýšení prestiže ČR v regionu a možnost účasti českých vývozců a investorů na projektech financovaných bankou, nelze počítat s tím, že by se ČR mohla stát členem BID v krátké době.

* Možnost vstupu ČR do Asijské rozvojové banky (Asian Development Bank - ADB) může mít velký význam pro řadu velkých českých strojírenských podniků. Členství v bance umožní účast na tendrech vypisovaných ADB pro dodávky zařízení do asijských rozvojových zemí, a to nejen přímo, ale i nepřímo cestou subdodávek. Pro případný vstup do banky hovoří i odvětvová struktura úvěrové činnosti ADB, která je pro naše vývozce vcelku výhodná, protože řada našich dodávek strojů a zařízení do oblasti Asie v minulosti směřovala právě do energetiky, infrastruktury, zemědělství a agroprůmyslu. Na řadě projektů se však naše podniky nemohly podílet z důvodu neúčasti ČR v ADB.

- Právním základem pro rozvoj zahraničního obchodu budou i nadále mezinárodní obchodní dohody, které umožní českým firmám optimální přístup na trh jiných zemí. Smluvní dokumenty budou navazovat na rámcová mnohostranná ujednání, zejména Dohodu o zřízení Světové obchodní organizace (WTO) a s ní spojenou soustavu mnohostranných obchodních dohod, zejména GATT. Rovněž vůči státům, které jsou zatím mimo rámec WTO, budou při sjednávání nových smluvních dokumentů prosazovány v přiměřené míře zásady uplatňované WTO. Analogicky se bude v této souvislosti též přihlížet ke smluvní praxi, uplatňované EU vůči třetím zemím.

Hlavními dokumenty budou i nadále

* dohody upravující vzájemnou obchodní výměnu, ať již na bilaterálním nebo multilaterálním základě, a

* dohody, kterými jsou rámcově upraveny širší hospodářské vztahy nebo jejich nejvýznamnější segmenty, týkající se některých specifických oblastí, například podpory a ochrany investic, zabránění dvojímu zdanění příjmů, hospodářské kooperace apod.

- Sjednávání dohod o oblasti volného obchodu je důležitým opatřením z hlediska vytváření proexportního klimatu. Dosud jsou dohody o volném obchodu prováděny s Evropskou unií, státy ESVO, Bulharskem, Estonskem, Lotyšskem, Maďarskem, Polskem, Rumunskem,Slovinskem, Litvou a Izraelem. Se Slovenskou republikou je sjednána dohoda o celní unii. Vláda bude v praxi uzavírání takových dohod pokračovat a přitom bude zejména přihlížet

* k výběru vhodného teritoria,

* k dodržení symetrie výhod plynoucích ze sjednané dohody,

* ke sjednání optimálních harmonogramů odstraňování překážek obchodu,

* ke sjednání vhodných kontrolních opatření,

* k vytváření odpovídajících opatření ve sféře finanční, měnové, hospodářské soutěže, certifikace apod.

- Obchodní a ekonomická diplomacie je velmi důležitou součástí proexportně zaměřené činnosti státu a je používána prakticky všemi zeměmi. Tato vlivová činnost může být realizována širokým spektrem představitelů státu, a proto bude věnována mimořádná pozornost koordinaci těchto činností tak, aby nepřinášely kontraproduktivní efekt. Vláda bude tuto činnost realizovat s cílem prosazovat důležité hospodářské zájmy země prostřednictvím diplomatických zastoupení v zahraničí, cestou návštěv státních představitelů na všech úrovních, včetně jednání smíšených komisí, organizování podnikatelských misí vedených státními představiteli apod.

- Veletrhy a výstavy vytvářejí i vhodnou příležitost pro firemní prezentaci nabídky, rozvoj obchodních vztahů a pro získání nových odběratelů a obchodních partnerů. Přibývá firem a podniků provádějících zahraničně obchodní činnost, je tedy žádoucí jim připravit alespoň srovnatelné podmínky státní podpory ve srovnání s konkurencí, což si vyžádá i do budoucnosti větší potřebu finančních prostředků ze státního rozpočtu.

Propagace českých výrobků je jedním z podstatných faktorů ovlivňujících stabilizaci a rozvoj exportu a pod záštitou a finanční podporou státu napomáhá podnikatelské sféře ve větší míře prezentovat výrobky a služby na významných všeobecných a specializovaných výstavách a veletrzích v zahraničí. V zájmu zefektivnění českých oficiálních účastí na těchto akcích byla pro rok 1997 vypracována klasifikace oficiálních propagačních akcí:

* I. kategorie zahrnuje evropské země

(státní rozpočet prostřednictvím kapitoly MPO hradí 50% nákladů na pronájem výstavní plochy s maximálním omezením do výše 100.000,- Kč na jednoho vystavovatele a 100% úhrady nákladů spojených s doprovodnou státní propagací).

* II. kategorie, do které jsou zařazeny i samostatné výstavy ČR v zahraničí

(je orientována na mimoevropské země, kdy MPO ČR hradí 100% nákladů na pronájem výstavní plochy s omezením max. do výše 100.000,- Kč a současně hradí 100% nákladů na zajištění doprovodné státní propagace).

* III. kategorie speciálních akcí

(převážně se jedná o výstavy vojenského materiálu a techniky),

* IV. kategorie akcí, které nejsou zařazeny mezi oficiální účasti ČR

(spočívá v částečném krytí nákladů firmám při jejich individuálních účastech na veletrzích a výstavách v zahraničí).

- Propagace Českého státu, a to nejen v zahraničí, ale i v tuzemsku, je nedílnou součástí poskytování pravidelných ekonomických informací do široké sítě renomovaných zahraničních a tuzemských agentur. Jedná se především o prezentaci výsledků rozvoje české ekonomiky, hodnocení zahraničního obchodu i jednotlivých českých firem včetně jejich výrobního sortimentu, zvláště pak formou článků a obchodních příloh umísťovaných v renomovaných světových periodikách.

- Činnost organizace na podporu obchodu - Trade Promotion Organization (TPO) se zařadí do širšího spektra proexportních opatření vlády. Organizace tohoto typu existují prakticky ve všech zemích OECD a zřizují je rovněž rozvíjející se země. Jsou zaměřeny na pomoc podnikatelům, a to zejména v oblasti poskytování obchodních informací a služeb, vzdělávání vývozců, vytváření proexportního klimatu v ekonomice a ve zpracovávání analýz a strategií v zahraničním obchodě.

V této oblasti se nyní z úrovně státu presentují především Centrum vnějších ekonomických vztahů (příspěvková organizace MPO) a Česká centra v zahraničí organizovaná MZV, a z úrovně podnikatelské pak Hospodářská komora, Svaz průmyslu a dopravy, profesní svazy a další subjekty. Úroveň poskytovaných služeb je však velmi nevyrovnaná.

Centrum vnějších ekonomických vztahů se v současné době již blíží institucím typu TPO. Přitom je zároveň pověřeno provádět informační podporu českého vývozu a je hlavním nositelem projektu PHARE "Information Services for Czech Exporters".

- Rozvojová technická pomoc se bude řídit usnesením vlády č. 153 z března 1995 k zásadám o poskytování pomoci. To definovalo zahraniční pomoc poskytovanou naším státem jako cílený koncepční program účasti a spoluzodpovědnosti ČR při dalším vývoji v rozvojových a transformujících se zemích a jako významnou součást naší zahraniční politiky a uskutečňování obchodně politické strategie, se záměrem následného využití jejího efektu navazujícími obchodně ekonomickými aktivitami v daném teritoriu.

V souladu s členstvím našeho státu v OECD poroste náš vklad i do oblasti poskytování rozvojové pomoci. I když náš podíl rozvojové pomoci k hrubému domácímu produktu za léta 1996 až 1997 narůstá, nepřevyšuje 0,03 5% HDP. Přitom by se měl prakticky přiblížit hodnotě 0,1% HDP, což je nejmenší relativní vklad členské země OECD.

V nadcházejícím období pak bude v zájmu úspěšné realizace této pomocí účelné:

* ponechat i nadále v platnosti systém gesční resortní odpovědnosti, a to počínaje tvorbou každoročního plánu, přes jeho realizaci, až po následné využití výsledků,

* vyčlenit finanční prostředky ze státního rozpočtu již začátkem každého roku, aby byl dostatečný časový prostor pro finální projednání projektů a jejich realizaci,

* uvážit možnost meziročních převodů nevyčerpaných finančních prostředků z roku na rok,

* omezit redukce návrhů plánů rozvojové pomoci, předkládané gestorskými ministerstvy, pouze na závažné důvody politické nebo finanční,

* začlenit zahraniční pomoc výrazněji do teritoriálně komoditní koncepce proexportní politiky.

- Podporovat vývoz cestou vládních úvěrů (soft loans) na dodávky investičních celků, případně i přímých dodávek výrobků, hodlá vláda v dobře uvážených případech ve vazbě na vývoj státního rozpočtu. Přitom budou posuzována především obchodně politická hlediska.

- Podporovat aktivní cestovní ruch zejména prezentací České republiky prostřednictvím Centrály cestovního ruchu a podporou účasti cestovních kanceláří na specializovaných veletrzích s tím, že bude akcentována atraktivnost méně známých regionů České republiky.

- Opatření na straně dovozu se podle názoru vlády nesmějí stát překážkou liberalizace obchodu, a proto bude trvale vystupovat proti jejich uplatňování či zavádění ze strany druhých států a nepředpokládá jejich uplatňování ani ze strany ČR. Z tohoto důvodu budou opatření na straně dovozu omezena především na zajištění a posílení kontroly nad dodržováním platné ochrany duševního vlastnictví včetně ochrany značek a autorských práv, hygienických a fytokaranténních předpisů, technických norem, posílení ochrany před prodejem nekvalitního a pirátského zboží, ale také ochranu před dovozem dumpingových výrobků a důsledné uplatňování živnostenskoprávních předpisů.

* V případě autorských práv podle novely zákona č. 35/1965 Sb. z dubna 1996 se jedná zejména o ochranu počítačových programů, omezení dovozu zboží označeného padělanou ochrannou známkou nebo dovozu, šíření a rozmnožování zboží porušujícího autorská práva.

* Při ochraně průmyslových práv se připravují normativní opatření na hranicích, včetně opatření v oblasti ochrany vín a lihovin.

* Pokud jde o padělané zboží, je připravován věcný záměr zákona a prováděcích nařízení o opatřeních týkajících se zákazu propuštění takového zboží a nedovolených napodobenin do oběhu a do režimu s podmíněným osvobozením od cla. Tento návrh je připravován v kontextu harmonizace českého práva s legislativou EU a měl by být připraven a projednán tak, aby platil nejpozději od 1. 1. 1998.

* Opatření upravující provozování stánkových a obdobných prodejů, včetně podnikání cizinců, připravovaná v rámci věcného záměru novelizace živnostenského zákona přispějí ke stabilizaci trhu a řešení problémů spojených s provozováním obchodních živností.

* Přijetí a uplatňování antidumpingového zákona a zákona o některých opatřeních při vývozu a dovozu výrobků nemůže podstatným způsobem ovlivnit bilanci zahraničního obchodu ČR. Může ale přispět ke stabilizaci trhu a tím pozitivně ovlivnit rozvoj domácí nabídky a zároveň vytvořit další předpoklady pro růst vývozu. Tyto právní normy jsou již připravovány a byly také vytvořeny organizační předpoklady ke vzniku struktur, které budou tyto předpisy implementovat.

- Podpora dovozu moderních výrobních technologií ze zahraničí bez cla a případně bez daně z přidané hodnoty může mít velmi pozitivní vliv především na modernizaci výroby a její finalizaci, vyšší zhodnocení domácí produkce a její kvalitativní změny. Díky novým technologiím mohou na domácí trh pronikat nové výrobky tuzemských výrobců, postupně tak vytlačovat dovoz a zvyšovat vývozní zdroje.

S ohledem na zahraniční zkušenosti a jisté přípravné práce uskutečněné v uplynulém období lze identifikovat několik konceptů zvýhodnění dovozů moderních technologií a výrobních zařízení, jejichž možnosti využití bude vláda ve své koncepci i nadále sledovat a posuzovat:

* Po přechodnou dobu umožnit zvýhodněný dovoz moderních technologií a výrobních zařízení stanovením nulové celní sazby. Předpokladem je, že neexistuje tuzemská výroba dotčeného moderního výrobního zařízení či technologie a že zvýhodnění je poskytováno nediskriminačně zahraničním investorům i českým výrobcům a vztahuje se na přesně vymezený okruh moderních technologií či výrobních zařízení, pro jehož identifikaci se užijí v zahraničí používaná kritéria.

* Poskytnout domácím a zahraničním investorům, kteří realizují projekty zavádějící nové technologie, know-how a moderní výrobní zařízení, zvýhodnění ve formě osvobození od dovozního cla, které bude vázáno na uskutečnění vývozu části produkce - tento režim by se vztahoval na výrobky uvedené v kapitolách 84 a 85 celního sazebníku.

* Zvýhodnění dovozu moderních technologií či výrobních zařízení poskytovat pouze investorovi, který o svém záměru investovat uveřejní oznámení. To umožní reakci případných domácích producentů vlastnících či produkujících zařízení nebo technologie, které mají být dovezeny či nově vyráběny. Přitom nezávislý odborný subjekt posoudí, zda lze domácí technologii či zařízení vskutku k požadovanému účelu využít a pokud nikoliv, bude umožněn výhodný dovoz s nulovou celní sazbou.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP