K bodům 61 a 64
Použitý termín "v souhrnu za všechny
vyplácené důchody" není obvyklý,
v praxi se běžně nepoužívá
a jeho definice v § 67 zákona chybí. Je proto
nutné jej nahradit přesně definovaným
a statisticky sledovaným ukazatelem.
K bodu 62
Vzhledem k tomu, že měsíc naplnění
podmínek pro zvýšení důchodů
nebývá totožný s měsícem,
v němž dochází ke zvýšení
důchodů, je účelné přesněji
stanovit, kdy je třeba při zvýšení
důchodů přihlédnout i k růstu
reálných mezd v uplynulých letech podle §
67 odst. 2 věty druhé zákona. Navrhuje se,
aby rozhodujícím byl měsíc splnění
valorizační podmínky.
K bodu 63
K situaci, že nejsou zohledněny všechny roky
při posuzování vývoje reálné
mzdy pro zvýšení procentní výměry
důchodu, může dojít v případě,
že v některém roce nebude naplněna podmínka
pro zvýšení důchodů v závislosti
na růstu cen. Např. při zvýšení
v roce 1996 se zohledňují reálné mzdy
v letech 1994 a 1995, při zvýšení v
roce 1997 se zohledňují reálné mzdy
v roce 1995 a 1996; pokud by v roce 1998 ke zvýšení
nedošlo (nebude splněna podmínka pro zvýšení
důchodů v závislosti na růstu cen),
lze při zvýšení v roce 1999 zohlednit
pouze reálné mzdy v letech 1997 a 1998, takže
důchodcům nebude ve výši důchodu
zohledněno zvýšení reálných
mezd v letech 1996 a 1997. Návrhem se zabezpečuje,
aby bylo přihlédnuto ke všem kalendářním
rokům, v nichž došlo k růstu reálné
mzdy.
K bodu 65
Je žádoucí výslovně stanovit,
co se rozumí výší důchodu v rámci
provádění tzv. srovnávacího
výpočtu při jejím stanovení
podle předpisů platných před 1. lednem
1996 a po 31. prosinci 1995.
K bodu 66 a 68
Prodloužením období do 31. prosince 2018 se
pokryjí všechny případy, kdy byla po
stanovenou dobu vykonávána služba (zaměstnání)
zařazená (zařazené) podle dříve
platných předpisů do I. a II. kategorie funkcí
(I. pracovní kategorie); dosavadní limit roku 2016
nepokrýval totiž situaci, kdy před výkonem
služby zařazené do kategorie funkcí
byla během studia na příslušné
škole konána vojenská základní
služba v rozsahu dvou let, která se podle předpisů
platných před 1. 1. 1993 hodnotila rovněž
jako doba služby zařazená v příslušné
kategorii funkcí. Současně je odůvodněné
(vzhledem ke snížené věkové hranici
pro nárok na starobní důchod) umožnit
přiznání starobního důchodu
podle § 31 zákona v těchto případech
pouze až o tři roky dříve bez dalšího
prodlužování tohoto období (až
na pět roků), které platí pro ostatní
případy, kdy se věková hranice pro
nárok na starobní důchod platná k
31. prosinci 1995 postupně prodlužuje.
K bodu 67
Úprava zamezuje pochybnostem při určování
tzv. dopočtené doby při stanovení
výše procentní výměry plného
(částečného) invalidního důchodu
(na který vznikne nárok po 31. prosinci 1995) podle
předpisů platných před 1. lednem 1996.
K bodu 69
Ustanovení souvisí s úpravou definice důchodového
věku a dále s článkem VI bodem 4.
Ustanovení § 76 zákona vztáhlo na výplatu
důchodu přiznaného podle nařízení
vlády č. 557/1990 Sb. v souběhu s výdělečnou
činností režim upravený v § 37
zákona (tj. dvouleté období po vzniku nároku
na starobní důchod, tedy dva roky po vzniku nároku
v 50 letech); pokud jde o zvyšování nároku
na tento starobní důchod bez jeho pobírání,
stanoví se výslovně, že ke zvyšování
nároku na důchod dochází po dosažení
věku 55 let, neboť při výpočtu
důchodu byla dopočtena doba až do věku
55 let.
K bodu 71
K § 80a
Výdělky dosažené v jednotlivých
letech se rozdílným způsobem promítají
do průměrného měsíčního
výdělku, podle něhož byly přiznávány
důchody do roku 1995, a do osobního vyměřovacího
základu, podle něhož jsou přiznávány
důchody od 1. ledna 1996. Vzhledem k tomu, že na základě
těchto údajů je stanovován srovnatelný
vyměřovací základ rozhodný
pro nárok na výplatu částečného
invalidního důchodu, dochází k neodůvodněným
rozdílům ve výdělkových možnostech
poživatelů částečných
invalidních důchodů. V důsledku rychlého
tempa růstu mezd na počátku 90. let jsou
těmito diferencemi postiženi ti, jimž byl částečný
invalidní důchod přiznán před
rokem 1996. Proto se navrhuje zavedení zvláštního
koeficientu, který by tyto diference vyrovnal. Tato diference
se objevuje jen při stanovení srovnatelného
vyměřovacího základu, neboť ten
se stanoví ze skutečných výdělků,
nikoliv ve výši částečného
invalidního důchodu, neboť ten po vyměření
ze skutečných výdělků byl zvýšen
o stanovený počet procent (např. podle zákona
č. 76/1995 Sb. o 38,6%); tímto způsobem se
při stanovení výše důchodu reagovalo
na rychlý růst výdělků.
K § 80b
Podle předpisů platných před 1. 1.
1996 náležel částečný
invalidní důchod při splnění
dvou podmínek, a to podmínky zdravotní a
podmínky ekonomické. Ekonomická podmínka
spočívala v poklesu příjmu zpravidla
o 1/3 a při jejím každoročním
sledování v rámci kontrolní lékařské
prohlídky se porovnával měsíční
průměr hrubých výdělků
za posledních 12 měsíců s tzv. srovnatelným
výdělkem, tj. neomezeným průměrným
měsíčním výdělkem použitým
pro výpočet částečného
invalidního důchodu a upraveným o přepočítací
koeficient. Úprava o přepočítací
koeficient spočívala ve zvýšení
tohoto průměrného měsíčního
výdělku o příslušná procenta
(uvedená v prováděcí vyhlášce
k zákonu o sociálním zabezpečení)
za každý rok výplaty částečného
invalidního důchodu. Tento princip sledování
ekonomické podmínky částečné
invalidity byl zaveden od účinnosti zákona
č. 100/1988 Sb., o sociálním zabezpečení,
tj. od 1. 10. 1988. Před tímto datem se uplatňovaly
jiné zásady, neboť dosahované výdělky
se porovnávaly s průměrným výdělkem
obvykle dosahovaným v zaměstnání,
které poživatel částečného
invalidního důchodu konal v době vzniku nároku
na tento důchod; tento "fiktivní" výdělek
obvykle dosahovaný na původním pracovišti
se zjišťoval po pěti letech pobírání
částečného invalidního důchodu,
popř. dříve, nastaly-li podstatné
změny ve mzdových poměrech pracujících.
Při přijetí předpisů o sociálním
zabezpečení v roce 1988 bylo na tuto dřívější
úpravu "fiktivního" výdělku
reagováno v přechodných ustanoveních
(§ 177 vyhlášky č. 149/1988 Sb.) tak,
že bylo-li to pro poživatele částečného
invalidního důchodu výhodnější,
zjišťoval se při nejbližší kontrole
částečné invalidity po 30. 9. 1988
podstatný pokles výdělku podle úpravy
platné před 1. 10. 1988 (tj. vycházelo se
z uvedeného "fiktivního" výdělku,
přičemž podmínka pěti let pobírání
částečného invalidního důchodu
se považovala za splněnou). Částka,
se kterou se výdělky poživatele částečného
invalidního důchodu při této kontrole
porovnávaly, se pak upravovala o přepočítací
koeficient až za období následující
po této kontrole (tj. brala se v úvahu doba pobírání
částečného invalidního důchodu
až po této kontrole).
Uvedený princip ekonomické podmínky byl při
přijetí zákona opuštěn a nahrazen
jiným dynamickým principem, což však v
některých případech působí
příliš přísně. Proto se
navrhuje v § 80b úprava pro ty poživatele částečného
invalidního důchodu, pro které byl dřívější
způsob použití tohoto tzv. fiktivního
výdělku výhodnější. Vzhledem
k charakteru navrženého opatření je
možné úpravu provést jen na základě
žádosti.
K bodu 74
Do zákona se doplňuje postup stanovení základní
výměry důchodu, vyměřuje-li
se důchod podle předpisů platných
před 1. lednem 1996, neboť podle těchto předpisů
pevné zvýšení důchodu, které
se pak stává základní výměrou,
činilo částku 680 Kč měsíčně,
což po několika zvýšeních základní
výměry po 1. lednu 1996 již neodpovídá
její výši u ostatních důchodců.
K bodu 76
Je odůvodněné doplnit zmocnění
dané vládě ke zvyšování
důchodů o postup v případě
rozdílného zvýšení procentních
výměr vyplácených důchodů,
neboť jinak není zřejmé, jaké
zvýšení procentních výměr
se má vzít v úvahu.
K bodu 77
Pokud by byly zvyšovány pouze důchody přiznané
před datem zvýšení, začaly by
se vytvářet rozdíly mezi důchody přiznanými
ve stejném roce za jinak stejných podmínek
a ze stejného rozhodného období. Proto se
navrhuje, aby obdobným způsobem jako důchody
vyplácené byly zvyšovány i důchody
přiznávané v kalendářním
roce v období po zvýšení důchodů.
K bodům 78 a 79
Pro posouzení nároku na výplatu důchodu
při výdělečné činnosti
v cizině bude třeba stanovit způsob přepočtu
cizí měny na českou.
V oblasti výpočtu osobního vyměřovacího
základu bude nutné doplnit některé
ryze technické, ale poměrně složité
podrobnosti, které z legislativního hlediska není
vhodné řešit v zákoně. Jde o
postup, kdy se v části rozhodného období
spadající před 1. leden 1996 kryjí
vyloučené doby s dobami, v nichž byl dosažen
příjem zahrnovaný do vyměřovacího
základu.
K bodu 1
Ukázalo se jako účelné výslovně
vyloučit posuzování zdravotního stavu
pro účely odvolacího řízení
o prodloužení výplaty nemocenského po
uplynutí podpůrčí doby z věcné
příslušnosti posudkových komisí
Ministerstva práce a sociálních věcí.
Rozhodnutí v odvolacím řízení
bude tedy vydávat Česká správa sociálního
zabezpečení včetně posouzení
zdravotního stavu.
K bodu 2
Zákon č. 582/1991 Sb. neupravuje doposud výslovně
právní subjektivitu České správy
sociálního zabezpečení (dovozuje se
z jejího postavení jako rozpočtové
organizace), což v praxi způsobuje určité
nejasnosti zejména při vymáhání
dlužného pojistného soudní cestou. Navrhuje
se proto upravit tuto otázku výslovně, aby
bylo jednoznačné, že Česká správa
sociálního zabezpečení je způsobilá
vystupovat svým jménem v právních
vztazích.
K bodu 3
Upravuje se postup pro případy, kdy zaměstnavatel
(malá organizace) nevyplácí nemocenské,
a jeho výše spolu s příjmem z výdělečné
činnosti přesáhne hranici, kdy výplata
starobního důchodu nenáleží v
období dvou let od vzniku nároku na tento důchod.
Přitom zaměstnavatel ke splnění uložené
ohlašovací povinnosti potřebuje znát
výši nemocenského za kalendářní
měsíce. Okresní správa sociálního
zabezpečení, která vyplácí
nemocenské v těchto případech, bude
sdělovat potřebné údaje těm
subjektům, kterým zákon ukládá
povinnost hlásit příjmy ovlivňující
nárok na výplatu starobního důchodu.
K bodům 4, 5 až 8, 13, 16, 18, 19, 23, 25, 29 a 32
Jde o legislativně technická opatření
nebo legislativní zpřesnění.
K bodu 9
Uznávání nemocí z povolání
neprovádějí orgány sociálního
zabezpečení, nýbrž příslušná
zdravotnická zařízení. V návaznosti
na zrušené ustanovení vyhlášky
č. 149/1988 Sb. (§ 14 odst. 4), které vyjadřovalo
tuto zásadu, je potřebné promítnout
tento základní organizační princip
do zákona. Z důvodu posílení právní
jistoty se dále navrhuje, aby seznam příslušných
zdravotnických zařízení, která
uznávají nemoci z povolání, byl obsažen
v obecně závazném právním předpisu.
K bodu 10
Účelem doplnění je získání
úplných údajů do evidence, kterou
vedou organizace o občanech pro účely důchodového
pojištění; tyto údaje jsou potřebné
pro plnění ohlašovací povinnosti při
zaměstnávání poživatele starobního
důchodu.
K bodům 11 a 12
Ustanovení § 38 a 39 zákona upravují
odchylky pro vedení evidenčních listů
důchodového pojištění u úřadů
práce a jejich předkládání.
Administrativně vhodnější řešení
spočívá v předávání
příslušných údajů České
správě sociálního zabezpečení
souhrnně za všechny úřady práce
prostřednictvím Ministerstva práce a sociálních
věcí (Správy služeb zaměstnanosti)
po uplynutí kalendářního roku. Ostatní
povinnosti úřadů práce jsou podchyceny
v § 36 písm q) zákona.
K bodu 14
V návaznosti na úpravu obsaženou v § 53
odst. 3 zákona stanovující povinnost poživatele
částečného invalidního důchodu
podat přehled o příjmech se výslovně
stanoví příslušná povinnost zaměstnavateli
potvrdit svému zaměstnanci - poživateli částečného
invalidního důchodu - potřebné údaje.
K bodu 15
V § 45 zákona není upravena forma sdělování
rozhodných údajů orgánů sociálního
zabezpečení ozbrojených sil vůči
České správě sociálního
zabezpečení - mj. chybí i povinnost sdělovat
počet vyloučených dob, který je uveden
na evidenčním listu. Analogicky se pak zakotvuje
povinnost České správy sociálního
zabezpečení vůči orgánům
sociálního zabezpečení ozbrojených
sil.
K bodu 17
Výše pokut ukládaná za porušení
stanovených povinností zaměstnavatelům
a zdravotnickým zařízením se aktualizuje.
K bodu 20
Navrhované doplnění koresponduje se zmocněním
pro Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
uvedeném v § 21 odst. 1 písm. a) zákona
o důchodovém pojištění.
K bodu 21
Návrhem se výslovně upravuje řešení
v dalších situacích, které mohou nastat
v souvislosti s rozhodováním o době a rozsahu
péče o osoby uvedené v § 6 odst. 4 písm.
a) bod 11.
K bodům 22 a 26
Ustanovení se doplňují o výslovné
určení, kdy nabývá rozhodnutí
právní moci.
K bodu 24
Výslovně se stanoví, že náhrada
nákladů, které vznikly občanu, náleží
podle rozhodnutí orgánu sociálního
zabezpečení ve stanoveném rozsahu vedle řízení
o přechodu do plné invalidity též v
souvislosti s řízením o přechodu z
pracovní neschopnosti do částečné
invalidity; tím se napravuje formální nedostatek
dosavadní úpravy.
K bodu 27
Pro řízení ve věcech důchodového
pojištění příslušníků
ozbrojených sil neplatí ani ustanovení §
88 odst. 2 a 3, protože námitky se v těchto
případech nepodávají u České
správy sociálního zabezpečení,
ale u příslušného orgánu sociálního
zabezpečení ozbrojených sil.
K bodům 28 a 30
Zákon v § 115 větě druhé neobsahuje
analogické řešení uvedené ve
větě čtvrté téhož ustanovení
pro případy, kdy po předání
výplaty vdovského (vdoveckého) důchodu
plátci přímého důchodu dojde
k zániku nároku na přímý důchod.
Dále se v tomto ustanovení doplňuje úprava
pro případ výplaty sirotčích
důchodů vyplácených různými
orgány; je přitom účelné, aby
všechny sirotčí důchody vyplácel
jeden orgán, který též bude sledovat
trvání podmínek nároku.
K bodu 31
Pro hlášení poživatele starobního
důchodu výdělečně činného
ve státě, s nímž Česká
republika uzavřela mezinárodní smlouvu o
sociálním zabezpečení, je třeba
přijmout speciální úpravu k aplikaci
§ 37 zákona o důchodovém pojištění,
neboť se zde vychází ze zásady rovnosti
území. Dále se k zamezení pochybností
definuje příjem z výdělečné
činnosti v cizině.
K bodu 33
Při nesplnění podmínek stanovených
zákonem o důchodovém pojištění
pro výplatu starobního důchodu má
plátce důchodu vůči občanovi
nárok na vrácení těch vyplacených
částek starobního důchodu, které
nenáležely. Obdobnou úpravu se navrhuje přijmout
i pro výslovně uvedené situace poživatelů
pozůstalostních dávek, které jsou
jednoznačné (uzavření sňatku,
dovršení věku).
K bodu 34
Lhůty stanovené pro nárok na vrácení
částek vyplacených neprávem nebo ve
vyšší výši než náležely,
které platí pro orgán sociálního
zabezpečení vůči příjemci
důchodu, je odůvodněné aplikovat obdobně
i vůči organizacím.
K bodu 35
Navrhované doplnění znamená stejné
posuzování nároků vdov a vdovců
v případech, kdy byl za dobu po uzavření
nového manželství a vyplacení jednorázové
částky ještě vyplácen vdovský
(vdovecký) důchod.
K bodu 36
Je odůvodněné výslovně upravit
situaci, kdy se poživatel starobního důchodu
rozhodne vzdát se výplaty tohoto důchodu,
tak, že vzdání se výplaty je možné
jen do budoucna.
K bodu 37
Doplnění odpovídá zásadě,
že při stanovení určité povinnosti
má být stanovena i příslušná
sankce za její nesplnění (porušení).
Výše pokuty je stejná jako u obdobného
ustanovení § 122a odst. 2.
K bodu 38
S růstem mezinárodních vztahů souvisí
i nutnost přijmout příslušné
opatření o používání úředního
jazyka; jde o obdobné ustanovení, které se
uplatňuje při správě daní.
K odst. 1
V § 69 odst. 3 zákona o důchodovém pojištění
je možnost přiznání vdoveckého
důchodu vázána mj. na úmrtí
manželky po 31. prosinci 1990. Omezení na období
pěti let přede dnem účinnosti zákona
o důchodovém pojištění odpovídá
pětiletému období stanovenému v zákoně
o důchodovém pojištění pro možnost
obnovení nároku na vdovský nebo vdovecký
důchod. Tato úprava však znevýhodňuje
dříve ovdovělé muže, kteří
splňují podmínky stanovené v zákoně
o důchodovém pojištění. Zejména
jsou to ti, kteří jsou v důchodovém
věku.
Navrhuje se proto rozšířit podmínky
nároku na vdovecký důchod i na muže,
kteří ovdověli před 1. lednem 1991,
v případech, kdy splnili a ke dni účinnosti
novely zákona o důchodovém pojištění
stále plní platné podmínky pro nárok
na vdovecký důchod. Aby nedošlo k nerovnováze
nároků vdov a vdovců, je třeba v těchto
případech volit lhůty platné podle
předchozích předpisů pro obnovu nároku
na vdovský důchod. Za rozhodné datum se přitom
pro tyto účely považuje 1. srpen 1991, od něhož
byl vdovecký důchod do důchodového
systému zaveden. Tříleté období
se skládá ze dvou částí: po
dobu jednoho roku od úmrtí manželky je nárok
na vdovecký důchod bez splnění dalších
podmínek, dva roky je ochranná doba pro obnovení
nároku na tento důchod. Výše procentní
výměry vdoveckého důchodu přiznaného
před 1. srpnem 1991 dosáhla po dvou valorizacích
v dubnu a říjnu 1996 1260 Kč měsíčně
a minimálně v této výši budou
přiznávány i vdovecké důchody,
kdy došlo k ovdovění před 1. lednem
1991.
K odst. 2
Podle dřívějších předpisů
byla jednou z podmínek vzniku nároku na důchod
podmínka trvalého pobytu na území
republiky; tato podmínka byla sice zrušena, avšak
je třeba se s ní vyrovnat ve vztahu k osobám
zemřelým, od jejichž nároků na
přímé důchody se odvozují nároky
pozůstalých, u nichž se uvedená podmínka
již neaplikuje.
K odst. 3
Hodnocení doby služby ve vládním vojsku
za tzv. Protektorátu je dosud možné pouze v
rozsahu, v jakém se tato doba služby kryje s odbojovou
činností. Bývalí příslušníci
vládního vojska již delší dobu
požadují hodnotit tuto dobu jako dobu zaměstnání.
S přihlédnutím k jejich nárokům
podle dřívějších předpisů
(zákon č. 29/1947 Sb.) se navrhuje vzít zřetel
na tuto dobu služby a důchody přepočítat.
Zákon komplexně upravuje problematiku dob pojištění
ve vztahu k zaměstnání v cizině před
účinností zákona o důchodovém
pojištění, a to se zřetelem k době
před 1. květnem 1990 a od tohoto data; tímto
dnem bylo totiž zavedeno placení pojistného
za tuto dobu. Zčásti se přitom úprava
přebírá z čl. XVI zákona č.
160/1995 Sb., přičemž se tato úprava
přizpůsobuje změnám obsaženým
v čl. I bodu 12., který upravuje placení
pojistného osobami dobrovolně pojištěnými
za dobu výdělečné činnosti
v cizině za účinnosti zákona o důchodovém
pojištění.
Zatímco ust. § 6 odst. 1 písm. c) zákona
o důchodovém pojištění stanoví,
za jakou dobu lze zpětně zaplatit tzv. dobrovolné
pojistné za dobu výdělečné
činnosti v cizině konané po 31. prosinci
1995, adekvátní lhůta pro zaplacení
pojistného za takovou dobu před 1. lednem 1996 chybí.
Návrh tuto disproporci odstraňuje, přičemž
obsahuje i nezbytná upřesnění.
Článek V zákona obsahuje potřebná
přechodná ustanovení. V odstavci 1 se řeší
vznik nároku na plný invalidní důchod
osobám samostatně výdělečně
činným a v odstavci 2 obnovení nároku
na částečný invalidní důchod
nebo úprava jeho výše v návaznosti na
nově stanovený povolený výdělkový
limit. V odstavci 3 se řeší vztah nově
stanovených pravidel pro výpočet srovnatelného
vyměřovacího základu ve vztahu k datu
kontroly příjmů z výdělečné
činnosti a v odstavci 4 se reaguje na novou podmínku
výplaty starobního důchodu; přitom
se stanoví dostatečný časový
prostor pro úpravu pracovního vztahu.
Navrhuje se zrušit ustanovení obsolentní (bod
2) nebo ze systematických důvodů převedená
a upravená v čl. I, kterým se mění
zákon o důchodovém pojištění
(body 1, 3 až 5).
znění zákona č. 155/1995 Sb. s
vyznačením navrhovaných změn - vypouštěný
text je přeškrtnut, nový text je podtržen
Parlament se usnesl na tomto zákoně České
republiky:
(1) Tento zákon upravuje důchodové pojištění
(dále jen "pojištění") pro
případ stáří, invalidity a
úmrtí živitele [§ 4 odst. 1 písm.
d) a e)].
(2) Organizaci a provádění pojištění,
povinnosti pojištěných osob, příjemců
dávek a zaměstnavatelů a jejich odpovědnost
v pojištění a pojistné na pojištění
(dále jen "pojistné") upravují
zvláštní zákony [Zákon ČNR
č. 582/1991 Sb., o organizaci a provádění
sociálního zabezpečení, ve znění
zákona ČNR č. 590/1992 Sb., zákona
ČNR č. 37/1993 Sb., zákona č. 160/1993
Sb., zákona č. 307/1993 Sb., zákona č.
241/1994 Sb., zákona č. 118/1995 Sb. a zákona
č. 160/1995 Sb. Zákon ČNR č. 589/1992
Sb., o pojistném na sociální zabezpečení
a příspěvku na státní politiku
zaměstnanosti, ve znění zákona ČNR
č. 10/1993 Sb., zákona č. 160/1993 Sb., zákona
č. 307/1993 Sb., zákona č. 42/1994 Sb., zákona
č. 241/1994 Sb., zákona č. 59/1995 Sb., zákona
č. 118/1995 Sb., zákona č. 149/1995 Sb. a
zákona č. 160/1995 Sb.].
(1) Účast na pojištění je povinná
pro fyzické osoby (dále jen "osoby") uvedené
v § 5. Pojištění se mohou dobrovolně
účastnit též osoby uvedené v
§ 6.
(2) Pojištěncem se pro účely pojištění
rozumí osoba, která je nebo byla účastna
pojištění.
(1) Způsobilost osoby mít v právních
vztazích pojištění práva a povinnosti
vzniká narozením a zaniká smrtí, popřípadě
prohlášením za mrtvého.
(2) Způsobilost osoby vlastními právními
úkony nabývat v právních vztazích
pojištění práv a brát na sebe
povinnosti vzniká dosažením zletilosti [§
8 odst. 2 občanského zákoníku],
pokud se dále nestanoví jinak. Způsobilost
k uplatnění nároku na plný
invalidní důchod a částečný
invalidní důchod [§ 4 písm. b) a c)]
být účastníkem řízení
o přiznání plného invalidního
důchodu a částečného invalidního
důchodu [§ 4 odst. 1
písm. b) a c)] vzniká
ukončením povinné školní docházky;
přiznáním tohoto důchodu vzniká
způsobilost podle věty první a trvá
až do dosažení zletilosti. O omezení
a zbavení způsobilosti k právním
úkonům platí obdobně ustanovení
občanského zákoníku.
(3) Osoba, která nemá způsobilost k právním
úkonům podle odstavce 2, musí být
zastoupena zákonným zástupcem; kdo je zákonným
zástupcem nezletilých, stanoví zvláštní
zákon [Zákon č. 94/1963 Sb., o rodině,
ve znění zákona č. 132/1982 Sb. a
zákona č. 234/1992 Sb.].
(1) Z pojištění se poskytují tyto důchody:
a) starobní,
b) plný invalidní,
c) částečný invalidní,
d) vdovský a vdovecký,
e) sirotčí.
(2) Výše důchodu se skládá ze
základní výměry a z procentní
výměry. Základní výměra
se stanoví pevnou částkou a procentní
výměra se stanoví procentní sazbou
z výpočtového základu, jde-li o důchody
uvedené v odstavci 1 písm. a) až c), nebo z
procentní výměry důchodu zemřelého,
jde-li o důchody uvedené v odstavci 1 písm.
d) a e).