Parlament se usnesl na tomto zákoně
České republiky:
Ke zmírnění sociálních
důsledků zvýšení nájemného)
[§ 696 občanského zákoníku.]
z bytu poskytuje stát jako zvláštní
sociální dávku sociální příspěvek
k vyrovnání zvýšení nájemného
(dále jen "příspěvek").
(1) Nárok na příspěvek
má fyzická osoba (dále jen "osoba"),
která užívá byt) [§
2 písm. b) zákona č. 72/1994 Sb., kterým
se upravují některé spoluvlastnické
vztahy k budovám a některé vlastnické
vztahy k bytům a nebytovým prostorám a doplňují
některé zákony (zákon o vlastnictví
bytů).] na základě nájemní
smlouvy,) [§ 685 odst.1 občanského
zákoníku.] je v tomto bytě hlášena
k trvalému pobytu) [§ 4 zákona
č. 135/1982 Sb., o hlášení a evidenci
pobytu občanů.] a je povinna platit nájemné,
které je podle zvláštního předpisu
o nájemném z bytu) [Vyhláška
Ministerstva financí 176/1993 Sb., o nájemném
z bytu a úhradě za plnění poskytovaná
s užíváním bytu, ve znění
vyhlášky č. 30/1995 Sb., vyhlášky
č. 274/1995 Sb. a vyhlášky č. ..../1997
Sb.] usměrňováno maximální
výší.) [§ 5 vyhlášky
Ministerstva financí č. 176/1993 Sb.] Podmínka
užívání bytu na základě
nájemní smlouvy se považuje za splněnou
i tehdy, jestliže došlo k zániku nájemního
poměru) [§ 710 občanského
zákoníku.] rozhodnutím soudu, který
přivolil k výpovědi nájmu bytu z důvodů,
které nájemce sám nezavinil, a na základě
rozhodnutí soudu v bytě nadále bydlí.
(2) Podmínkou nároku na příspěvek je, že
a) došlo u bytu uvedeného v odstavci 1 ke zvýšení základního nájemného) [§ 5, 5a a § 8 až 10 vyhlášky Ministerstva financí č. 176/1993 Sb., ve znění vyhlášky č.30/1995 Sb. a vyhlášky č. .../1997 Sb.] proti jeho výši platné ke dni 1. června, který předchází dni, od něhož bylo zvýšeno základní nájemné,8) [§ 5, 5a a § 8 až 10 vyhlášky Ministerstva financí č. 176/1993 Sb., ve znění vyhlášky č.30/1995 Sb. a vyhlášky č. .../1997 Sb.]
b) rozhodný příjem rodiny (§ 3) nedosahuje částky součinu životního minima rodiny a koeficientu 1,60,
c) oprávněná osoba a další osoby společně s ní posuzované (§ 4) jsou na území České republiky hlášeny k trvalému nebo dlouhodobému pobytu podle zvláštních předpisů,) [§ 4 zákona č. 135/1982 Sb., o hlášení a evidenci pobytu občanů. § 6, 7 a § 19 odst. 3 zákona č. 123/1992 Sb., o pobytu cizinců na území České a Slovenské Federativní Republiky, ve znění zákona č. 150/1996 Sb.] a
d) oprávněná osoba
a osoby společně s ní posuzované daly
písemný souhlas s tím, aby státní
orgány, zaměstnavatelé a další
právnické a fyzické osoby sdělily
příslušnému orgánu, který
o příspěvku rozhoduje nebo jej vyplácí,
výši příjmu těchto osob a údaje
o přihlášení se k trvalému pobytu.4)
[§ 4 zákona č. 135/1982 Sb., o hlášení
a evidenci pobytu občanů.]
(3) Příspěvek náleží
za kalendářní měsíc jen jednou.
Splňuje-li podmínky nároku na příspěvek
v témže bytě více osob, náleží
příspěvek jen jednou, a to osobě určené
na základě dohody těchto osob. Nedohodnou-li
se tyto osoby, určí okresní úřad,
který o příspěvku rozhoduje, které
z těchto osob se příspěvek přizná.
(1) Příjem rozhodný
pro přiznání příspěvku
se stanoví jako měsíční průměr
příjmů rodiny připadajících
na rozhodné období (dále jen "rozhodný
příjem").
(2) Rozhodným obdobím, za
které se zjišťuje rozhodný příjem,
je období kalendářního čtvrtletí
předcházejícího kalendářnímu
čtvrtletí, na které se nárok na příspěvek
uplatňuje, nebo do něhož spadá kalendářní
měsíc (dva kalendářní měsíce),
uplatňuje-li se nárok na příspěvek
na tuto kratší dobu.
(3) Za příjem se pro účely stanovení rozhodného příjmu považují
a) příjmy uvedené v § 5 odst. 2 a 3 zákona č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře, ve znění zákona č. 137/1996 Sb. (dále jen "zákon o státní sociální podpoře"), a
b) přídavek na dítě,
rodičovský příspěvek a zaopatřovací
příspěvek poskytované podle zákona
o státní sociální podpoře.
(1) Za rodinu se pro účely
tohoto zákona považují oprávněná
osoba a osoby společně s ní posuzované.
Společně posuzovanými osobami jsou osoby,
které jsou spolu s oprávněnou osobu hlášeny
v bytě uvedeném v § 2 odst. 1 k trvalému
pobytu.4) [§ 4 zákona č. 135/1982
Sb., o hlášení a evidenci pobytu občanů.]
(2) K osobě, která je ve vazbě
nebo ve výkonu trestu odnětí svobody, se
přihlíží jako ke společně
posuzované osobě v rozsahu a za podmínek
uvedených v § 7 odst. 8 zákona o státní
sociální podpoře.
(3) Okresní úřad může
při rozhodování o příspěvku
v případech, kdy některá ze společně
posuzovaných osob dlouhodobě a prokazatelně
byt neužívá, rozhodnout, že se k ní
při posouzení nároku na příspěvek
a jeho výši nepřihlíží,
i když je v bytě hlášena k trvalému
pobytu.4)
(1) Pro nárok na příspěvek nebo jeho výši se částkou
a) životního minima,
b) potřebnou k zajištění
nezbytných nákladů na domácnost (dále
jen "částka nákladů na domácnost")
rozumí taková částka
stanovená zákonem o životním minimu.)
[Zákon č. 463/1991 Sb., o životním
minimu, ve znění zákona České
národní rady č. 10/1993 Sb., zákona
č.84/1993 Sb. a zákona č. 118/1995 Sb.] Závisí-li
stanovení částky podle věty první
na počtu osob, berou se v úvahu osoby společně
posuzované uvedené v § 4.
(2) Věk dítěte rozhodný
podle zákona o životním minimu pro stanovení
částky podle odstavce 1 je věk, kterého
dítě dosáhne v kalendářním
měsíci, za který příspěvek
náleží.
(3) Pro nárok na příspěvek
za kalendářní měsíc jsou rozhodné
částky životního minima rodiny platné
k prvnímu dni tohoto kalendářního
měsíce.
(1) Příspěvek se přiznává
a) na období kalendářního čtvrtletí následujícího po kalendářním čtvrtletí, za něž se zjišťuje rozhodný příjem, jsou-li splněny podmínky nároku na příspěvek k prvnímu dni tohoto období, nebo
b) v rámci období kalendářního
čtvrtletí uvedeného v písmenu a) na
dobu kratší, jsou-li splněny podmínky
nároku na příspěvek jen po tuto kratší
dobu; příspěvek se přitom přiznává
vždy na dobu nejméně jednoho kalendářního
měsíce, a to i když podmínky nároku
na příspěvek jsou splněny jen po část
tohoto měsíce.
(2) Příspěvek náleží
při splnění podmínek nejdéle
do 31. prosince 2000.
(1) Výše příspěvku
činí za kalendářní měsíc
součin základní výše příspěvku
a koeficientu růstu nájemného podle velikosti
obce.
(2) Základní výše
příspěvku se stanoví jako rozdíl
mezi součinem částky nákladů
na domácnost a výpočtového koeficientu
a podílem, v jehož čitateli je součin
částky nákladů na domácnost,
výpočtového koeficientu a rozhodného
příjmu v rodině a ve jmenovateli je součin
částky životního minima rodiny a koeficientu
1,60.
(3) Pro stanovení základní
výše příspěvku podle odstavce
2 je rozhodná částka životního
minima rodiny platná k prvnímu dni kalendářního
měsíce, za který se stanoví výše
příspěvku, a částka nákladů
na domácnost platná vždy ke dni 1. července
1997, 1. července 1998, 1. července 1999 a 1. července
2000.
(4) Výpočtový koeficient pro stanovení základní výše příspěvku podle odstavce 2 pro nárok na příspěvek v období
a) od 1. července 1997 do 30. června 1998 činí 0,60,
b) od 1. července 1998 do 30. června 1999 činí 0,40,
c) od 1. července 1999 do 31. prosince
2000 činí 0,30.
(5) Koeficient růstu nájemného podle velikosti obce činí
a) pro Prahu 1,80,
b) pro obce s počtem obyvatel od 100 tisíc obyvatel 1,00,
c) pro ostatní obce 0,50.
(6) Vláda může pro období
po 30. červnu 1998 nařízením upravit
koeficient růstu nájemného podle velikosti
obce, došlo-li ke změně maximální
ceny základního měsíčního
nájemného) [§ 5a vyhlášky
Ministerstva financí č. 176/1993 Sb., ve znění
vyhlášky č. 30/1995 Sb. a vyhlášky
č. .../1997 Sb.] v závislosti na velikosti obce
nebo v závislosti na úpravě míry inflace.)
[§ 5a odst. 4 vyhlášky Ministerstva financí
č. 176/1993 Sb., ve znění vyhlášky
č.30 /1995 Sb.]
(7) Pokud příspěvek
vypočtený podle předchozích odstavců
je vyšší než rozdíl mezi základním
nájemným8) [§ 5, 5a a §
8 až 10 vyhlášky Ministerstva financí
č. 176/1993 Sb., ve znění vyhlášky
č.30/1995 Sb. a vyhlášky č. .../1997
Sb.] k prvnímu dni kalendářního
měsíce a základním nájemným
platným ke dni 1. června, který předchází
dni, od něhož bylo zvýšeno základní
nájemné, náleží příspěvek
jen ve výši tohoto rozdílu.
(8) Pokud rozhodný příjem
rodiny, z něhož se vychází při
stanovení podílu podle odstavce 2, nedosahuje částky
životního minima rodiny, započítává
se pro stanovení výše příspěvku
jako rozhodný příjem rodiny částka
odpovídající životnímu minimu
této rodiny.
(9) Nedosahuje-li výše příspěvku
podle předchozích odstavců částky
50 Kč za kalendářní měsíc,
zvyšuje se na tuto částku.
(1) Příspěvek se vyplácí
měsíčně, a to po uplynutí kalendářního
měsíce, za který náleží,
nejpozději však do konce kalendářního
měsíce následujícího po měsíci,
za který náleží.
(2) Příspěvek vyplácí
okresní úřad, který je příslušný
k rozhodování o příspěvku (§
11).
(1) Nárok na příspěvek
zaniká dnem, kterým oprávněná
osoba přestala být nájemcem bytu nebo kterým
přestaly být plněny podmínky nároku
na příspěvek.
(2) Nárok na příspěvek
zaniká uplynutím jednoho roku od posledního
dne kalendářního měsíce, za
který příspěvek náleží,
není-li dále stanoveno jinak.
(3) Nárok na vrácení,
popřípadě náhradu částek
vyplacených neprávem nebo ve vyšší
výši, než náležely, zaniká
uplynutím jednoho roku od posledního ode dne, kdy
byl příspěvek vyplacen.
(4) Příspěvek nelze
za dobu před 1. lednem 2001 přiznat, nebyl-li nárok
na příspěvek uplatněn před
1. dubnem 2001.
(1) Státní orgány,
zaměstnavatelé a další právnické
a fyzické osoby jsou povinny, je-li splněna podmínka
uvedená v § 2 odst. 2 písm. d), na výzvu
příslušného okresního úřadu,
který o příspěvku rozhoduje, nebo
na žádost žadatele o příspěvek
sdělit bezplatně údaje rozhodné podle
tohoto zákona pro nárok na příspěvek,
jeho výši nebo výplatu.
(2) Pronajímatel bytu je povinen
bezplatně vydat žadateli o příspěvek
písemné potvrzení o tom, že nájemce
bytu je plátcem nájemného uvedeného
v § 2 odst. 1, o výši základního
nájemného8) [§ 5, 5a a §
8 až 10 vyhlášky Ministerstva financí
č. 176/1993 Sb., ve znění vyhlášky
č.30/1995 Sb. a vyhlášky č. .../1997
Sb.] a jeho změně proti jeho výši
platné ke dni 1. června, který předchází
dni, od něhož bylo zvýšeno toto nájemné,
a o datu této změny.
(1) O příspěvku rozhodují
okresní úřady.
(2) Místní příslušnost
okresního úřadu se řídí
místem, kde je oprávněná osoba hlášena
k trvalému pobytu.
(1) Řízení o přiznání
příspěvku se zahajuje na základě
písemné žádosti oprávněné
osoby podané příslušnému okresnímu
úřadu na tiskopisu předepsaném Ministerstvem
práce a sociálních věcí.
(2) Řízení o změně
výše již přiznaného příspěvku
nebo o jeho odnětí nebo o zastavení jeho
výplaty se zahajuje na návrh oprávněné
osoby nebo z podnětu okresního úřadu.
Žádost o příspěvek musí obsahovat
a) jméno, příjmení, adresu bytu a rodné číslo oprávněné osoby a osob s ní společně posuzovaných podle § 4 a místo trvalého pobytu, k němuž jsou uvedené osoby hlášeny,
b) údaje o výši základního nájemného rozhodné pro nárok na příspěvek,
c) souhlas oprávněné osoby a společně s ní posuzovaných osob podle § 2 odst. 2 písm. d),
d) určení, jakým způsobem má být příspěvek vyplácen (§ 58 odst. 3 zákona o státní sociální podpoře),
e) potvrzení o výši příjmů (§ 3) oprávněné osoby a osob společně s ní posuzovaných, které byly dosaženy v rozhodném období,
f) potvrzení pronajímatele bytu uvedené v § 10,
g) skutečnosti prokazující
nezaopatřenost dítěte.
(1) Rozhodný příjem
pro nárok na příspěvek náležející
v době od 1. července 1997 do 30. září
1997 se zjišťuje podle § 3 za období od
1. dubna 1997 do 30. června 1997.
(2) Nestanoví-li tento zákon jinak, postupuje se obdobně podle zákona o státní sociální podpoře, a to podle
a) § 5 odst. 6, jde-li o přepočet příjmů ze zahraničí na českou měnu,
b) § 51 odst. 4, jde-li o stanovení výše příspěvku po část kalendářního měsíce,
c) § 49, § 52, § 53 odst. 1 a 2, § 54 odst. 2 věty druhé a odst. 4, § 55 a 56, jde-li o změnu nároku na příspěvek, jeho vznik a zánik, změnu jeho výše a přechod nároku na příspěvek,
d) § 57 odst. 1 věty druhé a třetí a odst. 4, § 58 odst. 3, § 59 a 60, jde-li o výplatu příspěvku,
e) § 61 odst. 1 a 2, § 62 odst. 1 věty první a odst. 2, jde-li o povinnosti oprávněné osoby,
f) § 63 odst. 2, § 64 a 65, jde-li o povinnosti vyplývající z poskytování příspěvku a jeho kontrolu,
g) § 68 odst. 2, jde-li o prokazování skutečností,
h) § 69 až 73, jde-li o řízení
o příspěvku.
(3) Úkony související
s prováděním tohoto zákona jsou osvobozeny
od soudních) [Zákon České
národní rady č. 549/1991 Sb., o soudních
poplatcích, ve znění zákona České
národní rady č. 271/1992 Sb., zákona
č. 273/1994 Sb., zákona č. 36/1995 Sb., zákona
č.118/1995 Sb., a zákona č. 160/1995 Sb.]
a správních) [Zákon České
národní rady č. 368/1992 Sb., o správních
poplatcích, ve znění zákona České
národní rady č.10/1993 Sb., zákona
č. 72/1994 Sb., zákona č. 85/1994 Sb., zákona
č.273/1994 Sb., zákona č. 36/1995 Sb.,
zákona č. 118/1995 Sb., zákona č.
160/1995 Sb. a zákona č. 301/1995 Sb.] poplatků.
Tento zákon nabývá
účinnosti dnem 1. července 1997.
Obecná část
V současné době je
u většiny nájemců bydlících
v bytech ve vlastnictví obcí a fyzických
a právnických osob, s výjimkou bytů
ve vlastnictví bytových družstev, nájemné
regulováno na základě zákona č.
526/1990 Sb., o cenách, a to ve formě stanovení
maximálních cen. Tyto ceny jsou pak konkrétně
stanovovány příslušným právním
předpisem vydaným Ministerstvem financí.
Podle vyhlášky Ministerstva
financí č. 176/1993 Sb., o nájemném
z bytu a úhradě za plnění poskytovaná
s užíváním bytu, ve znění
pozdějších předpisů, se každý
rok vždy k 1. červenci umožňuje zvýšit
maximální nájemné z bytu. Počínaje
1. červencem 1997 se počítá s urychlením
tempa růstu nájemného s cílem jeho
postupného uvolnění.
Domácnostem s nízkými
příjmy přispívá stát
na náklady bydlení poskytováním příspěvku
na bydlení v rámci systému státní
sociální podpory. Podle zákona č.
117/1995 Sb., o státní sociální podpoře,
se poskytují dávky za stanovených podmínek
a ve výši, která umožňuje přiměřeně
reagovat na růst životních nákladů.
Vývoj spotřebitelských cen se promítá
ve valorizaci částek životního minima
a tím v automatickém zvyšování
dávek státní sociální podpory
a rozšiřování okruhu příjemců,
kterým vzniká nárok na dávky.
Zvýšení nájemného
od 1. července 1997 v průměru o 50 % spolu
se zvýšením cen energií (ústřední
vytápění, elektřina, plyn, tuhá
paliva) znamenají nárůst nákladů
na bydlení, který rodinám s nízkými
příjmy může uhradit dávka státní
sociální podpory - příspěvek
na bydlení - jen zčásti. Příspěvek
na bydlení je přitom dávkou všeobecnou,
na kterou mají nárok prakticky všechny rodiny
s nízkými příjmy; radikálnější
zvýšení cen nájemného se však
týká jen cca 15 % rodin s nízkými
příjmy z necelých 40 % rodin, které
v České republice bydlí v nájemních
bytech. Utlumení dopadu vyplývajícího
z radikálnějšího růstu nájemného
nelze proto řešit plošně, ale je třeba
zavést samostatnou státní sociální
dávku k částečné úhradě
zvýšení nájemného v roce 1997
a v nejbližších třech letech určenou
rodinám s nízkými příjmy bydlících
v bytech s regulovaným nájemným. Obdobným
způsobem je již řešeno radikálnější
zvýšení cen tepelné energie zavedením
sociálního příspěvku k vyrovnání
zvýšení cen tepelné energie s účinností
od 1. července 1997.
Pro zavedení zvláštního
příspěvku na nájemné jako samostatné
dávky svědčí rovněž diferencované
stanovování maximální výše
nájemného podle velikosti obcí. Zejména
mezi Prahou a do značné míry i dalšími
velkými městy (s více než 100 tisíc
obyvatel) mohou vzniknout v nejbližších letech
až násobkové rozdíly ve výši
nájemného proti ostatním městům
a obcím České republiky. Se současnými
i budoucími rozdíly nájemného podle
velikosti obcí navržená diferenciace konstrukce
příspěvku počítá uplatněním
zvláštního diferenciačního koeficientu.
Specifickým rysem postupné
deregulace nájemného je, že se jedná
o uvolňování maximálního nájemného,
které nemusí být uplatněno. Obce mohou
postupovat diferencovaně, různé nájemné
mohou uplatňovat i jednotliví pronajímatelé
bytů. Na tuto situaci reaguje navržený příspěvek
tím, že vyplácená výše příspěvku
vypočtená podle velikosti rodiny (v průměrné
velikosti nájemního bytu podle počtu osob),
jejího příjmu a velikosti obce nemůže
převýšit skutečné zvýšení
nájemného konkrétní rodiny. Toto opatření
sice vyžaduje potvrzení od pronajímatele bytu
o výši nájemného, avšak je nezbytné,
aby příspěvek byl poskytován jen v
odůvodněných případech, tj.
tam, kde skutečně došlo k růstu nájemného.
Navržený příspěvek
je konstruován pro omezenou dobu platnosti tak, aby dopad
zvýšení maximálního nájemného
byl sestupným způsobem řešen do konce
roku 2000.
Sociální příspěvek
k vyrovnání zvýšení nájemného
bude součástí sociálního systému
podpory rodin s nízkými příjmy, a
proto je účelné, aby se tato nová
dávka řídila režimem poskytování
dávek státní sociální podpory
včetně organizace její výplaty. Nárok
na příspěvek budou mít pouze nájemci
bytu s regulovaným nájemným podle vyhlášky
Ministerstva financí č.176/1993 Sb., pokud jejich
příjem a příjem osob s nimi posuzovaných
nedosáhne 1,60 násobku životního minima.
Maximální výši příspěvku
dostanou rodiny s příjmem pod nebo na úrovni
životního minima. S rostoucím příjmem
bude tato částka klesat. Výše příspěvku
se stanoví podle vzorce:
ŽMD x kd x P
PN=[ ŽMD x kd - ----------------------- ]x ko , kde
ŽM x 1,6
PN= příspěvek na nájemné
ŽMD= částka potřebná podle zákona o životním minimu k zajištění nezbytných nákladů na domácnost
kd= stanovený výpočtový koeficient
P = započitatelný příjem rodiny v rozhodném období; pokud je příjem nižší než životní minimum, stanoví se ve vzorci příjem ve výši životního minima rodiny
1,6= koeficient určující hranici příjmů, do níž vzniká nárok na příspěvek
ko= koeficient růstu nájemného
podle velikosti obce.
Sestupná tendence výše
příspěvku se promítne tak, že
platná částka životního minima
na domácnost se upraví ve vzorci pro výpočet
příspěvku v období od 1. července
1997 do 30.června 1998 koeficientem (kd) 0,60
, od 1. července 1998 do 30. června 1999 koeficientem
0,40 a od 1. července 1999 do 31. prosince 2000 koeficientem
0,30.
Sociální dopad radikálnějšího
zvýšení nájemného bude utlumen
do konce roku 2000. Další vývoj nájemného
po roce 2000 bude zohledňován běžnými
valorizačními mechanismy, kterými se budou
zvyšovat životní minimum, od něj odvozované
sociální dávky a důchody.
Obec, rodina s počtem členů | |||||||
Praha | |||||||
Domácnost | jednočlenná | ||||||
dvoučlenná | |||||||
tří až čtyřčlenná | |||||||
pěti a vícečlenná | |||||||
Města nad 100 tisíc obyvatel | |||||||
Domácnost | jednočlenná | ||||||
dvoučlenná | |||||||
tří až čtyřčlenná | |||||||
pěti a vícečlenná | |||||||
Ostatní obce | |||||||
Domácnost | jednočlenná | ||||||
dvoučlenná | |||||||
tří až čtyřčlenná | |||||||
pěti a vícečlenná |
*) Částky pod 50 Kč se zvyšují na tuto výši.
Praha | ||||||||||||||
Domácnost | jednočlenná | |||||||||||||
dvoučlenná | ||||||||||||||
tří až čtyřčlenná | ||||||||||||||
pěti a vícečlenná | ||||||||||||||
Města nad 100 tisíc obyvatel | ||||||||||||||
Domácnost | jednočlenná | |||||||||||||
dvoučlenná | ||||||||||||||
tří až čtyřčlenná | ||||||||||||||
pěti a vícečlenná | ||||||||||||||
Města 50-100 tisíc obyvatel **) | ||||||||||||||
Domácnost | jednočlenná | |||||||||||||
dvoučlenná | ||||||||||||||
tří až čtyřčlenná | ||||||||||||||
pěti a vícečlenná | ||||||||||||||
*) v průměrném bytě I. kategorie jednočlenné domácnosti 40 m2, dvoučlenné domácnosti 55 m2, tří až čtyřčlenné domácnosti 60 - 65 m2, pěti a vícečlenné domácnosti 70 - 75m2
**) v sídlech do 50 tisíc obyvatel je maximální výše příspěvku na nájemné shodná |
V roce 1997 příspěvek
téměř pokryje zvýšení
nájemného u rodin s příjmem nižším
nebo rovném životnímu minimu, tzn. představuje
v podstatě maximálně možnou kompenzaci.
S rostoucím příjmem se podíl příspěvku
na zvýšení nájemného snižuje;
při příjmu rodin ve výši 1,5
násobku životního minima činí
cca 17 %. Rodinám s příjmem na úrovni
1,6 násobku životního minima a vyšším
na příspěvek nevznikne nárok.
Vláda může v letech 1998
až 2000 upravit koeficient růstu nájemného
v závislosti na velikosti obce a stanovit rozhodovací
koeficient podle vyhlášky č. 176/1993 Sb.,
o nájemném z bytu a úhradě za plnění
poskytovaná s užíváním bytu,
v platném znění, v jiných proporcích
než tomu bude pro období od 1. července 1997
do 30. června 1998. Proto je nezbytné, aby byla
v navrhovaném zákoně zmocněna upravit
nařízením koeficienty rozhodné pro
úpravu příspěvku podle velikosti obce.
Toto opatření je nutné též z
toho důvodu, že se počítá s postupným
uvolňováním cen nájemného,
a to postupně podle velikostí obcí, od nejmenších
k větším.
Sociální příspěvek
k vyrovnání zvýšení nájemného
budou přiznávat a vyplácet měsíčně
okresní úřady na základě písemné
žádosti oprávněné osoby na předepsaném
formuláři na kalendářní čtvrtletí
v závislosti na příjmu domácnosti
v předcházejícím kalendářním
čtvrtletí a podle zvýšení nájemného
v příslušném čtvrtletí
proti stavu k 1. červnu předcházejícímu
čtvrtletí, na které se žádá
o příspěvek. Poprvé se příspěvek
poskytne na třetí čtvrtletí 1997 a
naposledy na čtvrté čtvrtletí roku
2000.
Návrh zákona není v
rozporu s mezinárodními smlouvami, jimiž je
Česká republika vázána, a principy
navrhovaného zákona jsou slučitelné
s obecnými cíli a zásadami práva Evropských
společenství.
Ekonomický dopad
Na sociální příspěvek
k vyrovnání zvýšení nájemného
by mohlo mít podle navržených podmínek
nárok cca 220 tisíc domácností. Při
účinnosti od 1. července 1997 (tzn. výplatě
za pět měsíců) lze v roce 1997 odhadnout
výdaje na příspěvek ve výši
180 mil. Kč a v celoročním vyjádření
pak ve výši 432 mil. Kč. S ohledem na konstrukci
příspěvku by se v dalších letech
tyto výdaje neměly zvyšovat.
Kromě výdajů na příspěvek
je třeba ze státního rozpočtu na rok
1997 zabezpečit i finanční prostředky
na jeho realizaci. Správní výdaje okresních
úřadů související s výplatou
příspěvku (tj. výdaje na poplatky
spojům - poštovné, poukazečné)
a ostatní by neměly přesáhnout částku
17,3 mil. Kč. Pokud bude možno v konkrétních
případech výplatu tohoto příspěvku
spojit s výplatou ostatních dávek poskytovaných
okresními úřady, sníží
se i náklady spojům (zejména poukazečné).
Pro kapitolu 313 - MPSV je třeba zajistit částku
15,7 mil. Kč na centrálně zajišťované
správní výdaje (software, tisk a distribuce
tiskopisů, školení zaměstnanců).
Realizace zákona si nevyžádá zvýšení
počtu zaměstnanců. Celkový finanční
dopad na státní rozpočet v roce 1997 tedy
představuje částku cca 213 mil. Kč.
Zvláštní část
K § 1
Ustanovení § 1 návrhu
uvádí účel zákona. Navrhuje
se zavést zvláštní dávku, která
má sociální charakter a je účelově
spjata s důsledky deregulace nájemného. V
tomto ustanovení je také zakotveno, že jde
o státní dávku.
K § 2
V ustanovení se vymezují osobní
rozsah navrhované úpravy a podmínky, za nichž
vznikne na příspěvek nárok. Pokud
jde o osobní rozsah, vychází návrh
zákona z toho, že nárok na příspěvek
bude mít ten nájemce bytu, který platí
nájemné, které je podle zvláštních
předpisů regulováno stanovením maximální
výše; nárok na příspěvek
nebudou mít tedy nájemci bydlící v
bytech bytových družstev, neboť na nájem
z těchto bytů se regulace nevztahuje a u těchto
nájemců také nedochází ke zvýšení
nájemného v souvislosti s postupnou deregulací.
Základní podmínkou
nároku na příspěvek bude zvýšení
základního nájemného proti jeho výši
platné ke dni 1. června; toto datum bylo zvoleno
proto, že ke zvýšení nájemného
dochází vždy nejdříve od 1. července.
Nárok na příspěvek samozřejmě
vznikne i tehdy, bylo-li nájemné zvýšeno
od pozdějšího data. Podmínkou nároku
na příspěvek není, že nájemné
musí být zvýšeno v maximální
možné míře, kterou předpisy o
nájemném z bytu umožňují.
Jak vyplývá z § 1 návrhu,
je příspěvek sociální dávkou,
a proto bude náležet jen v případě,
že příjem rodiny nedosahuje určitou
stanovenou částku. Tato částka se
stanoví jako součin životního minima
rodiny a koeficientu 1,60. Jde o stanovení podmínky
výše příjmů v rodině způsobem
u sociálních dávek obvyklým. Další
podmínkou pro přiznání příspěvku
je, že všechny osoby, k nimž se přihlíží
musí být v tomto bytě hlášeny
k trvalému pobytu podle příslušných
předpisů (úprava přihlíží
též k cizincům). Touto úpravou se znemožní
případné obcházení navrhovaného
zákona tím, že by se dala sociální
situace ovlivňovat pouze užíváním
bytů různými osobami. Pro nárok na
příspěvek je dále stanovena podmínka,
že všechny osoby trvale hlášené v
bytě, o nichž bude třeba zjišťovat
některé údaje pro posouzení nároku,
zejména výši příjmů, musí
souhlasit s tím, aby si příslušný
okresní úřad mohl potřebné
údaje zjišťovat nebo ověřovat;
jde v tomto případě o zákonné
prolomení ochrany osobních dat pro účely
řízení o příspěvku,
bez něhož by mohlo být řízení
o tuto dávku velmi administrativně složité,
popř. nemožné.
Navrhované ustanovení §
2 dále stanoví, že příspěvek
náleží v kalendářním měsíci
jen jednou, a upravuje postup, kdy může vzniknout
nárok na příspěvek více osobám
současně; jedná se o případy
společného nájmu bytu.
K § 3
Vzhledem k tomu, že je příspěvek
závislý na výši příjmu
v rodině, návrh stanoví, co se rozumí
rozhodným příjmem, za jaké období
se rozhodný příjem zjišťuje, a
které příjmy oprávněné
osoby a osob společně s ní posuzovaných
se do rozhodného příjmu započítávají,
a to včetně započítávání
vyjmenovaných dávek státní sociální
podpory.
Vymezení rozhodného příjmu,
rozhodného období i započitatelného
příjmu je v zásadě shodné s
vymezením uvedených úprav v zákoně
o státní sociální podpoře.
Toto řešení bylo zvoleno proto, že o příspěvku
budou rozhodovat stejné orgány jako o dávkách
státní sociální podpory, a tak bude
možné v podstatě pro dvojí účel
zjišťovat příjem uvedeným způsobem
jen jednou. Sleduje se tím značné administrativní
zjednodušení.
K § 4
Vzhledem k tomu, že se příspěvek
bude poskytovat v závislosti na nájemním
vztahu, je třeba stanovit okruh společně
posuzovaných osob tak, že jej tvoří
všechny osoby, které jsou v bytě hlášeny
k trvalému pobytu, a to bez ohledu na příbuzenský
či jiný vztah těchto osob. V naprosté
většině případů však
půjde o rodiny s příbuzenskými vztahy.
Navrhované řešení je shodné s
vymezením okruhu společně posuzovaných
osob pro příspěvek na bydlení podle
zákona o státní sociální podpoře.
Návrh zároveň umožňuje,
aby v odůvodněných případech,
kdy některá z osob je v bytě trvale hlášena,
ale byt neužívá, rozhodl okresní úřad,
že se k této osobě nepřihlíží.
Tak se zamezí nezamýšleným důsledkům
v některých případech, kdy by musel
být zamítnut nárok jen proto, že některá
z osob je sice v bytě k trvalému pobytu hlášena,
ale např. několik let již byt neužívá.
K § 5
Pro nárok na příspěvek
a jeho výši se vychází z částky
životního minima a z částky nákladů
na domácnost jako jedné z částek tvořící
životní minimum. Tyto částky se budou
posuzovat, tak jako v jiných sociálních případech
(státní sociální podpora, sociální
péče), podle zákona o životním
minimu. Zároveň se stanoví některé
principy, podle nichž se částky životního
minima budou posuzovat.
K § 6
Příspěvek se bude přiznávat
vždy na kalendářní čtvrtletí,
popř. v rámci kalendářního
čtvrtletí na dobu kratší, budou-li splněny
podmínky nároku na příspěvek
jen po tuto kratší dobu. Přiznávání
příspěvku na kalendářní
čtvrtletí, tj. opakovaně, umožní
reagovat pružně na aktuální příjmovou
situaci rodiny.
Příspěvek se bude vyplácet
- obdobně jako opakované dávky státní
sociální podpory - v měsíčních
termínech. Pouze v případech, že příspěvek
nebude dosahovat měsíční výše
100 Kč, se bude vyplácet jednou za kalendářní
čtvrtletí.
Poprvé se příspěvek
přizná na kalendářní čtvrtletí
od 1. července 1997 a naposledy ho bude možno poskytnout
za splnění podmínek na čtvrtletí
od 1. října 2000 do 31. prosince 2000.
K § 7
Ustanovení upravuje způsob
stanovení výše příspěvku.
Konstrukce příspěvku je přitom obdobná
jako u příspěvku na bydlení náležejícího
podle zákona o státní sociální
podpoře, tj. s rostoucím příjmem se
výše příspěvku snižuje.
Výše příspěvku
je konstruována v závislosti jednak na období
jednak velikosti obce. Postupem času se bude výše
příspěvku postupně snižovat,
aby tak byl vytvořen tlak na zajištění
bydlení odpovídajícího finančním
možnostem nájemců. Zohlednění
velikosti obce, v níž se nachází byt
s regulovaným nájemným, vychází
z toho, že v největších obcích
je zvýšení nájemného nejvyšší.
V konstrukci výše příspěvku
nejsou, obdobně jako v systému státní
sociální podpory, použity pevné částky,
ale částky životního minima, které
jsou podle zákona č.463/1991 Sb., o životním
minimu, valorizovány, a jejich násobky. Pokud má
rodina příjem nižší než je
životní minimum, stanoví se zákonný
předpoklad příjmu ve výši odpovídající
životnímu minimu rodiny, tzn. tak, aby příspěvek
nenahrazoval dávky sociální péče.
Ve výpočtu příspěvku
je vždy pro druhé pololetí kalendářního
roku a první pololetí roku následujícího
používána stejná částka
životního minima potřebná k zajištění
nezbytných nákladů na domácnost platná
k 1. červenci, tj. k prvnímu dni stanoveného
období, od kterého je možné na základě
rozhodnutí vlády využívat nově
stanovené propočtové koeficienty pro zvýšení
nájemného. Pokud by tyto částky ve
výpočtovém vzorci byly upravovány
při každém zvýšení částek
životního minima, zvýšila by se hranice
maximálních příspěvků
nad úroveň faktického zvýšení
základního nájemného v průměrném
bytě pro příslušný počet
osob. Aktuální částky životního
minima jsou však rozhodující pro stanovení
celkového životního minima rodiny, které
je porovnáváno s rozhodným příjmem
rodiny.
Pokud měsíční
částka je nižší než 50 Kč,
zvyšuje se příspěvek na 50 Kč.
Obdobné pravidlo platí i pro dávky státní
sociální podpory a souvisí s potřebou
zjednodušení kontaktu příjemce dávky
a výplatního místa, zejména pokud
jde o systém výplaty příspěvku
(zamezuje se poukazování velmi nízkých
částek).
K § 8 a 9
Příspěvek bude vyplácet
okresní úřad, který jej přiznal,
a to v měsíčních splátkách.
Pro nárok na příspěvek
se stanovují roční promlčecí
lhůta a stejná lhůta bude platit pro nárok
na vrácení neoprávněně vyplaceného
příspěvku.
K § 10
Návrh v § 10 zakotvuje povinnost
různých subjektů sdělovat pro potřeby
rozhodování o příspěvku údaje,
které jsou pro takové rozhodování
nezbytné. Uvedeným subjektům se ukládá
sdělovat tyto údaje bezplatně.
Další povinnost je uložena
pronajímateli bytu, neboť bez potvrzení údajů
o výši nájemného by nebylo možné
příspěvek přiznat. Pronajímatel
bytu není přitom oprávněn žádat
od nájemce za vystavení písemného
potvrzení jakoukoli úhradu.
K § 11 až 13
K rozhodování o příspěvku
budou příslušné okresní úrady
a žádat o příspěvek se bude písemnou
žádostí u příslušného
okresního úřadu a na předepsaném
tiskopisu.
V žádosti o příspěvek
musí žadatel uvést údaje potřebné
pro jeho přiznání a doložit žádost
potřebnými doklady, zejména potvrzením
o výši příjmu a potvrzením, pronajímatele
bytu, popř. dalšími doklady.
K § 14
Příspěvek, tak jak
jsou podmínky nároku na něj a jeho výši
navrhovány, se svým charakterem blíží
dávkám státní sociální
podpory, a rozhodovat o příspěvku budou rovněž
okresní úřady, které rozhodují
o dávkách státní sociální
podpory. Návrh proto stanoví, že pro nárok
na příspěvek a jeho výši se přiměřeně
použijí některá obecná ustanovení
zákona o státní sociální podpoře,
a to zejména pokud jde o vznik, zánik a změnu
nároku na příspěvek, jeho výši,
výplatu a řízení o příspěvku.
Navrhovaný způsob tak představuje řešení,
které usnadní přiznávání
příspěvku z hlediska administrativního,
umožní použití výpočetní
techniky a v určitém rozsahu i programového
vybavení, které existují na okresních
úřadech pro rozhodování o dávkách
státní sociální podpory.
K § 15
Účinnost se navrhuje v návaznosti
na úpravu výše regulovaného nájemného.