Ve smyslu § 112 odst. 4 zákona č. 90/1995 Sb.,
o jednacím řádu Poslanecké sněmovny,
předkládám poslancům následující
interpelaci poslance Rudolfa Tomíčka na ministra
dopravy a spojů Martina Římana a odpověď
ministra dopravy a spojů Martina Římana na
tuto interpelaci. Pan poslanec Rudolf Tomíček požádal
o zařazení uvedené odpovědi na pořad
schůze Poslanecké sněmovny. Interpelace a
odpověď jsou přílohami sněmovního
tisku.
Příloha
telefon 0618/23429 fax 0618/23429
Reg. poslanecká kancelář | ![]() |
Vážený pan Ing. Miloš Zeman předseda PS PČR Sněmovní 4 Praha 1 118 26 | |
Vaše značka/ze dne | Naše značka/ze dne č.j. 26/1997 | Vyřizuje Ing. Rudolf Tomíček | Sokolov 9. duben 1997 |
Vážený pane předsedo,
podávám Vaším prostřednictvím
interpelaci na ministra dopravy Ing. Martina Římana
ve věci "dlouhodobé" výluky tratě
č. 144 z důvodu její technické nezpůsobilosti.
S úctou
telefon 0618/23429 fax 0618/23429
Reg. poslanecká kancelář |
![]() |
Vážený pan Ing. Miloš Zeman předseda PS PČR Sněmovní 4 Praha 1 118 26 | |
Vaše značka/ze dne | Naše značka/ze dne č.j. 26/1997 | Vyřizuje Ing. Rudolf Tomíček | Sokolov 9. duben 1997 |
Váženy pane ministře,
interpeluji Vás ve věci "dlouhodobé"
odstávky tratě č. 144 - Krásný
Jez - Chodov.
Je pravdou, že původně bylo hovořeno
o rušení tratě, ale následnou korespondencí
s SDC Karlovy Vary, OPŘ Plzeň a s Vámi osobně
(Váš dopis č.j. 120583/97-KMI ze dne 31. 1.
1997) jsem dostal kvalifikovanou dopověď, že
se jedná pouze o "dlouhodobou" výluku
provozu.
Při dalších jednáních jsem byl
však informován, že ČD s žádnou
opravou této trati nepočítají a vše
je jen krycí manévr. Dle dalšího materiálu
- Projekt řízených změn ČD
a dle vyjádření OPŘ Plzeň však
stejně bude následovat zrušení této
tratě.
Původně bylo jednáno i ve smyslu - sežeňte
peníze na opravu, pak budeme trať provozovat. Nyní
však proběhlo jednání s firmou Stasis
a navrhuje se provozování tratě, ale s tím,
že bude placeno 6 500,- Kč místo 555,- Kč
od vozové jednotky. Navíc mi bylo na OPŘ
v Plzni panem náměstkem Vízkem řečeno,
že stejně počítají s tím,
že na tyto podmínky firma Stasis a ostatní
nepřistoupí a trať bude uzavřena.
Domnívám se, že v tomto případě
se jedná o porušení zákona č.
266/94 Sb. - O drahách, s cílem získat
finanční prostředky nebo jiný prospěch
na úkor práv jiných právnických
či fyzických osob.
Zastavení provozu na této trati povede k její
okamžité likvidaci. Chci jen dodat, že provoz
na této trati stále roste. Zastavením provozu
na této trati dojde k omezení hospodářské
aktivity a následným nepříjemným
dopadem do sociální oblasti.
Proti dlouhodobé odstávce se vyjádřili
podnikatelé, města Horní Slavkov a OÚ
též souhlas nevyslovil. Nesouhlas vyslovila i Správa
CHKO Slavkovský les. Petiční listina občanů
obsahuje 1232 podpisů proti uzavření trati.
Přechod na silnici znamená vyvolání
následných oprav cest ve výši téměř
60 mil. Kč.
Řešením by bylo oddálení "dlouhodobé"
výluky této tratě o 1 rok s tím, že
je nutno buď sehnat peníze popř. řešit
problém tratě privatizací. Podobná
situace je i kolem tratě č. 145 Sokolov - Kraslice.
Interpeluji Vás tedy v této věci a žádám
Vás o zaujetí stanoviska.
S pozdravem
![]() |
MINISTR DOPRAVY A SPOJÙ ČESKÉ REPUBLIKY Ing. MARTIN ŘÍMAN |
V Praze dne 14. 5. 1997
Č.j.: 14/97-P
Vážený pane,
v příloze zasílám souhrnnou odpověď
k interpelacím č. 215, 216, 218 poslance Ing. R.
Tomíčka ve věci železniční
tratě Loket - Krásný Jez.
S pozdravem
Vážený pan
Miloš Zeman
předseda Poslanecké sněmovny ČR
Praha
Věc: Interpelace čís. 216 - výluka
tratě čís. 144
České dráhy s.o. neporušují zákon
čís. 266/1994 Sb., o dráhách s cílem
"získat finanční prostředky nebo
jiný prospěch na úkor práv jiných
právnických či fyzických osob".
V nákladní železniční přepravě
na rozdíl od přepravy osob se neuplatňuje
regulace cen za přepravu. Cena za železniční
přepravu zboží je cenou smluvní. Firma
Stasis a.s. je rozhodujícím klientem ČD na
regionální dráze Krásný Jez
- Loket n.O. - Nové Sedlo u Lokte. Obchodně - provozní
ředitelství v Plzni má proto na provozování
drážní dopravy ve styku s vlečkou Stasis
uzavřenou vlečkovou smlouvu a i její dodatek.
Z dodatku ke smlouvě vyplývá, že se
od 1. 6. 1997 mění tarifní stanice a sjednává
se cena za obsluhu vlečky z nové tarifní
stanice tj. ze stanice Chodov. Cena za jednu obsluhu vlečky
tj. za jízdu tam a zpět v úseku Chodov -
vlečka Stasis o délce 30 km, je dohodnuta bez ohledu
na počet přistavovaných a odsunovaných
nákladních vagonů a činí 4970,-
Kč. Předpokládají se tři obsluhy
za týden.
Tato cena odpovídá výši skutečných
nákladů na vlečkový provoz. Nejedná
se tedy v žádném případě
o získání prostředků nebo jiného
prospěchu na úkor jiné právnické
nebo fyzické osoby, ale o smluvní vztah mezi dopravcem
a přepravcem k provedení přepravy za smluvní
cenu.
Jde o aplikaci nové úpravy smluvních vztahů
s uživateli nákladní dopravy Českých
drah na všech regionálních drahách platné
od 1. června 1997. Smluvní změny přepravních
a tarifních podmínek pro podej a výdej vozových
zásilek vytvářejí předpoklady
ke snížení vlastních nákladů
ČD. Na tratích s nízkým obratem zásilek
jsou tato opatření doprovázena i výrazným
omezením počtu míst, resp. stanic, veřejně
a tarifně dostupných libovolnému zákazníkovi.
To se týká zejména případů,
kdy nákladní doprava ČD používá
určitou část regionální dráhy
výhradně jen za účelem uspokojení
přepravních potřeb konkrétního
zákazníka, což je i případ obsluhy
vlečky Stasis a.s. Horní Slavkov.
Nutno ale zdůraznit, že problematika zachování
možnosti přepravy zboží do a ze závodu
Stasis po železnici není prioritně otázkou
ceny za přepravu, nýbrž otázkou provozuschopnosti
regionální dráhy k níž je vlečka
Stasis připojena.
Pokud jde o trať regionální trať Sokolov
- Kraslice, při současné finanční
situaci jsou podmínky pro udržení její
provozuschopnosti z hlediska technického stavu do 31. 5.
1998. Nezbytnou opravu vyžadují zejména železniční
svršek v úseku Oloví - Kraslice a mosty v úseku
Rotava - Kraslice.