Ve smyslu § 112 odst. 4 zákona č. 90/1995 Sb.,
o jednacím řádu Poslanecké sněmovny,
předkládám poslancům následující
interpelaci poslankyně Hany Orgoníkové na
předsedu vlády Václava Klause a odpověď
předsedy vlády Václava Klause na tuto interpelaci.
Paní poslankyně Hana Orgoníková požádala
o zařazení uvedené odpovědi na pořad
schůze Poslanecké sněmovny. Interpelace a
odpověď jsou přílohami sněmovního
tisku.
Příloha
Evidenční číslo interpelace: 229
POSLANEC
POSLANECKÉ SNĚMOVNY
PARLAMENTU ČESKÉ REPUBLIKY
V Praze dne 17. 4. 1997
V Praze 16. dubna 1997 |
Vážený pane předsedo vlády,
na IV. světové konferenci o ženách v
Pekingu byla přijata Akční základna
jako základní dokument, kde jsou vyjmenovány
oblasti kritického zájmu pokud jde o postavení
žen ve společnosti, spolu s požadovanými
opatřeními, která je třeba v jednotlivých
zemích na různých úrovních
učinit. I Česká republika se k tomuto dokumentu
přihlásila tím, že vládní
delegace přijala účast na této konferenci
OSN. Zavázala se tak vzít na sebe povinnosti, které
vyplývají ze závěrů pekingské
konference a které jsou konkrétně specifikovány
právě v Akční základně.
Povinností vlády je předkládat každý
čtvrtý rok zprávu pro Výbor expertů
pro dodržování Konvence o odstranění
všech forem diskriminace žen.
Podle dostupných informací probíhá
jednání mezi Ministerstvem práce a sociálních
věcí ČR a Ministerstvem zahraničních
věcí ČR ohledně vyjasnění
kompetencí v oblasti rovnosti žen a mužů
a stanovení celostátní gesce. Bylo by ku
prospěchu věci, kdyby se tato jednání
mezi oběma ministerstvy urychlila a byla jednoznačně
stanovena zodpovědnost některého z nich za
tuto oblast. Jinak totiž hrozí, že, tak jako
u dalších důležitých dokumentů
(Konvence o odstranění všech forem diskriminace
ženy, Nairobské výhledové strategie
a další) se k nim naše republika přihlásí
pouze proklamativně a žádné praktické
kroky a opatření nebudou učiněny.
Vážený pane předsedo vlády, poněvadž
dosud nejsou vyjasněny kompetence mezi výše
zmíněnými ministerstvy, obracím se
na Vás, abyste mi odpověděl na tyto konkrétní
dotazy:
1. Zabývala se vláda závěry ze 4.
světové konference o ženách a její
Akční základnou? Pokud ano, jaké byly
závěry (viz další otázky), pokud
ne, kdy se touto problematikou bude zabývat?
Podotýkám, že není možné
vše vyřešit pouhým projednáním
dokumentů 4. světové konference, ale je třeba
přijmout konkrétní opatření
tak, jak k tomu tyto dokumenty zavazují.
2. V jakém stadiu je příprava realizační
strategie Akční základny v České
republice?
Jak uvádím výše, a to pouze pro oživení
Vaší paměti, doposud není určen
ani gestor pro plnění přijatých závěrů,
dosud nikdo nerozpracoval tyto závěry do podmínek
naší republiky. Pouhá snaha monitorovat situaci
a získat přehled, otázky postavení
žen nevyřeší.
3. Počítá vláda s uvolněním
potřebných prostředků ze státního
rozpočtu na realizaci závěrů Akční
základny?
Závěry a doporučení, uváděná
v Akční základně, apelují na
vlády, aby přehodnotily rozpočet a zohlednily
v něm i potřebné financování
konkrétních aktivit pro řešení
otázek postavení žen a realizaci přijatých
závěrů ze světové konference
v Pekingu i ostatních mezinárodních dokumentů.
Tyto prostředky by měly být zřetelně
vyčleněny pro dané účely, nelze
pouze alibisticky konstatovat, že v rámci rezortních
rozpočtů je i s těmito výdaji počítáno.
Je třeba, aby byl o vynaložení prostředků
jasný přehled a snadná kontrola čerpání.
4. Jak se Česká republika zapojí do realizace
Akční základny v rámci OSN, konkrétně
ve smyslu závěrů 3. výboru 51. zasedání
Valného shromáždění OSN, které
se zabývalo konferencí v Pekingu? Projednávala
vláda tyto závěry a s jakým výsledkem?
5. Valné shromáždění OSN mělo
v r. 1996 a dále v r. 1998 a 2000 provést kontrolu
realizace Akční základny. Jak byla v rámci
tohoto hodnocení posouzena v uplynulém roce naše
republika? Jaká opatření byla, na základě
tohoto hodnocení, pro Českou republiku přijata?
Jsou projednávány podněty z jednání
Komise pro postavení žen (CSW), která je výkonnou
komisí Hospodářské a sociální
rady OSN a v níž se ČR účastní
jako pozorovatel? Bude naše republika podporovat snahy na
vytvoření funkce poradce generálního
tajemníka OSN pro otázky realizace Akční
základny? (Bylo by to nanejvýš potřebné.)
6. V Akční základně se hovoří
o nutnosti formulovat veřejnou politiku v oblasti ženské
problematiky. Jak se na tom podílejí orgány
státní správy? Jaká opatření
k zajištění a ke zlepšení státní
administrativy pro pokrok žen se připravují?
7. Uvažuje vláda o zavedení systematického
monitorování a statistického sledování
otázek postavení žen u nás?
Již s ohledem na potřebu sjednotit metodiku a ukazatele
statistiky v souvislosti s naší snahou o včlenění
se do EU jde o závažný problém. V Akční
základně je této problematice věnována
značná pozornost a vládám se ukládá
se tím zabývat. Jsou zde důležité
pasáže, týkající se požadavků
právě na statistické sledování.
Jmenovitě strategický cíl H. 3. nese název
"Vytvořit a rozšířit údaje
a informace rozdělené podle pohlaví pro plánování
a vyhodnocování".
Jako opatření k tomu je v dokumentu uváděn
požadavek, aby národní, regionální
a mezinárodní statistické služby a příslušné
vládní úřady ve spolupráci
s výzkumnými a dokumentačními organizacemi:
- zajistily, aby byly shromažďovány, sestavovány,
analyzovány a prezentovány statistické údaje
o jednotlivcích podle pohlaví a věku, které
budou odrážet problémy, spory a otázky
vztahující se k mužům a ženám
ve společnosti
- tyto údaje budou pravidelně shromažďovat,
sestavovat, analyzovat a prezentovat, aby mohly být využity
v politice a při plánování
- zahrnout centra pro studia žen a výzkumné
organizace do rozvoje a testování příslušných
indikátorů a výzkumných metod
- stanovit nebo jmenovat zaměstnance pro posílení
programů provádějících statistiku
podle pohlaví a zajistit koordinaci v této oblasti
- vyvinout potřebné metody pro nově pojatá
sledování problematiky žen
- vést časové údaje v této
oblasti
- posílit v tomto smyslu statistické systémy
a začlenění analýzy podle pohlaví.
Na vládách se pak v Akční základně
požaduje, aby zajistily pravidelnou výrobu statistické
publikace o pohlaví a aby byla pravidelně přezkoumávána
adekvátnost oficiálního statistického
systému z hlediska pokrytí uváděných
požadavků.
Jak z výše uvedeného vyplývá,
jsou u nás v tomto ohledu značné rezervy.
Na základě zkušeností se získáváním
potřebných statistických dat o otázkách
žen a jejich postavení ve společnosti je třeba
konstatovat, že v ČR neexistuje systematické
statistické sledování této problematiky
a od pana předsedy ČSÚ k tomu ani nebude
vůle. To je však, vážený pane premiére,
Váš úkol, přesvědčit pana
předsedu ČSÚ, že bude muset tuto oblast
řešit, aby byl systémový přehled
o problematice obou pohlaví. Nechci být zlomyslná,
ale myslím si, že si pan předseda ČSÚ
bude muset také přečíst Akční
základnu.
Vážený pane premiére, děkuji
Vám za odpověď.
V Praze dne 13. května 1997 | |
Čj. 28271/97-OVA |
Vážený pane předsedo,
v příloze Vám zasílám k dalšímu
sněmovnímu využití odpověď
na interpelaci poslankyně Hany Orgoníkové
ve věci postavení žen ve společnosti
(evidenční číslo interpelace 229).
S pozdravem
Příloha
Vážený pan
Ing. Miloš Zeman
předseda Poslanecké sněmovny
Parlamentu České republiky
Praha
V Praze dne 13. května 1997 | |
Čj. 28271/97-OVA |
Vážená paní poslankyně,
k Vaší interpelaci ve věci rozpracování
a plnění závěrů 4. Světové
konference o ženách a celkového řešení
otázek postavení žen v české
společnosti uvádím:
Česká republika jako většina demokratických
států světa přijala mezinárodní
závazky na ochranu žen ratifikací Úmluvy
o odstranění všech forem diskriminace žen
a řady dalších konvencí. Vláda
se snaží naplňovat všechna jejich ustanovení
ve své každodenní činnosti. Pravidelná
zpráva o provádění této Úmluvy
byla podána v roce 1994 a další bude podána
v roce 1998 v souladu s plánem činnosti kontrolních
orgánů Úmluvy.
Česká republika se jako řádný
člen Organizace spojených národů rovněž
zúčastnila 4. Světové konference o
ženách v Pekingu. Připravila pro tuto konferenci
a předložila jejím delegátům
podrobnou zprávu reálně popisující
postavení ženy v současné české
společnosti. Přitom poukázala na řadu
opatření přijatých ve prospěch
žen a rovného zacházení po roce 1989
a naznačila směry dalšího úsilí
vlády v této oblasti.
Aniž bych tím chtěl jakkoliv snižovat
váhu závěrečných dokumentů
přijatých zmíněnou konferencí,
předpokládám, že se mnou shodnete v
názoru, že samotná konference, přijaté
Prohlášení a navazující Akční
platforma formulovala požadavky na řešení
ženských práv a mnohdy skutečně
neutěšené situace v postavení ženy
především v zemích rozvojového
světa. Nutno mít na paměti, že tyto
dokumenty jsou výsledkem globálního kompromisu
vlád reprezentujících země s různou
úrovní ekonomického, sociálního
a kulturního rozvoje, s odlišnými náboženskými,
historickými a morálními tradicemi. Řekněme,
že stanoví celosvětově sdílené
hodnoty a minimální standardy. Pokud se na Akční
platformu podíváte blíže, zjistíte,
že řada v ní deklarovaných práv
a zásad je pro Českou republiku naprostou samozřejmostí.
Jsem přesvědčen, že pokud má
Česká republika řešit některé
otázky zvláštní ochrany ženy resp.
zajištění rovných příležitostí
mužů a žen, bude řešit problémy
obdobné problémům ekonomicky vyspělých
a civilizovaných zemí Evropy a světa.
Některá nedávná srovnání
úrovně sociálně ekonomické
a právní ochrany ženy a záruk rovného
zacházení mužů a žen dokonce naznačila,
že situace v České republice je v určitých
ohledech na vyšší úrovni než v některých
zemích Evropské unie. Zároveň však
nutno přiznat, že např. o cca 25% nižší
průměrná výdělková úroveň
žen nebo určitá nevyváženost zastoupení
žen v některých odvětvích je
stejným problémem jak v zemích Evropské
unie tak v České republice.
Tím nechci říci, že se vláda
vzdává závazku posoudit a pokud bude potřeba
i realizovat ty závěry pekingské konference,
které budou pro Českou republiku relevantní.
Považuji však za potřebné zdůraznit,
že otázky vyplývající z pekingských
dokumentů nebudou posuzovány izolovaně, ale
v širších souvislostech procesu evropské
integrace a přípravy na vstup České
republiky do Evropské unie a dalších západoevropských
struktur.
Jak známo, v členských zemích EU je
otázce postavení žen a jejich rovného
zacházení s muži věnována zvýšená
pozornost od samotného založení EHS v 50. letech,
kdy byly základní principy rovného zacházení
mezi muži a ženami zakotveny v samotné Římské
smlouvě. Politika rovných příležitostí
pro muže a ženy byla a do budoucna zůstává
jednou ze stěžejních politik Evropských
Společenství. V rámci procesu aproximace
práva připravuje vláda kroky k zajištění
souladu práva a praxe ČR s požadavky 7 směrnic
ES o rovnosti v zacházení v oblasti odměňování,
pracovních podmínek a přístupu k zaměstnání,
sociálního zabezpečení a plnění
rodinných povinností.
Současně je zvažována účast
ČR ve střednědobém Akčním
programu o rovných příležitostech pro
muže a ženy v EU. Ten je kromě pomoci k praktickému
uplatnění normativních instrumentů
ES zaměřen např. na odstranění
sexuální segregace trhu práce, podporu podnikatelských
aktivit žen, podporu rovnováhy zastoupení obou
pohlaví v decisivních orgánech, na uspořádání
pracovního a rodinného života žen a mužů,
na ochranu jejich důstojnosti na pracovišti a ve společnosti
a na efektivní uplatňování a vymáhání
práv žen. Zvýšená pozornost ochraně
žen je věnována i v oblasti justice a vnitřního
pořádku (zejména v boji proti násilí
vůči ženám, obchodu se ženami a
"sexuální turistice"). Do řešení
otázek rovných příležitostí
se ČR zapojuje i v rámci Rady Evropy nebo Organizace
pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD).
Z uvedeného zcela zřetelně vyplývá,
že problematikou postavení ženy a jejího
rovného postavení s muži se vláda a
její jednotlivá ministerstva intenzívně
zabývají v rámci různých legislativních
a jiných operativních prací. Úlohu
státu přitom spatřují především
v přijetí odpovídajících zákonů
a právních předpisů zaručující
rovná práva a stejné příležitosti
žen a mužů a vytvoření předpokladů
pro jejich naplnění.
Skutečností je, že podle tzv. kompetenčního
zákona není problematika postavení žen
resp. rovných příležitostí pro
ženy a muže výslovně svěřena
žádnému ministerstvu či ústřednímu
orgánu. Doposud postupují jednotlivé resorty
v dané oblasti víceméně samostatně
s využitím obvyklých forem vzájemné
spolupráce. Vzhledem k tomu, že se jedná o
typicky multidisciplinární oblast zahrnující
prakticky všechny aspekty společenského života,
zabývají se jí všichni členové
vlády v rámci daných kompetencí.
Nutno přiznat, že v uplynulém roce (mj. i v
návaznosti na přijaté pekingské dokumenty
a na postupující přípravy integrace
ČR do EU) pocítily některé resorty,
zejména ministerstvo zahraničních věcí,
naléhavou potřebu systematické spolupráce
mezi resorty, převzetí vnitrostátní
odpovědnosti za řešení dílčích
otázek rovných příležitostí
a nutnost zajistit přesnější koordinaci
různorodých aktivit.
Vláda zastává názor, že není
nezbytně nutné vytvářet v soustavě
státních orgánů ČR k řešení
dané problematiky zvláštní orgán
státní správy. Zvažují se ale
jiné vhodné modely institucionálního
řešení. Jako nejschůdnější
se jeví pověřit funkcí koordinátora
Ministerstvo práce a sociálních věcí,
kterému podle zákona č. 2/1969 Sb. patří
do kompetence mj. péče o pracovní podmínky
žen a mladistvých, právní ochrana mateřství,
péče o rodinu a děti. Ostatní resorty
by měly v rámci zvláštní meziresortní
komise tomuto ministerstvu poskytovat veškerou potřebnou
součinnost a samy nést odpovědnost za vnitrostátní
řešení dílčích otázek
týkajících se rovných příležitostí
a zvláštní ochrany žen. Těmito
úvahami se však bude vláda teprve zabývat
na některém z nadcházejících
zasedání.
Po usnesení vlády o nejvhodnějším
institucionálním zajištění této
agendy, bude jedním z prvních úkolů
pověřeného gestora spolu se zainteresovanými
resorty rozpracování Akční platformy
4. světové konference o ženách v podmínkách
České republiky. Předpokládám,
že do konce roku 1997 vláda projedná zprávu
o rozpracování a stavu naplňování
závěrečných doporučení
4. světové konference o ženách s návrhy
na další postup v této oblasti, a to včetně
uvolnění potřebných finančních
prostředků, bude-li to nezbytné.
Z výše uvedeného vyplývají i
odpovědi na Vaše jednotlivé dotazy:
1. Vláda se závěry 4. světové
konference o ženách a její akční
platformou ve stručnosti seznámila v listopadu 1995
při projednávání zprávy o průběhu
a výsledcích konference. Podrobněji se zatím
touto problematikou nezabývala.
2. V blízké době bude stanoven gestor a mechanismus
pro rozpracování a řešení otázek
rovných příležitostí pro muže
a ženy. V rámci toho budou posouzeny i dokumenty přijaté
pekingskou konferencí.
3. V návaznosti na rozpracování závěrů
těchto dokumentů vláda vyčlení
- bude-li to nezbytné - finanční prostředky
na konkrétní aktivity k řešení
naléhavých otázek postavení žen
a rovných příležitostí pro ženy
a muže.
4. Ten resort, který bude pověřen koordinací
aktivit v oblasti rovných příležitostí,
bude vycházet i z rezoluce č. 51/69 o dalším
postupu při plnění závěrů
pekingské konference vypracované a přijaté
na 51. zasedání Valného shromáždění
OSN.
5. Valné shromáždění OSN při
svých souhrnných hodnoceních zpravidla vychází
z informací získaných od jednotlivých
zemí. Jelikož Česká republika zatím
své informace neposkytla, není součástí
hodnocení. Konkrétní hodnocení jednotlivých
zemí, pokud jde o implementaci závěrů
pekingské konference, VS OSN zatím nevydalo. Česká
republika není členem Komise pro postavení
ženy, nicméně její jednání
pravidelně sleduje. Otázka vytvoření
postu poradce generálního tajemníka OSN pro
otázky Akční platformy zůstává
dosud otevřena a je předmětem diskusí.
ČR k ní dosud nezaujala jednoznačný
oficiální postoj.
6. Předpokládám, že na formulaci veřejné
politiky v oblasti rovných příležitostí
se budou svým dílem aktivně podílet
jak vládní instituce a Parlament, tak především
rozličné nevládní organizace, a společně
budou nalézat řešení existujících
nebo nově nastalých problémů.
7. Pokud jde o metodiku a ukazatele statistiky, nemohu se v žádném
případě ztotožnit s Vaším
hodnocením situace v ČR. Podněty OSN ke statistickému
sledování postavení žen (včetně
Vámi citovaného "strategického cíle
H3") jsou natolik obecné, že nelze na jejich
základě vybudovat systém, který by
postihoval celou problematiku a ještě byl kompatibilní
pro mezinárodní, zatím nedefinované
srovnání.
I bez Akční platformy z pekingské konference
se však naše statistika velmi rychle vyvíjí
a zdokonaluje v rámci přípravy na vstup ČR
do Evropské unie, který si bez přizpůsobení
naší statistiky požadavkům EU lze těžko
představit. Ve svých zjišťováních
již nyní postupuje ČSÚ a ostatní
resorty podle mezinárodně uznávaných
metodik, především metodiky, terminologie a
klasifikace EUROSTATu, jakož i statistik mezinárodních
organizací jako jsou OSN, OECD nebo Mezinárodní
organizace práce.
Ve Statistické ročence ČR vydané v
roce 1996 existuje již členění podle
pohlaví (viz statistika obyvatelstva, území,
školství, sportu, kriminality, zdravotnictví
a především statistika práce). Kromě
ČSÚ jsou statistické údaje sbírány
příslušnými resorty.
Splnění požadavku na "systematické
monitorování a statistické sledování
otázek postavení žen" ovšem předpokládá,
že sebrané údaje bude někdo vyhodnocovat.
Pouze na základě konkrétní specifikace
údajů potřebných pro vyhodnocení
"problémů, sporů a otázek vztahujících
se k mužům a ženám ve společnosti"
je možno přistoupit k budování monitorovacího
systému. Část požadavků bude
možné uspokojit speciálním tříděním
výsledků dosavadních statistických
zjišťování ČSÚ nebo jen
malým doplněním jejich obsahu.
K tomu mohu závěrem jen znovu navázat na
úvodní poznámky konstatováním,
že pokud z rozboru pekingských dokumentů vyplyne
potřeba na doplnění či rozšíření
stávajících statistik z hlediska pohlaví,
budou se tomu příslušné resorty včetně
ČSÚ věnovat.
S pozdravem
Vážená paní
Ing. Hana Orgoníková
poslankyně Poslanecké sněmovny
Parlament České republiky