Předkládá se: | Obsah: |
Na základě zákona č. 569/91 Sb. | I. Usnesení vlády |
o Pozemkovém fondu ČR | II. Důvodová zpráva |
III. Výchozí údaje | |
IV. Návrh rozpočtu | |
V. Usnesení dozorčí rady |
Předkládá:
Prof. Ing. Václav Klaus, CSc.
předseda vlády
Zpracoval:
Ing. Josef Lux
místopředseda vlády a
ministr zemědělství ČR
Vláda
I. schvaluje stanovisko k návrhu rozpočtu
Pozemkového fondu České republiky na rok
1997 (dále jen "návrh rozpočtu")
uvedené v příloze tohoto usnesení
(dále jen "stanovisko");
II. ukládá místopředsedovi
vlády a ministru zemědělství předložit
návrh rozpočtu spolu se stanoviskem předsedovi
Vlády k podpisu;
III. pověřuje
1. předsedu vlády předložit návrh
rozpočtu spolu se stanoviskem předsedovi Poslanecké
sněmovny Parlamentu České republiky,
2. místopředsedu vlády a ministra zemědělství
a předsedu prezidia Pozemkového fondu České
republiky odůvodnit stanovisko při projednávání
návrhu rozpočtu v Poslanecké sněmovně
Parlamentu České republiky.
Provedou:
předseda vlády,
místopředseda vlády a ministr
zemědělství a předseda prezidia
Pozemkového fondu České republiky
Prezidium Pozemkového fondu České republiky
předložilo vládě podle § 6 zákona
České národní rady č. 569/1991
Sb., o Pozemkovém fondu České republiky,
ve znění zákona České národní
rady č. 546/1992 Sb., návrh rozpočtu Pozemkového
fondu České republiky na rok 1997.
Vláda projednala návrh rozpočtu Pozemkového
fondu České republiky na rok 1997 najednání
své schůze dne 18. června 1997 s těmito
připomínkami.
l. upozorňuje, ze dosud není rozhodnuto jakou formou
budou vypořádány náhrady v letošním
roce a dalším období,
2. požaduje urychlené řešení privatizace
HMZ z důvodu nehradit v budoucnu výdaje spojené
s údržbou a opravami,
3. upozorňuje, že nárůst provozních
a investičních nákladů není
v souladu s restriktivními opatřeními Ve
státní správě přijaté
usnesením Vlády ze 16, dubna 1997 č. 228
a č. 229.
V souladu se zákonem ČNR č. 569/1991 Sb.
o Pozemkovém fondu České republiky předkládá
prezidium Pozemkového fondu České republiky
vládě k projednání návrh rozpočtu
Pozemkového fondu České republiky na rok
1997 před jeho předložením Poslanecké
sněmovně Parlamentu ČR.
Rozpočet předpokládá příjmy
ve výši 1 360 mil. Kč a výdaje ve výši
4 454,4 mil, Kč. Celková finanční
bilance PF ČR je aktivní + 1 137,9 mil. Kč.
V návrhu rozpočtu jsou použity výchozí
údaje ze skutečnosti roku 1996 (shodné s
uzávěrkou roku 1996). Při konstrukci provozních
a investičních výdajů jsou použity
údaje roku 1996 s předpokládaným minimálním
nárůstem (8%). V případě výraznějšího
pohybu nárůstu cen lze očekávat překročení
rozpočtových položek. V těchto položkách
není počítáno s rezervami (např.
uvažované úpravy nájemného od
1.7.97 a pod.).
Pozemkový fond ČR byl zřízen zákonem
č. 569/91 Sb. o Pozemkovém fondu ČR. Jeho
hlavními úkoly je zajistit správu zemědělských
nemovitostí vymezených zákonem o půdě,
poskytovat náhrady oprávněným osobám
v souladu s ustanovením téhož zákona
a privatizovat státní zemědělský
majetek v souladu s rozhodnutími o privatizaci.
I. Hlavní úkoly Pozemkového fondu ČR
1. Úsek privatizace
Pozemkový fond ČR převzal do 31. 12. 1996
k realizaci standartními metodami (přímé
prodeje, veřejné soutěže a dražby,
bezúplatné převody na obce, prodej na kapitálovém
trhu) majetek v účetní hodnotě 25
207 mil. Kč v dále uvedené struktuře:
Metoda privatizace | Hodnoty majetku předané PF ČR k realizaci(tis.Kč) | Realizované hodnoty majetku(tis.Kč) | Kupní cena(*) (tis Kč) |
přímý prodej | 17 894 511 | 12 261 139 | 7 017 606 |
bezúplatný převod | 2 125 014 | 1 608 770 | 0 |
veřejná dražba | 2 235 729 | 1 158 103 | 204 081 |
veřejná soutěž | 2 294 818 | 1 303 918 | 977 040 |
akciová společnost | 657 382 | 657 382 | 0 |
Celkem | 25 207 454 | 16 989 312 | 8 198 727 |
(*) Kupní cena celkem, která se v jednotlivých
formách privatizace snižuje a člení
do jednotlivých let podle charakteru splátkového
režimu a počtu let splátek.
Předpokládá se, že v roce 1997 se bude
ještě privatizovat majetek v účetní
hodnotě 9 204 mil. Kč, z toho:
- majetek z privatizačních projektů | 3 247 mil. Kč |
zahrnující závlahy | 1 922 mil. Kč |
ostatní(zakladatel MZe a MO) | 1 325 mil. Kč |
- majetek ve správě PF ČR | 5 300 mil. Kč |
- akcie v nominální hodnotě | 657 mil. Kč |
K 1. 1. 1996 bylo na účtu Pozemkového fondu
ČR 1 176 074 ks akcií v nominální
hodnotě 1000 Kč, tj. 1 176 074 000 Kč.
V průběhu roku 1996 bylo prodáno nebo bezúplatně
převedeno 521 406 ks akcií v nominální
hodnotě 521 406 000 Kč za 31 028 672 Kč (z
toho 111 468 ks bylo převedeno na PGRLF, bezúplatně
převedeno na obce a oprávněným osobám
celkem 68 063 ks).
K 1. 1. 1997 zůstává na účtu
Pozemkového fondu ČR podle výpisu ze SCP
657 382 ks akcií v nominální hodnotě
1000 Kč.
2. Úsek restitucí
Pozemkový fond ČR poskytuje podle § 18a zákona
o půdě náhrady oprávněným
osobám v případech, kdy je povinnou osobou
obec nebo okresní úřad, nebo kdy před
privatizací nebo likvidací státního
podniku, případně právnické
osoby, jejímž zakladatelem je stát, nebyly
nároky oprávněných osob vypořádány
a tyto závazky vůči nim převzal PF
ČR smlouvou o převzetí dluhu. Podle §
20, odst. 2 zákona o půdě poskytuje PF ČR
náhradu v případě, ze nelze zjistit
právnickou osobu, která věci uvedené
v odst. 1 převzala, nebo jestliže tato právnická
osoba zanikla.
Náhrada spočívá v převodu nemovitostí
ve vlastnictví státu a správě PF ČR,
nebo v poskytnutí hotovosti ve výši do 10 000
Kč a cenných papírů, které
nemají povahu státních dluhopisů (akcie
RIF a.s.). Nabyvatelé majetku privatizovaného PF
ČR mohou uhradit jeho kupní cenu nevypořádanými
nároky na náhrady ze zákona o půdě.
Takto lze použít na principu dohody o vzájemném
započtení pohledávek dosud nevypořádané
nároky na náhrady vůči obcím,
okresním úřadům a Pozemkovému
fondu ČR (§ 18a, § 20). Za těchto podmínek
lze takto hradit i jiné pohledávky, které
má PF ČR vůči oprávněným
osobám.
Pozemkový fond ČR rovněž podle §
17 odst. 3 písm. a) zákona o půdě
může převést nemovitosti ve vlastnictví
státu do vlastnictví oprávněných
osob jako náhradu podle § 14 až 16 a § 20
zákona o půdě.
K 31. 10. 1996 Pozemkový fond ČR
- převedl nemovitosti jako náhrady v ceně | 5 319 421 tis.Kč |
- poskytl náhrady v hotovosti | 106 400 tis.Kč |
- převedl akcie RIF a.s. v nominální hodnotě | 2 585 944 tis.Kč |
- započetl pohledávky oprávněných osob v hodnotě | 81 600 tis.Kč |
K témuž dni činí dosud nevypořádané náhrady za obce, okresní úřady a státní podniky | 5 900 686 tis.Kč |
z toho předpoklad plnění v roce 1997 činí | 3 500 000 tis.Kč |
(pokud PF ČR bude mít k dispozici cenné papíry pro finanční náhradu) |
Pozemkový fond ČR v případě,
kdy podle § 11 odst. 1 zákona o půdě
nelze pozemky nebo jejich části oprávněné
osobě vydat, převede jí bezúplatně
jiné pozemky ve vlastnictví státu. Stejně
postupuje v případech nároků podle
§ 11 odst. 3, § 12 nebo § 15 odst. - zákona
o půdě.
K 31. 10. 1996 Pozemkový fond ČR převedl bezúplatně pozemky z vlastnictví státu | |
ve výměře | 7 511 ha |
v ceně | 451 313 tis.Kč |
K témuž dni činily nevypořádané nároky na náhrady | 60 608 ha |
z toho předpoklad plnění pro rok 1997 činí | 15 000 ha |
3. Úsek správy majetku
Pozemkový fond ČR pronajímal k 30. 9. 1996
celkem 948 973 ha zemědělské půdy
a ostatního nemovitého majetku (budov a staveb -
podle účetní evidence 43 000 objektů)
formou 37 015 ks nájemních smluv (z celkového
počtu cca 55 000, z nichž část byla
ukončena v průběhu činnosti PF ČR).
Objem pronajímaného nemovitého majetku se
v průběhu doby existence PF ČR mění
v závislosti na postupném uzavírání
nájemních smluv v počáteční
fázi činnosti PF, projevujícím se
nárůstem na takřka současnou úroveň,
až do konce roku 1994.
Od té doby dochází prakticky k vyrovnání
přírůstku objemu pronajatých nemovitostí
s úbytkem v souvislosti s vydáváním
restitucí nebo náhrad.
Vývoj příjmů z pronájmů:
1992 | 709 tis. Kč |
1993 | 201 260 tis. Kč |
1994 | 371 281 tis. Kč |
1995 | 378 791 tis. Kč |
1996 | 346 954 tis. Kč |
Součástí příjmů z pronájmů
je i pronájem práva myslivosti na pozemcích
ve správě PF ČR (8,7 mil.Kč/rok).
Celkový předpis nájemného od počátku
činnosti fondu činí cca 1.3 mld. Kč.
Výše nájemného je ve smyslu zákona
č. 229/1991 Sb. ve znění později platných
změn a doplňků a interních metodických
pokynů stanovena dohodou. To znamená, že v
mnoha případech (nízká bonitní
cena pozemku, stavba či budova v neuspokojivém stavebnětechnickém
stavu, pronájmy pro státní rozpočtové
organizace, pronájmy nemovitostí, o něž
za obvyklé nájemné není zájem
a pod.) nedosahuje ani 1 % z hodnoty pronajímaného
nemovitého majetku.
Dalším zdrojem příjmu jsou výnosy
z převodů pozemků ve smyslu § 17 odst.
3 písm. c) na osoby, které mají dle schválené
stavební dokumentace uskutečnit výstavbu.
Od doby činnosti PF ČR bylo takto převedeno
formou 240 kupních smluv celkem 27,8 ha ZPF za úhrnnou
částku 210,2 mil.Kč.
Sekcí správy nemovitostí byly rovněž
realizovány 302 směnné smlouvy, v jejichž
rámci bylo směněno 697,2 ha ve správě
PF za 819,9 ha jiných vlastníků.
Těmito směnami bylo formou doplatků získáno
100.7 mil.Kč.
PF ČR spravuje také hlavní meliorační
zařízení (dále jen HMZ) odvodňovací
v účetní hodnotě 1,8 mld. Kč
a HMZ závlahové v účetní hodnotě
1,9 mld.Kč.
Pro závlahové HMZ je schválen privatizační
projekt se splátkovým režimem pro zemědělskou
prvovýrobu, který obsahuje 303 privatizovaných
jednotek.
Z toho | přímý prodej | 4 |
veřejná soutěž | 274 | |
bezúplatný převod | 25 |
V reálné většině se jedná
tedy o veřejné soutěže a lze předpokládat,
že výnos z privatizace neobsáhne 10 % účetní
hodnoty. Dále lze předpokládat, že část
závlahových soustav nebude zprivatizována
pro nezájem nabyvatelů. Po ukončení
privatizace předloží PF ČR návrh,
jak s nezprivatizovanými závlahovými zařízeními
naložit.
Pokud se týká HMZ odvodňovacích, nebude
jejich privatizace v roce 1997 zahájena. Pro stávající
neujasněnou problematiku související s privatizací
těchto HMZ nebyl privatizační projekt zakladatelem
- MZe ČR - zpracován a do současné
doby nebyly stanoveny ani zásady pro jeho vypracování.
4. Úsek pohledávek
Ke konci roku 1996 evidoval PF ČR pohledávky po
lhůtě splatnosti v nominální hodnotě
2,4 mld. Kč. Z toho řeší sekce majetku
PF ČR 390 případů pohledávek
po lhůtě splatnosti v nominální hodnotě
1,27 mld. Kč.
Sekce majetku postupuje při vymáhání
pohledávek všemi soudními i momosoudními
cestami, které umožňuje náš právní
řád. Do konce roku 1996 bylo vedeno 129 aktivních
soudních sporů, ve kterých se jedná
o majetek v celkové hodnotě cca 672 mil. Kč.
Bylo podáno 27 návrhů na konkurzní
řízení na pohledávky v nominální
hodnotě cca 278 mil. Kč. Výše pohledávek
uplatněných při likvidaci dlužníka
činí cca 1,5 mil. Kč při počtu
14 případů. Nejpracnější,
ale i nejúčinnější, metodou řešení
pohledávek po lhůtě splatnosti je odstupování
od kupních smluv, spojené se zpětvzetím
majetku. Tímto způsobem bylo ve sledovaném
období řešeno 23 případů
s účetní hodnotou zpětvzatého
majetku 165 mil. Kč.
Kromě již zmíněných pohledávek
po lhůtě splatnosti eviduje Fond ke konci roku 1996
též pohledávky před lhůtou splatnosti
v hodnotě cca 5,4 mld. Kč. I tyto pohledávky
se mohou stát předmětem represivního
vymáhání, neboť jde ve značné
části o splátky ze smluv kterému došlo
na konci roku 1994.
Nejrozsáhlejší agendou co do výše
pohledávek je agenda pohledávek z privatizace. V
současné době řeší Fond
cca 46% pohledávek po lhůtě splatnosti, tj.
519 mil. Kč. Jejich řešení je obecné
zdlouhavé, neboť soudní spory jsou záležitostmi
dlouhodobými. Ukončit řešení
těchto případů se daří
v cca 30%, kdy dojde k zaplacení. U dalších
30% dochází k odstoupení od smlouvy s následnou
správou majetku a tato činnost dále zvyšuje
nároky na pracovníky Fondu.
II. Celkové příjmy a výdaje
Celkové příjmy a výdaje od počátku
existence Fondu (červen 1993) znázorňuje
následující přehled:
Příjem v mld. Kč | Výdaj v mld. Kč | |
1992-1993 | 2,09 | 0,84 |
1994 | 2,43 | 1,33 |
1995 | 2,21 | 1,01 |
1996 | 1,72 | 1,09 |
Celkem | 8,45 | 4,27 |
V oblasti příjmů je patrný meziroční
pokles, vyplývající ze snižující
se hodnoty objemu privatizovaného majetku v kupních
cenách a splátkovosti, snižující
se hodnoty pronájmů vlivem vydávaného
majetku na restituce. Naopak u výdajů lze předpokládat
nárůst, vyplývající jednak
z výdajů na správu majetku (zvyšující
se výdaje u bytového fondu ve správě
PF, výdaje spojené s likvidací nepoužitelného
majetku na základě rozhodnutí správních
orgánů, údržba a opravy majetku ve správě,
financování provozu u majetků, kdy nájemci
odstupují od smluv apod.) Rozdíl mezi bilancí
příjmů a výdajů je deponován
na dlouhodobých termínovaných depozitech,
pro běžný chod Fondu je užíváno
na běžných účtech průběžně
kolem 100 až 150 mil. Kč.
Skutečný stav finanční hotovosti
k 1.1.1997 | 4 232,3 mil.Kč | |
PŘÍJMY | Skutečnost 1996 | |
1. Výnosy z privatizace | 853,1 mil. Kč | 550,0 mil. Kč |
z toho zápočet pohledávek | ||
192,8 mil. Kč | ||
2. Výnosy z pronájmu majetku státu | 365,1 mil. Kč | 300,0 mil. Kč |
z toho zápočet pohledávek | ||
9,4 mil. Kč | ||
3. Výnosy z převodu nemovitostí státu | 71,8 mil. Kč | 180,0 mil. Kč |
4. Ostatní výnosy (splátky úvěrů, úroky a pod.) | 408,6 mil. Kč | 330,0 mil. Kč |
z toho zápočet pohledávek | ||
22,9 mil. Kč | ||
Jiné výnosy | 23,3 mil. Kč | |
PŘÍJMY celkem | 1 721,9 mil. Kč | 1 360,0 mil. Kč |
Příjmy vč. přenosu k 1.1. | 5 592,3 mil. Kč |