Zákon č. 138/1973 Sb., o vodách (vodní
zákon), ve znění zákona České
národní rady č. 425/1990 Sb. a zákona
č. 114/1995 Sb., se mění a doplňuje
takto:
1. V § 13 odst. 1 písm. e) se za slovy "akumulace
vod (§ 18)" spojka "a" nahrazuje čárkou
a na konci se připojují tato slova : "a v povodích
vodárenských toků".
2. § 19 včetně nadpisu a poznámek
č. 8a) a 8b) zní :
(1) Ochrannými pásmy se pro účely
tohoto zákona rozumí území stanovená
k ochraně vydatnosti, jakosti nebo zdravotní nezávadnosti
vodních zdrojů povrchových a podzemních
vod určených pro zásobování
pitnou vodou (dále jen "vodní zdroj").
(2) Ochrana vydatnosti, jakosti a zdravotní nezávadnosti
vodních zdrojů je veřejným zájmem.
(3) Ochranná pásma se dělí na ochranná
pásma prvního stupně, která slouží
k ochraně vodního zdroje v bezprostředním
okolí jímacího nebo odběrného
zařízení, a ochranná pásma
druhého stupně, která slouží
k ochraně vodního zdroje v územích,
kde může docházet k ohrožení jeho
vydatnosti, jakosti nebo zdravotní nezávadnosti.
(4) Ochranná pásma stanoví, změní
nebo zruší rozhodnutím vodohospodářský
orgán na návrh nebo z vlastního podnětu.
Dnem nabytí právní moci rozhodnutí
vodohospodářského orgánu o stanovení
nebo změně ochranného pásma vznikne
věcné břemeno k dotčeným nemovitostem;
práva a povinnosti vyplývající z věcného
břemene přecházejí na právní
nástupce oprávněných a povinných
osob. Návrh na stanovení ochranných pásem
je povinen podat ten, kdo žádá o povolení
k odběru vody z vodního zdroje, s výjimkou
vodárenských nádrží, kde je návrh
povinen podat vlastník nádrže. Návrh
na změnu ochranných pásem podává,
podle potřeb zajištění ochrany vydatnosti,
jakosti nebo zdravotní nezávadnosti vodního
zdroje, ten, kdo má povolení k odběru vody
z tohoto vodního zdroje, s výjimkou vodárenských
nádrží, kde návrh na změnu podává
vlastník nádrže. Pravomocné rozhodnutí
o stanovení, změně nebo zrušení
ochranného pásma zašle vodohospodářský
orgán příslušnému katastrálnímu
úřadu k provedení záznamu v katastru
nemovitostí.8a)
(5) V ochranných pásmech je zakázáno
provádět činnosti ohrožující
nebo poškozující vydatnost, jakost nebo zdravotní
nezávadnost vodních zdrojů. Tyto činnosti
stanoví vodohospodářský orgán
po projednání s dotčenými správními
úřady v rozhodnutí o stanovení nebo
změně ochranného pásma podle odstavce
4. Vodohospodářský orgán může
též v rozhodnutí o stanovení nebo změně
ochranných pásem po projednání s dotčenými
správními úřady omezit užívání
nemovitostí a stanovit podmínky k ochraně
vydatnosti, jakosti nebo zdravotní nezávadnosti
vodního zdroje.
(6) Vlastník nemovitosti nebo osoba, která k ní
vykonává právo hospodaření
podle zvláštních předpisů8b),
má nárok na náhradu za prokázané
omezení užívání nemovitosti v
ochranných pásmech.
(7) Náklady spojené s technickými úpravami
v ochranných pásmech a náhrady za prokázané
omezení užívání nemovitostí
v ochranných pásmech nese ten, kdo má povolení
k odběru vody z vodního zdroje, pro který
se stanoví ochranná pásma, s výjimkou
vodárenských nádrží, kde tyto
náklady a náhrady nese vlastník vodárenské
nádrže.
(8) Nedojde-li mezi vlastníkem nemovitosti nebo osobou,
která k nemovitosti vykonává právo
hospodaření podle zvláštních
předpisů8b), a tím, kdo je povinen
poskytnout náhradu za prokázané omezení
užívání nemovitostí v ochranných
pásmech (odstavec 7) k dohodě o její výši,
rozhodne o její výši na návrh vlastníka
nemovitosti nebo osoby, která k nemovitosti vykonává
právo hospodaření podle zvláštních
předpisů,8b) nebo toho, kdo je povinen
poskytnout náhradu, soud.
(9) Ústřední vodohospodářský
orgán vyhláškou stanoví seznam vodárenských
nádrží a zásady pro stanovení
a změny ochranných pásem.
___________________
8a) § 7 zákona č. 265/1992 Sb., o zápisech vlastnických a jiných věcných práv k nemovitostem, ve znění pozdějších předpisů.
§ 5 odst. 3 písm. b) zákona č. 344/1992 Sb., o katastru nemovitostí České republiky (katastrální zákon), ve znění zákona č. 89/1996 Sb.
8b) Např. vyhláška FMF č. 119/1988 Sb.,
o hospodaření s národním majetkem,
ve znění vyhlášky č. 139/1988
Sb., vyhlášky č. 103/1990 Sb. a zákona
č. 544/1992 Sb.".
3. V § 21 se text "(§19 odst. 3)" nahrazuje
textem "(§19 odst. 7)".
4. V § 23 odst. 1 se na konci vypouští
tečka a připojují se tato slova : "a
měřit objem vypouštěných vod
a míru jejich znečištění v souladu
s podmínkami stanovenými v rozhodnutí vodohospodářského
orgánu. Výsledky těchto měření
je povinen předávat vodohospodářskému
orgánu, který rozhodnutí vydal. Vodohospodářský
orgán může rozhodnutím uložit místo
a způsob měření objemu vypouštěných
odpadních vod a míry jejich znečištění
a stanovit četnost předkládání
výsledků těchto měření.".
5. V § 23 odstavce 2, 3 a 4 znějí :
"(2) Při povolování vypouštění
odpadních a zvláštních vod (§ 8)
je vodohospodářský orgán vázán
ustanoveními tohoto zákona, ukazateli přípustného
stupně znečištění vod a dalšími
právními předpisy.10a)
(3) Vláda nařízením stanoví
ukazatele přípustného znečištění
vod a jejich hodnoty a vymezí případy, kdy
na základě rozhodnutí vodohospodářského
orgánu mohou být vypouštěny odpadní
a zvláštní vody s vyššími
hodnotami ukazatelů přípustného stupně
znečištění vod.
(4) Vyžadují-li to nutné zájmy ochrany
vod, může vodohospodářský orgán
stanovit hodnoty ukazatelů přípustného
stupně znečištění vod nižší,
případně stanovit i další ukazatele
a jejich hodnoty. Vodohospodářský orgán
může po časově omezenou dobu povolit
vypouštění odpadních a zvláštních
vod s vyššími hodnotami ukazatelů přípustného
stupně znečištění vod. Při
rozhodování vodohospodářský
orgán postupuje v souladu s nařízením
vlády vydaným podle odstavce 3.
___________________
10a) Např. zákon č. 20/1966 Sb., o péči
o zdraví lidu, ve znění pozdějších
předpisů.".
6. § 27 včetně poznámek č.
10b) až 10f) zní:
(1) Vodohospodářský orgán může
uložit tomu, kdo nedovoleným vypouštěním
vod10b) nebo nedovoleným nakládáním
s látkami škodlivými vodám10b)
znečistí povrchové nebo podzemní vody
nebo tímto ohrozí jejich jakost (dále jen
"původce závadného stavu") povinnost
provést opatření k odstranění
závadného stavu, zejména směřující
k zabránění dalšího znečišťování
nebo ohrožování jakosti povrchových
a podzemních vod, popřípadě též
opatření k zajištění náhradního
odběru vody (dále jen "opatření
k nápravě").
(2) Vodohospodářský orgán uloží
podle potřeby ochrany vod opatření k nápravě
nabyvateli majetku, získaného způsobem uvedeným
ve zvláštním právním předpise10c),
a který není původcem závadného
stavu, ale k jehož majetku takto získanému
je závadný stav vázán. Takto postupuje
vodohospodářský orgán v případě,
že nabyvatel tohoto majetku jej získal s vědomím
ekologické zátěže, a byla-li s ním
uzavřena zvláštní smlouva10d)
nebo byla-li mu poskytnuta sleva z kupní ceny z důvodu
závadného stavu, jenž je předmětem
opatření k nápravě. Tímto způsobem
postupuje vodohospodářský orgán i
v případě, existuje-li dosud původce
závadného stavu.
(3) Povinnosti plynoucí z opatření k nápravě
uloženého původci závadného stavu
nebo nabyvateli majetku podle odstavce 1 nebo 2 přecházejí
na jejich právní nástupce.
(4) Nesplní-li opatření k nápravě
ten, jemuž bylo opatření k nápravě
uloženo (dále jen "osoba povinná"),
a hrozí-li nebezpečí z prodlení, jeho
provedení zabezpečí na náklady osoby
povinné příslušný vodohospodářský
orgán.
(5) Nelze-li opatření k nápravě uložit
podle odstavce 1 a nejedná-li se o případ
právního nástupnictví podle odstavce
3 a hrozí-li nebezpečí z prodlení,
opatření k nápravě zabezpečí
příslušný vodohospodářský
orgán. V tomto případě vodohospodářský
orgán nařídí provedení opatření
k nápravě právnické osobě nebo
fyzické osobě podnikající podle zvláštních
předpisů10e), která je k provedení
opatření k nápravě odborně
a technicky způsobilá. Účastníkem
řízení je jen tato osoba; odvolání
proti tomuto rozhodnutí nemá odkladný účinek.
(6) Náklady na provedení opatření
k nápravě nese osoba povinná. V případě
uvedeném v odstavci 5 nese tyto náklady příslušný
okresní úřad.
(7) Vlastníci (uživatelé) majetku, na němž
je závadný stav vázán nebo jejichž
majetku je nutno použít při odstranění
závadného stavu, a kteří nejsou osobami
povinnými, jsou povinni strpět provedení
opatření k nápravě uloženého
nebo nařízeného vodohospodářským
orgánem. Za tím účelem jsou povinni
zejména umožnit vstup, popřípadě
vjezd na své nemovitosti a strpět omezení
obvyklého užívání nemovitostí.
(8) Pro vstup, popřípadě vjezd do objektů
a zařízení Armády České
republiky, Policie České republiky, Bezpečnostní
informační služby a Vězeňské
služby České republiky platí zvláštní
právní předpisy.10f)
(9) Osoba povinná a vodohospodářský
orgán v případech uvedených v odstavcích
4 a 5 jsou povinni při provádění uložených
opatření k nápravě na cizích
nemovitostech co nejvíce šetřit práv
vlastníků (uživatelů) dotčených
nemovitostí a vstup, popřípadě vjezd
a zamýšlená omezení obvyklého
užívání nemovitostí jim předem
oznámit. Po skončení provedení opatření
k nápravě jsou osoby povinné povinny na své
náklady uvést pozemky do předchozího
stavu, pokud se s jejich vlastníky nedohodli jinak; jsou-li
opatření k nápravě prováděna
na základě nařízení vodohospodářského
orgánu podle odstavce 5, hradí tyto náklady
příslušný okresní úřad.
(10) Náhradu za majetkovou újmu nebo omezení
vzniklá vlastníkům (uživatelům)
při provádění opatření
k nápravě na cizích nemovitostech hradí
osoba povinná. V případě uvedeném
v odstavci 5 hradí tuto náhradu příslušný
okresní úřad. Právo na náhradu
musí být uplatněno u osoby povinné
nebo příslušného okresního úřadu
do 6 měsíců od jeho vzniku, jinak zaniká.
Tímto ustanovením není dotčeno právo
na náhradu škody.
___________________
10b) § 24 písm. b) a c) zákona č. 130/1974 Sb., o státní správě ve vodním hospodářství, ve znění pozdějších předpisů.
10 c) Zákon č. 92/1991 Sb., o podmínkách převodu majetku státu na jiné osoby, ve znění zákona č. 92/1992 Sb., zákona č. 264/1992 Sb., ústavního zákona č. 541/1992 Sb., zákona č. 544/1992 Sb., zákona č. 210/1993 Sb., zákona č. 306/1993 Sb. a zákona č. 224/1994 Sb.
10 d) § 10 a) odst. 1 písm. h) zákona č. 92/1991 Sb.
10 e) Např. zákon č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů.
10 f) Např. zákon č. 169/1949 Sb., o vojenských
újezdech, ve znění zákona č.
425/1990 Sb., § 22 zákona č. 40/1961 Sb., o
obraně Československé socialistické
republiky.".
7. § 32 odst. 1 až 3 znějí :
"(1) Vodní toky vodohospodářsky
významné a hraniční vodní toky
tvořící státní hranice spravují
odborně a technicky způsobilé právnické
osoby určené ústředním vodohospodářským
orgánem republiky. Seznam vodohospodářsky
významných vodních toků a hraničních
vodních toků tvořících státní
hranice stanoví ústřední vodohospodářský
orgán vyhláškou.
(2) Za správce ostatních vodních toků
nebo v odůvodněných případech
jejich vodohospodářsky ucelených úseků
(dále jen "drobné vodní toky"),
určí ústřední vodohospodářský
orgán republiky právnické osoby, jimž
drobné vodní toky převážně
slouží nebo s jejichž činností
souvisejí, pokud s tím vysloví souhlas.
Za správce drobných vodních toků mohou
být podle tohoto odstavce určeny i obce, jejichž
územními obvody drobné vodní toky
protékají, a které s tím vysloví
souhlas.
(3) Drobný vodní tok, jehož správce
nebyl určen, je ve správě správce
vodního toku, jehož je drobný vodní
tok přítokem, a to až do doby, než bude
jeho správce určen podle odstavce 2.".
8. § 42 odst. 2 zní :
"(2) K zajištění ochrany před
povodněmi je každý povinen umožnit vstup,
popřípadě vjezd na své pozemky a do
objektů těm, kteří provádějí
zabezpečovací a záchranné práce,
přispět na příkaz povodňového
orgánu podle svých možností a sil osobní
a věcnou pomocí k ochraně lidských
životů a majetku před povodněmi a řídit
se příkazy příslušných
povodňových orgánů.".
9. § 42 se doplňuje novým odstavcem
3, který zní :
"(3) Vodohospodářský orgán
může rozhodnutím uložit povinnost zpracovat
povodňový plán pro nemovitosti ohrožené
povodněmi, pokud se nacházejí v zátopovém
území nebo zhoršují průběh
povodně, a určit jeho rozsah. Ten, komu byla tato
povinnost rozhodnutím uložena, je povinen zpracovat
povodňový plán v určeném rozsahu.".
1. U ochranných pásem stanovených
pravomocným rozhodnutím do dne účinnosti
tohoto zákona se pro úhradu nákladů
spojených s technickými úpravami a náhrady
za prokázané omezení užívání
nemovitostí použijí ustanovení §
19 odstavců 6 a 7 tohoto zákona.
2. Řízení o stanovení ochranných
pásem zahájená a nedokončená
do dne účinnosti tohoto zákona se dokončí
podle tohoto zákona.
Zrušují se :
1. § 11 a § 12 vyhlášky Ministerstva
zdravotnictví č. 45/1966 Sb., o vytváření
a ochraně zdravých životních podmínek.
2. Směrnice Ministerstva zdravotnictví ČSR
- hlavního hygienika ČSR ze dne 26. července
1979 čj. HEM 324.2-1.9.1978, o základních
hygienických zásadách pro stanovení,
vymezení a využívání ochranných
pásem vodních zdrojů určených
k hromadnému zásobování pitnou a užitkovou
vodou a pro zřizování vodárenských
nádrží, registrovaná v částce
20/1979 Sb.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem vyhlášení.
Ministerstvo životního prostředí zpracovalo
návrh novely zákona č. 138/1973 Sb., o vodách
(vodní zákon). Jedná se o úpravu nejnaléhavějších
problémů, které je v současné
době nezbytné řešit. Tento návrh
vláda v září loňského
roku předložila Parlamentu České republiky
k projednání. Poslanecká sněmovna
návrh projednala v prosinci 1996 a předložila
Senátu. Senát vrátil návrh s pozměňovacími
návrhy, mezi nimiž byla i změna dne účinnosti.
Poslanecká sněmovna návrhy Senátu
neschválila a setrvala na svém textu. Průtahy
v projednávání způsobily, že
návrh byl předložen k podpisu prezidentovi
republiky až 3 dny po dni, kdy měl zákon nabýt
účinnosti. Prezident využil svého práva
a zákon vrátil Poslanecké sněmovně.
Ta důvody vrácení akceptovala a zákon
neschválila. Naléhavost právní úpravy
je důvodem pro opětovné předložení
návrhu.
Změna se týká ustanovení § 13,
§ 19, § 23, § 27, § 32 a § 42 vodního
zákona. Do textu návrhu novely byly promítnuty
všechny návrhy, které byly k novele vzneseny
v Parlamentu.
Návrh není v rozporu s právem Evropského
společenství, neboť uvedená ustanovení
právo ES neupravuje.
Nároky na státní rozpočet lze ve vazbě
na § 27 odhadnout s přihlédnutím k současným
zkušenostem na cca 10 - 50 mil. Kč ročně.
Blíže tuto částku nelze specifikovat,
rok od roku se tato částka může lišit
podle konkrétních případů.
Zvýšení nákladů odpovědných
subjektů (nad současný stav) vyplývajících
z úpravy § 19 nelze přesně specifikovat.
Náklady na technická opatření v ochranných
pásmech hradí odpovědné subjekty s
podporou státního rozpočtu již v současné
době. Jejich zvýšení se nepředpokládá.
Náklady vyvolané rozhodnutím o omezení
užívání nemovitostí (zejména
omezením užívání pozemků)
musí dotčené subjekty nejprve prokázat.
Pro úhradu nákladů se ponechává
občanskoprávní režim - dohody mezi dotčenými
a odpovědnými subjekty. Vzhledem k počtu
případů a individuálním charakteristikám
ochranných pásem každého vodního
zdroje je zde veřejnoprávní úprava
technicky nerealizovatelná.
K JEDNOTLIVÝM BODŮM :
K bodu 1 Čl. I
Doplnění se navrhuje v souvislosti se změnou
ustanovení § 19, kde stanovená ochranná
pásma povrchových vodních zdrojů již
nebudou povinně zahrnovat celé jejich přirozené
povodí, ale jen jeho část (území,
kde může docházet k ohrožení jejich
vydatnosti, jakosti nebo zdravotní nezávadnosti).
Činnosti uvedené v § 13 odst. 1 písm.
e) zákona je však z vodohospodářského
hlediska pro potřeby ochrany vodních zdrojů
nutno dále sledovat v celém povodí, kde k
odběrům vody pro pitné účely
dochází - to znamená v povodí vodárenských
toků.
K bodu 2 Čl. I
Vymezuje se obsah pojmu ochranná pásma vodních
zdrojů a zakládá se samostatná právní
úprava, která nahradí směrnici č.
51/1979 o hlavních hygienických zásadách
pro stanovení, vymezení a využívání
ochranných pásem vodních zdrojů určených
k hromadnému zásobování pitnou a užitkovou
vodou a pro zřizování vodárenských
nádrží. Stanoví se účel,
pro který se ochranná pásma stanovují,
a zdůrazňuje se, že ochrana vydatnosti, jakosti
a zdravotní nezávadnosti vodních zdrojů
je veřejným zájmem.
Navrhovaná právní úprava zakazuje
v ochranných pásmech provádět činnosti
ohrožující vodní zdroj; přesná
specifikace těchto činností pak bude stanovena
v rozhodnutí vodohospodářského orgánu
podle konkrétních podmínek, v nichž
se vodní zdroj nachází, včetně
omezení užívání nemovitostí
a stanovení podmínek pro potřeby ochrany
vodního zdroje. Smyslem je odstranění paušálních
omezení a zákazů na celých plochách
ochranných pásem a s cílem nerozšiřovat
omezení spojená s vyhlášením
ochranných pásem nad nezbytnou mez. Nová
rozhodnutí o stanovení nebo změně
ochranných pásem vodních zdrojů budou
obsahovat zákazy činnosti ohrožující
vodní zdroj nebo mohou obsahovat i omezení užívání
nemovitostí a podmínky k ochraně vydatnosti,
jakosti nebo zdravotní nezávadnosti vodního
zdroje.
Upřesňuje se adresná odpovědnost za
úhradu nákladů na technické úpravy
v ochranných pásmech a upravují se podmínky
pro poskytování náhrad za omezení
užívání nemovitostí. Úhradu
nákladů dosud nesla organizace, které ochrana
vodního zdroje slouží k plnění
úkolů. Nyní ponese náklady a náhrady
ten, kdo má povolení k odběru vody z tohoto
zdroje, s výjimkou vodárenských nádrží,
kde tyto náklady a náhrady nese jejich vlastník.
Uvedené subjekty mají ze zákona vytvořeny
podmínky pro úhradu těchto nákladů
(úplaty na úhradu nákladů za vytváření
podmínek pro odběr povrchové vody a vodné).
K bodu 3 a 4 Čl. I
Zpřesňuje se text zákona a upravují
odkazy v důsledku změny v § 19. Doplňuje
se povinnost subjektu, který vypouští odpadní
vody, měřit množství vypouštěných
odpadních vod a sledovat jejich znečištění
v rozsahu stanoveném vodohospodářským
orgánem a výsledky měření tomuto
orgánu předávat. Povinnost je formulována
obecně, avšak její naplnění je
možné až na základě samostatného
rozhodnutí vodohospodářského orgánu.
Tato povinnost byla dosud stanovena pouze podzákonnými
právními předpisy.
K bodu 5 Čl. I
Dosavadní text odstavce 3, který vládu zmocňoval
k udělování výjimek, se vypouští.
Toto ustanovení bylo jednou z příčin
toho, že se nepodařilo dosáhnout cíle
stanovené současnou právní úpravou
(do roku 1990 bylo uděleno cca 2500 výjimek). Pro
řešení výjimečných situací
plně postačí postup podle § 26 zákona
č. 130/1974 Sb., o státní správě
ve vodním hospodářství, ve znění
pozdějších předpisů, spolu s
nařízením vlády č. 171/1992
Sb., kterým se stanoví ukazatele přípustného
stupně znečištění vod.
Zákon upřesňuje obsah nařízení
vlády, kterým vláda stanoví ukazatele
přípustného stupně znečištění
vod, a v souvislosti s tím stanoví kompetence vodohospodářského
orgánu.
K bodu 6 Čl. I
Dosavadní text § 27 již neodpovídá
změněným podmínkám, zejména
pokud jde o postavení vlastníků - původců
znečištění, resp. subjektů, které
se staly jejich právními nástupci. Navrhovaná
právní úprava umožňuje pružnější
řešení závadných stavů
v ochraně vod. K přijetí opatření
k ochraně jakosti povrchových a podzemních
vod bude napříště postačovat
objektivní fakt existence znečištění
způsobeného nedovoleným vypouštěním
odpadních vod nebo nedovoleným zacházením
s látkami škodlivými vodám a existence
subjektu, v důsledku jehož činnosti znečištění
vzniklo nebo trvá. Současné prokazování
porušení obecných povinností totiž
v mnoha případech neúnosně brání
efektivní a účinné likvidaci závadného
stavu a neumožňuje příslušnému
orgánu uložit tomu, kdo znečištění
evidentně způsobil, provedení nápravných
opatření. Navíc mnohde došlo ke změně
vlastnických vztahů a nabyvatel se odstranění
znečištění bránil s poukazem,
že on znečištění nezpůsobil
porušením povinnosti (ač by byl jinak mnohdy
ochoten znečištění odstranit). Výslovně
se zakotvuje přechod povinností plynoucích
z individuálního správního aktu, vydaného
na právního předchůdce, na právního
nástupce. Tím se současně odstraňují
pochybnosti o tom, kdo je povinen opatření realizovat.
Zcela nově dochází k úpravě
některých případů tzv. starých
ekologických zátěží v nových
majetkoprávních vztazích. Problém
se řeší pro případy přechodu
majetku "velkou privatizací", neboť na tento
přechod navazuje financování odstraňování
ekologických škod řešené příslušným
usnesením vlády. Finanční účast
státu na odstranění ekologické škody
dle vládního usnesení prostřednictvím
Fondu národního majetku předpokládá
vydání rozhodnutí orgánu státní
správy. Ekologickou škodu nebylo často možno
odstranit, protože dosavadní právní
úprava váže vydání rozhodnutí
pouze na subjekt, který porušil právní
povinnost (což není nabyvatel). Možnost uložení
opatření k nápravě se však vztahuje
jen na ty subjekty, které mají možnost získat
finanční prostředky od státu (se souhlasem
vlády uzavřená smlouva s FNM) nebo na nabyvatele,
kterým byla poskytnuta sleva ohledně ekologických
závad, k jejichž odstranění se opatření
k nápravě ukládá (t.j. těm
subjektům, které majetek získaly s vědomím
ekologické zátěže).
Tento speciální postup se užije i tehdy, existuje-li
ještě původce závadného stavu.
To jsou případy "zbytkových podniků",
kdy původce již nedisponuje majetkem, na němž
je závadný stav vázán, ani finančními
prostředky. Jedná se o preferenci postihu toho,
kdo je s to závadný stav odstranit a kdo má
zároveň možnost získat na to prostředky
od FNM.
Úprava § 27 ve vazbě na usnesení vlády
č. 123/1993 umožní následovný
postup:
1. Souhlas vlády s uzavřením smlouvy mezi nabyvatelem privatizovaného
majetku a FNM,
2. smlouva uzavřená mezi nabyvatelem privatizovaného
majetku a FNM, jejímž obsahem je závazek FNM,
že uhradí nabyvateli účelně vynaložené
náklady na splnění ekologických závazků.
Dle citovaného usnesení vlády se pro tyto
účely ekologickým závazkem rozumí
závazek vyplývající ze správního
rozhodnutí uloženého podle zvláštních
předpisů. V tomto případě ze
správního rozhodnutí o opatření
k nápravě podle ust. § 27 vodního zákona.
To znamená, že kryta bude pouze ta část
ekologického závazku, kterou je možno napravit
opatřením k nápravě, t.j. musí
se jednat o závadný stav spočívající
ve znečištění povrchové nebo
podzemní vody nebo ohrožení jejich jakosti.
Navrhovaná právní úprava řeší
i případy, kde je již udělen souhlas
vlády a uzavřena smlouva s FNM, event. poskytnutí
slevy z kupní ceny, tedy před účinností
navrhované právní úpravy. Existence
souhlasu vlády, uzavření smlouvy s FNM, event.
poskytnutá sleva z kupní ceny jsou podmínkou
aplikace navrhovaného odstavce 3, a to bez ohledu na to,
byly-li splněny před či po dni účinnosti
nové právní úpravy. Z tohoto důvodu
není třeba toto řešit ustanovením
přechodným.
Možnost zabezpečit opatření k odstranění
závadného stavu vodohospodářským
orgánem samotným je nutné zakotvit pro případy,
kdy sice existuje původce nebo se jedná o případ
"velké privatizace" podle odstavce 3, ale subjekt
povinný provést opatření k nápravě
toto nesplnil a hrozí nebezpečí z prodlení.
Děje se tak na náklady toho, kdo je povinen hrozící
nebezpečí odstranit.
Oproti platné právní úpravě
se zavádí také povinnost zabezpečit
odstranění závadného stavu vodohospodářskému
orgánu v případech, kdy původce závadného
stavu již neexistuje nebo nelze-li ho zjistit a současně
hrozí nebezpečí z prodlení. Náklady
v tomto případě hradí okresní
úřad.
Náklady na odstranění závadného
stavu nesou tedy tyto subjekty:
a) nabyvatel privatizovaného majetku s možností získání finanční podpory státu od FNM,
b) původce závadného stavu - existuje-li, a nejedná se o případ ad a) ,
c) okresní úřad - neexistuje-li původce
závadného stavu nebo nelze-li zjistit a nejedná
se o případ ad a) a hrozí-li nebezpečí
z prodlení.
Nově se zakotvuje povinnost jiných subjektů,
než je původce závadného stavu, strpět
provedení odstranění závadného
stavu vázaného na jejich majetku nebo jejichž
majetek může být v souvislosti s odstraněním
znečištění dotčen.
S povinností strpět provedení opatření
k nápravě souvisí riziko majetkové
újmy, či jiného omezení vlastnických
práv. Toto je řešeno standardně t.j.
způsobem běžným v našem právním
řádu tak, aby byly dodrženy ústavní
principy (náhrady za omezení).
K bodu 7 Čl. I
Navrhovaná změna u správy vodních
toků je nutná, neboť nadále již
tato správa nebude svěřována výhradně
státním právnickým osobám.
Zákon stanoví podmínky, aby správci
vodohospodářsky významných vodních
toků vždy byly odborně a technicky způsobilé
právnické osoby, určené ústředním
vodohospodářským orgánem. Důvodem
je potřeba zajištění nezbytné
odborné garance prováděných činností,
jimiž se naplňuje odpovědnost státu
v této oblasti. Správci drobných vodních
toků mohou být i právnické osoby,
jimž drobné vodní toky slouží,
nebo obce, jejichž územními obvody protékají.
Tyto správce určí ústřední
vodohospodářský orgán s jejich souhlasem.
Navrhovaná úprava odstraní i některé
současné nejasnosti ve správě drobných
vodních toků bez určeného správce.
K bodu 8 a 9 Čl. I
Nová právní úprava ukládá
oproti dosavadnímu stavu povinnost vypracovat povodňový
plán pro povodněmi ohrožené nemovitosti
každému subjektu, kterému to uloží
vodohospodářský orgán, a to v rozsahu,
který vodohospodářský orgán
vymezí.
Tato právní úprava jednak reaguje na změněnou
situaci ve vlastnictví povodněmi ohrožených
nemovitostí, kdy vlastníci si často nejsou
vědomi nebezpečí plynoucího z povodní,
jednak umožní novelizaci nařízení
vlády č. 27/1975 Sb., o ochraně před
povodněmi, neboť pro uložení zpracování
povodňového plánu chybí doposud zákonný
podklad. Potřeba řešit tento problém
se ukázala při řešení důsledků
povodní, kdy v řadě případů
špatné zajištění zátopových
území bylo příčinou vyšších
škod na majetku státu, obcí i občanů.
K Čl. II
Jde o přechodné opatření, které
reaguje na úpravu odpovědnosti subjektu, jimž
slouží ochranná pásma v případech,
kdy pásma byla vyhlášena podle dosavadní
úpravy a není zcela jasné, kdo nese náklady
za omezení a náklady na technická opatření.
K Čl.III
Zrušení směrnice č. 51/1979 je vyvoláno
záměrem samostatně upravovat ochranná
pásma vodních zdrojů, posílení
individuálního přístupu při
stanovování ochranných pásem každého
jednotlivého vodního zdroje s omezením zásahů
do práv vlastníků nemovitostí dotčených
ochranným pásmem.
Současně se zrušují ustanovení
§ 11 a 12 vyhlášky Ministerstva zdravotnictví
č. 45/1966 Sb.
K Čl. IV
Předpokládaná účinnost navrhované
právní úpravy je stanovena dnem vyhlášení.
I. Prováděcí předpis k § 19
návrhu novely zákona
Novela zákona č. 138/1973 Sb. obsahuje v §
19 odst. 9 zmocnění ústředního
vodohospodářského orgánu ke "stanovení
seznamu vodárenských nádrží a
zásad pro stanovení a změny ochranných
pásem" vyhláškou.
Novela vodního zákona by měla vytvořit
kvalitativně novou situaci ve vyhlašování
nových, popřípadě změn stávajících
ochranných pásem vodních zdrojů. Novela
vodního zákona zrušuje Směrnici Ministerstva
zdravotnictví ČSR č. 51/1979 Sb., Hygienické
předpisy, která upravuje rozsáhlé
paušální zákazy a omezení činností
a užívání nemovitostí v ochranných
pásmech vodních zdrojů bez ohledu na individuální
potřeby ochrany jednotlivých vodních zdrojů.
Nová ochranná pásma, popřípadě
změny stávajících ochranných
pásem vodních zdrojů budou stanovovány
příslušnými vodohospodářskými
orgány na základě návrhu žadatele
o povolení k odběru vody z vodního zdroje
resp. vlastníka vodárenské nádrže
podle projektu ochranných pásem, respektujícího
individuální potřeby ochrany konkrétního
vodního zdroje. Tito žadatelé, resp. vlastníci,
jsou nejlépe informováni o potřebách
ochrany každého vodního zdroje. Proto budou
navrhovat jen takové zákazy a omezení v ochranných
pásmech vodních zdrojů, které by skutečně
mohly mít vliv nebo se projevit v kvalitě vody s
tím, že ponesou i příslušné
náklady na úhradu stanovených omezení
a nákladů.
Zásady pro stanovení a změny ochranných pásem budou obsahovat :
a) okruh případů, kdy vodohospodářský orgán může stanovit a změnit ochranná pásma vodních zdrojů,
b) obecné požadavky pro vyhlášení ochranného pásma 1. stupně,
c) obecné požadavky pro vyhlášení ochranného pásma 2. stupně,
d) výčet potřebných hlavních
podkladů pro vyhlášení ochranného
pásma.
II. Prováděcí předpis k §
32 návrhu novely zákona
Podle § 32 odst. 1 novely vodního zákona stanoví
seznam vodohospodářsky významných
a hraničních vodních toků tvořících
státní hranice ústřední vodohospodářský
orgán vyhláškou. V současné době
platná vyhláška MLVH ČSR č. 28/1975
Sb., kterou se určují vodárenské toky
a jejich povodí a stanoví seznam vodohospodářsky
významných vodních toků, bude doplněna
o seznam hraničních vodních toků tvořících
státní hranice. Jednotlivé seznamy hraničních
vodních toků tvořících státní
hranice jsou jednoznačně dány a jsou obsaženy
v příslušných hraničních
dokumentárních dílech v jednotlivých
úsecích státních hranic České
republiky se sousedními státy. V případě
státních hranic se Slovenskou republikou je hraniční
dokumentární dílo přílohou
Smlouvy mezi Českou republikou a Slovenskou republikou
o společných státních hranicích,
která byla podepsána dne 4. ledna 1996 a která
ještě nebyla ratifikována.
Určité korekce bude třeba provést
i v současných seznamech vodárenských
a vodohospodářsky významných vodních
toků.
Pro snadnější orientaci se připojuje
formou příloh současné platné
znění vyhlášky č. 28/1975 Sb.
(příloha č. 1) a seznam hraničních
vodních toků tvořících státní
hranice (příloha č. 2).