PARLAMENT ČESKÉ REPUBLIKY
Poslanecká sněmovna
1997
II. volební období
260
Vládní návrh
zákon
ze dne ..............1997
kterým se doplňuje zákon České národní rady č. 500/1990 S., o působnosti orgánů České republiky ve věcech převodů vlastnictví státu k některým věcem na jiné právnické nebo fyzické osoby, ve znění pozdějších předpisů.
Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:
Čl. I
Zákon České národní rady č. 500/1990 Sb., o působnosti orgánů České republiky ve věcech převodů vlastnictví státu k některým věcem na jiné právnické nebo fyzické osoby, ve znění zákona ČNR č. 438/1991 Sb., zákona ČNR č. 282/1992 Sb., zákona ČNR č. 473/1992 Sb., zákona č. 170/1993 Sb., zákona č. 155/1994 Sb., zákona č. 191/1994 Sb. a zákona č. 218/1994 Sb. se doplňuje takto:
V § 15 odst. 2 se na konci písmene 1) tečka nahrazuje čárkou a doplňuje se písemno m), které zní:
"m) k převodu 15 miliard Kč na zvláštní účet státních finančních aktiv ke krytí nezbytných výdajů vyvolaných zánikem věcných břemen váznoucích na majetku vydaném oprávněným osobám."
Čl. II
Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení.
Důvodová zpráva
Obecná část:
Zákon č. 403/1990 Sb., o zmírnění následků některých majetkových křivd, ve znění pozdějších předpisů, stanovil v § 12 odst. 2, že každý, komu byla podle tohoto zákona vrácena nemovitost, ve které byty nebo nebytové prostory se až dosud užívaly pro
a) činnost diplomatických a konzulárních misí
b) poskytování zdravotnických a sociálních služeb
c) potřeby školství
d) provoz kulturních a tělovýchovných zařízení
e) pracovní rehabilitaci a zaměstnání zdravotně postižených osob
je povinen s dosavadním uživatelem uzavřít dohody o užívání bytu nebo o nájmu nebytových prostor a že tuto dohodu je možno vypovědět nejdříve po uplynutí 10 let ode dne účinnosti zákona s tím, že tento závazek v uvedené době přechází na další vlastníky. Jde o restituci omezenou užíváním, váznoucím na restituovaném majetku po dobu 10 let. Tato doba skončí dnem 1. listopadu r. 2000.
Stejné ustanovení obsahuje i § 12 odst. 2 zákona č. 87/1991 Sb., o mimosoudních rehabilitacích, ve znění pozdějších předpisů.
Zákon považoval dobu 10 let za dostačující k tomu, aby si dotčené resorty ověřily, zda činnost jimi provozovaná a závislá na těchto užívacích či nájemních vztazích je i nadále nezbytná a v kladném případě si zajistily možnost dalšího provozování v jiných objektech.
Praxe ukázala, že oprávněné osoby - restituenti, hodlají vrácené budovy po uplynutí deseti let užívat převážně pro sebe nebo pro jiné účely, než jsou zatím užívány.
Proto se tímto problémem zabývala vláda a Usnesením č. 365 ze dne 21. června 1995 vyslovila souhlas s rezervováním finančních prostředků získaných z malé privatizace pro budoucí použití na řešení finančních dopadů do státního rozpočtu, spojených s uplynutím lhůty zřízených věcných břemen na restituovaných objektech. Zároveň bylo po projednání příslušné souhrnné předběžné informace vládou uloženo ministrům hospodářství, kultury, práce a sociálních věcí, obrany, zdravotnictví, školství, mládeže a tělovýchovy předložit vládě do 30. září 1996 aktualizované požadavky na řešení fin. dopadů vyplývajících z uplynutí lhůty zřízených věcných břemen na restituovaných objektech.
V návaznosti na tento úkol vláda na svém zasedání dne 10. října 1996 uložila místopředsedovi vlády a ministru financí zpracovat a předložit vládě na základě podkladů předložených ministry dotčených resortů souhrnný materiál pro rozhodování vlády o využití prostředků získaných z tzv. malé privatizace pro řešení situace vzniklé uplynutím lhůt zřízených věcných břemen v restituovaných objektech s tím, že tento materiál bude obsahovat přehled majetku, jehož se uplynutí lhůt zřízených věcných břemen týká, globální koncepční záměr nakládání s finančními prostředky v souvislosti s uplynutím těchto lhůt spolu s posouzením nezbytnosti provozování dotčených zařízení a dále též návrh změny příslušných předpisů.
Místopředseda vlády a ministr financí předložil vládě dne 5. března 1997 k projednání požadovaný materiál, který obsahoval pouze ty případy, kde dosavadní užívací vztah trvá fakticky proti vůli pronajímatelů (vlastníků) díky zákonnému nároku nájemců a po uplynutí ochranné lhůty bude pronajímateli jednostranně ukončen. Dále případy, kde lze v podstatě bez časového omezení dosáhnout dohody o užívacím vztahu, avšak s výjimkou nákladů užívání, které by byly neúměrné a neekonomické, neboť pronajímatelem požadované nájemné nejen přesahuje běžné rozpočtové možnosti, ale za období několika let je srovnatelné s náklady na koupi téže nebo jiné vhodné budovy, případně na výstavbu nových prostor.
Vláda předložený materiál vzala na vědomí s tím, že uložila:
1) ministru kultury, ministru práce a sociálních věcí, ministru školství, mládeže a tělovýchovy, ministru zdravotnictví a ministru obrany předložit místopředsedovi vlády a ministru financí do 31.5.1997 konkrétní programy s požadavky na řešení finančních dopadů vyplývajících z uplynutí lhůty zřízených věcných břemen na restituovaných objektech spolu s předkladem vstupních údajů Registru investic MF za všechny investiční akce těchto programů:
313041 Náhrada restituovaných objektů ústavů sociální péče
333011 Náhrada restituovaných objektů vysokých škol
333021 Náhrada restituovaných objektů regionálního školství
334011 Náhrada restituovaných objektů kulturních zařízení
335011 Náhrada restituovaných objektů nemocnic, poliklinik a léčebných zařízení
307041 Náhrada restituovaných objektů vojenského zdravotnictví
2) místopředsedovi vlády a ministru financí předložit k projednání vládě do 31.5.1997
a) návrh novely zákona č. 500/1990 Sb., o působnosti orgánů České republiky ve věcech převodu vlastnictví státu k některým věcem na jiné právnické nebo fyzické osoby, umožňující převod finančních prostředků ze zvláštního účtu Ministerstva financí na zvláštní účet státních finančních aktiv,
b) metodiku a podmínky, podle které budou ze zvláštního účtu státních finančních aktiv uvolňovány finanční prostředky jednotlivým resortům pro zajištění finančních dopadů, vyplývajících z uplynutí lhůty zřízených věcných břemen v restituovaných objektech.
Zvláštní část:
K čl. I:
Navrhované doplnění zákona ČNR č. 500/1990 Sb., o působnosti orgánů České republiky ve věcech převodů vlastnictví státu k některým věcem na jiné právnické nebo fyzické osoby, vychází z Usnesení vlády č. 122 ze dne 5. března 1997.
Umožňuje převod finančních prostředků ze zvláštního účtu Ministerstva financí ČR (dříve zvláštní účet Ministerstva pro správu národního majetku a jeho privatizaci ČR) na zvláštní účet státních finančních aktiv, ze kterého budou uvolňovány finanční prostředky jednotlivým resortům pro zajišťování finančních dopadů vyplývajících z uplynutí lhůty zřízených věcných břemen v restituovaných objektech.
Původní souhrnný přehled finančních dopadů vyplývajících z uplynutí lhůt zřízených věcných břemen na restituovaných objektech jednotlivých resortů byl následující:
Ministerstvo práce a sociálních věcí |
4.952.600 tis. Kč |
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy |
6.945.464 tis. Kč |
Ministerstvo kultury |
1.924.000 tis. Kč |
Ministerstvo zdravotnictví |
811.230 tis. Kč |
Ministerstvo obrany |
20.000 tis. Kč |
Celková požadovaná částka činí 14.653.294 tis. Kč. Vzhledem k neúplným údajům předložených jednotlivými resorty lze počítat s rámcem do 15 mld. Kč
Po ukončení blokace prostředků zvláštního účtu v prosinci 1997 je vykazován konečný zůstatek disponibilních zdrojů ve výši 20,603 mld. Kč.
Z této částky je navrhováno převést ze zvláštního účtu MF částku 15 mld. Kč na zvláštní účet státních finančních aktiv na úhradu nákladů, vzniklých v souvislosti s uplynutím lhůty zřízených věcných břemen v restituovaných objektech, 5,6 mld. Kč je ponecháno na zvláštním účtu MF.
Vzhledem k tomu, že uvolnit prostředky ze zvláštního účtu Ministerstva financí na jiný účel lze toliko na základě novely zákona č. 500/1990 Sb. a to i po té, kdy uplyne zákonem stanovených sedm let, po které je nebylo možno čerpat (blokační lhůta uplyne 15. prosince 1997), předkládá se tento návrh novely zákona ČNR č. 500/1990 Sb., o působnosti orgánů České republiky ve věcech převodů vlastnictví státu k některým věcem na jiné právnické nebo fyzické osoby. Navrhovaná právní úprava se nedotkne státního rozpočtu a nevyžádá si dalších finančních nákladů.
K čl. II:
Účinnost navrhované právní úpravy se navrhuje dnem jejího vyhlášení.
V Praze dne 23. července 1997
Předseda vlády
prof. Ing. Václav Klaus, CSc. v.r.
Ministr financí
Ing. Ivan Pilip v.r.
Znění novelou dotčeného § 15 zákona č. 500/1990 Sb. s vyznačením navrhovaných doplnění (nový text je podtržen nepřerušovaně, písm l) podtrženo přerušovaně - schváleno Poslaneckou Sněmovnou Parlamentu dne 11.7.1997 v rámci legislativní nouze a 12.7.1997 Senátem, dosud nepublikováno ve Sbírce zákonů České republiky)
ZÁKON č. 500/1990 Sb.
o působnosti orgánů České republiky ve věcech převodů vlastnictví státu k některým věcem na jiné právnické nebo fyzické osoby, ve znění zákona č. 438/1991 Sb., zákona č. 282/1992 Sb., zákona č. 473/1992 Sb., zákona č. 170/1993 Sb., zákona č. 155/1994 Sb., zákona č. 191/1994 Sb., zákona č. 218/1994 Sb a zákona č. /1997 Sb.
- - -
§ 15
(1) Čistý výnos z prodeje provozních jednotek a konečný výnos z likvidace státních podniků se soustřeďuje na zvláštním účtu ministerstva.
(2) Prostředky z tohoto účtu se použijí:
a) k uspokojení pohledávek, které se prokazatelně týkaly provozních jednotek [§ 2 zákona č. 427/1990 Sb. o převodech vlastnictví státu k některým věcem na jiné právnické nebo fyzické osoby.] převedených do vlastnictví jiných právnických nebo fyzických osob,
b) jako peněžní záloha k uspokojení pohledávek, a to v době likvidace těch státních podniků, jejichž jmění bylo převodem provozních jednotek [§ 2 zákona č. 427/1990 Sb. o převodech vlastnictví státu k některým věcem na jiné právnické nebo fyzické osoby.] do vlastnictví jiných právnických nebo fyzických osob sníženo o více než 80 %, zálohu lze poskytnout až do výše předpokládaného záporného zůstatku z likvidace,
c) jako peněžní záloha k uspokojení pohledávek, a to v době likvidace těch státních podniků, jejichž jmění bylo převodem provozních jednotek [§ 2 zákona č. 427/1990 Sb. o převodech vlastnictví státu k některým věcem na jiné právnické nebo fyzické osoby.] do vlastnictví jiných právnických nebo fyzických osob sníženo nejvýše o 80 %, zálohu lze poskytnout až do hodnoty, o kterou bylo jmění sníženo převodem vlastnictví k provozním jednotkám,
d) k uspokojení pohledávek, které nebylo možno uspokojit z výtěžku likvidace těch státních podniků, jejichž jmění bylo převodem provozních jednotek [§ 2 zákona č. 427/1990 Sb. o převodech vlastnictví státu k některým věcem na jiné právnické nebo fyzické osoby.] do vlastnictví jiných právnických nebo fyzických osob sníženo o více než 80 %,
e) na finanční zabezpečení činnosti komisí,
f) k poskytování peněžních náhrad oprávněným osobám podle zákona o zmírnění následků některých majetkových křivd,
g) k jednorázovému posílení rozpočtu obcí ve výši 1,2 miliardy Kčs, pokud došlo k oslabení zdrojů jejich rozpočtů v důsledku uplatňování zákona č. 427/1990 Sb., o převodech vlastnictví státu k některým věcem na jiné právnické nebo fyzické osoby, ve znění pozdějších předpisů, a zákona č. 403/1990 Sb., o zmírnění následků některých majetkových křivd, ve znění pozdějších předpisů,
h) k úhradě finančních náhrad podle zvláštních předpisů, [§ 3 zákona č. 42/1992 Sb., o úpravě majetkových vztahů a vypořádání majetkových nároků v družstvech.]
i) k úhradě nákladů řízení vzniklých podle pravomocného rozhodnutí soudu v řízení proti ministerstvu o nárocích podle zákona č. 427/1990 Sb., o převodech vlastnictví státu k některým věcem na jiné právnické nebo fyzické osoby, ve znění pozdějších předpisů,
j) k převodu 6,1 miliard Kč do Státního fondu životního prostředí, které budou použity k financování akcí k ozdravění ovzduší,
k) k převodu 3,0 mld. Kč do kapitoly Všeobecná pokladní správa státního rozpočtu České republiky na rok 1995, které budou v letech 1995 a 1996 použity na financování investičních akcí Programu zkvalitnění technického stavu a vybavení škol a školských zařízení vydaného Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy,
"l) k převodu 5 000 000 000 Kč na zvláštní účet státních finančních aktiv na financování opatření k odstranění následků povodní v roce 1997,"
"m) k převodu 15 miliard Kč na zvláštní účet státních finančních aktiv ke krytí nezbytných výdajů vyvolaných zánikem věcných břemen váznoucích na majetku vydaném oprávněným osobám."
(3) Postup podle odstavce 2 písm. a) až j) upraví ministerstvo obecně závazným právním předpisem.
(4) Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy se zmocňuje, aby po projednání s Ministerstvem financí vydalo obecně závazný právní předpis, kterým se stanoví pravidla pro podávání žádostí, rozdělování a uvolňování finančních prostředků na investiční dotace v rámci Programu zkvalitnění technického stavu a vybavení škol a školských zařízení podle § 15 odst. 2 písm. k) tohoto zákona.
(5) K jiným účelům, než jsou uvedeny v odstavci 2, lze prostředky ze zvláštního účtu ministerstva použít až po uplynutí sedmi let od účinnosti tohoto zákona, a to v rozsahu a za podmínek stanovených zákonem České národní rady.
(6) Úroky z tohoto účtu se použijí zejména formou spoluúčasti na úhradě úroků z úvěrů poskytnutých fyzickým osobám nebo právnickým osobám pro účely privatizace zdravotnických zařízení.