Parlament České republiky

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

1997

2. volební období

262

INTERPELACE

poslance Pavla Dostála na předsedu vlády Václava Klause ve věci Šternberského paláce

a odpověď předsedy vlády Václava Klause na interpelaci

Ve smyslu § 112 odst. 4 zákona č. 90/1995 Sb., o jednacím řádu Poslanecké sněmovny, předkládám poslancům následující interpelaci poslance Pavla Dostála na předsedu vlády Václava Klause a odpověď předsedy vlády Václava Klause na tuto interpelaci. Pan poslanec Pavel Dostál požádal o zařazení uvedené odpovědi na pořad schůze Poslanecké sněmovny. Interpelace a odpověď jsou přílohami sněmovního tisku.

V Praze dne 15.srpna 1997

Miloš Zeman v.r.

Příloha

Evidenční číslo interpelace: 345


Pavel Dostál
Poslanecká sněmovna
Parlament ČR

Interpelace

poslance Pavla Dostála (ČSSD) na předsedu vlády Václava Klause ve věci Šternberského paláce

V Praze dne 1. 7. 1997

Vážený pane premiére,

v souvislosti s realizací vládního usnesení ze dne 25. září 1996 č. 498 byl objekt Šternberského paláce na Hradčanském náměstí čp. 57 zařazen do seznamu nemovitostí určených k bezplatnému převodu římskokatolické církvi do odstavce "vydat s problémy". V tomto objektu sídlí a svá umělecká díla již tradičně vystavuje Sbírka starého umění Národní galerie v Praze, která tvoří historicky základní kámen této vrcholné sbírkové instituce. Základním kritériem pro vydání nemovitostí je podle zmiňovaného usnesení (čl. 1, odst. 2, písm. c) skutečnost, že "státní organizace, vykonávající k této nemovitosti právo hospodaření ji může postrádat, aniž by tím neúměrně ztížila podmínky pro výkon své hlavní činnosti nebo byla nucena v důsledku pozbytí věci vynaložit na tuto činnost neúměrné náklady".

Je jistě dále pozoruhodné, že MK ČR nepovažuje Národní galerii v Praze za závažnou veřejnou instituci, neboť vládní usnesení vylučuje k převodu církvi objekty, u nichž tomu brání "závažný veřejný zájem",

MK ČR k objektu Šternberského paláce dále připojilo poznámku, že církvi sloužil k výchovným účelům, což je další podmínkou pro převod nemovitostí církvi. V tomto ohledu jde o nepravdivou informaci, uvedenou zde navíc zcela účelově, jak vyplývá z archivními prameny ověřené historie právně majetkových vztahů k Šternberskému paláci. V paláci byl sice provozován "ústav idiotů" zv. Ernestinum, nikoli však církevním subjektem, ale Spolkem paní a dívek sv. Anny, a to do roku 1919. Tento Spolek koupil palác v roce 1872 od statkáře Heidla, kterému objekt prodala Společnost vlasteneckých přátel umění, přímá předchůdkyně Národní galerie v Praze, když se její sbírky stěhovaly do nově zřizovaného Rudolfína, Roku 1919 byla budova zabrána pro účely Ministerstva národní obrany, které zde zřídilo Intendantní školu.

Náhradou za zabrání Šternberského paláce byla Spolku paní a dívek sv. Anny přiznána finanční náhrada 55.000,- Kč ročně a předán do užívání zámek Budeničky u Slaného. V Budeničkách byl nadále Spolkem provozován onen "ústav idiotů", přičemž zdravotní péči o svěřence vykonávala Kongregace školských sester III. řádu sv. Františka Serafínského. Protektorátní vláda zrušila spolkovou činnost a se spolkovým majetkem bylo úředně manipulováno - Spolek paní a dívek sv. Anny byl zrušen ve dnech 24. a 27. 5. 1939 a jeho Šternberský palác byl věnován Kongregaci školských sester. Uživatelem Šternberského paláce však zůstala armáda, která jej užívala i po skončení války. V roce 1947 požádalo ministerstvo školství a osvěty armádu o zabrání paláce pro účely Národní galerie v Praze. Následně byla Kongregaci školských sester vyplacena finanční náhrada ve výši 400.000,- Kč a do majetku kongregace byl náhradou za Šternberský palác převeden zámek Budeničky. Objekt byl poté nákladně rekonstruován pro využití Národní galerii v Praze, která zde od této doby sídlí. Náboženská matice, na niž přešel po zrušení Kongregací a řádů jejich majetek, darovala Šternberský palác československému státu - Národní galerii v Praze dne 9. 1. 1958.

V roce 1990 restituovala Kongregace školských sester zpět zámek v Budeničkách a provozuje v něm ústav sociální péče. Dne 20. 5. 1997 přišel řediteli Národní galerie fax z Ministerstva zemědělství s žádostí o okamžitou odpověď na dotaz "jaké náklady vzniknou státnímu rozpočtu v případě, že nájem pro státní organizaci, která objekt dosud využívá, není do budoucna možný a pro tuto organizaci se bude muset zřídit nové sídlo (uveďte předpokládané náklady v mil. Kč) ".

Vážený pane premiére,

Ministerstvo kultury ČR dosud neformulovalo jasně zájem státu na zachování a péči o kulturní dědictví této země. Je popisovaná aktivita tohoto úřadu v intencích vládní kulturní politiky? Domníváte se, že lze církvi vydat objekt Šternberského paláce, který je z hlediska veřejného zájmu jistě nepostradatelný a u něhož jsou navíc v ministerském materiálu uváděny nepravdivé údaje?

Ujišťuji Vás, vážený pane premiére, že bych Vás neobtěžoval touto interpelací, kdybych společně s kulturní veřejností nebyl přesvědčen o tom, že uděláte všechno pro to, aby byl na Šternberský palác vznesen závažný veřejný zájem.

Děkuji Vám za odpověď, přeji pěknou dovolenou a srdečně Vás zdravím.


Vážený pan

Václav Klaus

předseda vlády

Praha



Václav Klaus
předseda vlády České republiky

V Praze dne 22. července 1997
Č. j.: 3025/97-KPV

Vážený pane předsedo,

V příloze Vám zasílám svou odpověď na písemnou interpelaci poslance Pavla Dostála ve věci převodu Šternberského paláce římskokatolické církvi (evidenční číslo interpelace 345), k Vašemu dalšímu využití.

S pozdravem



Příloha

Vážený pan

Ing. Miloš Zeman

předseda Poslanecké sněmovny

Parlament České republiky

Praha




Václav Klaus
předseda vlády České republiky

V Praze dne 22. července 1997
Č. j. 3025/97-KPV

Váženy pane poslanče,

k Vaší interpelaci ve věci bezúplatného převodu Šternberského paláce církevní právnické osobě uvádím následující.

V souladu s usnesením vlády č. 498 z 25. září 1996 požádala církevní právnická osoba Česká provincie Kongregace Školských sester sv. Františka (dále jen "kongregace") mj. o převod budovy č. p. 57 v k. ú. Hradčany, č. parc. 95 (Šternberský palác) s pozemkem č. parc. 66. Při prověřování bylo zjištěno, že tato nemovitost byla skutečně k 25. 2. 1948 ve vlastnictví kongregace. Po násilném znemožnění činností řeholních řádů a kongregací v r. 1950 (nikoli ovšem, jak píšete, jejich zrušení) byla správou řádového majetku pověřena Náboženská matice. Ta pak bez jakéhokoli zákonného zmocnění, převáděla tento majetek do vlastnictví státu. V případě výše uvedené nemovitosti se tak stalo 9. 1. 1958.

Co se týče užívání uvedené nemovitosti, bylo zjištěno, že celý objekt byl do roku 1919 užíván Ernestinem - ústavem pro výchovu a zaopatření slabomyslných dětí a patřil Spolku paní svaté Anny v Praze, který se podle svých stanov této péči věnoval. Podle rozhodnutí zemské správy politické v Praze ze dne 18. srpna 1919 č. 8 R 12/2 No 255.652 byl z větší části zabrán podle zákona ze dne 11. června 1919 č. 332 Sb. pro účely ministerstva národní obrany, jakožto opatření dočasné s tím, že Spolku byla smlouvou z roku 1929 určena roční náhrada 55 tis. Kč, dále s tím, že stát zajistí udržování náhradního objektu v Budeničkách v řádném a uživatelném stavu. Kromě toho byl stát zavázán platit ročně 2400 Kč na náklady spojené s dojížděním ředitele ústavu do Budeniček, protože ředitelství a řada dalších složek ústavu ve Šternberském paláci zůstala (kaple, prádelna, umývárna, kuchyně, byty apod.). Spolek, využívající ke svým účelům jen část objektu a výnos z nájmu, ovšem nepřestal usilovat o to, aby byl celý objekt využíván ústavem, V roce 1939 Spolek palác daroval kongregaci s tím, že se jedná o účelové jmění určené jako dosud "pouze k účelům vyučovacím, lidumilným a dobročinným, zejména pro péči o výchovu a zaopatření slabomyslné mládeže a další vedení převzatého ústavu Ernestina". Současně se stanovilo, že v případě, že by Kongregace byla zrušena, nebo pozbyla práva držet a nabývat majetek, nebo se tohoto věnovaného majetku vzdala, nebo nechtěla plnit uvedené úkoly, byl zmocněn arcibiskup pražský zajistit, aby tento majetek byl nadále zachován pro účely dobročinné, lidumilné a vyučovací. Toto darování nebylo ani po válce nikým zpochybňováno. Příloha smlouvy z roku 1939 dosvědčuje, že závazky státu převzala Německá říše. Po válce, po zrušení právních úkonů učiněných okupační mocí v době nesvobody, byl navrácen předchozí právní stav a objekt byl nadále z větší části využíván armádou, která ho v roce 1947 uvolnila pro Společnost vlasteneckých přátel umění v Čechách (její sbírky přešly zákonem č. 127/1936 Sb. na stát). Doklady dokumentující podrobně uživatelské poměry v poválečném období nemá kongregace k dispozici, vzhledem k tomu, že při deportaci sester do internačního tábora v roce 1950 byl zabaven její archiv a většina dokladů se ztratila, V současné době jsou dokumenty dohledávány ve Státním archivu. V roce 1949 byla zákonem č. 148/1949 Sb. zřízena Národní galerie, která používala paláce až do roku 1958, za nájem úředně stanoveny zpočátku na 300 tis.

Kč. Pokud jde o zámek v Budeničkách, bylo zjištěno, že Ministerstvo zemědělství přidělilo tuto budovu podle dekretu presidenta republiky č. 12/1945 Sb. § 7, odst. 6 Kongregaci, podle spisu č,j. 414366/46-IX/A 3 ze dne 18. 9. 1946. V tomto rozhodnutí není uvedena žádná zmínka o náhradě za užívání Šternberského paláce státem. Protokolem ze dne 8. července 1947 byla stanovena přídělová cena 350 tis. Kč, z níž Kongregace musela zaplatit 20% ihned po schválení této ceny. Uváděná náhrada 400 tis. Kč nebyla kongregaci podle dostupných pramenů nikdy vyplacena, Je to zřejmé i z toho, že při soudním sporu o neplacení nájemného, který vedla proti Národní galerii v roce 1956 Náboženská matice, nebyla oprávněnost ani výše stanoveného nájmu zpochybněna jakoukoli zmínkou o finanční či jiné kompenzaci za užívání paláce.

Z uvedeného je zřejmé, že objekt byl určen pro zajištění výchovných a charitativních cílů a podle sdělení kongregace by měl být takto využit i nadále. Dle vyjádření Kongregace zamýšlí, pokud jí objekt bude vrácen, v rámci dlouhodobého pronájmu stanovit víceméně symbolické nájemné, které státní rozpočet zatíží minimálně, pro ni samotnou by však byl užitečným příspěvkem.

Ministerstvo kultury jako příslušný resortní orgán posoudilo otázku postradatelnosti objektu, resp. zda případnému převodu nebrání závažní veřejný zájem. Výsledkem posouzení bylo zařazení této položky do kategorie "problémové", což vláda ve svém usnesení č. 211 ze dne 9. dubna 1997 vzala na vědomí. Je zřejmé, že Národní galerie může vystavovat své exponáty jak v objektu, který je vlastnictvím státu, tak i v objektu, který je ve vlastnictví obce, církve, případně jiné instituce nebo i fyzické osoby. Stejně tomu bylo ostatně až do roku 1958. Podstatná není právní forma vlastníka, ale podmínky, za kterých galerie může svou činnost provozovat. Právě vzhledem k tomu, že v případě této významné instituce nebyly dosud bezpečně prověřeny podmínky jejího působení při případné změně vlastníka objektu, byla předmětná nemovitost zařazena do kategorie "problémové". V souladu s bodem II/1/b uvedeného usnesení vlády je nyní prověřován reálný dopad případného převodu na funkci Národní galerie a na státní rozpočet. Ministerstvo kultury zjistí, za jakých konkrétních podmínek by kongregace byla eventuálně ochotna ponechat Národní galerii v paláci a následně navrhne zařazení této položky buď do kategorie "vydat" nebo "nevydat". Konečné slovo pak, stejně jako ve všech ostatních případech, bude mít vláda, která v první řadě posoudí právě otázku veřejného zájmu. Je tedy předčasné činit v této věci jakékoli konkrétní závěry.

S pozdravem


Vážený pan

Pavel Dostál

poslanec Poslanecké sněmovny

Parlamentu ČR

Praha


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP