Obecná část
Návrh novely zákona o bankách reaguje na
úkoly (opatření) zadané v dokumentu
vlády ČR " Korekce hospodářské
politiky a další transformační opatření
" ze dne 16.4.1997, týkající se zprůhlednění
a standardizace kapitálového a finančního
trhu.
Jedná se zejména o
a) omezení vztahů bank k jiným právnickým osobám, zejména v podnikové sféře, s cílem eliminovat rizika z toho pro banku vyplývající a možné konflikty zájmů,
b) jasné oddělení úvěrových operací bank od jejich funkce majitele a správce portfolia,
c) oddělení personálního propojení
statutárních orgánů bank a statutárních
orgánů podniků.
Návrh novely zákona tyto úkoly řeší
s tím, e současně i nadále zachovává
existující koncepci universálního
bankovnictví.
Tato koncepce je založena na možnosti, aby banka v rámci
své činnosti prováděla jak klasické
operace úvěrového typu, tak operace investičního
bankovnictví, a to buď přímo bankou
samotnou nebo prostřednictvím jejích dceřiných
společností.
Tato koncepce, uplatňovaná ve většině
zemí Evropy, je zároveň koncepcí předjímanou
předpisy Evropské unie. Koncepce universálnosti
českých bank je zabudována v návrhu
"velké" novely zákona o bankách
(tzv. "velká" novela zákona o bankách),
která je v současné době ve fázi
před rozesláním do meziresortního
připomínkového řízení.
Kromě výše uvedených zásadních
navrhovaných změn obsahuje návrh novely ještě
některé další úpravy, které
dle názoru ČNB pomohou řešit nazrálé
problémy.
Tyto návrhy se týkají zejména provádění
nucené správy v bance a likvidace banky a dále
pak podmínek pro obchodování s cennými
papíry. Stanovením povinnosti banky obchodovat za
nejvýhodnější cenu pro banku se zákon
pokouší řešit problém "vysávání"
zdrojů z bank pomocí obchodů s cennými
papíry na základě uměle vytvořené
ceny, která neodráží skutečnou
hodnotu cenného papíru. Tento způsob odčerpávání
likvidity z bank byl jedním ze způsobů "tunelování"
bank, které vedly u některých bank k jejich
krachu.
S výstupem banky ze sektoru souvisí návrh
na zvýšení limitu pro výplatu z Fondu
pojištění vkladů, který by měl
podpořit spořivost obyvatelstva.
Návrhem novely se odstraňují i některé
dílčí formulační nedostatky
současného zákona.
Novela nemá dopad na státní rozpočet.
Zvláštní část
K bodu 1 (§ 1)
Vypouštějí se slova, která zužují
výkon činnosti depozitáře pouze na
investiční fondy. Podle současné právní
úpravy vykonávají banky rovně funkci
depozitáře penzijních fondů.
K bodu 2
K vypuštění požadavku ekonomické
účelnosti a potřebnosti banky dochází
proto, e toto ustanovení je v rozporu s principy tržní
ekonomiky uplatňovanými v rámci Evropské
unie.
K bodu 3 (§ 8)
Kumulování funkcí v řídících
a dozorčích orgánech dvou a více právnických
osob nese riziko vzniku konfliktu zájmů, a to zejména
mezi bankou a podnikem výrobní sféry. Důsledky
tohoto stavu se mohou projevit negativně v hospodářském
výsledku banky.
Prevencí před touto situací je ustanovení
zakazující členům statutárních
orgánů, dozorčích rad a zaměstnancům
bank být současně členy statutárních
orgánů nebo dozorčích rad jiných
právnických osob podnikatelských subjektů.
Požadavek "znemožnit statutárním
představitelům bank přímo zasedat
ve správních radách podniků "
je výslovně uveden v dokumentu " Korekce hospodářské
politiky a další transformační opatření
", přijatém vládou 16. dubna 1997.
Výjimku z výše uvedeného pravidla tvoří
případy členství ve statutárním
orgánu nebo dozorčí radě právnické
osoby, nad kterou má banka kontrolu, a případy
členství fyzických osob, činných
v jiných právnických osobách, ve statutárním
orgánu nebo v dozorčí radě banky,
jestli e tyto právnické osoby mají kontrolu
nad bankou. Tyto výjimky respektují požadavky
bankovní praxe.
K bodu 4 (§16)
Navrhuje se úplné nové znění
§ 16, nebo dosavadní znění § 16
se nevztahuje na případy jiného způsobu
nabytí akcií ne jejich převodu /není
podchyceno zejména nabytí majetkové účasti
v důsledku upsání nových akcií/.
Tento nedostatek se navrhuje odstranit doplněním
nového písmene e) do odstavce 1.
Dále není dosud upraveno poskytování
předchozího souhlasu České národní
banky k rozhodnutí valné hromady o zrušení
banky ve všech případech, tj. včetně
zrušení s následnou likvidací. Je nutné,
aby při vystoupení banky z bankovního sektoru
byly uspokojeny všechny její závazky vůči
jejím věřitelům a proto v zájmu
ochrany především vkladatelů banky i
ostatních věřitelů musí být
záměr banku zrušit podroben předchozímu
souhlasu České národní banky.
Současně se v novém odstavci 2 řeší případ přechodu podílové účasti nad l5 % děděním.
K bodu 5 (§ 17 )
Novou formulací § 17 se zpřesňují
a současně zpřísňují
podmínky pro nabývání kvalifikovaných
účastí v právnických osobách,
které nejsou bankami, finančními institucemi
ani podniky pomocných bankovních služeb. Stanovené
limity a další podmínky jsou v souladu s druhou
bankovní směrnicí Evropské unie.
Z uvedených zákazů připouští
ustanovení § 17 odst. 2 některé výjimky,
týkající se kapitalizace pohledávek
a upisování cenných papírů,
jejich držení je však zákonem časově
limitováno.
K bodu 6 (§ 17a )
Ustanovením § 17a se definují některé
pojmy pro účely tohoto zákona v souladu s
definicemi, obsaženými ve směrnicích
Evropské unie.
K bodu 7 (§ 19)
Z § 19 odst. 2 se vypouští dosavadní
definice kontroly, která je nově upravena v §
17a.
K bodu 8 (§ 19a a 19b)
Ustanovení § 19a klade při obchodování
s cennými papíry a s nimi spojenými právy
důraz na odbornou péči a její prokazování
při provádění obchodů. Zákon
definuje, co se rozumí odbornou péčí,
čím je vynaložení odborné péče
podmíněno a co představuje.
Ustanovením, e tyto obchody může banka provádět
pouze za nejvýhodnějších podmínek
pro ni samotnou se chrání nejen banka samotná,
ale i její klienti před "vysáváním"
zdrojů banky pomocí obchodů s cennými
papíry na základě uměle vytvořené
ceny, která neodráží hodnotu cenných
papírů a jedním ze způsobů
tzv. " tunelování " bank.
Tato ustanovení mají věcnou souvislost s
ustanoveními, které bankám zakazují
provádět s osobami, které k bance mají
zvláštní vztah, obchody, které vzhledem
ke své povaze, účelu nebo riziku, by nebyly
provedeny s ostatními klienty.
Další záležitostí je zneužívání
dosud nikoliv veřejně přístupných
informací (vnitřních informací), které
nějaká osoba získá z titulu provádění
určité činnosti k získání
vlastního prospěchu, kdy konkrétní
informaci nemohou současně využít i
ostatní účastníci trhu. Toto je velký
nešvar naší doby, který je rozšířen
především ve finanční sféře
v souvislosti s obchodováním s cennými papíry.
U bank se jedná např. o případy, kdy
informace získané v souvislosti s úvěrováním
nějakého podniku (typu: vstup strategického
partnera do podniku, navyšování základního
jmění, nebo naopak zhoršení finanční
situace podniku a pod.) jsou využity v investiční
divizi banky, která může nakoupit akcie podniku,
předtím ne jejich cena vzroste nebo naopak prodat
akcie výhodně s ohledem na očekávaný
pokles jejich ceny.
Pokud banka provádí investiční obchody
na účet klienta, může získanou
dosud neveřejnou informaci využít také
tak, e přesune riziko na klienta (např. banka, která
provádí úpis akcií pro klienta a zavazuje
se k umístění emise na trhu, nemůže
beze ztrát najít investory a proto může
požádat divizi zabývající se
správou klientských aktiv (portfolio management),
aby nakoupilo akcie do portfolia klientů. Nebo např.
divize banky, která obchoduje s cennými papíry,
má dlouhou pozici v akciích, jejich cena klesá,
a proto tyto akcie přesune beze ztráty na účet
klienta, jeho portfolio spravuje. Ustanovení § 19b
proto ukládá bankám povinnost zabránit
využívání vnitřních informací
jednotlivými divizemi banky.
Zákon navíc stanoví bance povinnost při
obchodování na účet klienta vynaložit
potřebnou odbornou péči zaručující
co nejvýhodnější výsledek transakce
pro klienta.
K bodu 9 (§ 26)
Navrhovaná změna umožní snižovat
základní jmění ze strany ČNB
i v době, kdy banka podléhá nucené
správě.
K bodu 10 (§ 29)
Navrhovaná úprava koresponduje s dikcí nového
§16. V případě, kdy valná hromada
zamýšlí zrušit banku, bude platit jednotný
režim zakotvený v §16 bez ohledu na to, zda se
banka nachází v nucené správě
či nikoliv.
K bodu 11 (§ 41e)
Navrhuje se zvýšit maximální limit pro
náhradu z Fondu pojištění vkladů
jednomu vkladateli u jedné banky ze 100 000 Kč na
300 000 Kč. Cílem zvýšení limitu
je podpora spořivosti obyvatelstva.
K čl. II
Stanovené lhůty umožňují bankám
vyrovnat se v reálném čase se zákonem
stanovenými povinnostmi.
K čl. III
Navrhuje se vybavit zákon standardní republikační
doložkou vzhledem ke skutečnosti, e zákon č
21/1992 Sb., o bankách byl v minulosti ji několikrát
novelizován.
K čl. IV
Účinnost zákona se navrhuje ke dni jeho vyhlášení.