Důvodová zpráva

Obecná část

Návrh novely zákona o bankách reaguje na úkoly (opatření) zadané v dokumentu vlády ČR " Korekce hospodářské politiky a další transformační opatření " ze dne 16.4.1997, týkající se zprůhlednění a standardizace kapitálového a finančního trhu.

Jedná se zejména o

a) omezení vztahů bank k jiným právnickým osobám, zejména v podnikové sféře, s cílem eliminovat rizika z toho pro banku vyplývající a možné konflikty zájmů,

b) jasné oddělení úvěrových operací bank od jejich funkce majitele a správce portfolia,

c) oddělení personálního propojení statutárních orgánů bank a statutárních orgánů podniků.

Návrh novely zákona tyto úkoly řeší s tím, e současně i nadále zachovává existující koncepci universálního bankovnictví.

Tato koncepce je založena na možnosti, aby banka v rámci své činnosti prováděla jak klasické operace úvěrového typu, tak operace investičního bankovnictví, a to buď přímo bankou samotnou nebo prostřednictvím jejích dceřiných společností.

Tato koncepce, uplatňovaná ve většině zemí Evropy, je zároveň koncepcí předjímanou předpisy Evropské unie. Koncepce universálnosti českých bank je zabudována v návrhu "velké" novely zákona o bankách (tzv. "velká" novela zákona o bankách), která je v současné době ve fázi před rozesláním do meziresortního připomínkového řízení.

Kromě výše uvedených zásadních navrhovaných změn obsahuje návrh novely ještě některé další úpravy, které dle názoru ČNB pomohou řešit nazrálé problémy.

Tyto návrhy se týkají zejména provádění nucené správy v bance a likvidace banky a dále pak podmínek pro obchodování s cennými papíry. Stanovením povinnosti banky obchodovat za nejvýhodnější cenu pro banku se zákon pokouší řešit problém "vysávání" zdrojů z bank pomocí obchodů s cennými papíry na základě uměle vytvořené ceny, která neodráží skutečnou hodnotu cenného papíru. Tento způsob odčerpávání likvidity z bank byl jedním ze způsobů "tunelování" bank, které vedly u některých bank k jejich krachu.

S výstupem banky ze sektoru souvisí návrh na zvýšení limitu pro výplatu z Fondu pojištění vkladů, který by měl podpořit spořivost obyvatelstva.

Návrhem novely se odstraňují i některé dílčí formulační nedostatky současného zákona.

Novela nemá dopad na státní rozpočet.

Zvláštní část

K bodu 1 (§ 1)

Vypouštějí se slova, která zužují výkon činnosti depozitáře pouze na investiční fondy. Podle současné právní úpravy vykonávají banky rovně funkci depozitáře penzijních fondů.

K bodu 2

K vypuštění požadavku ekonomické účelnosti a potřebnosti banky dochází proto, e toto ustanovení je v rozporu s principy tržní ekonomiky uplatňovanými v rámci Evropské unie.

K bodu 3 (§ 8)

Kumulování funkcí v řídících a dozorčích orgánech dvou a více právnických osob nese riziko vzniku konfliktu zájmů, a to zejména mezi bankou a podnikem výrobní sféry. Důsledky tohoto stavu se mohou projevit negativně v hospodářském výsledku banky.

Prevencí před touto situací je ustanovení zakazující členům statutárních orgánů, dozorčích rad a zaměstnancům bank být současně členy statutárních orgánů nebo dozorčích rad jiných právnických osob ­ podnikatelských subjektů.

Požadavek "znemožnit statutárním představitelům bank přímo zasedat ve správních radách podniků " je výslovně uveden v dokumentu " Korekce hospodářské politiky a další transformační opatření ", přijatém vládou 16. dubna 1997.

Výjimku z výše uvedeného pravidla tvoří případy členství ve statutárním orgánu nebo dozorčí radě právnické osoby, nad kterou má banka kontrolu, a případy členství fyzických osob, činných v jiných právnických osobách, ve statutárním orgánu nebo v dozorčí radě banky, jestli e tyto právnické osoby mají kontrolu nad bankou. Tyto výjimky respektují požadavky bankovní praxe.

K bodu 4 (§16)

Navrhuje se úplné nové znění § 16, nebo dosavadní znění § 16 se nevztahuje na případy jiného způsobu nabytí akcií ne jejich převodu /není podchyceno zejména nabytí majetkové účasti v důsledku upsání nových akcií/. Tento nedostatek se navrhuje odstranit doplněním nového písmene e) do odstavce 1.

Dále není dosud upraveno poskytování předchozího souhlasu České národní banky k rozhodnutí valné hromady o zrušení banky ve všech případech, tj. včetně zrušení s následnou likvidací. Je nutné, aby při vystoupení banky z bankovního sektoru byly uspokojeny všechny její závazky vůči jejím věřitelům a proto v zájmu ochrany především vkladatelů banky i ostatních věřitelů musí být záměr banku zrušit podroben předchozímu souhlasu České národní banky.

Současně se v novém odstavci 2 řeší případ přechodu podílové účasti nad l5 % děděním.

K bodu 5 (§ 17 )

Novou formulací § 17 se zpřesňují a současně zpřísňují podmínky pro nabývání kvalifikovaných účastí v právnických osobách, které nejsou bankami, finančními institucemi ani podniky pomocných bankovních služeb. Stanovené limity a další podmínky jsou v souladu s druhou bankovní směrnicí Evropské unie.

Z uvedených zákazů připouští ustanovení § 17 odst. 2 některé výjimky, týkající se kapitalizace pohledávek a upisování cenných papírů, jejich držení je však zákonem časově limitováno.

K bodu 6 (§ 17a )

Ustanovením § 17a se definují některé pojmy pro účely tohoto zákona v souladu s definicemi, obsaženými ve směrnicích Evropské unie.

K bodu 7 (§ 19)

Z § 19 odst. 2 se vypouští dosavadní definice kontroly, která je nově upravena v § 17a.

K bodu 8 (§ 19a a 19b)

Ustanovení § 19a klade při obchodování s cennými papíry a s nimi spojenými právy důraz na odbornou péči a její prokazování při provádění obchodů. Zákon definuje, co se rozumí odbornou péčí, čím je vynaložení odborné péče podmíněno a co představuje.

Ustanovením, e tyto obchody může banka provádět pouze za nejvýhodnějších podmínek pro ni samotnou se chrání nejen banka samotná, ale i její klienti před "vysáváním" zdrojů banky pomocí obchodů s cennými papíry na základě uměle vytvořené ceny, která neodráží hodnotu cenných papírů a jedním ze způsobů tzv. " tunelování " bank.

Tato ustanovení mají věcnou souvislost s ustanoveními, které bankám zakazují provádět s osobami, které k bance mají zvláštní vztah, obchody, které vzhledem ke své povaze, účelu nebo riziku, by nebyly provedeny s ostatními klienty.

Další záležitostí je zneužívání dosud nikoliv veřejně přístupných informací (vnitřních informací), které nějaká osoba získá z titulu provádění určité činnosti k získání vlastního prospěchu, kdy konkrétní informaci nemohou současně využít i ostatní účastníci trhu. Toto je velký nešvar naší doby, který je rozšířen především ve finanční sféře v souvislosti s obchodováním s cennými papíry.

U bank se jedná např. o případy, kdy informace získané v souvislosti s úvěrováním nějakého podniku (typu: vstup strategického partnera do podniku, navyšování základního jmění, nebo naopak zhoršení finanční situace podniku a pod.) jsou využity v investiční divizi banky, která může nakoupit akcie podniku, předtím ne jejich cena vzroste nebo naopak prodat akcie výhodně s ohledem na očekávaný pokles jejich ceny.

Pokud banka provádí investiční obchody na účet klienta, může získanou dosud neveřejnou informaci využít také tak, e přesune riziko na klienta (např. banka, která provádí úpis akcií pro klienta a zavazuje se k umístění emise na trhu, nemůže beze ztrát najít investory a proto může požádat divizi zabývající se správou klientských aktiv (portfolio management), aby nakoupilo akcie do portfolia klientů. Nebo např. divize banky, která obchoduje s cennými papíry, má dlouhou pozici v akciích, jejich cena klesá, a proto tyto akcie přesune beze ztráty na účet klienta, jeho portfolio spravuje. Ustanovení § 19b proto ukládá bankám povinnost zabránit využívání vnitřních informací jednotlivými divizemi banky.

Zákon navíc stanoví bance povinnost při obchodování na účet klienta vynaložit potřebnou odbornou péči zaručující co nejvýhodnější výsledek transakce pro klienta.

K bodu 9 (§ 26)

Navrhovaná změna umožní snižovat základní jmění ze strany ČNB i v době, kdy banka podléhá nucené správě.

K bodu 10 (§ 29)

Navrhovaná úprava koresponduje s dikcí nového §16. V případě, kdy valná hromada zamýšlí zrušit banku, bude platit jednotný režim zakotvený v §16 bez ohledu na to, zda se banka nachází v nucené správě či nikoliv.

K bodu 11 (§ 41e)

Navrhuje se zvýšit maximální limit pro náhradu z Fondu pojištění vkladů jednomu vkladateli u jedné banky ze 100 000 Kč na 300 000 Kč. Cílem zvýšení limitu je podpora spořivosti obyvatelstva.

K čl. II

Stanovené lhůty umožňují bankám vyrovnat se v reálném čase se zákonem stanovenými povinnostmi.

K čl. III

Navrhuje se vybavit zákon standardní republikační doložkou vzhledem ke skutečnosti, e zákon č 21/1992 Sb., o bankách byl v minulosti ji několikrát novelizován.

K čl. IV

Účinnost zákona se navrhuje ke dni jeho vyhlášení.

V Praze dne 23. července 1997

Předseda vlády

prof. Ing. Václav Klaus, CSc. v.r.

Ministr financí

Ing. Ivan Pilip, v.r.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP