Ve smyslu § 112 odst. 4 zákona č. 90/1995 Sb.,
o jednacím řádu Poslanecké sněmovny,
předkládám poslancům následující
interpelaci poslance Rudolfa Tomíčka na ministra
dopravy a spojů Martina Římana a odpověď
ministra dopravy a spojů Martina Římana na
tuto interpelaci. Předkládám rovněž
novou odpověď ministra dopravy a spojů Martina
Římana na interpelaci, kterou vypracoval poté,
kdy Poslanecká sněmovna na své 12. schůzi
s odpovědí na interpelaci vyslovila nesouhlas. Pan
poslanec Rudolf Tomíček požádal o zařazení
nové odpovědi na pořad schůze Poslanecké
sněmovny. Interpelace, odpověď a nová
odpověď jsou přílohami sněmovního
tisku.
Příloha
Evidenční číslo interpelace: 216
ING. RUDOLF TOMÍČEK |
telefon………0168/23429
fax………..…0168/23429 Reg. poslanecká kancelář Ing. Rudolf Tomíček Rokycanova 175 356 01 Sokolov | ![]() | Vážený pan
Ing. Miloš Zeman předseda PS PČR Sněmovní 4 Praha 1 118 26 |
Vaše značka/ze dne | Naše značka/ze dne | Vyřizuje | Sokolov |
č. j. 26/1997 | Ing. Rudolf Tomíček | 9. duben 1997 |
Vážený pane předsedo,
podávám Vaším prostřednictvím
interpelaci na ministra dopravy Ing. Martina Římana
ve věci "dlouhodobé" výluky tratě
č. 144 z důvodu její technické nezpůsobilosti.
S úctou
telefon………0168/23429
fax………..…0168/23429 Reg. poslanecká kancelář Ing. Rudolf Tomíček Rokycanova 175 356 01 Sokolov | ![]() | Vážený pan
Ing. Martin Říman minister dopravy Ministerstvo dopravy a spojů Nábřeží L. Svobody 12 Praha 1 110 15 |
Vaše značka/ze dne | Naše značka/ze dne | Vyřizuje | Sokolov |
č. j. 26/1997 | Ing. Rudolf Tomíček | 9. duben 1997 |
Vážený pane ministře,
interpeluji Vás ve věci "dlouhodobé"
odstávky tratě č. 144 - Krásný
Jez - Chodov.
Je pravdou, že původně bylo hovořeno
o rušení tratě, ale následnou korespondencí
s SDC Karlovy Vary, OPŘ Plzeň a s Vámi osobně
(Váš dopis č. j. 120583/97-KMI ze dne 31. 1.
1997) jsem dostal kvalifikovanou dopověď, že
se jedná pouze o "dlouhodobou" výluku
provozu.
Při dalších jednáních jsem byl
však informován, že ČD s žádnou
opravou této trati nepočítají a vše
je jen krycí manévr. Dle dalšího materiálu
- Projekt řízených změn ČD
a dle vyjádření OPŘ Plzeň však
stejně bude následovat zrušení této
tratě.
Původně bylo jednáno i ve smyslu - sežeňte
peníze na opravu, pak budeme trať provozovat. Nyní
však proběhlo jednání s firmou Stasis
a navrhuje se provozování tratě, ale s tím,
že bude placeno 6 500,- Kč místo 555,- Kč
od vozové jednotky. Navíc mi bylo na OPŘ
v Plzni panem náměstkem Vízkem řečeno,
že stejně počítají s tím,
že na tyto podmínky firma Stasis a ostatní
nepřistoupí a trať bude uzavřena.
Domnívám se, že v tomto případě
se jedná o porušení zákona č.
266/94 Sb. - O drahách, s cílem získat
finanční prostředky nebo jiný prospěch
na úkor práv jiných právnických
či fyzických osob.
Zastavení provozu na této trati povede k její
okamžité likvidaci. Chci jen dodat, že provoz
na této trati stále roste. Zastavením provozu
na této trati dojde k omezení hospodářské
aktivity a následným nepříjemným
dopadem do sociální oblasti.
Proti dlouhodobé odstávce se vyjádřili
podnikatelé, města Horní Slavkov a OÚ
též souhlas nevyslovil. Nesouhlas vyslovila i Správa
CHKO Slavkovský les. Petiční listina občanů
obsahuje 1232 podpisů proti uzavření trati.
Přechod na silnici znamená vyvolání
následných oprav cest ve výši téměř
60 mil. Kč.
Řešením by bylo oddálení "dlouhodobé"
výluky této tratě o 1 rok s tím, že
je nutno buď sehnat peníze popř. řešit
problém tratě privatizací. Podobná
situace je i kolem tratě č. 145 Sokolov - Kraslice
Interpeluji Vás tedy v této věci a žádám
Vás o zaujetí stanoviska.
S pozdravem
![]() | MINISTR DOPRAVY A SPOJŮ ČESKÉ REPUBLIKY Ing. MARTIN ŘÍMAN |
V Praze dne 14. 5. 1997
Č. j.: 14/97-P
Vážený pane,
v příloze zasílám souhrnnou odpověď
k interpelacím č. 215, 216, 218 poslance Ing. R.Tomíčka
ve věci železniční tratě Loket
- Krásný Jez.
S pozdravem
Příloha
Váženy pan
Miloš Zeman
předseda Poslanecké sněmovny ČR
Praha
Věc: Interpelace čís. 216 - výluka
tratě čís. 144
České dráhy s. o. neporušují
zákon čís. 266/1994 Sb., o dráhách
s cílem "získat finanční prostředky
nebo jiný prospěch na úkor práv jiných
právnických či fyzických osob".
V nákladní železniční přepravě
na rozdíl od přepravy osob se neuplatňuje
regulace cen za přepravu. Cena za železniční
přepravu zboží je cenou smluvní. Firma
Stasis a. s. je rozhodujícím klientem ČD
na regionální dráze Krásný
Jez - Loket n. O. - Nové Sedlo u Lokte. Obchodně
- provozní ředitelství v Plzni má
proto na provozování drážní dopravy
ve styku s vlečkou Stasis uzavřenou vlečkovou
smlouvu a i její dodatek. Z dodatku ke smlouvě vyplývá,
že se od 1. 6. 1997 mění tarifní stanice
a sjednává se cena za obsluhu vlečky z nové
tarifní stanice tj. ze stanice Chodov. Cena za jednu obsluhu
vlečky tj. za jízdu tam a zpět v úseku
Chodov - vlečka Stasis o délce 30 km, je dohodnuta
bez ohledu na počet přistavovaných a odsunovaných
nákladních vagónů a činí
4970,- Kč. Předpokládají se tři
obsluhy za týden.
Tato cena odpovídá výši skutečných
nákladů na vlečkový provoz. Nejedná
se tedy v žádném případě
o získání prostředků nebo jiného
prospěchu na úkor jiné právnické
nebo fyzické osoby, ale o smluvní vztah mezi dopravcem
a přepravcem k provedení přepravy za smluvní
cenu.
Jde o aplikaci nové úpravy smluvních vztahů
s uživateli nákladní dopravy Českých
drah na všech regionálních drahách platné
od 1. června 1997. Smluvní změny přepravních
a tarifních podmínek pro podej a výdej vozových
zásilek vytvářejí předpoklady
ke snížení vlastních nákladů
ČD. Na tratích s nízkým obratem zásilek
jsou tato opatření doprovázena i výrazným
omezením počtu míst, resp. stanic, veřejně
a tarifně dostupných libovolnému zákazníkovi.
To se týká zejména případů,
kdy nákladní doprava ČD používá
určitou část regionální dráhy
výhradně jen za účelem uspokojení
přepravních potřeb konkrétního
zákazníka, což je i případ obsluhy
vlečky Stasis a. s. Horní Slavkov.
Nutno ale zdůraznit, že problematika zachování
možnosti přepravy zboží do a ze závodu
Stasis po železnici není prioritně otázkou
ceny za přepravu, nýbrž otázkou provozuschopnosti
regionální dráhy k níž je vlečka
Stasis připojena.
Pokud jde o trať regionální trať Sokolov
- Kraslice, při současné finanční
situaci jsou podmínky pro udržení její
provozuschopnosti z hlediska technického stavu do 31. 5.
1998. Nezbytnou opravu vyžadují zejména železniční
svršek v úseku Oloví - Kraslice a mosty v úseku
Rotava - Kraslice.
![]() | MINISTR DOPRAVY A SPOJŮ ČESKÉ REPUBLIKY Ing. MARTIN ŘÍMAN |
V Praze dne 12. srpna 1997 | |
Č. j. 22418//97-0210 |
Vážený pane předsedo,
v příloze zasílám novou odpověď
na interpelaci č. 216 pana poslance Ing. Rudolfa Tomíčka
ve věci výluky provozu na železniční
trati č. 144 Loket - Krásný Jez (tisk PS
č. 208).
S pozdravem
Příloha
Vážený pan
Ing. Miloš Zeman
předseda Poslanecké sněmovny
Parlamentu ČR
Praha
Příloha |
Nová odpověď na interpelaci č. 216 -
výluka tratě č. 144
Původní text, osvětlující problematiku
cen v nákladní železniční přepravě,
je nadále platný.
Pokud jde o dlouhodobou výluku provozu na trati č.
144 Krásný Jez - Nové Sedlo u Lokte, České
dráhy s. o. byly nuceny z důvodu ohrožení
bezpečnosti železniční dopravy zavést
od 1. 6. 1997 na uvedené trati nepřetržitou
dlouhodobou výluku. Příčinou současného
technického stavu uvedené tratě nebylo zanedbání
běžné údržby. Poslední komplexní
obnova tratě byla provedena v padesátých
letech a od té doby se prováděla pro nedostatek
finančních prostředků jen běžná
údržba, která nezajistí trvalou způsobilost
dráhy k provozu.
Pro osobní dopravu byla zavedena náhradní
autobusová doprava.
České dráhy nejsou schopny v roce 1997 a
ani v příštích letech vyčlenit
pro tuto trať potřebné finanční
prostředky na opravu.
Vy sám, pane poslanče, jste byl o celé situaci
průběžně informován, z Vaší
iniciativy a na základě vstřícnosti
místních orgánů a Českých
drah byla zahájena jednání, jejichž
výsledky lze v současné době charakterizovat
takto:
Je připraven k podpisu návrh inominátní
smlouvy o uvedení tratě do provozuschopného
stavu a budoucí nájemní smlouvě. Inominátní
smlouva je nezbytná z toho důvodu, že nelze
pronajmout majetek (HIM) v neprovozuschopném stavu.
Touto smlouvou se stvrzuje dohoda mezi správcem majetku,
tj. ČD s. o., a budoucím nájemcem, tj. Městem
Horní Slavkov, že po opravě trati pro provoz
nákladní dopravy, financované budoucím
nájemcem, bude tato trať Městu Horní
Slavkov pronajata k provozování vlečkové
nákladní dopravy, případně
i osobní dopravy. Pro tento účel byl zpracován
podrobný vyčet prací, nutných ke zprovoznění
tratě, a to jak pro nákladní dopravu, tak
i pro osobní dopravu.
Po uvedení tratě do provozuschopného stavu
bude uzavřena vlastní smlouva o pronájmu
s tím, že Město Horní Slavkov bude mít
přednostní právo na vlastnictví dráhy
při procesu vlastní privatizace tratě.
Městské zastupitelstvo již dne 23. 6. 1997
pověřilo starostu města pana Petra Hanzíka
jednáním o pronájmu a následné
privatizaci tratě.
Návrh smlouvy, odsouhlasený již Českými
dráhami, bude v nejbližším období
předmětem projednávání městského
zastupitelstva v Horním Slavkově. Po schválení
inominátní smlouvy bude provedena nejnutnější
oprava pro provoz nákladní dopravy Českými
dráhami během 3 měsíců. Oprava
bude hrazena, jak již bylo uvedeno, z prostředků
Města Horní Slavkov. Tím bude zabezpečen
minimální požadovaný rozsah provozu
na dotčené trati.