Navrhované znění:
(1) Pracovníci správce daně, jakož i
třetí osoby, které byly jakkoliv zúčastněny
na daňovém řízení, jsou povinni
zachovávat mlčenlivost o tom, co se při daňovém
řízení nebo v souvislosti ním dozvěděli,
zejména o poměrech daňových subjektů
jak osobních, tak i souvisejících s podnikáním.
(2) Osoby zúčastněné na daňovém
řízení musí být poučeny
o své povinnosti zachovávat mlčenlivost a
o právních důsledcích porušení
této povinnosti.
(3) Pracovníci správce daně mohou
a) informace získané v daňovém řízení poskytnout jinému pracovníku téhož nebo jiného správce daně, dále pak odvolacímu orgánu nebo soudu, projednávají-li tyto orgány opravný prostředek v daňové věci, projednávají-li dědictví po daňovém dlužníkovi, vedou-li řízení o konkurzu a vyrovnání u daňového dlužníka, projednávají-li návrh správce daně, jímž se domáhá určení neúčinnosti právních úkonů daňového dlužníka nebo výkon exekuce ohledně daňové pohledávky,
b) poskytovat informace nadřízeným orgánům v případech vyřizování stížností daňových subjektů, při odborném posuzování jednotlivých případů a při jejich dohlídkové činnosti vykonávané u správce daně, jakož i dalším orgánům oprávněným ze zvláštního zákona ke kontrolní či dohlídkové činnosti u správce daně při výkonu správy daní v rozsahu jejich zákonného oprávnění; pracovníci těchto orgánů jsou přitom vázáni pod sankcí podle § 25 tohoto zákona. Tyto orgány rovněž postupují podle odstavce 11,
c) zobecněné informace získané při výkonu správy daní poskytnout ministerstvu, aniž by byly uváděny konkrétní daňové subjekty, jichž se informace týkají. Tyto zobecněné informace může ministerstvo poskytovat jinému orgánu, pokud tak stanoví zvláštní zákon,
d) poskytovat souhrnné údaje o výši
daňové povinnosti, stavu nedoplatků, povolených
posečkáních, splátkách a prominutích,
výši a včasnosti převedených
částek apod. u jednotlivých daní jejich
příjemcům, jimž výnos těchto
daní náleží podle zákonného
rozpočtového určení.
(4) Povinnosti zachovávat mlčenlivost mohou být
třetí osoby zúčastněné
na daňovém řízení a pracovníci
daňového orgánu daňovým subjektem
zproštěni pouze písemně, s uvedením
rozsahu a účelu.
(5) Povinnosti zachovávat mlčenlivost se nelze
dovolávat
a) vůči Nejvyššímu kontrolnímu úřadu, pokud provádí v rozsahu svého oprávnění kontrolu podle schváleného plánu kontrolní činnosti,9)
b) vůči orgánům činným v trestním řízení ohledně trestného činu zkrácení daně, poplatku a podobné dávky a neodvedení daně, pojistného na sociální zabezpečení, na zdravotní pojištění a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti, pokud se plní oznamovací povinnost podle zvláštního předpisu,10) nebo požádá-li v řízení o těchto trestných činech o údaje získané v daňovém řízení státní zástupce a po podání obžaloby předseda senátu,
c) vůči orgánům činným
v trestním řízení
1. ohledně trestných činů zkreslování
údajů hospodářské a obchodní
evidence, padělání a pozměňování
kolkových známek, padělání
a pozměňování nálepek k označení
zboží pro daňové účely,
porušení předpisů o nálepkách
k označení zboží pro daňové
účely, pokud k nim došlo v přímé
souvislosti se spácháním trestných
činů uvedených pod písmenem b), a
to v rozsahu nutném k jejich objasnění,
2. ohledně trestných činů udávání
padělaných a pozměněných peněz,
trestných činů proti výkonu pravomoci
státního orgánu a veřejného
činitele, maření výkonu úředního
rozhodnutí, padělání a pozměňování
veřejné listiny, nedovolené výroby
a držení státní pečeti a úředního
razítka a poškození a zneužití
záznamu na nosiči informací, pokud k nim
došlo v souvislosti s daňovým řízením
a to v rozsahu nezbytně nutném k jejich objasnění.
(6) Správce daně je povinen na dožádání poskytovat z informací získaných v daňovém řízení
a) orgánům sociálního zabezpečení11) , okresním úřadům29) a zdravotním pojišťovnám seznam daňových subjektů v oboru daní z příjmů a údaje o výši příjmů a výdajů jednotlivých osob, majících příjmy z podnikání a z jiné samostatné výdělečné činnosti,
b) soudům údaje o základu daně z příjmů, o výši příjmů z podnikání a jiné samostatné výdělečné činnosti, z kapitálového majetku, z pronájmu a o ostatních příjmech fyzické osoby pro účely rozhodnutí o výživném na nezaopatřené dítě,
c) úřadům práce údaje o výši příjmů a výdajů jednotlivých daňových subjektů,
d) statistickým orgánům údaje pro vedení statistických registrů a zobecněné informace stanovené zvláštním zákonem,
e) katastrálním úřadům identifikační údaje vlastníků a jiných osob oprávněných z právních vztahů k nemovitostem pro účely správy katastru nemovitostí České republiky,
f) příslušné organizační
složce ministerstva12a) údaje o tom, že
osoba, o níž jsou údaje požadovány,
je evidována u správce daně jako daňový
subjekt, jakých daní se evidence týká,
popřípadě jaká je výše
vykázaných příjmů v daňovém
přiznání.
___________________
12a) Zákon č. 61/1996 Sb., o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a o změně a doplnění souvisejících zákonů.
Pracovníci těchto orgánů jsou přitom
vázáni ohledně údajů poskytnutých
jim z informací získaných v daňovém
řízení mlčenlivostí podle tohoto
zákona pod sankcí podle § 25 tohoto zákona.
Tyto orgány rovněž postupují podle odstavce
11. Změny, k nimž došlo v údajích
již poskytnutých, sdělují pracovníci
správce daně oprávněným příjemcům
těchto údajů vždy již bez jejich
výslovného dožádání.
(7) Pracovníci správce daně jsou oprávněni
uveřejnit seznam plátců daně z přidané
hodnoty a spotřebních daní.
(8) Pracovníci správce daně jsou po skončení
výkonu této funkce zavázáni povinností
zachovávat mlčenlivost ve stejném rozsahu
jako třetí osoby zúčastněné
na daňovém řízení.
(9) Za porušení povinnosti zachovávat mlčenlivost
se považuje i využití vědomostí
získaných v daňovém řízení
nebo v souvislosti s ním pro jednání přinášející
prospěch osobě zavázané touto povinností
nebo osobám jiným a nebo jednání,
která by způsobila někomu újmu.
(10) Bez uvádění konkrétních
údajů, zejména jmenných, může
pracovník správce daně využívat
zobecněné informace při vědecké,
publikační a pedagogické činnosti.
(11) Správce daně odpovídá za vytvoření
podmínek pro zachovávání mlčenlivosti
podle odstavce 1. To platí i při využívání
a umožnění přístupu do údajů
evidovaných pomocí výpočetní
techniky.
___________________
9) Zákon č. 166/1993 Sb., o Nejvyšším kontrolním úřadu, ve znění pozdějších předpisů.
10) §8 odst. 1 věta druhá trestního řádu.
11) §3 odst. 3 zákona ČNR č. 582/1991 Sb., o organizaci a provádění sociálního zabezpečení, ve znění zákona č. 307/1993 Sb.
29) §63 zákona č. 117/1995 Sb.,
o státní sociální podpoře.
Platné znění:
(1) Podle zvláštních předpisů
3) se projedná jednání, které
má znaky přestupku, jehož se dopustily
a) osoby podléhající vojenské kázeňské pravomoci, příslušníci Bezpečnostní informační služby České republiky, Policie České republiky a Vězeňské služby České republiky,
b) soudci, prokurátoři a vyšetřovatelé prokuratury,
c) osoby během výkonu trestu odnětí
svobody.
(2) Toto jednání se však projedná jako
přestupek, pokud jeho pachatel přestal být
osobou uvedenou v odstavci 1.
Navrhované znění:
(1) Podle zvláštních předpisů 3) se projedná jednání, které má znaky přestupku, jehož se dopustily
a) osoby podléhající vojenské kázeňské pravomoci, příslušníci Bezpečnostní informační služby České republiky, Policie České republiky a Vězeňské služby České republiky,
b) soudci,
c) osoby během výkonu trestu odnětí
svobody.
(2) Toto jednání se však projedná jako
přestupek, pokud jeho pachatel přestal být
osobou uvedenou v odstavci 1.
___________________
3) Např. zákon č. 76/1959 Sb.,
o některých služebních poměrech
vojáků, ve znění pozdějších
předpisů (úplné znění
č. 361/1992 Sb.), zákon ČNR č. 186/1992
Sb., o služebním poměru příslušníků
Policie České republiky, ve znění
pozdějších předpisů.