Ve smyslu § 112 odst. 4 zákona č. 90/1995 Sb.,
o jednacím řádu Poslanecké sněmovny,
předkládám poslancům následující
interpelaci poslankyně Milady Emmerové na ministra
zdravotnictví Jana Stráského a odpověď
ministra zdravotnictví Jana Stráského na
tuto interpelaci. Paní poslankyně Milada Emmerová
požádala o zařazení uvedené odpovědi
na pořad schůze Poslanecké sněmovny.
Interpelace a odpověď jsou přílohami
sněmovního tisku.
Příloha
Evidenční číslo interpelace: 304
ve věci investiční politiky v resortu zdravotnictví
Vážený pane ministře,
obracím se na Vás s interpelací ve věci
investiční politiky v resortu zdravotnictví.
Jak sám v posledním období uznáváte,
došlo na počátku transformace zdravotnictví,
ale i v jejím dalším průběhu,
k neuvážené liberalizaci při nejasné
koncepci všech kategorií, tj. i investiční
politiky. To znamenalo velmi nerovnoměrné a neefektivní
vynakládání investičních prostředků
na zdravotnické stavby. Příčin tohoto
nežádoucího vývoje bylo ještě
více a dovoluji si na ně upozornit.
1. Z období konce 80. let zdědilo naše zdravotnictví velmi nerovnoměrně vybavenou síť zdravotnických zařízení, z nichž mnohá vykazovala již tehdy značný vnitřní dluh, způsobený odloženou reprodukcí.
2. Z téže doby pochází také řada již započatých velkých investičních akcí, které nebyly dosud dokončeny.
3. Současně však byla zahájena řada dalších staveb, a to bohužel z aktivity více ministerstev (zdravotnictví, financí, vnitra a obrany). Tyto aktivity nebyly zřejmě vládou koordinovány.
4. Přitom nebyla vytvořena státem garantovaná síť zdravotnických zařízení, takže vůbec není jasné, na základě jakých předpokladů a záměrů bylo o nových investicích rozhodováno.
5. Protože současně nebyly podporovány ani metody měření kvality a potřebnosti v nabídce zdravotní péče, byla rozhodnutí mnohdy velmi diskutabilní.
6. V tomto nekoncepčním prostředí
se mnohdy uplatňovaly skupinové, individuální
a jiné zájmy, podporující neúčelné
zahajování nových staveb.
V současné době je v resortu zdravotnictví
vysoká rozestavěnost, přičemž
chybí finanční prostředky na dokončování
stavebních akcí, které se mimořádně
výrazně prodražují. Toto vše přináší
další finanční ztráty (akce jsou
prakticky nekonečné, protože cena stavebních
prací a více náklady způsobené
např. repasemi technologií nebo změnami vynucovanými
novými technologickými normami, překračují
hladinu finančních prostředků uvolňovaných
v průběhu času). Přitom značná
část potřebné zdravotnické
sítě naopak strádá odloženou
reprodukcí až na krajní mez použitelnosti
objektů a jejich technologií.
Jako příklad je možné uvést FN
Plzeň, kde jsou dosud nedokončené tři
stavby, zahájené před rokem 1989, tedy v
období čistě rozpočtového hospodaření,
a nemocnice je nucena značnou část potřebných
prostředků uvolňovat z vlastních výnosů
od zdravotních pojišťoven, tedy v neprospěch
své provozní finanční bilance. Tato
situace spolu s platební neschopností pojišťoven
prohlubuje platební neschopnost nemocnice. Výsledek
je tedy velmi nepříznivý: část
nemocnice je poměrně moderně zařízena,
část je ve výstavbě, na kterou však
chybí finanční prostředky, a největší
část je stavebně a technologicky ve velmi
špatném stavu. Na korekci vnitřního
dluhu nemá nemocnice v současné platební
situaci finanční prostředky.
Táži se Vás, pane ministře, jakým
způsobem bude odstraněn tento ekonomicky velmi nepříznivý
stav a zda při rozhodování o krácení
prostředků v současné ekonomické
situaci je brán ohled na historii těchto staveb
a na jejich významnost z hlediska potřeb komunity.
Například tato nemocnice by měla být
špičkovým zařízením v
rámci plánovaného VÚSC, a to jak z
hlediska poskytované zdravotní péče
s vysokým stupněm specializace, tak i z hlediska
výukového pracoviště Lékařské
fakulty UK s významnou vědeckovýzkumnou aktivitou.
Děkuji Vám za pochopení a racionální
řešení této problematiky nejen v Západočeském
kraji.
5.6.1997
MINISTR ZDRAVOTNICTVÍ ČESKÉ REPUBLIKY PhDr. Jan STRÁSKÝ |
V Praze dne 27. června 1997
INV/1125 k KM 5810-25.6.97
Příloha 1
Vážený pane předsedo,
v příloze zasílám na vědomí
kopii odpovědi na interpelaci poslankyně Doc. MUDr.
M. Emmerové, CSc. ve věci investiční
politiky v resortu zdravotnictví - evidenční
číslo interpelace 304.
S pozdravem
Příloha.
Vážený pan
Ing. Miloš Zeman
předseda Poslanecké sněmovny
Parlament ČR
Sněmovní 4
118 28 Praha 1
MINISTR ZDRAVOTNICTVÍ ČESKÉ REPUBLIKY PhDr. Jan STRÁSKÝ |
V Praze dne 27. června 1997
INV/1125 k KM 5810-25.6.97
Vážená paní poslankyně,
k Vaší interpelaci ve věci investiční
politiky v resortu zdravotnictví, která je zaměřena
především na investiční problematiku
ve Fakultní nemocnici Plzeň, si Vám dovoluji
sdělit tyto následující skutečnosti.
Výstavba nové nemocnice v lokalitě Lochotín
byla vyprojektována jako soubor pěti samostatných
staveb. 1. stavba byla zahájena počátkem
80. let a v roce 1986 byla zprovozněna. Její součástí
byla realizace technické vybavenosti území,
zdravotnického pavilonu interních oborů a
hospodářských objektu nezbytných pro
provoz nemocnice.
V roce 1989 byla zahájena 2. stavba podle původního
stavebního programu, ze které byly realizovány
pouze technicko-hospodářské objekty, tj.
kotelna, prádelna, spalovna odpadu, COV a další.
Zdravotnický pavilon byl vyprojektován k využití
pro pracoviště klinického výzkumu, diagnostického
centra, ortopedické kliniky, rehabilitace a dalších
nechirurgických oborů.
Za účelem snížení investičních
nákladů a zamezení realizace dalších
neúčelných megalomanských staveb odmítlo
Ministerstvo zdravotnictví předloženou projektovou
studii na výstavbu 3. stavby o celkových nákladech
cca 3.5 mld. Kč v cenové úrovni roku 1993.
Zároveň doporučilo FN Plzeň provést
přehodnocení uživatelského programu
u rozestavěného zdravotnického pavilonu (ve
stádiu hrubé stavby) za účelem dořešení
naléhavých potřeb nemocnice v oblasti chirurgických
oborů.
Změny ve stavebním programu u tohoto pavilonu spočívají
zejména v jeho novém dispozičním uspořádání,
stavební technologii, interiérové a přístrojové
vybavenosti odpovídající potřebám
provozu pracovišť chirurgických oborů
a v rozšíření programu o přístavbu
operačního traktu s 12 centrálními
operačními sály. Celková lůžková
kapacita tohoto pavilonu je 223 lůžek.
V důsledku této koncepční změny
ve stavebním programu stavby, bylo v roce 1993 provedeno
navýšení původních nákladů
o cca 500 mil. Kč. v roce 1995 o dalších 298
mil. Kč. V letošním roce předložila
FN Plzeň žádost o další zvýšení
nákladů této stavby ve výši 543
mil. Kč, jejíž oprávněnost je
v současné době předmětem posouzení
našeho investičního odboru z hlediska podílu
cenových vlivů v důsledku odsouvání
termínu dokončení stavby a zejména
potřebnosti prováděných věcných
změn. Stavba je v plném rozsahu financována
z prostředků státního rozpočtu,
který však neumožňuje plně pokrývat
investiční požadavky na dotace v jednotlivých
letech výstavby podle potřeb FN Plzeň, ani
jiných zdravotnických zařízení.
Ze státního rozpočtu se ve FN Plzeň
v lokalitě Bory financují i další investičně
náročné akce, jako např. realizace
topných rozvodů, prováděné
v nákladné kolektorové technologii o nákladech
cca 130 mil. Kč (rozestavěná akce z minulého
režimu). FN si z jiných prostředků financovala
výstavbu hemodialyzačního střediska
na Lochotíně.
Z přidělených dotací, schválených
pro rozpočtovou kapitolu 335, nelze prioritně uspokojovat
pouze investiční požadavky fakultních
nemocnic, ale je nutné řešit i naléhavé
havarijní stavy v odborných léčebných
ústavech, což můžete sama posoudit ze
znalosti stavu objektů a zařízení
Psychiatrické léčebny Dobřany. Zdravotnická
zařízení včetně FN Plzeň
si musí již konečně uvědomit,
že státní rozpočet nemá možnosti
v plné výši financovat jejich investiční
požadavky, nehledě již na to, že řada
z nich je předkládána v maximalistickém
rozsahu, který neodpovídá skutečným
potřebám v poskytování zdravotní
péče a hospodárnosti provozu nemocnic.
S pozdravem.
Vážená pani
Doc. MUDr. Milada Emmerová, CSc.
poslankyně Parlamentu ČR
Sněmovní 4