7.3 NÁKLADY SMLUVNÍHO POJIŠTĚNÍ
A PŘIPOJIŠTĚNÍ
Čerpané náklady smluvního pojištění
a připojištění byly tvořeny realizovanými
- náklady na pojistná plnění
- náklady na správní a provozní náklady
- zákonnými finančními rezervami
- postoupeními zajišťovatelům
- odvody daně z příjmu.
Náklady na pojistná plnění
za čerpání neodkladné zdravotní
péče v cizině smluvními pojištěnci
byly realizovány většinou prostřednictvím
zahraniční smluvní asistenční
služby EuroCross. Vzhledem k tomu, že asistenční
služba provádí poměrně dlouho
kontroly oprávněnosti účtované
zdravotní péče, a vzhledem k tomu, že
platby jsou prováděny do ciziny, uvedené
náklady na pojistná plnění jsou kombinací
čistých pojistných plnění (větší
část) a kvalifikovaných dohadných
položek, jejichž přesná výše
bude známa až koncem 1. čtvrtletí roku
1997. Zákonné finanční rezervy
jsou tvořeny v souladu se souvisejícími platnými
právními předpisy. Platby zajišťovatelům
jsou běžnou praxí komerčního
pojišťovnictví.
Vzhledem k tomu, že smluvní zdravotní pojištění
a připojištění je prováděno
podle zákona č. 185/1991 Sb., o pojišťovnictví,
podléhá dani z příjmu právnických
osob.
Přehled o nákladech pojišťovny na
smluvní pojištění a připojištění
v roce 1996 je uveden v tabulce č. 44.
Tabulka č. 44: NÁKLADY POJIŠŤOVNY NA
SMLUVNÍ POJIŠTĚNÍ A PŘIPOJIŠTĚNÍ
V ROCE 1996 (v tis. Kč)
DRUH NÁKLADU | PŘEDPOKLÁDANÝ | SKUTEČNĚ DOSAŽENÝ | |
pojistná plnění | 39 000 | 50 004 | |
provozní a správní náklady | 53 000 | 109 618 | |
tvorba finančních rezerv | 43 000 | 47 466 | |
postoupení zajišťovatelům | N | -11 794 | |
daň | 5 000 | 6 151 | |
CELKEM (ř. 1. - ř. 5.) | 140 000 | 201 445 |
7.4 NÁKLADY OSTATNÍCH
ZDANITELNÝCH ČINNOSTÍ
POJIŠŤOVNY
Náklady ostatních zdanitelných činností
Pojišťovny tvořily režijní náklady
spojené s provozováním těchto činností,
tj. s vydáváním tiskopisů a číselníků,
se správou a odpisy budov, ve kterých byly pronajímány
nebytové prostory, spotřeba energií a paliv,
a především se službami, které
zajišťovaly vytápění, údržbu,
úklid, ostrahu objektu atp. Také tyto činnosti
podléhají zdanění, neboť jde
o činnosti prodávané jiným právnickým
osobám se ziskem.
Režijní náklady ostatních zdanitelných
činností Pojišťovny v roce 1996 činily
8 743 tis. Kč, daň 2 014 tis. Kč, spolu celkem
10 757 tis. Kč.
8.1 VÝKAZY ZISKŮ A ZTRÁT
Z "Výkazu zisků a ztrát" všeobecného
zdravotního pojištění je zřejmé,
že hospodaření v roce 1996 skončilo
ztrátou ve výši 3 407 605 tis. Kč,
což je (vzhledem k přírůstku 1,1 milionu
pojištěnců) ztráta poměrově
stejná jako v roce 1995. I když vývoj výnosů
a nákladů je komentován v samostatných
kapitolách a úkolem této části
Výroční zprávy je metodické
vysvětlení údajů uvedených
v jednotlivých řádcích, nelze nepřipomenout,
že k 31. prosinci 1996 však Pojišťovna
evidovala
- na rozvahových účtech pohledávky
ve výši 1 382 598 tis. Kč
v tom
- pohledávky vůči plátcům pojistného
z předchozích let ve výši
509 890 tis. Kč
- pohledávky vůči zdravotnickým zařízením
ve výši 651 840 tis. Kč
- ostatní pohledávky ve výši 220 868
tis. Kč
- na podrozvahových účtech pohledávky
ve výši 2 242 843 tis. Kč, ponejvíce
vůči plátcům pojistného (dlužné
pojistné, penále, pokuty, přirážky
k pojistnému)
- tj. spolu pohledávky ve výši celkem
3 625 432 tis. Kč.
Komentář k vlastnímu "Výkazu
zisků a ztrát všeobecného zdravotního
pojištění" - uvedenému
v tabulce č. 45:
VE SLOUPCI
A tabulky jsou uvedena seskupení účetních
položek
B tabulky jsou uvedeny výnosy týkající
se účetních položek shrnutých
ve sloupci A
C tabulky jsou uvedeny náklady týkající
se účetních položek uvedených
ve sloupci A
D tabulky je uvedeno saldo, vypočtené jako rozdíl
sloupců B a C
Tabulka č. 45: Výkaz zisků a ztrát
všeobecného zdravotního pojištění
v roce 1996
|
|
| ||
Pojistné od individ. a hromadných plátců | 42934123 | |||
Pojistné od státu z přerozdělení pojistného | 19447627 | |||
Přirážky a náhrady | 247513 | |||
Regulační srážky | 483174 | |||
Ostatní mimořádné výnosy | 287594 | |||
Věcné dávky zdravotní péče | 65335627 | |||
Ostatní náklady | 56007 | |||
Mezisoučet(ř.1. až ř.7.) | 63400031 | 65391634 | -1991603 | |
Správní a provozní činnosti | 1705608 | |||
Refundace správních a provozních nákladů | 39536 | |||
Mezisoučet(ř.8 až ř.10.) | 63439567 | 67097242 | ||
Hospodářský výsledek základního fondu zdravotního pojištění | -3657675 | |||
Výnosy z finančního umístění | 89835 | |||
Dividendy | 40449 | |||
Přijaté pokuty a penále | 319786 | |||
Mezisoučet(ř.13. až ř.15.) | 450070 | |||
Rozdělení hospodářského výsledku | ||||
-potřeby na investice | 579051 | |||
-investice hrazené z odpisů | -208259 | |||
-převod do fondu zdravotního pojištění | -3407605 | |||
-převod do účelového fondu | 200000 | |||
-převod do základního jmění | -370792 |
V ŘÁDKU
1-7 tabulky jsou uvedeny údaje (náklady
a výnosy) týkající se základního
fondu zdravotního pojištění. Částka
uvedená na řádku 7 tabulky (56 007 tis. Kč)
vyjadřují ponejvíce výši odepsaných
pohledávek Pojišťovny vůči dlužníkům
(plátci pojistného, poskytovatelé zdravotní
péče, likvidované zdravotní pojišťovny)
9-10 tabulky jsou uvedeny údaje týkající
se vnitřního rozpočtu Pojišťovny.
Částka uvedená na řádku 10
tabulky (39 536 tis. Kč) zahrnuje ponejvíce platby
nákladů spojených s prováděním
ostatních činností Pojišťovny (viz
též komentář k řádku č.
7 na str. 152 a tabulka č. 42 na str. 150 této Výroční
zprávy)
12 tabulky je uveden hospodářský
výsledek základního fondu zdravotního
pojištění (-3 657 675 tis. Kč),
spočtený jako saldo mezi výnosy a náklady
přináležejícími tomuto fondu
Pojišťovny
13-16 tabulky jsou uvedeny výnosy z činností,
které sice s všeobecným zdravotním pojištěním
souvisejí, ale nestávají se ihned po
jejich přijetí (dle platného znění
zákona) součástí základního
fondu zdravotního pojištění Pojišťovny.
Z těchto výnosů Pojišťovny ve
výši 450 070 tis. Kč se 200 000 tis. Kč
přiděluje do účelového fondu
Pojišťovny a zůstatek, tj. 250 070 tis. Kč,
se používá ke snížení deficitu
základního fondu zdravotního pojištění,
který po odpočtu činí 3 407 605 tis.
Kč
18 tabulky jsou uvedeny Pojišťovnou realizované
potřeby na investice
19 a 22 tabulky je provedeno vypořádání
údaje uvedeného na řádku 18, z
kterého je zřejmé, že z odpisů
byly uhrazeny investice ve výši 208 259 tis. Kč
a investice ve výši 370 792 tis. Kč se stávají
součástí základního jmění
Pojišťovny
20 tabulky je uveden hospodářský
výsledek všeobecného zdravotního pojištění
za rok 1996, který se zúčtovává
na vrub základního fondu zdravotního pojištění
Pojišťovny, tj. výsledná částka
- 3 407 605 tis. Kč.
Tabulka č. 46a: Výkaz zisku a ztrát smluvního
pojištění a připojištění
v roce 1996
|
|
| ||
1 | Vybrané pojistné | 209 880 | ||
2 | Výnosy z finančního umístění | 12 275 | ||
3 | Přijaté pokuty a penále | 6 | ||
4 | Pojistná plnění | 50 004 | ||
5 | Správní náklady | 109 618 | ||
6 | Tvorba zákonných rezerv | 47 466 | ||
7 | Zúčtování zákonných rezerv | 11 889 | ||
8 | Postoupení zajišťovatelům | -9 242 | -11 794 | |
9 | Celkem (ř.1. až ř.8.) | 224 985 | 195 294 | 29 691 |
10 | Daň z příjmů | 6 151 | ||
11 | Hospodářský výsledek | 23 540 |
Tabulka č. 46b: Výkaz zisku a ztrát ostatních
zdanitelných činností Pojišťovny
v roce 1996
|
| |||
1 | Ostatní zdanitelné činnosti | 15 038 | 8 743 | |
2 | Daň z příjmu | 2 014 | ||
3 | Hospodářský výsledek | 4 281 |
Z výkazu zisku a ztrát smluvního pojištění a připojištění Pojišťovny, uvedeného v tabulce č. 46a,
jehož členění je shodné s členěním
"Výkazu zisku a ztrát všeobecného
zdravotního pojištění", je zřejmé,
že hospodaření v oblasti smluvního pojištění
a připojištění skončilo podle
očekávání ziskem před daněním
ve výši 29 691 tis. Kč. Po odvodu daně
ve výši 6 151 tis. Kč bude čistý
hospodářský výsledek činit
23 540 tis. Kč. Tím se prokazuje, že
produkty smluvního pojištění a připojištění
Pojišťovny si na českém pojistném
trhu našly místo a pomáhají Pojišťovnu
dostávat do povědomí pojištěnců
jako finanční instituci, která má
svým klientům co nabídnout.
Z výkazu zisku a ztrát ostatních zdanitelných činností Pojišťovny, uvedeného v tabulce č. 46b,
jehož členění je také shodné
s členěním "Výkazu zisku a ztrát
všeobecného zdravotního pojištění",
je zřejmé, že hospodaření
Pojišťovny v této oblasti činností
(pronájem nebytových prostor a služeb s tím
spojených) skončilo po zdanění
kladným hospodářským výsledkem
ve výši 4 281 tis. Kč.
8.2 BILANCE POJIŠŤOVNY
uvedená v tabulce č. 47a a č. 47b zobrazuje
konečné zůstatky hlavních skupin jejích
aktiv a pasiv k 31. prosinci 1996.
VE SLOUPCI
A přehledu jsou vyjmenovány hlavní položky
aktiv a pasiv Pojišťovny
B přehledu jsou v tis. Kč vyčísleny
zůstatky aktiv a pasiv Pojišťovny v roce 1994
C přehledu jsou v tis. Kč vyčísleny
zůstatky aktiv a pasiv Pojišťovny v roce 1995
D přehledu jsou v tis. Kč vyčísleny
zůstatky aktiv a pasiv Pojišťovny v roce 1996.
Aktiva
ÚDAJE V ŘÁDKU (číselné
údaje se vztahují pouze ke sloupci D)
1-2 aktiv zobrazují růst investičního
majetku Pojišťovny pořízeného
a odepisovaného v rámci vnitřního
rozpočtu. Rozhodujícími složkami majetku
jsou budovy a zařízení.
3 aktiv zachycují finanční investice
Pojišťovny ve výši 515 804 tis. Kč.
Ty se skládají z neprodejných dluhopisů
firmy Preciosa převedených Pojišťovně
Fondem národního majetku v hodnotě 449 mil.
Kč a z cenných papírů, ve kterých
jsou uloženy technické rezervy smluvního pojištění
a připojištění.
5 aktiv vypovídají o vývoji části
pohledávek Pojišťovny, který je však
částečně zkreslen metodickou změnou
účtování. Skládají
se zejména z pohledávek vůči plátcům
pojistného (kontrolou zjištěné
nedoplatky pojistného a případné sankce).
V souladu s platnými právními normami byly
pohledávky v roce 1994 vedeny v rozvahových účtech.
Změnou právní normy v roce 1995 došlo
k metodické změně a pohledávky za
plátci pojistného jsou nadále evidovány
pouze v podrozvahové evidenci a výnosem se stávají
až po jejich skutečném zaplacení. Pohledávky
vůči plátcům pojistného zachycené
v rozvaze jsou pohledávkami z roku 1994 a k 31. 12.
1996 činily 509 890 tis. Kč. Druhou rozhodující
složkou jsou pohledávky vůči smluvním
zdravotnickým zařízením z vyúčtování
a prováděných revizí jejich vyúčtování.
Pokles pohledávek mezi rokem 1995 a 1996 je dán
snahou Pojišťovny vymáhat svá aktiva.
Pohledávky vůči smluvním partnerům
činily na konci účetního období
651 840 tis. Kč.
6-7 aktiv zachycují finanční majetek
Pojišťovny, který se ke dni účetní
závěrky nacházel, jako součet zůstatků,
na bankovních účtech. Částka
uvedená na řádku 6 se skládá
z 1 miliardy Kč deponované na zvláštním
účtu pro přerozdělení pojistného,
z 350 milionů Kč podřízené
půjčky, 200 milionů Kč hotovosti smluvního
pojištění a připojištění
a cca z 200 milionů Kč na běžných
účtech okresních pojišťoven.
8 aktiv jsou součtem finančních
prostředků vztahujících se k budoucím
(účetním) obdobím. Mezi ostatní
aktiva je za rok 1996 zařazena také regulační
srážka týkající se akce FREKVENCE
ve výši 483 174 tis. Kč, která bude
na nemocnicích vymáhána až v roce 1997.
Evidence regulační srážky v ostatních
aktivech vysvětluje značný číselný
rozdíl mezi sloupci B, C a D tabulky.
Bilance Pojišťovny za roky 1994, 1995, 1996
Tabulka č. 47a: Aktiva Pojišťovny (v tis.
Kč)
Nehmotný investiční majetek | 40 317 | 41 649 | 23 201 | |
Hmotný investiční majetek | 1 407 819 | 1 757 347 | 2 071 082 | |
Finanční investice | 501 172 | 449 937 | 515 804 | |
Zásoby | 10 480 | 3 175 | 5 760 | |
Pohledávky | 2 477 741 | 2 045 853 | 1 382 598 | |
z toho: pohledávky za SZZ | 1 620 755 | 1 278 879 | 651 840 | |
pohledávky za plátci pojistného | 766 649 | 585 082 | 509 890 | |
Finanční majetek | 2 539 308 | 2 270 017 | 1 854 651 | |
z toho: - bankovní účty | 2 537 452 | 2 267 294 | 1 851 582 | |
Ostatní aktiva | 6 666 | 17 633 | 496 942 | |
Celkem | 6 983 503 | 6 585 611 | 6 350 038 | |
Pohledávky za plátci pojist.-podrozv. úč.750 | 0 | 842 311 | 2 242 843 |
Tabulka č. 47b: Pasiva Pojišťovny (v tis.
Kč)
Vlastní jmění | 1 398 193 | (881 829) | (4 241 255) | |
z toho: | ||||
-základní jmění a kapitálové fondy | 926 707 | 925 909 | 927 639 | |
-základní fond zdravotního pojištění | 0 | -2 411 974 | -5 819 579 | |
-fondy ze zisku | 471 486 | 588 097 | 609 339 | |
z toho: -rezervní fond zdrav. pojištění | 258 809 | 258 809 | 258 809 | |
-rezervní fond smluv. pojištění | 42 732 | 42 732 | 42 732 | |
-účelový fond | 163 650 | 277 151 | 295 955 | |
-sociální fond | 6 295 | 9 405 | 11 843 | |
-nerozdělený zisk min. let | 0 | 0 | 13 525 | |
-hospodářský výsledek zdaň. činností | 0 | 16 139 | 27 821 | |
Cizí zdroje | 4 481 741 | 6 264 281 | 9 268 886 | |
z toho: | ||||
-závazky | 4 259 414 | 6 015 111 | 8 699 904 | |
-zvláštní účet | 377 1 577 | 166 075 | 541 718 | |
-bankovní úvěry a výpomoci | 220 750 | 210 350 | 489 550 | |
-rezervy | 0 | 38 820 | 79 432 | |
Ostatní pasiva | 1 103 569 | 1 203 159 | 1 322 407 | |
Celkem | 6 983 503 | 6 585 611 | 6 350 038 |
10 pro názornost zachycuje stav pohledávek
vůči plátcům pojistného, evidovaných
na podrozvahovém účtu č. 750. Celkový
stav pohledávek (tj. včetně těch,
které jsou vedeny na podrozvahovém účtu)
za rok 1996 činí 3 624 432 tis. Kč.
Tyto pohledávky jsou v současné době
právně vymáhány. Pomalý
obrat pohledávek za plátci pojistného je
ovlivněn slabou právní pozicí Pojišťovny
při jejich vymáhání.
Pasiva
V ŘÁDKU
1 pasiv je uvedena celková suma vlastního
jmění Pojišťovny. Její záporná
hodnota je dána zápornou hodnotou finančního
údaje v řádku 3
2 pasiv je uveden zůstatek základního
jmění a kapitálových fondů.
Pasivum je tvořeno 449 miliony Kč dluhopisů
firmy Preciosa a převedeným zůstatkem obratového
fondu z roku 1992, kdy Pojišťovna hospodařila
s příděly státního rozpočtu
jako příspěvková organizace
3 pasiv je uveden zůstatek základního
fondu zdravotního pojištění. Zůstatek
je záporný a představuje kumulovanou hospodářskou
ztrátu základního fondu zdravotního
pojištění z roku 1995 a 1996. Záporná
hodnota číselného údaje ovlivňuje
celkovou sumu vlastního jmění
4 pasiv uvádíme celkovou sumu finančních
prostředků fondů blíže rozvedených
na řádcích 5-7
5-6 pasiv jsou uvedeny zůstatky rezervních
fondů Pojišťovny. Rezervní fond zdravotního
pojištění byl vytvořen ze zisku v roce
1993, účetně z něj byla uhrazena
část ztráty základního fondu
zdravotního pojištění z roku 1994. Rezervní
fond smluvního pojištění a připojištění
byl vytvořen z hospodářského výsledku
smluvního pojištění a připojištění
za rok 1994 a slouží k zajištění
solventnosti smluvního pojištění a připojištění
7 pasiv je zachycen zůstatek účelového
fondu Pojišťovny (viz též část
Výroční zprávy "Náklady
účelového fondu"), který je
tvořen z ostatních příjmů
Pojišťovny v rámci rozdělení hospodářského
výsledku za kalendářní rok. Za
rok 1996 byla do fondu převedena, v souladu se Zdravotně
pojistným plánem na rok 1996, částka
200 000 tis. Kč
8 pasiv je uveden zůstatek a tvorba sociálního
fondu Pojišťovny
9-10 pasiv uvedené údaje se týkají
nerozděleného zisku z minulých let, který
představuje zdaněný zisk smluvního
pojištění a připojištění
za rok 1995, o jehož užití zatím nebylo
orgány Pojišťovny rozhodnuto. Hospodářský
výsledek zdaňovaných činností,
kterým se zde rozumí rozdíl mezi náklady
a výnosy smluvního pojištění
a připojištění a ostatních zdanitelných
činností Pojišťovny po zdanění,
v roce 1996 činil 27 821 tis. Kč
11 pasiv je součet čísel uvedených
na řádcích 12-15
12 pasiv jsou vyčísleny závazky
Pojišťovny vůči smluvním partnerům
za zdravotní péči poskytnutou v listopadu
a prosinci 1996. Z uvedené sumy závazky po lhůtě
splatnosti činily cca 1,8 miliardy Kč. Cca 100 mil.
Kč jsou závazky provozního charakteru
13 pasiv je zachycen stav na zvláštním
účtu pro přerozdělování
pojistného mezi zdravotními pojišťovnami,
kterého je Pojišťovna správcem. Částka
cca 542 mil. Kč je k 31. 12. 1996 nedistribuovaným
zůstatkem z tzv. "dvanáctého přerozdělování",
konaného po 20. 12. 1996
14 pasiv jsou zachyceny bankovní úvěry
a výpomoci, které jsou složeny z překlenovacího
úvěru pro základní fond zdravotního
pojištění ve výši 350 milionů
Kč a ze 139 milionů Kč řádně
spláceného investičního úvěru
15 pasiv jsou uvedeny držené technické
rezervy smluvního pojištění a připojištění
pro nečekaná pojistná rizika
16 pasiv jsou ostatní pasiva, která tvoří
výnosy budoucích období, tj. je zde evidována
platba státu na leden za pojištěnce, za které
je plátcem pojistného
17 pasiv je uveden celkový součet
8.3 POSTUPY ÚČTOVÁNÍ, ÚČETNÍ
SYSTÉM POJIŠŤOVNY
Účetní systém Pojišťovny,
vytvořený v souladu s § 10 zákona č.
551/1991 Sb., o Všeobecné zdravotní Pojišťovně
České republiky, je provozován Ústřední
pojišťovnou, 77 okresními pojišťovnami
a jimi zřízenými úřadovnami.
V rámci tohoto systému Ústřední
pojišťovna zajišťuje zejména metodické
vedení a distribuci a redistribuci finančních
prostředků organizačním složkám
Pojišťovny. Okresní pojišťovny realizují
funkce výběru pojistného, kontrolu platební
disciplíny plátců a zpracování
revidovaných i nerevidovaných účtů
poskytovatelů zdravotní péče. Jednotlivé
instalace účetního systému (celkem
78) jsou propojeny prostřednictvím uzavřené
telekomunikační sítě. Účetní
data z instalací jsou po agregaci transportována
do souhrnné aplikace, která zajišťuje
jejich zpracování za celou účetní
jednotku, a to jak pro externí uživatele (výstupy
pro výkaznictví, statistiku, daňové
účely), tak i pro interní potřebu
Pojišťovny. Účetní systém
Pojišťovny splňuje zásadu důsledného
oddělení činnosti všeobecného
zdravotního pojištění od ostatních
činností, podléhajících dani
z příjmu právnických osob.
Pojišťovna vede účetnictví podle
"Postupů účtování a účtové
osnovy pro podnikatele". Příjem pojistného
Pojišťovna účtuje v okamžiku jeho
platby na běžný účet souvztažně
proti účtu výnosů, vydání
finančních prostředků se zúčtovává
jako časově odlišený náklad.
Hospodářský výsledek za období
roku 1996 za všeobecné zdravotní pojištění
je převeden na účet základního
fondu zdravotního pojištění a za činnosti
podléhající dani z příjmu právnických
osob na analyticky členěný účet
431 (převody v systému jsou realizovány
prostřednictvím účtu 710).
Nehmotný a hmotný investiční majetek
Pojišťovny je oceňován vstupní
cenou závisle na způsobu jeho pořízení,
tj. pořizovací cenou při jeho úplatném
nabytí, a reprodukční pořizovací
cenou při jeho nabytí darováním. Pro
ostatní případy nabytí majetku je
postup jeho ocenění upraven v Odpisovém plánu
Pojišťovny. Systém účetních
odpisů Pojišťovny vychází ze zatřídění
investičního majetku do odpisových skupin.
Drobný hmotný investiční majetek v
ceně do 10 000 Kč a drobný nehmotný
majetek v ceně do 20 000 Kč je při zařazení
do užívání odepisován 100 % do
nákladů.
Hlavním úkolem příštího
období, zejména pak roku 1997, je vyrovnat bilanci
Pojišťovny při nesnížení hodnoty
bodu. Pro splnění tohoto cíle je potřebné
nechat působit ve smlouvách s poskytovateli zdravotní
péče již zakotvená, či v rámci
Pojišťovny připravená regulační
opatření, čelit tlaku na zvyšování
úhrad zdravotní péče vyvolávanému
právními předpisy navazujícími
na zákon o veřejném zdravotním pojištění
a tlaku na zvyšování hodnoty bodu až do
doby dosažení finanční bilanční
rovnováhy.
V nákladové části základního
fondu zdravotního pojištění týkající
se stomatologických zdravotnických zařízení
se jeví jako dostatečně regulující
opatření spočívající
v zaznamenávání lokalizace a v dokladování
provedených stomatologických výkonů
a v roce 1996 potvrzená schopnost České stomatologické
komory vést své členy k autoregulaci tvorby
nákladů.
V nákladové části základního
fondu zdravotního pojištění týkající
se ambulantních zdravotnických zařízení
je třeba nechat bezpodmínečně působit
regulační mechanismy zakotvené v typových
smlouvách, spočívající v omezení
poskytování úhrad zdravotnickým zařízením,
překročí-li výrazně průměrné
(celostátně spočtené) náklady
na ošetřeného pacienta, za poskytnuté
zdravotní výkony, předepsaná léčiva
i další vyžádané služby. Na
základě doporučených orientačních
počtů lékařů jednotlivých
odborností, uvedených ve Zdravotně pojistném
plánu VZP ČR pro rok 1997, je třeba zamezit
růstu počtu smluvních zdravotnických
zařízení v těch územních
oblastech, kde je jejich počet vyšší,
než potřebný. V dohodě s Českou
lékařskou komorou je nezbytné připravit
návrh kritérií pro budoucí výběrová
řízení na smluvní partnery.
V nákladové části základního
fondu zdravotního pojištění týkající
se lůžkových zdravotnických zařízení
je nezbytné zavést v průběhu roku
1997 jako regulační prvek mechanismus založený
na systému DRG, který by umožnil v první
fázi postupně vyrovnat neodůvodněné
rozdíly ve výších úhrad požadovaných
nemocnicemi za srovnatelné případy zdravotní
péče. V další fázi, tj. v časovém
horizontu 1-2 roky, pak postupně zavést dopředu
stanovené (prospektivní) rozpočty, založené
na hodnocení výkonnosti nemocnice podle systému
klasifikace pacientů DRG. Aby bylo možno tento systém,
vedoucí ve svých důsledcích ke zkracování
doby pobytu pacienta na lůžku, plně rozvinout,
je nezbytné zahájit již v roce 1997, ve spolupráci
se státní správou, restrukturalizaci části
nemocnic nebo částí nemocnic, ve kterých
je dosud poskytována akutní zdravotní péče,
na zařízení, která budou poskytovat
pojištěncům následnou zdravotní
péči (ošetřovatelskou, léčebně
rehabilitační, dlouhodobou).
Uvedená opatření jsou průchodná.
Jejich realizace umožní stabilizovat jak výdajovou
stránku základního fondu zdravotního
pojištění, tak i využít vyšší
(meziroční) příjmy z výběru
pojistného na vyrovnání finanční
bilance Pojišťovny a na obnovení její
úplné platební schopnosti. Pokud by však
uvedená opatření narušily vnější
zásahy, např. vydání nákladově
náročnějšího a věcně
rozdílného nového Seznamu zdravotních
výkonů s bodovými hodnotami, dojde nejenom
k přerušení nebo k oddálení zavedení
části uvedených opatření, ale
především k negativním dopadům
na finanční stabilitu Pojišťovny, a tím
i celého českého zdravotnictví.
Protože v dalších obdobích lze očekávat
spíše zpomalení než zrychlení růstu
mezd, nelze očekávat zachování dosud
obvyklého tempa růstu příjmů
Pojišťovny. Z tohoto očekávání
vyplývá nutnost zintenzivnění kontrol
plátců pojistného a nutnost vybavení
zdravotních pojišťoven větší
pravomocí pro vymáhání dlužného
pojistného. Přínos pro zlepšení
výběru pojistného lze očekávat
od součinnosti s institucemi státní správy,
zabývajícími se také výběrem
pojistného nebo daní.
Je povzbuzující, že se představitelé
státní správy v uplynulém období
ztotožnili s řadou Pojišťovnou prezentovaných
východisek pro zajištění rovnováhy
ve financování zdravotní péče
a zlepšení situace v síti smluvních
zdravotnických zařízení. Lze si jen
přát, aby tomu tak bylo i v budoucnu.
Audit přiložené účetní
závěrky Všeobecné zdravotní pojišťovny
ČR se sídlem Praha 2, Karlovo náměstí
8, IČO 41197518 k 31. prosinci 1996 byl proveden v souladu
se zákonem č. 524/1992 Sb., o auditorech a Komoře
auditorů České republiky a s přihlédnutím
k mezinárodním auditorským směrnicím.
Odpovědností auditora je vyjádřit
názor na účetní závěrku
jako celek na základě ověřených
skutečností. Za sestavení účetní
závěrky a vedení účetnictví
tak, aby bylo úplné, průkazné a správné
a odpovídalo platným zákonům a předpisům,
je odpovědné vedení Všeobecné
zdravotní pojišťovny ČR.
Cílem auditorského ověření
je získat dostatečnou míru jistoty, že
účetní závěrka neobsahuje významné
nesprávnosti. Ověření účetní
závěrky bylo provedeno na vybraných účetních
operacích s využitím dalších informací
prokazujících údaje účetní
závěrky. Přitom byly posouzeny účetní
postupy a významné odhady použité při
sestavení závěrky. Při auditu byly
využity poznatky z průběžného ověření
účetnictví za r. 1996.
Domníváme se, že provedené auditorské
ověření roční účetní
závěrky podle výše uvedeného
postupu je dostatečným základem pro vyslovení
výroku na účetní závěrku.
Výrok auditora:
Na základě provedených analýz a výsledků
použitých auditorských procedur jsme nezjistili
žádné skutečnosti, které by naznačovaly,
že účetní záznamy nejsou v souladu
s platnými zákony a předpisy. Podle našeho
názoru účetní závěrka
Všeobecné zdravotní pojišťovny ČR
k 31. prosinci 1996 byla sestavena v souladu se zákonem
č. 563/1991 Sb., o účetnictví a dalšími
finančně právními předpisy
a ve všech podstatných aspektech věrně
zobrazuje majetek, závazky, vlastní jmění
a finanční situaci a správně vyjadřuje
výsledek hospodaření za účetní
období 1996.
Přílohy: Rozvaha a Výkaz zisků a ztrát
V Praze dne 22. dubna 1997
DR v roce 1996 posunula způsob své činnosti.
1. Pokračovala v praxi soustavného hodnocení
činnosti VZP účastí na jednání
SR, v některých komisích a v rozhodčím
orgánu.
2. Provedla hloubkovou inspekci akce Mořský koník
a zahájila totéž u Účelového
fondu, speciální jednání věnovala
významným majetkovým operacím.
Vlastní výroční zpráva postihuje
všechny stránky činnosti VZP. Hodnotí
výsledky celého systému i vnitřního
hospodaření podle zjištění DR
objektivně. K tomu přispívá i důsledný
výkon útvaru vnitřní kontroly. Příznivě
hodnotíme i jeho spolupráci s DR.
Je přirozené, že i v roce 1996 byla koncepční
činnost VZP ovlivněna celkovou situací v
systému financování a fungování
zdravotnictví. Skutečností je, že stanoviska
DR a SR za rok 1994 byla v roce 1996 akceptována i ministrem
zdravotnictví a byly provedeny prvé regulační
kroky v systému poskytovatelů i pojišťoven.
Aktivity typu akce Frekvence a další (rozdělení
základního fondu aj.) určitou silou k tlumení
nerovnováhy přispěly. DR hodnotí chování
VZP jako racionální. VZP neakceptovala návrhy
vlády, které by její pojištěnce
mohly poškodit.
VZP je účastníkem přípravy
rozhodujících opatření zdravotnictví
ČR.
V roce 1996 se počet pojištěnců VZP
(o 20 %) vrátil k možnému maximu rušením
jiných ústavů, ale i díky dobrému
jménu - 7 802 548 osob, z toho pro 4 282 527 je plátcem
stát.
K tomu přispívají i aktivity VZP nad rámec
povinného pojištění typu cestovního
pojištění, Mořského koníka
aj. Cestovní pojištění je ekonomicky
rentabilnější.
Daří se dotvářet síť budov
okresních poboček až na budovu ústředí.
Aktualizován je běžně informační
systém. Platební obsluha AGB v roce 1996 nezaznamenala
poruchy. V celkovém kontextu DR doporučila, a stejně
i SR, řešit nově finanční partnerský
bankovní dům, resp. domy.
Speciální analýzy prováděla
DR k problematice transformace akcií emitenta a.s. Preciosa
na dluhopisy s pevným výnosem. Ve smyslu doporučení,
tento krok upevnil výnosy a jejich nespornost.
Obdobný rozbor byl prováděn pro vstup VZP
do penzijního fondu. U vybraného fondu byl prosazen
návrh na dominantní postavení VZP včetně
názvu fondu. DR v tomto spatřuje další
aktivitu k posílení jména VZP.
Ve vlastní finanční bilanci za nejpozitivnější
považuje snížení tempa zdravotních
nákladů o 1,3% na jednoho pojištěnce
- dosáhly 8 546,- Kč. I tak skončila bilance
ztrátou ve výši 3,4 mld. Kč. Příčiny
stojí i nadále mimo působnost VZP (ne- šlo
snížit cenu bodu, rostly náklady léčiv,
přístrojů i "cena" zdravotních
výkonů, ty pohltily zhruba 13 hal./1 bod).
Růst výběru pojistného nebyl schopen
uvedené vlivy kompenzovat. Základním problémem
zůstala přílišná kapacita zdravotních
zařízení a exploze v jejich vybavení.
Výběr pojistného ani při ideji 100%
morálky nemohl vyrovnat uvedenou ztrátu.
DR oceňuje, že VZP provedla o 1/5 více kontrol
než v roce 1995. Ve 12 000 případech vyměřila
penále. Na celkovou sumu platebních výměrů
(dluh a penále) 1,7 mld. zůstalo 1,4 mld. nedoplatků.
DR se ztotožňuje s návrhy VZP na zpřísnění
vstupu do všech nároků u jednotlivých
osob. Efekt 988 mil. u nálezů revizních lékařů
představuje zhruba 0,5 mil. na 1 lékaře.
Tento efekt DR považuje za spodní hranici.
DR považuje za příznivé, že bylo
dosaženo 62,3 mld. výběru pojistného,
tzn., že růst o 32% byl vyšší než
růst počtu pojištěnců. Výnosy
z finančních investic a z úložek ve
výši 489 mil. Kč i dále hradí
investice VZP. Vyšší než plánovaný
je výnos smluvního pojištění.
Složité je zaujetí stanoviska DR k pohledávkám
vůči plátcům zdravotního pojištění
ve výši 529 mil. (z úhrnu 2,2 mld. za rok 1996).
Při celkových příjmech 64 mld. Kč
a v kontextu s výší platební neschopnosti
v české ekonomice (na 100 mld. výkonů
8 mld. pohledávek po lhůtě splatnosti) lze
považovat dosahovanou relaci za mimořádně
úspěšnou i při 2,2 mld. pohledávek
z minulých let.
DR zdůrazňuje, že ztráta nebyla tedy
vyvolána stranou výnosů, ale stranou nákladů,
s akcentem na to, že růsty nákladů zdravotní
péče jsou mimo působnost VZP (viz str. 119
zprávy).
I při poklesů nákladů na 1 pojištěnce
dosáhl meziroční růst nákladů
(65,3 mld. Kč) 33%, tzn. o 1 % více než výnosů.
DR doporučuje oddělovat ve výroční
zprávě údaje o cestovním připojištění
od smluvního zdravotního pojištění.
Provozní náklady VZP nejsou pro systém určující.
I tak DR sleduje soustavně jejich vývoj a podíl
na celkových nákladech VZP - dosažený
limit 3,1 % je mírně nižší než
schválený rozpočet. Čerpání
ve výši 2,036 mld. znamená 11 % růstu,
což DR hodnotí příznivě. I tak
personální náklady mohly vzrůst o
24 %, což vytvořilo slušný prostor i pro
rok 1997, průměrným platem 12 000,- Kč.
Kontrola účelového fondu vedla k novým
pravidlům v jeho využívání. Schvalují
se jednotlivé položky komisí i SR. Aktivity
Mořského koníka podléhají výběrovému
řízení.
K bilanci VZP DR považuje za účelné
staré pohledávky vést mimo stranu aktiv a
předejít složitému procesu následných
odpisů.
DR připomíná, že dosud není dořešen
systém účetnictví zdravotních
pojišťoven.
Závěr
DR souhlasí s výroční zprávou
VZP za rok 1996 a s jejím hospodařením.
Činnosti VZP probíhaly v souladu se zákony
a dalšími předpisy.
DR doporučuje výroční zprávu
za rok 1996 schválit.
V Praze 21. dubna 1997
Výňatek z usnesení Sboru zástupců
VZP ČR, který zasedal dne 30. dubna 1997:
Sbor zástupců schvaluje Výroční
zprávu Všeobecné zdravotní pojišťovny
České republiky a její finanční
bilanci za rok 1996 v předloženém znění.
V Praze dne 30. dubna 1997