5. Dluhová služba
Výdaje na státní dluh (dluhová
služba) jsou složeny z výdajů na úhradu
úroků státního dluhu a z výdajů
na poplatky spojené s jeho obsluhou. Rozpočet
respektuje jak růst domácích úrokových
sazeb pro jednotlivé komponenty státního
dluhu, tak růst státního dluhu v roce 1997.
Růst domácích úrokových sazeb
je způsoben především restriktivními
opatřeními ČNB. K růstu státního
dluhu v roce 1997 přispěly zejména mimořádné
emise povodňových dluhopisů a schodek běžného
rozpočtového hospodaření. Proto dochází
k meziročnímu nárůstu dluhové
služby o 8,9% ze 17,8 mld. Kč (upravený rozpočet
1997) na 19,4 mld. Kč.
V roce 1998 bude pokračovat politika stabilizace a sekuritizace
státního dluhu, který by měl být
na úrovni 183,9 mld. Kč na začátku
roku 1998 (za předpokladu schodku běžného
rozpočtového hospodaření 20 mld. Kč
za rok 1997). Úmor dluhu (splátky jistiny) je tedy
financován cestou emisí státních dluhopisů
na domácím trhu ve výši do 15 mld. Kč.
V rámci tohoto limitu pro rok 1998 se předpokládá
vydání střednědobých státních
dluhopisů v objemu 20 mld. Kč při současném
snížení objemu státních pokladničních
poukázek na financování dlouhodobého
státního dluhu o 5,8 mld. Kč. Úmor
dluhu ve výši do 15 mld. Kč financovaný
emisí státních dluhopisů bude v roce
1998 znamenat úhrady splatných emisí střednědobých
dluhopisů (12. a 14.) v celkové výši
10 mld. Kč a úhrady zahraničních půjček
převzatých od ČSOB v konvertibilních
měnách ve výši kolem 4,2 mld. Kč.
Podíl státního dluhu na HDP bude činit
na konci roku 1998 cca 9,7% (v porovnání s 11,1%
na konci roku 1997), což řadí Českou
republiku mezi nejméně zadlužené země
v OECD i ve světě.
Ministerstvo financí bude pokračovat, v souladu
s příslušnými úvěrovými
smlouvami, ve splátkách zahraničních
vládních půjček na podporu platební
bilance z účelových korunových prostředků,
které byly uloženy v době čerpání
těchto půjček na účty státních
finančních aktiv v celkové výši
8,5 mld. Kč, Současně se navrhuje přijetí
půjčky ve výši 2,8 mld. Kč od
vlády USA na částečné financování
nákladů na přezbrojení české
armády spojené se vstupem České republiky
do NATO. V současné době probíhají
jednání týkající se smlouvy
o půjčce a dalších příslušných
dokumentů, které by měly být podepsány
v roce 1997.
V důsledku úmoru zahraničního státního
dluhu ve výši 8,5 mld. Kč financovaného
ze státních finančních aktiv a přijetí
nové zahraniční půjčky ve výši
2,8 mld. Kč dojde v roce 1998 k poklesu hrubého
státního dluhu o 5,7 mld. Kč v porovnání
se začátkem roku 1998 za předpokladu, že
běžné rozpočtové hospodaření
skončí v roce 1998 alespoň jako vyrovnané.
V rámci tohoto poklesu se zvýší vnitřní
státní dluh o 4,2 mld. Kč při současném
poklesu vnějšího státního dluhu
o 9,9 mld. Kč.
V důsledku uvedených skutečností se
objem státních dluhopisů v oběhu zvýší
ze 144,4 mld. Kč na konci roku 1997 na 148,6 mld. Kč
na konci roku 1998. V průběhu roku 1998 se zvýší
podíl sekuritizovaného státního dluhu
ze 78,5% na 83,4%. K totožnému posunu dojde ve struktuře
zadlužení od vnějšího (zahraničního)
k vnitřnímu (domácímu), neboť
od roku 1997 je vnitřní státní dluh
již plně sekuritizován. Oba tyto základní
dlouhodobé trendy ve vývoji státního
dluhu (sekuritizace a internalizace) mají příznivé
měnové důsledky.
6. Transfery do zahraničí
V návrhu rozpočtu na rok 1998 je na transfery
do zahraničí vyčleněna částka
ve výši 1,4 mld. Kč. Podstatná část
těchto prostředků je rozpočtována
v kapitole VPS:
- k úhradě závazků ČR k MMF
a organizacím Světové banky (253 mil. Kč),
- na transfery do zahraničí na příspěvky
České republiky do mezinárodních organizací,
jejichž je členem a na příspěvky
Organizací spojených národů na mezinárodní
humanitární operace (726 mil. Kč),
- na zahraniční pomoc (326 mil. Kč),
- rezerva na humanitární pomoc (30 mil. Kč).
7. Vládní úvěry
Na financování vládních a obdobných
úvěrů poskytnutých do zahraničí
je ve státním rozpočtu na rok 1998 navrženo
celkem 5 410 mil. Kč (tj. 147,9% upraveného rozpočtu
1997). Převážná část
těchto výdajů, tj. 4 995 mil. Kč,
je určena na čerpání státní
půjčky na plynárenské VIA, které
vychází z očekávaných nákladů
na výstavbu objektů v rámci VIA v teritoriu
Ruské federace.
Na financování nárůstu pohledávek
v nesměnitelných měnách převzatých
od ČSOB se v rozpočtu počítá
s částkou 165 mil. Kč určených
především na dokončení výstavby
elektrárny Iránshahr. Na civilní oblast v
Alžírsku je vyčleněno 60 mil. Kč
čerpání vládních úvěrů.
Výdaje v částce 190 mil. Kč kryjí
úhradu nákladů a odměn za správu
a vedení účtů vládních
úvěrů i úhradu více nákladů
souvisejících se splátkami některých
vládních pohledávek.
8. Dotace okresním úřadům a
obcím
Pro dotace okresním úřadům a obcím
(včetně prostředků na vybrané
investiční a neinvestiční programy
ve výši 7249 mil. Kč zahrnutých v kapitolách)
je ve státním rozpočtu na rok 1998 navržena
částka 29,6 mld. Kč, z toho 19,8 mld.
Kč běžných a 9,8 mld. Kč, kapitálových
výdajů.
Z celkového objemu neinvestičních dotací
územním orgánům (19,8 mld. Kč)
je v rámci souhrnného dotačního
vztahu státního rozpočtu k rozpočtům
okresních úřadů a finančního
vztahu k rozpočtům obcí zabezpečena
částka 17,9 mld. Kč. Ve srovnání
s upraveným rozpočtem na rok 1997 se tyto dotace
zvyšují absolutně o 0,5 mld. Kč, t.j.
o 2,8%. Pro obce je rozpočtováno 9,2 mld. Kč,
zbývajících 8,6 mld. Kč je určeno
okresním úřadům.
Soubor těchto dotací je poskytován např.
na částečnou úhradu neinvestičních
výdajů ve školství, zdravotnictví,
ústavech sociální péče, domovech
důchodců, na dopravní obslužnost území
a na výkon státní správy zabezpečované
obcemi v každém okrese. Celkové neinvestiční
výdaje určené na hasičský záchranný
sbor jsou dotacemi profinancovány plně.
9. Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje státního
rozpočtu jsou navrženy v celkové výši
46,37 mld. Kč. Ve srovnání s upraveným
rozpočtem roku 1997 je objem kapitálových
výdajů o 3,5 mld. Kč, tj. o 7,0% nižší.
Struktura kapitálových výdajů státního
rozpočtu včetně investičních
dotací okresním úřadům a obcím
je zřejmá z následujícího přehledu:
Tabulka č. 22
kapitálové výdaje celkem | 49,9 | 46,4 | 93,0 |
- veřejný sektor | 44,6 | 40,4 | 90,6 |
- dotace podnikům | 5,3 | 6,0 | 113,2 |
Z věcného hlediska vychází návrh
z dlouhodobě sledovaných priorit v resortech dopravy,
zemědělství, životního prostředí,
obrany, vnitra, spravedlnosti, financí, práce a
sociálních věcí, školství,
zahraničních věcí a vědeckovýzkumné
základny. Při stanovování objemu dotací
na vymezené okruhy investičních potřeb
definovaných v konkrétních investičních
programech byly preferovány rozestavěné stavby
tak, aby mohly být dokončeny v termínech
předpokládaných ve schváleném
rozpočtu 1997. Zahájení nové stavby
je výjimečným případem. V kategorii
drobných staveb, strojů a v ostatních kapitálových
výdajích návrh sleduje udržení
úrovně roku 1997.
Návrhy resortů předložené ministerstvu
financí představují v souhrnu částku
67 mld. Kč. Pokrytí těchto požadavků
je zcela nereálné a vedlo by k výraznému
deficitu státního rozpočtu.
Největší rozdíly mezi požadavky
resortů a návrhem rozpočtu jsou evidovány
v rozpočtových kapitolách Ministerstva vnitra
(0,7 mld. Kč), Ministerstva dopravy (1,6 mld. Kč),
Ministerstva školství (1,2 mld. Kč), Ministerstva
zdravotnictví (1,3 mld. Kč) a Ministerstva zemědělství
(1,3 mld. Kč).
Investiční výdaje veřejného
sektoru jsou rozpočtovány v objemu 40,4
mld. Kč, tj.ve srovnání s rozpočtem
roku 1997 o 4,2 mld. Kč (o 9,4%) nižší
a jsou směrovány zejména na:
Tabulka č. 23
výstavbu a technickou obnovu silnic | 1,61 |
výstavbu dálnic | 4,37 |
výstavbu nájemních bytů ve vlastnictví obcí | 2,93 |
výstavbu, technickou obnovu a vybavení školských zařízení | 2,34 |
výstavbu, technickou obnovu a vybavení zdravotních zařízení | 2,94 |
investice Ministerstva obrany | 6,74 |
investice Ministerstva vnitra | 3,03 |
investice Ministerstva financí | 2,06 |
investice Ministerstva práce a sociálních věcí | 2,10 |
investice Ministerstva spravedlnosti | 1,05 |
investice Ministerstva zahraničních věcí | 0,55 |
výstavbu vodovodů a úpraven vod | 0,98 |
výstavbu kanalizací a čistíren odpadních vod | 0,35 |
Rozhodující podíl na snížení
výdajů tohoto sektoru ve srovnání
s upraveným rozpočtem roku 1997 má výstavba
silnic a dálnic v částce 3,0 mld. Kč
s tím, že se současně navrhuje financování
úvěrem se státní zárukou v
roce 1998 ve výši 4,3 mld. Kč.
Návrh investiční dotace a návratné
finanční výpomoci poskytované podnikatelským
subjektům v celkové výši 6,0
mld. Kč je o 0,7 mld. Kč, resp, o 13,2% vyšší
ve srovnání s upraveným rozpočtem
roku 1997 a prostředky jsou směrovány především
na
- výstavbu a techn. obnovu železnic a obnovu voz. parku ČD | 3,81 mld. Kč |
- výstavu a technickou obnovu letecké infrastruktury ČS | 0,12 mld. Kč |
- výstavbu vodovodů a úpraven vod | 0,20 mld. Kč |
- investice systému hospodářské mobilizace | 0,19 mld. Kč |
- podporu podniků zaměstnávajících zdrav. postižené občany | 0,15 mld. Kč |
Při sestavování návrhu rozpočtu
byla věnována zvláštní pozornost
investičním programům v gesci ministerstva
dopravy a zemědělství. které mají
rozhodující význam pro obnovu a rozvoj infrastruktury.
Do této oblasti jsou taktéž směrovány
úvěry se státní zárukou, kterými
se navrhuje řešit omezené možnosti státního
rozpočtu při financování nezbytného
rozvoje tohoto sektoru. Struktura zdrojů, které
zabezpečuje stát pro rozvoj infrastruktury, je zřejmá
z následující tabulky.
Tabulka č. 24 | v mil. Kč |
Ministerstvo dopravy a spojů | 10 619 | 8 110 | 5 191 | 23 920 | ||
v tom: | - výstavba a obnova silnic | 1 609 | 431 | 4 315 | 6 355 | |
- výstavba a obnova dálnic | 4 374 | 3 000 | 7 374 | |||
- rekonstrukce železnic | 3 290 | 4 679 | 876 | 8 845 | ||
- ostatní programy | 1 346 | 1 346 | ||||
Ministerstvo zemědělství | 1 639 | 420 | 1 007 | 3 066 | ||
v tom: | - výstavba vodovodů | 863 | 321 | 708 | 1 892 | |
- výstavba kanalizací a ČOV | 251 | 99 | 299 | 649 | ||
- protipovodňová opatření | 200 | 200 | ||||
- ostatní programy | 325 | 325 |
Pozn.: | 1) úvěry se státní zárukou, které již vláda odsouhlasila |
2) návrh na poskytnutí nových záruk na úvěry poskytnuté EIB |
Stav státních záruk za bankovní úvěry
poskytnuté státním rozpočtem podle
zákona č. 576/1990 Sb. ve znění pozdějších
předpisů k 30. 6. 1997 činil 134,3 mld. Kč,
z toho 8,2 mld. Kč se vztahuje na solidární
záruky vůči Slovenské republice.
V průběhu roku 1997 Ministerstvo financí
nově poskytlo státní záruky v celkové
výši 48,5 mld. Kč. Jedná se o záruku
za úvěr v oblasti infrastruktury na projekt modernizace
II. tranzitního železničního koridoru
Břeclav - Přerov - Petrovice. Úvěr
Českým drahám již poskytla Evropská
investiční banka ve výši 200 mil. ECU
a banka Kreditanstalt fuer Wiederaufbau ve výši 200
mil. DEM. Na této investiční akci se státní
rozpočet podílí zároveň investiční
dotací. Další úvěrové
prostředky byly poskytnuty bez garance státu. Nově
byla státní záruka ve výši 22,5
mld. Kč vydána ve prospěch České
národní banky. Je určena na pohledávky,
vystavené záruky a převzatá aktiva,
které vznikly v souvislosti s konsolidací a stabilizací
bankovního sektoru.
Podle usnesení vlády č. 238/1997 ze dne 23.
dubna 1997 k řešení finanční
situace ve zdravotnictví, bylo Ministerstvem financí
podle § 32 zákona o rozpočtových pravidlech
garantováno Konsolidační bance poskytnutí
úvěru Všeobecné fakultní nemocnici
Praha a Fakultní nemocnici Motol, který je určen
na úhradu závazků nemocnic vůči
dodavatelům. Úvěr včetně příslušenství
činí cca 2,5 mld. Kč.
V současné době se připravuje k podpisu
úvěrová smlouva a záruční
smlouva na 2. úvěr od Evropské investiční
banky určený na modernizaci I. železničního
koridoru Děčín - Praha - Břeclav ve
výši 75 mil. ECU. Po podpisu Dodatku č. 2 k
Programové dohodě mezi vládou ČR a
vládou Spojených států amerických
k financování municipální infrastruktury
bude uzavřena úvěrová i garanční
smlouva na již 3. tranši úvěru ve výši
10 mil. USD.
Pro České dráhy je určen i další
státem zaručený úvěr ve výši
500 mil. Kč. Poskytne ho banka Credit Lyonnais a je určen
jako 2. úvěr na modernizaci železničních
kolejových vozidel. Dalším projektem, na který
vláda odsouhlasila poskytnutí státní
záruky, je sériová výroba letadel
L 159 pro Armádu ČR ve výši cca 32 mld.
Kč. Na část tohoto projektu poskytne úvěr
kanadská banka CIBS Wood Gundy a část potřebných
finančních zdrojů bude úvěrovat
Konsolidační banka.
V souvislosti s pořádáním zasedání
Rady guvernérů Mezinárodního měnového
fondu a zástupců Světové banky v roce
2000 v Praze vláda schválila poskytnutí státní
záruky za úvěr na dostavbu a rekonstrukci
Kongresového centra Praha ve výši 2 mld. Kč.
Celkový objem záruk, o kterých bylo rozhodnuto
a jsou připravovány k uzavření podle
§ 36 výše uvedeného zákona, představuje
v září 1997 zhruba částku 39,6
mld. Kč.
Státní rozpočet na rok 1997 stanovil rezervu
na realizaci záruk ve výši 500 mil. Kč.
Tato částka se ukázala jako nedostatečná,
a proto byl rozpočet upraven na částku 1
500 mil. Kč. Důvodem byla splátka úvěru,
který poskytla banka Credit Lyonnais Cheposu Engineering
Brno na výstavbu hliníkárny v Iránu.
Nedostatek finančních prostředků Cheposu
byl způsoben více náklady, které vyplynuly
z přerušení výstavby této investice
vzhledem k problémům se sjednáváním
podmínek účasti České republiky
na investičních akcích v Iránské
islámské republice. Od počátku roku
1997 bylo již ze státního rozpočtu na
realizaci záruk vynaloženo 1049 mil. Kč. Úhrada
se týkala splátek, které byly v rezervě
na záruky zařazeny jako rizikové a dále
pak uvedené mimořádné splátky
za Chepos Engineering Brno.
Zákonem stanovených 8% rozpočtových
příjmů vytváří pro rok
1998 prostor pro 42,9 mld. Kč splátek zaručených
úvěrů. Splátky úvěrů,
k jejichž zajištění Ministerstvo financí
poskytuje státní záruku, budou v roce 1998
představovat zhruba 11,1 mld. Kč, a to bez splátek
úvěrů schválených vládou,
u nichž teprve dojde k podpisu záručních
smluv a nejsou dosud k dispozici splátkové kalendáře.
Kromě v textu uvedených rozpracovaných projektů,
které již vláda schválila, má
Ministerstvo financí v současné době
signalizovány další požadavky na státní
záruky za úvěrové projekty. Nejnáročnějším
z nich je pořízení nadzvukových letadel
pro Armádu ČR,
K případné realizaci státních
záruk k zajištění splátek úvěrů
a úroků se ve státním rozpočtu
vytváří na rok 1998 rezerva ve výši
800 mil. Kč. Tuto částku je třeba
považovat za minimální, vzhledem k rizikovosti
zaručených úvěrů. Vysoká
pravděpodobnost realizace záruky hrozí u
zdravotnických zařízení - Fakultní
nemocnice Motol a Všeobecné fakultní nemocnice
Praha ve výši 167 mil. Kč. Zbytek z celkové
výše rezervy kryje malou část rizika,
jejímž nositelem je Chepos Engineering Brno v souvislosti
s financováním obchodního případu
výstavby hliníkárny v Iránu, pokud
nedojde k dojednání úhrady více nákladů
tohoto projektu íránskou stranou. Celkové
riziko je však daleko vyšší a v krajním
případě, pokud íránská
strana neuzná a neuhradí ani část
více nákladů výstavby, bude nutné
uhradit bance Credit Lyonnais částku 1,4 mld. Kč.
Na rok 1998 je Českými drahami avizována
neschopnost splácet úvěry, kterými
jsou financovány oba železniční koridory
a úvěr na modernizaci kolejových vozidel.
Splátky úvěrů a příp.
úroků z nich v roce 1998 činí dalších
1 039 mil. Kč, Souhrn obou uvedených rizik představuje
sumu 2,3 mld. Kč, která by dále mohla být
na státním rozpočtu v roce 1998 požadována
v souvislosti s možnou realizací státních
záruk.
|
1. Státní fond tržní regulace
Rozpočet fondu je stanoven ve výši 3 395,3
mil. Kč a je vyrovnaný.
Objem dotace ze státního rozpočtu pro rok
1998 ve výši 1 138 mil. Kč odpovídá
upravenému rozpočtu roku 1997 a představuje
přes 33% celkových příjmů tohoto
fondu. Mezi další příjmy patří
především tržby za potravinářskou
pšenici ze sklizně roku 1997 a úvěrové
prostředky. Převážná část
uvažované dotace je plánována na podporu
vývozu mléka a mléčných výrobků.
2. Státní fond pro zúrodnění
půdy
Objem příjmů a výdajů je
rozpočtován ve výši 3,0 mil. Kč.
Návrh rozpočtu je sestaven jako vyrovnaný,
bez dotace ze státního rozpočtu. Příjmy
tvoří splátky půjček poskytnutých
v dřívějších letech na akce související
se zúrodněním půdy. Výdaje
budou zaměřeny na provoz a údržbu zemědělských
vodních toků.
3. Státní fond životního prostředí
Návrh rozpočtu je sestaven jako vyrovnaný
ve výši 3 530 mil. Kč, bez dotací ze
státního rozpočtu.
Příjmy roku 1998 jsou ve srovnání
s letošním rokem nižší o 1 551 mil.
Kč, vzhledem k tomu, že se neuvažuje s převodem
finančních prostředků z účtu
"malé privatizace" Fondu národního
majetku (v roce 1997 činil 1 500 mil. Kč). Splátky
půjček budou představovat 1 078 mil. Kč,
tj. 30,5% celkových příjmů; zbývající
část příjmů je tvořena
úplatami za vypouštění odpadních
vod, za odběry podzemní vody, poplatky za znečišťování
ovzduší ap.
Výdaje tohoto fondu jsou určeny na podporu zlepšení
stavu životního prostředí především
na akce v oblasti ochrany ovzduší a vod.
4. Státní fond pro podporu a rozvoj české
kinematografie
Příjmy bez dotace ze státního rozpočtu
jsou navrhovány ve výši 41 mil. Kč,
celkové výdaje ve výši 40,2 mil. Kč.
Zdroji jsou příjmy z využití filmových
děl, převedených na fond (32 mil. Kč),
korunový příplatek ke vstupnému do
kin (8,1 mil. Kč), sjednané podíly na příjmech
z kinematografických děl, na která byly poskytnuty
prostředky fondu (0,02 mil. Kč), poplatky za posouzení
žádostí (0,85 mil. Kč) a úroky
z uložených prostředků (0,08 mil. Kč).
Tyto prostředky budou využity na tvorbu, výrobu,
distribuci, propagaci českého kinematografického
díla, na modernizaci a technický rozvoj české
kinematografie a na podporu projektů národnostních
menšin v této oblasti ve výši 38 mil.
Kč. Částka 2,23 mil. Kč je rozpočtována
na úhradu provozních nákladů fondu,
posuzování žádostí a vyhotovení
auditu a na platbu Unii filmových distributorů za
smluvní vyúčtování korunového
příplatku ke vstupnému do kin.
5. Státní fond kultury České republiky
V roce 1998 bude činnost fondu zaměřena na
likvidaci zbývajícího neprodejného
majetku, úhradu pohledávek a vymáhání
závazků vzniklých při provozování
České Lotynky a na správu svěřeného
majetku.
Vlastní příjmy jsou předpokládány
pouze ve výši 11,57 mil. Kč z pronájmu
svěřeného státního majetku
(dům u Hybernů, dům u Černé
Matky Boží), které se však po odpočtu
nezbytných souvisejících nákladů
(0,5 mil. Kč) odvedou ve smyslu rozpočtových
pravidel do státního rozpočtu. Zákonný
zdroj, tj. 50% podíl z výnosů nájemného
kulturních památek, ke kterým vykonává
právo hospodařením správce fondu Ministerstvo
kultury tj. Nosticova paláce, není rozpočtován
vzhledem k tomu, že celková rekonstrukce této
památky neumožní objekt pronajímat.
Nepatrným příjmem jsou úroky z finančních
prostředků na běžném účtu.
V souvislosti s vypořádáním kauzy
Česká Lotynka, ve smyslu usnesení vlády
č. 334/1996, bude Fondu poskytnuta dotace ve výši
222,6 mil. Kč na úhradu zbývající
části závazku vůči Komerční
bance a zrušení zástavního práva
KB k domům U Hybernům a U Černé Matky
Boží.
Vlastní výdaje fondu jsou navrhovány ve výši
nákladů 0,8 mil. Kč na zabezpečení
provozu fondu a pojištění nemovitostí.
Návrh místních rozpočtů na
rok 1998 je zpracován v metodice platné pro rok
1998, vychází z predikce makroekonomických
indikátorů a respektuje stanovený objem dotaci
ze státního rozpočtu na rok 1998.
Predikce roku 1997
Ve srovnání se schváleným rozpočtem
na rok 1997 se očekává výrazný
pokles zdrojové základny rozpočtů
okresních úřadů a obcí, který
je jedním z důvodů očekávaného
deficitního hospodaření. Předpokládá
se schodek hospodaření ve výši 6,0 mld.
Kč. V roce 1997 by měly příjmy
dosáhnout částky 130,8 mld. Kč a výdaje
136,8 mld. Kč.
Objemově významný dopad na zdroje okresních
úřadů a obcí vychází
z očekávaného nenaplnění daňových
příjmů. Předpokládá
se snížení inkasa daňových příjmů
určených obcím a okresním úřadům
ve výši 12,5 mld. Kč (dopad povodní
na daňové příjmy je vyčíslen
částkou 3,2 mld. Kč). Z celkové sumy
připadá na obce podstatná část
11,6 mld. Kč (t.j. 92,8%). Okresní úřady
a zejména obce budou proto nuceny provést přehodnocení
výdajové části rozpočtu, upravit
nově priority výdajů a jejich objem přizpůsobit
očekávanému objemu příjmů.
Dalším dopadem na snížení zdrojů
byla restriktivní opatření vlády (balíček
1, balíček 2), jejichž cílem je zabezpečit
minimálně vyrovnané hospodaření
veřejných rozpočtů. V rámci
těchto "balíčků" byla okresním
úřadům a obcím krácena dotace
ze státního rozpočtu celkem o 2,1 mld. Kč
(okresním úřadům o 0,8 mld. Kč,
obcím o 1,3 mld. Kč), z toho u individuálně
dotovaných staveb o 1,4 mld. Kč a v neinvestičních
výdajích byly kráceny dávky sociálního
zabezpečení o 0,4 mld. Kč a výdaje
na provoz hasičských záchranných sborů
o 0,1 mld. Kč.
Očekávané příjmy obcí
a okresních úřadů se tak ve srovnání
s rozpočtem sníží o 14,6 mld. Kč.
K dalšímu krácení v rámci restriktivních
opatření vlády dochází i u
dotací poskytovaných zejména do obcí
z ústředních kapitol státního
rozpočtu (bytová výstavba, ekologie, vodovody,
atd.).
Obcím jsou poskytovány dotace ze státního
rozpočtu na různé investiční
programy, kde se předpokládá určitá
participace vlastními zdroji obce. To sice vede obce na
jedné straně k efektivnímu vynakládání
prostředků, avšak na druhé straně
se vytváří tlak na zapojení mimorozpočtových
zdrojů (zapojování prostředků
fondů rezerv a rozvoje, příjímání
úvěrů apod.).
Vliv katastrofálních povodní si vyžádá
další zvyšováni výdajů a
to jak u okresních úřadů, tak u obcí.
Odhad škody na majetku obci a okresních úřadů
činí 5,2 mld. Kč.
Souhrn všech těchto nepříznivých
faktorů ovlivňujících vývoj
hospodaření a neexistence právní normy
prevence nadměrného zadlužování
obcí, nevytváří žádoucí
klima pro zabezpečení vyrovnanosti místních
rozpočtů v roce 1997.
Při stanovení předpokládaného
deficitu hospodaření místních rozpočtů
v roce 1997 v objemu 6,0 mld. Kč byla vzata v úvahu
i výzva vlády (usn. vlády č. 229/1997)
k samosprávným orgánům obcí
k zajištění minimálně vyrovnaného
hospodaření v roce 1997. Očekáváme,
že samosprávné orgány alespoň
částečně budou tlumit zapojování
mimorozpočtových zdrojů (přijetí
úvěru, fondy rezerv a rozvoje) do svých rozpočtů.
Ministerstvo financí připravilo návrh právní
úpravy prevence nadměrného zadlužení
obcí, který by měl být zapracován
do připravované novely zákona o obcích
(předpoklad účinnosti zákona - konec
roku 1998).
Návrh rozpočtu na rok 1998
Základnou pro sestavení návrhu místních
rozpočtů na rok 1998 je upravený rozpočet,
který vychází z predikce vývoje daňových
příjmů a zahrnuje restriktivní opatření
vlády k zabezpečení vyrovnaného hospodaření
veřejných rozpočtů v roce 1997 (balíček
1 a balíček 2).
V návaznosti na vývoj hospodaření
v roce 1997 je i návrh rozpočtu okresních
úřadů a obcí na rok 1998 koncipován
se schodkem v celkovém objemu 9,0 mld. Kč. Deficitní
hospodaření se koncentruje do rozpočtů
obcí, kde se očekává schodek ve výši
8,7 mld. Kč.
Okresní úřady | 1,6 | 1,6 | 0,8 | -0,6 |
Obce | -0,7 | -2,7 | -4,0 | -8,8 |
MR celkem | 0,9 | -1,1 | -3,2 | -9,4 |
Celkový objem příjmů navržený
pro rok 1998 ve výši 132,0 mld. Kč se meziročně
zvyšuje o 0,9% t.j. absolutně o 1,2 mld. Kč.
Navrhovaný objem výdajů ve výši
141,0 mld. Kč meziročně roste o 3,1%, t.j.
absolutně o 4,2 mld. Kč.
Daňové příjmy | 72 000 | 10 555 | 61 445 | 73 700 | 11 104 | 62 596 | 102,4% | 105,2% | 101,9% |
Nedaňové příjmy | 21 100 | 1 200 | 19 900 | 21 500 | 1 200 | 20 300 | 101,9% | 100,0% | 102,0% |
Kapitálové příjmy | 6 000 | 6 000 | 6 000 | 6 000 | 100,0% | 100,0% | |||
Vlastní příjmy | 99 100 | 11 755 | 87 345 | 101 200 | 12 304 | 88 896 | 102,1% | 104,7% | 101,8% |
Dotace ze státního fondu životního prostředí | 1 400 | 1 400 | 1 100 | 1 100 | 78,6% | 78,6% | |||
Dotace ze státního rozpočtu | 22 495 | 10 161 | 12 334 | 22 415 | 10 882 | 11 533 | 99,6% | 107,1% | 93,5% |
Dotace od rozpočtů centrální úrovně | 7 776 | 7 776 | 7 249 | 7 249 | 93,4% | 93,4% | |||
Příjmy celkem | 130 755 | 21 916 | 108 839 | 131 964 | 23 186 | 108 778 | 100,9% | 105,8% | 99,9% |
Výdaje celkem | 136 755 | 22 216 | 114 539 | 140 964 | 23 486 | 117 478 | 103,1% | 105,7% | 102,6% |
Saldo | -6 000 | -300 | -5 700 | -9 000 | -300 | -8 700 |
Základním zdrojem pro financování
veřejných statků na místní
úrovni jsou daňové příjmy.
V rámci vlastních příjmů představují
daňové příjmy výraznou veličinu
- podíl těchto příjmů činí
72,8% na celkových vlastních příjmech.
Navrhovaná nízká dynamika daňových
příjmů souvisí s obecným poklesem
váhy přímých daní na celkových
příjmech. Daňové příjmy
jsou významným příjmem každé
obce a jejich objem vytváří tlak na výdajovou
stránku rozpočtu (objem příjmů
předurčuje objem výdajů i jejich obsah).
Vývoj daňových příjmů
obcí a okresních úřadů v jednotlivých
letech je následující:
okresní úřady | 9,1 | 11,2 | 12,3 | 9,9 | 11,5 | 10,6 | 11,1 | 96,5% | 104,7% |
obce | 29,9 | 45,3 | 58,4 | 62,8 | 73,0 | 61,4 | 62,6 | 85,8% | 102,0% |
Celkem | 39,0 | 56,5 | 70,7 | 72,7 | 84,5 | 72,0 | 73,7 | 87,2% | 102,4% |
Vlastními příjmy místních
rozpočtů budou tak, jako v předchozím
roce, kromě příjmů daňových,
příjmy nedaňové a kapitálové.
Nedaňově příjmy zahrnují
příjmy z rozpočtových organizací
a odvody příspěvkových organizací
zřizovaných okresními úřady
a obcemi, příjmy z pronájmu majetku a ostatní
nedaňové příjmy. Navrhovaný
objem ve výši 21,5 mld. se proti roku 1997 zvyšuje
o 1,9%. Podíl nedaňových příjmů
na vlastních příjmech činí
21,3%.
Kapitálově příjmy navrhované
ve výši 6,0 mld. Kč zůstávají
na úrovni roku 1997. Zvýšený růst
příjmů z pronájmu nemovitého
majetku obcí signalizuje ten fakt, že obce na místo
prodeje začínají komerčně využívat
svého majetku. Podíl kapitálových
příjmů na vlastních příjmech
činí 5,9%.
Návrh dotací ze státního rozpočtu
pro okresní úřady a obce
Součástí příjmové základny
obcí a okresních úřadů jsou
dotace ze státního rozpočtu navrhované
ve výši 22,4 mld. Kč. Z celkové
sumy připadá na obce 11,5 mld. Kč (51,3%)
a na okresní úřady 10,9 mld. Kč (48,7%).
Návrh dotací respektuje rozpočtové
priority stanovené v programovém prohlášení
vlády (dopravní obslužnost území).
Kromě těchto dotací jsou na vybrané
investiční a neinvestiční programy
v kapitolách ústředních orgánů
zahrnuty další dotace obcím a to v objemu 7,3
mld. Kč.
Ze státního fondu životního prostředí
se uvažuje s dotací pro obce ve výši 1,1
mld. Kč.
Z celkového objemu navrhovaných dotací na
rok 1998 (finanční vztah státního
rozpočtu k rozpočtům okresních úřadů
a rozpočtům obcí, kapitola VPS státního
rozpočtu, dotace ústředních orgánů,
dotace ze Státního fondu životního prostředí)
v objemu 30,8 mld. Kč připadá obcím
19,9 mld. Kč. a okresním úřadům
10,9 mld. Kč. Podrobnější členění
uvedeno v tabulce č. 1.
Určitá míra dotací v celkových
příjmech okresních úřadů
a obci musí být zachována, neboť slouží
jako důležitý nástroj v prosazení
záměrů vlády do politiky místních
orgánů (školství, zdravotnictví,
sociální péče, bytová politika
atd.).
Finanční vztahy státního rozpočtu k rozpočtům okresních úřadů a finanční vztahy k rozpočtům obcí v úhrnech po jednotlivých okresech
(viz příloha č. 6 a 7 k zákonu):
V rámci tohoto vztahu jsou zapracovány pouze neinvestiční
dotace, které jsou na rok 1998 navrhovány ve
výši 17,9 mld. Kč; proti roku 1997 se
zvyšují absolutně o 0,5 mld. Kč, t.j.
o 2,8%. Obce obdrží na dotacích 9,3 mld. Kč
a zbývajících 8,6 mld. Kč je určeno
okresním úřadům.
Soubor těchto dotací je určen na částečnou
úhradu neinvestičních výdajů
ve školství, zdravotnictví, ústavech
sociální péče, domovech důchodců
a na dopravní obslužnost území a na
výkon státní správy spojený
výkonem státní správy prováděných
obcemi v každém okrese. Pouze celkové neinvestiční
výdaje určené na hasičský záchranný
sbor jsou plně profinancovány dotacemi.
Jedná se o následující dotační
tituly na:
- sociální dávky - návrh 4 940 mil. Kč, meziroční zvýšení 0,8%.
Dotace jsou určeny na dávky pro občany tělesně
a zdravotně postižené a občany sociálně
potřebné. Jsou vypláceny podle příslušných
zákonných norem;
- výkon státní správy - návrh 2 255,5 mil. Kč, meziroční snížení o 0,1%.
Jedná se o částečnou úhradu
osobních a věcných výdajů spojených
s výkonem státní správy obcemi v každém
okrese. Dalším zdrojem úhrady jsou správní
poplatky získané obcemi za provedení správních
úkonů;
- školství - návrh 1 558,2 mil Kč, meziroční snížení o 3,2%.
Jedná se o částečný příspěvek
na úhradu výdajů na jednoho žáka
v mateřské či základní škole
zřizované obcemi. Výdaje na žáka
za ČR představují částku cca
4 400,- Kč; Příspěvek na žáka
zůstává na úrovni roku 1997 t.j. 1
110,- Kč. Absolutní meziroční pokles
vyplývá z nižšího počtu
žáků;
- ústavy sociální péče - návrh 1 027,3 mil. Kč, meziroční snížení o 3,1%.
U ústavů sociální péče
byla provedena další hlubší diferenciace,
která přesněji odráží
rozdílnou úroveň výdajů na
jejich provoz. Od roku 1998 se navrhuje příspěvek
členit podle charakteru pobytu. Na pobyty celoroční
a týdenní zůstává příspěvek
na úrovni roku 1997 t.j. ve výši 63 000,- Kč
na jedno místo, a na pobyty denní, které
jsou výdajově výrazně nižší,
se navrhuje příspěvek 33 900,- Kč
na jedno místo;
- domovy důchodců - návrh 1 727,4 mil. Kč., meziroční zvýšení o 0,6%.
Příspěvek na jedno místo v domově
důchodců ve výši 50 500,- Kč
zůstává na úrovni roku 1997. Meziroční
zvýšení je ovlivněno vyšší
kapacitou;
- vybraná zdravotnická zařízení - návrh 130,5 mil. Kč, meziroční zvýšení o 23,5%.
Dotace je určena pouze na vybraná dětská
zdravotnická zařízení (kojenecké
ústavy a dětské domovy), jejichž zřizovatelem
je obec nebo okresní úřad, a která
nejsou příjmově napojena na soustavu zdravotních
pojišťoven. Příspěvek na 1 místo
činí 63 000,- Kč. Zvýšení
příspěvku zohledňuje skutečnost,
že se jedná o zdravotnická zařízení
s nadregionální, někdy i celorepublikovou
působností;
- hasičské záchranné sbory - návrh 2 818,0 mil. Kč, jsou na úrovni roku 1997.
Dotace je určena na úhradu neinvestičních
výdajů hasičských záchranných
sborů a na pokrytí nákladů sboru dobrovolných
hasičů vybraných obcí spojených
se zásahy mimo jejich územní obvod;
- dopravní obslužnost - návrh 1 000,8 mil. Kč, meziroční zvýšení o 43,0%.
Dotace je zahrnuta do okruhu priorit stanovených programovým
prohlášením vlády. Jedná se o
částečnou úhradu prokazatelné
ztráty pravidelné autobusové dopravy. Ve
srovnání s rokem 1997 dochází k absolutnímu
zvýšení o 300,8 mil. Kč. Zvýšení
by v podstatě mělo kompenzovat dopady zvýšení
cen motorové nafty u dopravců. Kritérium
pro rozdělení dotace na dopravní obslužnost
stanovilo ministerstvo dopravy a spojů. Jedná se
o vícekriteriální ukazatel zohledňující
geografické postavení okresu, ujeté kilometry
a provozní ztrátu dopravců. Oproti roku 1997
je výsledná dotace stanovena na základě
diferencovaného procentního podílu (váhy)
uvedených propočtových ukazatelů;
- územní vyrovnávací dotace - návrh 2 444,3 mil. Kč, meziroční zvýšení o 6,3%.
Je určena na dokrytí nerovnoměrného
rozložení inkasa daně z příjmů
fyzických osob ze závislé činnosti
v okresech. Je navrhována těm okresům, v
nichž výnos daně z příjmů
fyzických osob ze závislé činnosti
nedosáhne republikového průměru na
jednoho obyvatele, t.j. 2 678,8 Kč (pro propočet
republikového průměru jsou vyloučena
magistrátní města). Základnou pro
výpočet územní vyrovnávací
dotace je ta část výnosu daně z příjmů
ze závislé činnosti, která poplyne
do rozpočtů územních orgánů.
Alokace uvedených dotací pro jednotlivé okresní
Úřady a obce v okresech vychází z
kritérií stanovených pro jednotlivé
druhy dotací (viz tabulka č. 2 a 3).
Dotace z kapitoly Všeobecně pokladní
správy státního rozpočtu:
Územním orgánům budou v roce 1998
poskytovány rovněž dotace, které
jsou zahrnuty ve státním rozpočtu v kapitole
všeobecná pokladní správa; celkový
objem těchto dotací je navržen ve výši
4,5 mld. Kč, z toho 2,2 mld. Kč připadá
obcím a 2,3 mld. Kč okresním úřadům.
Jedná se o dotace na:
- pozemkové úpravy - návrh 847,0 mil. Kč, meziroční zvýšení o 10%.
Je určena na úhradu nezbytných nákladů
souvisejících s oceněním věcí,
identifikací parcel a vyměřením pozemků,
které podléhají restitucím;
- dotace zoologickým zahradám - návrh 45,0 mil. Kč - na úrovni roku 1997.
Jde o státní příspěvek na řešení
problematiky českých zoologických zahrad
v souladu s usnesením vlády České
republiky č. 3 ze dne 4. ledna 1995;
- dotace na ekologické investice - návrh 150,0 mil. Kč, meziroční snížení o 43,4%.
Jedná se o dotace na vodohospodářské
akce pro obce;
- individuální investiční dotace
- návrh 2 289,0 mil. Kč. Dotace se meziročně
snižují o 9,8% (viz tabulka č. 4). Proti schválenému
rozpočtu na rok 1997 dochází k výraznému
meziročnímu poklesu, a to o 41,3%.
Návrh neuvažuje se zařazením žádné
nové stavby. Vzhledem k tomu, že v minulosti došlo
k vysoké rozestavěnosti těchto staveb, je
nyní zájem především na jejich
dokončení.
V návrhu rozpočtu na rok 1998 je zařazeno
celkem 63 staveb, v tom nemocnice představují 17
staveb, základní školy 43, kolektory 3 stavby.
V roce 1997 nemohlo být z důvodu restrikce výdajů
státního rozpočtu dokončeno 14 staveb
ve výši 136,9 mil. Kč (12 základních
škol, 2 stavby kolektorů). Tyto stavby budou v roce
1998 dokončeny. U dalších 51 rozestavěných
akcí z minulých let dochází k výraznému
zpomalení realizace a to včetně staveb, které
měly být v roce 1998 ukončeny. Dokončení
některých těchto staveb bude nutné
odsunout do roku 1999. Z celkového objemu prostředků
na rok 1998 ve výši 2 289,0 mil. Kč je uvažováno
pro okresní Úřady 1 128,5 mil. Kč
a pro obce 1 160,5 mil. Kč;
- protiradonová opatření - návrh 82,0 mil. Kč, meziroční snížení o 0,1%.
Je vyčleněna na odstranění radonu
v bytových objektech a objektech školských
a předškolských zařízení
a veřejných vodovodů (usnesení vlády
č. 709/93);
- rozvoj povrchově městské hromadné dopravy - návrh 550,0 mil. Kč.
Usnesením vlády č. 499 ze dne 20. srpna 1997
byl schválen tříletý program systémové
státní podpory rozvoje povrchové městské
dopravy. Na jeho finanční zabezpečení
schválila vláda poskytování dotace
v objemu 550 mil. Kč. ročně;
- linková autobusová doprava - návrh 150,0 mil. Kč, na úrovni roku 1997.
Vláda rovněž usnesením vlády
499/97 schválila systémovou podporu linkové
autobusové dopravy. Jedná se o tříletý
program s roční finanční spoluúčastí
státního rozpočtu v objemu 150 mil. Kč;
- správní výdaje na systém dávek státní sociální podpory - ve výši 290 mil. Kč, na úrovni roku 1997.
Dotace je určena na financování systému
vyplácení dávek státní sociální
podpory pověřenými územními
orgány, především na úhradu některých
věcných výdajů spojených s
touto agendou (poštovné a poukazečné);
- dotace na komplexní součinnostní program prevence kriminality a prevence drogových závislostí na místní úrovni - návrh 110,0 mil. Kč, meziroční snížení 26,7%.
Dotace je určena na realizaci projektů prevence
kriminality a prevence drogových závislostí.
Tabulka č. 1 |
v mil. Kč |
sociální dávky | 4 900,0 | 1 116,3 | 3 783,7 | 4 940,0 | 949,9 | 3 990,1 | 100,8 | 85,1 | 105,5 |
výkon státní správy | 2 258,3 | 2 258,3 | 2 255,5 | 2 255,5 | 99,9 | 99,9 | |||
školství | 1 610,2 | 1 610,2 | 1 558,2 | 1 558,2 | 96,8 | 96,8 | |||
ústavy sociální péče | 1 060,5 | 812,0 | 248,5 | 1 027,3 | 807,7 | 219,6 | 96,9 | 99,5 | 88,4 |
domovy důchodců | 1 717,1 | 1 063,0 | 654,1 | 1 727,4 | 1 051,9 | 675,5 | 100,6 | 99,0 | 103,3 |
vybraná zdravot. zařízení | 105,7 | 77,8 | 27,9 | 130,5 | 95,8 | 34,7 | 123,5 | 123,1 | 124,4 |
hasičské záchranné sbory | 2 769,7 | 2 207,8 | 561,9 | 2 818,0 | 2 201,6 | 616,4 | 101,7 | 99,7 | 109,7 |
dopravní obslužnost | 700,0 | 689,5 | 10,5 | 1 000,8 | 1000,8 | 143,0 | 145,1 | ||
územní vyrovnávací dotace | 2 298,6 | 2 181,3 | 117,3 | 2 444,3 | 2 444,3 | 106,3 | 112,1 | ||
Zákon | 17 420,1 | 8 147,7 | 9 272,4 | 17 902,0 | 8 552,0 | 9 350,0 | 102,8 | 105,0 | 100,8 |
rezerva na neinv. výdaje hasičských záchranných sborů | 48,3 | 38,3 | 10,0 | ||||||
pozemkové úpravy | 770,0 | 743,8 | 26,2 | 847,0 | 820,8 | 26,2 | 110,0 | 110,4 | 100,0 |
příspěvky zoologickým zahradám | 45,0 | 30,0 | 15,0 | 45,0 | 30,0 | 15,0 | 100,0 | 100,0 | 100,0 |
dotace na ekologické investice | 265,2 | 265,2 | 150,0 | 150,0 | 56,6 | 56,6 | |||
individuální investiční dotace | 2 537,1 | 850,0 | 1 687,1 | 2 289,0 | 1 128,5 | 1 160,5 | 90,2 | 132,8 | 68,8 |
dotace na protiradonová opatření | 82,1 | 82,1 | 82,0 | 82,0 | 99,9 | 99,9 | |||
správní výdaje na systém dávek státní sociální podpory | 290,0 | 269,0 | 21,0 | 290,0 | 269,0 | 21,0 | 100,0 | 100,0 | 100,0 |
systémová podpora rozvoje povrchové MHD | 513,0 | 513,0 | 550,0 | 550,0 | 107,2 | 107,2 | |||
systémová podpora linkové autobusové dopravy | 150,0 | 150,0 | 150,0 | 150,0 | 100,0 | 100,0 | |||
rekonstrukce zámků | 37,7 | 37,7 | |||||||
rekonstrukce divadel | 46,7 | 46,7 | |||||||
dostavba a rekonstrukce škol | 24,4 | 24,4 | |||||||
rekonstrukce a přestavba domovů důchodců | 26,5 | 26,5 | |||||||
ekologická újma - Severní Čechy | 88,9 | 88,9 | |||||||
komplexní součinnostní program prevence kriminality a prevence drogových závislostí na místní úrovni | 150,0 | 150,0 | 110,0 | 110,0 | 73,3 | 73,3 | |||
VPS | 5 074,9 | 2 013,2 | 3 061,7 | 4 513,0 | 2 330,3 | 2 182,7 | 88,9 | 115,8 | 71,3 |
Dotace celkem | 22 495,0 | 10 160,9 | 12 334,1 | 22 415,0 | 10 882,3 | 11 532,7 | 99,6 | 107,1 | 93,5 |
Dotace od rozpočtů centrální úrovně | 7 760,0 | 7760,0 | 7 248,6 | 7 248,6 | 93,4 | 93,4 | |||
Dotace ze státního fondu životního prostředí | 1 400,0 | 1 400,0 | 1 100,0 | 1 100,0 | 78,6 | 78,6 | |||
Dotace úhrn | 31 655,0 | 10 160,9 | 21 494,1 | 30 763,6 | 10 882,3 | 19 881,3 | 97,2 | 107,1 | 92,5 |
Tabulka č. 2 |
| ||
|
| |
|
| |
|
| |
|
| |
Tabulka č. 3 |
| ||
|
| |
|
| |
|
| |
|
| |
|
| |
Tabulka č. 4 |
1 | Nemocnice Jablonec nad Nisou | Jablonec nad Nisou | 70,0 | |
2 | Nemocnice Rychnov nad Kněžnou | Rychnov nad Kněžnou | 68,0 | |
3 | Nemocnice Kroměříž | Kroměříž | 97,0 | |
4 | Nemocnice Havlíčkův Brod | Havlíčkův Brod | 95,0 | |
5 | Nemocnice Mladá Boleslav | Mladá Boleslav | 60,0 | |
6 | Nemocnice Trutnov | Trutnov | 82,9 | |
7 | Nemocnice Planá u Mariánských Lázní**) | Tachov | 60,0 | |
8 | Nemocnice Zlín | Zlín | 80,0 | |
9 | Nemocnice Nové Město na Moravě *) | Žďár nad Sázavou | 95,0 | |
10 | Nemocnice Prostějov | Prostějov | 98,0 | |
11 | Nemocnice Třebíč | Třebíč | 80,0 | |
12 | Nemocnice Frýdek - Místek | Frýdek - Místek | 95,0 | |
13 | Nemocnice Jindřichův Hradec | Jindřichův Hradec | 90,0 | |
14 | Nemocnice Karlovy Vary | Karlovy Vary | 60,0 | |
15 | Nemocnice Jičín | Jičín | 80,0 | |
16 | Nemocnice Písek | Písek | 25,5 | |
17 | Nemocnice Kyjov ***) | Hodonín | 70,0 | |
18 | Základní škola Ivančice | Brno - venkov | 12,6 | |
19 | Základní škola Jevíčko | Svitavy | 5,6 | |
20 | Základní škola Neveklov | Benešov | 45,0 | |
21 | Základní škola Kostelec na Hané | Prostějov | 21,5 | |
22 | Základní škola Brumov - Bylnice | Zlín | 36,9 | |
23 | Základní škola Litomyšl | Svitavy | 20,5 | |
24 | Základní škola Sokolov | Sokolov | 42,0 | |
25 | Základní škola Dvůr Králové nad Labem | Trutnov | ||
26 | Základní škola Hovorany | Hodonín | 24,4 | |
27 | Základní škola Tanvald | Jablonec nad Nisou | 6,6 | |
28 | Základní škola Jičín | Jičín | 17,5 | |
29 | Základní škola Český Dub | Liberec | 51,4 | |
30 | Základní škola Obříství | Mělník | 26,2 | |
31 | Základní škola Nymburk | Nymburk | 36,0 | |
32 | Základní škola Štěnovice | Plzeň - jih | ||
33 | Základní škola Radnice | Rokycany | 56,0 | |
34 | Základní škola Pohořelice | Břeclav | 13,3 | |
35 | Základní škola Křtiny | Blansko | 18,0 | |
36 | Základní škola Přelouč | Pardubice | 19,6 | |
37 | Základní škola Rychnov nad Kněžnou | Rychnov nad Kněžnou | 45,0 | |
38 | Základní škola Velehrad | Uherské Hradiště | 42,0 | |
39 | Základní škola Železná Ruda | Klatovy | 39,0 | |
40 | Základní škola Bystřice nad Olší | Frýdek - Místek | 40,0 | |
41 | Základní škola Sobotka | Jičín | 43,3 | |
42 | Základní škola Nový Knín | Příbram | 12,5 | |
43 | Základní škola Žďár nad Sázavou | Žďár nad Sázavou | 6,2 | |
44 | Základní škola Bruntál - Květná | Bruntál | 7,1 | |
45 | Základní škola Kounice | Nymburk | 9,3 | |
46 | Základní škola Horní Bříza | Plzeň - sever | 4,1 | |
47 | Základní škola Trnava u Zlína | Zlín | 5,5 | |
48 | Základní škola Skřipov | Opava | 20,0 | |
49 | Základní škola Mikulov | Břeclav | 10,3 | |
50 | Základní škola Broumy | Beroun | 10,8 | |
51 | Základní škola Znojmo - ul. Mládeže | Znojmo | 15,0 | |
52 | Základní škola Kamenný Újezd | České Budějovice | 15,0 | |
53 | Základní škola Roudnice nad Labem | Litoměřice | 15,0 | |
54 | Základní škola Újezd u Brna | Brno - venkov | 7,4 | |
55 | Základní škola Turnov | Semily | 9,2 | |
56 | Základní škola Píšť | Opava | 20,0 | |
57 | Základní škola Rosice | Brno - venkov | 20,0 | |
58 | Základní škola Lipník nad Bečvou | Přerov | 15,0 | |
59 | Základní škola Luže | Chrudim | 23,5 | |
60 | Základní škola Načeradec | Benešov | 17,1 | |
61 | Kolektory C IA Praha | Praha - hl. město | 42,0 | |
62 | Kolektor Jánská 5/1 | Brno - město | 3,8 | |
63 | Kolektor Jánská 6/2 | Bmo - město | 8,6 | |
Celkem | 2289,0 |
Pozn. | *) okresní nemocnice pro okres Žďár nad Sázavou |
**) okresní nemocnice pro okres Tachov | |
***) okresní nemocnice pro okres Hodonín |