PARLAMENT ČESKÉ REPUBLIKY

Poslanecká sněmovna

 

1997

II. volební období

 

288

 

Vládní návrh

 

zákon

 

ze dne ..............1997

 

kterým se mění a doplňuje zákon č. 199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek,

ve znění zákona č. 148/1996 Sb., a doplňují některé další zákony

 

Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:

 

Čl. I

 

Zákon č. 199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění zákona č. 148/1996 Sb. se mění a doplňuje takto:

 

1. § 1 odst. 2 písm. a) včetně poznámky pod čarou č. 2 zní:

 

"a) poskytování účelové státní finanční podpory výzkumu a vývoje podle zvláštních předpisů 2) s výjimkou případů, kdy jediným uživatelem výsledků výzkumu a vývoje je stát,

 

___________________

2)Zákon ČNR č. 300/1992 Sb., o státní podpoře výzkumu a vývoje, ve znění zákona č. 1/1995 Sb.".

 

2. V § 2 písm. a) bodu 1 se za slova " státními zastupitelstvími a státními fondy," vkládají včetně poznámky pod čarou slova "Českými dráhami 4g) ,

 

___________________

4g) Zákon č. 9/1993 Sb., o Českých dráhách, ve znění zákona č. 212/1993 Sb. a zákona č. 77/1997 Sb., o státním podniku.".

 

3. V § 2 písm. a) bodech 1 a 2 se slova "(např. "PHARE")" vypouští.

 

4. V § 2b odst. 1 písm. e) se na konci tečka nahrazuje čárkou a připojuje se nové písmeno f), které včetně poznámek pod čarou č. 5f a 5g zní:

 

"f) který nemá splatný nedoplatek na pojistném na veřejné zdravotní pojištění 5f), na pojistném na sociální zabezpečení nebo na příspěvku na státní politiku zaměstnanosti 5g).

 

___________________

5f) Zákon ČNR č. 592/1992 Sb., o pojistném na všeobecné zdravotní pojištění, ve znění zákona č. 10/1993 Sb., zákona č. 15/1993 Sb., zákona č. 161/1993 Sb., zákona č. 324/1993 Sb., zákona č. 42/1994 Sb., zákona č. 241/1994 Sb., zákona č. 59/1995 Sb., zákona č. 149/1996 Sb. a zákona č. 48/1997 Sb.

5g) Zákon ČNR č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti, ve znění zákona č. 10/1993 Sb., zákona č. 160/1993 Sb., zákona č. 307/1993 Sb., zákona č. 42/1994 Sb., zákona č. 241/1994 Sb., zákona č. 59/1995 Sb., zákona č. 118/1995 Sb., zákona č. 149/1995 Sb., zákona č. 160/1995 Sb., zákona č. 113/1997 Sb. a zákona č. 134/1997 Sb. ".

 

5. § 2c odst. 1 zní:

 

"(1) Uchazeč prokazuje splnění kvalifikačních předpokladů uvedených

 

a) v § 2b odst. 1 písm. a) dokladem o oprávnění k podnikání,

b) v § 2b odst. 1 písm. b) až e) čestným prohlášením,

c) v § 2b odst. 1 písm. f) čestným prohlášením; vybraný uchazeč musí mít toto prohlášení

potvrzeno příslušným orgánem. Toto potvrzení nesmí být starší než 1 měsíc.".

 

6. V § 31 se za odstavec 1 vkládají nové odstavce 2 až 4, které znějí:

 

"(2) U veřejných zakázek zadávaných ministerstvy, ostatními ústředními orgány státní správy nebo jimi zřízenými rozpočtovými a příspěvkovými organizacemi, Českými dráhami, jakož i dalšími právnickými osobami zřízenými zákonem, které v souladu s rozpočtovými pravidly hospodaří s prostředky státního rozpočtu, státních fondů, příspěvky mezinárodních organizací a rozpočtů okresních úřadů, u kterých výše budoucího peněžitého závazku bez daně z přidané hodnoty přesáhne 100 000 000 Kč, ustavuje komisi podle odstavce 1 příslušný ministr nebo předseda ústředního orgánu státní správy. Jejím členem musí být zástupce Ministerstva financí a dalších dvou až tří ekonomických ministerstev a zástupce orgánu dohledu.

 

(3) U veřejných zakázek zadávaných ministerstvy, ostatními ústředními orgány státní správy nebo jimi zřízenými rozpočtovými a příspěvkovými organizacemi, Českými dráhami, jakož i právnickými osobami zřízenými zákonem, které v souladu s rozpočtovými pravidly hospodaří s prostředky státního rozpočtu, státních fondů, příspěvky mezinárodních organizací a rozpočtů okresních úřadů, u kterých výše budoucího peněžitého závazku bez daně z přidané hodnoty přesáhne 500 000 000 Kč, ustavuje komisi podle odstavce 1 vláda České republiky na návrh příslušného ministra nebo předsedy ústředního orgánu státní správy. Jejím členem musí být zástupce Ministerstva financí a dalších dvou až tří ekonomických ministerstev a zástupce orgánu dohledu.

 

(4) Zástupce orgánu dohledu dohlíží především na zákonnost postupu zadavatele při posuzování a hodnocení nabídek.".

 

Dosavadní odstavce 2 až 4 se označují jako odstavce 5 až 7.

 

7. V § 31 v dosavadním odstavci 3 se slova "uvedení v odstavci 2" nahrazují slovy "uvedení v odstavci 5".

 

8. V § 31 v dosavadním odstavci 4 větě první se slova "podle odstavce 2" nahrazují slovy "podle odstavců 2 až 5".

 

9. V § 52 odst. 1 se za písmeno c) vkládá nové písmeno d), které zní:

 

"d) v účasti zástupců orgánu dohledu při posuzování a hodnocení nabídek,".

 

Dosavadní písmena d) a e) se označují jako písmena e) a f).

 

Čl. II

 

Zákon České národní rady č. 551/1991 Sb., o Všeobecné zdravotní pojišťovně České republiky, ve znění zákona č. 592/1992 Sb., zákona České národní rady č. 10/1993 Sb., zákona č. 60/1995 Sb., zákona č. 149/1996 Sb. a zákona č. 48/1997 Sb. se doplňuje takto:

 

Za § 24b se vkládá nový § 24c, který včetně poznámky pod čarou č. 8a) zní:

 

"§ 24c

 

Příslušná okresní pojišťovna vydá na žádost vybraného uchazeče 8a) potvrzení o tom, že tento uchazeč nemá splatný nedoplatek na pojistném na veřejné zdravotní pojištění.

 

___________________

8a) § 38 odst. 4 zákona č. 199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění zákona č. 148/1996 Sb.".

 

Čl. III

 

Zákon České národní rady č. 582/1991 Sb., o organizaci a provádění sociálního zabezpečení, ve znění zákona České národní rady č. 590/1992 Sb., zákona České národní rady č. 37/1993 Sb., zákona č. 160/1993 Sb., zákona č. 293/1993 Sb., zákona č. 307/1993 Sb., zákona č. 241/1994 Sb., zákona č. 118/1995 Sb., zákona č. 160/1995 Sb. a zákona č. 134/1997 Sb. se doplňuje takto:

 

Za § 104ch se vkládá nový § 104i, který včetně poznámky pod čarou č. 34a) zní:

 

"§ 104i

 

Příslušná okresní správa sociálního zabezpečení vydá na žádost vybraného uchazeče [34a)§ 38 odst. 4 zákona č. 199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění zákona č. 148/1996 Sb.] potvrzení o tom, že tento uchazeč nemá splatný nedoplatek na pojistném na sociální zabezpečení nebo na příspěvku na státní politiku zaměstnanosti.

 

[34a)§ 38 odst. 4 zákona č. 199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění zákona č. 148/1996 Sb.] § 38 odst. 4 zákona č. 199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění zákona č. 148/1996 Sb.".

 

Čl. IV

 

Zákon České národní rady č. 280/1992 Sb., o resortních, oborových, podnikových dalších zdravotních pojišťovnách, ve znění zákona České národní rady č. 10/1993 Sb., zákona České národní rady č. 15/1993 Sb., zákona č. 60/1995 Sb., zákona č. 149/1996 Sb. a zákona č. 48/1997 Sb. se doplňuje takto:

 

Za § 8 se vkládá nový § 8a, který včetně poznámky pod čarou č. 5a) zní:

 

"§ 8a

 

Příslušná zaměstnanecká pojišťovna vydá na žádost vybraného uchazeče 5a) potvrzení o tom, že tento uchazeč nemá splatný nedoplatek na pojistném na veřejné zdravotní pojištění.

 

___________________

5a) § 38 odst. 4 zákona č. 199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění zákona č. 148/1996 Sb.".

 

Čl. V

 

Přechodná a závěrečná ustanovení

 

Zadávání veřejných zakázek zahájené před účinností tohoto zákona se dokončí podle zákona č. 199/1994 Sb. ve znění zákona č. 148/1996 Sb.

 

 

Čl. VI

 

Tento zákon nabývá účinnosti dnem . . . . . .

 

Důvodová zpráva

 

Návrh novely zákona č. 199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění zákona č. 148/1996 Sb. byl zpracován Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže ve spolupráci s Ministerstvem financí, Ministerstvem pro místní rozvoj a Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy. Návrh byl vládou schválen na jednání vlády konaném dne 23.7.1997.

 

Obecná část:

 

V platné právní úpravě zadávání veřejných zakázek se postupem času ukazuje, že některá ustanovení zákona o zadávání veřejných zakázek nejsou plně v souladu s procesními pravidly EU a že je třeba doplnit zákon o další kvalifikační předpoklady, kterými by se dosáhlo toho, že veřejné zakázky by nezískaly ty osoby, které již dříve neplnily vůči státu povinnosti vyplývající pro ně z příslušných zákonů.

 

V praxi často dochází k rušení veřejných zakázek z formálních důvodů, kdy zadavatel pro neznalost zákona poruší některá jeho ustanovení týkající se postupu při výběru nejvhodnější nabídky. Tím dochází k značnému časovému zpoždění realizace veřejné zakázky. Z toho důvodu je účelné, aby v komisích, které posuzují a hodnotí jednotlivé nabídky na veřejné zakázky většího rozsahu, byli také zástupci některých ministerstev a orgánu dohledu.

 

Cílem této dílčí novely zákona je především, aby :

 

1. ta část výzkumu a vývoje, kde jediným uživatelem výsledků bude stát, byla zadávána podle zákona o zadávání veřejných zakázek a zároveň byla i terminologicky v souladu s ostatními právními normami upravujícími problematiku výzkumu a vývoje,

 

2. byly povinny postupovat podle zákona také České dráhy,

 

3. zákon o zadávání veřejných zakázek nebyl v rozporu s procesními pravidly PHARE, podle nichž zadání veřejné zakázky a kontrolu využití financí z programu PHARE vykonává příslušný orgán Evropské unie,

 

4. uchazeči o veřejnou zakázku v rámci prokazování kvalifikačních předpokladů prokazovali také tu skutečnost, že nemají nedoplatek pojistného na veřejné zdravotní pojištění nebo na sociální zabezpečení a nebo na příspěvku na státní politiku zaměstnanosti,

 

5. při rozhodování o veřejných zakázkách zadávaných určitým okruhem zadavatelů, u nichž je výše budoucího peněžitého závazku vyšší než 100 mil. Kč byli členy komise pro posuzování a hodnocení nabídek také zástupci některých ministerstev a orgánu dohledu.

 

Platné znění § 1 odst. 2 písm. a) zákona o zadávání veřejných zakázek brání postupu podle tohoto zákona v případech výzkumu a vývoje u projektů, kde je jediným uživatelem výsledků řešení výzkumu nebo vývoje stát. Cílem navrhované právní úpravy je odstranit tento nevyhovující stav. Kromě této výjimky zůstává ale ustanovení § 6 odst. 1 zákona ČNR č. 300/1992 Sb., o státní podpoře výzkumu a vývoje, ve znění zákona č. 1/1995 Sb., týkající se veřejné soutěže jako základu pro účelové financování výzkumu a vývoje, nedotčeno.

 

České dráhy jsou státní organizací zřízenou zákonem. Zkušenosti ukazují, že mnoho zakázek zadávaných touto organizací je zadáváno veřejnou obchodní soutěží podle obchodního zákoníku a že je takto vynakládáno mnoho finančních prostředků, u nichž by bylo potřeba sledovat jejich účelnost. Je proto nutné, aby zadávání veřejných zakázek Českými dráhami bylo přezkoumatelné orgánem dohledu, který jako jediný může rozhodnout o správnosti postupu zadavatele a případně uložit zjednání nápravy. A dále je vhodné, aby při rozhodování o veřejných zakázkách nad 100 mil. Kč jednala komise složená ze zástupců ministerstev a orgánu dohledu.

 

Úspěšnou integraci České republiky do Evropské unie podmiňuje mimo jiné také sbližování pravidel rozhodných pro přidělování finančních prostředků z mezinárodních programů finanční pomoci se zákonnou úpravou zadávání veřejných zakázek, v jejichž rámci jsou přidělené prostředky využívány.

 

U veřejných zakázek, které jsou hrazeny ze státního rozpočtu a výše peněžitého závazku překročí částku 100 milionů Kč, bude komise pro posouzení a hodnocení nabídek ustavena přímo příslušným ministrem nebo předsedou jiného ústředního orgánu státní správy, do jehož okruhu působnosti patří předmět plnění veřejné zakázky, a to i v tom případě, že zadavatelem je jím zřízená rozpočtová nebo příspěvková organizace, jakož i právnická osoba zřízená zákonem, která v souladu s rozpočtovými pravidly hospodaří s prostředky státního rozpočtu, státních fondů, příspěvky mezinárodních organizací a rozpočtů okresních úřadů, a také České dráhy jako státní organizace. Je vhodné, aby členem takové komise byl vždy také zástupce Ministerstva financí, zástupci dalších dvou až tří ekonomických ministerstev a zástupce orgánu dohledu. Toto opatření by mělo přispět k ještě větší účelnosti, efektivnosti rozhodování a kontrole vynakládání veřejných prostředků a zrychlit průběh zadávání veřejných zakázek velkého rozsahu především tím, že nebude docházet k formálním pochybením, která bývají častým důvodem pro přezkoumávání průběhu veřejných zakázek orgánem dohledu.

 

U veřejných zakázek, u nichž výše peněžitého závazku překročí částku 500 milionů Kč takovou komisi ustavuje vláda České republiky.

 

Je třeba aby uchazeči o veřejné zakázky prokázali, že nemají splatné nedoplatky pojistného na veřejné zdravotní pojištění a pojistného na sociální zabezpečení a na příspěvku na státní politiku zaměstnanosti. Podobná podmínka byla již obsažena v zákoně o zadávání veřejných zakázek před jeho novelizací v roce 1996 a ukázalo se, že její opětovné zařazení mezi kvalifikační předpoklady je vhodné z toho důvodu, aby veřejnou zakázku nemohl získat ten uchazeč, který neplní své závazky vyplývající vůči státu z příslušných zákonů. Takto rozšířené kvalifikační předpoklady je nutno doložit. V návrhu se doporučuje institut čestného prohlášení, který by byl u vybraných uchazečů doplněn povinností potvrdit takovéto prohlášení příslušným orgánem. Aby takové potvrzení vypovídalo o aktuálním stavu, nemělo by být starší než 1 měsíc.

 

V té souvislosti je třeba dílčí novelu doplnit o příslušné ustanovení zákon ČNR č. 551/1991 Sb., o Všeobecné zdravotní pojišťovně České republiky, ve znění pozdějších předpisů, zákon ČNR č. 582/1991 Sb., o organizaci a provádění sociálního zabezpečení, ve znění pozdějších předpisů a zákon ČNR č. 280/1992 Sb., o resortních, oborových, podnikových a dalších zdravotních pojišťovnách, ve znění pozdějších předpisů.

 

Navrhované řešení je v souladu s ústavním pořádkem České republiky a s mezinárodními smlouvami, jimiž je Česká republika vázána.

 

Zvláštní část:

 

K Čl. I:

 

K bodu 1:

Podle navrhovaného znění se ustanovení zákona o zadávání veřejných zakázek nebude vztahovat na poskytování státní podpory výzkumu a vývoje kromě případů, u nichž je jediným uživatelem výsledků tohoto výzkumu nebo vývoje stát.

Navrhovaný text aktualizuje platnou právní úpravu, na niž se odkazuje.

 

K bodu 2:

Doplnění Českých drah mezi zadavatele veřejných zakázek je v souladu s potřebou kontrolovat vynakládání finančních prostředků v souvislosti s přijatými opatřeními v rámci "Korekce hospodářské politiky a dalších transformačních opatření" z 16. dubna 1997.

 

K bodu 3:

Text navržený k vypuštění byl do zákona č. 148/1996 Sb., jímž byl zákon č. 199/1994 Sb. novelizován, vložen nesystémově, neboť "prostředky PHARE" nejsou příspěvkem mezinárodní organizace. Stávající znění je v rozporu s procesními pravidly PHARE vydanými Evropskou komisí.

 

K bodu 4:

Rozšíření kvalifikačních předpokladů uchazečů navrženým způsobem zabrání tomu, aby veřejnou zakázku získal uchazeč, který má splatné nedoplatky pojistného na veřejné zdravotní pojištění nebo pojistného na sociální zabezpečení a nebo na příspěvku na státní politiku zaměstnanosti.

 

K bodu 5:

Nově navrhované kvalifikační předpoklady je pro kontrolu třeba prokazovat, a to formou čestného prohlášení, u vybraného uchazeče pak potvrzením příslušného orgánu.

 

K bodům 6 až 8:

Stanoví se povinnost jmenovat členy komise pro posouzení a hodnocení nabídek přímo příslušným ministrem nebo předsedou jiného ústředního orgánu státní správy anebo vládou ČR. Takové komise budou složeny vždy ze zástupců Ministerstva financí a orgánu dohledu a také dalších dvou až tří ekonomických ministerstev.

 

K bodu 9:

Rozšiřuje se působnost orgánu dohledu o účast v komisích pro posouzení a hodnocení nabídek podle § 31 zákona.

 

K Čl. II až IV:

Aby mohl vybraný uchazeč splnit svoji povinnost stanovenou v Čl. I bod 4, má právo požádat příslušné instituce o vydání odpovídajícího potvrzení. Povinnost vydat toto potvrzení musí být v příslušných zákonech zakotvena.

 

K Čl. V:

Termín nabytí účinnosti novely předmětného zákona je závislý na dalším průběhu legislativního procesu.

 

V Praze dne 23. července 1997

 

Předseda vlády

Prof. Ing. Václav Klaus, CSc., v.r.

 

Ministr financí

Ing. Ivan Pilip, v.r.

 

Platné znění novelou dotčených ustanovení zákona č. 199/1994 Sb.,

o zadávání veřejných zakázek, ve znění zákona č. 148/1996 Sb.

s vyznačením navrhovaných změn a doplňků

 

(nově navrhované znění je vyznačeno tučně, znění navrhované k vypuštění je uvedeno kurzívou )

 

§ 1

Předmět úpravy

 

(1) Zákon upravuje

 

a) závazný postup zadavatelů veřejných zakázek směřující k uzavření smluv k jejich provedení (dále jen "zadávání"),

b) obchodní veřejnou soutěž [1) § 281 až 288 obchodního zákoníku.] pro veřejné zakázky a způsob uzavírání smluv k jejich provedení na podkladě výsledků této soutěže,

c) způsob dohledu nad dodržováním tohoto zákona.

 

(2) Tento zákon se nevztahuje na

 

a) poskytování účelové státní finanční podpory vědecké činnosti nebo vývoje technologií ze státního rozpočtu podle zvláštních předpisů, [2) Zákon ČNR č. 300/1992 Sb., o státní podpoře vědecké činnosti a vývoje technologií výzkumu a vývoje, ve znění zákona č. 1/1995.]

a) poskytování účelové státní finanční podpory výzkumu a vývoje podle zvláštních předpisů[2) Zákon ČNR č. 300/1992 Sb., o státní podpoře vědecké činnosti a vývoje technologií výzkumu a vývoje, ve znění zákona č. 1/1995.] s výjimkou případů, kdy jediným uživatelem výsledků výzkumu a vývoje je stát,

b) zakázky, jejichž předmět požívá ochrany autorského zákona [3) Zákon č. 35/1965 Sb., o dílech literárních, vědeckých a uměleckých (autorský zákon), ve znění pozdějších předpisů.], nebo zákonů upravujících práva z průmyslového nebo duševního vlastnictví, [3a) Např. zákon č. 527/1990 Sb., o vynálezech, průmyslových vzorech a zlepšovacích návrzích, ve znění zákona č. 519/1991 Sb., zákon č. 478/1992 Sb., o užitných vzorech.]

c) koupi a prodej zboží organizované Státním fondem tržní regulace v zemědělství, [4) Zákon ČNR č. 472/1992 Sb., o Státním fondu tržní regulace v zemědělství, ve znění pozdějších předpisů.]

d) nákup uměleckých, historických nebo sbírkových předmětů uskutečňovaný na dražbách konaných mimo exekuci [4a) Zákon č. 174/1950 Sb., o dražbách konaných mimo exekuci, ve znění zákona č. 513/1991 Sb.] a nákup knihovních fondů jako celku, [4b) Zákon č. 53/1959 Sb., o jednotné soustavě knihoven ve znění zákona č. 459/1990 Sb.]

e) plnění veřejné zakázky, které může poskytnout právnická osoba zřízená za tím účelem zadávajícím ministerstvem či jiným správním úřadem nebo územním samosprávným celkem nebo jejímž jediným zakladatelem je zadávající subjekt,

f) závazky veřejné služby, [4c) Např. § 19 odst. 4 zákona č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě, ve znění zákona č. 38/1995 Sb.]

g) nástroje aktivní politiky zaměstnanosti upravené zvláštními předpisy [4d) Zákon č. 1/1991 Sb., o zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů, zákon ČNR č. 9/1991 Sb., o zaměstnanosti a působnosti orgánů ČR na úseku zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů.],

h) nákup, údržbu a obnovu majetku České republiky v zahraničí,

i) zakázky zastupitelských úřadů České republiky v zahraničí,

k)zakázky související s návštěvami oficiálních představitelů jiných států a vlád v České republice,

l) nákupy Správy státních hmotných rezerv konaných na komoditních burzách.

 

§ 2

Pojmy

 

Pro účely tohoto zákona se rozumí

 

a) veřejnou zakázkou zakázka zadávaná

 

1. ministerstvem, jiným správním úřadem, územním samosprávným celkem, v případě statutárních měst a hl.m. Prahy též městským obvodem a městskou částí [4e) § 3 zákona ČNR č. 367/1990 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů.], a jimi zřízenými rozpočtovými a příspěvkovými organizacemi, Nejvyšším kontrolním úřadem, soudy, státními zastupitelstvími a státními fondy, Českými dráhami [4g) Zákon č. 9/1993 Sb., o Českých drahách, ve znění zákona č. 212/1993 Sb. a zákona č.77/1997 Sb., o státním podniku], jakož i právnickými osobami zřízenými zákonem, které v souladu s rozpočtovými pravidly hospodaří s prostředky státního rozpočtu, státních fondů, příspěvky mezinárodních organizací (např. PHARE), rozpočtů okresních úřadů nebo rozpočtů územních samosprávných celků, nebo

 

2. právnickou nebo fyzickou osobu, která k úhradě zakázky spočívající ve zhotovení, montáži, úpravě nebo opravě, popřípadě koupi věci nemovité či souboru strojů a zařízení tvořících samostatný funkční celek použije prostředky státního rozpočtu, státních fondů, příspěvků mezinárodních organizací (např. PHARE), rozpočtu okresních úřadů nebo rozpočtů územních samosprávných celků (dále jen "zadavatel").

 

Veřejnou zakázkou je rovněž nájem nebytových prostor [4f) Zákon č. 116/1990 Sb., o nájmu a podnájmu nebytových prostor, ve znění pozdějších předpisů.]

b) zájemcem o veřejnou zakázku tuzemská nebo zahraniční osoba, popřípadě více těchto osob společně, která

 

1. si vyžádá zadávací nebo kvalifikační dokumentaci nebo

 

2. prokáže svoji kvalifikaci v předkvalifikačním řízení nebo

 

3. se zúčastní jednání v prvním stupni dvoustupňové obchodní veřejné soutěže nebo

 

4. je vyzvána zadavatelem k předložení nabídky při jiných způsobech zadání veřejné zakázky, než je obchodní veřejná soutěž, nebo

 

5. přichází v úvahu k plnění veřejné zakázky,

 

c) uchazečem o veřejnou zakázku (dále jen "uchazeč") tuzemská nebo zahraniční osoba, popřípadě více těchto osob společně, která předložila

 

1. nabídku podle podmínek soutěže vyhlášených zadavatelem pro obchodní veřejnou soutěž nebo

 

2. předběžnou nabídku v dvoustupňové obchodní veřejné soutěži nebo

 

3. nabídku na podkladě výzvy zadavatele při jiných způsobech zadání veřejné zakázky,

 

d) tuzemskou osobou

 

1. právnická osoba se sídlem nebo fyzická osoba s bydlištěm v České republice,

 

2. právnická osoba se sídlem nebo fyzická osoba s bydlištěm mimo území České republiky, oprávněná podnikat na území České republiky v souladu se zvláštními předpisy, [5) § 21 odst. 3 obchodního zákoníku.]

 

e) zahraniční osobou právnická osoba se sídlem a fyzická osoba s bydlištěm mimo území České republiky,

 

f) nabídkou návrh na uzavření smlouvy, doložený doklady požadovanými v zadání veřejné zakázky,

 

g) nabídkovou cenou cena, kterou uchazeč navrhuje zadavateli za splnění veřejné zakázky ve své nabídce,

 

h) dvoustupňovou obchodní veřejnou soutěží soutěž, kdy zadavatel

 

1. vyhlášením podmínek soutěže pro první stupeň vyzývá k podání předběžných nabídek neurčité zájemce o veřejnou zakázku a

 

2. ve druhém stupni vyzývá k podání nabídek pouze uchazeče, kteří splnili podmínky prvního stupně,

 

i) předběžnou nabídkou návrh na způsob plnění veřejné zakázky doložený doklady požadovanými zadavatelem v podmínkách soutěže prvního stupně či v zadávací dokumentaci; součástí předběžné nabídky nejsou návrh smlouvy a nabídková cena,

 

j) dokumentací o zadání veřejné zakázky soubor dokladů, jejichž pořízení vyžaduje tento zákon, a nabídky všech uchazečů,

 

k) souborem strojů nebo zařízení tvořících samostatný funkční celek, takový soubor věcí movitých, který plní ucelenou technicko-ekonomickou funkci určenou zadavatelem nebo projektovou dokumentací a vyžaduje montáž,

 

l) specializovanou zakázkou taková veřejná zakázka, kterou může pro zadavatele provést pouze omezený okruh zájemců majících k tomu příslušné oprávnění k podnikání, nejvýše však sedm.

 

§ 2b

Kvalifikační předpoklady

 

(1) Kvalifikační předpoklady pro plnění veřejné zakázky splňuje uchazeč,

 

a) který má příslušné oprávnění k podnikání [5a) Např. § 2 až 9 a § 77 zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů, zákon ČNR č. 128/1990 Sb., o advokacii, zákon ČNR č. 209/1990 Sb., o komerčních právnících a právní pomoci jimi poskytované, zákon č. 237/1991 Sb., o patentových zástupcích, ve znění zákona ČNR č. 14/1993 Sb., zákon č. 36/1967 Sb., o znalcích a tlumočnících.], je-li zvláštními předpisy stanoveno,

b) na jehož majetek nebyl prohlášen konkurz nebo proti kterému nebylo zahájeno konkurzní nebo vyrovnací řízení, nebo nebyl návrh na prohlášení konkurzu zamítnut pro nedostatek majetku úpadce nebo není v likvidaci,

c) který nemá v evidenci daní zachyceny daňové nedoplatky [5b) § 62 zákona ČNR č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, ve znění pozdějších předpisů.],

d) který nebyl pravomocně odsouzen pro trestný čin, jehož skutková podstata souvisí s předmětem podnikání uchazeče, nebo pro trestný čin hospodářský [5c) Část druhá hlava druhá trestního zákona.] nebo trestný čin proti majetku [5d) Část druhá hlava devátá trestního zákona.],

e) který nebyl v posledních třech letech disciplinárně potrestán podle zvláštních předpisů upravujících výkon odborné činnosti [5e) Např. zákon ČNR č. 360/1992 Sb., o výkonu povolání autorizovaných architektů a o výkonu povolání autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě, ve znění pozdějších předpisů.], pokud tato činnost souvisí s předmětem veřejné zakázky,

f) který nemá splatný nedoplatek na pojistném na veřejné zdravotní pojištění, [5f) Zákon ČNR č. 592/1992 Sb., o pojistném na všeobecné zdravotní pojištění, ve znění zákona č. 10/1993 Sb, zákona č. 15/1993 Sb., zákona č. 161/1993 Sb., zákona č. 324/1993 Sb., zákona č. 42/1994 Sb., zákona č. 241/1994 Sb., zákona č. 59/1995 Sb., zákona č. 149/1996 Sb a zákona č. 48/1997 Sb.] na pojistném na sociální zabezpečení nebo na příspěvku na státní politiku zaměstnanosti. [5g) Zákon ČNR č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti, ve znění zákona č. 10/1993 Sb., zákona č. 160/1993 Sb., zákona č. 307/1993 Sb., zákona č. 42/1994 Sb., zákona č. 241/1994 Sb., zákona č. 59/1995 Sb., zákona č. 118/1995 Sb., zákona č. 149/1995 Sb., zákona č. 160/1995 Sb., zákona č. 113/1997 a zákona č.134/1997 Sb.]

 

(2) Podmínka uvedená v odstavci 1 písm. d) se vztahuje na osoby vykonávající funkci statutárního orgánu nebo všechny členy statutárního orgánu.

 

§ 2c

Prokazování kvalifikačních předpokladů

 

(1) Uchazeč prokazuje splnění kvalifikačních předpokladů uvedených v § 2b odst. 1 písm. a) dokladem o oprávnění k podnikání a čestným prohlášením k písmenům b) až e).

 

(1) Uchazeč prokazuje splnění kvalifikačních předpokladů uvedených

 

a) v § 2b odst. 1 písm. a) dokladem o oprávnění k podnikání,

b) v § 2b odst. 1 písm. b) až e) čestným prohlášením,

c) v § 2b odst. 1 písm. f) čestným prohlášením; vybraný uchazeč musí mít toto prohlášení potvrzeno příslušným orgánem. Toto potvrzení nesmí být starší než 1 měsíc.

 

(2) Uchazeč, se kterým má být uzavřena smlouva, prokáže kvalifikační předpoklady takto

 

a) podle § 2b odst. 1 písm. b) výpisem z obchodního rejstříku, je-li do tohoto rejstříku zapsán, a to ne starším než 90 dnů,

b) podle § 2b odst. 1 písm. d) výpisem z trestního rejstříku ne starším než šest měsíců.

 

(3) Doklady opravňující k podnikání a doklady uvedené v odstavci 2 mohou být předloženy též ve stejnopisu s ověřením jeho pravosti.

 

§ 31

Složení komise pro posouzení a hodnocení nabídek

 

(1) Pro posouzení a hodnocení nabídek ustavuje zadavatel komisi, především z osob s příslušným odborným vzděláním a praxí podle charakteru veřejné zakázky. Komise musí mít nejméně pět členů. Současně se jmenováním členů komise jmenuje zadavatel stejný počet jejich náhradníků. Členem komise musí být vždy zástupce zadavatele.

 

(2) U veřejných zakázek zadávaných ministerstvy, ostatními ústředními orgány státní správy nebo jimi zřízenými rozpočtovými a příspěvkovými organizacemi, Českými dráhami, jakož i dalšími právnickými osobami zřízenými zákonem, které v souladu s rozpočtovými pravidly hospodaří s prostředky státního rozpočtu, státních fondů, příspěvky mezinárodních organizací a rozpočtů okresních úřadů, u kterých výše budoucího peněžitého závazku bez daně z přidané hodnoty přesáhne 100 000 000 Kč, ustavuje komisi podle odstavce 1 příslušný ministr nebo předseda ústředního orgánu státní správy. Jejím členem musí být zástupce Ministerstva financí a dalších dvou až tří ekonomických ministerstev a zástupce orgánu dohledu.

 

(3) U veřejných zakázek zadávaných ministerstvy, ostatními ústředními orgány státní správy nebo jimi zřízenými rozpočtovými a příspěvkovými organizacemi, Českými dráhami, jakož i právnickými osobami zřízenými zákonem, které v souladu s rozpočtovými pravidly hospodaří s prostředky státního rozpočtu, státních fondů, příspěvky mezinárodních organizací a rozpočtů okresních úřadů, u kterých výše budoucího peněžitého závazku bez daně z přidané hodnoty přesáhne 500 000 000 Kč, ustavuje komisi podle odstavce 1 vláda České republiky na návrh příslušného ministra nebo předsedy ústředního orgánu státní správy. Jejím členem musí být zástupce Ministerstva financí a dalších dvou až tří ekonomických ministerstev a zástupce orgánu dohledu.

 

(4) Zástupce orgánu dohledu dohlíží především na zákonnost postupu zadavatele při posuzování a hodnocení nabídek.

 

(5) Členem komise je oprávněn být

 

a) zástupce příslušného ústředního orgánu zadavatele, pokud není zadavatelem sám tento orgán, nebo územní samosprávný celek,

b) zástupce příslušného orgánu státní správy [15) Zákon ČNR č. 425/1990 Sb., o okresních úřadech, úpravě jejich působnosti a o některých dalších opatřeních s tím souvisejících, ve znění pozdějších předpisů.] v místě územního samosprávného celku, je-li tento celek zadavatelem.

 

(6) Zástupci uvedení v odstavci 2 uvedení v odstavci 5 jsou oprávněni být členy komise, pokud příslušný orgán uplatní požadavek na účast svého zástupce u zadavatele nejpozději do deseti dnů před uplynutím soutěžní lhůty.

 

(7) Členové komise podle odstavce 2 podle odstavců 2 až 5 se účastní její činnosti bezúplatně. Veškeré výdaje spojené s činností komise hradí zadavatel.

 

§ 52

 

(1) Dohled nad dodržováním zákona při zadávání veřejných zakázek spočívá zejména

 

a) v přezkoumávání námitek uchazečů vznesených proti úkonům zadavatele,

b) v kontrole postupů zadavatelů při zadávání veřejných zakázek stanovených tímto zákonem,

c) v účasti zástupců orgánu dohledu při otevírání obálek s nabídkami,

d) v účasti zástupců orgánu dohledu při posuzování a hodnocení nabídek,

e) v zabezpečování statistických údajů o zadávání veřejných zakázek a jejich zveřejňování,

f) v ukládání sankcí podle hlavy IV.

 

(2) Postup při výkonu kontroly, vztahy mezi orgánem dohledu a kontrolovanými zadavateli se řídí zvláštním předpisem [16) Zákon ČNR č. 552/1991 Sb., o státní kontrole, ve znění pozdějších předpisů.] s výjimkou ustanovení o pořádkových pokutách.

 

Platné znění novelou dotčených ustanovení zákona České národní rady č. 551/1991 Sb., o Všeobecné zdravotní pojišťovně České republiky, ve znění zákona č. 592/1992 Sb., zákona České národní rady č. 10/1993 Sb., zákona č. 60/1995 Sb., zákona č. 149/1996 Sb. a zákona č. 48/1997 Sb. s vyznačením navrhovaných změn a doplňků

 

§ 24c

 

Příslušná okresní pojišťovna vydá na žádost vybraného uchazeče [8a) § 38 odst. 4 zákona č. 199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění zákona č. 148/1996 Sb.] potvrzení o tom, že tento uchazeč nemá splatný nedoplatek na pojistném na veřejné zdravotní pojištění.

 

Platné znění novelou dotčených ustanovení zákona České národní rady č. 582/1991 Sb., o organizaci a provádění sociálního zabezpečení, ve znění zákona České národní rady č. 590/1992 Sb., zákona č. České národní rady č. 37/1993 Sb., zákona č. 160/1993 Sb., zákona č. 293/1993 Sb., zákona č. 307/1993 Sb., zákona č. 241/1994 Sb., zákona č. 118/1995 Sb., zákona č. 160/1995 Sb. a zákona č. 134/1997 Sb. s vyznačením navrhovaných změn a doplňků

 

§ 104i

 

Příslušná okresní správa sociálního zabezpečení vydá na žádost vybraného uchazeče [34a) § 38 odst. 4 zákona č. 199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění zákona č. 148/1996 Sb.] potvrzení o tom, že tento uchazeč nemá splatný nedoplatek na pojistném na sociální zabezpečení nebo na příspěvku na státní politiku zaměstnanosti.

 

Platné znění novelou dotčených ustanovení zákona České národní rady č. 280/1992 Sb., o resortních, oborových, podnikových a dalších zdravotních pojišťovnách, ve znění zákona České národní rady č. 10/1993 Sb., zákona České národní rady č. 15/1993 Sb., zákona č. 60/1995 Sb., zákona č. 149/1996 Sb. a zákona č. 48/1997 Sb. s vyznačením navrhovaných změn a doplňků

 

§ 8a

 

Příslušná zaměstnanecká pojišťovna vydá na žádost vybraného uchazeče [5a) § 38 odst. 4 zákona č. 199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění zákona č. 148/1996 Sb.] potvrzení o tom, že tento uchazeč nemá splatný nedoplatek na pojistném na veřejné zdravotní pojištění.

 

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP