Tabulka č. 3

Strana: 2

Bilance příjmů a výdajů okresních úřadů a obcí(včetně DSO) k 30. 6. 1997

v mil. Kč

Ukazatel
Skutečnost I. pololetí 96
Rozpočet 1997
Skutečnost I. pololetí 97
% plnění
Index 97/96
  
schválený
vč. všech změn
   
1
2
3
4
5
5:4
5:2
I. Běžné výdaje (po konsolidaci) 42 510,096 31289 204,4 47 197,252,9111,0
z toho: Platy zaměstnanců a ost. platby 4 939,013 30013 000,0 5 615,143,2113,7
Povinné pojistné placené zaměstnavatelem 1 626,34 6554 550,0 1 920,242,2118,1
Nákup materiálu.   2 675,7   
Úroky a ostatní finanční výdaje .   1 625,1  
z toho: úroky1 048,1 1 5001 500,01 454,0 96,9138,7
Nákup vody, paliv, energie, služeb a ostatní nákupy .   13 581,2  
Poskytnuté zálohy.   292,1   
výdaje související s neinv. nákupy, příspěvky a náhrady .   1 253,8  
z toho: výdaje na dopravní obslužnost .700700,0 1 076,4153,8 
Neinvestiční dotace podnikatelským subjektům 3 601,56 2007 900,0 4 334,754,9120,4
Neinvestiční transfery nezisk. a podob. organizacím .   765,2  
Neinvestiční transfery obcím v rámci souhr. dot. vztahu .   24,6  
Neinvestiční příspěvky příspěvkovým organizacím 8 485,317 50017 396,0 8 768,350,4103,3
Platby daní, popl., úhrad sank. povahy a vratky tranfs. j. r. .   3 032,0  
z toho: vratky transf. poskytnutých v minulých rozpočt. obd. .   1 199,7  
Neinvestiční transfery obyvatelstvu .   2 399,7  
z toho: sociální dávky .53004900,0 2324,547,4 
Neinvestiční půjčky .   257,4  
Ostatní neinvestiční výdaje .   374,2  
II. Kapitálové výdaje (po konsolidaci) 19 559,738 51538 084,7 18 920,049,796,7
z toho: Investiční výdaje 16 111,830 11528 900,0 15 534,253,896,4
Nákup akcií a majetkových podílů .   152,8  
Investiční dotace podnikatelským subjektům 1 737,93 4003 300,0 1 455,344,183,7
Investiční transfery neziskovým a podob. organizacím .   70,5  
Investiční transfery příspěvkovým organizacím 1 526,65 0004 200,0 1 438,334,294,2
Investiční půjčky .   172,1  
Ostatní kapitálové výdaje .   46,3  
III. Ostatní výdaje       
Výdaje celkem (po konsolidaci) 62 069,7134 827127 289,1 66 117,251,9106,5
Saldo příjmů a výdajů (po konsolidaci) -2992,32300 -3151,8  
Financování po konsolidaci .   3151,8  

Pozn. V údajích za rok 1996 nejsou zahrnuty dávky státní sociální podpory

. Údaje nejsou k dispozici

Tabulka č. 4

Strana: 1

Vývoj příjmů státního rozpočtu

(jednotlivé měsíce)

v mld Kč, v %

Ukazatel
Leden
Únor
Březen
Duben
Květen
Červen
Červenec
Srpen
 
1996
1997
index
1996
1997
index
1996
1997
index
1996
1997
index
1996
1997
index
1996
1997
index
1996
1997
index
1996
1997
index
PŘÍJMY CELKEM44,00 43,0797,9 25,8227,04104,7 36,5136,65 100,440,6447,14 116,034,12 39,90116,96,76 47,71102,0 46,9346,0998,2 32,4636,05 111,1
v tom: daňové příjmy 28,5425,68 90,012,0211,56 96,322,29 21,1594,925,35 29,65117,0 19,0620,21106,0 27,7527,45 98,929,8228,28 94,616,35 16,1098,5
z toho: DPH13,2611,38 85,80,891,07 120,28,869,45 106,711,3414,13 124,67,517,07 94,19,159,61 105,012,2313,92 113,85,195,64 108,7
spotřební daně5,94 5,5593,43,65 3,79103,84,84 4,3990,74,25 5,65132,94,62 5,17111,95,28 4,7489,85,12 5,32103,95,94 6,03101,5
DPPO1,901,68 88,42,922,03 69,54,653,78 81,34,814,55 94,62,351,96 83,48,259,33 113,16,052,62 43,30,940,05 5,3
DPFO4,754,74 99,82,042,42 118,61,501,57 104,71,541,90 123,42,003,86 193,02,551,37 53,72,723,26 119,92,272,60 114,5
clo1,691,27 75,11,331,02 76,71,541,09 70,81,531,43 93,51,701,16 68,21,661,37 82,51,771,29 72,91,400,94 67,1
pojistné SZ14,39 16,21112,6 12,2414,19115,9 12,2513,71 111,913,0214,95 114,813,05 14,96114,615,86 18,51116,7 14,4016,25112,8 16,9415,86 93,6
nedaňové příjmy*) 1,071,18 110,31,561,27 61,41,97 1,7990,92,27 2,54111,9 2,014,73235,3 3,151,75 55,62,711,56 57,6-0,83 4,09x

*) v lednu 1996 po vyloučení prostředků ve výši 1,5 mld Kč z FNM na financování investic ve školství

Tabulka č. 4

Strana: 2

Vývoj příjmů státního rozpočtu

(kumulativně od počátku roku)

v mld Kč, v %

Ukazatel
leden-únor
leden-březen
leden-duben
leden-květen
leden-červen
leden-červenec
leden-srpen
 
1996
1997
index
1996
1997
index
1996
1997
index
1996
1997
index
1996
1997
index
1996
1997
index
1996
1997
index
PŘÍJMY CELKEM69,82 70,11100,4 106,33106,76 100,4146,97 153,90104,7 181,09191,00 105,5227,65 241,51106,0 274,76287,60 104,7307,24 323,65105,3
v tom: daňové příjmy 40,5637,26 91,962,8558,41 92,988,21 88,0699,8107,27 106,7299,5 135,02135,72 100,5164,84 164,0099,5181,19 180,1099,4
z toho: DPH14,1512,45 88,023,0121,90 95,234,3436,03 104,941,8543,10 103,051,0052,71 103,463,2366,63 105,468,4272,27 105,6
spotřební daně9,59 9,3497,414,43 13,7395,118,68 19,38103,723,30 24,53105,328,58 29,27102,433,70 34,59102,639,64 40,62102,5
DPPO4,823,71 77,09,477,49 79,114,2812,04 84,316,6314,00 84,224,8823,33 93,830,9325,95 83,931,8726,00 81,6
DPFO6,797,16 105,48,298,73 105,39,8310,63 108,111,8312,94 109,414,3815,86 110,317,1019,12 111,819,3721,72 112,1
clo3,022,29 75,84,563,39 74,36,094,81 79,07,795,97 76,69,457,34 77,711,228,63 76,912,629,57 75,8
pojistné SZ26,63 30,40114,2 38,8844,11113,5 51,8959,06 113,864,9474,02 114,080,80 92,53114,595,20 108,78114,3 112,14124,64 111,1
nedaňové příjmy*) 2,632,45 93,24,604,24 92,26,87 6,7898,78,68 10,26115,5 12,0313,26110,2 14,7414,62 100,513,9118,91 135,9

*) v lednu 1996 po vyloučení prostředků ve výši 1,5 mld Kč z FNM na financování investic ve školství

TADY

Tabulka č. 5

Strana: 1

Vývoj výdajů státního rozpočtu

(jednotlivé měsíce)

v mld Kč, v %

Ukazatel
Leden
Únor
Březen
Duben
Květen
Červen
Červenec
Srpen
 
1996
1997
index
1996
1997
index
1996
1997
index
1996
1997
index
1996
1997
index
1996
1997
index
1996
1997
index
1996
1997
index
VÝDAJE CELKEM38,55 39,23101,8 29,5737,58127,1 38,0038,47 101,244,1150,60 114,737,20 37,32100,342,91 53,13123,8 45,0240,1089,1 36,9438,44 104,1
v tom: neinvestiční 36,3135,6998,3 27,2034,47 126,732,7635,28 107,740,31 45,86113,832,92 33,67102,3 36,5245,32124,1 37,9736,67 96,632,1334,12 106,2
z toho: soc. zabezp. (vč. SSP)13,07 18,49141,514,32 16,68116,514,62 16,02109,616,50 18,84114,215,35 14,5394,715,25 16,39107,514,26 16,43115,214,60 16,82115,2
dotace míst rozpočtům 5,002,0741,4 -2,07x 1,001,01101,0 -1,01x 1,471,55105,4 1,021,64160,8 3,383,0389,6 1,330,139,8
investiční2,24 2,31103,1 2,112,44115,6 5,203,19 61,33,294,73 143,84,27 3,5182,26,00 7,50125,0 5,483,4062,0 4,213,76 69,3
vládní úvěry -1,23x 0,260,67 257,70,04- x0,510,01 2,00,01 0,14x0,40 0,3177,5 1,570,031,9 0,600,56 93,3


Tabulka č. 5

Strana: 2

Vývoj výdajů státního rozpočtu

(kumulativně od počátku roku)

v mld Kč, v %

Ukazatel
leden-únor
leden-březen
leden-duben
leden-květen
leden-červen
leden-červenec
leden-srpen
 
1996
1997
index
1996
1997
index
1996
1997
index
1996
1997
index
1996
1997
index
1996
1997
index
1996
1997
index
VÝDAJE CELKEM68,12 76,81112,8 106,13115,26 108,6150,23 165,88110,4 187,44203,20 108,4230,35 256,33111,3 257,37296,43 115,2312,31 334,87107,2
v tom: neinvestiční 63,5170,16110,5 96,28105,44 109,5136,59 151,30110,8 169,51184,97 109,1206,03 230,29111,8 244,00266,96 109,4276,13 301,08109,0
z toho. soc. zabezp. (vč SSP)27,39 35,17128,442,01 51,18121,858,51 70,03119,773,86 84,56114,589,11 100,95113,3103,37 117,38113,6117,97 134,20113,8
dotace míst. rozpočtům 5,004,1482,8 6,005,1585,8 6,006,16102,7 7,477,71103,2 8,499,35110,1 11,6712,38104,3 13,2012,5194,8
investiční4,34 4,75109,4 9,547,9483,2 12,8312,67 98,817,1016,18 94,623,10 23,68102,528,58 27,0894,8 32,7930,8494,1
vládní úvěry 0,271,90703,7 0,311,90612,9 0,811,91235,8 0,822,05250,0 1,222,36193,4 2,792,3985,7 3,392,9587,0


Příloha

Přehled

o vývoji daňových a nedaňových nedoplatků u příjmů státního rozpočtu a rozpočtů okresních úřadů a obcí

Komentář k přehledům o vývoji daňových a nedaňových nedoplatků

Podrobný komentář k daňovým a nedaňovým nedoplatkům poskytla zpráva k státnímu závěrečnému účtu za rok 1996 a zpráva o plnění státního rozpočtu za první čtvrtletí tohoto roku.

V tabulce č. 1 jsou uvedeny všechny nedoplatky evidované finančními úřady, celními úřady a Českou správou sociálního zabezpečení (na pojistném) na daních nové daňové soustavy i staré daňové soustavy. Přehled daňových nedoplatků se týká i daňových příjmů místních rozpočtů s ohledem na daně z příjmů společně sdílené státním rozpočtem i místními rozpočty (jejich jednotnou správu nelze navzájem oddělit a daňové příjmy obcí a okresních úřadů vybírají výhradně finanční úřady). Daň z přidané hodnoty a daně spotřební jsou spravovány současně finančními úřady a celními úřady, proto jsou v těchto podrobných přehledech uváděny údaje za celní i daňovou správu. U daně z přidané hodnoty však mají vypovídací schopnost pouze celkové údaje za finanční i celní úřady.

Nedoplatky na daních staré daňové soustavy (platné do 31. 12. 1992) jsou z podstatné části tvořeny nedoplatky na důchodové dani a odvodech ze zisku (mj. pohledávky za tzv. zbytkovými státními podniky, jejichž řešení se věnuje návrh zákona o státním podniku). Většinou jsou nedoplatky na daních staré daňové soustavy objektivně a definitivně nedobytné.

Správné hodnocení nedoplatků musí vycházet ze srovnání s kumulovanými výnosy daní (a pojistného) od počátku nové daňové soustavy (základny pro výpočty, viz. tabulka č. 2), a to výhradně u nově zavedených daní. V tabulce č. 3 je provedeno srovnání vývoje kumulativního inkasa daní nové daňové soustavy a pojistného na sociální zabezpečení se stavy jejich daňových nedoplatků na konci jednotlivých let 1993 - 1997 a v pololetích těchto let. U údajů označených v tabulkách č. 2 a 3 jako informativní jsou počítány příjmy od roku 1993 a ne od počátku výběru těchto příjmů do státního rozpočtu. Tato poznámka platí i pro celkové součty všech kumulativních inkas daní, pojistného a cel.

Vznik i splácení nedoplatků jsou funkcí mnoha faktorů jak na straně finančních úřadů, tak na straně daňových subjektů. Na straně finančních úřadů jde o zvýšení účinnosti správy (vyhledávací a kontrolní činnost, schopnost vymáhání nedoplatků). Na straně daňového subjektu jde zejména o vývoj daňové disciplíny a solventnosti.

V prvním pololetí roku 1997 došlo zejména na konci druhého čtvrtletí k výraznému nárůstu stavu nedoplatků u všech přímých daní. Příčinou bylo placení těchto daní ze strany plátců až na samém konci lhůty pro jejich zaplacení. Výnosy do státního rozpočtu tak připlynuly až v červenci, kdy se stav nedoplatků hlavních daní nové daňové soustavy snížil o 5,2 mld Kč. Relativní srovnání s kumulativními příjmy dosáhlo téměř úrovně z konce roku 1996 (+0,2 procentního bodu k celkovým kumulovaným příjmům).

Obecně nižší tempo růstu daňových příjmů nepochybně souvisí s lepší orientací poplatníků a plátců daní v platné právní úpravě a v možnostech vedoucích k optimalizaci daňové povinnosti a také s frekventovanými pokusy o obcházení daní a o daňové úniky, respektive se záměrnými nedoplatky na daních. Celkově na všech daních vykazují územní finanční orgány k datu 31. 7. 1997 nedoplatky ve výši 63,8 mld Kč. Tendence vývoje nedoplatků v letech 1993 - 1997 dokumentují údaje v následující tabulce.

Zatím se nenaplňuje optimistická představa o zbrzdění tempa nárůstu nedoplatků na pojistném, penále a pokutách, která byla součástí rozpočtové úvahy. Lze očekávat, že i bez vlivu povodní by nedoplatky narůstaly v roce 1997 v průměru o více než 0,8 mld Kč měsíčně. Spolu s přechodným vlivem povodní na platební schopnost plátců v postižených oblastech a na intenzivnější uplatňování platby pojistného ve splátkách ve druhé polovině roku 1997 lze očekávat, že stav nedoplatků příjmů ze sociálního pojistného na konci roku 1997 nepřesáhne 32 mld Kč, v tom nárůst za rok 1997 činil okolo 1 mld Kč. Ministerstvo financí počítá s výrazným zpřísněním postupů vůči daňovým dlužníkům.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP