Tabulka č. 3
Strana: 2
v mil. Kč
I. Běžné výdaje (po konsolidaci) | 42 510,0 | 96 312 | 89 204,4 | 47 197,2 | 52,9 | 111,0 |
z toho: Platy zaměstnanců a ost. platby | 4 939,0 | 13 300 | 13 000,0 | 5 615,1 | 43,2 | 113,7 |
Povinné pojistné placené zaměstnavatelem | 1 626,3 | 4 655 | 4 550,0 | 1 920,2 | 42,2 | 118,1 |
Nákup materiálu | . | 2 675,7 | ||||
Úroky a ostatní finanční výdaje | . | 1 625,1 | ||||
z toho: úroky | 1 048,1 | 1 500 | 1 500,0 | 1 454,0 | 96,9 | 138,7 |
Nákup vody, paliv, energie, služeb a ostatní nákupy | . | 13 581,2 | ||||
Poskytnuté zálohy | . | 292,1 | ||||
výdaje související s neinv. nákupy, příspěvky a náhrady | . | 1 253,8 | ||||
z toho: výdaje na dopravní obslužnost | . | 700 | 700,0 | 1 076,4 | 153,8 | |
Neinvestiční dotace podnikatelským subjektům | 3 601,5 | 6 200 | 7 900,0 | 4 334,7 | 54,9 | 120,4 |
Neinvestiční transfery nezisk. a podob. organizacím | . | 765,2 | ||||
Neinvestiční transfery obcím v rámci souhr. dot. vztahu | . | 24,6 | ||||
Neinvestiční příspěvky příspěvkovým organizacím | 8 485,3 | 17 500 | 17 396,0 | 8 768,3 | 50,4 | 103,3 |
Platby daní, popl., úhrad sank. povahy a vratky tranfs. j. r. | . | 3 032,0 | ||||
z toho: vratky transf. poskytnutých v minulých rozpočt. obd. | . | 1 199,7 | ||||
Neinvestiční transfery obyvatelstvu | . | 2 399,7 | ||||
z toho: sociální dávky | . | 5300 | 4900,0 | 2324,5 | 47,4 | |
Neinvestiční půjčky | . | 257,4 | ||||
Ostatní neinvestiční výdaje | . | 374,2 | ||||
II. Kapitálové výdaje (po konsolidaci) | 19 559,7 | 38 515 | 38 084,7 | 18 920,0 | 49,7 | 96,7 |
z toho: Investiční výdaje | 16 111,8 | 30 115 | 28 900,0 | 15 534,2 | 53,8 | 96,4 |
Nákup akcií a majetkových podílů | . | 152,8 | ||||
Investiční dotace podnikatelským subjektům | 1 737,9 | 3 400 | 3 300,0 | 1 455,3 | 44,1 | 83,7 |
Investiční transfery neziskovým a podob. organizacím | . | 70,5 | ||||
Investiční transfery příspěvkovým organizacím | 1 526,6 | 5 000 | 4 200,0 | 1 438,3 | 34,2 | 94,2 |
Investiční půjčky | . | 172,1 | ||||
Ostatní kapitálové výdaje | . | 46,3 | ||||
III. Ostatní výdaje | ||||||
Výdaje celkem (po konsolidaci) | 62 069,7 | 134 827 | 127 289,1 | 66 117,2 | 51,9 | 106,5 |
Saldo příjmů a výdajů (po konsolidaci) | -2992,3 | 2300 | -3151,8 | |||
Financování po konsolidaci | . | 3151,8 |
Pozn. V údajích za rok 1996 nejsou zahrnuty dávky státní sociální podpory
. Údaje nejsou k dispozici
Tabulka č. 4
Strana: 1
v mld Kč, v %
PŘÍJMY CELKEM | 44,00 | 43,07 | 97,9 | 25,82 | 27,04 | 104,7 | 36,51 | 36,65 | 100,4 | 40,64 | 47,14 | 116,0 | 34,12 | 39,90 | 116,9 | 6,76 | 47,71 | 102,0 | 46,93 | 46,09 | 98,2 | 32,46 | 36,05 | 111,1 |
v tom: daňové příjmy | 28,54 | 25,68 | 90,0 | 12,02 | 11,56 | 96,3 | 22,29 | 21,15 | 94,9 | 25,35 | 29,65 | 117,0 | 19,06 | 20,21 | 106,0 | 27,75 | 27,45 | 98,9 | 29,82 | 28,28 | 94,6 | 16,35 | 16,10 | 98,5 |
z toho: DPH | 13,26 | 11,38 | 85,8 | 0,89 | 1,07 | 120,2 | 8,86 | 9,45 | 106,7 | 11,34 | 14,13 | 124,6 | 7,51 | 7,07 | 94,1 | 9,15 | 9,61 | 105,0 | 12,23 | 13,92 | 113,8 | 5,19 | 5,64 | 108,7 |
spotřební daně | 5,94 | 5,55 | 93,4 | 3,65 | 3,79 | 103,8 | 4,84 | 4,39 | 90,7 | 4,25 | 5,65 | 132,9 | 4,62 | 5,17 | 111,9 | 5,28 | 4,74 | 89,8 | 5,12 | 5,32 | 103,9 | 5,94 | 6,03 | 101,5 |
DPPO | 1,90 | 1,68 | 88,4 | 2,92 | 2,03 | 69,5 | 4,65 | 3,78 | 81,3 | 4,81 | 4,55 | 94,6 | 2,35 | 1,96 | 83,4 | 8,25 | 9,33 | 113,1 | 6,05 | 2,62 | 43,3 | 0,94 | 0,05 | 5,3 |
DPFO | 4,75 | 4,74 | 99,8 | 2,04 | 2,42 | 118,6 | 1,50 | 1,57 | 104,7 | 1,54 | 1,90 | 123,4 | 2,00 | 3,86 | 193,0 | 2,55 | 1,37 | 53,7 | 2,72 | 3,26 | 119,9 | 2,27 | 2,60 | 114,5 |
clo | 1,69 | 1,27 | 75,1 | 1,33 | 1,02 | 76,7 | 1,54 | 1,09 | 70,8 | 1,53 | 1,43 | 93,5 | 1,70 | 1,16 | 68,2 | 1,66 | 1,37 | 82,5 | 1,77 | 1,29 | 72,9 | 1,40 | 0,94 | 67,1 |
pojistné SZ | 14,39 | 16,21 | 112,6 | 12,24 | 14,19 | 115,9 | 12,25 | 13,71 | 111,9 | 13,02 | 14,95 | 114,8 | 13,05 | 14,96 | 114,6 | 15,86 | 18,51 | 116,7 | 14,40 | 16,25 | 112,8 | 16,94 | 15,86 | 93,6 |
nedaňové příjmy*) | 1,07 | 1,18 | 110,3 | 1,56 | 1,27 | 61,4 | 1,97 | 1,79 | 90,9 | 2,27 | 2,54 | 111,9 | 2,01 | 4,73 | 235,3 | 3,15 | 1,75 | 55,6 | 2,71 | 1,56 | 57,6 | -0,83 | 4,09 | x |
*) v lednu 1996 po vyloučení prostředků
ve výši 1,5 mld Kč z FNM na financování
investic ve školství
Tabulka č. 4
Strana: 2
v mld Kč, v %
PŘÍJMY CELKEM | 69,82 | 70,11 | 100,4 | 106,33 | 106,76 | 100,4 | 146,97 | 153,90 | 104,7 | 181,09 | 191,00 | 105,5 | 227,65 | 241,51 | 106,0 | 274,76 | 287,60 | 104,7 | 307,24 | 323,65 | 105,3 |
v tom: daňové příjmy | 40,56 | 37,26 | 91,9 | 62,85 | 58,41 | 92,9 | 88,21 | 88,06 | 99,8 | 107,27 | 106,72 | 99,5 | 135,02 | 135,72 | 100,5 | 164,84 | 164,00 | 99,5 | 181,19 | 180,10 | 99,4 |
z toho: DPH | 14,15 | 12,45 | 88,0 | 23,01 | 21,90 | 95,2 | 34,34 | 36,03 | 104,9 | 41,85 | 43,10 | 103,0 | 51,00 | 52,71 | 103,4 | 63,23 | 66,63 | 105,4 | 68,42 | 72,27 | 105,6 |
spotřební daně | 9,59 | 9,34 | 97,4 | 14,43 | 13,73 | 95,1 | 18,68 | 19,38 | 103,7 | 23,30 | 24,53 | 105,3 | 28,58 | 29,27 | 102,4 | 33,70 | 34,59 | 102,6 | 39,64 | 40,62 | 102,5 |
DPPO | 4,82 | 3,71 | 77,0 | 9,47 | 7,49 | 79,1 | 14,28 | 12,04 | 84,3 | 16,63 | 14,00 | 84,2 | 24,88 | 23,33 | 93,8 | 30,93 | 25,95 | 83,9 | 31,87 | 26,00 | 81,6 |
DPFO | 6,79 | 7,16 | 105,4 | 8,29 | 8,73 | 105,3 | 9,83 | 10,63 | 108,1 | 11,83 | 12,94 | 109,4 | 14,38 | 15,86 | 110,3 | 17,10 | 19,12 | 111,8 | 19,37 | 21,72 | 112,1 |
clo | 3,02 | 2,29 | 75,8 | 4,56 | 3,39 | 74,3 | 6,09 | 4,81 | 79,0 | 7,79 | 5,97 | 76,6 | 9,45 | 7,34 | 77,7 | 11,22 | 8,63 | 76,9 | 12,62 | 9,57 | 75,8 |
pojistné SZ | 26,63 | 30,40 | 114,2 | 38,88 | 44,11 | 113,5 | 51,89 | 59,06 | 113,8 | 64,94 | 74,02 | 114,0 | 80,80 | 92,53 | 114,5 | 95,20 | 108,78 | 114,3 | 112,14 | 124,64 | 111,1 |
nedaňové příjmy*) | 2,63 | 2,45 | 93,2 | 4,60 | 4,24 | 92,2 | 6,87 | 6,78 | 98,7 | 8,68 | 10,26 | 115,5 | 12,03 | 13,26 | 110,2 | 14,74 | 14,62 | 100,5 | 13,91 | 18,91 | 135,9 |
*) v lednu 1996 po vyloučení prostředků
ve výši 1,5 mld Kč z FNM na financování
investic ve školství
TADY
Tabulka č. 5
Strana: 1
v mld Kč, v %
VÝDAJE CELKEM | 38,55 | 39,23 | 101,8 | 29,57 | 37,58 | 127,1 | 38,00 | 38,47 | 101,2 | 44,11 | 50,60 | 114,7 | 37,20 | 37,32 | 100,3 | 42,91 | 53,13 | 123,8 | 45,02 | 40,10 | 89,1 | 36,94 | 38,44 | 104,1 |
v tom: neinvestiční | 36,31 | 35,69 | 98,3 | 27,20 | 34,47 | 126,7 | 32,76 | 35,28 | 107,7 | 40,31 | 45,86 | 113,8 | 32,92 | 33,67 | 102,3 | 36,52 | 45,32 | 124,1 | 37,97 | 36,67 | 96,6 | 32,13 | 34,12 | 106,2 |
z toho: soc. zabezp. (vč. SSP) | 13,07 | 18,49 | 141,5 | 14,32 | 16,68 | 116,5 | 14,62 | 16,02 | 109,6 | 16,50 | 18,84 | 114,2 | 15,35 | 14,53 | 94,7 | 15,25 | 16,39 | 107,5 | 14,26 | 16,43 | 115,2 | 14,60 | 16,82 | 115,2 |
dotace míst rozpočtům | 5,00 | 2,07 | 41,4 | - | 2,07 | x | 1,00 | 1,01 | 101,0 | - | 1,01 | x | 1,47 | 1,55 | 105,4 | 1,02 | 1,64 | 160,8 | 3,38 | 3,03 | 89,6 | 1,33 | 0,13 | 9,8 |
investiční | 2,24 | 2,31 | 103,1 | 2,11 | 2,44 | 115,6 | 5,20 | 3,19 | 61,3 | 3,29 | 4,73 | 143,8 | 4,27 | 3,51 | 82,2 | 6,00 | 7,50 | 125,0 | 5,48 | 3,40 | 62,0 | 4,21 | 3,76 | 69,3 |
vládní úvěry | - | 1,23 | x | 0,26 | 0,67 | 257,7 | 0,04 | - | x | 0,51 | 0,01 | 2,0 | 0,01 | 0,14 | x | 0,40 | 0,31 | 77,5 | 1,57 | 0,03 | 1,9 | 0,60 | 0,56 | 93,3 |
Tabulka č. 5
Strana: 2
v mld Kč, v %
VÝDAJE CELKEM | 68,12 | 76,81 | 112,8 | 106,13 | 115,26 | 108,6 | 150,23 | 165,88 | 110,4 | 187,44 | 203,20 | 108,4 | 230,35 | 256,33 | 111,3 | 257,37 | 296,43 | 115,2 | 312,31 | 334,87 | 107,2 |
v tom: neinvestiční | 63,51 | 70,16 | 110,5 | 96,28 | 105,44 | 109,5 | 136,59 | 151,30 | 110,8 | 169,51 | 184,97 | 109,1 | 206,03 | 230,29 | 111,8 | 244,00 | 266,96 | 109,4 | 276,13 | 301,08 | 109,0 |
z toho. soc. zabezp. (vč SSP) | 27,39 | 35,17 | 128,4 | 42,01 | 51,18 | 121,8 | 58,51 | 70,03 | 119,7 | 73,86 | 84,56 | 114,5 | 89,11 | 100,95 | 113,3 | 103,37 | 117,38 | 113,6 | 117,97 | 134,20 | 113,8 |
dotace míst. rozpočtům | 5,00 | 4,14 | 82,8 | 6,00 | 5,15 | 85,8 | 6,00 | 6,16 | 102,7 | 7,47 | 7,71 | 103,2 | 8,49 | 9,35 | 110,1 | 11,67 | 12,38 | 104,3 | 13,20 | 12,51 | 94,8 |
investiční | 4,34 | 4,75 | 109,4 | 9,54 | 7,94 | 83,2 | 12,83 | 12,67 | 98,8 | 17,10 | 16,18 | 94,6 | 23,10 | 23,68 | 102,5 | 28,58 | 27,08 | 94,8 | 32,79 | 30,84 | 94,1 |
vládní úvěry | 0,27 | 1,90 | 703,7 | 0,31 | 1,90 | 612,9 | 0,81 | 1,91 | 235,8 | 0,82 | 2,05 | 250,0 | 1,22 | 2,36 | 193,4 | 2,79 | 2,39 | 85,7 | 3,39 | 2,95 | 87,0 |
Příloha
Podrobný komentář k daňovým a nedaňovým nedoplatkům poskytla zpráva k státnímu závěrečnému účtu za rok 1996 a zpráva o plnění státního rozpočtu za první čtvrtletí tohoto roku.
V tabulce č. 1 jsou uvedeny všechny nedoplatky evidované finančními úřady, celními úřady a Českou správou sociálního zabezpečení (na pojistném) na daních nové daňové soustavy i staré daňové soustavy. Přehled daňových nedoplatků se týká i daňových příjmů místních rozpočtů s ohledem na daně z příjmů společně sdílené státním rozpočtem i místními rozpočty (jejich jednotnou správu nelze navzájem oddělit a daňové příjmy obcí a okresních úřadů vybírají výhradně finanční úřady). Daň z přidané hodnoty a daně spotřební jsou spravovány současně finančními úřady a celními úřady, proto jsou v těchto podrobných přehledech uváděny údaje za celní i daňovou správu. U daně z přidané hodnoty však mají vypovídací schopnost pouze celkové údaje za finanční i celní úřady.
Nedoplatky na daních staré daňové soustavy (platné do 31. 12. 1992) jsou z podstatné části tvořeny nedoplatky na důchodové dani a odvodech ze zisku (mj. pohledávky za tzv. zbytkovými státními podniky, jejichž řešení se věnuje návrh zákona o státním podniku). Většinou jsou nedoplatky na daních staré daňové soustavy objektivně a definitivně nedobytné.
Správné hodnocení nedoplatků musí vycházet ze srovnání s kumulovanými výnosy daní (a pojistného) od počátku nové daňové soustavy (základny pro výpočty, viz. tabulka č. 2), a to výhradně u nově zavedených daní. V tabulce č. 3 je provedeno srovnání vývoje kumulativního inkasa daní nové daňové soustavy a pojistného na sociální zabezpečení se stavy jejich daňových nedoplatků na konci jednotlivých let 1993 - 1997 a v pololetích těchto let. U údajů označených v tabulkách č. 2 a 3 jako informativní jsou počítány příjmy od roku 1993 a ne od počátku výběru těchto příjmů do státního rozpočtu. Tato poznámka platí i pro celkové součty všech kumulativních inkas daní, pojistného a cel.
Vznik i splácení nedoplatků jsou funkcí mnoha faktorů jak na straně finančních úřadů, tak na straně daňových subjektů. Na straně finančních úřadů jde o zvýšení účinnosti správy (vyhledávací a kontrolní činnost, schopnost vymáhání nedoplatků). Na straně daňového subjektu jde zejména o vývoj daňové disciplíny a solventnosti.
V prvním pololetí roku 1997 došlo zejména na konci druhého čtvrtletí k výraznému nárůstu stavu nedoplatků u všech přímých daní. Příčinou bylo placení těchto daní ze strany plátců až na samém konci lhůty pro jejich zaplacení. Výnosy do státního rozpočtu tak připlynuly až v červenci, kdy se stav nedoplatků hlavních daní nové daňové soustavy snížil o 5,2 mld Kč. Relativní srovnání s kumulativními příjmy dosáhlo téměř úrovně z konce roku 1996 (+0,2 procentního bodu k celkovým kumulovaným příjmům).
Obecně nižší tempo růstu daňových příjmů nepochybně souvisí s lepší orientací poplatníků a plátců daní v platné právní úpravě a v možnostech vedoucích k optimalizaci daňové povinnosti a také s frekventovanými pokusy o obcházení daní a o daňové úniky, respektive se záměrnými nedoplatky na daních. Celkově na všech daních vykazují územní finanční orgány k datu 31. 7. 1997 nedoplatky ve výši 63,8 mld Kč. Tendence vývoje nedoplatků v letech 1993 - 1997 dokumentují údaje v následující tabulce.
Zatím se nenaplňuje optimistická představa
o zbrzdění tempa nárůstu nedoplatků
na pojistném, penále a pokutách, která
byla součástí rozpočtové úvahy.
Lze očekávat, že i bez vlivu povodní
by nedoplatky narůstaly v roce 1997 v průměru
o více než 0,8 mld Kč měsíčně.
Spolu s přechodným vlivem povodní na platební
schopnost plátců v postižených oblastech
a na intenzivnější uplatňování
platby pojistného ve splátkách ve druhé
polovině roku 1997 lze očekávat, že
stav nedoplatků příjmů ze sociálního
pojistného na konci roku 1997 nepřesáhne
32 mld Kč, v tom nárůst za rok 1997 činil
okolo 1 mld Kč. Ministerstvo financí počítá
s výrazným zpřísněním
postupů vůči daňovým dlužníkům.