Ve smyslu § 112 odst. 4 zákona č. 90/1995 Sb.,
o jednacím řádu Poslanecké sněmovny,
předkládám poslancům následující
interpelaci poslance Petra Šuláka na ministra dopravy
a spojů Martina Římana a odpověď
ministra dopravy a spojů Martina Římana na
tuto interpelaci. Pan poslanec Petr Šulák požádal
o zařazení uvedené odpovědi na pořad
schůze Poslanecké sněmovny. Interpelace a
odpověď jsou přílohami sněmovního
tisku.
Příloha
Evidenční číslo interpelace: 392
POSLANEC
POSLANECKÉ SNĚMOVNY
PARLAMENTU ČESKÉ REPUBLIKY
na ministra dopravy a spojů České republiky Martina Římana
V Praze dne 1. září 1997.
POSLANECKÁ SNĚMOVNA PARLAMENTU ČR
POSLANEC
Vážený pane ministře,
obrátili se na mne zástupci obcí Horního
Vsacka - připomínám, že jde o obce východně
od Vsetína - ve věci zajištění
dopravní obslužnosti tohoto regionu.
Jedná se především o dopravu, zajišťovanou
podnikem ČSAD Vsetín a dále ČD na
trati č. 282 Vsetín - Velké Karlovice.
Problém dopravní obslužnosti podnikem ČSAD
tyto obce musely řešit již v předchozích
letech, neboť každoročně enormně
narůstaly finanční požadavky ČSAD
na obce ke krytí jejich ztrát. Ještě
v roce 1995 činil příspěvek obcí
100 Kč/1 obyv., zatímco v r.1997 již činí
175 Kč/1 obyv. V roce 1998 bude požadováno
již 200 Kč/1 obyv.
I když Okresní úřad Vsetín pokrývá
dotace větším dílem, jak je stanoveno
rozpisy rozpočtu, tyto částky se jeví
obcím již jako neúnosné. V roce 1996
přislíbil tehdejší ministr dopravy Budínský
podílu uvedené dotace v rámci státního
rozpočtu. Proto obce žádají, aby záležitost
byla také Vámi posouzena a v návrhu rozpočtu
na rok 1998 byla způsobem navýšena.
Neméně palčivým problémem obcí
Horního Vsacka je provozování osobní
dopravy na železniční trati Vsetín -
Velké Karlovice, která zajišťuje obslužnost
nejméně pro 20 000 jejich obyvatel. Jak známo,
existuje záměr na zrušení uvedené
železniční tratě, s čímž
obce kategoricky nesouhlasí, neboť celý region
se nachází v chráněné krajinné
oblasti Beskydy s poměrně špatnou silnicí
č. II/487, která již v současné
době nevyhovuje kriteriím automobilové dopravy.
Jak známo, neuvažuje se v blízké budoucnosti
s rekonstrukcí této silniční komunikace.
Okolnosti tedy jednoznačně ukazují na potřebu
zachování osobní železniční
dopravy a spíše omezení dopravy silniční
bez ohledu na ekonomické poměry železniční
dopravy, se kterými mimochodem nebyly zmíněné
obce seznámeny.
Současně je třeba poznamenat, že obce
Horního Vsacka nemají dostatek finančních
zdrojů na provozování nebo spolufinancování
provozu uvedené železniční tratě.
Většina těchto obcí totiž musí
vzhledem k tomu, že se nachází v chráněné
krajinné oblasti Beskydy s významnými zdroji
pitné vody pro střední Moravu, řešit
důležité ekologické problémy
spojené s čistěním odpadních
vod, plynofikací, svozem a likvidací domovního
odpadu. Obce jsou tudíž také značně
zadluženy.
Privatizace zmíněné železniční
tratě jiným subjektem obcím nezaručuje
trvalé provozování vlakové dopravy.
Vyhlídky na zlepšení příjmů
obcí jsou rovněž v nedohlednu, neboť průmyslové
podniky v regionu se potýkají s recesí a
také turistický ruch v regionu stagnuje.
Proto obce Horního Vsacka požadují řešení
situace, které bude v souladu s jejich oprávněnými
zájmy a vzhledem k uvedeným skutečnostem
také s celospolečenskými zájmy.
V této souvislosti také já, jako poslanec
za region Horního Vsacka Vás žádám,
abyste k problému zde zaujal stanovisko a osobně
věnoval pozornost jeho řešení.
V Praze dne 24. září 1997 | |
Č. j. 25/97-P |
Vážený pane předsedo,
na interpelaci č. 392 ve věci zajištění
dopravní obslužnosti Horního Vsacka jsem odpověď
zaslal přímo panu poslanci Ing. Petru Šulákovi.
Kopii odpovědi dle Vašeho přání
Vám zasílám na vědomí.
S pozdravem
Příloha
Ing. Miloš Zeman
předseda Poslanecké sněmovny
Parlamentu České republiky
Praha 1
V Praze dne 23. září 1997 | |
Č. j. 25/97-P |
Vážený pane poslanče,
k Vaší interpelaci č. 392 ve věci zajištění
dopravní obslužnosti Horního Vsacka, Vám
zasílám následující sdělení.
Vzhledem ke vzniklým škodám, které byly
způsobeny záplavami a tím došlo i k
narušení plynulého zabezpečování
dopravní obslužnosti, jsem věnoval těmto
oblastem zvýšenou pozornost tak, aby dopravní
obslužnost byla obnovena co nejdříve a zároveň
podle možností zachována v původním
rozsahu.
Z projednání s Ředitelstvím silnic
a dálnic, závod Brno vyplynulo, že dochází
k provádění lokálních oprav
silnice č. II/487 tak, aby byl zabezpečen potřebný
provoz. Podle finančních možností se
bude přistupovat k náročnějším
opravám s cílem výraznějšího
zlepšení kvality této komunikace.
Provoz na železniční trati č. 282 Vsetín
- Velké Karlovice, jak vyplynulo z jednání
s ČD, s. o., se nebude nadále omezovat a tudíž
ČD, s. o. neuvažují se změnou grafikonu.
I když je tato trať doporučna k možné
privatizaci, o čemž bude rozhodovat vláda ČR
v závěru letošního roku, neznamená
to, že se privatizace v dohledné době uskuteční.
V případě, že o privatizaci tratě
č. 282 bude vážný zájem, budou
privatizační podmínky stanoveny ve smyslu
trvalého zachování provozu železniční
dopravy v rozsahu potřebné dopravní obslužnosti.
Zvyšování finančních požadavků
na krytí provozních ztrát ze strany dopravců
lze objasnit na celkovém vývoji cen i podmínek
v ČR v 1. pololetí 1997 proti roku 1996. V oblasti
veřejné linkové dopravy poklesl počet
přepravovaných osob o 13,7%, což znamená
další snížení obsaditelnosti autobusů
a to na 19,3 osob na autobus a ujetý km, proti 20,9 osob
na autobus a ujetý km v 1. pololetí 1996. Tento
pokles znamená další prohloubení ztrátovosti
linkové autobusové dopravy, která za 1. pololetí
1997 dosáhla výše 725 mil. Kč. Zvyšující
se nákladové vstupy se nedaří eliminovat
tržbami od cestujících. Reakce dopravců
na tuto skutečnost zvýšením ceny jízdného
o 12,7% (v souladu s cenovým výměrem MF ČR)
měla za následek další odliv cestujících,
takže výsledný efekt je absolutní pokles
tržeb v 1. pololetí 1997 proti stejnému období
loňského roku o 37 mil. Kč. Přesto,
že dotace proti roku 1996 byla zvýšena o 200
mil. Kč, stačí to pouze na úhradu
účetní ztráty. Mimo to bylo uvolněno
dalších 150 mil. Kč na podporu obnovy autobusů
ve výši 20% ceny autobusu. Pro rok 1998 připravuje
MDS takový způsob rozdělování
dotací, který by citlivěji řešil
potřeby okresů podle místních podmínek.
I při složité současné finanční
situaci si plně uvědomujeme, že zabezpečení
odpovídající dopravní obslužnosti
je celospolečenským zájmem a nedostatky v
této oblasti se mohou dotýkat jak úrovně
zaměstnanosti v určitých regionech, tak celkové
spokojenosti občanů.
S pozdravem
Vážený pan
Ing. Petr Šulák
poslanec Poslanecké sněmovny
Parlamentu České republiky