Ve smyslu § 112 odst. 4 zákona č. 90/1995 Sb.,
o jednacím řádu Poslanecké sněmovny,
předkládám poslancům následující
interpelaci poslance Rudolfa Tomíčka na ministra
dopravy a spojů Martina Římana a odpověď
ministra dopravy a spojů Martina Římana na
tuto interpelaci. Předkládám rovněž
nové odpovědi ministra dopravy a spojů Martina
Římana na interpelaci, kterou vypracoval poté,
kdy Poslanecká sněmovna na své 12. a 13.
schůzi s odpověďmi na interpelaci vyslovila
nesouhlas. Pan poslanec Rudolf Tomíček požádal
o zařazení nové odpovědi na pořad
schůze Poslanecké sněmovny. Interpelace,
odpověď a nové odpovědi jsou přílohami
sněmovního tisku.
Příloha
telefon ... 0168/23429 | ![]() | Vážený pan |
fax ......... 0168/23429 | Ing. Miloš Zeman | |
předseda PS PČR | ||
Reg. poslanecká kancelář | Sněmovní 4 | |
Ing. Rudolf Tomíček | Praha 1 118 26 | |
Rokycanova 1756 | ||
356 01 Sokolov |
Vaše značka / ze dne | Naše značka / ze dne | Vyřizuje | Sokolov |
č. j. 26/1997 | Ing. Rudolf Tomíček | 9. duben 1997 |
Vážený pane předsedo,
podávám Vaším prostřednictvím
interpelaci na ministra dopravy Ing. Martina Římana
ve věci "dlouhodobé" výluky tratě
č. 144 z důvodu její technické nezpůsobilosti.
S úctou
telefon ... 0168/23429 | ![]() | Vážený pan |
fax ......... 0168/23429 | Ing. Miloš Zeman | |
předseda PS PČR | ||
Reg. poslanecká kancelář | Sněmovní 4 | |
Ing. Rudolf Tomíček | Praha 1 118 26 | |
Rokycanova 1756 | ||
356 01 Sokolov |
Vaše značka / ze dne | Naše značka / ze dne | Vyřizuje | Sokolov |
č. j. 26/1997 | Ing. Rudolf Tomíček | 9. duben 1997 |
Vážený pane ministře,
interpeluji Vás ve věci "dlouhodobé"
odstávky tratě č. 144 - Krásný
Jez - Chodov.
Je pravdou, že původně bylo hovořeno
o rušení tratě, ale následnou korespondencí
s SDC Karlovy Vary, OPŘ Plzeň a s Vámi osobně
(Váš dopis č. j. 120583/97-KMI ze dne 31. 1.
1997) jsem dostal kvalifikovanou dopověď, že
se jedná pouze o "dlouhodobou" výluku
provozu.
Při dalších jednáních jsem byl
však informován, že ČD s žádnou
opravou této trati nepočítají a vše
je jen krycí manévr. Dle dalšího materiálu
- Projekt řízených změn ČD
a dle vyjádření OPŘ Plzeň však
stejně bude následovat zrušení této
tratě.
Původně bylo jednáno i ve smyslu - sežeňte
peníze na opravu, pak budeme trať provozovat. Nyní
však proběhlo jednání s firmou Stasis
a navrhuje se provozování tratě, ale s tím,
že bude placeno 6 500,- Kč místo 555,- Kč
od vozové jednotky. Navíc mi bylo na OPŘ
v Plzni panem náměstkem Vízkem řečeno,
že stejně počítají s tím,
že na tyto podmínky firma Stasis a ostatní
nepřistoupí a trať bude uzavřena.
Domnívám se, že v tomto případě
se jedná o porušení zákona č.
266/94 Sb. - O drahách, s cílem získat
finanční prostředky nebo jiný prospěch
na úkor práv jiných právnických
či fyzických osob.
Zastavení provozu na této trati povede k její
okamžité likvidaci. Chci jen dodat, že provoz
na této trati stále roste. Zastavením provozu
na této trati dojde k omezení hospodářské
aktivity s následným nepříjemným
dopadem do sociální oblasti.
Proti dlouhodobé odstávce se vyjádřili
podnikatelé, města Horní Slavkov a OÚ
též souhlas nevyslovil. Nesouhlas vyslovila i Správa
CHKO Slavkovský les. Petiční listina občanů
obsahuje 1232 podpisů proti uzavření trati.
Přechod na silnici znamená vyvolání
následných oprav cest ve výši téměř
60 mil. Kč.
Řešením by bylo oddálení "dlouhodobé"
výluky této tratě o 1 rok s tím, že
je nutno buď sehnat peníze popř. řešit
problém tratě privatizací. Podobná
situace je i kolem tratě č. 145 Sokolov - Kraslice.
Interpeluji Vás tedy v této věci a žádám
Vás o zaujetí stanoviska.
S pozdravem
![]() |
MINISTR DOPRAVY A SPOJŮ
ČESKÉ REPUBLIKY Ing. MARTIN ŘÍMAN |
V Praze dne 14. 5. 1997 | |
Č. j.: 14/97-P |
Vážený pane,
v příloze zasílám souhrnnou odpověď
k interpelacím č. 215, 216, 218 poslance Ing. R.
Tomíčka ve věci železniční
tratě Loket - Krásný Jez.
S pozdravem
Vážený pan
Miloš Zeman
předseda Poslanecké sněmovny ČR
Praha
Věc: Interpelace čís. 216 - výluka
tratě čís. 144
České dráhy s. o. neporušují
zákon čís. 266/1994 Sb., o dráhách
s cílem "získat finanční prostředky
nebo jiný prospěch na úkor práv jiných
právnických či fyzických osob".
V nákladní železniční přepravě
na rozdíl od přepravy osob se neuplatňuje
regulace cen za přepravu. Cena za železniční
přepravu zboží je cenou smluvní. Firma
Stasis a. s. je rozhodujícím klientem ČD
na regionální dráze Krásný
Jez - Loket n. O. - Nové Sedlo u Lokte. Obchodně-provozní
ředitelství v Plzni má proto na provozování
drážní dopravy ve styku s vlečkou Stasis
uzavřenou vlečkovou smlouvu a i její dodatek.
Z dodatku ke smlouvě vyplývá, že se
od 1. 6. 1997 mění tarifní stanice a sjednává
se cena za obsluhu vlečky z nové tarifní
stanice tj. ze stanice Chodov. Cena za jednu obsluhu vlečky
tj. za jízdu tam a zpět v úseku Chodov -
vlečka Stasis o délce 30 km, je dohodnuta bez ohledu
na počet přistavovaných a odsunovaných
nákladních vagónů a činí
4970,- Kč. Předpokládají se tři
obsluhy za týden.
Tato cena odpovídá výši skutečných
nákladů na vlečkový provoz. Nejedná
se tedy v žádném případě
o získání prostředků nebo jiného
prospěchu na úkor jiné právnické
nebo fyzické osoby, ale o smluvní vztah mezi dopravcem
a přepravcem k provedení přepravy za smluvní
cenu.
Jde o aplikaci nové úpravy smluvních vztahů
s uživateli nákladní dopravy Českých
drah na všech regionálních drahách platné
od 1. června 1997. Smluvní změny přepravních
a tarifních podmínek pro podej a výdej vozových
zásilek vytvářejí předpoklady
ke snížení vlastních nákladů
ČD. Na tratích s nízkým obratem zásilek
jsou tato opatření doprovázena i výrazným
omezením počtu míst, resp. stanic, veřejně
a tarifně dostupných libovolnému zákazníkovi.
To se týká zejména případů,
kdy nákladní doprava ČD používá
určitou část regionální dráhy
výhradně jen za účelem uspokojení
přepravních potřeb konkrétního
zákazníka, což je i případ obsluhy
vlečky Stasis a. s. Horní Slavkov.
Nutno ale zdůraznit, že problematika zachování
možnosti přepravy zboží do a ze závodu
Stasis po železnici není prioritně otázkou
ceny za přepravu, nýbrž otázkou provozuschopnosti
regionální dráhy k níž je vlečka
Stasis připojena.
Pokud jde o trať regionální trať Sokolov
- Kraslice, při současné finanční
situaci jsou podmínky pro udržení její
provozuschopnosti z hlediska technického stavu do 31. 5.
1998. Nezbytnou opravu vyžadují zejména železniční
svršek v úseku Oloví - Kraslice a mosty v úseku
Rotava - Kraslice.
![]() |
MINISTR DOPRAVY A SPOJŮ
ČESKÉ REPUBLIKY Ing. MARTIN ŘÍMAN |
V Praze dne 12. srpna 1997 | |
Č. j. 22418//97-0210 |
Vážený pane předsedo,
v příloze zasílám novou odpověď
na interpelaci č. 216 pana poslance Ing. Rudolfa Tomíčka
ve věci výluky provozu na železniční
trati č. 144 Loket - Krásný Jez (tisk PS
č. 208).
S pozdravem
Příloha
Vážený pan
Ing. Miloš Zeman
předseda Poslanecké sněmovny
Parlamentu ČR
Praha
Příloha |
Nová odpověď na interpelaci č. 216
- výluka tratě č. 144
Původní text, osvětlující problematiku
cen v nákladní železniční přepravě,
je nadále platný.
Pokud jde o dlouhodobou výluku provozu na trati č.
144 Krásný Jez - Nové Sedlo u Lokte, České
dráhy s. o. byly nuceny z důvodu ohrožení
bezpečnosti železniční dopravy zavést
od 1. 6. 1997 na uvedené trati nepřetržitou
dlouhodobou výluku. Příčinou současného
technického stavu uvedené tratě nebylo zanedbání
běžné údržby. Poslední komplexní
obnova tratě byla provedena v padesátých
letech a od té doby se prováděla pro nedostatek
finančních prostředků jen běžná
údržba, která nezajistí trvalou způsobilost
dráhy k provozu.
Pro osobní dopravu byla zavedena náhradní
autobusová doprava.
České dráhy nejsou schopny v roce 1997 a
ani v příštích letech vyčlenit
pro tuto trať potřebné finanční
prostředky na opravu.
Vy sám, pane poslanče, jste byl o celé situaci
průběžně informován, z Vaší
iniciativy a na základě vstřícnosti
místních orgánů a Českých
drah byla zahájena jednání, jejichž
výsledky lze v současné době charakterizovat
takto:
Je připraven k podpisu návrh inominátní
smlouvy o uvedení tratě do provozuschopného
stavu a budoucí nájemní smlouvě. Inominátní
smlouva je nezbytná z toho důvodu, že nelze
pronajmout majetek (HIM) v neprovozuschopném stavu. Touto
smlouvou se stvrzuje dohoda mezi správcem majetku, t. j.
ČD s. o., a budoucím nájemcem, t. j. Městem
Horní Slavkov, že po opravě trati pro provoz
nákladní dopravy, financované budoucím
nájemcem, bude tato trať Městu Horní
Slavkov pronajata k provozování vlečkové
nákladní dopravy, případně
i osobní dopravy. Pro tento účel byl zpracován
podrobný výčet prací, nutných
ke zprovoznění tratě, a to jak pro nákladní
dopravu, tak i pro osobní dopravu.
Po uvedení tratě do provozuschopného stavu
bude uzavřena vlastní smlouva o pronájmu
s tím, že Město Horní Slavkov bude mít
přednostní právo na vlastnictví dráhy
při procesu vlastní privatizace tratě.
Městské zastupitelstvo již dne 23. 6. 1997
pověřilo starostu města pana Petra Hanzíka
jednáním o pronájmu a následné
privatizaci tratě.
Návrh smlouvy, odsouhlasený již Českými
drahami, bude v nejbližším období předmětem
projednávání městského zastupitelstva
v Horním Slavkově. Po schválení inominátní
smlouvy bude provedena nejnutnější oprava pro
provoz nákladní dopravy Českými dráhami
během 3 měsíců. Oprava bude hrazena,
jak již bylo uvedeno, z prostředků Města
Horní Slavkov. Tím bude zabezpečen minimální
požadovaný rozsah provozu na dotčené
trati.
![]() |
MINISTR DOPRAVY A SPOJŮ
ČESKÉ REPUBLIKY Ing. MARTIN ŘÍMAN ministr |
V Praze dne 6. října 1997 | |
Č. j. 27/97-P |
Vážený pane předsedo,
v příloze zasílám novelizovanou odpověď
na interpelaci pana Ing. Rudolfa Tomíčka ve věci
výluky provozu na železniční trati č.
144 Loket - Krásný Jez (sněmovní tisk
č. 271).
S pozdravem
Příloha
Vážený pan
Ing. Miloš Zeman
předseda
Poslanecké sněmovny
Parlamentu ČR
Praha
![]() |
MINISTR DOPRAVY A SPOJŮ
ČESKÉ REPUBLIKY Ing. MARTIN ŘÍMAN ministr |
V Praze dne 6. října 1997 | |
Č. j. 27/97-P |
Vážený pane poslanče,
k Vaší interpelaci ve věci výluky č.
144 z důvodu její technické nezpůsobilosti
Vám zasílám ve smyslu usnesení Poslanecké
sněmovny z její 13. Schůze ze dne 4. září
1997 novelizovanou odpověď, která byla odeslána
i panu předsedovi Poslanecké sněmovny Parlamentu.
S pozdravem
Vážený pan
Ing. Rudolf Tomíček
poslanec Poslanecké sněmovny
Parlamentu ČR
Horní Slavkov
Příloha |
Věc: Sněmovní tisk č. 271 - novelizace
odpovědi na interpelaci poslance Rudolfa Tomíčka
ve věci výluky železniční tratě
č. 144.
Výluka provozu na trati č. 144 u úseku Krásný
Jez - Nové Sedlo u Lokte trvá. Při případném
provozu je ohrožena bezpečnost železniční
dopravy z důvodu špatného technického
stavu tratě.
Dlouhodobé provádění pouze běžné
údržby nezajistilo trvalou způsobilost dráhy
k provozu. Důvod spočíval v nedostatku finančních
prostředků u správce této trati, t.
j. státní organizace České dráhy.
Pro osobní dopravu byla zavedena náhradní
autobusová doprava. Od jejího zavedení dne
1. 6. 1997 neobdržely České dráhy s.
o. ze strany cestujících ani obcí žádné
připomínky.
České dráhy nejsou schopny v roce 1997 a
ani v nejbližších letech vyčlenit pro
opravu této tratě potřebné finanční
prostředky na opravu, kterou by bylo dosaženo alespoň
základního normálního stavu pro bezpečný
provoz.
Vláda České republiky svým usnesením
ze dne 27. srpna 1997 k návrhu reformy železnice a
státní organizace České dráhy
souhlasila se zásadními principy reformy, t. j.
zejména s částečnou privatizací
vybraného majetku v právu hospodaření
Českých drah, jejich racionalizací a s postupným
narovnáním tarifů. Ve vazbě na toto
rozhodnutí se v současné době zpracovává
návrh zásad privatizace vybraných železničních
tratí a podmínek přístupu jiných
dopravců na železniční dopravní
cestu.
Trať č. 144 je zařazena do seznamu vybraných
železničních tratí, určených
k privatizaci. Privatizace této tratě není
regionálními orgány odmítána.
České dráhy jsou v kontaktu se starostou
Městského úřadu Horní Slavkov
panem Hanzíkem, který je městským
zastupitelstvem pověřen jednáním o
pronájmu a následné privatizaci. Regionální
orgány dosud oficiálně nereagovaly na návrh
inominátní smlouvy o uvedení tratě
do provozuschopného stavu a nevyjádřily se
ani k budoucí nájemní smlouvě.
V aparátu Českých drah bylo dohodnuto, že
bude regionálním orgánům znovu doporučeno,
aby obec (město) Horní Slavkov, případně
"sdružení obcí" (právnická
osoba), požádala o odkoupení tratě s
využitím výjimky z ustanovení §
45 zákona č. 92/1991 Sb., o převodu majetku
státu na jiné osoby, ve znění pozdějších
předpisů. Na základě této žádosti
o odprodej bude možno ihned realizovat pronájem tratě
a zahájit přípravu privatizace tratě
podle vládou schválených zásad. Ministerstvo
dopravy a spojů bude plně podporovat rychlou realizaci
privatizace, zejména vůči obcím s
tím, že doporučenou metodou pro schválení
privatizace bude bezúplatný převod.