(1) Ministerstvo Komise odejme povolení,
na základě něhož investiční
společnost nebo investiční fond vznikly,
a) v případě, že na majetek
investiční společnosti nebo investičního
fondu byl prohlášen konkurs nabylo právní
moci rozhodnutí o prohlášení konkursu
na majetek investiční společnosti nebo investičního
fondu nebo byl zamítnut návrh na prohlášení
konkursu pro nedostatek majetku nebo bylo zahájeno vyrovnávací
řízení6c),
b) na žádost investiční společnosti
nebo investičního fondu,
c) pokud investiční společnost nebo investiční
fond nezahájily do 6 měsíců ode dne
udělení povolení ke vzniku činnost
nebo po dobu 6 měsíců nevykonávaly
činnost,
c) d) v jiných případech
stanovených tímto zákonem (§ 37j).
(2) Účastníkem řízení
je investiční společnost nebo investiční
fond, k jejichž vzniku bylo povolení vydáno.
(3) V rozhodnutí, jímž je odebráno
povolení, na základě něhož vznikla
investiční společnost, musí ministerstvo,
v případě, že investiční
společnost obhospodařuje podílový
fond, rozhodnout i o převodu obhospodařování
tohoto podílového fondu na jinou investiční
společnost (§ 37c).
(3) V rozhodnutí, jímž je odebráno
povolení, na základě něhož vznikla
investiční společnost, stanoví Komise,
zda podílový fond touto investiční
společností obhospodařovaný zanikne,
či zda jeho obhospodařování bude převedeno
na jinou investiční společnost.
___________________
6c) Zákon č. 328/1991 Sb., o konkursu
a vyrovnání, ve znění pozdějších
předpisů.
(1) Ke zrušení investiční společnosti
nebo investičního fondu bez likvidace je zapotřebí
povolení ministerstva Komise.
(2) Žádost o vydání
povolení podle odstavce 1 podává investiční
společnost, k jejichž zrušení má
dojít. K žádosti je zapotřebí
přiložit stejnopis notářského
zápisu o usnesení valné hromady, jímž
se obchodní společnost zrušuje bez likvidace.
(3) Pokud má být zrušena investiční
společnost sloučením s jinou investiční
společností, je nutno přiložit zápis
z usnesení valné hromady přejímající
společnosti, v němž bude uveden souhlas se
sloučením, a návrh dohody o sloučení.
(4) Pokud má zaniknout investiční společnost
splynutím, je nutno přiložit návrh stanov,
kterými se bude řídit nově vzniklá
investiční společnost, a návrh dohody
o splynutí schválené valnými hromadami.
(5) Pokud má zaniknout investiční společnost
rozdělením, je nutno přiložit návrhy
stanov, jimiž se budou řídit nově vzniklé
investiční společnosti. V žádosti
o povolení k rozdělení investiční
společnosti je nutné uvést návrh rozdělení
práv a závazků, které z nově
vzniklých investičních společností
budou obhospodařovat podílové fondy nebo
majetek investičních fondů anebo majetek
penzijních fondů, který obhospodařovala
investiční společnost, jež rozdělením
zaniká.
(6) Ustanovení odstavců 1 až 5 se použijí
přiměřeně i na investiční
fond. K žádosti je nutno připojit i návrh
změn statutu přejímajícího
investičního fondu nebo nové návrhy
statutů nově vznikajících investičních
fondů.
(1) Při rozdělení nebo splynutí investičních
společností mohou vzniknout pouze investiční
společnosti podle tohoto zákona. Při rozdělení
nebo splynutí investičních fondů mohou
vzniknout pouze investiční fondy podle tohoto zákona.
(2) Sloučit lze pouze investiční společnost
s jinou investiční společností a investiční
fond s jiným investičním fondem.
(3) Na řízení o udělení povolení
ke zrušení investiční společnosti
nebo investičního fondu se přiměřeně
použijí ustanovení § 8.
(1) Ke zrušení podílového fondu
dojde
a) uzavřením hospodaření podílového
fondu a výplatou podílů na podílovém
fondu podílníkům v případech
stanovených tímto zákonem,
b) splynutím podílových fondů,
c) přeměnou uzavřeného podílového
fondu na otevřený podílový fond,
(2)) Investiční společnost
je povinna uzavřít hospodaření podílový
fond a vyplatit podílníkům jejich podíly,
jestliže jí ministerstvo odňalo povolení,
na jehož základě byl podílový
fond vytvořen.
(3) Na základě rozhodnutí ministerstva
je investiční společnost povinna uzavřít
hospodaření otevřený podílový
fond a vyplatit podílníkům jejich podíly,
jestliže počet podílových listů
se snížil o více než 50% v porovnání
se stavem před šesti měsíci.
(4) Byl-li na majetek investiční společnosti
prohlášen konkurs, zajistí uzavření
hospodaření podílového fondu a výplatu
podílů podílníkům správce
konkurzní podstaty. Pokud bylo soudem povoleno vyrovnání,zajistí
uzavření hospodaření podílového
fondu a výplatu podílu podílníkům
vyrovnací správce, pokud tento zákon nestanoví
jinak.
(5) Součástí konkurzní podstaty
investiční společnosti není majetek
v podílovém fondu. Podílový fond nelze
ani použít k vyrovnání s věřiteli
podle zvláštního zákona6c).
(6) Dojde-li ke zrušení investiční
společnosti s likvidací, zajistí uzavření
hospodaření podílových fondů
obhospodařovaných zrušenou investiční
společností a výplatu podílů
podílníkům depozitář, pokud
tento zákon nestanoví jinak.
(7) Je-li to v zájmu podílníků
a umožňují-li to výsledky hospodaření
podílových fondů, může ministerstvo
v případech uvedených v odstavcích
4 a 6 rozhodnout, že se hospodaření podílových
fondů neuzavírá a že se převádějí
do obhospodařování jiné investiční
společnosti (§ 37c).
(1) Ke zrušení podílového fondu dojde
a) na základě rozhodnutí Komise o odejmutí
povolení ke vzniku podílového fondu,
b) splynutím nebo sloučením podílových
fondů,
c) uplynutím doby, pokud byl podílový
fond podle uděleného povolení a statutu zřízen
na dobu určitou.
(2) Komise odejme investiční společnosti
povolení podle § 9
a) po uplynutí 6 měsíců ode dne
nabytí právní moci tohoto povolení,
pokud investiční společnost nezačala
vydávat podílové listy,
b) na žádost investiční společnosti,
pokud tím nedojde k poškození zájmů
podílníků.
(3) Do šesti měsíců ode dne zrušení
podílového fondu je investiční společnost
povinna prodat majetek v podílovém fondu a vypořádat
jeho pohledávky a závazky. Do jednoho měsíce
od vypořádání pohledávek a
závazků je investiční společnost
povinna vyplatit podílníkům jejich podíly.
Toto ustanovení se nevztahuje na zrušení podílového
fondu sloučením nebo splynutím.
(4) Investiční společnost je povinna pod
dohledem depozitáře zrušit podílový
fond a vyplatit podílníkům jejich podíly,
jestliže jí Komise odňala povolení,
na jehož základě byl podílový
fond vytvořen.
(5) Ke dni zrušení podílového fondu
je investiční společnost povinna vypracovat
mimořádnou účetní závěrku
tohoto fondu6a).
(6) Jestliže počet podílových listů
otevřeného podílového fondu se snížil
o více než 50% v porovnání s průměrným
stavem za poslední 3 měsíce, je investiční
společnost povinna o této skutečnosti neprodleně
informovat Komisi a zrušit otevřený podílový
fond, pokud Komise nerozhodne jinak.
(7) Nabylo-li právní moci rozhodnutí o
prohlášení konkurzu na majetek investiční
společnosti, zajistí uzavření hospodaření
a zrušení podílového fondu a výplatu
podílů podílníkům správce
konkurzní podstaty. Pokud bylo soudem povoleno vyrovnání,
zajistí zrušení podílového fondu
a výplatu podílu podílníkům
vyrovnací správce, pokud tento zákon nestanoví
jinak.
(8) Součástí konkurzní podstaty
investiční společnosti není majetek
v podílovém fondu. Majetek v podílovém
fondu nelze ani použít k vyrovnání s
věřiteli investiční společnosti
podle zvláštního zákona6c).
(9) Dojde-li ke zrušení investiční
společnosti s likvidací, zajistí zrušení
podílových fondů obhospodařovaných
zrušenou investiční společností
a výplatu podílů podílníkům
depozitář, pokud tento zákon nestanoví
jinak. V případě odejmutí povolení
ke vzniku investiční společnosti podle §
30 odst. 6, zajistí zrušení podílového
fondu obhospodařovaného investiční
společností v likvidaci a výplatu podílů
podílníkům likvidátor.
___________________
6a) § 19 zákona č. 563/1991 Sb.,
o účetnictví, ve znění zákona
č. 117/1994 Sb.
(1) Investiční společnost může rozhodnout o splynutí dvou nebo více podílových fondů, které obhospodařuje, v jeden podílový
fond.
(2) Má-li dojít ke splynutí podílových
fondů obhospodařovaných různými
investičními společnostmi, vyžaduje
se i písemná dohoda těchto investičních
společností o zrušení jimi obhospodařovaných
podílových fondů splynutím a o návrhu
statutu podílového fondu, který má
být splynutím podílových fondů
vytvořen, a o tom, která z investičních
společností bude vytvořený podílový
fond obhospodařovat.
(3) Ke vzniku podílového fondu splynutím
je zapotřebí povolení ministerstva
Komise. Žádost podává
ta investiční společnost, která má
obhospodařovat podílový fond, jež bude
vytvořen plynutím. žádosti je nutno
připojit doklady prokazující splnění
požadavků uvedených v odstavci 2 a návrh
statutu podílového fondu zniklého splynutím.
(4) Účastníky řízení
jsou investiční společnosti, které
obhospodařují podílové fondy, jež
mají splynutím zaniknout, a jejich depozitáři.
Před vydáním rozhodnutí si ministerstvo
Komise vyžádá písemné
stanovisko těchto depozitářů.
(5) Komise žádost podle odstavce 3 zamítne,
pokud nebyly splněny požadavky stanovené tímto
zákonem nebo pokud by splynutím podílových
fondů byly ohroženy zájmy podílníků.
(6) Rozhodnutí, jímž se povoluje vytvoření
podílového fondu splynutím, musí obsahovat
výrok, jímž se schvaluje
a) vytvoření podílového fondu, obchodní jméno a sídlo investiční
společnosti, která bude podílový fond
obhospodařovat,
b) statut tohoto podílového fondu.
(7) Investiční společnost, která
obhospodařuje podílový fond, jenž má
být zrušen splynutím, je povinna uveřejnit
rozhodnutí Komise vydané podle odstavce 3 a statut
podílového fondu, který má vzniknout
splynutím, a to do jednoho měsíce ode dne
nabytí právní moci tohoto rozhodnutí.
K uveřejnění musí dojít způsobem
stanoveným statutem podílového fondu, jenž
má být zrušen. Současně musí
být uveřejněno i oznámení o
vzniku práva na odkoupení podílového
listu podle odstavce 8.
(8) Podílníkům podílového
fondu, který má být zrušen splynutím,
pokud se splynutím nesouhlasí, vzniká uveřejněním
oznámení podle odstavce 7 právo na odkoupení
podílového listu investiční společností,
pokud jim nevzniklo již před tímto dnem, a
to k tíži podílového fondu, který
má být zrušen. Ustanovení § 13
se použijí obdobně i na odkoupení podílového
listu podle tohoto odstavce.
(9) Právo na odkoupení podílových
listů podle odstavce 8 zaniká, pokud nebylo uplatněno
u investiční společnosti do 2 měsíců
ode dne, kdy bylo uveřejněno rozhodnutí Komise
podle odstavce 3, pokud splynutím nevznikl otevřený
podílový fond.
(10) Podílové fondy zanikají a nový
podílový fond vzniká po uplynutí 3
měsíců ode dne nabytí právní
moci rozhodnutí Komise, jímž se povoluje vznik
podílového fondu splynutím. K témuž
datu se stávají podílníci zrušovaných
podílových fondů podílníky
podílového fondu, který splynutím
vznikl.
(11) Investiční společnost, která
obhospodařuje podílový fond vytvořený
splynutím, je povinna do 3 měsíců
ode dne splynutí vyměnit podílníkům
podílové listy zrušených podílových
fondů za podílové listy nově vzniklého
podílového fondu, v poměru určeném
podle výše vlastního jmění v
podílovém fondu, připadajícího
na podílový list každého ze zrušených
podílových fondů.
(1) Investiční společnost může
rozhodnout o sloučení dvou nebo více podílových
fondů, které obhospodařuje, s jedním
podílovým fondem (dále jen "přejímající
podílový fond").
(2) Má-li dojít ke sloučení podílových
fondů obhospodařovaných různými
investičními společnostmi, vyžaduje
se i písemná dohoda těchto investičních
společností o zrušení jimi obhospodařovaných
slučovaných podílových fondů
a o případných změnách statutu
přejímajícího podílového
fondu.
(3) Ke sloučení podílových fondů
je třeba povolení Komise. Žádost podává
investiční společnost, která bude
obhospodařovat přejímající
podílový fond. K žádosti je nutno připojit
doklady prokazující splnění požadavků
uvedených v odstavci 2 a návrh změn statutu
přejímajícího podílového
fondu, pokud se tento statut mění.
(4) Účastníky řízení
jsou investiční společnosti, které
obhospodařují podílové fondy, jež
se mají sloučit, a jejich depozitáři.
Před vydáním rozhodnutí si Komise
vyžádá písemné stanovisko těchto
depozitářů.
(5) Komise žádost podle odstavce 3 zamítne,
pokud nebyly splněny požadavky stanovené tímto
zákonem nebo pokud by sloučením podílových
fondů byly ohroženy zájmy podílníků.
(6) Rozhodnutí, jímž se povoluje sloučení
podílových fondů musí obsahovat:
a) názvy slučovaných podílových
fondů a název přejímajícího
podílového fondu,
b) obchodní jméno, sídlo a identifikační
číslo obhospodařující investiční
společnosti,
c) změny statutu přejímajícího
podílového fondu, pokud se tento statut mění."
(7) Investiční společnost obhospodařující
podílový fond, který má být
zrušen sloučením, je povinna uveřejnit
rozhodnutí podle odstavce 3 a statut přejímajícího
podílového fondu, a to do 1 měsíce
ode dne nabytí právní moci tohoto rozhodnutí.
K uveřejnění musí dojít způsobem
uvedeným ve statutu slučovaného podílového
fondu. Současně musí být uveřejněno
i oznámení o vzniku práva na vrácení
podílového listu podle odstavce 8.
(8) Podílníkům podílového
fondu, který má být zrušen sloučením,
pokud se sloučením nesouhlasí, vzniká
uveřejněním oznámení podle
odstavce 7 právo na odkoupení podílového
listu investiční společností, pokud
jim nevzniklo již před tímto dnem, a to k tíži
podílového fondu, který má být
zrušen. Ustanovení § 13 se použijí
obdobně i na odkoupení podílového
listu podle tohoto odstavce.
(9) Právo na vrácení podílových
listů podle odstavce 8 zaniká, pokud nebylo uplatněno
u investiční společnosti do 2 měsíců
ode dne, kdy bylo uveřejněno rozhodnutí Komise
podle odstavce 7, pokud sloučením nevznikl otevřený
podílový fond.
(10) Slučovaný podílový fond zaniká
po uplynutí 3 měsíců ode dne nabytí
právní moci rozhodnutí Komise, jímž
se povoluje sloučení podílových fondů.
K témuž datu se stávají podílníci
slučovaného podílového fondu podílníky
přejímajícího podílového
fondu.
(11) Investiční společnost, která
obhospodařuje přejímající podílový
fond, je povinna do 3 měsíců ode dne sloučení
vyměnit podílníkům podílové
listy zrušených podílových fondů
za podílové listy přejímajícího
podílového fondu, podle výše vlastního
jmění v podílovém fondu připadajícího
na podílový list podílového fondu,
který se zrušuje sloučením.
(1) Ke zrušení podílových fondů
a vytvoření nového podílového
fondu splynutím dochází dnem, kdy uplynou
3 měsíce od právní moci rozhodnutí
ministerstva, jímž se povoluje vznik podílového
fondu splynutím. K tomuto dnu se stávají
podílníci zrušovaných podílových
fondů podílníky podílového
fondu, který se splynutím vytváří.
(2) Investiční společnost, která
obhospodařuje podílový fond vytvořený
splynutím, je povinna vyměnit podílníkům
podílové listy zrušených podílových
fondů za podílové listy vytvořeného
podílového fondu podle výše majetku
připadajícího na podílový list
každého ze zrušených podílových
fondů.
(3) Jmenovitá hodnota podílového
listu podílového fondu, který byl vytvořen
splynutím, se musí rovnat hodnotě podílového
listu zrušeného podílového fondu ke
dni jeho zrušení splynutím stanovené
podle § 17 odst. 5. Jmenovitou hodnotu lze zaokrouhlovat
na celé 100 Kč směrem dolů.
(4) Pohledávky a závazky investičních
společností vztahující se k zanikajícím
podílovým fondům přecházejí
dnem splynutí těchto podílových fondů
na investiční společnost, která obhospodařuje
podílový fond, který byl splynutím
vytvořen.
(5) Zpráva auditora, který bude ověřovat
první účetní závěrku
podílového fondu vytvořeného splynutím
podle předchozích odstavců, musí obsahovat
i výrok o tom, zda při vytváření
tohoto podílového fondu byl dodržen tento zákon.
(1) Investiční společnost může
rozhodnout o přeměně uzavřeného
podílového fondu na otevřený podílový
fond (dále jen "přeměna uzavřeného
podílového fondu").
(2) K přeměně uzavřeného podílového
fondu se vyžaduje povolení ministerstva Komise.
Žádost o povolení přeměny uzavřeného
podílového fondu podává investiční
společnost, která uzavřený podílový
fond obhospodařuje. V žádosti je nutno uvést
důvody navrhované přeměny a musí
k ní být připojen návrh statutu otevřeného
podílového fondu.
(3) Před vydáním rozhodnutí podle
odstavce 1 si ministerstvo Komise vyžádá
písemné vyjádření depozitáře.
(4) Účastníkem správního řízení
podle odstavce 1 je pouze investiční společnost,
která žádá o povolení přeměny
uzavřeného podílového fondu. Na řízení
o udělení povolení k přeměně
uzavřeného podílového fondu se přiměřeně
použijí ustanovení § 9.
(5) Investiční společnost, která obhospodařuje
uzavřený podílový fond, jenž
má být přeměněn, je povinna
uveřejnit rozhodnutí ministerstva
Komise vydané podle odstavce 2 a statut otevřeného
podílového fondu, který má vzniknout
přeměnou, do deseti dnů od právní
moci tohoto rozhodnutí. K uveřejnění
musí dojít způsobem, který obsahuje
statut uzavřeného podílového fondu,
jenž má být přeměněn,
i statut otevřeného podílového fondu,
jenž má přeměnou vzniknout. Současně
musí být uveřejněno i oznámení
o vzniku práva na vrácení podílového
listu.
(6) K přeměně uzavřeného podílového
fondu na otevřený podílový fond dochází
dnem právní moci rozhodnutí, jímž
ministerstvo Komise přeměnu
uzavřeného podílového fondu povolilo.
(7) Statut otevřeného podílového
fondu, který vznikl přeměnou z uzavřeného
podílového fondu, může obsahovat ustanovení,
kterým se znevýhodní odkup podílových
listů stanovením vyšší srážky
po určitou dobu zpětného odkupu.
(8) Srážka může být stanovena
nejvýše na dobu 2 let a v prvním roce následujícím
po dni přeměny podílového fondu nesmí
překročit 20% a ve druhém roce 10% hodnoty
podílového listu (§ 11 odst. 1).
(1) Ministerstvo odejme investičnímu fondu
povolení udělené podle § 8, pokud investiční
fond o odnětí tohoto povolení požádal
na základě rozhodnutí valné hromady
investičního fondu o změně předmětu
podnikání. K rozhodnutí valné hromady
o změně předmětu podnikání
se vyžaduje souhlas dvou třetin hlasů všech
akcionářů investičního fondu.
(2) Akcionář investičního
fondu, který s rozhodnutím valné hromady
o přeměně na jiný podnikatelský
subjekt nesouhlasí, má právo, aby
od něho dosavadní investiční fond
odkoupil jeho akcie za částku odpovídající
výši čistého obchodního jmění6d)
investičního fondu připadajícího
na odkoupené akcie. Toto právo musí akcionář
uplatnit do šesti měsíců ode dne konání
valné hromady.
(3) Do jednoho měsíce po uplynutí
lhůty podle odstavce 2 musí investiční
fond prodat akcie odkoupené podle odstavce 2 nebo snížit
své základní jmění o částku
odpovídající jmenovité hodnotě
těchto akcií a neprodleně podat návrh
na zápis do obchodního rejstříku.
(4) Po uplynutí lhůty podle odstavce 2 se
ustanovení tohoto zákona na další činnost
dosavadního investičního fondu nevztahují
a nově vzniklý podnikatelský subjekt nesmí
používat označení investiční
fond a nesmí být obhospodařován investiční
společnost.
___________________
6d) § 6 odst. 3 zákona č.
513/1991 Sb.
(1) O změně předmětu podnikání
investičního fondu rozhoduje valná hromada
třemi čtvrtinami hlasů všech akcionářů.
V notářském zápisu o průběhu
valné hromady musí být jmenovitě uvedeni
akcionáři, kteří hlasovali pro změnu
předmětu podnikání, s uvedením
počtu akcií, kterými hlasovali.
(2) Představenstvo je povinno bez zbytečného
odkladu oznámit rozhodnutí valné hromady
o změně předmětu podnikání
Komisi. Přílohu oznámení tvoří
notářský zápis z konání
valné hromady.
(3) Investiční fond je povinen do 30 dnů
ode dne rozhodnutí valné hromady
a) uveřejnit návrh smlouvy o koupi akcií,
pokud mají zaknihovanou podobu, nebo akcie v listinné
podobě znějící na jméno, způsobem
stanoveným stanovami investičního fondu pro
svolání valné hromady, a zaslat návrh
smlouvy o koupi akcií, těm akcionářům,
kteří
1. byli ke dni konání valné hromady akcionáři
investičního fondu a
2. mají dosud akcie investičního fondu
ve svém majetku a
3. pro změnu předmětu podnikání
na valné hromadě nehlasovali nebo se jí nezúčastnili,
b) uveřejnit návrh smlouvy o koupi akcií,
pokud mají podobu listinných akcií znějících
na doručitele,a to způsobem stanoveným stanovami
investičního fondu pro svolávání
valné hromady a zveřejnit návrh této
smlouvy v Obchodním věstníku.
(4) Investiční fond je povinen akcie koupit nejpozději
do jednoho měsíce ode dne následujícího
po dni uplynutí závaznosti návrhu smlouvy
o koupi akcií za cenu, která se rovná hodnotě
vlastního jmění investičního
fondu, připadajícího na jednu akcii. Cena
musí být stanovena na základě účetní
závěrky sestavené nebo schválené
ke dni konání valné hromady, která
rozhodla o změně předmětu podnikání.
Závaznost návrhu smlouvy o koupi akcií nemůže
být kratší než 1 měsíc a
delší než 2 měsíce ode dne, kdy
byl tento návrh smlouvy učiněn.
(5) Po splnění povinností stanovených
v odstavci 3 a 4 požádá investiční
fond Komisi o odejmutí povolení podle § 8.
(6) Po nabytí právní moci rozhodnutí
Komise o odejmutí povolení ke vzniku investičního
fondu je investiční fond povinen bez zbytečného
odkladu podat soudu návrh na zápis změny
v předmětu činnosti a změny obchodního
jména v obchodním rejstříku.
(7) Změna předmětu podnikání
nabývá účinnosti zápisem nového
předmětu podnikání do obchodního
rejstříku.
(1) Valná hromada investičního fondu může
dvěma třetinami hlasů přítomných
akcionářů rozhodnout o jeho přeměně
na otevřený podílový fond.
(2) Valná hromada současně rozhodne, která
investiční společnost bude otevřený
podílový fond obhospodařovat, a uloží
představenstvu:
a) odprodat movité a nemovité věci, pokud
jsou v majetku investičního fondu,
b) splnit závazky investičního fondu,
c) ukončit smlouvy o tichém společenství,
pokud byly jménem investičního fondu uzavřeny
a trvají,
d) ukončit obhospodařovatelskou smlouvu, pokud
byla uzavřena a
e) vypovědět nebo změnit depozitářskou
smlouvu.
(3) K přeměně investičního
fondu na otevřený podílový fond je
třeba povolení Komise. Rozhodnutí musí
obsahovat výrok o odnětí povolení
uděleného podle § 8 a výrok o udělení
povolení podle § 9.
(4) K žádosti o povolení podle odstavce
3 investiční fond předloží:
a) notářský zápis z konání
valné hromady,
b) písemný souhlas investiční společnosti,
která bude otevřený podílový
fond obhospodařovat,
c) projekt přeměny investičního
fondu na otevřený podílový fond, který
musí obsahovat alespoň:
1. posouzení struktury cenných papírů,
které jsou majetkem dosavadního investičního
fondu, likvidity těchto cenných papírů
a objem pohledávek investičního fondu, jejich
návratnosti,
2. údaj, v jakém poměru budou vyměněny
akcie investičního fondu za podílové
listy otevřeného podílového fondu,
3. způsob výměny akcií za podílové
listy a případné časové omezení
jejich zpětného odkupu,
d) doklady
1. o odprodeji movitého a nemovitého majetku,
který nemůže být v portfoliu podílového
fondu,
2. o ukončení smluv o tichém společenství,
3. o ukončení obhospodařovatelské
smlouvy, pokud byla uzavřena,
4. o ukončení nebo změně depozitářské
smlouvy,
5. prohlášení představenstva, že
byly splněny závazky investičního
fondu,
6. účetní závěrka s vyjádřením
auditora ke dni konání valné hromady.
(5) Přílohu k žádosti o povolení
podle odstavce 3 tvoří dále statut nově
vznikajícího podílového fondu, který
může obsahovat ustanovení, kterým se
znevýhodní odkupování podílových
listů stanovením vyšší srážky
po určitou dobu zpětného odkupu.
(6) Srážka podle odstavce 5 může být
stanovena nejvýše na dobu 2 let a v prvním
roce následujícím po dni přeměny
investičního fondu nesmí překročit
20% a ve druhém roce 10% hodnoty podílového
listu (§ 11 odst. 1).
(7) Výmaz investičního fondu z obchodního
rejstříku může být proveden pouze
na základě pravomocného rozhodnutí
Komise, kterým se podle odstavce 3 odnímá
povolení ke vzniku investičního fondu.
(8) Dnem výmazu z obchodního rejstříku
se akcionáři zaniklého investičního
fondu stávají podílníky otevřeného
podílového fondu a majetek investičního
fondu přechází na podílníky
otevřeného podílového fondu a stává
se jejich společným majetkem.
(9) Investiční společnost, která
obhospodařuje majetek otevřeného podílového
fondu, je povinna vyměnit akcie za podílové
listy v souladu s projektem přeměny a předat
podílníkům statut otevřeného
podílového fondu, pokud jsou jí podílníci
známi, nebo statut zveřejnit.
(1) V případě, že průměr
posledních 12 diskontů vypočtených
podle § 26 odstavce 2 přesáhl během
prvních šesti měsíců od nabytí
účinnosti zákona 40%, v období mezi
sedmým a dvanáctým měsícem
po nabytí účinnosti tohoto zákona
30% a kdykoliv po uplynutí roku od nabytí účinnosti
tohoto zákona 25%, je investiční společnost
nebo investiční fond povinen bez zbytečného
odkladu informovat o této skutečnosti Komisi a bez
zbytečného odkladu provést přeměnu
uzavřeného podílového fondu nebo investičního
fondu na otevřený podílový fond, pokud
Komise nerozhodne jinak.
(2) Pokud Komise usoudí, že přeměna
podle odstavce 1 je neúčelná z hlediska ochrany
zájmů podílníků podílového
fondu nebo akcionářů investičního
fondu, odejme investičnímu fondu povolení,
které udělilo podle § 8 odst. 1 nebo povolení,
které udělilo investiční společnosti
podle § 9 odst. 1. Tato povolení odejme též,
jestliže investiční společnost nebo
investiční fond nesplní povinnosti uložené
v odstavci 1.
(3) Pokud dojde k přeměně uzavřeného
podílového fondu na otevřený podílový
fond podle odstavce 1, je investiční společnost,
která tento fond obhospodařuje povinna učinit
bez zbytečného prodlení opatření
podle § 35h odst. 5,7,8 a projednat je s Komisí, která
s nimi musí vyslovit souhlas.
(4) Pokud dojde k přeměně investičního
fondu na otevřený podílový fond, je
představenstvo investičního fondu povinno
bez zbytečného prodlení učinit opatření
podle § 35j odst. 2, odst. 4 písm. c) a d) bod 6 a
odstavců 5 až 9 a projednat je s Komisí, která
s nimi musí vyslovit souhlas.
(5) K přeměně uzavřeného
podílového fondu nebo investičního
fondu na otevřený podílový fond dochází
dnem rozhodnutí, který byl jako den přeměny
stanoven investiční společností nebo
investičním fondem a odsouhlasen Komisí.
(1) Státnímu dozoru, který vykonává
ministerstvo Komise, podléhá
činnost vykonávaná podle tohoto zákona
a) investičními společnostmi,
b) investičními fondy,
c) zakladateli investičních společností
a investičních fondů do vzniku investiční
společnosti nebo investičního fondu,
d) členy představenstev a dozorčích
rad investičních společností a investičních
fondů,
e) prokuristy,
f) zaměstnanci investičních společností
a investičních fondů,
g) osobami, které obstarávají vydávání
akcií investičních fondů nebo vydávání
podílových listů podílových
fondů anebo vracení podílových listů,
h) depozitářem,
i) likvidátorem investiční společnosti
nebo investičního fondu,
j) nuceným správcem investiční společnosti
nebo investičního fondu,
k) akciové společnosti přeměněné
podle § 35i tohoto zákona, a to za dobu, po kterou
byly investičním fondem; státnímu
dozoru podléhají tyto společnosti po dobu
10 let ode dne zápisu změny předmětu
podnikání do obchodního rejstříku,
l) investiční společnosti a investiční
fondy, kterým bylo odejmuto povolení udělené
podle § 8 a vstoupily do likvidace, po dobu likvidace až
do zániku společnosti.
(2) Při výkonu státního dozoru je
ministerstvo povinno Komise povinna
a) dohlížet na dodržování právních
předpisů v oblasti kolektivního investování
a statutů fondů,
b) vydávat rozhodnutí podle tohoto zákona,
c) dbát na zajištění ochrany zájmů
podílníků a akcionářů
investičního fondu.
(3) Při výkonu státního dozoru je
ministerstvo oprávněno Komise
oprávněna požadovat od osob uvedených
v odstavci 1 informace o jejich činnosti a listiny, a to
v rozsahu potřebném pro výkon státního
dozoru.
(4) Ve věcech výkonu státního dozoru
neupravených tímto zákonem se postupuje podle
zákona o státní kontrole6e).
(5) Ministerstvo je oprávněno Komise
je oprávněna ukládat sankce stanovené
tímto zákonem i osobám, jejichž činnost
nepodléhá státnímu dozoru podle odstavce
1, pokud porušují povinnosti stanovené v §
4 odst. 3, § 7 odst. 5 a § 9 odst. 1, 4 a 5.
___________________
6e) Zákon ČNR č. 552/1991 Sb.,
o státní kontrole, ve znění pozdějších
předpisů.
(1) Ministerstvo Komise vede seznam
a) investičních společností, podílových
a investičních fondů,
b) nucených správců a likvidátorů.
(2) Seznamy vedené podle odstavce 1 uveřejňuje
ministerstvo Komise nejméně
jednou v průběhu každého kalendářního
pololetí ve Finančním zpravodaji
v Obchodním věstníku.
(1) Jestliže ministerstvo Komise při
výkonu státního dozoru zjistí nedostatky
v činnosti osob uvedených v § 36 odst. 1 spočívající
zejména v tom, že porušují nebo porušily
své povinnosti, je oprávněno
a) uložit, aby investiční společnost,
investiční fond nebo depozitář ve
stanovené lhůtě zjednaly nápravu a
současně aby informovaly ministerstvo ve stanovené
lhůtě o přijatých opatřeních,
která povedou ke zjednání nápravy,
zejména může uložit, aby
1. byly vyměněny osoby v orgánech investiční
společnosti a investičního fondu,
2. byla ukončena nepovolená činnost a byl
obnoven právní stav,
3. bylo sníženo základní jmění
investičního fondu z důvodu úhrady
ztráty, pokud ztráta v rozporu se zákonem
zůstala neuhrazena,
b) nařídit změnu obhospodařující
investiční společnosti, změnu depozitáře
nebo rozhodnout o nuceném převodu obhospodařování
podílového fondu,
c) zavést nucenou správu,
d) rozhodnout o snížení základního
jmění investičního fondu,
e) odejmout povolení, na základě něhož
vznikla investiční společnost nebo vznikl
investiční fond anebo byl vytvořen podílový
fond.
(2) Vedle nebo místo opatření podle odstavce
1 může ministerstvo Komise uložit
investiční společnosti nebo investičnímu
fondu anebo depozitáři pokutu až do výše
10 milionů Kč.
(3) Jestliže ministerstvo Komise
zjistí, že osoba, jejíž činnost
nepodléhá státnímu dozoru, porušila
povinnosti stanovené v § 4 odst. 3, § 7 odst.
5 a § 9 odst. 1, 4 a 5, uloží této osobě
pokutu až do výše 10 milionů Kč.
(4) Jestliže ministerstvo zjistí, že
investiční společnost nebo investiční
fond neudržuje dostatečnou výši likvidních
prostředků ve vztahu k příslibům
učiněným akcionářům
a podílníkům, uloží investiční
společnosti nebo investičnímu fondu pokutu
nebo této investiční společnosti nebo
investičnímu fondu odejme povolení, na jehož
základě vznikla investiční společnost
nebo vznikl investiční fond anebo byl vytvořen
podílový fond.
(4) Pokud Komise při výkonu státního
dozoru zjistí, že osoby nepodléhající
státnímu dozoru podle tohoto zákona porušily
povinnosti uložené jim v § 24b, může
jim uložit pokutu až do výše 10 mil. Kč.
Kopii pravomocného rozhodnutí o uložení
pokuty zašle Komise emitentovi daného cenného
papíru.
(5) Při ukládání opatření
a sankcí podle odstavců 1, 2 a 3 ministerstvo
Komise vychází zejména z povahy závažnosti,
způsobu, doby trvání a následků
protiprávního jednání.
(6) Správní řízení, v němž
se ukládají opatření a sankce podle
odstavců 1, 2, 3 a 4, lze zahájit do jednoho roku
ode dne, kdy se ministerstvo dozvědělo
Komise dozvěděla o skutečnostech rozhodujících
pro jejich uložení, nejpozději však do
deseti let ode dne, kdy povinnost, za niž jsou ukládány,
byla naposledy porušena.
(1) Ministerstvo Komise může
nařídit investičnímu fondu změnu
obhospodařující investiční
společnosti, jestliže zjistí, že obhospodařující
investiční společnost neplní nebo
neplnila své povinnosti v souladu s tímto zákonem
a obhospodařovatelskou smlouvou. V rozhodnutí, jímž
se změna obhospodařující investiční
společnosti ukládá, musí být
uvedeno, jaké povinnosti obhospodařující
investiční společnost porušuje nebo
porušila.
(2) Povinnou náležitostí obhospodařovatelské
smlouvy je ujednání o tom, že smlouva zaniká
jeden měsíc po právní moci rozhodnutí
podle odstavce 1.
(3) Ve lhůtě podle odstavce 2 musí investiční
fond uzavřít s jinou investiční společností
obhospodařovatelskou smlouvu o rozsahu poskytovaných
služeb, pokud se nerozhodne, že bude nakládat
se svým majetkem sám.
(1) Ministerstvo Komise může
nařídit investiční společnosti
nebo investičnímu fondu změnu depozitáře,
jestliže zjistí, že depozitář neplní
nebo neplnil své povinnosti v souladu s tímto zákonem.
V rozhodnutí, jímž se změna depozitáře
ukládá, musí být uvedeno, jaké
povinnosti depozitář porušuje nebo porušil.
(2) Povinnou náležitostí depozitářské
smlouvy je ujednání o tom, že smlouva zaniká
jeden měsíc po právní moci rozhodnutí
podle odstavce 1.
(3) Investiční společnost nebo investiční
fond musí ve lhůtě uvedené v odstavci
2 uzavřít s jinou bankou smlouvu o výkonu
funkce depozitáře.
(1) Ministerstvo Komise může
rozhodnout, že obhospodařování podílového
fondu se převádí na jinou investiční
společnost, jestliže
a) zjistí, že investiční společnost
neplní nebo neplnila své povinnosti v souladu s
tímto zákonem a statutem podílového
fondu a jiná opatření uložená
jí podle tohoto zákona nevedla k nápravě,
nebo
b) jsou dány důvody podle § 35 odst. 3, nebo
c) odnímá investiční společnosti
povolení, na jehož základě vznikla,
nebo povolení, na jehož základě byl
vytvořen podílový fond.
(2) V rozhodnutí podle odstavce 1 musí být
uvedeno obchodní jméno a sídlo investiční
společnosti, na niž má obhospodařování
podílového fondu přejít. Tato investiční
společnost musí dát k převzetí
obhospodařování podílového
fondu svůj písemný souhlas a prohlásit,
že zachovává dosavadní statut podílového
fondu s výjimkou změn týkajících
se investiční společnosti.
(3) Do 30 dnů po právní moci rozhodnutí
podle odstavce 1 je investiční společnost,
na niž přešlo obhospodařování
podílového fondu, povinna uveřejnit změnu
statutu vyplývající z převodu obhospodařování
podílového fondu i se zdůvodněním
nuceného převodu obhospodařování
podílového fondu, a to způsobem, který
určuje statut podílového fondu pro podávání
zpráv podílníkům.
(1) Ministerstvo Komise může
rozhodnout o zavedení nucené správy investiční
společnosti nebo investičního fondu, jestliže
jsou nebo byly v činnosti investiční společnosti
nebo investičního fondu opakovaně nebo závažně
porušovány právní povinnosti, zejména
pokud
a) investiční společnost nebo investiční
fond vykonává nebo vykonával činnost,
kterou jim tento zákon nedovoluje, nebo
b) investiční společnost nebo investiční
fond porušuje nebo porušoval ustanovení o omezení
a rozložení rizika.
(2) Nucenou správu podle odstavce 1 lze zavést,
jen pokud opatření a sankce uložené
podle § 37 odst. 1 písm. a) a b) nevedly k nápravě,
nebo i bez uložení těchto opatření
a sankcí, jestliže jsou ohroženy
byly poškozeny zájmy investorů
a podílníků nebo akcionářů
a hrozí-li nebezpečí z prodlení.
(3) Ministerstvo Komise rozhodne o zavedení
nucené správy, nesplní-li investiční
fond povinnost uvedenou v § 37a odst. 3 a § 37b odst.
3.
(4) Nuceným správcem může být
pouze makléř nebo auditor zapsaný do seznamu
vedeného podle § 37m.
(1) V rozhodnutí o zavedení nucené správy
musí být uvedeno jméno, příjmení
a bydliště nuceného správce, výše
odměny nuceného správce a její splatnost,
důvody jejího zavedení a případné
omezení činnosti investiční společnosti
nebo investičního fondu.
(2) K zavedení nucené správy dochází
okamžikem, kdy je investiční společnosti
nebo investičnímu fondu doručeno písemné
rozhodnutí ministerstva Komise
o zavedení nucené správy. Tímto dnem
je zavedení nucené správy účinné
vůči všem osobám. Opravný prostředek
proti rozhodnutí, jímž se zavádí
nucená správa, nemá odkladný účinek.
(3) Zavedením nucené správy přechází
působnost představenstva a valné hromady
s výjimkou uvedenou v odstavci 4 na nuceného správce.
Nucený správce je povinen přijmout bezodkladně
opatření ke zjednání nápravy
a zajištění ochrany práv investorů.
(4) Nucený správce je vázán omezeními
uvedenými v rozhodnutí o zavedení nucené
správy. Nucený správce nesmí rozhodnout
o zrušení investiční společnosti
nebo investičního fondu a bez souhlasu valné
hromady nemůže
a) dát návrh na prohlášení konkursu
na majetek investiční společnosti nebo investičního
fondu,
b) dát návrh na zahájení vyrovnávacího
řízení.
(5) Nucený správce je povinen svolat valnou hromadu
investiční společnosti nebo investičního
fondu do dvou tří měsíců
od zavedení nucené správy a předložit
jí návrh na volbu osob do těch orgánů,
které volí valná hromada, a návrh
opatření k nápravě činnosti
investiční společnosti nebo investičního
fondu., které jsou zapotřebí ještě
uskutečnit.
(1) Ministerstvo Komise jmenuje bez zbytečného
odkladu nového nuceného správce, pokud
a) nucený správce zemře, nebo
b) nucený správce se vzdá své funkce
písemným oznámením adresovaným
ministerstvu, nebo
c) ministerstvo Komise nuceného
správce odvolá.
(2) Nucený správce, který se vzdal funkce
nebo byl odvolán ministerstvem, je povinen plnit povinnosti
nuceného správce až do doby, kdy ministerstvo
Komise jmenuje nového nuceného správce.
(3) Ministerstvo Komise odvolá
nuceného správce, pokud porušuje své
povinnosti. Opravný prostředek proti tomuto rozhodnutí
nemá odkladný účinek.
(4) Odměna nuceného správce je placena z
majetku investiční společnosti nebo investičního
fondu, v nichž byla nucená správa zavedena,
a je nákladem investiční společnosti
nebo investičního fondu na dosažení,
udržení a zajištění příjmů
pro účely daně z příjmů
právnických osob.
Nucená správa končí dnem, kdy nabude
účinnosti volba nových osob do orgánů
investiční společnosti nebo investičního
fondu valnou hromadou, jež byla svolána nuceným
správcem.
(1) Zavedení nucené správy, její ukončení
a změny v osobě nuceného správce se
zapisují do obchodního rejstříku.
(2) Návrh na povolení zápisu o zavedení
nucené správy do obchodního rejstříku
podává nucený správce bez zbytečného
odkladu poté, co rozhodnutí o zavedení nucené
správy nabude právní moci, a návrh
na povolení zápisu ukončení nucené
správy podává nucený správce,
jehož funkce zanikla podle § 37g, bez zbytečného
odkladu po ukončení nucené správy.
(3) Návrh na výmaz osoby dosavadního nuceného
správce a zápis nového nuceného správce
podává nově jmenovaný nucený
správce.
(4) Do obchodního rejstříku se zapisuje
a) den zavedení nucené správy,
b) jméno, příjmení a bydliště
nuceného správce,
c) případná omezení činnosti
investiční společnosti nebo investičního
fondu po dobu trvání nucené správy.
(1) Ministerstvo Komise může
rozhodnout o snížení základního
jmění investičního fondu, pokud
nebyla uhrazena ztráta postupem stanoveným tímto
zákonem a opatření podle § 37 odst.
1 písm. a) bodu 3 nevedlo k nápravě.
(2) Rozhodnutí ministerstva Komise
podle odstavce 1 nahrazuje rozhodnutí valné
hromady a ministerstvo vykonává v tomto případě
působnost, kterou svěřuje zákon valné
hromadě.
(3) Základní jmění investičního
fondu může ministerstvo Komise
snížit nejvýše o částku
ve výši neuhrazené ztráty investičního
fondu podle odstavce 1.
(4) Na základě rozhodnutí podle odstavce
1 lze základní jmění snížit
jen snížením jmenovité hodnoty akcií.
(5) V rozhodnutí o snížení základního
jmění musí být uvedeno, o kolik se
základní jmění investičního
fondu snižuje, a lhůty, v nichž musí představenstvo
splnit povinnosti směřující ke snížení
jmenovité hodnoty akcií.
(6) Pokud ministerstvo rozhodlo Komise rozhodla
o snížení základního jmění,
zapisuje se do obchodního rejstříku pouze
snížení základního jmění.
Návrh na povolení zápisu snížení
základního jmění do obchodního
rejstříku podává představenstvo
do 30 dnů ode dne, kdy rozhodnutí ministerstva
Komise nabyde právní moci, a kopii návrhu
na povolení zápisu odešle ve stejné
lhůtě ministerstvu Komisi.
Pokud představenstvo návrh na povolení zápisu
snížení základního jmění
ve stanovené lhůtě nepodá, podá
jej ministerstvo Komisi.
(1) Ministerstvo Komise odejme povolení
ke vzniku investiční společnosti nebo investičního
fondu anebo povolení k vytvoření podílového
fondu, pokud opatření podle § 37 odst. 1 písm.
a), b) nebo c) nevedla k nápravě, nebo i bez uložení
těchto opatření, je-li to nezbytné
v zájmu ochrany investorů a hrozí-li nebezpečí
z prodlení.
(2) Ministerstvo Komise může
odejmout povolení ke vzniku investiční společnosti
nebo investičního fondu anebo povolení k
vytvoření podílového fondu, pokud
a) toto povolení bylo vydáno na základě
nepravdivých nebo neúplných informací,
nebo
b) došlo k závažným změnám
ve skutečnostech rozhodných pro vydání
povolení.
Pokud ministerstvo Komise zjistí
při výkonu státního dozoru, že
členové představenstva, dozorčí
rady, prokuristé nebo zaměstnanci anebo nucení
správci či likvidátoři investiční
společnosti nebo investičního fondu zaviněně,
závažně nebo opětovně porušují
anebo porušovali své povinnosti, uloží
jim pokutu podle stupně závažnosti porušení
právní povinnosti a formy zavinění
až do výše 100 000 Kč.
(1) Správní řízení, v němž
ministerstvo ukládá opatření a sankce
podle tohoto zákona nebo jmenuje a odvolává
nuceného správce anebo likvidátora, lze zahájit
i doručením rozhodnutí ministerstva
Komise, jímž se ukládá
opatření nebo sankce dotčené osobě
anebo jmenuje likvidátor nebo nucený správce.
(2) Pokuty uložené podle tohoto zákona jsou
příjmem státního rozpočtu.
Správu pokut vykonává finanční
úřad místně příslušný
podle zvláštního předpisu6f).
___________________
6f) § 4 odst. 15 zákona č. 337/1992
Sb., o správě daní a poplatků, ve
znění pozdějších předpisů.
(1) Nuceným správcem nebo likvidátorem investiční
společnosti nebo investičního fondu může
být jmenován pouze makléř nebo auditor,
jehož zájmy nejsou v rozporu se zájmy investorů
a je uveden v seznamu nucených správců a
likvidátorů vedeném ministerstvem
Komisí.
(2) Do seznamu podle odstavce 1 zapíše ministerstvo
Komise makléře a auditory doporučené
příslušnými samosprávnými
organizacemi, kteří jsou bezúhonní,
plně způsobilí k právním úkonům,
se zápisem do seznamu souhlasí a nebyli v posledních
pěti letech z tohoto seznamu vyškrtnuti.
(3) Ministerstvo Komise vyškrtne
ze seznamu vedeného podle odstavce 2
a) osobu, jejíž oprávnění k výkonu
činnosti makléře nebo auditora zaniklo,
b) makléře nebo auditora, který se bez závažných
důvodů vzdal funkce nuceného správce
nebo likvidátora, do níž byl jmenován,
c) makléře nebo auditora, který v této
funkci neplnil řádně své povinnosti,
d) makléře nebo auditora, který o to požádá.
(4) Zapsáním do seznamu podle odstavce 2 dává
makléř a auditor souhlas s tím, aby byl jmenován
nuceným správcem nebo likvidátorem jakékoliv
investiční společnosti nebo jakéhokoliv
investičního fondu.
(1) Investiční společnosti, podílové
fondy jimi zřízené a investiční
privatizační fondy zřízené
podle zvláštních předpisů,7)
investiční společnosti a podílové
fondy vykonávající činnost na základě
povolení podle zvláštních předpisů8)
se považují za investiční společnosti
a investiční fondy podle tohoto zákona, jestliže
uvedou své postavení a svou činnost do souladu
s ním do šesti měsíců od nabytí
jeho účinnosti, pokud není dále stanoveno
jinak.
(2) Dosavadní zakladatel investičního privatizačního
fondu může pro tento fond vykonávat činnost
podle § 7 odst. 3 po dobu šesti měsíců
od nabytí účinnosti tohoto zákona.
Pokud se zakladatel v této lhůtě nepřemění
na investiční společnost podle § 4 až
7, musí činnost pro investiční privatizační
fond ukončit.
(3) Smlouvu s depozitářem podle § 30 musí
investiční privatizační fond a investiční
společnost uzavřít nejpozději do šesti
měsíců od nabytí účinnosti
tohoto zákona.
(4) Statut fondu podle § 15 musí investiční
privatizační fond nebo investiční
společnost předložit příslušnému
státnímu orgánu nejpozději do tří
měsíců od nabytí účinnosti
tohoto zákona.
(5) Pokud ke dni účinnosti tohoto zákona
bylo omezení a rozložení rizika jiné,
než stanoví § 24, jsou investiční
společnosti a investiční privatizační
fondy povinny uvést nejpozději do 31. prosince 1993
omezení a rozložení rizika do souladu s ustanovením
§ 24.
(6) Jestliže investiční společnost nebo
investiční privatizační fond nesplní
ve stanovených lhůtách povinnosti uvedené
v odstavcích 1 až 5, příslušný
státní orgán jim odejme vydaná povolení
a podá soudu návrh na jejich zrušení.
(7) Ustanovení § 17 odst. 1 a 2 musí být
splněno do 31. prosince 1993 nebo podle rozhodnutí
příslušného státního orgánu.
(8) Investiční společnosti a investiční
privatizační fondy vzniklé ke dni účinnosti
tohoto zákona jsou povinny do dvou měsíců
ode dne účinnosti tohoto zákona sdělit
příslušnému státnímu orgánu,
který vydal povolení k jejich činnosti, celkový
počet smluv s obsahem příslibu na vyplacení
určité částky po určité
době, celkovou výši takto uplatnitelných
investičních bodů2) v příslušné
privatizační vlně a celkovou peněžní
výši takto uzavřených smluv. Pokud zákon
České národní rady nebo zákon
Slovenské národní rady do té doby
určí příslušný státní
orgán, učiní tyto investiční
společnosti, investiční privatizační
fondy a investiční fondy sdělení podle
tohoto odstavce tomuto orgánu.
(9) Ustanovením § 27 tohoto zákona nejsou dotčeny
již uzavřené smluvní vztahy mezi zakladateli
nebo správci investičních privatizačních
fondů a těmito fondy zřízenými
podle zvláštních předpisů s tím,
že tyto vztahy se musí uvést do souladu s tímto
zákonem nejpozději do 31. prosince 1993.
___________________
2) § 5 nařízení vlády ČSFR č. 383/1991 Sb., o vydávání a použití investičních kupónů, ve znění nařízení vlády ČSFR č. 69/1992 Sb.
7) Zákon č. 92/1991 Sb., o podmínkách převodu majetku státu na jiné osoby, ve znění zákona č. 92/1992 Sb. Nařízení vlády ČSFR č. 383/1991 Sb., ve znění nařízení vlády ČSFR č. 69/1992 Sb.
8) § 14 odst. 2 zákona č. 158/1989 Sb., o bankách
a spořitelnách.
(1) Ministerstvo upraví vyhláškou podrobná
pravidla pro stanovení a placení odměny za
výkon funkce nuceného správce a likvidátora
investiční společnosti nebo investičního
fondu do tří měsíců od účinnosti
tohoto zákona.
(2) Ministerstvo může vyhláškou
a) stanovit podrobnější náležitosti
povinného obsahu
1. obhospodařovatelské smlouvy,
2. depozitářské smlouvy,
b) stanovit, jaké údaje ze zpráv a informací
podle § 26a odst. 4 Středisko cenných papírů
uveřejňuje,
c) stanovit závazný obsah zpráv auditora o ověření účetní závěrky investiční společnosti, podílového fondu a investičního fondu,
d) určit, jaká další práva8a)
tvoří součást majetku v podílovém
fondu nebo majetku investičního fondu včetně
stanovení limitů pro tato práva podle §
24,
e) stanovit podrobnější pravidla kolektivního
investování do devizových hodnot,
f) stanovit podrobněji, náhrada jakých výdajů
je zahrnuta v úplatě obhospodařující
investiční společnosti a depozitáře,
g) stanovit závaznou osnovu zprávy o hospodaření
a informací podávaných podle § 25 a
26,
h) stanovit způsob a rozsah uveřejňování
informací důležitých pro posouzení
činnosti investiční společnosti a
investičního fondu,
i) určit způsob plnění a prokázání
povinnosti podle § 17 odst. 4.
(3) Investiční společnost a investiční
fond jsou povinny uvést statuty fondů do souladu
s tímto zákonem do šesti měsíců
ode dne jeho účinnosti.
(4) Investiční společnost, která má
ke dni účinnosti tohoto zákona formu společnosti
s ručením omezeným, je povinna přeměnit
se na akciovou společnost do dvou let od účinnosti
tohoto zákona.
(5) Správní řízení zahájená
před účinností tohoto zákona
ve věcech ukládání opatření
a sankcí se dokončí podle dosavadních
právních předpisů.
(6) Správní řízení ve věcech
vydání povolení zahájená před
účinností tohoto zákona se dokončí
podle tohoto zákona. Ministerstvo poskytne účastníkům
řízení přiměřenou lhůtu
k doplnění nebo změně žádosti.
Z těchto důvodů může také
správní řízení na přiměřenou
dobu přerušit.
(7) Osobám, které podléhají státnímu
dozoru podle tohoto zákona, může ministerstvo
uložit opatření a sankce stanovené tímto
zákonem, pokud nebylo správní řízení
ke dni účinnosti tohoto zákona zahájeno
a osoby vykonávající státní
dozor nevěděly o porušení povinnosti
osobami, na něž se dozor vztahuje.
(8) Ustanovení § 35i, s výjimkou druhé
věty odstavce 1, se vztahují i na investiční
fondy, které na základě rozhodnutí
valné hromady změnily předmět své
činnosti, ale ke dni účinnosti tohoto zákona
nebyla tato změna zapsána do obchodního rejstříku.
V těchto případech je prvním dnem
lhůty uvedené v § 35i odst. 2 den nabytí
účinnosti tohoto zákona.
(1) Investiční společnosti a investiční
fondy vzniklé před nabytím účinnosti
tohoto zákona jsou povinny
a) uvést své statuty do souladu se zákonem
o investičních společnostech a investičních
fondech, ve znění tohoto zákona, a to do
šesti měsíců ode dne nabytí účinnosti
tohoto zákona,
b) zvýšit a plně splatit své základní
jmění podle § 4 odst. 4 zákona o investičních
společnostech a investičních fondech, ve
znění tohoto zákona, a to do jednoho roku
ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona,
c) splnit podmínky stanovené v § 24 a §
24a zákona o investičních společnostech
a investičních fondech, ve znění tohoto
zákona, a to do 30. 6. 1999.
(2) Smlouvy o tichém společenství uzavřené
před nabytím účinnosti tohoto zákona
zanikají k 31.12.1998, pokud nezanikly dříve.