o podmínkách převodu zemědělských
a lesních pozemků z vlastnictví státu
na jiné osoby a o změně a doplnění
zákona ČNR č. 569/1991 Sb., o Pozemkovém
fondu České republiky, ve znění pozdějších
předpisů a zákona ČNR č. 357/1992
Sb., o dani dědické, dani darovací a dani
z převodu nemovitostí, ve znění pozdějších
předpisů
Parlament se usnesl na tomto zákoně České
republiky:
§ 1 vypuštěn
Předmětem převodu zemědělských
a některých lesních pozemků z
vlastnictví státu na jiné
právnické a fyzické osoby
mohou být
a) pozemky ve vlastnictví státu
a ve správě1) Pozemkového fondu
České republiky (dále jen "Fond"),
které
1. tvoří zemědělský půdní
fond nebo do něj náležejí
2) nebo,
2. jsou zastavěny obytnými, hospodářskými budovami nebo jinými stavbami patřícími k původní zemědělské usedlosti nebo
3. jsou zastavěny obytnými, hospodářskými
budovami nebo stavbami sloužícími zemědělské
výrobě nebo s ní souvisejícímu
vodnímu hospodářství
(dále jen "zemědělské pozemky")
b) pozemky určené k plnění funkcí
lesa3) (dále jen "lesní pozemky"),
které jsou ve vlastnictví státu, vymezené
v § 17.
____________________________________
1) § 17 odst. 13
zákona č. 229/1991 Sb., o úpravě vlastnických
vztahů k půdě a jinému zemědělskému
majetku.
2) § 1 odst. 2 a 3 zákona ČNR č. 334/1992 Sb., o ochraně zemědělského půdního fondu.
3) § 3 odst. 1 zákona č. 289/1995
Sb., o lesích a o změně a doplnění
některých zákonů (lesní zákon).
(1) Podle tohoto zákona nelze převádět:
a) zemědělské nebo lesní
pozemky, na jejichž vydání bylo uplatněno
právo podle zvláštních předpisů4)
a o jejichž vydání nebylo dosud rozhodnuto,
b) zemědělské nebo lesní
pozemky potřebné k uspokojení restitučních
nároků podle zvláštního zákona
5),
c) zemědělské pozemky, které jsou
určeny k vytváření systémů
ekologické stability 6)
d) zemědělské a lesní pozemky
určené schváleným územním
plánem 7) nebo rozhodnutím o umístění
stavby 8) k zastavění stavbami ve veřejném
zájmu 9) nebo těmito stavbami již
zastavěné s výjimkou zemědělských
pozemků převáděných podle §
5 odst. 1 a lesních pozemků podle §
18, a 19,
e) zemědělské a lesní pozemky,
jejichž převodu brání zvláštní
předpis 10) ,
f) zemědělské pozemky vyčleněné
podle požadavku okresního pozemkového úřadu
pro účely pozemkových úprav 11)
,
g) zemědělské pozemky v nájmu
státních orgánů, rozpočtových
nebo příspěvkových organizací
12), státních podniků13)
nebo jiných státních organizací,
________________________________
4) Zákon č. 229/1991 Sb.,
zákon č. 403/1990 Sb., o zmírnění následků některých majetkových křivd,
zákon č. 87/1991 Sb., o mimosoudních rehabilitacích,
zákon ČNR č. 243/1992 Sb., kterým se upravují některé otázky související se zákonem č. 229/1991 Sb.
5) Zákon č. 229/1991 Sb.
6) § 4 odst. 1 zákona č. ČNR 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny.
7) § 10 zákona č. 50/1976 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon).
8) § 32 písm. a) stavebního zákona, ve znění zákona č. 262/1992 Sb.
9) § 108 odst. 2 písm. a) a odst. 3 stavebního zákona, ve znění zákona č. 262/1992 Sb.
10) Např. § 29 zákona č. 229/1991 Sb.,
zákon ČNR č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění pozdějších předpisů.
11) § 8 odst. 1 zákona ČNR č. 284/1991 Sb., o pozemkových úpravách a pozemkových úřadech, ve znění zákona č. 38/1993 Sb.
12) Zákon ČNR č. 576/1990 Sb., o pravidlech hospodaření s rozpočtovými prostředky České republiky a obcí v České republice (rozpočtová pravidla republiky).
13) Zákon č. 77/1997 Sb., o státním
podniku.
g) zemědělské pozemky v nájmu
státních orgánů, rozpočtových,
příspěvkových organizací 12),
státních podniků13) nebo jiných
státních organizací,
h) zemědělské pozemky, o jejichž převodu na jiné osoby bylo rozhodnuto podle zvláštního předpisu 14) ,
i) lesní pozemky v lesích ochranných a lesích zvláštního určení15) s výjimkou spoluvlastnických podílů státu,
j) lesní pozemky v lesích hospodářských 16) o souvislé výměře větší než 10 ha,
k) lesní pozemky ve vojenských újezdech 17),
l) zemědělské a lesní pozemky
v národních přírodních památkách18)
.,
(2) Zemědělské a lesní pozemky
uvedené v odst. 1 lze podle tohoto zákona převádět,
pominou-li důvody převodu bránící.
m) zemědělské, k nimž podala
námitku vlastnického práva jiná osoba
podle § 16 odst. 3 tohoto zákona.
(1) Zemědělské pozemky převádí
na nabyvatele Fond za podmínek stanovených tímto
zákonem.
(2) Lesní pozemky převádí na
nabyvatele právnická osoba, které bylo svěřeno
nakládání s lesy ve vlastnictví státu
19) (dále jen "pověřená
právnická osoba").
(1) Nabyvatelem zemědělských pozemků
může být pouze
a) fyzická osoba, která je státním občanem České republiky20) ,
b) obec 21) ,
c) právnická osoba, uvedená v odstavci
2.
(2) Právnickou osobou podle odstavce 1 písm.
c) je právnická osoba, která je vlastníkem
(spoluvlastníkem) budov nebo staveb uvedených v
§ 1 písm. a) č. 2 a 3; tato právnická
osoba může nabýt pouze zemědělský
pozemek uvedený v § 5 odst. 2.
(3) Nabyvatelem lesních pozemků může být pouze obec.
Fond je zmocněn jako zástupce státu
převádět zemědělské
pozemky na nabyvatele za podmínek stanovených tímto
zákone
___________________
12) Zákon ČNR č. 576/1990
Sb., o pravidlech hospodaření s rozpočtovými
prostředky České republiky a obcí
v České republice (rozpočtová pravidla
republiky), ve znění pozdějších
předpisů.
13) Zákon č. 77/1997 Sb.,
o státním podniku.
14) Zákon č. 92/1991 Sb., o podmínkách převodu majetku státu na jiné osoby, ve znění pozdějších předpisů.
15) § 7 a 8 zákona č. 289/1995 Sb.
16) § 9 zákona č. 289/1995 Sb.
17) Zákon č. 169/1949 Sb., o vojenských újezdech, ve znění zákona č. 425/1990 Sb.
18) Zákon ČNR č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění pozdějších předpisů.
19) § 4 odst. 1 zákona č. 289/1995 Sb.
20) Zákon ČNR č. 40/1993 Sb., o nabývání a pozbývání státního občanství České republiky, ve
znění pozdějších předpisů.
21) Zákon České národní
rady č. 367/1990 Sb., o obcích (obecní řízení).
Nabyvatelem zemědělských pozemků
může být pouze
a) fyzická osoba, která je státním
občanem České republiky 20) ,
b) obec 21).
(1) Na základě písemné žádosti
přihlášky obce převede
Fond bezúplatně do jejího vlastnictví
zemědělské pozemky, určené
schváleným územním plánem nebo
rozhodnutím o umístění stavby k zastavění
stavbou ve veřejném zájmu nebo stavbou pro
bydlení, a zemědělské pozemky zastavěné
budovami nebo stavbami uvedenými v § 1 písm.
a)2 písm.
a) č. 2 a 3, pokud jsou tyto budovy a stavby
ve vlastnictví obce a nebrání-li převodu
práva třetích osob 22) .
(2) Na základě písemné žádostipísemnou
výzvu vlastníka (spoluvlastníka)
budovy nebo stavby může prodat Fond vlastníkovi
(spoluvlastníkovi) zemědělský pozemek
touto budovou nebo stavbou zastavěný a zemědělský
pozemek bezprostředně na něj navazující,
je-li nezbytně nutný k provozu budovy nebo stavby,
nebrání-li převodu práva třetích
osob 22).
(1) Na základě písemnépísemnou
žádosti výzvu
Fond může zemědělský pozemek
prodat vlastníkovi (spoluvlastníkům) sousedícího
zemědělského pozemku. Prodat však nelze
zemědělský pozemek, jehož výměra
by přesahujepřesáhla
10 % výměry sousedícího
zemědělského pozemku vlastníka
(spoluvlastníků).
(2) Pokud se o prodej zemědělského
pozemku požádá přihlásí
více vlastníků (spoluvlastníků)
zemědělských pozemků sousedících,
kteří splňují podmínky uvedené
v odstavci 1, prodá Fond zemědělský
pozemek tomu z nich, který nabídne nejvyšší
kupní cenu.
___________________
20) Zákon ČNR č. 40/1993
Sb., o nabývání a pozbývání
státního občanství České
republiky, ve
znění pozdějších předpisů.
21) Zákon České národní
rady č. 367/1990 Sb., o obcích (obecní řízení),
ve znění pozdějších
předpisů.
(3) Zemědělský pozemek lze podle odstavců
1 a 2 prodat i tehdy, jestliže o to požádáse
přihlásí jen
některý ze spoluvlastník
sousedícího zemědělského pozemku.
ů ze sousedících pozemků;
k velikosti podílu ostatních spoluvlastníků
se pak nepřihlíží.
(1) Fond může prodat zemědělské
pozemky
a)jejich nájemcům a
těm samostatně hospodařícím
rolníkům23), kteří provozují
zemědělskou výrobu na pozemcích
o na rozloze nejméně
10 ha pozemků v katastrálnímch
územích obce, do
něhožichž
náležejí pozemky určené k prodeji,
___________________
22) Např. § 140 občanského zákoníku.
23) § 12
a) zákona č. 105/1990 Sb., o soukromém podnikání
občanů.
b) společníkům obchodních společností
nebo členům družstev, které provozují
zemědělskou výrobu na pozemcích o
rozloze nejméně 10 ha v katastrálním
území obce, do něhož náležejí
pozemky určené k prodeji.
(2) Fond předá obci ,obecnímu
úřadu, v jejímžhož
územním obvodu se prodávaný zemědělský
pozemek nachází, k vyvěšení na
úřední desce obecního úřadu21)
oznámení o zahájení prodeje
podle odstavce 1 s uvedením údajů o pozemcích
podle katastru nemovitostí24). První
den vyvěšení je dnem vyhlášení
prodeje. Informaci o vyhlášení prodeje zveřejní
Fond v denním tisku s celostátní působností.
(3) Zájemci o koupi zemědělského
pozemku mohou písemně požádat
Fondpřihlásit u Fondu
ve lhůtě 3 měsíců
od vyhlášení prodeje na úřední
descece.
(4) Požádá-li o prodej zemědělského
pozemku více osob uvedených v odst. 1,Při
souběhu zájmu nájemce a samostatně
hospodařícího rolníka, popř.
více samostatně hospodařících
rolníků o tentýž pozemek
prodá Fond zemědělský pozemek téomu
z nich, kteráý
nabídne nejvyšší kupní
cenu.
(5) Pokud se ve
lhůtě uvedené v odst. 3 požádají
přihlásí o převod
zemědělského pozemku některéeří
z osobnabyvatelů
uvedených v § 5 a 66 a 7,
mají přednost před zájemcinabyvateli
podle § 78 a to v pořadí:
a)1) obecce
b) a vlastníkci
stavbyeb (j de-li
o pozemky uvedené v § 6)
c)2) vlastníkci
sousedícíhoch
zemědělskéhoých
pozemkuů (.za
podmínek uvedených v § 7 odst. 1).
___________________
22) § 12 a) zákona č.
105/1990 Sb., o soukromém podnikání občanů,
ve znění zákona č.
219/1991 Sb.
23) § 5 zákona ČNR č.
344/1992 Sb., o katastru nemovitostí České
republiky (katastrální
zákon), ve znění zákona
č. 89/1996 Sb.
(1) Postup podle § 7 tohoto zákona nelze opakovat.
Zemědělské pozemky, které nebyly
převedeny postupem uvedeným v § 5 až
76 až 8, může
Fond prodat dalším osobám
uvedeným v § 45
písm. a) a b) v obchodní veřejnée
veřejné obchodní soutěži.
Zemědělský pozemek se prodá zájemci,
který nabídne nejvyšší kupní
cenu.
(2) Informaci o O vyhlášení
veřejné obchodní
veřejné soutěže na prodej zemědělských
pozemků v katastrálním území
25) obce předá
Fond informaci obciecnímu
úřadu, v jejímžhož
územním obvodu se prodávaný zemědělský
pozemek nachází, k vyhlášení
vyvěšením na úřední desce
obecního úřadu a zároveň
ji oznámí v denním tisku s celostátní
působností. Za vyhlášení prodeje
se považuje první1.
den vyvěšení na úřední
desce obecního úřadu.
obecního úřadu. Účastníky
obchodní veřejné soutěže mohou
být i osoby, které nejsou podnikateli. Účastníky
veřejné obchodní soutěže mohou
být i osoby, které nejsou podnikateli. V
ostatním se veřejná
obchodní veřejná soutěž
řídí ustanoveními zvláštního
předpisu 26))
.
___________________
24) § 5 zákona ČNR č. 344/1992 Sb., o katastru nemovitostí České republiky (katastrální
zákon), ve znění zákona č. 89/1996 Sb.
25) § 2 odst. 1 písm. a) zákona České národní rady č. 344/1992 Sb., o katastru nemovitostí České republiky (katastrální zákon), ve znění zákona č. 89/1996 Sb.
26) Zákon
č. 513/1991 Sb., obchodní zákoník.
(1) Kupní cena se stanoví na základě
cenového předpisu 27) platného
ke dni uzavření kupní smlouvy. V
případě prodeje vve
veřejné obchodní veřejné
soutěži a v případě, kdy o
koupi požádá více zájemců
(§ 6 odst. 2, § 7 odst. 4), je tato cena cenouvyhlášena
jako cena minimální.
Kupující je povinen před uzavřením
kupní smlouvy složit na účet prodávajícího
zálohu ve výši 10 % takto stanovené
ceny, pokud není dále uvedeno jinak.
(2) Kupní cena musí být, pokud dále
není uvedeno jinak, uhrazena do 90 dnů ode dne vkladu
vlastnického práva do katastru nemovitostí.
Ve stejné lhůtě musí být zaplacena
částka převyšující cenu
minimální.
(3) Pokud je předmětem prodeje pozemek, který
tvoří zemědělský půdní
fond nebo do něj náleží
2), mohou nabyvatelé je
nabyvatelům podle § 67
až 8 8 umožněnozaplatit
splácení minimální
kupní cenu ve splátkáchy
nejpozději však do 30 let ode dne nabytí
účinnosti kupní smlouvy.
ve výši stanovené v příloze č.
1.
(4) Kupující je povinen před uzavřením
kupní smlouvy složit na účet prodávajícího
zálohu ve výši průměrné
roční splátky, nejvýše však
10 % z ceny, stanovené na základě cenového
předpisu 27) platného ke dni uzavření
smlouvy .
(5) Nezaplacení kupní ceny podle odstavce
2 popřípadě nezaplacení splátky
ve sjednané lhůtě zakládá prodávajícímu
právo odstoupit od kupní smlouvy.
___________________
24) § 2 odst. 1 písm. a) zákona
České národní rady č. 344/1992
Sb., o katastru nemovitostí České republiky
(katastrální zákon), ve znění
zákona č. 89/1996 Sb.
25) Zákon č. 513/1991 Sb.,
obchodní zákoník, ve znění
pozdějších předpisů.
26) Vyhláška ministerstva financí
178/1994 Sb., o oceňování staveb, pozemků
a trvalých porostů, ve znění vyhlášky
č. 295/1995 Sb.
(1) K zajištění dosud nezaplacené kupní ceny zemědělského pozemku anebo její části vzniká státu převodem pozemku zástavní právo.
Zástavní právo zaniká zaplacením
ceny pozemku.
(2) K pozemku, který tvoří zemědělský půdní fond nebo do něj náleží2), má stát předkupní právo 28) jako právo věcné; to platí i pro případ jiného zcizení než prodejem. V případě uvažovaného zcizení je nabyvatel povinen státu nabídnout takový pozemek ke koupi za cenu stanovenou podle cenového předpisu platného ke dni odeslání nabídky. Předkupní právo státu nevzniká u převodu zemědělských pozemků podle § 5.
s věcnými účinky; toto
právo stát realizuje za kupní cenu, kterou
zaplatil nabyvatel.
(3) Fond oznámí vznik nebo zánik zástavního
anebo vznik
předkupního práva příslušnému
katastrálnímu úřadu.
(4) Nároky státu,
vyplývající ze zástavního práva
a z předkupního práva uplatňuje Fond.
___________________
27) Vyhláška Ministerstva financí 178/1994 Sb., o oceňování staveb, pozemků a trvalých porostů.
28) § 602 občanského zákoníku.
(1) Smlouvu o převodu zemědělských
pozemků lze uzavřít pouze s osobou, která
a) není v prodlení s plněním svého dluhu vůči Fondu,
b) prokáže, že není v prodlení s plněním svého dluhu vůči Fondu národního majetku,
c) prokáže potvrzením29) ne starším jednoho měsíce, že nemá daňový nedoplatek u správce daně příslušného pro správu její daně z příjmu,
d) prokáže potvrzením ne starším
jednoho měsíce, že nedluží pojistné
na sociální zabezpečení a příspěvek
na státní politiku zaměstnanosti30).
Příslušná správa sociálního
zabezpečení31) je povinna toto potvrzení
na žádost vydat.
(2) Fond předloží nabyvateli návrh
smlouvy o převodu zemědělských pozemků
bez zbytečného odkladu. Pokud nabyvatel smlouvu
neuzavře do 90 dnů od převzetí návrhu
smlouvy nebo od jeho doručení do vlastních
rukou na adresu uvedenou nabyvatelem, není Fond tímto
návrhem vázán. Pro účely tohoto
zákona se použijí ustanovení o doručování
do vlastních rukou zvláštního předpisu32)
přiměřeně.
Převzetím návrhu se pro účely
tohoto zákona rozumí i předání
návrhu poště k doručení na nabyvatelem
uvedenou adresu.
§ 12 pův 13
Při převodu zemědělského
pozemku na nabyvatele poskytne Fond dosavadnímu nájemci
tomuto náhradu za trvalý
porost, kterou by jinak bylbyl jinak
povinen poskytnout dosavadnímu nájemci
při ukončení nájmu podle zvláštního
předpisu 3327).
V takovém případě nájemci již
náhrada za trvalý porost při ukončení
nájmu podle zvláštního předpisu
33) nepřísluší.
§ 13 původ 14
Pro účely tohoto zákona se za součást
zemědělského pozemku považuje oplocení
a meliorační zařízení , které
je ve vlastnictví státu, s výjimkou hlavních
melioračních zařízení34)
___________________
27) § 24 odst. 5 a 6 zákona
č. 229/1991 Sb.
28) § 14 odst. 6 zákona č.
229/1991 Sb.
a přechází na nabyvatele spolu s pozemkem.
Cena oplocení se zjistí podle zvláštního
předpisu27) platného
ke dni uzavření kupní smlouvy. Při
stanovení ceny zemědělského pozemku
se k ceně Mmelioračního
zařízení se převádí
bezúplatně. nepřihlíží,
k ceně oplocení se však přihlíží.
Cena oplocení se zjistí podle zvláštního
předpisu 26) platného ke dni uzavření
kupní smlouvy.
___________________
29) § 23 zákona ČNR č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, ve znění pozdějších předpisů.
30) Zákon ČNR č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení a příspěvek na státní politiku zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů.
31) Zákon ČNR č. 582/1991 Sb., o organizaci a provádění sociálního zabezpečení, ve znění pozdějších předpisů.
32) § 447 odst. 2 a násl. občanského soudního řádu.
33) § 24 odst. 5 a 6 zákona č. 229/1991 Sb.
34) § 14 odst. 6 zákona č.
229/1991 Sb.
§ 14 původ 15
(1) Nezaplacení kupní ceny ve lhůtě
podle § 9 odst. 2, popřípadě nezaplacení
splátky ve sjednané lhůtě, zakládá
prodávajícímu právo odstoupit od kupní
smlouvy.
(2) Při odstoupení od kupní
smlouvy o převodu se
strany vypořádají podle zvláštních
předpisů 35).
(32) Nabyvatel je povinen
zaplatit náhradu za celou dobu trváníužívání
vlastnického práva k zemědělskému
pozemku. Výše náhrady činí
ročně 1 % z ceny pozemku ve výši
1 % ročně z ceny zjištěné
podle cenového předpisu 27) platného
ke dni odstoupení od smlouvy, tj. 1/12 z roční
náhrady za každý započatý
měsíc trvání vlastnického práva..
(1) Fond je povinen si ověřit u příslušného katastrálního úřadu, na základě kterých listinných dokladů bylo zapsáno v katastru nemovitostí vlastnické právo státu k zemědělskému pozemku.
V případě, že v katastru
nemovitostí zapsané vlastnické právo
státu k zemědělským
a lesním pozemkům nelze doložit listinnými
doklady, má se pro
účely tohoto zákona za to,
že stát je jejich vlastníkem.
(2) V případě, že v katastru nemovitostí je vedeno vlastnické právo státu k zemědělskému pozemku, které nelze doložit listinnými doklady, má se pro účely tohoto zákona za to, že stát je jeho vlastníkem.
Při převodech zemědělských
pozemků podle § 6 zákona a lesních pozemků
podle § 19 zákona, u nichž vlastnické
právo zapsané v katastru nemovitostí státu
nelze doložit listinnými doklady, oznámí
Fond a pověřená
právnická osoba jejich zamýšlený
převod s výzvou pro podání
námitek vlastnického práva
k nim jiných osob ve lhůtě 3 měsíců
od tohoto oznámení.
Oznámení bude zveřejněno vyvěšením
výzvy na úřední desce
obecního úřadu, v jehož
působnosti se předmětný pozemek nachází.
(3) Při převodu zemědělského
pozemku, u něhož vlastnické právo zapsané
v katastru nemovitostí nelze doložit listinnými
doklady, zveřejní Fond jeho zamýšlený
převod a současně vyzve k podání
případných námitek vlastnického
práva jiných osob k tomuto pozemku ve lhůtě
3 měsíců od vyhlášení
této výzvy. Zamýšlený převod
a výzva se vyhlásí vyvěšením
na úřední desce obecního úřadu21)
v obci, na jejímž území se
zemědělský pozemek nachází.
První den vyvěšení je dnem vyhlášení
výzvy. Informaci o vyhlášení výzvy
oznámí Fond v denním tisku s celostátní
působností.
(4) Podá-li jiná osoba písemnou námitku
vlastnického práva k zemědělskému
pozemku u Fondu do skončení lhůty pro podání
námitek podle odstavce 3, nelze zemědělský
pozemek podle tohoto zákona převést.
Podá-li jiná osoba písemnou námitku
vlastnického práva k zemědělským
a lesním
pozemkům u Fondu nebo pověřené právnické
osoby do skončení
lhůty pro podání námitek podle odstavce
2 příp. do skončení lhůty pro
přihlášení se k převodu podle
§ 8 a 9 a § 19 zákona, nelze zemědělský
nebo lesní pozemek podle tohoto zákona převést.
(4) Pokud jiná
osoba své vlastnické právo k zemědělskému
nebo lesnímu
pozemku nedoloží nebo jej neuplatní
u příslušného orgánu do 1 roku
od podání námitky
u Fondu nebo u pověřené
právnické osoby případně po
pravomocně skončeném řízení
zůstane zemědělský nebo lesní
pozemek ve vlastnictví státu, zemědělský
nebo lesní
pozemek lze podle tohoto zákona převést.
(5) Pokud osoba uvedená v odstavci 4 nedoloží,
že podala návrh katastrálnímu úřadu
na zápis svého vlastnického práva
do katastru nemovitostí nebo že u soudu uplatnila
své vlastnické právo k zemědělskému
pozemku ve lhůtě jednoho roku od podání
námitek u Fondu, lze převod podle tohoto zákona
provést.
(6) Nenamítne-li jiná osoba své vlastnické
právo k zemědělskému pozemku ve lhůtě
uvedené v odstavci 3 a prokáže-li později,
že byla ke dni skončení této lhůty
jeho vlastníkem, přísluší jí
od Fondu finanční náhrada ve výši
ceny, za kterou byl zemědělský pozemek převeden
na nabyvatele podle tohoto zákona, nejméně
však ve výši ceny zjištěné
podle cenového předpisu 27) ke
dni převodu .Nenamítne-li
jiná osoba své vlastnické právo k
zemědělskému nebo lesnímu
pozemku ve lhůtách uvedených
v odstavci 3 a prokáže-li později, že
byla ke dni skončení
těchto lhůt jeho vlastníkem, přísluší
jí finanční náhrada ve výši
ceny, za kterou byl zemědělský
nebo lesní pozemek převeden na nabyvatele dle tohoto
zákona, nejméně
však ve výši ceny zjištěné
podle cenových předpisů platných ke
dni převodu26).
Náhradu za zemědělské pozemky poskytne
Fond, za lesní pozemky Ministerstvo financí.
___________________
35) § 48 a násl. občanského zákoníku.
29) § 48 a násl. občanského
zákoníku.
Výnosy z prodeje zemědělských pozemků
jsou příjmem Fondu36 ),
který je ukládápovede
na zvláštním účtu.
(1) Odloučenými lesními pozemky jsou pozemky,
které jsou vklíněné mezi lesní
pozemky jiných vlastníků než státu,
nebo jsou to samostatné lesní pozemky obklopené
pozemky, které nejsou určeny k plnění
funkcí lesa, za předpokladu, že takový
pozemek při výměře do 0,5 ha je vzdálen
od komplexu státního lesa více než 100
m, při výměře do 1 ha více
než 500 m, při výměře do 5 ha
více než 1000 m a při výměře
do 10 ha více než 3000 m.
(2) Vzdáleností se rozumí
nejkratší z mapy zjištěná vzdálenost
mezi hranicí komplexu státních lesů
a k převodu navrženého odloučeného
lesního pozemku. Komplexem státních lesů
se rozumí souvislé lesy o výměře
větší než 10 ha. Souvislost není
přerušena pozemní komunikací, vodním
tokem, správní hranicí okresu, hranicí
katastrálního území nebo,
oplocením a podobnými stavbami.
(23) Spoluvlastnickým
podílem státu se pro účely tohoto
zákona rozumí podíl státu menší
než jedna polovina, pokud velikost tohoto spoluvlastnického
podílu státu vyjádřená výměrou
je menší než 10 ha.
(34) Pro účely
tohoto zákona se za součást lesního
pozemku považuje oplocení a stavby účelových
komunikací.
(1) Na základě písemné žádosti
písemnou výzvu obce může
pověřená právnická osoba bezúplatně
převést do vlastnictví obce:
a) odloučené lesní pozemky určené
schváleným územním plánem nebo
rozhodnutím o umístění stavby k zastavění
stavbou ve veřejném zájmu nebo stavbou pro
bydlení,
b) spoluvlastnické podíly státu (§
178 odst. 23)
v případě, je-li obec spoluvlastníkem
pozemku.
___________________
36) § 15 zákona ČNR č. 569/1991 Sb., o Pozemkovém fondu České republiky, ve znění pozdějších předpisů.
___________________
30) § 15 odst. 3 zákona ČNR
č. 569/1991 Sb., o Pozemkovém fondu České
republiky, ve znění zákona č. 546/1992
Sb.
(2) ŽádostiVýzvě
podle odstavce 1 pověřená právnická
osoba vyhoví, jsou-li splněny podmínky stanovené
tímto zákonem a nebrání-li převodu
práva třetích osob 22).
Ustanovení zvláštních předpisů37)
zůstávají nedotčena.
Tímto zákonem nejsou dotčeny zvláštní
právní předpisy na úseku ochrany přírody
a krajiny 18) .
___________________
37) § 4 odst. 2 zákona č. 289/1995 Sb.,
§ 17 odst. 2 zákona č. 77/1997 Sb., o
státním podniku.
Zákon České národní rady
č. 569/1991 Sb., o Pozemkovém fondu České
republiky, ve znění zákona ČNR
č. 546/1992 Sb.a zákona č. 161/1997 Sb.,
se mění a doplňuje takto:
1. V § 2 se vypouští odstavec 3. Dosavadní
odstavec 4 se označuje jako odstavec 3.
2. § 2 se doplňuje odstavci 4 a 5, které
včetně poznámek č. 1a) a 1b) znějí:
"(4) Podle odstavce 2 nepostupuje Pozemkový fond
při převodu zemědělských pozemků
podle zvláštního předpisu 1a )
.
(5) Pozemkový fond může nemovitosti, které
má ve správě podle zvláštního
předpisu1), bezúplatně
převést na státní orgán
nebo na státní organizaci;
právnickou osobu, jejímž zakladatelem nebo
zřizovatelem je stát; dnem převodu
vznikne nabyvateli k nemovitosti právo hospodaření
podle zvláštního předpisu
1b) . Pozemkový fond převedemůže
nemovitosti na uvedené osoby převést
na uvedené subjekty, jestliže jsou
potřebné k plnění jejich úkolů.
___________________
1a) Např. zákon č. ../... Sb., o podmínkách převodu zemědělských a lesních pozemků z vlastnictví státu na jiné osoby a o změně a doplnění zákona ČNR č. 569/1991 Sb., o Pozemkovém fondu České republiky, ve znění pozdějších předpisů, a zákona ČNR č. 357/1992 Sb., o dani dědické, dani darovací a dani z převodu nemovitostí, ve znění pozdějších předpisů.
1b) Např. vyhláška Federálního ministerstva financí č. 119/1988 Sb., o hospodaření s národním majetkem.
§ 761 odst. 1 obchodního zákoníku."
Čl
___________________
31) § 4 odst. 2 zákona č.
289/1995 Sb.
Změna zákona České národní
rady č. 357/1992 Sb., o dani dědické, dani
darovací a dani z převodu nemovitostí,
ve znění pozdějších předpisů
ve znění pozdějších
předpisů
§ 21 původ.2
Zákon České národní rady
č. 357/1992 Sb., o dani dědické, dani darovací
a dani z převodu nemovitostí, ve znění
zákona č. 18/1993 Sb., zákona č. 322/1993
Sb., zákona č. 42/1994 Sb., zákona č.
72/1994 Sb., zákona č. 85/1994 Sb., zákona
č. 113/1994 Sb., zákona č. 248/1995 Sb.,
zákona č. 96/1996 Sb., zákona č.
203/1997 Sb., zákona č. 151/1997 Sb. a zákona
č. 227/1997 Sb. se doplňuje takto:
"V § 20 odst. 6 sepísm.
a) se za slovo "privatizaci9)" doplňují
slova "a podle zvláštního předpisu12d)"."
vkládá za písmeno i) nové
písmeno j), které včetně poznámky
pod čarou č. 12 d) zní:
"j) převody vlastnictví pozemků
prováděné Pozemkovým fondem České
republiky podle zvláštního předpisu
12 d).
___________________
12d) Např. zákon č. ../...
Sb., o podmínkách převodu zemědělských
a lesních pozemků z vlastnictví státu
na jiné osoby a o změně a doplnění
zákona ČNR č. 569/1991 Sb., o Pozemkovém
fondu České republiky, ve znění pozdějších
předpisů, a zákona ČNR č. 357/1992
Sb., o dani dědické, dani darovací a dani
z převodu nemovitostí, ve znění pozdějších
předpisů.
Změna zákona České národní
rady č. 367/1990 Sb., o obcích (obecní zřízení),
ve znění pozdějších předpisů
Zákon České národní
rady č. 367/1990 Sb., o obcích (obecní zřízení),
ve znění zákona ČNR č. 439/1991
Sb., zákona ČNR č. 485/1991 Sb., zákona
č. 553/1991 Sb., zákona č. 302/1992 Sb.,
nálezu Ústavního soudu České
a Slovenské Federativní republiky č. 97/1992
Sb., zákona č. 68/1993 Sb., zákona č.
152/1994 Sb. a zákona č. 279/1995 Sb. se mění
takto:
V § 58 se vkládá nový odstavec
7, který zní: "(7) Obecní úřad
vyvěsí na úřední desce vyhlášení
Pozemkového fondu ČR o zahájení prodeje
zemědělských pozemků a vyhlášení
veřejné obchodní soutěže podle
zvláštního předpisu12d).
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem vyhlášení.
V průběhu procesu privatizace byla zemědělská
a lesní půda téměř ve všech
případech z privatizačních projektů
vyjímána (1. vlna) nebo do privatizačních
projektů nebyla vůbec zahrnována (2. vlna).
Důvodem byl probíhající restituční
proces, složitá identifikovatelnost státní
půdy použitelné pro privatizaci a ustanovení
§ 29 zákona o půdě zakazující
převody církevního majetku. Vzhledem ke končícímu
procesu privatizace v zemědělství přechází
státní zemědělský majetek do
vlastnictví privátních osob a je proto potřebné
řešit vlastnické vztahy i ke státní
zemědělské půdě, popř.
některé lesní půdě.
Porada ministrů projednala dne 8. 8. 1995 materiál
"Prodej státní zemědělské
půdy" předložený místopředsedou
vlády a ministrem zemědělství na základě
usnesení vlády č. 228/1995 a souhlasila s
omezením okruhu nabyvatelů této půdy.
Z analýzy vlastnictví půdy v zemích
EU vyplývá, že omezení prodeje je řešeno
v jednotlivých zemích různě, od úplné
volnosti až po značná omezení (Finsko,
Švédsko, Rakousko).
Podmínky prodeje byly zpracovány za součinnosti
poradní komise k tomuto účelu vytvořené,
v níž bylo zastoupeno Ministerstvo financí,
Ministerstvo zemědělství, Ministerstvo pro
správu národního majetku a jeho privatizaci,
Agrární komora, Český úřad
zeměměřický a katastrální
a Pozemkový fond ČR. Z nich pak vyšel věcný
záměr zákona, který vláda po
zapracování připomínek schválila.
Návrh zákona předpokládá
prodej půdy mimo pozemky, určené na restituce
nebo náhrady, na pozemkové úpravy, blokované
§ 29 zákona o půdě nebo pozemky určené
podle některých právních předpisů
k jiným účelům.
Z celkové výměry cca 900 tis. ha zemědělské
půdy ve správě Pozemkového fondu ČR
tak bude umožněn prodej cca 500 tis. ha. Podle odhadů
se budou bezúplatné převody odloučených
lesních pozemků do vlastnictví obcí
týkat výměry do 10 tis. ha.
Komunitární právo zásadně
nezasahuje do vlastnictví zemědělské
půdy. Mezi členskými zeměmi ES jsou
v těchto otázkách značné diference.
Základním cílem zákona není
finanční efekt z prodeje státní zemědělské
půdy, ale privatizace těchto pozemků ve prospěch
fyzických osob podnikajících v zemědělské
výrobě a rovněž převod prostřednictvím
obcí na veřejně prospěšné
účely a bydlení. Zákon taktéž
umožňuje sjednocení vlastnictví pozemků
a staveb, avšak pouze v těchto případech
připouští, aby nabyvatelem pozemku se stala
i právnická osoba.
Co se týče lesních pozemků, je
cílem zákona vymezit odloučené lesní
pozemky a spoluvlastnické podíly státu a
umožnit jejich bezúplatný převod na
obce. Jde o pozemky, kde se vzhledem k jejich velikosti či
odloučenosti od komplexu státních lesů
obtížně lesnicky hospodaří. Stejně
obtížně se hospodaří také
ve všech případech, kdy je stát spoluvlastníkem
lesa spolu s obcemi.
Pouze odloučené lesní pozemky určené
schváleným územním plánem nebo
rozhodnutím o umístění stavby k zastavění
stavbou ve veřejném zájmu nebo stavbou pro
bydlení a spoluvlastnické podíly státu
bude moci pověřená právnická
osoba na základě žádosti obce převést
bezúplatně do vlastnictví obce.
Převody bude uskutečňovat pověřená
právnická osoba, které je podle zákona
č. 289/1995 Sb., o lesích a o změně
a doplnění některých zákonů
(lesní zákon), svěřeno nakládání
s lesy ve vlastnictví státu.
Požadavek na arondace lesních pozemků je
obsažen v usnesení vlády České
republiky č. 294/1994 k zásadám státní
lesnické politiky a programovém prohlášení
vlády České republiky ze dne 17. července
1996.
K § 1
Zákon je vedle zákona o půdě, zákona
č. 92/1991 Sb., o podmínkách převodu
majetku státu na jiné osoby, a zákona č.
77/1997 Sb., o státním podniku, dalším
zákonem, který má umožnit prodej státní
půdy, stále však ještě nikoli veškeré,
s ohledem na nedokončený restituční
proces, na nedořešenou otázku restituce církevního
majetku a rovněž na nutnost ponechat některé
pozemky pro potřeby celospolečenské.
Zákon se vztahuje jen na pozemky, které jsou
ve správě Fondu, nebo k nimž mají právo
hospodaření státní podniky Lesy České
republiky nebo Vojenské lesy a statky. Převody pozemků,
na něž se tento zákon nevztahuje, jsou upraveny
jinými právními předpisy např.
zákonem o půdě nebo zákonem o státním
podniku a zůstávají tímto zákonem
nedotčeny.
V případě lesních pozemků
se převody budou týkat pozemků určených
k plnění funkcí lesa, které jsou ve
vlastnictví státu a jsou vymezeny zákonem
o lesích a zákon upravuje pouze jejich bezúplatný
převod na obce, což zákon o státním
podniku neumožňuje.
K § 2
Pozemky určené ke splnění úkolů,
za něž odpovídá stát nebo Fond,
nejsou vyloučeny z působnosti zákona, ale
pouze z převodu a pokud jich k uvedeným účelům
v budoucnu již třeba nebude (např. zbudou po
uspokojení restitučních nároků),
umožňuje zákon jejich odstátnění.
K § 3
Převodci jsou ty právnické osoby, které
k pozemkům mají dispoziční právo,
tedy v případě zemědělských
pozemků Fond a v případě lesních
pozemků právnické osoby, kterým bylo
v § 4 odst. 1 zákona č. 289/1995 Sb. svěřeno
nakládání s lesy ve vlastnictví státu
(Lesy České republiky, s.p., Vojenské lesy
a statky, s.p.) Poněvadž předmětem převodu
je majetek státu, nikoli převodců, je tímto
ustanovením současně uložena povinnost
dodržet při převodu v zákoně
stanovené podmínky.
K § 4
Z definice pojmu "pozemek" vyplývá,
že jde o část zemského povrchu, v případě
pozemků, na něž se zákon vztahuje, jde
o část území České republiky,
která se významnou měrou podílí
na tvorbě a udržování krajiny. Proto
se umožňuje jejich převod výhradně
na obce a na státní občany České
republiky, avšak bez zřetele k tomu, kde mají
trvalé bydliště. Pouze v případě
prodeje zastavěných pozemků vlastníkům
staveb se umožňuje prodej i právnickým
osobám. Důvodem je sjednocení vlastnictví
pozemků a staveb.
K § 5
Obcím zákon umožňuje bezúplatně
získat pozemky od státu určené ke
zřízení staveb pro bydlení nebo staveb
ve veřejném zájmu, na něž by
jinak mnohdy neměly finanční prostředky,
neboť zpravidla zajišťují veškeré
inženýrské sítě. Tímto
způsobem stát přispěje k rozvoji obcí.
Vlastníkům staveb zákon umožňuje
koupi zastavěných pozemků a pozemků
nutných k provozu stavby, čímž jsou
částečně řešeny důsledky
minulosti, kdy ke zřízení stavby na cizím
pozemku došlo proto, že to umožňovaly právní
předpisy nebo proto, že právní předpisy
nebyly ve stavebním řízení dodrženy.
K § 6
Pozemky státu o malé výměře
v porovnání s navazujícími pozemky
jiných vlastníků mohou tito vlastníci
koupit a přičlenit je ke svým, čímž
se přispívá k ucelení půdní
držby, aniž by byly nutné pozemkové úpravy
a tedy aniž by byly kladeny nároky na státní
rozpočet. Pokud o takový pozemek bude více
zájemců splňujících podmínky
zákona, musí Fond prodat pozemek tomu z nich, který
nabídne nejvyšší kupní cenu. Stanovením
podmínek a postupu Fondu při střetu zájmů
jsou vyloučeny subjektivní vlivy zaměstnanců
převodce v procesu prodeje půdy.
K § 7
Zákon preferuje fyzické osoby, které již
provozují zemědělskou výrobu buď
osobně nebo prostřednictvím právnických
osob, jejichž jsou členy nebo společníky
a tím jim umožňuje získat výměru
půdy potřebnou pro efektivní hospodaření.
Stanovení minimální obhospodařované
výměry zemědělské půdy
by mělo být důkazem toho, že zájemce
o koupi pozemku skutečně zemědělskou
výrobu provozuje.
Pozemky připravené k prodeji bude obec na žádost
Fondu vyhlašovat na své úřední
desce a kromě fyzických osob již na půdě
hospodařících se o ně mohou přihlásit
i obce, vlastníci staveb a vlastníci sousedících
pozemků, pokud nevyužili možnost získat
pozemky podle § 5 nebo 6, přestože splňují
tam uvedené podmínky.
Zákon nepočítá s opakováním
tohoto postupu u těchže pozemků a u nepřevedených
pozemků následuje prodej pouze v obchodní
veřejné soutěži.
K § 8
Pro prodej pozemků jiným osobám byla zvolena
metoda obchodní veřejné soutěže,
kde jediným kritériem bude nabídnutá
cena. Snahou je jednak vyloučit, aby výběr
nabyvatelů mohli ovlivnit zaměstnanci Fondu a jednak
získat cenu blížící se ceně
tržní, ale nikoli nižší než
je cena úřední (k tomu § 9 odst. 1).
K § 9
Cena stanovená podle cenového předpisu
platného ke dni převodu je vždy východiskem
pro sjednání ceny konečné, která
je zásadně splatná do 90 dnů. U pozemků
tvořících zemědělský
půdní fond je umožněno zaplacení
minimální ceny do 30 let, přičemž
splátky jsou bezúročné.
K § 10
Vzhledem k dlouhodobosti splátek jsou ve snaze vyloučit
pouhou spekulaci zavedeny povinné zajišťovací
instituty a to zástavní a předkupní
právo. Předkupní právo se vztahuje
na všechny způsoby zcizení včetně
darování, vkladu do obchodních společností
apod. Toto věcné právo nebude zatěžovat
pouze pozemky převedené na obec podle § 5 za
účelem zastavění. Uplatnění
uvedených práv je svěřeno Fondu výslovným
ustanovením v zájmu zamezení event. pochybností
o oprávnění vystupovat za stát v soudních
sporech, jež nelze vyloučit.
K § 11
Fond bude moci převést pozemek pouze té
osobě, která nebude v prodlení s placením
svého dluhu vůči Pozemkovému fondu
a prokáže, že nemá splatné dluhy
vůči Fondu národního majetku. Dále
musí zájemce o převod pozemku doložit
potvrzením finančního úřadu,
že nedluží na daních státu a potvrzením
příslušného orgánu sociálního
zabezpečení, že nedluží pojistné
na sociální zabezpečení a příspěvek
na politiku zaměstnanosti.
Povinnost finančního úřadu vydat takové potvrzení na žádost a bezplatně vyplývá ze zákona č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků.
Obdobná povinnost pro příslušný
orgán sociálního zabezpečení
není v zákoně č. 582/1991 Sb., o organizaci
a provádění sociálního zabezpečení,
stanovena, zakotvuje se proto tato povinnost zde.
Nabyvateli se poskytuje dostatečná lhůta
90 dnů k uzavření smlouvy, pro Fond se pak
po jejím marném uplynutí uvolňuje
možnost další dispozice se zemědělskými
pozemky. Doručování návrhu smlouvy
do vlastních rukou nabyvatele je upřesněno
podle občanského soudního řádu
v zájmu vyloučení případných
nesrovnalostí ať ze strany pošty nebo příjemce.
K § 12
Trvalé porosty jsou ze zákona součástí
pozemku a přecházejí proto do vlastnictví
nabyvatele pozemku spolu s pozemkem. Pokud trvalé porosty
na pozemku státu vysadil nájemce, má podle
§ 24 odst. 3 zákona o půdě při
ukončení nájmu právo na náhradu
za tento trvalý porost.
Zkušenosti z privatizace a poskytování náhradních
pozemků, kdy obvykle končí ke dni převodu
dosavadní nájemní vztah s Fondem, ukazují,
že často vznikají problémy s faktickým
předáním pozemku nebo naopak s bráněním
nájemci ve sklizni atd., což vede i k řadě
soudních sporů a řešení otázky
odpovědnosti za škodu.
Proto Fond v souvislosti s převodem neukončí
nájemní vztah a nabyvatel vstoupí do práv
pronajímatele. Fond však v zájmu věci
se vypořádá s nájemcem za trvalý
porost a cenu trvalého porostu zahrne do kupní ceny
pozemku nabyvateli, který se stane vlastníkem i
trvalého porostu.
K § 13
Meliorační zařízení ve vlastnictví
státu tzv. meliorační detail a oplocení,
lze těžko oddělovat od pozemku, s nímž
jsou spojeny. Je v zájmu státu je převést
společně s pozemkem. Pro účely tohoto
zákona se proto tyto považují za součást
pozemku, která přechází spolu s pozemkem
na nabyvatele, přitom oplocení úplatně,
meliorační zařízení pro nesnadnost
jeho ocenění a identifikaci bezúplatně.
K § 14
Při nezaplacení kupní ceny nebo některé
splátky ve sjednané době, má Fond
právo odstoupit od kupní smlouvy. Aby nedošlo
k bezdůvodnému obohacení ze strany nabyvatele,
vzniká mu v tom případě povinnost
zaplatit Fondu náhradu za dobu trvání vlastnického
práva k pozemku.
K § 15
Existují případy, kdy pozemek je zapsán
na listu vlastnictví jako vlastnictví České
republiky, avšak nelze toto právo prokázat
listinnými důkazy. Takové pozemky by nebylo
možno převést na jiného, protože
předložení nabývacího titulu
je podmínkou pro nový zápis vlastnického
práva do katastru nemovitostí a evidovaným
vlastníkem by trvale zůstal stát.
Jestliže na výzvu Fondu ve stanovené lhůtě
nepodá námitku vlastnického práva
k pozemku jiná osoba, příp. toto své
právo neprokáže stanoveným způsobem,
vychází se z fikce, že pozemek je ve vlastnictví
státu a lze ho převést.
Pokud vlastnické právo uplatní a prokáže
jiná osoba později, bude jí Fondem poskytnuta
finanční náhrada.
K § 16
Podle zákona o Pozemkovém fondu ČR jsou
příjmy z prodeje nemovitostí příjmem
Fondu. Čerpání těchto prostředků
v rámci rozpočtu Pozemkového fondu ČR
schvaluje po předložení vládou Parlament
ČR. Stejný režim je zachován i pokud
jde o výnosy z prodeje pozemků. Tyto výnosy
však budou uloženy na zvláštním účtě.
K § 17
Zákon zde vymezuje pozemky určené k bezúplatným
převodům obcím za účelem arondace.
Těmito pozemky jsou pozemky odloučené, u
kterých velikost a vzdálenost od komplexu státního
lesa neumožňuje racionální lesnické
obhospodařování. Vymezení je proto
provedeno na základě výměry a vzálenosti
od komplexu lesa. Za komplex lesa je považována souvislá
výměra lesů větší než
10 ha. Odloučenost lesního pozemku je dána
vzdáleností, což je pro tento účel
z mapy zjištěná nejkratší spojnice
mezi komplexem a odloučenou částí,
přičemž tato vzdálenost není
přerušena pozemní komunikací, vodním
tokem, oplocením, správní hranicí
okresu nebo hranicí katastrálního území.
Další vymezení se týká spoluvlastnických
podílů státu. Pro účely tohoto
zákona je spoluvlastnický podíl státu
omezen výměrou do 10 ha, přičemž
tato výměra musí být jako spoluvlastnický
podíl menší než polovina pozemku.
K § 18
Zákon zde vymezuje podmínky bezúplatných
převodů odloučených lesních
pozemků a spoluvlastnických podílů
na obce.
Právnická osoba může na základě
žádosti obce převést bezúplatně
do vlastnictví obce odloučené lesní
pozemky určené schváleným územním
plánem nebo rozhodnutím o umístění
stavby k zastavění stavbou ve veřejném
zájmu nebo stavbou pro bydlení.
Zákon dále umožňuje bezúplatné
převody spoluvlastnických podílů státu
lesních pozemků do vlastnictví obcí
v případech, kdy je obec spoluvlastníkem.
Zákon má pomoci obcím, aby mohly získat
bezúplatně odloučené lesní
pozemky důležité pro rozvoj obce, a to jak
pro stavby ve veřejném zájmu, tak pro stavby
pro bydlení.
K § 19
Tímto výslovným ustanovením se
mají vyloučit případné pochybnosti
o tom, zdali s převodem vlastnictví ze státu
na jiné osoby nezanikají nebo se nemění
povinnosti a omezení vyplývající pro
vlastníky pozemků z předpisů o ochraně
přírody a krajiny.
K § 20
V platném znění o Pozemkovém fondu ČR se v ustanovení § 2 o jeho působnosti v odstavci 3 stanoví povinnost pozemkových úřadů zpostředkovávávat výměnu pozemků státu. Nejde o úpravu působnosti Pozemkového fondu a proto věcně toto ustanovení nepatří do § 2, resp. do zákona o Pozemkovém fondu vůbec. Kromě toho jednotlivé pozemkové úřady mají pouze okresní působnost, nemohou tudíž zprostředkovávat směny v jiných okresech a takové ustanovení nelze využít. Navrhuje se proto dosavadní odst. 3 vypustit.
Působnost Fondu je zatím dána pouze zákonem o Pozemkovém fondu a zákonem o půdě a jeho působnost se tímto zákonem rozšiřuje.
Nedostatek současné právní úpravy,
podle níž Fond nemůže převést
na státní orgány a státní organizace
nemovitosti státu, které spravuje a které
tyto subjekty potřebují pro svoji činnost,
bylo nutné odstranit. K zamezení případných
pochybností zákon výslovně stanoví,
že těmto orgánům a organizacím
vzniká právo hospodaření, jehož
výkon je upraven jinými právními předpisy
zejména vyhl. 119/1988 Sb., o hospodaření
s národním majetkem.
K § 21
Navrhuje se osvobození převodů od daně
darovací a z převodu nemovitostí stejně
tak, jako je tomu u privatizace prováděné
Fondem. Státní rozpočet by tak sice získal
určité finanční prostředky,
ale příjmy Fondu lze pro potřeby státu
rovněž použít.
Příloha k zákonu č.
...../1997 Sb.