Předkládá: | Břetislav Verner, CSc. |
předseda výboru Fondu dětí a mládeže |
Fond dětí a mládeže má ve správě
majetek bývalého SSM, který k dnešnímu
dni tvoří 207 nemovitostí a majetkové
účasti v šesti obchodních společnostech.
Fond hodlá do tří let veškerý
majetek vypořádat (privatizovat) a potom svoji činnost
ukončit. Privatizaci majetku umožňuje právě
přijatá novela zákona č. 113/93 Sb.
V souvislosti s plánovanou privatizací jsou proti
předchozím obdobím do návrhu rozpočtu
Fondu dětí a mládeže pro rok 1998 zahrnuty
i nezbytné náklady na přípravu a realizaci
plánované privatizace majetku, které činí
celkem 38.470 tis. Kč. Při stanovení této
částky bylo v přiměřené
míře použito analogického postupu, jenž
používá FNM při výpočtech
nákladů spojených s privatizací.
V důsledku toho je rozpočet Fondu dětí
a mládeže na rok 1998 sestaven jako rozpočet
deficitní, s přebytkem výdajů nad
příjmy a to ve výši -36.234 tis. Kč,
který prakticky tvoří odhadované náklady
na přípravu a realizaci plánované
privatizace majetku. Tento uvažovaný přebytek
nákladů a výdajů nad příjmy
nijak nesouvisí s účetním hospodářským
výsledkem.
Deficit rozpočtu hodlá Fond uhradit z výnosů
privatizace a případně se souhlasem vlády
ČR snížením objemu spravovaného
majetku.
Obsah:
Rozpočet Fondu dětí a mládeže
na rok 1998
Komentář
1 | I. Výdaje a náklady | |||
2 | A. Výdaje | |||
3 | pol. 01 - NHIM | dovybavení software, programů | 80 | |
4 | pol. 2 HIM | - 022 movité věci a soubory věcí movit. | doplnění hardw., zařízení kanceláří | 300 |
5 | - 028 Drobný HIM | přístr. a zařízení | 200 | |
6 | - 042 Poříz. investic | investice | 1 700 | |
7 | B. Náklady | |||
8 | pol. 50 -Spotřeb. nákupy | - 501 Spotřeba mater. | - kanc. potřeby | 100 |
9 | - pohon. hmoty | 220 | ||
10 | - ostatní | 130 | ||
11 | součet | 450 | ||
12 | - 502 Spotřeba energie | 250 | ||
13 | pol. 51 - Služby | - 511 Opravy a udržov. | - opravy a údržba budov a zařízení | 7 000 |
14 | - 512 Cestovné | - členové výb. | 30 | |
15 | - exek.Fondu | 40 | ||
16 | - rezer. zahr. ces. | 10 | ||
17 | součet | 80 | ||
18 | - 513 Náklady na reprezentaci | - Praha | 24 | |
19 | - Olomouc | 11 | ||
20 | součet | 35 | ||
21 | - 518 Ostatní služby | - úklid, parkov. | 100 | |
22 | - školení, ověř. listin | 50 | ||
23 | - výkony spojů | 200 | ||
24 | - audit. a porad. činnost Fondu | 270 | ||
25 | - poraden. výbor | 38 470 | ||
26 | - stravování | 80 | ||
27 | - právní zast. | 600 | ||
28 | - nájem.+ leas. | 740 | ||
29 | - znaleč.+překl. | 400 | ||
30 | - správa majetku | 6 000 | ||
31 | - realit. kanc. | 800 | ||
32 | součet | 47 710 | ||
33 | pol. 52 - Osob. náklady | - 521 Mzdy exekutivy | - mzdy | 3 623 |
34 | - valorizace | |||
35 | součet | 3 623 | ||
36 | -523 Odměny členům orgánů spol. | - výbor Fondu | 1 176 | |
37 | - dozor. rada | 321 | ||
38 | součet | 1 497 | ||
39 | - 524 Sociál. a zdravotní pojištění | - 35% z mezd | 1 269 | |
40 | pol. 53 Daně a poplatky | - 532 Daň z nemovitos. | 800 | |
41 | - 538 Ostatní daně | - daň z převodu | 1 680 | |
42 | pol. 54 Jiné provozní náklady | - 543 Dary | 230 | |
43 | - 548 Ost. prov. nákl. | - pojiš. majetku | 2 000 | |
44 | - pojiš. mot. voz. | 50 | ||
45 | součet | 2 280 | ||
46 | pol. 56 - Finanční nákl. | - 568 Ostatní finan. náklady | - poplatky bance, soudní popl. | 30 |
47 | pol. 58 -Mimořádné náklady | - náklady neobv. povahy a mim. | 1 600 | |
48 | II. Výnosy | |||
49 | pol. 64 - Jiné provozní výnosy | - 641 Tržby z prodeje HIM a NHIM | - prodej nemov. | 14 530 |
50 | - prodej movitého majetku | 1 000 | ||
51 | součet | 15 530 | ||
52 | - 648 ostatní provozní výnosy | - nájem z nem. a mov. majetku | 13 000 | |
53 | - nájem z kom. činnosti a mandát. smluv | 1 600 | ||
54 | - daň z nemov. | 400 | ||
55 | - pojištění | 820 | ||
56 | součet | 15 820 | ||
57 | pol. 66 Finan. výnosy | - 662 Úroky | - z uložených prostředků | 3 000 |
58 | III.Celková rekapitulace rozpočtu (v tis. Kč) | ||
59 | Plán příjmy | Návrh pl. výdajů | |
60 | r.1998 | r.1998 | |
61 | Výdaje | ||
62 | 01 - NHIM | 80 | |
63 | 02 - HIM | 500 | |
64 | 04 - Investice | 1 700 | |
65 | 50 - Spotřebované nákupy | 700 | |
66 | 51 - Služby | 54 825 | |
67 | 52 - Osobní náklady | 6 389 | |
68 | 53 - Daně a poplatky | 2 480 | |
69 | 54 - Jiné prov. náklady | 2 280 | |
70 | 56 - Finanční náklady | 30 | |
71 | 58 - Mimořádné náklady | 1 600 | |
72 | Výdaje celkem | 70 584 | |
73 | |||
74 | Příjmy | ||
75 | 64 - Jiné prov. výnosy | 31 350 | |
76 | 66 - Finanční výnosy | 3 000 | |
77 | Příjmy celkem | 34 350 | |
78 | |||
79 | Přebytek výdajů nad | ||
80 | příjmy | -36 234 | |
81 |
Rozpočet Fondu dětí a mládeže
na rok 1998 je zpracován v souladu se zákonem č.
113/1993 Sb., o Fondu dětí a mládeže
a Statutem Fondu, podle kterého je Fond právnickou
osobou s konkrétním předmětem podnikání,
uvedeným v obchodním rejstříku, a
vede účetnictví podle účtové
osnovy pro podnikatele. Jednotlivé položky rozpočtu
jsou jak v nákladové a výdajové, tak
ve výnosové a příjmové části
členěny podle této osnovy a doplňují
se tímto komentářem:
Do výdajů Fondu jsou započítány
jednak finanční prostředky na nákup
potřebných přístrojů a zařízení,
finanční prostředky na investice nemovitostí,
tj. technické zhodnocení objektů.
Protože pracoviště Fondu jsou v současné
době dostatečně vybavena potřebnou
technikou a inventářem, byla částka
určená k nákupu nového zařízení
snížena na 50% proti rozpočtu na rok 1997.
Vzhledem k tomu, že v minulých letech byly na řadě
objektů provedeny pouze opravy za účelem
zprovoznění, je nutné ke zvýšení
využitelnosti a rozšíření kapacit,
investovat finanční prostředky do technického
zhodnocení budov a tím docílit standardu
srovnatelného se současnou úrovní
ubytovacích služeb na českém trhu. Pro
tento účel byla podle předpokladu výsledků
roku 1997 pro rok 1998 vyčleněna částka
ve výši 1.700 tis. Kč.
Jednu z nejvýznamnějších položek
v druhovém členění nákladů
představují náklady na služby, které
činí více než polovinu (77,6%) z celkových
nákladů a výdajů.
Z velké části tuto položku tvoří
finanční prostředky vyčleněné
na opravu a údržbu budov a zařízení.
Předpokládaná výše určená
pro zprovoznění dohledaných (zatím
nevyužitelných) objektů a pro odstranění
havárií či výměnu nefunkčních
nebo hygienicky nevyhovujících zařízení
činí 7.000 tis. Kč. Finanční
prostředky na investice a opravy byly stanoveny z předpokládané
výše odpisů hmotného a nehmotného
investičního majetku za rok 1997.
Na správu majetku, kterou Fond zajišťuje formou
komisionářských smluv, je v nákladech
uvažováno s částkou jen 6.000 tis. Kč,
což je o 28% méně, než bylo rozpočtováno
na rok 1997.
Výchozím bodem pro stanovení výše
této položky byly předpokládané
skutečné náklady na tuto činnost v
roce 1997, s tím, že je zde zohledněna skutečnost,
že v roce 1998 již nebude probíhat předávací
proces svěřeného majetku správcovským
firmám v takové míře jako v minulých
letech.
Proti předchozím obdobím jsou do rozpočtu
zahrnuty nezbytné náklady na přípravu
a realizaci plánované privatizace majetku, které
činí celkem 38.470 tis. Kč. Při stanovení
této částky bylo v přiměřené
míře použito analogického postupu, jenž
používá FNM při výpočtech
nákladů spojených s privatizací.
Ostatní provozní náklady jsou tvořeny
pojištěním majetku. U pojištění
nemovitostí je v roce 1998 předpokládán
nárůst těchto nákladů proti
roku 1997 cca o 33,3%. Zvýšení nákladů
je dáno rozšířením pojištění
věcí účetně evidovaných
jako hmotný investiční majetek nebo hmotné
investice na novou cenu (tj. při pojistné události
je zaručeno vyšší plnění)
a rozšířením počtu pojištěných
objektů o objekty dohledané.
V souvislosti s povodněmi na Moravě byla na mimořádné
náklady vyčleněna částka ve
výši 1.600 tis. Kč, což je dvojnásobek
rozpočtové částky v roce 1997, z důvodů
možných demolic či odstranění
následků povodní, které se může
projevit až v roce 1998.
Podstatnou část výnosů (42,3%) tvoří
tržby z prodeje hmotného investičního
majetku. Při propočtu této částky,
která činí 14.530 tis. Kč, bylo využito
zkušeností z minulých období a uvažována
přibližně třetinová úspěšnost
a realizace plánovaných prodejů nemovitostí.
Tržby z prodeje movitého majetku jsou odhadovány
na 1.000 tis. Kč.
Ostatní provozní výnosy ve výši
15.820 tis. Kč jsou tvořeny především
nájemným z nemovitého a movitého majetku,
výnosy z komerční činnosti a výnosy
z mandátní smlouvy. Výnosy z komerční
činnosti tvoří 4,6 % z celkových výnosů
uvedených v rozpočtu na rok 1998. Výše
těchto výnosů je ovlivněna standardem
ubytovacích kapacit, jejich využitím a úrovní
poskytovaných služeb.
Výnosy z nájemného za rok 1998 (po vypořádání
vzájemných závazků a pohledávek
dle "dohod o finančním vypořádání",
přecházejících do roku 1998) jsou
určeny zejména ke krytí nákladů
na opravy, rekonstrukce a investice.
"Finanční výnosy" jsou tvořeny
především úroky z prostředků
získaných prodejem investičního majetku
a dále z uložených finančních
prostředků. Jejich výše je přímo
úměrná tržbám za nemovitý
majetek.
S úspěšností prodejů nemovitostí
také úzce souvisí prostředky vynaložené
na daň z převodu nemovitostí, která
činí 5% z ceny objektu dle zákona o dani
z převodu nemovitostí. Tato částka
je zvýšena o daň z převodu nemovitostí
prodaných v roce 1997, jejíž úhrada
proběhne až v roce 1998 na základě finančním
úřadem vydaných platebních výměrů.
Závěr
Rozpočet na rok 1998 je sestaven jako rozpočet deficitní,
s přebytkem výdajů nad příjmy
a to ve výši -36.234 tis. Kč, který
prakticky tvoří odhadované náklady
na přípravu a realizaci plánované
privatizace majetku.
Tento uvažovaný přebytek nákladů
a výdajů nad příjmy nijak nesouvisí
s účetním hospodářským
výsledkem.
Deficit rozpočtu hodlá Fond uhradit z výnosů
privatizace a případně se souhlasem vlády
ČR snížením objemu spravovaného
majetku.