Tvůrčí skupina ing. Ivana Fučíka
ADV Studio | - výroba jednoho pořadů pro "Křesťanský magazín" |
ANNVIS | - výroba jednoho pořadu pro cyklus "Náš venkov" |
CONFER | - výroba cyklu "Zločin a lidé" |
Journal TV | - výroba cyklu "Seniorklub" |
MAX TV Film | - výroba jednoho pořadu pro "Křesťanský magazín" |
PF studio | - výroba cyklu "Zemědělský magazín" |
Poetická galerie | - výroba tří pořadů do cyklu "Náš venkov" |
Sky TVilm | - výroba jednoho pořadu pro "Křesťanský magazín" |
Video Puls | - výroba cyklu "Seniorklub" |
Viliam Poltikovič | - výroba jednoho pořadu pro "Křesťanský magazín" |
Vladimír Pacl | - výroba cyklu "Seniorklub" |
Tvůrčí skupina Anny Beckové
K 2 s.r.o. | - dokumentární tvorba - tituly: Smutné návraty, některé díly cyklu Z letopisů Máselné Lhoty |
J.M.B. Film a TV Production s.r.o. | - měsíčník Filmopolis |
Nadace Film a sociologie | - dokumentární tvorba - tituly Jediná jistota, Saša, 13 let svobody, Vita Humana, některé díly cyklu Z letopisů Máselné Lhoty |
Originální Videojournal | - některé díly cyklu Z letopisů Máselné Lhoty |
Tvůrčí skupina Ing, Josefa Platze
HEART OF EUROPE s.r.o. | - film ŽELEZNÝ muž ZLATÝ |
FEBIO, s.r.o. | - cykly GENUS a OKO (52+26) |
MGB-Media Group Bohemia, s.r.o. | - cyklus EGO (26), tituly Souboj titánů, Což takhle dát si Senát |
Kulturní Nadace PanArt | - týdeník Nové knihy (52) |
PRAGAFILM | - tituly Na cestě, Televizní svatí, Saxofonista z Café Versailles, Přijdeš do nebe |
Ateliéry Zlín | - titul Jdu ke svým štětkám (portrét J.Lieslera) |
Originální Videojournal, s.r.o. | - Žebrácká opera |
LA&BON | - Hieronymus Bosch, Česká móda (4) |
SkyTVilm | - Lípa jako předehra |
DOCU-film Praha | - Rodina v poušti |
BST BRNO s.r.o. | - Návraty Rychlých Šípů |
Martin VADAS | - Cesty do nebe |
Jana Ševčíková | - JAKUB |
Martina Kudláček | - Šílená láska (L'amour fou), Bezúčelná procházka (A.Hackenschmied) |
KF a.s. | - Sonáta, kterou J.Ježek nenapsal, Vzpomínka na J.Ježka, Queen Elisabeth |
FAMU | - Havrani ve vlasech, ANNA, Bratři, Netopýrolog, |
Zd.Flídr-film-Praha | - Zdař Bůh. |
Kromě několika svérázných autorů
mladší generace, byla spolupráce dobrá.
U studentů FAMU je záležitost dramaturgie poněkud
komplikovaná, protože se dramaturgie dvakrát
(pedagogové FAMU a České televize, jejich
názory na dílo se mnohdy liší).
S nezávislými výrobci, kromě těch,
kteří přinesou dílo hotové
a nechtějí už nic měnit, jde o případy
nákupu vysílacích práv, je spolupráce
vždy dobrá. Důležité je,aby přinesli
svá díla včas, ještě před
tím, než na nich začínají pracovat,
aby se zkoordinovaly požadavky (délka, téma,
program) a možnost a záměry autorů.
Tvůrčí skupina Karla Hynie
Agentura EPICENTRUM | - Veteráni, Klauni, Dokud nás smrt nerozdělí, rozpracovány jsou projekty: Sibiřští buddhisté, Anatomie války, Presidentské volby, HongKong I. a II. |
Originální Videojournal, s.r.o. | - Tři příběhy jednoho života, Dan Reim, Co nám chybí ke štěstí |
AGES, s.r.o. | - Rozhovory s králem thrilleru, Tolstoy, Joseph Heller, Petr Sís Bohuslav Šnajdr - Peníze I.-IV. |
SkyTVilm | - 2 díly cyklu Lapidárium |
FATE, s r.o. | - Pasiáns |
ProART Production, s.r.o. | - Eskymo Welzl |
Road Agency | - Koktejly |
Golem studio | - Suzanne |
Unikátní projekty, o.s. | - Indie |
Pragafilm | - 1956 - Promarněná šance aneb. |
Tvůrčí skupina Petra Lanmanna a Mgr. Zity
Drdové
AD Libitum Film | - Terapie, Regenerace a 200 let NK. |
BIATEC Corp. | - Peníze trochu jinak |
FAVA-R | - na pořadu Naši podnikatelé, V.Preiss |
FOIBOS | - Pocta Santinimu |
GENUS TV | - Cesta do středu Země |
HERAFILM | - Vzdálené události, Dobrý voják Čech, Parky |
vědy, Prales, cyklus Teleskop | |
VH Videorecord | - Silnice a my |
MYSTERY FILM | - Planeta záhad |
KRACH s.r.o. | - cyklus Kulečníková škola, Televizní taneční |
KF.a.s. | - Pražský Hrad a Nová situace |
PAN AGENCY Video | - cyklus Kostičky |
PD Media | - cyklus Energie - motor civilizace |
SYNESTESIE | - Evropan Vojtěch. |
Mimo PD media, bez zásadních problémů. |
Tvůrčí skupina Petra Obdržálka
Kabel plus-sport. | - Losování Sazky - Šťastných 10, 5 ze 40 atd. |
Studio Barbora. | - Aerobic s Bárou. |
Nadace Dženo | - ROMALE. |
Nadace Rajko Djuriče | - ROMALE. |
BENY - TV. | - osvětové cykly Alergie, Rakovina. |
RDI-PRESS. | - Zdravíčko pane doktore, Zachraň se kdo můžeš. |
PRODUCENTSKÉ CENTRUM UMĚLECKÝCH POŘADŮ
Tvůrčí skupina Kateřiny Krejčí
a Ivanky Průchové spolupracovala v roce 1996 se
společnostmi - Tři Bratři Production - spolupráce
při výrobě filmů "O třech
rytířích, krásné panně
a lněné kytli" a "Putování
za perlovou pannou". S firmou ACRUX s.r.o., která
byla výkonným producentem filmu "Do nebíčka"
byly problémy v oblasti financování projektu.
Na seriálu "Ranč U zelené sedmy"
je výkonným producentem FAZ a.s. - spolupráce
bezproblémová. Spolupráce s firmou ETAMP
film a.s. - bez problémů, stejně tak jako
se společnostmi u kterých vyrábíme
zakázkově Večerníčky - Krátký
film Praha, AIF, ANIMA, ANIfilm, Via Lucis Studio, AAA studio
a Studio Paj-Tasch.
Tvůrčí skupina Alice Nemanské spolupracovala
s firmou ETAMP film a.s. na filmu "Pasáž"
režiséra Juraje Herze - do projektu jsme vstupovali
tzv. "interními náklady". I koprodukce
se společností J&J Jakubisko film na projektu
"Nejasná zpráva o konci světa"
probíhá bez komplikací. Bohužel, třetí
zkušenost s koprodukčním partnerem Studio FÁMA
92 na filmu "Zapomenuté světlo"
režiséra Vladimíra Michálka byla provázena
velkými potížemi a film měl premiéru
v kinech jen díky České televizi.
Takto bych mohl pokračovat u všech skupin - např.
Helena Slavíková má při výrobě
seriálu a několika filmů vesměs kladné
zkušeností a další skupiny zase občas
záporné.
Stručně řečeno - pokud nezávislé
producenty osloví Česká televize, je spolupráce
většinou dobrá, protože se snaží
oslovit solidní firmy. Pokud se k projektu nezávislého
producenta připojují, je spolupráce vždy
lehce riskantní, z čehož je poučení
jediné - mít konkrétně doloženou
solventnost partnera. Celkově však spolupráce
s nezávislými producenty ať už v rámci
koprodukce nebo dodávky na klíč má
všechny výhody tržního prostředí.
Nabídka eventuelních dodavatelů obvykle přesahuje
poptávku po nich. Dodavatelé bojují o zakázku
v České televizi, z čehož plyne maximální
vstřícnost, snaha a kvalita. A v neposlední
řadě i nízká cena, protože vhodným
obchodním jednáním lze dodavatele stlačit
na opravdu minimální částky.
TELEVIZNÍ STUDIO OSTRAVA
V roce 1996 spolupracovala TS Ostrava s externími producenty
nejčastěji v publicistice (Náš venkov
- na klíč, Klekánice - cyklus reportáží
Povolání reportér), v zábavné
publicistice (Mini-Maxi - jednotlivé reportáže,
Soumrak vynálezců) a při výrobě
znělek, breaků atd., tedy ambaláže,
méně často v ostatních žánrech
(dokumenty Nespatřené, Ráj na zemi).
Většina objednávek nezněla "na
klíč", nýbrž byla v jednotlivých
fázích předrealizace a realizace "kontrolována",
popř. šlo o zakázku částečnou
(např. jen realizace scénáře, který
jsme si zadali a připravili sami). V současné
době už žádný titul se v TS Ostrava
nevyrábí "na klíč".
TS Ostrava se k zadávání výroby pořadů
mimo vlastní kapacity uchyluje z několika důvodů:
- externí výrobce vlastní námět
nebo scénář, o který má televize
zájem, není jej však ochoten prodat - chce
si zajistit zakázku, popř. má-li sám
možnost pořad exploatovat např. prodejem na
kazetách, stává se koproducentem a scénář
se stává jeho vstupem do koprodukce, podobně
se děje, dostal-li externí producent na svůj
projekt grant
- televize nemá dostatek lidských nebo technických
kapacit pro výrobu (v zájmu efektivnosti by měla
být personálně i technicky vybavena na jakýsi
standard výroby, tedy řekněme pravidelnou
předpokládanou výrobu, která zajistí,
že kapacity budou využívány v dostatečné
míře, co je nad standardem v tomto smyslu - tedy
nevejde se do kapacit - mělo by být objednáváno
mimo dům počínaje třeba nákupem
dílčích kapacit a konče zadáním
celého pořadu,
- výroba pořadu je např. časově
náročná - typickým příkladem
jsou přírodopisné snímky, které
předpokládají výjezd štábu
na dlouhou dobu, po kterou je blokováno auto, kamera apod.
při relativně nízké míře
efektivity využití (výsledná stopáž
pořadu je vzhledem k době natáčení
mnohem nižší, než u jiných programových
typů)
- soukromí výrobci mohou pracovat v jiném
režimu než zaměstnanci ČT, tzn. mohou
být operativnější tam, kde se předpokládá
vyšší pracovní intenzita (v ČT
by znamenala překračování směn),
vyšší nároky kladené na pracovníky
(natáčení v úzkých štábech
s kumulací profesí),
- soukromý výrobce vlastní speciální
technologií (to je častý důvod při
výrobě ambaláže pořadů,
kde jsou také zkušenosti s externím producentem
nejlepší).
Faktem je, že Česká televize nezadává
výrobu mimo dům, pokud neplatí některý
z výše uvedených bodů, a zakázky
mají nejrůznější rozsah, většinou
jsou dílčí, abychom mohli využívat
ty z našich kapacit, které jsou volné.
Nejdůležitější poznatek je ten,
že kvalita objednaného díla závisí
u externí zakázky nejvíce na profesionalitě,
kvalitě, odpovědností a solidnosti člověka,
který externí výrobu řídí,
a méně na tom, nakolik je pro něj zakázka
lukrativní. Jinými slovy producenti jakožto
lidé s konkrétním charakterem a schopnostmi
za různých okolností časových,
finančních apod. odvedou v podstatě stejně
odpovědnou práci. Na tomto trhu je primární
lidský faktor a sekundární rozpočet.
Jakmile tedy má Česká televize zkušenost
s tím nebo oním externím producentem, co
se týče jeho solidnosti, můžeme se jí
nadále řídit a špatné zkušenosti
by nás měly vést k tomu, že danou firmu
nadále nebudeme využívat, což prakticky
neplatí zásadně v případech,
kdy realizačně méně spolehlivé
firmy přinášejí velmi atraktivní
náměty (typickým představitelem je
World Circle Foundation). Tato spolehlivost profilu firem, založená
na tom, že je představují konkrétní
lidé, v pozitivním i negativním smyslu má
velkou výhodu: s externími producenty se lze naučit
spolupracovat.
Některé z negativních zkušeností
se opakují:
- firma (často tedy konkrétní člověk
nebo lidé - majitelé) má tendenci spolknout
co největší objem ze zakázky sama, tlačí
kvalitu (profesionalitu) i kvantitativní obsazení
štábů dolů
- výrobce má naprosto přirozenou tendenci
v případě delších řad
nebo cyklů v kvalitě klesat, pokud je smluvně
zajištěn celek (což je pro objednavatele levnější)
a na druhé straně stanoven termín vysílání,
je objednavatel tlačen ke zdi
- i když je technologie výroby podchycena smluvně,
bývá těžko ověřitelné,
zda byla dodržena (v případě snížené
kvality některé ze složek, což se pak
omlouvá objektivními potížemi)
- smlouva je pochopitelně konkrétnější
ve finanční částce a v termínu,
kdy ji má výrobce od televize obdržet, hůře
už se poměřuje umělecká a myšlenková
kvalita, takže výrobce v případě
sporu nakonec relativně snadněji vítězí
- externí výrobce informuje o potížích
při natáčení tehdy, chce-li zvýšit
rozpočet, jinak o nich neinformuje a doufá, že
ve finálním výrobku nebudou odhaleny, jinými
slovy při in house production máme pochopitelně
lepší možnosti kontroly v každé minutě
(prakticky ovšem této domácí kontroly
je možno využívat jen do určité
meze a interní subjekt, např. tvůrčí
skupina se z pochopitelně taktických důvodů
chová stejně jako externí producent).
Zadávání výroby pořadů
ČT do zakázky má ovšem zásadní
význam (a opačně, v každém případě
by ho mělo naplňovat): rozšiřuje názorové
a tvůrčí, tedy autorské, reprodukční
a realizační zázemí ČT znatelně
za hranice jejích interních možností.
Rozsah výroby mimo dům a jeho percentuální
podíl lze stěží vyjádřit
právě proto, že jde o objednávky nejrůznějšího
druhu a dost často pouze dílčího významu.
1.3. HOSPODAŘENÍ A ORGANIZACE ČT
1.3.1. VÝSLEDKY HOSPODAŘENÍ ČT ZA
ROK 1996
Česká televize hospodaří v souladu
s ustanoveními zákona č. 483/1991 Sb. v platném
znění s vlastním majetkem neopovídá
za závazky státu a stát neodpovídá
za její závazky. To znamená, že Česká
televize není závislá na státním
rozpočtu, není státem dotována a je
poplatníkem všech příslušných
daní.
Zdrojem financování jsou příjmy z
televizních poplatků a příjmy z podnikatelské
činnosti. Způsob placení a vybírání
televizních poplatků i jeho výše jsou
upraveny zákonem č. 252/1994 Sb., který nabyl
účinnosti dnem 1.4.1995. Televizní poplatek
ve výši 50,- Kč měsíčně
se však platí již od 1.4.1991 bez ohledu na výši
inflace, ke které od tohoto data došlo.
Rozsah podnikání je zákonem limitován
tak, že jeho předmět musí souviset s
tvorbou a šířením televizních
programů a nesmí ohrozit poslání České
televize. Příjmy získané podnikatelskou
činností lze přitom použít pouze
k financování hlavní činnosti. Vytváření
zisku tedy slouží pouze jako zdroj nutný k
tomu, aby mohla plnit a zkvalitňovat své poslání
- službu veřejnosti tvorbou a šířením
televizních programů na celém území
České republiky.
Vzhledem ke skutečnosti, že daňové přiznání
k dani z příjmů právnických
osob zpracovává pro Českou televizi v souladu
s ustanovením §40, odst. 3) zákona č.
337/1992 Sb. v platném znění daňový
poradce, prodlužuje se termín pro jeho předložení
a předložení účetních
výkazů za rok 1996 do 30.6.1997.
Protože výsledky hospodaření České
televize vykazované v současné době
v účetnictví nejsou definitivní, byly
pro účely hodnocení hospodářské
činnosti v této zprávě použity
číselné údaje očekávaných
nákladů a výnosů známé
k 20.1.1997.
Očekávané výnosy České
televize
za rok 1996 | 3 572 700 tis. Kč | |
v tomto objemu připadá na výnosy: | /tis. Kč/ | /%/ |
z televizních poplatků | 2 070 000 | 58,0 |
za vysílání reklamy, teletextu | ||
a teleshoppingu | 780 700 | 21,9 |
za vysílání sponzorovaných pořadů | 39 980 | 1,1 |
za výrobu pořadů (koprodukční pořady a pořady vyráběné na zakázku pro externí odběratele) | 95 230 | 2,7 |
z prodeje služeb | 49 260 | 1,4 |
z prodeje práv k tv pořadům | 36 350 | 0,9 |
z prodeje investičního majetku a materiálových zásob | 333 200 | 9,3 |
ostatní výnosy | 167 980 | 4,7 |
z toho: čerpání zákonné rezervy na opravy hmotného | ||
investičního majetku | 47 358 |
Celkový objem výnosů v roce 1996 představuje
zlepšení oproti roku 1995 o 626 903 tis. Kč,
z toho mimořádné tržby z odprodeje nemovitosti
v Jindřišské ul. dosáhly 320 mil. Kč.
Po vyloučení tohoto vlivu se očekává
zlepšení o 306 903 tis. Kč, tj. o 10,4 %.
Hlavním zdrojem příjmů České
televize jsou výnosy z televizních poplatků,
které dle předběžných výsledků
dosáhnou výše 2 070 000 tis. Kč, tj.
zvýšení oproti roku 1995 o 26 895 tis. Kč
(1,3 %).
V dosažených výnosech se odráží
výsledky akce proti neplatícím divákům,
kterou Česká televize ve spolupráci s Českým
rozhlasem a Českou poštou uskutečnila v průběhu
I. pololetí 1995. Na základě této
akce se počet evidovaných televizních přijímačů
zvýšil v úhrnu o 330 647. V závěru
roku 1995 a v průběhu roku 1996 však došlo
k opětovnému poklesu evidovaných televizních
přijímačů, z toho za rok 1996 o 30
711. K 31.12.1996 počet evidovaných televizních
přijímačů za plný poplatek
činil 3 514 tis. kusů.
Po značném poklesu výnosů z podnikatelských
aktivit České televize v roce 1995, došlo v
roce 1996 k jejich podstatnému zvýšení.
Výnosy za vysílání reklamy a sponzorovaných
pořadů jsou předpokládány
ve výši 820 680 tis. Kč, což oproti roku
1995 představuje zlepšení o 335 843 tis. Kč
(tj. o 69,3 %), avšak nedosáhnou úrovně
roku 1994 (- 230 048 tis. Kč) a roku 1993 (- 603 715 tis.
Kč).
Zvýšení se projevilo rovněž u výnosů
za výrobu pořadů a koprodukcí,
oproti skutečnosti roku 1995 o 12 868 tis. Kč (tj.
o 15,6 %) a dále u prodeje práv k tv pořadům
o 11 775 tis. Kč (tj. o 47,9 %).
Využíváním restriktivních opatření
v oblasti nákladů se v roce 1995 podařilo
udržet jejich výši na úrovni roku 1994.
V roce 1996 však již byly všechny možnosti
úsporných opatření vyčerpány,
takže utlumit růst nákladů již
nebylo možné. Za rok 1 996 očekává
Česká televize celkové náklady ve
výši 3 489 700 tis. Kč, tj. oproti roku 1995
vyšší o 31 8 757 tis. Kč (o 10,0 %).
Výše nákladů byla ovlivněna obecným
tempem inflace, a to zejména růstem cen materiálu,
energie a poskytovaných služeb, a dále vyplývala
z podmínek stanovených obecně závaznými
předpisy (zákonné pojištění
ke mzdám, daňové zatížení).
Vzhledem k tomu, že Česká televize uplatňuje
nárok na odpočet daně z přidané
hodnoty pomocí koeficientu, růst cen se negativně
promítá i do nákladové položky
DPH bez nároku na odpočet, kde je očekáváno
zvýšení oproti roku 1995 o 24 339 tis. Kč,
tj. o 22,2 %.
V roce 1996 se konala řada významných sportovních
událostí, které značnou měrou
ovlivnily náklady České televize. V souvislosti
s přenosy z LOH v Atlantě bylo vynaloženo cca
42,4 mil. Kč a z ME v kopané cca 18,8 mil. Kč.
Kromě toho došlo oproti roku 1995 k dalšímu
růstu spojových nákladů na šíření
signálu, zejména v souvislosti s dobudováním
sítě ČT 2 (o 22 479 tis. Kč, tj. o
23,8 %).
Podstatný nárůst se projevil též
v oblasti odpisů investičního majetku, a
to o 39 798 tis. Kč, tj. o 12,9 %.
Od roku 1996 zahájila Česká televize ve spolupráci
s TV Nova a TV Premiéra nový druh výzkumu
sledovanosti televizních programů pomocí
tzv. peoplemetrů; Česká televize se podílela
na nákladech částkou 17 672 tis. Kč.
Náklady spojené s mimořádnými
tržbami z odprodeje majetku včetně daně
z převodu nemovitostí činily 25 790 tis.
Kč.
Celkové náklady na investice České
televize v roce 1996 činily 286 253 tis. Kč. Na
pořízení hmotných investic bylo vynaloženo
278 861 tis. Kč, z tohoto objemu bylo čerpáno:
na investiční akce technologického charakteru
včetně modernizací a rekonstrukcí
148 406 tis. Kč, na nákup kusových investic
127 747 tis. Kč a na financování staveb 2
708 tis. Kč. Nákup nehmotných investic byl
realizován v celkové hodnotě 6 427 tis. Kč.
Účetní uzávěrka za rok
1 996 bude obdobně jako v minulých letech posuzována
nezávislým auditem. Výsledek auditu bude
znám v průběhu II. čtvrtletí
1997.
Oproti roku 1995, kdy hospodaření České
televize vykázalo účetní ztrátu
ve výši 225 146 tis. Kč, lze v roce 1996 očekávat
kladný hospodářský výsledek,
a to ve výši cca 83,0 mil. Kč. Dosažení
tohoto výsledku umožnily jednak mimořádné
tržby z odprodeje nemovitosti v Jindřišské
ul. a zvýšené výnosy za vysílání
reklamy. Při vyloučení mimořádných
tržeb z odprodeje majetku by bylo hospodaření
České televize v roce 1 996 ztrátové,
propad by dosáhl cca 237,0 mil. Kč.
K zachování výroby a vysílání
České televize na stávající
úrovni je nezbytně nutná úprava výše
televizního poplatku, která je předmětem
jednání Parlamentu ČR. Znovu je potřeba
konstatovat, že od roku 1991 i přes každoroční
inflaci zůstává výše televizního
poplatku nezměněna.
1.3.2. TECHNICKÁ ZÁKLADNA ČT V ROCE 1996
Technika televizních provozů České
televize v Praze
V obrazové technice byla především dokončena
digitalizace studií. Od září 1 996
je tedy obrazová část studií č.
1 - 5, která slouží především
pro dramatickou tvorbu a výrobu zábavných
pořadů, plně digitalizována. Všechny
rekonstruované studiové komplexy umožňují
snímání scén jak v klasickém
formátu obrazu 4:3, tak i v moderním širokoúhlém
formátu 16:9.
Digitalizace pokračovala i v záznamové technice,
kde bylo uvedeno do provozu čtrnáct záznamových
strojů Digital Betacam. Tento formát byl Českou
televizí zvolen jako základní výrobní
formát na základě rozsáhlých
zkoušek a vyhodnocení zahraničních zkušeností
již na podzim roku 1995. K postprodukčnímu
zpracování tohoto nového formátu bylo
zakoupeno kompletní zařízení digitální
střižny s digitálním trikovým
zařízením a moderním titulkovačem
Aston. Pro posílení tzv. off-line přípravy
byla v instalována i dvě nová střihová
pracoviště Lihgtworks.
Vzhledem k existujícímu počtu archivních
titulů na filmovém nosiči a velkému
nárůstu koprodukční i vlastní
filmové výroby zvláště u velkých
dramatických děl bylo nutné zmodernizovat
a vytvořit novou kapacitu pro přepis filmů
na magnetický záznam. Filmový snímač
Quadra ve spojení s digitálním korekčním
zařízením Da Vinci splňuje nejvyšší
požadavky kladené na zařízení
tohoto typu.
V březnu 1996 byla 3. etapou zakončena modernizace
objektu vysílání. Proběhla přestavba
a redislokace Hlavního studiového rozvodu na Centrální
rozvod s pracovištěm ovládání
satelitních vysílačů a kontroly vysílání
obou programů České televize. Podstatná
přitom byla zcela zásadní změna způsobu
práce tohoto pracoviště, kde jednotliví
pracovníci nyní nejenom plní mnohem komplexnější
úkoly, než jak tomu bylo dříve, ale
využívají k tomu i rozsáhlou podporu
výpočetní techniky. To si vyžádalo
nejen podrobná zaškolení pracovníků
na novou techniku, ale umožnilo i snížit počty
pracovníků při současném dalším
rozšíření pracovní doby.
Počátkem roku byl uveden do provozu první
přenosový vůz SNG, který umožňuje
přenos televizního signálu prostřednictvím
satelitu. Rozšiřují se tak možnosti aktuálního
zpravodajství přímo z místa důležitých
událostí a podstatné zefektivnění
výroby pořadů, které nevyžaduje
budování pozemních tras.
Televizní středisko na Kavčích horách
se začalo budovat před 25 lety. Je tedy pochopitelné,
že přišel čas na rekonstrukce a modernizace
televizního zázemí. V oblasti energetiky
se v roce 1996 pokračovalo v postupné rekonstrukci
rozvoden vysokého a nízkého napětí,
probíhaly i rekonstrukci vzduchotechniky a vytápění.
Značné finanční prostředky
byly vynaloženy také ve scénické technice,
kde byla dokončena centralizace skladů kostýmů
a nábytku, rekonstrukce maskéren a modernizace osvětlovacího
parku studií i mobilních agregátů.
Technika objektu zpravodajství České televize
v Praze
Po vcelku dobrých zkušenostech s vlastní přenosovou
trasou z Parlamentu ČR se Česká televize
rozhodla pro zajištění přímých
reportážních vstupů do vysílání
vybudovat i mikrovlnné spojení z Úřadu
Vlády ČR. Zařízení Alcoma včetně
koncového terminálu v Úřadu Vládu
ČR bylo instalováno vlastními silami pracovníků
České televize. Pro potřeby reportážní
skupiny byly zakoupeny i tři reportážní
soupravy kamkordérů DXC 637P.
Možnosti postprodukce na pracovištích TMZ2 a
TMZ7 a zejména možnosti grafické prezentace
sportovních výsledků na obrazovce byly rozšířeny
nákupem dvou titulkovačů Aston Motif XL.
Ve studiové technice pak byly v květnu 1 996 poslední
kamery se snímacími elektronkami, které se
používaly ve studiích 7 a 8, nahrazeny moderními
kamerovými řetězy BVP - 500/550P firmy Sony.
I ony samozřejmě umožňují přepínání
formátu obrazu mezi klasickým 4:3 a širokoúhlým
16:9. Ve studiu 7 byla dále provedena rekonstrukce scénického
osvětlení, spočívající
ve výměně stmívacího zařízení
včetně silových rozvodů a částečně
osazení studia novými zářivkovými
svítidly. Tyto akce pak v příštím
roce budou završeny výměnou režijního
zařízení, takže všechna studia
České televize (včetně Brna a Ostravy)
by měla být vybavena digitálním složkovým
zařízením a kamerami se snímacími
čipy CCD.
Zásadní rekonstrukce započala i v nejzastaralejší
části objektu zpravodajství, kterou představuje
studiový rozvod s dorozumívací ústřednou.
První stanice dorozumívacího systému
firmy Clearcom byly nainstalovány jako součást
modernizace objektu vysílání, protože
celý přepojovací a dorozumívací
systém bude v budoucnosti tvořit nedílný
celek. Zatěžkávací zkouškou pro
všechna nová zařízení pak byly
bezesporu přenosy z Olympijských her v Atlantě.
To, že se i přes počáteční
problémy dorozumívací ústředna
osvědčila, umožnilo připravit v závěru
roku 1996 projekt dokončení instalace dorozumívacího
systému České televize s plánem uzavřít
celou akci v roce příštím. Podobně
je připravováno i dokončení letos
započaté modernizace studiového rozvodu.
Při této akci se počítá i s
instalací přepojovacího digitálního
systému SDI pro studia 7 a 8.
Útvar inženýringu televizní technologie
V průběhu roku došlo k organizačním
změnám, které přispěly ke zprůhlednění
činnost a lepšímu rozdělení úkolů
mezi zainteresovanými útvary České
televize. Podle organizační struktury, platné
na začátku roku, zajišťoval inženýrsko-investiční
útvar do poloviny roku převážnou část
investičních akcí a to v technologické
i stavební části, včetně stavební
údržby pro všechna studia. Kromě akcí,
které již byly zmíněny v předchozích
odstavcích, se jednalo zejména o dokončení
výstavby nové budovy na Kavčích horách,
oprava nádvoří v objektu na Kavčích
horách, dokončení redislokace pracovišť
pro útvar koordinace vysílání v 5.
podlaží výškové budovy (včetně
rozsáhlé likvidace starého zařízení)
a dokončení centralizace grafických pracovišť
do objektu zpravodajství. Kromě těchto rozsahem
velkých akcí se inženýrsko-investiční
útvar podílel na řadě technických
úprav a změn na provozních pracovištích
například při přípravě
na vysílání voleb do Parlamentu ČR,
vysílání přenosů z OH v Atlantě
a dalších.
V průběhu první poloviny roku se současně
připravovala organizační změna jejíž
podstatou bylo rozdělení inženýrsko-technických
činností mezi tři útvary a to útvar
informatiky, správní útvar a nově
vznikající útvar inženýringu
TVT. Organizační změna proběhla k
1.7.1996 zároveň s přerozdělením
již rozpracovaných úkolů. Rozdělení
je patrné již z názvu jednotlivých útvarů.
Správní útvar převzal všechny
stavební činnosti a netelevizní technologie,
útvar informatiky pokračoval v úkolech v
oblasti výpočetní techniky a informatiky
a nově vzniklý útvar inženýringu
TVT převzal na sebe inženýrskou činnost
a centrální údržbu televizní
technologie ve studiu České televize Praha. Personálně
byl útvar inženýringu TVT vybaven vybranými
pracovníky bývalého inženýrsko-investičního
útvaru a provozu.
Organizační změna přinesla zkvalitnění
práce zejména v části televizní
technologie, kde spojením provozních zkušeností
pracovníků provozu a projektantů nových
technologií dochází k minimálním
problémům nejen při servisu, ale i při
uvádění nových zařízení
do provozu.
Informatika a výpočetní technika
Po přípravných koncepčních
pracích z roku 1995 pokračovala inovace automatizovaného
informačního systému České
televize. Především byly vytvořeny systémové
a technické předpoklady pro zavedení nového
operačního systému Windows 95 a bylo umožněno
současné provozování stávajících
a nových aplikací. Až na část
objektů byla vybudována nová počítačová
síť a nově připojeny centrální
síťové prvky pomocí rychlých
protokolů ATM a Ethernet.
Značný důraz byl kladen na vytvoření
nového kancelářského systému,
kde vedle základních produktů MS Office byla
zavedena komunikace pomocí elektronické pošty
mezi jednotlivými pracovišti a pracovníky.
Základem této komunikace je trvalé propojení
studií Praha, Brno a Ostrava. Po dalším rozšíření
počtu účastníků, kteří
mohou komunikovat prostřednictvím sítě
Internet, byl zřízen a je provozován vlastní
WEB server České televize.
Byla také zahájena inovace základních
televizních subsystémů Vysílání
a Zpravodajství. Zatímco práce na inovací
Vysílání intenzivně probíhají,
pro Zpravodajství se nepodařilo zajistit vhodný
redakční systém pro naprosté selhání
zahraničního dodavatele.
Archivy a programové fondy
I v této oblasti, na první pohled trochu skryté,
došlo v minulém roce k podstatným změnám.
Povinnosti útvaru APF se totiž rozrostly o dvě
oblasti: 1.1.1996 byly k APF organizačně přičleněny
archiv zpravodajství a studijní knihovna České
televize.
V archivu zpravodajství je uloženo přibližně
14000 kazet formátů Betacam SP a U-matic a dále
1900 jednopalcových pásků zastaralého
formátu BCN. To představuje zhruba 22500 pořadů
z let 1980-1 996, přitom takřka vše je popsáno
v příslušné databázi. Z technického
hlediska byly nejdůležitějšími
projekty zahájení přepisů archivních
materiálů na modernější a dokonalejší
nosiče. Jedná se jednak o přepisy pohotovostního
fondu zvukových záznamů pro potřeby
hudebních režisérů RZ na formát
CD-R, ale hlavně o přepisy vybraných pořadů
z formátu BCN na kazety Betacam. Přitom již
dříve byl v hlavní videotéce zahájen
a úspěšně pokračuje přepis
zlatého fondu obrazových záznamů z
dvoupalcových nosičů na nové typy.
Ve studijní knihovně byly rozšířeny
návštěvní hodiny zhruba o 30% a pečlivější
organizací se podařilo dosáhnout redukce
nákladů na periodický domácí
i zahraniční tisk přibližně o
10%. Přitom byl k datu 1.1.1997 připraven přechod
na decentralizaci plateb za tisk pro jednotlivá střediska
v zájmu větší ekonomičnosti a
snížení nákladů ČT. Bylo
však zachováno centrální objednávání,
abychom eliminovali vícenásobné požadavky.
Rozsáhlým a velmi důležitým projektem
nejen ve videotéce pražského studia, ale i
v archivech v Brně a v Ostravě, je příprava
identifikace nosičů záznamů pomocí
čárového kódu. To umožní
po dokončení celého projektu velice operativní
sledování pohybu všech nosičů
včetně snížení nároků
na personální zajištění provozu
archivů.
A závěrem této kapitoly se zmiňme
ještě o tom, že díky dostavbě nové
budovy na Kavčích horách a tím i vzniku
nových skladovacích prostor bylo v říjnu
1996 dokončeno stěhování všech
filmových fondů na Kavčí hory a Česká
televize tedy nemá již žádný mimopražský
depozitář, což výrazně snižuje
nejen režijní náklady na dopravu a nájem,
ale zároveň zvyšuje operativnost a zlepšuje
práci s archivními pořady i péči
o ně.
Televizní studio Brno
Mezi největší změny v televizním
studiu Brno, které ovlivnily i rozvoj technické
základny v minulém roce, patří bezesporu
na jedné straně zrušení výroby
dabingu v univerzálním zvukovém studiu Sibiř
a na druhé straně naopak nárůst v
oblasti primární výroby. Byla proto provedena
rekonstrukce pětikamerového přenosového
vozu BO-8 včetně výměny zvukového
mixážního stolu a došlo k navýšení
počtu reportážních souprav. Možností
postprodukčního zpracování pořadů
byly zlepšeny doplněním střižen
TMZ-5 a TMZ-8 trikovým zařízením Pinnacle
Alladin. Vybavení skupiny TV grafiky bylo doplněno
o dvě stanice na bází Amiga 4000, které
jsou využívány k odbavení grafických
souborů při výrobě v režiích
nebo přenosových vozech. Příprava
grafických souborů probíhá na přípravném
grafickém pracovišti vybaveném stanicemi na
bázi PC.
V průběhu roku 1996 se začala připravovat
a v závěru roku byla i započata jedna z největších
a vpravdě historicky zlomových modernizačních
akcí, která reprezentuje zásadní obměnu
technického vybavení studiových kombinátů
A a B. Ze studie kapacitního využití a následné
diskuse vyplynulo optimální řešení
spočívající v modernizaci obrazové
části technických prostor studiového
komplexu A takovým způsobem, aby umožňovala
kyvadlový provoz jediného režijního
komplexu podle požadavků buď se studiem A nebo
B. Celé řešení zahrnuje obrazové
zařízení s digitálním zpracováním
signálu a sériovým přenosem, sedm
moderních kamer, které umožní i snímání
v širokoúhlém formátu obrazu 16:9, trikové
zařízení a odpovídajícím
způsobem bude modernizována i zvuková část
studia.
Zajímavým experimentem v oblasti reportážních
kamer bylo doplnění tohoto souboru lehkou kamerou
formátu DV Sony VX1000E. Původní záměr
byl využít tuto kameru pouze v extremních podmínkách
vzhledem k její nízké hmotnosti a malým
rozměrům. Kamera je však často využívána
při běžném natáčení.
Posouzení, zda se jedna o provozně výhodné
řešení nebo módní trend bude
provedeno v delším časovém odstupu.