Ve smyslu § 112 odst. 4 zákona č. 90/1995 Sb.,
o jednacím řádu Poslanecké sněmovny,
předkládám poslancům následující
interpelaci poslance Pavla Maixnera na ministra financí
Ivana Pilipa a odpověď ministra financí Ivana
Pilipa na tuto interpelaci. Pan poslanec Pavel Maixner požádal
o zařazení uvedené odpovědi na pořad
schůze Poslanecké sněmovny. Interpelace a
odpověď jsou přílohami sněmovního
tisku.
Příloha
v Praze dne 10.9.1997
Vážený pane ministře,
obracím se na Vás ve věci hrubých
nedostatků jak ve Výroční zprávě
ČNB tak i k nedostatkům, které jsou spojeny
s činností ČNB. Jako poslance Parlamentu
ČR mě některé nesrovnalosti přímo
zarážejí a velmi se divím, že naše
ministerstvo financí je ke všem těmto problémům
benevolentní. Nebudu zde citovat stav našich financí
a celého našeho bankovního systému,
protože Vy sám jistě dobře víte
jaký je postoj naší strany k této problematice.
Po Vás, pane ministře, chci jen odpověď
na pár otázek.
1. Proč Výroční zpráva ČNB
neobsahuje údaje, které stanoví zákon
o účetnictví o zveřejnění
minimálních údajů z účetní
uzávěrky?
2. Proč Národní informační
středisko nevyžádalo nápravu podle zákona?
3. Položky, které zasluhují podrobnější
vysvětlení.
- všeobecné provozní náklady | 1.075.131.000,--Kč |
- ostatní provozní náklady | 892.496.000,--Kč |
- ztráta z finančních operací | 8.869.381.000,--Kč |
- rezerv. fondy a ostatní fondy ze zisku | 5.928.354.000,--Kč |
- ztráta za účetní období | 8.653.842.000,--Kč |
4. Jak je možné, že ČNB vykazuje tak obrovské
provozní náklady,dosahující výše
cca 2 mld Kč?
5. Jaké jsou to finanční operace, ze kterých
zaznamenala ČNB takovou ztrátu?
6. Jak je možné, že ČNB může
vůbec hospodařit se ztrátou?
7. Z čeho bude tato ztráta hrazena v příštích
letech?
8. Jsou rezervy ČNB ze zákona povinně vytvořené
na pokrytí finančních ztrát dostatečné?
Vážený pane ministře,
dalším z okruhu témat, které bych rád
věděl jsou podivné podnikatelské aktivity
ČNB, která má postavení podnikatele
pouze při nakládání s vlastním
majetkem, jde o zákon ČNR č.6/92 Sb. o České
národní bance. Dále rozsah a způsob
obchodů ČNB s bankami (specifikuje zákon
6/92 Sb. v části šesté, v § 27
až 34). Dne 5. 5. 1997 vstoupila ČNB do obchodní
společnosti Česká finanční
s.r.o., vkladem 540 000,--Kč, upsaným v plné
výši. Dne 1. 9. 1996 převzala ČNB na
základě smlouvy o postoupení pohledávek
od bankovního domu Skála pohledávky vzniklé
z neuhrazených úvěrů, poskytnutých
touto bankou. Přitom nebudu nijak rozepisovat pochybnou
společnost Českou finanční s.r.o.,
která vznikla právě jen na pokrytí
všech nevhodných úvěrů na naší
bankovní scéně především
v době krachu našich bank v loňském
roce.
9. Jaké finanční prostředky byly pro
tento kapitálový vstup ČNB použity?
Vlastní nebo daňových poplatníků?
10. Jaké další kapitálové účasti,
financované z vlastních prostředků
ČNB eviduje?
11. Umožňuje platný zákon ČNB
takový obchod jako je "postoupení pohledávek"
vůbec provádět?
12. Došlo k úplatnému převodu nebo bezúplatnému?
V jakém objemu?
13. Nedopustili se zástupci ČNB v těchto
případech trestného činu? Podle zákona
o ČNR č. 6/92 Sb. "o České národní
bance" smí vést tato banka účty
a poskytovat bankovní služby pouze právnickým
osobám a vlastním zaměstnancům tedy
nikoliv podnikatelům fyzickým osobám ! Smlouvou
o postoupení pohledávek ze dne 1. 9. 1996 však
ČNB převzala také pohledávky za podnikatele
tedy fyzické osoby.
14. Jak chce ČNB zajišťovat bankovní služby
podnikajícím fyzickým osobám, když
k tomu není ze zákona oprávněna? Poté
co ČNB očistila bankovní dům Skala
a.s. od části klasifikovaných úvěrů
a to zřejmě z prostředků daňových
poplatníků, došlo dne 30. 11. 1996 k následnému
prodeji banky Skála Union bance a.s..
15. Je uvedený postup v souladu se zákonem?
16. Proč použila ČNB tento velmi netradiční
postup právě v případě bankovního
domu Skala, když v jiných bankách použila
tradiční nástroje typu "nucená
správy" a "odnětí bankovní
licence".
S pozdravem poslanec PSP ČR Pavel Maixner
Ministr financí České republiky
Minister of Finance of the Czech Republic
V Praze dne 20 -10- 1997
čj. 352/76635/97 - I.
Vážený pane poslanče,
k Vaší interpelaci ve věci České
národní banky /evidenční č.
424/, sděluji, že žádný zákon
České republiky neumožňuje Ministerstvu
financí vykonávat kontrolu nad hospodařením
ČNB. Ve smyslu zákona č. 6/1993 sb., o České
národní bance, působí ČNB jako
správní úřad v rozsahu stanoveném
citovaným zákonem a některými zvláštními
zákony, např. zákonem o bankách a
devizovým zákonem. V majetkoprávních
vztazích, při nakládání s vlastním
majetkem, má ČNB postavení podnikatele. ČNB
působí jako samostatný podnikatelsky subjekt
se zvláštním systémem hospodaření.
Vyprodukovaný zisk po zdanění je rozdělen
do potřebných rezerv a zůstatek je odveden
formou samostatné položky do státního
rozpočtu jako odvod volného zůstatku zisku..
Při zabezpečování svých činností,
vyplývajících pro ni z postavení ústřední
banky státu, je ČNB naprosto nezávislá
na pokynech vlády. Ze své činnosti se Česká
národní banka nezodpovídá ani Ministerstvu
financí, ani vládě České republiky.
Z výše uvedených skutečností
vyplývá, že Ministerstvo financí nemá
přístup k dokladům, potřebným
pro vypracování odpovědi na interpelaci.
Z tohoto důvodu jsem požádal p. guvernéra
ČNB o vypracování podkladů k odpovědi
na Vaši interpelaci. Materiál, který mi p.
guvernér zaslal, je uveden v příloze.
S pozdravem
Příloha: dle textu /odpovědi na 16
otázek/
Vážený pan
Pavel Maixner
poslanec Poslanecké sněmovny
Parlament České republiky
Praha
Dotaz č. 1 - Proč Výroční
zpráva ČNB neobsahuje údaje, které
stanoví zákon o účetnictví
o zveřejnění minimálních údajů
z účetní závěrky?
Obsah výroční zprávy ČNB je
specifikován v § 48 odst. 3, zákona č.
6/1993 Sb. Výroční zpráva ČNB
dává příjemci základní
údaje o hospodářském a měnovém
vývoji v České republice, není jen
zprávou o činnosti ČNB. Ve výroční
zprávě byly proto navíc zveřejněny
jen údaje z rozvahy ČNB k 31. 12. 1996.
Příloha k roční závěrce
nebyla s ohledem na její rozsah zveřejněna,
ale je zájemcům k dispozici v ČNB obdobně
jako výkaz zisků a ztrát.
V souladu s ustanovením § 20 odst. 3, zákona
č. 563/1991 Sb. a § 769 obchodního zákoníku
jsou v Obchodním věstníku částka
15/1997 na str. 23 zveřejněny rozvaha, výkaz
zisků a ztrát i výrok auditora k účetní
závěrce ČNB za rok 1996.
ČNB v souladu s ustanovením § 48 odst. 4, zákona
č. 6/1993 Sb. zpracovává a poskytuje dekádně
ke zveřejnění výkaz o své finanční
pozici.
Dotaz č. 2 - Proč Národní informační
středisko nevyžádalo nápravu podle zákona?
Národní informační středisko
pravděpodobně považovalo obsah výroční
zprávy ČNB za adekvátní činnosti
ČNB a v souladu s obsahem vymezeným § 48 odst.
3, zákona č. 6/1993 Sb.
Dotaz č. 3 - Položky, které zasluhují
podrobnější vysvětlení.
K vybraným položkám výkazu zisku a ztrát
uvádíme následující doplňující
údaje:
údaje uvedeny v tis. Kč
všeobecné provozní náklady: | 1 075 131 | podíl v % |
náklady na zaměstnance | 414 409 | 39 |
sociální náklady | 155 999 | 15 |
daně a poplatky | 6 563 | 1 |
nakupované výkony | 498 160 | 46 |
Náklady na zaměstnance představují
mzdové náklady ČNB. V roce 1996 vzrostly
v důsledku nárůstu počtu zaměstnanců
ČNB meziročně o 4,5 %.
Sociální náklady představují
především zákonné zdravotní
a sociální pojištění a ostatní
zákonné sociální náklady.
V položce daně a poplatky jsou evidovány náklady
na pojistné, správní poplatky a placené
daně (vyjma DPH).
Položka nakupovaných výkonů v sobě
zahrnuje takové nákladové druhy, které
ČNB nezajišťuje vlastními pracovníky
a nakupuje je proto od externích dodavatelů. Jedná
se především o opravy a údržbu,
výkony spojů, placené nájemné
a ostatní služby (např. informační
služby finančního trhu, softwarovou podporu
základního programového vybavení,
auditní činnost, úklidové služby,
právní konzultace, překladatelskou a tlumočnickou
činnost, tiskové a vydavatelské služby
atd.).
údaje uvedeny v tis. Kč
ostatní provozní náklady: | 892 496 | podíl v % |
odepsané pohledávky | 352 472 | 39 |
náklady z převodu majetku | 3 248 | 0 |
jiné provozní náklady | 251 991 | 28 |
náklady na tisk bankovek a ražbu mincí | 284 785 | 32 |
Položka odepsané pohledávky v sobě zahrnuje
odpis pohledávky ČNB vzniklé při delimitaci
SBČS, kdy došlo k technickému rozdělení
zúčtovacího systému ABO (automatizace
bankovních operací). V době vzniku pohledávky
byla vytvořena rezerva na krytí případných
ztrát.
Náklady z převodu majetku jsou zůstatkové
ceny investičního majetku ČNB, vyřazeného
odprodejem.
Jiné provozní náklady v sobě zahrnují
především daň z přidané
hodnoty, kterou nemůže ČNB uplatnit vůči
finančnímu úřadu jako odpočet
podle § 20 zákona č. 588/1992 Sb.
Položka náklady na tisk bankovek a ražbu mincí
představuje výrobní náklady na tisk
bankovek ve výši cca 144 mil. Kč a ražbu
mincí ve výši 140 mil. Kč. Celková
výše nákladů je dána potřebou
udržení hotovostního oběhu.
údaje uvedeny v tis. Kč
ztráta z finančních operací: | -8 869 381 |
náklady na operace s CP | -1 069 142 |
kurzové rozdíly aktivní | -12 773 057 |
opravná položka k cizoměnovým CP | -163 732 |
zisk z prodeje CP | 699 695 |
kurzové rozdíly pasívní | 4 436 855 |
Z přiložené tabulky je patrno, že ztráta
z finančních operací souvisí především
s kurzovými rozdíly. V roce 1996 došlo k situaci,
že kurzové ztráty cca trojnásobně
převýšily kurzové zisky. Výrazný
nárůst kurzových rozdílů souvisel
s pohybem kurzu koruny. Revalvace kurzu koruny o cca 2,7 % snížila
korunovou hodnotu devizových rezery ČNB o stejné
procento, což v konečném důsledku generovalo
vysokou kurzovou ztrátu. Je tedy možno konstatovat,
že ztráta z finančních operací
ve výši cca 9 mld. Kč nebyla způsobena
"chybným obchodováním", ale souvisí
s metodikou účtování kurzových
rozdílů.
údaje uvedeny v tis. Kč
rezervní fondy a ostatní fondy ze zisku: | 5 928 3 54 |
všeobecný rezervní fond | 5 759 193 |
ostatní rezervní fondy ze zisku | 159 121 |
sociální fond | 959 |
fond odměn | 9 081 |
Všeobecný rezervní fond a ostatní rezervní
fondy ze zisku jsou vlastními finančními
zdroji tvořenými ze zisku. Všeobecný
rezervní fond je určený ke krytí ztrát,
ke zvyšování statutárního fondu
a k dalšímu použití podle rozhodnutí
bankovní rady.
Sociální fond je zdrojem na krytí sociálních
potřeb zaměstnanců banky. Jedná se
o fond tvořený ze zisku banky (resp. z vlastních
finančních zdrojů banky). Zásady,
jimiž, se stanoví výše a způsob
použití, schvaluje bankovní rada. Podmínky
použití fondu dále konkretizuje pracovní
předpis a kolektivní smlouva.
Fond odměn historicky vznikl při fondovém
hospodaření. Po jeho zrušení nejsou
dotace fondu odměn prováděny.
údaje uvedeny v tis. Kč
hospodářsky výsledek: | -8 653 842 |
náklady | -52 405 689 |
výnosy | 43 751 847 |
Záporný hospodářský výsledek
se přibližně rovná výši
záporného salda kurzových ztrát a
kurzových zisků. V zásadě je tedy
možno konstatovat, že hospodářský
výsledek ČNB za rok 1996 byl především
ovlivněn kurzovými rozdíly. Na dosažený
hospodářský výsledek měl dále
vliv nižší průměrný stav
devizových rezerv a současně jejich celkově
nižší výnosnost a dále pak tvorba
rezerv a opravných položek.
Dotaz č. 4 - Jak je možné, ze ČNB
vykazuje tak obrovské provozní náklady, dosahující
výše cca 2 mld. Kč?
V souvislosti s tímto dotazem je nutno nejprve upozornit
na skutečnost, že ne všechny nákladové
položky, uvedené v ostatních provozních
nákladech, souvisí přímo s provozními
náklady ČNB. Z hlediska vyhodnocení rozpočtu
ČNB za rok 1996 dosáhly celkové provozní
náklady výše 1 775 mil. Kč.
Provozní náklady ČNB jsou realizovány
v souvislosti s plněním úkolů stanovených
zákonem č.6/1993 Sb., o ČNB. Z hlediska celkového
objemu jsou finančně náročné
především provozní náklady na
emisi bankovek a mincí, peněžní oběh,
mezibankovní platební styk a dohled nad bankovním
sektorem. K zabezpečení těchto úkolů
bylo nutno vybudovat síť 7 poboček ČNB,
zřídit clearingové středisko (nutno
vybudovat záložní clearingové středisko)
a dále pak vybudovat informační systém,
který zabezpečí sběr informací
z bankovního sektoru atd.
Dále je nutno upozornit na skutečnost, že vezmeme-li
v úvahu cenový růst v letech 1993-1996 nedošlo
od roku 1995 k nárůstu celkového objemu provozních
nákladů.
Dotaz č. 5 - Jaké jsou to finanční
operace, ze kterých zaznamenala ČNB takovou ztrátu?
viz odpověď na dotaz č. 3
Dotaz č. 6 - Jak je možné, že ČNB
může vůbec hospodařit se ztrátou?
ČNB vede účetnictví podle zákona
o účetnictví. V roce kdy náklady převýší
výnosy, je realizována ztráta. U centrálních
bank může k takovému případu
docházet např. při mimořádných
výkyvech kurzu národní měny.
Úspěšnost hospodaření banky nelze
měřit podle dosazeného hospodářského
výsledku, neboť základním cílem
centrální banky je realizace hlavních cílů,
uvedených v § 2 zákona č. 6/1993 Sb.,
o ČNB, která mnohdy znamená výrazné
negativní dopady do jejích nákladů.
Dotaz č. 7 - Z čeho bude ztráta hrazena
v příštích letech?
Úhrada ztráty z let minulých bude uhrazena
ze zisků let následujících.
Dotaz č. 8 - Jsou rezervy ČNB ze zákona
povinně vytvořené na pokrytí finančních
ztrát dostatečné?
ČNB v současné době disponuje odpovídajícím
objemem vlastních finančních prostředků.
Průběžně jsou doplňovány
rezervní fondy banky a vytvářeny odpovídající
objemy rezerv a opravných položek.
Celková výše vytvořených rezerv
a opravných položek je předmětem auditu.
Dotaz č. 9 - Jaké finanční prostředky
byly pro tento kapitálový vstup ČNB použity?
Vlastní nebo daňových poplatníků?
Nejednalo se o kapitálový vstup, ale o postoupení
pohledávek z Bankovního domu Skala na ČNB.
Odkup byl proveden ze zdrojů ČNB.
Dotaz č. 10 - Jaké další kapitálové
účasti, financované z vlastních prostředků
ČNB eviduje?
Jde zřejmě o špatně položenou otázku,
poslanec pravděpodobně míní, s přihlédnutím
k dotazu č. 9, odkup pohledávek od dalších
bank. Ten je v současnosti prováděn Českou
finanční a tyto odkupy se dají rozdělit
do dvou kategorií:
1. Odkup v rámci stabilizačního programu,
který je financován Konsolidační bankou,
ztráty jsou hrazeny Fondem národního majetku.
V rámci tohoto programu byla aktiva nakoupena od těchto
bank: Banka Haná, Pragobanka, Moravia banka, Zemská
banka. V nejbližší době budou odkupována
aktiva Universal banky.
2. Odkupy v rámci konsolidačního programu,
kde byla odkoupena některá aktiva z Ekoagrobanky
a z Evrobanky.
Pokud je dotaz skutečně míněn ve smyslu
kapitálových účastí u jiných
subjektů, vlastní ČNB kromě účastí
v České finanční, také akcie
ČSOB, a.s. (3 732 akcií v nominální
hodnotě 1 353,2 mil. Kč), BIS - Banka pro mezinárodní
platby (5 330 akcií v nominální hodnotě
13,3 mil. zl. SFR), Bankovní institut, a.s. (131 akcií
v nominální hodnotě 13,1 mil. Kč),
SWIFT - Society for Worldwide Interbank Financial Telecommunications
(symbolická účast ve formě vlastnictví
1 akcie), EUROCLEAR- Euroclear Clearence System (symbolická
účast ve formě vlastnictví 1 akcie).
Dotaz č. 11 - Umožňuje platný
zákon o ČNB takový obchod jako je "postoupení
pohledávek" vůbec provádět?
Odkup byl proveden v souladu s § 42 zákona č.
6/1993 Sb., o ČNB.
Dotaz č. 12 - Došlo k úplatnému
převodu nebo bezúplatnému? V jakém
objemu?
V daném případě se jednalo o úplatný
převod v celkové částce 3,278 mld.
Kč za pohledávky a 0,394 mld. Kč za cenné
papíry.
Dotaz č. 13 - Nedopustili se zástupci ČNB
v těchto případech trestného činu?
Šlo o zcela legální postup. Jednalo se o transakci
mezi právnickými osobami, ČNB a Bankovní
dům Skala (smlouva o postoupení pohledávek).
Nejednalo se tudíž o transakci s fyzickou osobou (pohledávky
za fyzickými osobami byly pouze předmětem
obchodu).
Dotaz č. 14 - Jak chce ČNB zajišťovat
bankovní služby podnikajícím fyzickým
osobám, když k tomu není ze zákona oprávněna?
ČNB subjektům nad rámec zákona č.6/1993
Sb., o ČNB bankovní služby neposkytuje. V tomto
případě se jedná o správu pohledávek
(resp. vymáhání pohledávek).
Dotaz č. 15 - Je uvedený postup v souladu
se zákonem?
Ano. Postup je v souladu s § 42 zákona č. 6/1993
Sb., o ČNB.
Dotaz č. 16 - Proč použila ČNB
tento velmi netradiční postup právě
v případě bankovního domu Skala, když
v jiných bankách použila tradiční
nástroje typu "nucená správa" a
"odnětí bankovní licence"?
Šlo o zcela jiné případy řešení
bank. Každý individuální případ
vyžaduje odpovídající řešení.