PARLAMENT ČESKÉ REPUBLIKY

Poslanecká sněmovna

1997

II. volební období

354

Vládní návrh

kterým se předkládá Parlamentu České republiky k vyslovení souhlasu Smlouva o spolupráci mezi Českou republikou a Mezinárodní organizací pro migraci (IOM), podepsaná v Praze dne 15. října 1997.

Návrh usnesení

Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky souhlasí se Smlouvou o spolupráci mezi Českou republikou a

Mezinárodní organizací pro migraci (IOM), podepsanou

v Praze dne 15. října 1997

Předkládací zpráva pro Parlament

Česká republika vstoupila v listopadu 1995 do Mezinárodní organizace pro migraci (IOM), aby s pomocí této organizace realizovala jednotlivé praktické kroky v oblasti migrace, jakož i koncepční postupy pro řešení migračních, resp. imigračních otázek. Vláda se vstupem České republiky do IOM vyslovila souhlas svým usnesením č. 632 ze dne 8. listopadu 1995.

IOM je celosvětová odborná mezinárodní organizace, která prostřednictvím regionálního byra pomáhá vládám jednotlivých zemí formou specializovaných programů navracet migranty do zemí původu, v rámci technické pomoci nabízí odborné poradenství pro legislativu či praktickou činnost v oblasti migrace, včetně jazykových programů pro pracovníky v cizinecké problematice. Dalším okruhem činnosti IOM je tzv.pracovní migrace. Neméně důležitou součástí práce IOM je výměna informací o řešení ad hoc náhlých migračních situací v jednotlivých zemích. V Budapešti bylo vytvořeno migrační informační centrum IOM, které zpracovává aktuální, rychlé výzkumy migračních trendů, které jsou k dispozici všem členským státům i zemím s pozorovatelským statutem.

Po posouzení jednotlivých programů se experti České republiky z Výboru pro spolupráci s IOM, který je tvořen pracovníky Ministerstva vnitra, Ministerstva zahraničních věcí a Ministerstva práce a sociálních věcí, vyslovili pro specializovanou formu programu pro dobrovolné návraty odmítnutých žadatelů o azyl, pro návraty těch, jimž na základě administrativních procedur nebylo přiznáno postavení uprchlíka a dále pro návraty lidí, kteří porušili platné právní předpisy a jejichž pobyt na území České republiky je nezákonný. Zároveň bude IOM spolupracovat při zajišťování dokladů pro návrat těchto kategorií osob a při organizování a přípravě jejich repatriace.

Při společném zasedání se experti České republiky i IOM zabývali možností poradenství v právní oblasti při tvorbě nových právních předpisů upravujících pobyt cizinců a udělování azylu a posléze při vytvoření moderní migrační politiky.

Dalším programem, o který má Česká republika zájem, je program jazykového školení či doškolování pro zaměstnance v cizinecké oblasti. Tento program bude dlouhodobý a jeho výhoda spočívá zejména v tom, že terminologie je vyučována zároveň i v Polsku a v Maďarsku.

Programem selektivní migrace se IOM ujímá náboru vysoce kvalifikovaných odborníků i výběru špičkové techniky a převádí je do zainteresovaných zemí.

Předpokládá se, že výše zmíněné programy budou mít po svém uvedení do praxe zásadní dopad na migrační situaci v České republice. Prioritní význam je spatřován v organizační pomoci IOM při řešení negativních důsledků spojených s pobytem osob, u kterých nejsou splněny právní podmínky pro pobyt v ČR. Dalším politickým ukazatelem je asistence IOM při vytváření nové a efektivní migrační politiky, což je nezbytné zejména proto, že ČR změnila po roce 1989 migrační charakter ze státu tranzitního na zemi, která je pro určité skupiny migrantů zemí cílovou.

Spolupráce s IOM bude při realizaci individuálních návratů osob do domovských států pro ČR velmi výhodná. Přínos je spatřován zejména v pomoci při zajišťování nezbytných dokladů pro návrat do domovského státu, včetně zajišťování případných tranzitních víz do vzdálenějších zemí Asie a Afriky, kde zkušenosti pracovníků IOM umožňují použít méně finančně nákladné dopravní spojení. Program tzv. "návratů" tedy zaručí prostřednictvím IOM efektivnější čerpání finančních prostředků z rozpočtu MV. Ze Statutu IOM vyplývá, že členský stát, který zažádá o participaci na jednotlivých programech, si finanční náklady na zvolený program hradí sám nebo za pomoci donorských příspěvků, např. z programu Phare. IOM, na žádost vlády členského státu, nabízí asistenci při hledání donorů. V případě, že by realizace dohody přinesla v budoucnu nároky na rozpočtovou kapitolu Ministerstva vnitra, bude nutno tyto zkalkulovat a uplatnit je v návrhu rozpočtu MV.

Česká republika spolupracuje se zástupci IOM již od svého vstupu do této mezinárodní organizace, avšak společné činnosti jsou omezeny rámcem poradenství při řešení aktuálních migračních problémů, informováním o náhlých migračních vlnách, které by se mohly dotýkat České republiky, či pracovním kontaktem při ad hoc situacích, neboť další aktivity a služby IOM jsou podmíněny existencí Smlouvy o spolupráci. Jediným projektem, který byl české straně nabídnut již nyní, jsou jazykové programy pro pracovníky v migrační problematice. Dosavadní kontakty s experty IOM lze velmi kladně hodnotit, postoupení některých statistických dat doplnilo reálný obraz migračních trendů, nicméně získání určitých strategických informací, kterými IOM disponuje, a které nám budou moci být poskytnuty teprve na základě předmětné Smlouvy, se jeví jako přínosnější.

Podepsání Smlouvy o spolupráci umožní České republice posoudit a aktivně započít nabízené programy, které IOM již realizuje či které mohou být modifikovány nebo sestaveny " na zakázku " pro řešení migrační problematiky v České republice. Programy budou odrážet migrační realitu. V nejkratším časovém horizontu se předpokládá právní pomoc při posouzení návrhu nové legislativy spojené s pobytem cizinců na území České republiky, zejména s ohledem na kompatibilitu s právními normami členských států Evropské unie. Větší důraz je kladen na již zmíněný "návratový program", který v první řadě napomůže lidem, kteří se ocitli ve složité situaci a nemají prostředky pro návrat do země původu a v druhé řadě ulehčí státu pobytu, v tomto případě České republice.

Představitelé IOM projevili zájem o otevření kanceláře, do budoucna i o otevření regionální kanceláře pro střední Evropu v Praze. Z předchozích rozhovorů vyplynulo, že Česká republika by měla zájem o zřízení mise IOM v Praze, zvláště pro účinné fungování zvolených programů. Provoz a prostor kanceláře (liason - mise ) IOM lze dočasně poskytnout z kapacit Ministerstva vnitra ČR, přičemž následný pronájem kanceláře včetně provozních a mzdových nákladů bude plně v režii a na náklady IOM. Poskytnutí kanceláří v prostorách budovy Ministerstva vnitra se předpokládá na dobu nezbytně nutnou s ohledem na možnosti organizace k zajištění vlastních prostor.

Vzhledem ke skutečnosti, že IOM je odborná organizace mimo rámec OSN (vázána s OSN rámcovou smlouvou) a vzhledem k článku 1 návrhu dohody (poskytování výsad a imunit) vyžaduje předmětný smluvní dokument souhlas Parlamentu České republiky a následnou ratifikaci prezidentem republiky.

Předkládaná Smlouva je v souladu s právním řádem České republiky a s obecně uznávanými zásadami mezinárodního práva.

Smlouvu budou po jejím vstupu v platnost provádět Ministerstvo vnitra, Ministerstvo zahraničních věcí a Ministerstvo práce a sociálních věcí.

Realizace Smlouvy nebude mít bezprostřední dopad na státní rozpočet.

Na základě usnesení vlády České republiky č. 636 ze dne 8. října 1997 došlo k podpisu Smlouvy dne 15. října 1997, a to náměstkem ministra vnitra panem Martinem Fendrychem a ředitelem regionálního úřadu IOM pro Evropu a Severní Ameriku panem Dirkem de Winterem.

V Praze dne 8. října 1997

Předseda vlády:

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP