Prohlašuji, že předmět je mým vlastnictvím,
nabyl/a/ jsem jej v dobré víře a není
mi známo nic o tom, že jde o předmět
hledaný nebo odcizený, popř. o kulturní
památku nebo její část.*)
Prohlašuji, že předmět je ve vlastnictví*)
fyzické osoby*) | právnické osoby*) |
jméno, příjmení.................................. | název.................................................. |
trvalý pobyt........................................ | sídlo.................................................... |
rodné číslo......................................... | IČ........................................................ |
datum....................................................................................................................... | |
podpis................................................ | razítko, podpis..................................... |
Vyplní odborná organizace
název předmětu
rozměry nebo váha | technika, materiál | povrchová úprava |
autor, výrobce | datace a slohové zařazení | provenience |
stav | signatura, výrobní značka | charakteristické znaky |
nápis a jeho umístění | punc a jeho umístění |
popis předmětu
Plastotypové razítko odborné organizace
a podpis pověřeného pracovníka
Podle § 2 zákona č. 71/1994 Sb., o prodeji
a vývozu předmětů kulturní
hodnoty, ve znění zákona č......../199...Sb.,
že uvedený předmět kulturní hodnoty
byl odborně posouzen a není námitek proti
jeho vývozu.
datum vydání | plastotypové razítko ministerstva |
podpis pověřeného pracovníka |
Toto osvědčení platí po dobu dvanácti
měsíců ode dne vydání.
Podle § 2a zákona č. 71/1994 Sb., o prodeji
a vývozu předmětů kulturní
hodnoty, ve znění zákona č........./199...Sb.,
že uvedený předmět kulturní hodnoty
lze vyvézt z území České republiky
z důvodu
a) veřejné prezentace věci nebo osoby ji užívající*),
b) odborného či vědeckého zkoumání*) nebo
c) preparace, konzervace, případně restaurování*)
do země
.................................... | .......................................... |
.................................... | .......................................... |
datum vydání | plastotypové razítko ministerstva |
podpis pověřeného pracovníka |
Toto osvědčení platí po dobu dvanácti
měsíců ode dne vydání.
Toto osvědčení platí po dobu dvanácti měsíců ode dne vydání.
Vyplní vývozce, pokud není totožný
s žadatelem, před propuštěním předmětu
kulturní hodnoty do režimu vývozu nebo pasivního
zušlechťovacího styku
jméno, příjmení, jde-li o fyzickou osobu | trvalý pobyt |
číslo pasu | státní občanství |
název, jde-li o právnickou osobu | sídlo |
zastoupená, (jméno, funkce) | IČ |
Vývozce je*) - není*) vlastníkem
vyváženého předmětu kulturní
hodnoty.
Vyplní celní úřad
Potvrzení celního úřadu o propuštění
zboží do navrhovaného celního režimu.
datum | razítko, podpis |
Potvrzení pohraničního celního úřadu
o výstupu zboží do zahraničí.
datum | razítko, podpis |
Ministerstvo si při vydání osvědčení
ponechá díl A, díly B, C a D obdrží
žadatel. Díly B, C a D se při vývozu
předmětu kulturní hodnoty předkládají
celnímu úřadu k potvrzení, přičemž
díl B si ponechá vývozce, díl D trvale
doprovází předmět a potvrzený
díl C zašle hraniční celní úřad
ministerstvu.
Díl D
evidenční číslo žádosti
__________________
podle zákona č. 71/1994 Sb., ve znění
zákona č....../199 Sb.
Vyplní žadatel
Žádám o vydání - osvědčení
k trvalému vývozu*):
- osvědčení k dočasnému vývozu
do zemí*):
z důvodu:
a) veřejné prezentace věci nebo osoby ji
užívající*)
b) odborného či vědeckého zkoumání*)
nebo
c) preparace, konzervace, případně restaurování*)
na dobu od...............................do...........................................
(vyplňuje se jen v případě dočasného
vývozu)
jméno, příjmení jde-li o fyzickou osobu | trvalý pobyt |
rodné číslo | státní občanství |
(u cizích státních příslušníků č. pasu) |
___________________
*) nehodící se škrtněte
název, jde-li o právnickou osobu | sídlo |
razítko, jde-li o právnickou osobu | IČ: |
podpis
__________________________________________
fotografie čelní a zadní strany předmětu
9x13 cm
o historii předmětu kulturní hodnoty,
jeho původu, případně restaurování
- mi není nic známo*)
- mi je známo, že*):
Prohlašuji, že předmět je mým vlastnictvím,
nabyl/a/ jsem jej v dobré víře a není
mi známo nic o tom, že jde o předmět
hledaný nebo odcizený, popř. o kulturní
památku nebo její část.*)
Prohlašuji, že předmět je ve vlastnictví*)
fyzické osoby*) | právnické osoby*) |
jméno, příjmení.................................. | název.................................................. |
trvalý pobyt........................................ | sídlo.................................................... |
rodné číslo......................................... | IČ........................................................ |
datum....................................................................................................................... | |
podpis................................................ | razítko, podpis..................................... |
Vyplní odborná organizace
název předmětu
rozměry nebo váha | technika, materiál | povrchová úprava |
autor, výrobce | datace a slohové zařazení | provenience |
stav | signatura, výrobní značka | charakteristické znaky |
nápis a jeho umístění | punc a jeho umístění |
popis předmětu
Plastotypové razítko odborné organizace
a podpis pověřeného pracovníka
Podle § 2 zákona č. 71/1994 Sb., o prodeji
a vývozu předmětů kulturní
hodnoty, ve znění zákona č......../199...Sb.,
že uvedený předmět kulturní hodnoty
byl odborně posouzen a není námitek proti
jeho vývozu.
datum vydání | plastotypové razítko ministerstva |
podpis pověřeného pracovníka |
Toto osvědčení platí po dobu dvanácti
měsíců ode dne vydání.
Podle § 2a zákona č. 71/1994 Sb., o prodeji
a vývozu předmětů kulturní
hodnoty, ve znění zákona č........./199...Sb.,
že uvedený předmět kulturní hodnoty
lze vyvézt z území České republiky
z důvodu
a) veřejné prezentace věci nebo osoby ji užívající*),
b) odborného či vědeckého zkoumání*) nebo
c) preparace, konzervace, případně restaurování*)
do země
.................................... | .......................................... |
.................................... | .......................................... |
datum vydání | plastotypové razítko ministerstva |
podpis pověřeného pracovníka |
Toto osvědčení platí po dobu dvanácti
měsíců ode dne vydání.
Vyplní vývozce, pokud není totožný
s žadatelem, před propuštěním předmětu
kulturní hodnoty do režimu vývozu nebo pasivního
zušlechťovacího styku
jméno, příjmení, jde-li o fyzickou osobu | trvalý pobyt |
číslo pasu | státní občanství |
název, jde-li o právnickou osobu | sídlo |
zastoupená, (jméno, funkce) | IČ |
Vývozce je*) - není*) vlastníkem
vyváženého předmětu kulturní
hodnoty.
Vyplní celní úřad
Potvrzení celního úřadu o propuštění
zboží do navrhovaného celního režimu.
datum | razítko, podpis |
Potvrzení pohraničního celního úřadu
o výstupu zboží do zahraničí.
datum | razítko, podpis |
Potvrzení celního úřadu o zpětném
dovozu zboží do tuzemska.
datum | razítko, podpis |
Vyplňuje se v případě dočasného
vývozu
.................................................. | ................................................... |
datum, razítko, podpis | datum, razítko, podpis |
.................................................. | ................................................... |
datum, razítko, podpis | datum, razítko, podpis |
.................................................. | ................................................... |
datum, razítko, podpis | datum, razítko, podpis |
Zákon České národní rady č.
368/1992 Sb., o správních poplatcích, ve
znění zákona č. 10/1993 Sb., zákona
č. 72/1994 Sb., zákona č. 85/1994 Sb., zákona
č. 273/1994 Sb., zákona č. 36/1995 Sb., zákona
č. 118/1995 Sb., zákona č. 160/1995 Sb.,
zákona č. 301/1995 Sb., zákona č.
151/1997 Sb. a zákona č. 305/1997 Sb.
Příloha k zákonu České národní
rady č. 368/1992 Sb., o správních poplatcích,
ve znění zákona č. 10/1993 Sb., zákona
č. 72/1994 Sb., zákona č. 85/1994 Sb., zákona
č. 273/1994 Sb., zákona č. 36/1995 Sb., zákona
č. 118/1995 Sb., zákona č. 160/1995 Sb.,
zákona č. 301/1995 Sb., zákona č.
151/1997 Sb. a zákona č. 305/1997 Sb., "Sazebník
správních poplatků" se doplňuje
takto:
1. V položce 22 se za písmeno g) připojuje
nové písmeno h), které zní:
"h) vydání osvědčení k
trvalému vývozu předmětů kulturní
hodnoty
500,- Kč."
(1) Osvědčení vydaná podle dosavadního
zákona pozbývají platnosti po uplynutí
jednoho roku ode dne nabytí účinnosti tohoto
zákona. K žádostem o vydání osvědčení
podaným před účinností tohoto
zákona, pokud o nich do účinnosti tohoto
zákona nebylo rozhodnuto, se nepřihlíží.
(2) Řízení o sankcích zahájená
před účinností tohoto zákona
budou ukončena podle dosavadních předpisů.
Předseda Poslanecké sněmovny se zmocňuje,
aby ve Sbírce zákonů České
republiky vyhlásil úplné znění
zákona č. 71/1994 Sb., o prodeji a vývozu
předmětů kulturní hodnoty, jak vyplývá
ze změn a doplnění provedených tímto
zákonem.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem vyhlášení.
Obecná část
Zákon č. 71/1994 Sb., o prodeji a vývozu
předmětů kulturní hodnoty upravuje
vývoz předmětů kulturní hodnoty
z České republiky a v určitých případech
i prodej těchto předmětů. Stanoví,
že předměty kulturní hodnoty lze vyvážet,
popř. prodávat pouze jsou-li doložené
osvědčením.
Předložená novela navrhuje rozlišení
mezi trvalým vývozem, tj. je-li vydáno osvědčení
na dobu časově neomezenou a dočasným
vývozem, tj. je-li vydáno osvědčení
na dobu časově omezenou.
Trvalý vývoz je v současném zákoně
upraven, jeho režim je v podstatě vyhovující,
mění se pouze v tom, že osvědčení
bude namísto odborné organizace vydávat ministerstvo
kultury a toto osvědčení bude dokládat
namísto toho, zda předmět kulturní
hodnoty je či není kulturní památkou,
skutečnost, že byl odborně posouzen a není
námitek proti jeho vývozu. Toto posouzení
bude prováděno především z hlediska
významu předmětu kulturní hodnoty
pro kulturní dědictví a jeho případného
prohlášení za kulturní památku.O
vydání osvědčení bude fyzická
nebo právnická osoba žádat prostřednictvím
pověřené místně příslušné
odborné organizace. Jejich seznam bude uveřejněn
ve Sbírce zákonů.
Zpřesňuje se a aktualizuje seznam předmětů
kulturní hodnoty uvedený v příloze
č. 1 zákona zavedením nebo posunem doby vzniku
nebo zvýšením ceny. Výrazně se
také snižuje počet předmětů
kulturní hodnoty, které musí být opatřeny
osvědčením k vývozu, jsou-li nabízeny
k prodeji. Doba vzniku, která je rozhodujícím
kriteriem pro určení předmětů
kulturní hodnoty se u některých oborů
posouvá až o 150 let, nově se toto kriterium
zavádí např. u předmětů
kulturní hodnoty náboženského účelu
a s náboženskou tématikou. Tím se zákon
přibližuje právu Evropských společenství.
Předpokladem pro vydání osvědčení
k dočasnému vývozu je splnění
některého ze zákonem stanovených důvodů
vývozu, přičemž jejich splněním
vzniká právní nárok na vydání
osvědčení. Předměty kulturní
hodnoty doložené osvědčením k
dočasnému vývozu mohou být po dobu
platnosti tohoto osvědčení vyváženy
i opakovaně. Osvědčení bude vydávat
rovněž ministerstvo.
Návrh stanoví nově podmínky pro prodej
předmětů kulturní hodnoty prostřednictvím
starožitníků, resp. prodejců provozujících
podnikatelskou činnost podle živnostenského
zákona nebo na aukcích či veřejných
dražbách, kdy se vyžaduje u vymezeného
okruhu předmětů před jejich prodejem
doložení osvědčení k trvalému
vývozu.
Návrh upravuje nově formuláře žádosti
o vydání osvědčení totožně
pro oba druhy osvědčení. Formuláře
sestávají ze čtyř dílů,
kdy každý díl slouží určitému
účelu.
Nově se zavádí skutková podstata protiprávního
jednání spočívajícího
v nedoložení navrácení dočasně
vyvezeného předmětu kulturní hodnoty
zpět do České republiky v zákonné
lhůtě.
Komunitární právo Evropských společenství
vychází ze zásady, že pohyb kulturních
statků mezi státy je zcela volný, s výjimkou
těch, na něž se vztahuje ochrana, vyplývající
z právních předpisů členských
států.
Oblast nakládání s kulturními předměty
upravují nařízení Rady č. 3911/92/EHS
ze dne 9.12.1992 o vývozu kulturních statků
a nařízení Komise č. 752/93/EHS ze
dne 30.3.1993 obsahující ustanovení ohledně
realizace nařízení Rady č. 3911/92.
Podle nařízení komise č. 752/93/ES
nesmí doba platnosti překročit 12 měsíců
od vydání osvědčení. Předkladatel
si je vědom, že v současné době
nejde o úplnou harmonizaci této problematiky s právem
Evropských společenství, ta bude zajištěna
připravovanou právní úpravou týkající
se ochrany veřejně přístupných
historických, uměleckých nebo vědeckých
sbírek a památkové péče. Předpokládá
se, že budoucí veřejnoprávní
ochrana bude omezena na národní kulturní
bohatství a okruh chráněných předmětů
tak bude oproti současnému stavu zúžen.
Tuto oblast upravuje také směrnice Rady 93/7/EHS
vydaná 15. 3. 1993, týkající se navracení
kulturních předmětů nelegálně
vyvezených z území členského
státu. Podle uvedené směrnice pod kulturní
předměty spadají předměty,
které tvoří národní kulturní
bohatství, na rozdíl od předložené
úpravy, která okruh chráněných
předmětů rozšiřuje oproti úzce
chápanému národnímu kulturnímu
bohatství ve smyslu směrnice. Podle názoru
předkladatele není v tomto ohledu rozpor s uvedenou
směrnicí, neboť širší okruh
předmětů kulturní hodnoty požívající
zvláštní ochranu a zároveň spadající
pod zvláštní režim vývozu není
překážkou. Úprava musí vycházet
z vnitřního zákonodárství každého
státu a předkladatel se domnívá, že
zúžení okruhu pouze na národní
kulturní bohatství není žádoucí
a naopak rozšíření tohoto okruhu nemůže
být na překážku. Předkladatel
si je vědom potřeby postupně zahrnout principy
obsažené v této směrnici do našeho
právního řádu, zejména upravit
navracení odcizených nebo nelegálně
vyvezených, resp. dovezených předmětů.
Zapracování takovéto úpravy do navržené
novely zákona č. 71/1994 Sb. je však s ohledem
na naléhavost přijetí této novely
nereálné. Úprava navracení nelegálně
vyvezených předmětů kulturní
hodnoty přesahuje možnosti dílčího
oborového předpisu i resortní gesce předkladatele
a její přijetí si vyžádá
změny dalších právních předpisů.
Navíc základním předpokladem pro přijetí
odpovídající právní úpravy
je zásada reciprocity, která do doby našeho
členství v Evropské unii není zajistitelná.
S mezinárodními závazky České
republiky, zejména s Úmluvou o opatřeních
k zákazu a zamezení nedovoleného dovozu,
vývozu a převodu vlastnictví kulturních
statků, není navržená úprava
v rozporu. Problematika, která není zatím
řešena, se týká neupraveného
zákazu nedovoleného dovozu kulturních statků,
resp. předmětů kulturní hodnoty z
území druhého státu, a dosud nejsou
ani upravena náležitá opatření
k nalezení a navrácení nelegálně
dovezených předmětů kulturní
hodnoty, případně zabránění
nenahraditelných škod. V návrhu se řeší
pouze nejnaléhavější problémy
z této oblasti.
V souvislosti s navrhovanou novelou zákona č. 71/1994
Sb., o prodeji a vývozu předmětů kulturní
hodnoty, lze předpokládat následující
dopady na státní rozpočet:
1. Požadavek navýšení počtu pracovníků
ministerstva celkem o dvanáct v souvislosti s navrhovanou
úpravou si vyžádá mzdové prostředky
ve výši 2.000 tis. Kč ročně a
náklady na cestovné ve výši 300 tis.
Kč ročně, tedy 1.000 tis. Kč a 150
tis. Kč v roce 1998. Tito pracovníci budou nezbytní
pro vydávání osvědčení,
prohlašování věcí za kulturní
památky, provádění kontroly odborných
organizací a pro vedení správního
řízení o sankcích. Příjmy
státního rozpočtu z titulu vybírání
správních poplatků k žádosti
o vydání osvědčení posílí
výdaje státního rozpočtu v ukazateli
příspěvky příspěvkovým
organizacím ke krytí nákladů na vydání
odborného stanoviska.
2. Finanční prostředky ze státního
rozpočtu, určené na výkup předmětů
kulturní hodnoty do státních sbírek
ve smyslu usnesení vlády ČR č. 285
ze dne 9. května 1996 by měly být navýšeny
z dosavadních 30 mil. Kč na celkovou částku
50 mil. Kč přepočteno na celý rok,
a to počínaje rokem 1998. Výkup totiž
bude dominantní formou záchrany nejcennějších
předmětů kulturní hodnoty, které
mají charakter kulturních památek.
Zvláštní část
K bodu 1 a 2
Zákon stanoví povinnost vyvážet předměty
kulturní hodnoty pouze jsou-li doloženy osvědčením
podle tohoto zákona. Tato povinnost není zakotvena
z důvodu znemožnění jejich volného
pohybu, ale proto, aby byl zajištěn přehled
o jejich pohybu a zároveň zaručena a posílena
ochrana kulturního dědictví, zejména
s ohledem na vývoz odcizených předmětů
nebo ve vztahu k prohlášeným kulturním
památkám.
Oproti dosavadní úpravě návrh rozlišuje
mezi osvědčením k vývozu předmětu
kulturní hodnoty na dobu časově neomezenou,
umožňujícím jeho zanechání
v zahraničí a osvědčením na
dobu časově omezenou, vyžadujícím
vždy jeho navrácení.
V této souvislosti je nutné oddělit oba druhy
osvědčení v zákoně. U trvalých
vývozů již nebude osvědčováno
pouze, že předmět kulturní hodnoty není
kulturní památkou nebo její částí,
nýbrž že byl odborně posouzen a při
tomto posouzení nebyly shledány důvody, pro
něž by předmět nemohl být z České
republiky vyvezen. Tato úprava umožní posuzování
předmětů kulturní hodnoty v mnohem
širších souvislostech. Kromě ověřování,
zda předmět je či není kulturní
památkou nebo její částí, by
navíc mělo být zjišťováno,
jestli se předmět nenachází v databázi
odcizených a hledaných předmětů
a předmět by měl být posuzován
rovněž z hlediska svého celkového významu
pro kulturní dědictví.
Podle nově navrhované úpravy vždy pouze
jedna odborná organizace bude mít v určitém,
zcela jednoznačně vymezeném oboru výlučnou
působnost pro přijímání žádostí
o vydání osvědčení a vydávání
odborných stanovisek pro ministerstvo kultury, v taxativně
vyjmenovaných okresech. Obory věcné příslušnosti
odborných organizací budou stanoveny tak, aby se
navzájem nemohly překrývat. Tomuto požadavku
bude přizpůsobeno i uspořádání
seznamu předmětů kulturní hodnoty
v příloze zákona. Stejně jako dosud
bude i u jeho novely seznam odborných organizací
spolu s obory jejich věcné působnosti a vymezením
místní příslušnosti uveřejněn
ve Sbírce zákonů, a to v částce
spolu s publikovanou novelou zákona č. 71/1994 Sb.
Navrhovaná úprava dočasných vývozů
směřuje k eliminaci nežádoucího
dopadu stávající úpravy, spočívajícího
v tom, že u specifického, poměrně úzce
vymezeného a často se opakujícího
okruhu vývozů předmětů kulturní
hodnoty (např. za účelem vystavování
a jiné veřejné prezentace, konzervování
či restaurování, nebo používání
starožitných nástrojů při koncertech
a soutěží historických vozidel), musejí
být tyto předměty vždy znovu posuzovány
z hlediska možnosti jejich prohlášení
za kulturní památku, i když je zřejmé,
že budou navráceny zpět do České
republiky. Zvláštní úprava dočasných
vývozů předmětů kulturní
hodnoty by proto měla umožnit operativnější
přístup orgánů státní
správy k jejich regulaci a zároveň vytvořit
podmínky pro adekvátní ochranu zájmů
státu na uchování kulturního dědictví.
Důvody pro vydání osvědčení
k dočasnému vývozu předmětů
kulturní hodnoty jsou návrhem taxativně vymezeny
tak, aby byl zohledněn veřejný zájem
na prezentaci českého kulturního dědictví
v zahraničí, respektovány smluvní
závazky České republiky týkající
se podpory mezinárodní odborné a vědecké
spolupráce na úseku zkoumání předmětů
kulturní hodnoty, jakož i využívány
v tuzemsku mnohdy zatím nedostupné metody zušlechťování
těchto předmětů.
K bodu 3
Účelem navrhované úpravy je rozšíření
ochrany kulturního dědictví a omezení
nelegálních aktivit v oblasti obchodu s předměty
kulturní hodnoty. Regulován bude prodej těch
předmětů kulturní hodnoty, které
budou vymezeny přílohou zákona. Oproti dosavadní
úpravě bude nová úprava výslovně
adresována fyzickým a právnickým osobám,
které budou stanovené předměty kulturní
hodnoty nabízet k prodeji v rámci své podnikatelské
činnosti podle živnostenského zákona,
včetně organizátorů veřejných
aukcí a dražeb. Tyto osoby budou povinny předat
při prodeji spolu s předmětem kupujícímu
též osvědčení k trvalému
vývozu. Tato povinnost zvýší právní
jistotu kupujících i prodávajících,
že nejde o kulturní památky nebo jejich části
nebo předměty nelegálně získané.
V souladu s dosavadními zkušenostmi navrhovaná
úprava blíže upřesňuje, co bude
považováno za nabídku k prodeji.
K bodu 4
V souvislosti se zavedením osvědčení
k dočasnému vývozu bude žadatel napříště
povinen v žádosti výslovně uvést,
zda žádá o vydání osvědčení
k trvalému nebo dočasnému vývozu předmětů
kulturní hodnoty. Žádosti o vydání
osvědčení k trvalému vývozu
i žádosti o vydání osvědčení
k dočasnému vývozu budou napříště
podávány jen v jednom vyhotovení.
Jako optimální kriterium pro určování
příslušnosti odborné organizace při
podávání žádosti se stanoví
místo trvalého pobytu žadatele nebo jeho sídlo,
popř. místo, kde žadatel předmět
kulturní hodnoty získal.
Zcela nově se upraví podávání
žádosti o osvědčení k trvalému
i dočasnému vývozu předmětů
kulturní hodnoty tak, že žádost bude podávána
prostřednictvím místně příslušné
odborné organizace ministerstvu.
K bodu 5
Obsah dosavadního § 5 je zapracován v jednotlivých
ustanoveních předloženého návrhu.
K bodu 6
Všechny čtyři díly jednotného
tiskopisu žádosti o vydání osvědčení
budou obsahovat předtisk obou druhů osvědčení,
přičemž se vyplní a potvrdí vždy
jen ten předtisk osvědčení, o které
bude žádáno.
Dvanáctiměsíční doba platnosti
osvědčení k trvalému vývozu
se jeví jako dostatečně dlouhá, aby
se během ní mohl žadatel definitivně
rozhodnout, zda předmět vyveze či ne. Vyvézt
předmět kulturní hodnoty na základě
osvědčení k trvalému vývozu
lze pouze jednou, nic však nebude bránit jeho zpětnému
dovozu do České republiky. Rovněž dvacetiletá
doba archivování osvědčení
k trvalému vývozu odbornou organizací, popř.
ministerstvem se jeví jako postačující.
Platnost osvědčení k dočasnému
vývozu se stanoví na dvanáct měsíců
ode dne vydání, což odpovídá
účelu, pro který se institut osvědčení
k dočasnému vývozu nově zavádí.
Na základě tohoto osvědčení
lze po dobu jeho platnosti předmět vyvážet
opakovaně. Toto osvědčení bude archivováno
ministerstvem po dobu pěti let, neboť během
této doby může být předmět
vyvezen na základě dalšího osvědčení
k dočasnému vývozu, které bude rovněž
uchováváno pět let. S ohledem na předpokládaný
pohyb takto vyvážených předmětů
kulturní hodnoty se pětiletá lhůta
proto jeví přiměřeně svému
účelu. Se zpoplatněním osvědčení
k dočasnému vývozu předmětů
kulturní hodnoty se nepočítá, neboť
prezentace českého kulturního dědictví
v zahraničí je veřejným zájmem
a vývozy předmětů za tímto
účelem by měly být spíše
podporovány. Pokud jde o předměty vyvážené
za účelem vědeckého nebo odborného
zkoumání, vztahují se na ně mezinárodní
smluvní ujednání o svobodné výměně
informací. Rovněž je nežádoucí
zpoplatňovat vývoz předmětů
kulturní hodnoty v rámci režimu tzv. zušlechťovacího
styku, tj. např. za účelem jejich konzervování
nebo restaurování.
Archivován bude řádně vyplněný
a potvrzený díl A tiskopisu žádosti,
který se při vydávání osvědčení
od žádosti odpojí a ponechá příslušná
odborná organizace nebo ministerstvo.
K bodu 7
Stanoví se povinnost předložit při vývozu
předmětu kulturní hodnoty celnímu
úřadu k potvrzení příslušné
díly B, C a D osvědčení. Tuto povinnost
má vždy osoba, která předmět
fakticky převáží přes hranice
a která nemusí být totožná s
žadatelem o osvědčení ani s vlastníkem
předmětu. Potvrzený díl C osvědčení
si hraniční celní úřad odpojí
a zašle jej ministerstvu. Ministerstvo tímto způsobem
získá informaci o faktickém výstupu
předmětu kulturní hodnoty do zahraničí.
Díl B zůstává osobě předmět
vyvážející a díl D bude trvale
doprovázet předmět. Na oba tyto díly
bude hraniční celní úřad potvrzovat
vývoz a zpětný dovoz, v případě
osvědčení k dočasnému vývozu
i opakovaný vývoz a zpětný dovoz.
V návaznosti na povinnost celního úřadu potvrdit zpětný dovoz dočasně vyvezeného předmětu kulturní hodnoty se pro kontrolu jeho navrácení na území České republiky navrhuje uložit žadateli povinnost doložit toto navrácení stanoveným způsobem.
Z hlediska celního režimu vývozu je žádoucí
definovat význam obou druhů osvědčení.
Z důvodu možnosti ochrany celních orgánů
při propouštění zboží -
předmětů kulturní hodnoty do navrhovaných
celních režimů se zakotvuje právo celního
úřadu v případě pochybnosti,
zda se jedná o předmět kulturní hodnoty
podle tohoto zákona, požadovat od vývozce odborný
posudek na vyvážený předmět.
K bodům 8, 9 a 10
Formulační zpřesnění skutkové
podstaty protiprávního jednání v souvislosti
s vývozem předmětů kulturní
hodnoty umožní postihnout nejen protiprávní
jednání, které se podařilo dokonat,
ale i protiprávní jednání, v jehož
dokonání bylo osobě, která předmět
vyváží, zabráněno, např.
tím, že při něm byla přistižena.
Změnám ustanovení § 3 bude přizpůsobena
formulace skutkové podstaty protiprávního
jednání právnických nebo fyzických
osob při prodeji předmětů kulturní
hodnoty. Horní hranice pokut se nemění.
Zavádí se nová skutková podstata protiprávního
jednání spočívajícího
v nedoložení navrácení předmětu
kulturní hodnoty vyvezeného na základě
osvědčení k dočasnému vývozu
ve stanovené lhůtě. Horní hranice
pokuty pro toto protiprávní jednání
se stanoví částkou ve výši 10
mil. Kč. Horní hranice je stanovena vyšší
oproti ostatním sankcím z toho důvodu, aby
se v žádném případě nevyplatilo
předměty kulturní hodnoty v zahraničí
ponechat a zaplatit případnou sankci. Text ustanovení
je formulován tak, aby bylo možné sankci neuložit
v případě, že předmět
kulturní hodnoty byl v cizině nevratně zničen
následkem neodvratitelných událostí.
K bodu 11
V poznámce pod čarou jsou uvedeny právní
předpisy, které se věcně dotýkají
problematiky upravované tímto zákonem, a
proto předkladatel považuje za žádoucí
odkaz na tyto předpisy zpřesnit, případně
doplnit o právní předpisy nově vydané.
K bodu 12
S ohledem na ústavní pořádek České
republiky je třeba, aby vydávání osvědčení
podléhalo správnímu řádu a
proto je nutné vypustit stávající
odstavec 2 § 9 zákona.
K bodu 13
Základem pro výčet předmětů
kulturní hodnoty zůstala příloha č.
1 stávajícího zákona. Z praxe při
uplatňování stávajícího
zákona vyplynula potřeba upravit okruh předmětů
kulturní hodnoty, a to zejména v oboru sakrálních
a kultovních předmětů kulturní
hodnoty, kde poznatky ukázaly, že díky nepřesné
definici nelze vyvozovat důsledky z případného
porušení zákona. Další podstatnou
změnou zákona promítnutou v příloze
je i nové stanovení okruhu předmětů
kulturní hodnoty, které je nezbytné opatřit
osvědčením k trvalému vývozu
již před prodejem. V návaznosti na rozlišení
obou druhů vývozu jsou přílohou zákona
taxativně vymezeny okruhy předmětů
kulturní hodnoty, na které lze vydat pouze osvědčení
k dočasnému vývozu, na které lze vydat
pouze osvědčení k trvalému vývozu
a které musí být doloženy osvědčením
k trvalému vývozu již před prodejem.
Tímto opatřením by mělo být
zamezeno tomu, aby u vybraných předmětů
kulturní hodnoty nemohlo být osvědčení
k dočasnému vývozu zneužito k jejich
případnému trvalému nelegálnímu
vývozu.
K bodu 14
Tiskopis žádosti bude stejný pro oba druhy
osvědčení, avšak bude se lišit
od tiskopisu, který je v současné době
pro podávání žádostí o
vydání osvědčení předepsán.
Dosavadní užívání čtyř
identických kopií žádostí totiž
umožňuje zneužití vydaných osvědčení,
neboť tato osvědčení se vydávají
ve třech vyhotoveních, potvrzením příslušné
části tiskopisu žádosti. Návrh
předpokládá, že tiskopis bude sestávat
ze čtyř rozlišitelných, tedy nezaměnitelných,
dílů (A, B, C a D). Každý z těchto
čtyř dílů tiskopisu obsahuje část
identickou s ostatními díly, takže následným
porovnáním těchto částí
jednotlivých dílů bude možné
spolehlivě určit, zda se týkají jedné
žádosti, resp. téhož předmětu
kulturní hodnoty. Na identické části
všech čtyř dílů tiskopisu žádosti
jsou rubriky pro údaje identifikující vyvážený
předmět kulturní hodnoty tak, aby nebyl zaměnitelný,
identifikující vlastníka tohoto předmětu
a žadatele o vydání osvědčení
a důvod žádosti (vývoz, včetně
jeho druhu, nebo prodej). Každý díl tiskopisu
žádosti obsahuje rovněž předtisk
osvědčení k trvalému vývozu
předmětu kulturní hodnoty a předtisk
osvědčení k dočasnému vývozu
předmětu kulturní hodnoty. Díly B,
C a D kromě výše uvedených údajů
obsahují i rubriky pro potvrzení vývozu (i
opakovaného - díly B,D), popřípadě
zpětného dovozu předmětu kulturní
hodnoty (u trvalého vývozu se nebude vyplňovat).
K Čl. II
Vzhledem k tomu, že úhrada za vydání
osvědčení k trvalému vývozu
je úhradou za úkon spojený s činností
správního orgánu a je tedy správním
poplatkem, je třeba tuto skutečnost promítnout
do přílohy zákona o správních
poplatcích.
K Čl. III a IV
Přestože platný zákon na rozdíl
od nové úpravy nerozlišuje mezi trvalým
vývozem a vývozem dočasným a stanoví
pro oba vývozy stejné osvědčení,
navrhuje se v zájmu právní jistoty ponechat
již vydaná osvědčení v platnosti
s omezenou lhůtou jednoho roku od účinnosti
zákona.
Přechodné ustanovení odráží
dále změny ve způsobu podávání
žádostí o osvědčení zavedené
novelou. K podaným žádostem o nichž nebylo
rozhodnuto do účinnosti tohoto zákona, nelze
přihlédnout, protože principy nové úpravy
jsou v tomto směru odlišné.
V souvislosti se změnou právní úpravy
se řeší případy započatých
a neukončených řízení o sankcích
přede dnem účinnosti tohoto zákona,
kde je vhodné, aby byla dokončena podle úpravy
dosavadní.
Vzhledem k zakotvení nových institutů v souvislosti
se zavedením nové úpravy vývozu, resp.
rozlišení mezi vývozem předmětu
kulturní hodnoty na dobu určitou a dobu neurčitou
a promítnutí této úpravy v celém
textu zákona považuje předkladatel za žádoucí
zmocnit předsedu Poslanecké sněmovny k vydání
úplného znění.
K Čl. V
Vzhledem k tomu, že nelze předem odhadnout délku
dalšího ústavního projednávání
a tedy konkrétní datum nabytí účinnosti
zákona, navrhuje se účinnost zákona
dnem vyhlášení.
Příloha
platné znění zákona v levém sloupci | navrhovaná novela v pravém sloupci |
Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:
Prodej a vývoz předmětů kulturní hodnoty
(1) Předměty kulturní hodnoty podle tohoto zákona jsou přírodniny nebo lidské výtvory nebo jejich soubory, které jsou významné pro historii, literaturu, umění nebo vědu a splňují kriteria obsažená v příloze č. 1 tohoto zákona.
(2) Tento zákon se nevztahuje na kulturní památky, [Zákon ČNR č. 20/1987 Sb., o státní památkové péči, ve znění zákona ČNR č. 425/1990 Sb., a zákona ČNR č. 242/1992 Sb.] sbírkové předměty, [Zákon č. 54/1959 Sb., o muzeích a galeriích.] na archiválie [Zákon ČNR č. 97/1974 Sb., o archivnictví, ve znění zákona ČNR č. 343/1992 Sb.] a na předměty, které jsou originály děl výtvarných umění žijících autorů.
(1) Předměty kulturní hodnoty lze vyvážet z území České republiky pouze doložené osvědčením, že nejsou předměty prohlášenými za kulturní památku, ani předměty, které jsou částí souboru prohlášeného za kulturní památku1)(dále jen "osvědčení").
(2) Osvědčení vydávají na základě žádosti muzea, galerie, archivy, knihovny a organizace památkové péče zřizované orgány státní správy (dále jen "odborná organizace") pověřené Ministerstvem kultury České republiky (dále jen "ministerstvo"). Jejich seznam a obory, v nichž působí, uveřejní ministerstvo ve Sbírce zákonů [§ 4 odst. 1 písm. b) zákona ČNR č. 545/1992 Sb., o Sbírce zákonů České republiky.].
Předměty kulturní hodnoty z oboru archeologie a předměty kulturní hodnoty sakrální a kultovní povahy nabízené k prodeji musí být opatřeny osvědčením před jejich prodejem; kupujícímu musí být spolu s předmětem kulturní hodnoty předáno osvědčení ve třech vyhotoveních.
(1) Žádost o vydání osvědčení předkládají fyzické nebo právnické osoby, které předmět kulturní hodnoty hodlají vyvézt nebo které předměty kulturní hodnoty uvedené v § 3 nabízejí k prodeji (dále jen "žadatel"), odborné organizaci na předepsaném tiskopisu ve čtyřech vyhotoveních. Tiskopis žádosti o vydání osvědčení (dále jen "tiskopis") je uveden v příloze č. 2 tohoto zákona.
(2) Žadatel je povinen poskytnout odborné organizaci, popřípadě ministerstvu, potřebnou součinnost a umožnit ohledání předmětu kulturní hodnoty.
(1) Lhůta pro vydání osvědčení je jeden měsíc od doručení žádosti odborné organizaci.
(2) Pokud odborná organizace zjistí, že předmět kulturní hodnoty by mohl být prohlášen za kulturní památku, [§ 4 odst. 1 písm. b) zákona ČNR č. 545/1992 Sb., o Sbírce zákonů České republiky.] osvědčení nevydá a žádost ve lhůtě stanovené v odstavci 1 postoupí ministerstvu. O svém postupu informuje žadatele. (3) Ministerstvo ve lhůtě čtyř měsíců od doručení žádosti odborné organizaci buď předmět kulturní hodnoty prohlásí za kulturní památku,5) nebo vydá žadateli osvědčení. ___________________
5) § 2 zákona ČNR č. 20/1987 Sb.
(1) Osvědčení se vydává ve třech vyhotoveních potvrzením příslušné části tiskopisu. Osvědčení platí po dobu tří let ode dne jeho vydání. Odborná organizace nebo ministerstvo archivují jednu kopii vydaného osvědčení po dobu 20 let. [Vyhláška Ministerstva vnitra ČSR č. 117/1974 Sb., kterou se stanoví kritéria pro posuzování písemností jako archiválií a podrobnosti skartačního řízení.]
(2) Osvědčení je žadateli vydáno za poplatek 500 Kč. Toto ustanovení se nevztahuje na vydání osvědčení podle § 3. Příjemcem poplatku jsou právnické osoby uvedené v § 2 odst. 2.
Fyzická nebo právnická osoba, která hodlá vyvézt předmět kulturní hodnoty, předloží jedno vyhotovení osvědčení celnímu úřadu při propuštění předmětu kulturní hodnoty do režimu vývozu nebo do režimu pasivního zušlechťovacího styku, jedno vyhotovení osvědčení si ponechá a jedno vyhotovení osvědčení doprovází předmět kulturní hodnoty.
(1) Ministerstvo uloží pokutu až do výše 5 milionů Kč a) právnické nebo fyzické osobě, která vyváží nebo vyveze předmět kulturní hodnoty bez osvědčení, b) právnické nebo fyzické osobě, která při prodeji nabídne předmět kulturní hodnoty z oboru archeologie nebo předmět kulturní hodnoty sakrální a kultovní povahy bez osvědčení.
(2) Při ukládání pokut se přihlíží zejména k závažnosti a následkům protiprávního jednání.
(3) Ministerstvo může při zvláště závažném porušení rozhodnout o propadnutí věci ve prospěch státu.
(4) Pokutu lze uložit do jednoho roku ode dne, kdy se ministerstvo o nesplnění povinnosti podle § 2 a 3 dozvědělo, nejpozději však do tří let ode dne, kdy k nesplnění této povinnosti došlo.
(5) Pokuta je splatná do 30 dnů ode dne, kdy nabylo právní moci rozhodnutí, jímž byla pokuta uložena.
(6) Výnos z pokut je příjmem státního rozpočtu.
(1) Osvědčení podle tohoto zákona nenahrazuje povolení k vývozu podle zvláštních předpisů. [Např. zákon ČNR č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění zákonného opatření Předsednictva ČNR č. 347/1992 Sb., devizový zákon č. 528/1990 Sb., ve znění zákona č. 228/1992 Sb. (úplné znění č. 457/1992 Sb.), vyhláška Federálního ministerstva zahraničního obchodu č. 560/1991 Sb., o podmínkách vydávání úředního povolení k dovozu a vývozu zboží a služeb, ve znění vyhlášky č. 130/1993 Sb.] (2) S výjimkou § 8 se na postup podle tohoto zákona nevztahují obecné předpisy o správním řízení. [Zákon č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád).] ___________________ 7) Např. zákon ČNR č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění zákonného opatření Předsednictva ČNR č. 347/1992 Sb., devizový zákon č. 528/1990 Sb., ve znění zákona č. 228/1992 Sb. (úplné znění č. 457/1992 Sb.), vyhláška Federálního ministerstva zahraničního obchodu č. 560/1991 Sb., o podmínkách vydávání úředního povolení k dovozu a vývozu zboží a služeb, ve znění vyhlášky č. 130/1993 Sb.
8) Zákon č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád).
Změna vyhlášky č. 41/1985 Sb., o neobchodních vývozech a dovozech věcí, ve znění pozdějších předpisů
Vyhláška Federálního ministerstva zahraničního obchodu č. 41/1985 Sb., o neobchodních vývozech a dovozech věcí, ve znění vyhlášek č. 178/1988 Sb., č. 118/1989 S., č. 4/1990 Sb., č. 52/1990 Sb., č. 225/1990 Sb., č. 423/1990 Sb., č. 534/1990 Sb. a č. 398/1991 Sb., se mění takto:
V příloze č. 2 se položka "1. starožitnosti" vypouští.
Zrušuje se vyhláška Ministerstva školství a kultury č. 239/1959 Ú.l., o vývozu kulturních památek a předmětů muzejní hodnoty.
Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení. | Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:
(1) Předmět kulturní hodnoty lze vyvézt na dobu časově neomezenou pouze tehdy, je-li doložen osvědčením k trvalému vývozu. Toto osvědčení vydává na žádost Ministerstvo kultury (dále jen "ministerstvo").
(2) Ministerstvo při rozhodování o žádosti o vydání osvědčení k trvalému vývozu přihlédne k odbornému stanovisku muzea, galerie, archivu, knihovny nebo organizace památkové péče zřízené orgánem státní správy, které ministerstvo vypracováním těchto stanovisek pověří (dále jen "odborná organizace").
(3) Ministerstvo v osvědčení k trvalému vývozu uvede, že předmět kulturní hodnoty byl odborně posouzen a že není námitek proti jeho vývozu na dobu časově neomezenou, v opačném případě žádost o vydání tohoto osvědčení zamítne.
(1) Předmět kulturní hodnoty lze vyvézt na dobu časově omezenou pouze tehdy, je-li doložen osvědčením k dočasnému vývozu. Toto osvědčení vydává na žádost ministerstvo.
(2) Ministerstvo osvědčení k dočasnému vývozu vydá, jestliže předmět kulturní hodnoty má být vyvezen na dobu časově omezenou z důvodů a) veřejné prezentace věci nebo osoby ji užívající, b) odborného či vědeckého zkoumání nebo
c) preparace, konzervace, případně restaurování
a nejde přitom o předmět kulturní hodnoty označený v příloze č. 1 k tomuto zákonu symbolem xxx; v opačném případě žádost o vydání tohoto osvědčení zamítne.
(3) Osvědčení k dočasnému vývozu obsahuje údaje podle odstavce 2 písm. a) až c).
(2) Osvědčení k dočasnému vývozu vydává na základě žádosti ministerstvo.
(1) Předměty kulturní hodnoty označené v příloze č. 1 tohoto zákona symbolem xxx, musejí být opatřeny osvědčením k trvalému vývozu, jsou-li nabízeny k prodeji prodejci provozujícími podnikatelskou činnost podle zvláštních předpisů4a) nebo na aukcích a veřejných dražbách. Prodejce je povinen spolu s předmětem kulturní hodnoty předat kupujícímu osvědčení k trvalému vývozu.
(2) Nabídkou k prodeji podle odstavce 1 se rozumí i vystavení předmětů kulturní hodnoty ve veřejných prodejních prostorách nebo aukčních a dražebních síních. ___________________
4a) Zákon č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon),ve znění pozdějších předpisů.
(1) Žádost o vydání osvědčení podle § 2, 2a a 3 se podává na tiskopise, jehož vzor je uveden v příloze č. 2 k tomuto zákonu.
(2) O vydání osvědčení k trvalému vývozu žádá fyzická nebo právnická osoba prostřednictvím místně příslušné odborné organizace. Seznam odborných organizací, jejich územní působnost a obory, v nichž působí, uveřejňuje ministerstvo ve Sbírce zákonů4).
(3) Místní příslušnost odborné organizace (§ 2 odst. 1) se řídí místem trvalého pobytu fyzické osoby a sídlem právnické osoby. Pokud žadatel nemá na území České republiky trvalý pobyt nebo sídlo, je k přijetí žádosti o vydání osvědčení k trvalému vývozu místně příslušná ta odborná organizace, v jejímž územním obvodu působnosti byl předmět kulturní hodnoty nabyt.
(4) Žadatel je povinen poskytnout odborné organizaci nebo ministerstvu potřebnou součinnost a umožnit ohledání předmětu kulturní hodnoty.
(5) Ministerstvo rozhodne o žádosti o vydání osvědčení k trvalému vývozu do šesti měsíců od jejího doručení odborné organizaci a o žádosti o vydání osvědčení k dočasnému vývozu do jednoho měsíce od jejího doručení. Do této lhůty se nezapočítává doba stanovená ve výzvě k odstranění nedostatků žádosti a doba, po kterou žadatel přes výzvu neumožní ohledání a odborné posouzení předmětů kulturní hodnoty.
(6) Pokud ministerstvo v řízení o žádosti o vydání osvědčení dospěje k závěru, že předmět kulturní hodnoty může být prohlášen za kulturní památku, řízení o žádosti přeruší a zahájí řízení o prohlášení předmětu kulturní hodnoty za kulturní památku. Ministerstvo ve lhůtě dvou měsíců ode dne zahájení řízení o prohlášení předmětu kulturní hodnoty za kulturní památku buď předmět kulturní hodnoty za kulturní památku prohlásí a žádost o vydání osvědčení zamítne, anebo o této žádosti rozhodne.
§ 5 včetně poznámky č. 5 se vypouští.
(1) Osvědčení k trvalému vývozu se vydává v jednom vyhotovení, sestávajícím z dílů A, B, C a D, potvrzením příslušných částí všech dílů předepsaného tiskopisu žádosti. Ministerstvo si při vydání osvědčení ponechá díl A tiskopisu, který archivuje po dobu 20 let6) a díly B, C a D tiskopisu obdrží žadatel. Osvědčení platí po dobu dvanácti měsíců ode dne jeho vydání.
(2) Osvědčení k dočasnému vývozu se vydává v jednom vyhotovení, sestávajícím z dílů A, B, C a D, potvrzením příslušných částí všech dílů předepsaného tiskopisu žádosti. Ministerstvo si při vydání osvědčení ponechá díl A tiskopisu, který archivuje po dobu 5 let6) a díly B, C a D tiskopisu obdrží žadatel. Osvědčení k dočasnému vývozu platí po dobu dvanácti měsíců ode dne jeho vydání.
(1) Fyzická nebo právnická osoba, která předmět kulturní hodnoty vyváží (dále jen "vývozce"), je povinna při propuštění předmětu kulturní hodnoty do režimu vývozu6a) nebo do režimu pasivního zušlechťovacího styku6a) předložit hraničnímu, popřípadě místně příslušnému vnitrozemskému celnímu úřadu k potvrzení díly B, C a D. Potvrzený díl B si ponechá a díl D trvale doprovází předmět kulturní hodnoty. Na dílech B a D hraniční celní úřad dále potvrzuje u trvalého vývozu případný zpětný dovoz předmětu kulturní hodnoty a u dočasného vývozu zpětný dovoz, popřípadě každý další vývoz a zpětný dovoz předmětu kulturní hodnoty po dobu platnosti osvědčení k dočasnému vývozu. Potvrzený díl C zašle neprodleně hraniční celní úřad ministerstvu.
(2) Žadatel o vydání osvědčení k dočasnému vývozu je povinen do 60 dnů ode dne ukončení platnosti tohoto osvědčení zaslat ministerstvu díl B, na kterém musí být v příslušné rubrice celním úřadem potvrzen jeho zpětný dovoz. Žadatel je povinen zaslat ministerstvu díl B i v případě, že předmět kulturní hodnoty vyvezen nebyl.
(3) Osvědčení k trvalému vývozu je předpokladem pro propuštění předmětu kulturní hodnoty do celního režimu vývozu s možností jej v zahraničí trvale ponechat. Osvědčení k dočasnému vývozu je předpokladem pro propuštění předmětu kulturní hodnoty do celního režimu vývozu s povinností jeho zpětného dovozu. (4) Jestliže vývozce při propouštění do navrhovaného celního režimu vyvážený předmět za předmět kulturní hodnoty podle tohoto zákona nepovažuje, je v případě pochybnosti celního úřadu tuto skutečnost povinen doložit. Dokladem, že předmět není předmětem kulturní hodnoty podle tohoto zákona je posudek odborné organizace uveřejněné ministerstvem ve Sbírce zákonů4) nebo znalecký posudek6b). Odborná organizace posudek vyhotoví pouze na základě záznamu celního úřadu, že předmět nebyl propuštěn do navrhovaného celního režimu a vydá jej žadateli do tří dnů po umožnění fyzického ohledání předmětu. ___________________ 6a) Zákon č. 13/1993 Sb., celní zákon, ve znění pozdějších předpisů.
6b) Zákon č. 36/1967 Sb., o znalcích a tlumočnících.
(1) Ministerstvo uloží pokutu až do výše 5 milionů Kč
a) vývozci, který vyváží nebo vyvezl předmět kulturní hodnoty bez osvědčení,
b) právnické nebo fyzické osobě, která nesplní povinnost podle § 3 tohoto zákona, (2) Ministerstvo může uložit pokutu až do výše 10 milionů Kč žadateli, který nesplní povinnost podle § 7 odst. 2 tohoto zákona. (3) Při ukládání pokut se přihlíží zejména k závažnosti a následkům protiprávního jednání. (4) Ministerstvo může při zvláště závažném porušení rozhodnout o propadnutí věci ve prospěch státu. (5) Pokutu lze uložit do jednoho roku ode dne, kdy se ministerstvo o nesplnění povinnosti podle § 2 a 3 dozvědělo, nejpozději však do tří let ode dne, kdy k nesplnění této povinnosti došlo. (6) Pokuta je splatná do 30 dnů ode dne, kdy nabylo právní moci rozhodnutí, jímž byla pokuta uložena. (7) Výnos z pokut je příjmem státního rozpočtu. (8) Uložením sankce podle tohoto zákona není dotčena možnost uložení sankcí podle zvláštních předpisů6c). -------------------------
6c) Např. zákon č. 13/1993 Sb., celní zákon, ve znění pozdějších předpisů, zákon ČNR č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění zákonného opatření Předsednictva ČNR č. 347/1992 Sb., zákon č. 16/1997 Sb., o podmínkách dovozu a vývozu ohrožených druhů volně žijících živočichů a planě rostoucích rostlin a dalších opatřeních k ochraně těchto druhů a o změně a doplnění zákona České národní rady č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění pozdějších předpisů.
(1) Osvědčení podle tohoto zákona nenahrazuje povolení k vývozu podle zvláštních předpisů.7) __________________
7) Např. § 11 a § 53 zákona ČNR č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 16/1997 Sb., o podmínkách dovozu a vývozu ohrožených druhů volně žijících živočichů a planě rostoucích rostlin a dalších opatřeních k ochraně těchto druhů a o změně a doplnění zákona České národní rady č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 219/1995 Sb., devizový zákon, vyhláška Federálního ministerstva zahraničního obchodu č. 560/1991 Sb., o podmínkách vydávání úředního povolení k dovozu a vývozu zboží a služeb, ve znění vyhlášky č. 130/1993 Sb., vyhlášky č. 300/1993 Sb., vyhlášky č. 88/1994 Sb., vyhlášky č. 175/1994 Sb., vyhlášky č. 192/1995 Sb., vyhlášky č. 156/1996 Sb. a vyhlášky č. 233/1997 Sb. |