K bodu 33
Návrh odstraňuje nejasnosti stávající
právní úpravy pokud jde o náležitosti
petice. Záhlaví petice se upravuje přímo
v tomto zákoně. Pro větší informovanost
voličů se zakládá povinnost uvést
jméno a příjmení kandidáta
tvořícího volební stranu a jde-li
o sdružení nezávislých kandidátů
všechna jejich jména a příjmení.
Vztah k zákonu č. 85/1990 Sb., o právu petičním,
je řešen samostatným ustanovením (viz.
k bodu 94).
K bodu 34
Vzhledem k tomu, že se kandidátní listina přetiskuje
jako hlasovací lístek, měl by být
volič informován o typu volební strany včetně
toho, které politické strany a politická
hnutí ji tvoří. Dosud byl tento údaj
uveden pouze ve vzorech hlasovacích lístků,
tvořících přílohu k prováděcí
vyhlášce k zákonu.
K bodu 35
Z ustanovení se vypouští povinnost pro kandidáty
uvádět jejich datum narození; jde o nadbytečný
údaj vzhledem k tomu, že je obsažen v požadovaném
rodném čísle; rodné číslo
se ponechává, neboť je nezaměnitelným
údajem o kandidátovi. Zákon užití
rodných čísel upravuje i v jiných
případech, např. u podpisů voličů
podporujících kandidaturu volebních stran.
K bodu 36
Ustanovení se terminologicky upřesňuje.
K bodu 37
Doplnění povinnosti pro zástupce politických
stran nebo koalic podepsat kandidátní listinu vyplývá
ze zkušeností z voleb do zastupitelstev v obcích.
Zamezí se případům, kdy jménem
jedné politické strany bylo podáno více
kandidátních listin.
K bodu 38
Z praxe všeobecných voleb v roce 1994 a následně
i z nových voleb je zřejmé, že volební
strany chápou postavení zapisovatele jako rozhodující.
Je třeba, aby bylo zřejmé, že posouzení
náležitostí kandidátních listin
je plně svěřeno pouze příslušné
volební komisi a popřípadě soudu.
Místní nebo městská volební
komise může, zjistí-li nedostatky, poskytnout
volební straně prostor pro jejich odstranění
(viz stávající právní úprava
a bod 40 návrhu).
K bodu 39
Doplňuje se povinnost zapisovatele předložit
kopie podaných kandidátních listin okresnímu
úřadu, resp. magistrátům územně
členěných statutárních měst
a hlavního města Prahy. Okresní volební
komise a městské volební komise se totiž
podle příslušných ustanovení
zákona ustavují z delegovaných členů
a náhradníků těch volebních
stran, které podávají kandidátní
listinu na území, kde součet obyvatel činí
alespoň čtvrtinu obyvatel okresu, resp. čtvrtinu
součtu obyvatel městských obvodů nebo
městských částí územně
členěných statutárních měst
a hlavního města Prahy. Přednosta okresního
úřadu, resp. primátor musí mít
možnost včas ověřit oprávněnost
delegovaných členů a náhradníků.
K bodu 40
Navržená úprava blíže určuje
místní nebo městské volební
komisi v jakém rozpětí může stanovit
lhůtu pro odstranění závad na kandidátní
listině. Pokud nebyla ve stávající
právní úpravě stanovena minimální
lhůta pro odstranění případných
nedostatků, mohla být volební straně
stanovena tak, že úprava kandidátní
listiny byla nereálná. Zároveň se
upřesňují důvody závad na kandidátní
listině o nesprávné údaje, nikoli
pouze dosud chybějící náležitosti;
v případě petice pak o menší
počet podpisů než jaký vyžaduje
příloha k zákonu, způsobený
ať již předložením petice s tímto
počtem nebo nezapočítáním podpisů,
u kterých chybí některý z požadovaných
údajů.
K bodu 41
Návrh rozšiřuje okruh důvodů
pro škrtnutí kandidáta na kandidátní
listině tak, aby nemusela být z důvodu nedostatku
u jednoho kandidáta odmítnuta celá kandidátní
listina, jak tomu bylo u stávající právní
úpravy.
K bodu 42
Navrhované ustanovení reaguje na nový systém
opravných prostředků v případě
odmítnutí kandidátní listiny a škrtnutí
kandidáta.
Napříště by o rozhodnutí o odmítnutí
kandidátní listiny příslušnou
volební komisí nerozhodovala volební komise
vyššího stupně, ale přímo
soud. V ostatních případech bude i nadále
komise vyššího stupně na základě
stížnosti posuzovat postup komise nižšího
stupně. Navržená úprava si vyžádá
novelu občanského soudního řádu
(viz související článek II, bod 2.
a 3.).
K bodu 43
Ustanovení reaguje na nový systém opravných
prostředků a zkrácení lhůty
pro vyhlášení voleb.
K bodu 44
Ustanovení upřesňuje lhůtu do kdy
může zmocněnec volební strany odvolat
kandidáta, a to shodně se lhůtou, ve které
se může kandidát sám vzdát své
kandidatury.
K bodu 45
Ustanovení se sjednocuje, pokud jde o pojem "výsledky
hlasování" s § 43, podle kterého
se vyhotovuje zápis o výsledku hlasování.
K bodu 46
Ustanovení reaguje na platnou úpravu týkající
se uvádění trvalého pobytu kandidáta
a dále umožňuje názvy politických
stran a politických hnutí uvádět ve
zkratkách, které jsou povinnou náležitostí
stanov politických stran a politických hnutí.
Zároveň se s ohledem na statistické zjišťování
výsledků hlasování budou napříště
na hlasovacím lístku uvádět i čísla
volební strany. Pokud jde o pořadové číslo
kandidáta, pouze se upřesňuje užití
arabských číslic.
K bodu 47
Poznatky praxe ukazují, že zejména ve velkých
městech tam, kde nebudou vytvořeny volební
obvody, je třeba umožnit oboustranný tisk hlasovacích
lístků.
K bodu 48
Ustanovení reaguje na zkrácení lhůty
pro vyhlášení voleb a zároveň
umožní prodloužit lhůtu pro projednávání
opravných prostředků soudem.
K bodu 49
Povinnost obce vydat vyhlášku se nahrazuje zveřejněním
oznámení o době a místu konání
voleb. Pojem vyhláška byl v praxi spojován
s vydáním vyhlášky ve smyslu zákona
o obcích.
K bodu 50
Ustanovení reaguje na rozšíření
aktivního volebního práva. Zároveň
se vypouští ustanovení, které informuje
voliče o možném zkrácení hlasování,
o kterém podle nové úpravy nepřísluší
rozhodnout starostovi, ale předsedovi komise pro případ,
kdy již odvolili všichni voliči zapsaní
ve výpisu ze seznamu voličů, popř.
v jeho dodatku (viz též bod 3 návrhu).
K bodu 51
Navrhuje se vypustit dosavadní ustanovení vymezující
dobu volební kampaně pro účely zákona
o volbách do zastupitelstev v obcích, které
v praxi vedlo ke snaze omezit prezentaci volebních stran
pouze na vymezenou dobu. Bližší zdůvodnění
vyplývá z bodu 52.
K bodu 52
S ohledem na vypuštění odstavce 1 z §
32, který vymezoval pro účely tohoto zákona
dobu volební kampaně se upravuje lhůta 10
dnů před zahájením voleb pro starostu,
pokud se rozhodne pro volební kampaň vyhradit plochu
pro vylepení plakátů kandidujících
volebních stran. Povinnost zachovat zásadu rovnosti
pro kandidující subjekty při využívání
vyhrazených ploch zůstává zachována.
K bodu 53
S ohledem na vypuštění ustanovení vymezujícího
dobu volební kampaně je třeba stanovit lhůtu,
po kterou mají všechny volební strany rovný
přístup k místním veřejným
sdělovacím prostředkům. Lhůta
se zachovává shodná se stávající
právní úpravou.
K bodu 54
Upřesňuje se ustanovení o zákazu volební
agitace, které podle dosavadního znění
bylo vykládáno i tak, že se vztahuje pouze
na budovy, kde sídlí okrskové volební
komise a jejich bezprostřední okolí.
K bodu 55
Napříště se jednoznačně
upravuje, že lze v průběhu voleb podávat
informace o počtu voličů, kteří
se již zúčastnili hlasování.
Tento údaj byl na okrskových volebních komisích
sdělovacími prostředky požadován,
ty je však odmítaly sdělit právě
s odvoláním na zákaz poskytovat informace
o průběhu voleb.
K bodu 56
Ustanovení zavádí sankce za porušení
zákazu volební agitace.
Postih se předpokládá pouze u těch
subjektů, jejichž nedodržení zákonných
ustanovení může mít dopad na větší
okruh voličů, tj. sdělovacích prostředků,
avšak nedosahuje takové intenzity, aby to odůvodňovalo
odejmutí licence.
Zároveň se upravuje proces a příslušnost
správního orgánu k projednání
správního deliktu s tím, že se předpokládá
přezkoumání nepravomocného rozhodnutí
správního orgánu soudem podle Části
páté, Hlavy třetí o. s. ř.,
týkající se správního soudnictví.
K bodu 57
Ustanovení reaguje na úpravu hlasování
v jednom dni.
K bodu 58 a 59
Ustanovení reaguje na rozšíření
aktivního volebního práva. Zároveň
se jednoznačně upravuje, jakými doklady prokazuje
volič totožnost a státní občanství,
což způsobovalo v minulých volbách v
okrscích problémy. Návrh vychází
z toho, že občanský průkaz je veřejná
listina, kterou občan vedle jiného prokazuje svou
totožnost, státní občanství a
místo pobytu. K prokázání těchto
údajů není občan povinen předkládat
další doklady. Zároveň se vychází
z toho, že každý občan, který dosáhl
věku 15 let, je povinen občanský průkaz
mít. Pro případ jeho ztráty, odcizení
nebo odevzdání je vždy zajištěna
služba Policie České republiky, která
i v případě voleb v sobotu, vydává
občanské průkazy na počkání.
Pro občany jiných států, jejichž
občané jsou oprávněni volit na území
České republiky, se s ohledem na podmínku
trvalého pobytu na území ČR stanoví
jako povinný doklad průkaz povolení k pobytu.
K bodu 60
Ustanovení se terminologicky upřesňuje tak,
aby odpovídalo zavedené legislativní zkratce
v § 10 odst. 2.
K bodu 61
Ustanovením se upravuje výslovně dosud pouze
praxí realizovaný způsob hlasování
do přenosné hlasovací schránky. Tím
se vyloučí případné stížnosti
na postup okrskových volebních komisí, které
na základě subjektivního posouzení
vyslaly své členy s přenosnou hlasovací
schránkou v jednom případě za voličem
na území svého volebního okrsku, v
jiném případě v celém územním
obvodu, kde se zastupitelstvo volí. Při volbách
do zastupitelstev v obcích může každý
volič hlasovat pouze ve "svém" volebním
okrsku (nejsou voličské průkazy). Navrhované
ustanovení je tedy s touto zásadou v souladu, zachovává
rovné postavení voličů.
K bodu 62
K přerušení hlasování přistupuje
okrsková volební komise pouze nastanou-li závažné
okolnosti. V takových případech je obtížné
dohodnout předem s místní nebo městskou
volební komisí odročení nebo přerušení
hlasování nebo jeho prodloužení. Místní
nebo městská volební komise bude o této
skutečnosti informována. Odročit, přerušit
nebo prodloužit hlasování se umožňuje
pouze o jednu hodinu, v rámci které musí
okrsková volební komise důvody, které
znemožňují hlasování odstranit,
např. zajištěním náhradních
prostor.
K bodu 63
Ustanovení se terminologicky upřesňuje tak,
aby odpovídalo zavedené legislativní zkratce
v § 10 odst. 2.
K bodu 64
Vedle důvodů uvedených v § 42 odst.
2 se zavádí jako další důvod
neplatnosti hlasu voliče, jestliže vloží
do úřední obálky přetržený
hlasovací lístek. Tím není míněno
poškození hlasovacího lístku podle původního
odstavce 5 (nyní 4), kdy se případné
utržení části hlasovacího lístku
nedotklo textové části. Zároveň
se jako neplatný označuje i hlas voliče vložením
několika hlasovacích lístků do téhož
zastupitelstva v obci do úřední obálky.
Vypouští se proto odst. 3, který řešil
postup v těchto případech. Na jedné
straně je třeba vycházet z toho, že
volič by měl mít pro hlasování
do jednoho zastupitelstva pouze 1 hlasovací lístek,
který upraví; na druhé straně navrhovaný
postup zjednoduší zjišťování
výsledků voleb zejména v těch obcích,
kde kandiduje několik volebních stran a je voleno
např. až 35 - 55 členů zastupitelstva.
K bodu 65
Ustanovení se terminologicky upřesňuje tak,
aby odpovídalo zavedené legislativní zkratce
v § 10 odst. 2.
K bodu 66
Ustanovení reaguje na změnu způsobu předání
výsledků voleb.
K bodu 67
Upřesňuje se postup zjišťování
výsledku hlasování s tím, že
se stanoví výpočet podílů počtu
platných hlasů a lichých čísel
na dvě desetinná místa.
K bodu 68
Ustanovení se terminologicky upřesňuje pro
případ rovnosti celkového počtu hlasů.
K bodu 69
Ustanovení se terminologicky upřesňuje tak,
aby odpovídalo zavedené legislativní zkratce
v § 10 odst. 2.
K bodu 70
Ustanovení reaguje na úpravu náležitostí
kandidátních listin, podle které se dále
neuvádí datum narození kandidáta;
zachovává se pouze rodné číslo.
Zároveň odstraňuje dosavadní nepřesnost
v pojmenování volební komise.
K bodu 71
S ohledem na počítačové zpracování
výsledků hlasování u některých
volebních komisí se umožňuje zpracování
a vytištění potřebných údajů
pomocí výpočetní techniky. Povinnost
použít hlasovací lístky se stávala
v těchto případech duplicitní.
K bodu 72
Ustanovení reaguje na změnu způsobu předání
výsledků voleb.
K bodu 73
Podle dosavadní právní úpravy nebylo
zřejmé jaké údaje zveřejní
místní volební komise na úřední
desce obecního úřadu poté, co zjistí
výsledky hlasování v obci. Navrhovaná
úprava stanoví zveřejnit zápis o výsledku
hlasování, podepsaný členy volební
komise, který obsahuje všechny zjišťované
údaje.
K bodu 74
Ustanovení reaguje na změnu způsobu předání
výsledků voleb.
Dále ustanovení reaguje na požadavky praxe
v územně členěných statutárních
městech a zejména v hlavním městě
Praze, kde byla městská volební komise nucena
přebírat najednou v jednom místě zápisy
o výsledku hlasování až od 1000 okrskových
volebních komisí. Pokud se to bude jevit účelné,
může si podle navrhované úpravy městská
volební komise zřídit přejímací
místa například u místní volební
komise, kam vyšle své delegované zástupce.
K bodu 75
Ustanovení reaguje na změnu způsobu předání
výsledků voleb.
K bodu 76
Ustanovení se terminologicky upřesňuje tak,
aby odpovídalo zavedené legislativní zkratce
v § 10 odst. 2.
K bodu 77 a 78
Ustanovení reaguje na změnu způsobu předání
výsledků voleb.
Navíc se zavádí ze zákona i v minulých
volbách užívaný způsob zaslání
výsledků hlasování prostřednictvím
přenosové techniky tak, aby Ústřední
volební komise měla k dispozici údaje ihned
poté, co je okresní, resp. městské
volební komise zpracují.
K bodu 79
Ustanovení se upravuje shodně jako pro místní
volební komise (viz k bodu 73).
K bodu 80
Ustanovení se terminologicky upřesňuje tak,
aby odpovídalo zavedené legislativní zkratce
v § 10 odst. 2.
K bodu 81
Lhůta 48 hodin se prodlužuje na lhůtu 3 dnů
tak, aby uskuteční-li se zasedání
zastupitelstva v pátek bylo reálné následující
první pracovní den učinit právní
úkon směřující k ukončení
pracovního poměru.
K bodu 82
Dosavadní úprava nespecifikovala okamžik nastoupení
náhradníka za člena zastupitelstva. K problémům
docházelo zejména tam, kde rezignovalo postupně
několik členů zastupitelstva. Za ně
se stali členy zastupitelstva náhradníci,
kteří rovněž rezignovali na svůj
mandát. I podle nově navrhované úpravy,
která umožní podat rezignaci na postavení
náhradníka je třeba mít prokázané
k určitému datu zda podává rezignaci
jako náhradník nebo jako ze zákona nastoupivší
člen zastupitelstva.
K bodu 83
Dosavadní úprava stanovila pro obecní radu
povinnost prohlásit náhradníka členem
zastupitelstva, přestože ten se jím stal okamžikem
uprázdnění mandátu. Navrhované
znění jednoznačně upravuje vydání
osvědčení o členství v zastupitelstvu
jako úkon deklaratorní, dokladující
skutečnost, že se náhradník stal členem
zastupitelstva s uvedením dne, kdy se jím stal.
K bodu 84
Navrhované ustanovení doplňuje dosud chybějící
právní úpravu, podle které by mohl
náhradník rezignovat na svoje postavení.
Nejprve musel nastoupit za člena zastupitelstva a poté
jako člen zastupitelstva rezignovat na svůj mandát.
Pro úplnost se doplňuje zánik postavení
náhradníka z důvodu úmrtí a
ukončení funkčního období obdobně
jako u člena zastupitelstva.
K bodu 85
Text se sjednocuje s ustanovením § 57 odstavec 1 písm.
a) tak, aby bylo zřejmé, že nové volby
do zastupitelstva v obci se konají až v případě,
kdy se počet členů zastupitelstva sníží
pod hranici pět a nejsou náhradníci z téže
kandidátní listiny.
K bodu 86
Doplňují se další důvody pro
konání nových voleb, které vyplývají
ze zákona o obcích. Jde o případ,
kdy se nesejde obecní zastupitelstvo po dobu delší
než šest měsíců a dojde k jeho
rozpuštění, a o případ, kdy počet
členů zastupitelstva poklesne pod dolní hranici
rozpětí stanovenou pro zastupitelstvo v závislosti
na počtu obyvatel.
K bodu 87
Ustanovení, podle kterého se v případě
konání nových voleb mohly zkrátit
jednotlivé lhůty stanovené volebním
zákonem se vypouští jako nadbytečné
vzhledem k tomu, že došlo ke zkrácení
lhůty pro vyhlášení voleb na 60 dnů.
Toto zkrácení v podstatě odpovídá
původně upravené možnosti krácení
lhůty v nových volbách.
K bodu 88
Doplňuje se ustanovení, podle kterého je
starosta povinen podat prostřednictvím okresního
úřadu návrh na vyhlášení
nových voleb do zastupitelstva v obci. Nedostatek dosavadní
právní úpravy vedl k tomu, že v řadě
případů, kdy sice nastal ze zákona
důvod pro konání nových voleb, ale
zastupitelstvo fungovalo v tomto nižším počtu,
bylo konání nových voleb považováno
za nadbytečné a docházelo tak ke zbytečnému
prodlení mezi dobou, kdy nastaly důvody pro nové
volby a jejich vyhlášením. Obdobně se
upravuje tato povinnost i pro primátory měst.
K bodu 89
S ohledem na zjednodušení přezkumného
řízení v rámci voleb lze poskytnout
větší prostor pro včasné a kvalitní
podání opravných prostředků
k soudu. Lhůta se proto z 24 hodin prodlužuje na dva
dny.
K bodu 90
Ustanovení se terminologicky upřesňuje tak,
aby odpovídalo zavedené legislativní zkratce
v § 10 odst. 2.
K bodu 91
Výslovně se upravuje povinnost pro Ministerstvo
vnitra zajistit tisk a distribuci hlasovacích lístků
a úředních obálek ve všeobecných
volbách do zastupitelstev v obcích. Důvodem
je požadavek na takové zajištění
tisku a distribuce hlasovacích lístků a úředních
obálek, které by vyloučilo problémy
v případech, kdy např. tiskárna v
místě by nemohla z objektivních důvodů
tisk zajistit a jiné tiskárny by již byly vázány
jinými zakázkami; každé větší
město by muselo zajišťovat tiskárnu, papír
a nákup obálek; tam, kde by částka
překročila 500 000 Kč, což lze u řady
větších měst předpokládat,
bylo by třeba vypsat výběrová řízení
s ohledem na zákon o zadávání veřejných
zakázek.
K bodu 92
Ustanovení se terminologicky upřesňuje tak,
aby odpovídalo zavedené legislativní zkratce
v § 10 odst. 2. Zároveň se rozšiřuje
zmocnění pro Ministerstvo vnitra tak, aby v dohodě
s Českým statistickým úřadem
jako závazné stanovilo ve vyhlášce vzory
tiskopisů, které využívají volební
komise pro zjišťování a zpracování
výsledků hlasování ve volbách.
Tím by byl upraven jednotný postup volebních
komisí a tím i snazší zpracování
volebních výsledků.
K bodu 93
Vypouští se ustanovení zákona, které
bylo nutné pro volby konané ve dvou dnech. Namísto
toho se doplňuje ustanovení k počítání
lhůt. Chybějící právní
úprava vedla k tomu, že volební strany předkládaly
své kandidátní listiny resp. delegovaly své
zástupce do volebních komisí až do 24.00
hodin dne, kdy končila lhůta. Dostatečná
lhůta pro splnění shora uvedených
úkonů plně zdůvodňuje navrhované
stanovení konce lhůty na 16.00 hodinu.
K bodu 94
Navrhované doplnění vychází
z praxe, která ukázala, že v řadě
obcí zastupitelstvo nefunguje příp. jeho
členové i starosta rezignovali na své funkce
nebo neplní zákonem stanovené úkoly.
Navrhuje se proto, aby tyto úkoly zajistil přednosta
okresního úřadu popř. primátoři
územně členěných statutárních
měst a hlavního města Prahy a v případě
zastupitelstva nebo primátorů hlavního města
Prahy, měst Brna, Ostravy a Plzně ministr vnitra.
Zároveň se jednoznačně upravuje způsob
hrazení výdajů spojených s volbami
do zastupitelstev v obcích a s novými volbami podle
obecné úpravy tak, aby nedošlo k pochybnostem,
např. u nových voleb, kde by všechny úkoly
spojené s jejich konáním zajišťoval
okresní úřad; i v tomto případě
by se ze státního rozpočtu hradily pouze
výdaje orgánů státní správy
a Ústřední volební komise, ostatní
výdaje by byly hrazeny z rozpočtu obcí.
S ohledem na specifiku volebního procesu upraveného
v zákoně včetně opravných prostředků
je nezbytné upravit vazbu na správní řád
pouze pro případy ukládání
pokut v souvislosti s porušením zásad volební
kampaně.
Ustanovení zároveň vyjasňuje i vztah
k zákonu o právu petičním a vymezuje
ta jeho ustanovení, která jsou pro pořizování
petic i z hlediska zákona o volbách účelná.
Vzhledem k tomu, že Česká republika předpokládá
přistoupit v nejbližší době k Evropské
chartě místní samosprávy, reaguje
navrhované ustanovení na jeden ze základních
závazků, podle kterého samosprávu
vykonávají orgány, jejichž členové
jsou svobodně zvoleni tajným hlasováním
na základě přímého, rovného
a všeobecného volebního práva. To však
nevylučuje, aby některé úkoly plnil
se souhlasem přímo voleného orgánu
výkonný orgán, který je mu odpovědný.
K bodu 95
Lhůta dvou dnů po vyhlášení voleb
se nahrazuje lhůtou 54 dny přede dnem voleb. Dosavadní
úprava způsobovala problémy zejména
v případech konání nových voleb
vyhlášených ministrem vnitra, které
bylo třeba příslušným obcím
zaslat a teprve poté mohly činit příslušné
úkony.
K bodu 96
Ustanovení jednoznačně vymezuje funkci člena
volební komise jako činnost, za kterou se poskytuje
zaměstnanci pracovní volno s náhradou mzdy.
Členové volebních komisí absolvují
před vlastním volebním dnem alespoň
jedno školení a několik zasedání
volebních komisí. Účast každého
člena je nezbytná k řádnému
zajištění přípravy a průběhu
voleb. Dosavadní formulace, nevymezující
jiné úkony v obecném zájmu, při
nichž se poskytuje pracovní volno, způsobovala
svojí formulací "při volbách"
značné problémy.
K Čl. II
K bodu 1
Ustanovení občanského soudního řádu
upravující rozhodování o provedení
opravy nebo doplnění seznamu voličů
je třeba upravit v návaznosti na zavedení
dodatku k seznamu voličů, do kterého se zapisují
cizí státní příslušníci
oprávnění volit na území České
republiky.
K bodu 2
S ohledem na systém opravných prostředků
ve volebním procesu, podle kterého rozhoduje s konečnou
platností místní nebo městská
volební komise a opravný prostředek podává
volební strana nebo kandidát přímo
soudu, se upravují účastníci řízení.
K bodu 3
Soudu, který je odvolacím místem proti rozhodnutí
o odmítnutí kandidátní listiny nebo
škrtnutí kandidáta na kandidátní
listině se poskytuje delší lhůta pro
jeho rozhodnutí ve věci.
K bodu 4
Doplnění reaguje na Nález Ústavního
soudu České republiky č. 31/1996 Sb., kterým
bylo zrušeno ustanovení § 200l odstavec
2 zákona č. 99/1963 Sb., občanský
soudní řád, ve znění zákona
č. 152/1994 Sb. Ve smyslu citovaného nálezu
jsou účastníky řízení
vedle navrhovatele i člen zastupitelstva, jehož osvědčení
o zvolení členem zastupitelstva je napadeno a příslušný
volební orgán. Zároveň se stanoví
povinnost soudu zaslat usnesení v uvedené věci
i zastupitelstvu jehož se týká.
K Čl. III
S ohledem na zkrácení lhůt pro vyhlášení
voleb je třeba upravit i lhůtu pro stanovení
počtu členů zastupitelstva, který
má být ve volbách zvolen.
K Čl. IV
Institut stálých volebních okrsků
se osvědčil, je však třeba umožnit
odstranění nevhodně vytvořených
volebních okrsků tak, aby odpovídal potřebám
všech druhů voleb (dostupnost volebních místností).
Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky: | ||
| ||
| ||
Podle tohoto zákona se volí obecní zastupitelstva.1) | ||
___________________
1) § 27 zákona ČNR č. 367/1990 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění zákona ČNR č. 302/1992 Sb. | ||
Volby do zastupitelstev v obcích se konají ve všech obcích v tytéž dny, pokud tento zákon nestanoví jinak (§ 3 odst. 2, § 54 a 57). | Volby do zastupitelstev v obcích se konají ve všech obcích v týž den, pokud tento zákon nestanoví jinak (§ 54 a 57). | |
(1) Volby do zastupitelstev v obcích vyhlašuje prezident nejpozději 90 dnů před jejich konáním. Vyhlášení voleb se uveřejňuje ve Sbírce zákonů. Za den vyhlášení voleb se považuje den, kdy bylo rozhodnutí o vyhlášení voleb uveřejněno ve Sbírce zákonů. | (1) Volby do zastupitelstev v obcích vyhlašuje prezident republiky nejpozději 60 dnů před jejich konáním. Vyhlášení voleb se uveřejňuje ve Sbírce zákonů. Za den vyhlášení voleb se považuje den, kdy bylo rozhodnutí o vyhlášení voleb uveřejněno ve Sbírce zákonů. | |
(2) Volby se konají ve dvou dnech; dodatečné voleb (§ 54) a nové volby (§ 57) se konají v jednom dni. | (2) Volby se konají v jednom dni; hlasování začíná v 7.00 hodin a končí ve 22.00 hodin. Dnem voleb je pátek. | |
(3) Konají-li se volby ve dvou dnech, začíná hlasování ve 14.00 hodin a končí ve 22.00 hodin prvého dne. Ve druhý volební den začíná hlasování v 7.00 a končí ve 14.00 hodin. Pokud to místní potřeby vyžadují, může starosta obce nebo města, primátor statutárního města, které není územně členěno, v územně členěných statutárních městech a v hlavním městě Praze starosta městské části nebo městského obvodu (dále jen "starosta") stanovit začátek hlasování v první volební den již od 12.00 hodin, ve druhý volební den již od 5.00 hodin. | (3) Hlasování může ukončit předseda okrskové volební komise, jestliže již odvolili všichni voliči zapsaní do výpisu ze seznamu voličů a jeho dodatku ve volebním okrsku. Hlasování však nemůže ukončit dříve než v 16.00 hodin. | |
(4) Konají-li se volby v jednom dni, začíná hlasování v 7.00 hodin a končí ve 20.00 hodin. Pokud to místní potřeby vyžadují, může starosta stanovit začátek hlasování už na 5. hodinu. V obcích, městech nebo městských obvodech anebo městských částech, které mají méně než 1000 obyvatel, může starosta stanovit konec hlasování na dřívější hodinu, nejdříve však v 16.00 hodin. | (4) vypouští se | |
Funkční období zastupitelstev v obcích je čtyřleté.2) | ||
___________________
2) Čl. 102 ústavního zákona ČNR č. 1/1993 Sb., Ústava České republiky. | ||
Volby do zastupitelstev v obcích se konají na základě všeobecného, rovného a přímého volebního práva tajným hlasováním.2) | ||
-----------------
2) Čl. 102 ústavního zákona ČNR č. 1/1993 Sb., Ústava České republiky. | ||
(1) Právo volit do zastupitelstva v obci má státní občan České republiky, který alespoň v den voleb, a konají-li se volby ve dvou dnech, druhý den voleb, dosáhl věku nejméně 18 let, má v obci trvalý pobyt,3) a u kterého nenastala některá z překážek výkonu volebního práva (dále jen "volič"); do obvodního nebo místního zastupitelstva4) v městském obvodu nebo v městské části územně členěného statutárního města anebo v městské části hlavního města Prahy má právo volit ten volič, který má v tomto městském obvodu nebo městské části trvalý pobyt. | (1) Právo volit do zastupitelstva v obci má státní občan České republiky, který v den voleb dosáhl věku nejméně 18 let, je v den voleb v obci přihlášen k trvalému pobytu3), a u kterého nenastala některá z překážek výkonu volebního práva (dále jen "volič"); do obvodního nebo místního zastupitelstva4) v městském obvodu nebo v městské části územně členěného statutárního města anebo v městské části hlavního města Prahy má právo volit ten volič, který je v den voleb přihlášen k trvalému pobytu v tomto městském obvodu nebo městské části. Za voliče se rovněž považuje státní občan jiného státu, který v den voleb dosáhl věku nejméně 18 let, je v den voleb v obci přihlášen k trvalému pobytu a jemuž právo volit přiznává mezinárodní úmluva, kterou je Česká republika vázána. | |
(2) Překážkami výkonu volebního práva jsou | ||
a) zákonem stanovené omezení svobody z důvodu výkonu trestu odnětí svobody, | ||
b) výkon vazby, | ||
c) zadržení, | ||
d) zbavení způsobilosti k právním úkonům,5) | ||
e) zákonem stanovené omezení osobní svobody z důvodu ochrany zdraví lidu,6) nebo | ||
f) výkon základní nebo náhradní vojenské služby,7) vyžaduje-li to bezpečnost státu. | ||
___________________
3) Zákon č. 135/1982 Sb., o hlášení a evidenci pobytu občanů. 4) § 27 odst. 2 písm. c) a e) zákona ČNR č. 367/1990 Sb., ve znění zákona ČNR č. 302/1992 Sb. 5) § 10 a 855 občanského zákoníku č. 401964 Sb., ve znění pozdějších předpisů. 6) § 5 odst. 2 písm. b) a § 9 odst. 4 písm. a) zákona č. 20/1966 Sb., o péči o zdraví lidu, ve znění zákona ČNR č. 548/1991 Sb. 7) Zákon č. 92/1949 Sb., branný zákon, ve znění pozdějších předpisů. | ||
(1) Členem zastupitelstva v obci může být zvolen každý volič; členem obvodního nebo místního zastupitelstva v městském obvodu nebo v městské části územně členěného statutárního města nebo v městské části hlavního města Prahy může být zvolen ten volič, který má v tomto městském obvodu nebo městské části trvalý pobyt. K překážce výkonu volebního práva podle § 6 odst. 2 písm. b), c), e) a f) se nepřihlíží. | (1) Členem zastupitelstva v obci může být zvolen každý volič; členem obvodního nebo místního zastupitelstva v městském obvodu nebo v městské části územně členěného statutárního města nebo v městské části hlavního města Prahy může být zvolen ten volič, který je v den voleb v tomto městském obvodu nebo městské části přihlášen k trvalému pobytu. K překážce výkonu volebního práva podle § 6 odst. 2 písm. b), c), e) a f) se nepřihlíží. | |
(2) Funkce člena zastupitelstva v obci je neslučitelná s funkcemi | ||
a) pracovníka obce zařazeného do jejího úřadu nebo do úřadu městského obvodu anebo městské části, pokud jde o volby do všech zastupitelstev v příslušné obci, | ||
b) pracovníka pověřeného obecního úřadu,8) okresního úřadu a finančního úřadu, které mají působnosti vztahující se na územní obvod zastupitelstva, vykonávajícího přímo státní správu vztahující se k působnosti zastupitelstva. | ||
___________________
8) § 60 zákona ČNR č. 367/1990 Sb., ve znění zákona ČNR č. 302/1992 Sb. | ||
| ||
(1) Pro odevzdání hlasovacích lístků a pro sčítání hlasů se vytvářejí v každé obci stálé volební okrsky; měnit je lze pouze v případech podstatné změny počtu voličů nebo změny území. | (1) Pro odevzdání hlasovacích lístků a pro sčítání hlasů se vytvářejí v každé obci stálé volební okrsky; volební okrsky se mění nejpozději do vyhlášení voleb do zastupitelstev v obcích, a to v případech: | |
a) zvýšení nebo snížení počtu voličů o jednu třetinu,
b) změny hranic obce, týkající se osídleného území této obce, c) v případě, kdy hranice volebního okrsku není shodná s hranicí volebního obvodu pro volby do Senátu Parlamentu České republiky. | ||
(2) Volební okrsky a volební místnost pro každý volební okrsek stanoví obecní rada; v hlavním městě Praze a v územně členěných statutárních městech pak rada městské části nebo městského obvodu. | (2) Volební okrsky a volební místnost pro každý volební okrsek stanoví obecní rada; v hlavním městě Praze a v územně členěných statutárních městech pak rada městské části nebo městského obvodu; tam, kde rada není ustavena, stanoví volební okrsky zastupitelstvo. | |
(3) Volební okrsky se vytvářejí tak, aby zahrnovaly přibližně 1000 voličů. Pro vzdálené části obce lze vytvořit samostatné volební okrsky i pro menší počet voličů. | ||
(1) Obec tvoří jeden volební obvod; má-li se volit více než 15 členů zastupitelstva v obci, může obecní rada, rada městského obvodu nebo městské části, popřípadě obecní zastupitelstvo v případech, kdy obecní rada není ustavena, vytvořit nejpozději 85 dnů přede dnem konání voleb více volebních obvodů. | (1) Obec tvoří jeden volební obvod; má-li se volit více než 15 členů zastupitelstva v obci, může obecní rada, rada městského obvodu nebo městské části, popřípadě obecní zastupitelstvo v případech, kdy obecní rada není ustavena, vytvořit nejpozději do 55 dnů přede dnem konání voleb více volebních obvodů. | |
(2) O rozdělení obce nebo městské části na volební obvody podle odstavce 1 rozhoduje obecní, obvodní nebo místní rada. Tam, kde rada není ustavena, rozhoduje zastupitelstvo. | ||
(3) Je-li vytvořeno více volebních obvodů, volí se v každém z nich poměrná část členů zastupitelstva v obci, odpovídající počtu obyvatel v tomto obvodu, avšak nejméně 5 a nejvíce 15 členů. | ||
(4) Seznam vytvořených volebních obvodů, jejich popis a počty členů zastupitelstva v obci, kteří mají být v jednotlivých volebních obvodech voleni, a potřebný počet podpisů pro nezávislého kandidáta podle § 25 odst. 3 se zveřejní nejpozději do dvou dnů po vytvoření volebních obvodů způsobem v místě obvyklým. | ||
|
| |
(1) Stálý seznam voličů (dále jen "seznam") vede obec, v hlavním městě Praze a v územně členěných statutárních městech městský obvod nebo městská část pro voliče, kteří mají v obci, městském obvodu nebo městské části trvalý pobyt. | (1) Stálý seznam voličů vede obec, v hlavním městě Praze a v územně členěných statutárních městech městský obvod nebo městská část pro voliče, kteří jsou v obci, městském obvodu nebo městské části přihlášeni k trvalému pobytu; voliče, který není státním občanem České republiky, zapíše na jeho vlastní žádost obec, v hlavním městě Praze a v územně členěných statutárních městech městský obvod nebo městská část poté, co prokáže státní občanství státu, jehož občanům právo volit přiznává mezinárodní úmluva, kterou je Česká republika vázána, a přihlášení k trvalému pobytu v obci, městské části nebo městském obvodu, do dodatku stálého seznamu voličů vedeného jen pro volby podle tohoto zákona. | |
(2) Občan, který po sestavení seznamu nabude nebo pozbude práva volit, bude do tohoto seznamu zapsán nebo z něho vyškrtnut. | (2) Volič, který po sestavení stálého seznamu voličů a dodatku stálého seznamu voličů (dále jen "seznam") nabude nebo pozbude práva volit, bude do tohoto seznamu zapsán nebo z něho vyškrtnut. | |
(3) U voliče, u kterého nastala překážka ve výkonu volebního práva (§ 6 odst. 2), se tato skutečnost poznamená v seznamu. | ||
(4) Dva dny přede dnem zahájení voleb obecní úřad, městský úřad, úřad města, úřad městské části nebo úřad městského obvodu územně členěného statutárního města a místní nebo obvodní úřad v hlavním městě Praze (dále jen "obecní úřad") seznam po uplynutí úředních hodin uzavře. Okrskovým volebním komisím předá výpisy ze seznamů, které obsahují soupis voličů oprávněných volit v jejich volebním okrsku. | (4) Dva dny přede dnem zahájení voleb obecní úřad, městský úřad, úřad města, úřad městské části nebo úřad městského obvodu územně členěného statutárního města a místní nebo obvodní úřad v hlavním městě Praze (dále jen "obecní úřad") seznam po uplynutí úředních hodin uzavře. Okrskovým volebním komisím předá výpisy ze seznamů, které obsahují soupis voličů oprávněných volit v jejich volebním okrsku; výpisy ze seznamů obsahují poznámku podle odstavce 3. | |
(1) Voliči jsou zapsáni v seznamech v obci, kde mají trvalý pobyt. | (1) Voliči jsou zapsáni v seznamech v obci, kde jsou přihlášeni k trvalému pobytu. | |
(2) Každý volič může být zapsán pouze v jednom seznamu. | ||
(3) Každý volič si může v úředních hodinách na obecním úřadě ověřit, zda je zapsán v seznamu; může požadovat doplnění údajů nebo provedení oprav. | ||
(4) Obecní úřad je povinen do 48 hodin žadateli vyhovět (odstavec 3) nebo mu v této lhůtě písemně sdělit důvody, proč žádosti vyhovět nelze. | ||
|
| |
(1) Pro volby do zastupitelstev v obcích se zřizují okresní, městské, místní a okrskové volební komise. Volby do zastupitelstev v obcích řídí Ústřední volební komise. | ||
(2) Členem volební komise může být občan České republiky, který dosáhl věku 18 let (dále jen "občan"), u něhož nenastala překážka výkonu volebního práva. Kandidát pro volby do zastupitelstva v obci nemůže být členem volební komise, vytvořené pro volby do tohoto zastupitelstva. | (2) Členem volební komise může být státní občan České republiky, který v den složení slibu dosáhl věku nejméně 18 let, státní občan jiného státu, jemuž právo volit přiznává mezinárodní úmluva, kterou je Česká republika vázána, který v den složení slibu dosáhl věku nejméně 18 let a je na území České republiky přihlášen k trvalému pobytu (dále jen "občan"), u něhož nenastala překážka výkonu volebního práva. Kandidát pro volby do zastupitelstva v obci nemůže být členem volební komise, vytvořené pro volby do tohoto zastupitelstva. | |
(3) Delegováním do volební komise se rozumí doručení seznamu členů a náhradníků tomu, kdo svolává první zasedání příslušné komise. Seznam musí obsahovat jména a příjmení, rodná čísla a trvalá bydliště členů i náhradníků. Dále musí obsahovat podpis zmocněnce volební strany. | (3) Delegováním do volební komise se rozumí doručení seznamu členů a náhradníků tomu, kdo svolává první zasedání příslušné volební komise. Seznam členů a náhradníků musí obsahovat jména a příjmení, rodná čísla a trvalá bydliště členů i náhradníků a název volební komise podle odstavce 1, do které jsou členové a náhradníci delegováni; může obsahovat i přesné určení okrskové volební komise, je-li jich vytvořeno několik; pokud toto určení chybí, zařadí členy a náhradníky do okrskových volebních komisí starosta obce nebo města, primátor statutárního města, které není územně členěno, v územně členěných statutárních městech a v hlavním městě Praze starosta městské části nebo městského obvodu (dále jen "starosta"). Dále musí obsahovat podpis zmocněnce volební strany. Tvoří-li volební stranu nezávislý kandidát, obsahuje seznam členů a náhradníků podpis tohoto kandidáta. Pokud člen komise se své funkce vzdá nebo je odvolán tím, kdo jej delegoval, jeho členství zaniká dnem, kdy rezignaci nebo odvolání obdrží předseda volební komise; ten povolá náhradníka podle pořadí určeného volební stranou. Náhradník se stává členem volební komise složením slibu podle odstavce 4. | |
(4) Člen volební komise se ujímá své funkce složením slibu tohoto znění: "Slibuji na svou čest, že budu svědomitě a nestranně vykonávat svoji funkci a budu se při tom řídit Ústavou, zákony a jinými právními předpisy České republiky." Slib skládá člen volební komise tak, že se podepíše pod písemné znění slibu. | (4) Členem volební komise se delegovaný občan stává složením slibu tohoto znění: "Slibuji na svou čest, že budu svědomitě a nestranně vykonávat svoji funkci a budu se při tom řídit Ústavou, zákony a jinými právními předpisy České republiky." Slib skládá delegovaný občan tak, že se podepíše pod písemné znění slibu, tím se zároveň ujímá své funkce.
| |
(5) Volební komise se usnáší za přítomnosti nadpoloviční většiny všech členů nadpoloviční většinou hlasů přítomných členů. Při rovnosti hlasů se návrh pokládá za zamítnutý. | ||
(1) Volební komise si na svém prvním zasedání určí losem ze svých členů předsedu a místopředsedu. Předseda a místopředseda volební komise nemohou být zástupci stejné volební strany. Losování řídí zapisovatel volební komise. | (1) Volební komise si na svém prvním zasedání určí losem ze svých členů předsedu a místopředsedu. Předseda a místopředseda volební komise nemohou být zástupci stejné volební strany. Losování řídí zapisovatel volební komise. Pokud předseda nebo místopředseda volební komise odstoupí nebo nebude moci z jiných závažných důvodů vykonávat svoji funkci, proběhne losování znovu; do losování předsedy nebude zařazen místopředseda volební komise; pokud odstoupí místopředseda volební komise, nebude do losování zařazen předseda volební komise. | |
(2) Zapisovatel volební komise je členem volební komise s hlasem poradním a může komisi předkládat návrhy. Skládá slib ve znění a způsobem, uvedenými v § 12 odst. 4. Je jmenován nejpozději 20 dnů před prvním zasedáním volební komise. Přestane-li zapisovatel vykonávat svoji funkci, musí být nejpozději do dvou dnů jmenován nový zapisovatel volební komise. | (2) Zapisovatel volební komise je členem volební komise s hlasem poradním a může komisi předkládat návrhy. Skládá slib ve znění a způsobem, uvedenými v § 12 odst. 4. Je jmenován nejpozději do 15 dnů před prvním zasedáním volební komise. Přestane-li zapisovatel vykonávat svoji funkci, musí být nejpozději do dvou dnů jmenován nový zapisovatel volební komise. | |
(3) Ústřední, okresní a městské volební komise si k výpočetnímu zpracování výsledků voleb vytvářejí sumarizační útvary z pracovníků přidělených k tomuto účelu příslušnými orgány státní statistiky. Sumarizační útvary vytvářejí i místní volební komise v obcích, městech, městských obvodech a městských částech územně členěných statutárních měst a v městských částech hlavního města Prahy, pokud mají více než 5000 obyvatel. Ústřední volební komise si dále vytváří z vyčleněných pracovníků Ministerstva vnitra sekretariát pro zajištění svých úkolů a pro organizační a administrativní práce. Pracovníci, zařazení do sumarizačních útvarů volebních komisí, a pracovníci, zařazení do sekretariátu Ústřední volební komise, skládají slib ve znění a způsobem, uvedenými v § 12 odst. 4. | (3) Okresní a městské volební komise si k výpočetnímu zpracování výsledků voleb vytvářejí sumarizační útvary z pracovníků přidělených k tomuto účelu Českým statistickým úřadem. Sumarizační útvary z pracovníků přidělených k tomuto účelu Českým statistickým úřadem vytvářejí i místní volební komise v obcích, městech, městských obvodech a městských částech územně členěných statutárních měst a v městských částech hlavního města Prahy, pokud mají více než 5000 obyvatel; ostatní místní volební komise si mohou vytvořit sumarizační útvar z osob přidělených k tomuto účelu starostou. Pracovníci, zařazení do sumarizačních útvarů volebních komisí, skládají slib ve znění a způsobem, uvedenými v § 12 odst. 4. | |
(1) Ústřední volební komise se ustavuje podle zvláštního zákona.8a) |
| |
(2) První zasedání Ústřední volební komise svolá ministr vnitra tak, aby se uskutečnilo nejpozději 57 dnů přede dnem voleb do zastupitelstev v obcích. | (2) Zasedání Ústřední volební komise svolá její předseda tak, aby se uskutečnilo nejpozději 40 dnů přede dnem voleb do zastupitelstev v obcích. | |
___________________
8a) Zákon č. 247/1995 Sb., o volbách do Parlamentu České republiky a o změně a doplnění některých dalších zákonů. | ||
Ústřední volební komise při řízení voleb podle tohoto zákona | ||
a) dozírá na dodržování právních předpisů o volbách, | ||
b) rozhoduje o stížnostech na postup okresních volebních komisí a městských volebních komisí v hlavním městě Praze a ve městech Brně, Ostravě a Plzni a o odvoláních proti jejich rozhodnutím; rozhodnutí Ústřední volební komise je pro všechny ostatní volební komise uvedené v tomto zákoně závazné, | b) rozhoduje o stížnostech na postup okresních volebních komisí a městských volebních komisí v hlavním městě Praze a ve městech Brně, Ostravě a Plzni a o odvoláních proti jejich rozhodnutím s výjimkou odvolání proti rozhodnutí o odmítnutí kandidátní listiny nebo o škrtnutí kandidáta na kandidátní listině; rozhodnutí Ústřední volební komise je pro všechny ostatní volební komise uvedené v tomto zákoně závazné, | |
c) zjišťuje a uveřejňuje celkové výsledky voleb do zastupitelstev v obcích, | ||
d) plní další úkoly. | ||
(1) Do okresní volební komise může delegovat nejpozději 60 dnů přede dnem voleb dva členy a dva náhradníky každá volební strana (§ 24 odst. 1), která podává kandidátní listinu v obcích, jejichž součet obyvatel činí alespoň čtvrtinu všech obyvatel okresu. | (1) Do okresní volební komise může delegovat nejpozději do 45 dnů přede dnem voleb dva členy a dva náhradníky každá volební strana (§ 24 odst. 1), která podává kandidátní listinu v obcích, jejichž součet obyvatel činí alespoň čtvrtinu všech obyvatel okresu. | |
(2) Zapisovatele okresní volební komise jmenuje a odvolává přednosta okresního úřadu. |
|
|
(3) První zasedání okresní volební komise svolá přednosta okresního úřadu tak, aby se konalo nejpozději pět dnů po uplynutí lhůty uvedené v odstavci 1. | (3) První zasedání okresní volební komise svolá přednosta okresního úřadu tak, aby se konalo nejpozději do pěti dnů po uplynutí lhůty uvedené v odstavci 1. | |
(4) Okresní volební komise podle tohoto zákona se nezřizují v hlavním městě Praze a v okresech Brno-město, Ostrava-město a Plzeň-město. | ||
Okresní volební komise | Okresní volební komise | |
a) dozírá na dodržování právních předpisů o volbách, | ||
b) rozhoduje o stížnostech na postup místních volebních komisí a městských volebních komisí v územně členěných statutárních městech s výjimkou městské volební komise v hlavním městě Praze a městských volebních komisí ve městech Brně, Ostravě a Plzni a o odvoláních proti jejich rozhodnutím, | b) rozhoduje o stížnostech na postup místních volebních komisí a městských volebních komisí v územně členěných statutárních městech s výjimkou městské volební komise v hlavním městě Praze a městských volebních komisí ve městech Brně, Ostravě a Plzni a o odvoláních proti jejich rozhodnutím, s výjimkou odvolání proti rozhodnutí o odmítnutí kandidátní listiny nebo o škrtnutí kandidáta na kandidátní listině, | |
c) shromažďuje výsledky voleb do zastupitelstev v obcích v okrese a předá je Ústřední volební komisi, | ||
d) předá volební dokumenty do úschovy okresnímu úřadu, | ||
e) plní další úkoly podle tohoto zákona, jakož i úkoly, kterými ji pověří Ústřední volební komise. |