Ve smyslu § 112 odst. 4 zákona č. 90/1995 Sb.,
o jednacím řádu Poslanecké sněmovny,
předkládám poslancům následující
interpelaci poslance Miroslava Kapouna na ministra dopravy a spojů
Martina Římana a odpověď ministra dopravy
a spojů Petra Moose na tuto interpelaci. Pan poslanec Miroslav
Kapoun požádal o zařazení uvedené
odpovědi na pořad schůze Poslanecké
sněmovny. Interpelace a odpověď jsou přílohami
sněmovního tisku.
Příloha
Evidenční číslo interpelace: 531
POSLANEC
POSLANECKÉ SNĚMOVNY
PARLAMENTU ČESKÉ REPUBLIKY
V Přerově dne 15. prosince 1997
Miroslav Kapoun, poslanec Poslanecké sněmovny
Parlamentu České republiky
Vážený pane ministře,
využívám své zákonné pravomoci
a interpeluji Vás ve věci nepovolených reklam,
umístěných na silničních pomocných
pozemcích a mimo tyto silniční pozemky, označených
za zdroje rušení silničního provozu.
Přestože zákon č. 13/1997 Sb., o pozemních
komunikacích (silniční zákon), platný
od 1. 1. 1997, poskytuje nyní silničnímu
správnímu úřadu možnosti, jak
odstranit reklamy, které byly instalovány bez povolení
MDS ČR, jsou tyto reklamy, umístěné
jak na silničním pozemku (§ 25 odst. 5 silničního
zákona), tak i mimo tyto silniční pozemky,
označované za zdroje rušení silničního
provozu podle § 35 odst. 1 silničního zákona,
pokud tak bylo rozhodnuto správním úřadem
MDS ČR v součinnosti s MV ČR, stále
využívány.
Přesto, že v drtivé většině
jsou známy adresy právnických a fyzických
osob, které zákon porušily, místo omezování
těchto reklam se jejich počet zvyšuje. Jejich
počet se v současné době blíží
počtu 400.
Nečinnost Vašeho ministerstva (doufám pevně,
že to není pohrdání zákonem)
budí dojem, jako by někteří Vaši
úředníci na tomto druhu šedé
ekonomiky profitovali. Možnost řešení
dokládá právní rozbor, zpracovaný
advokátní kanceláří Vyroubal
- Krajhanzl - Skácel a spol., který je Vašim
úředníkům znám.
Ptám se Vás, pane ministře:
- co uděláte pro nápravu tohoto stavu
- zda máte skutečně prověřeno,
že tento stav není otázkou provizí z
této činnosti
Ministerstvo dopravy a spojů ČR
Ing. Martin Říman
ministr
nám. L. Svobody 12
110 15 Praha 1
V Praze dne 20. ledna 1998 | |
Č.j.38/97-P |
Vážený pane poslanče,
sděluji Vám, že jsem rovněž znepokojen
výskytem nepovolených reklam podél dálnic.
Mohu Vás ujistit, že příslušný
silniční správní úřad
koná v předmětné věci v souladu
se zákonem o správním řízení
a silničním zákonem.
V této souvislosti považuji za potřebné
připomenout, že Ministerstvo dopravy a spojů
v návrhu novely zákona č. 135/1961 Sb., o
pozemních komunikacích navrhovalo zákaz umísťování
reklam podél dálnic a silnic I. třídy
v extravilánu. Výsledkem projednání
zákona v Poslanecké sněmovně Parlamentu
ČR bylo znění § 31 zák. č.
13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, podle kterého
lze umísťování reklam v silničních
ochranných pásmech za určitých podmínek
povolit. Zároveň s tím však nebyla do
zákona včleněna ustanovení o pravomocích
a sankcích, které by dávaly silničním
správním úřadům možnosti
přijímat účinná opatření
k odstraňování těch reklam z ochranných
pásem dálnic a silnic I. třídy, které
byly do těchto míst umístěny bez řádného
povolení silničního správního
úřadu.
Díky této skutečnosti vznikl současný
stav, kdy silniční správní orgán
není zmocněn k odstranění nepovolených
reklam na soukromých pozemcích v ochranných
pásmech dálnic a rychlostních silnic (silnic
I. tř.). Jediným prostředkem v těchto
případech je vymáhání pokut
za nepovolenou činnost v ochranných pásmech
uvedených komunikací.
V současné době využívá
odbor pozemních komunikací jakožto příslušný
silniční správní úřad
ve věcech dálnic a rychlostních silnic seznam
nepovolených reklam na dálnicích a v jejich
ochranných pásmech, který byl Ministerstvu
dopravy a spojů předložen Ředitelstvím
silnic a dálnic ČR dne 12. 9. 1997. Údaje
v tomto seznamu je ovšem nezbytné ověřovat.
Protokolárním ověřováním
bylo dne 17. 10. m.r. pověřeno Ředitelství
silnic a dálnic ČR, které odboru pozemních
komunikací zaslalo zatím tři protokoly. S
firmami v těchto protokolech uvedených bylo již
zahájeno správní řízení.
Kromě toho jsou předvoláni k předložení
příslušných dokladů zástupci
dvou firem, které podle seznamu mají údajně
osazeno nejvíce reklamních panelů na dálničních
pozemcích bez povolení příslušného
silničního správního úřadu.
Podle vlastních materiálů (t. j. vydaných
rozhodnutí o povolení umístění
reklamních poutačů na dálničním
pozemku) se Ministerstvo dopravy a spojů nemohlo ztotožnit
s údaji uvedenými v seznamu, neboť téměř
ve všech tam uvedených případech došlo
ze strany jmenovaných firem pouze k posunutí povoleného
místa staničení z důvodů, ležících
na straně dálnice, t. j. zejména úprav
a rozšíření dálnice, rozhodnutí
o budování dalších odpočívek
a dopravních připojení, vzrostlá zeleň,
umísťování dopravního značení
a pod.
V těchto případech půjde tedy jen
o formalitu vydání nového rozhodnutí,
aniž by byl změněn samotný předmět
tohoto rozhodnutí.
Závěrem musím konstatovat, že současná
právní úprava nám poskytuje jen velmi
úzké pole působnosti pro čelení
masivnímu rozšíření reklam zejména
v ochranných pásmech dálnic. Ujišťuji
Vás, že tento poznatek patří mezi ty
skutečnosti, které budeme uplatňovat v budoucích
novelách silničního zákona a doufám
ve Vaši podporu v této věci, ať už
by se jednalo o úplný zákaz reklam podle
našeho původního záměru, nebo
alespoň o výrazné zpřísnění
podmínek pro jejich povolování a zejména
o zvýšení pravomocí pro odstraňování
nepovolených reklam.
S pozdravem |
Vážený pan
Miroslav Kapoun
poslanec Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR