PARLAMENT ČESKÉ REPUBLIKY

Poslanecká sněmovna

1998

II. volební období

403

Návrh

poslanců Václava Krásy a Jana Třebického

na vydání

zákona

ze dne ..............1998

kterým se mění a doplňuje zákon č. 424/1991 Sb., o sdružování v politických stranách a v politických hnutích, ve znění pozdějších předpisů

Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:

Čl. I

Zákon č. 424/1991 Sb., o sdružování v politických stranách a v politických hnutích, ve znění zákona č. 468/1991 Sb., zákona č. 68/1993 Sb., zákona č. 189/1993 Sb., zákona č. 117/1994 Sb., nálezu Ústavního soudu České republiky č. 296/1995 Sb. a zákona č. 322/1996 Sb., se mění a doplňuje takto:

1. V § 17 odst. 4 se na konci připojuje tato věta: "Je-li celkový roční příspěvek vlastního člena vyšší než 12 000 Kč, považuje se částka přesahující tuto mez za dar.".

2. Za § 17 se vkládají nové § 17a a 17b, které znějí:

"§ 17a

(1) Strana a hnutí jsou povinny vyhotovit výkaz o příjmech a výdajích strany a hnutí za každý kalendářní měsíc (dále jen "výkaz").

(2) Výkaz je veřejný, lze do něj nahlédnout a pořizovat z něj výpis nebo jeho opis v sídle strany a hnutí. Veřejným sdělovacím prostředkům musí být poskytnuta kopie úplného nebo části výkazu, požádají-li o to.

(3) Strana a hnutí splní povinnost uloženou jim podle odstavce 1 do 30 dnů od uplynutí kalendářního měsíce, za který je výkaz zveřejňován. Pro splnění této své povinnosti zveřejní v Obchodním věstníku a nejméně v jednom celostátním deníku dny a doby, po které lze do výkazu nahlížet a pořizovat z něho výpisy nebo opisy.

(4) Na každém listu výkazu musí být jméno, příjmení, funkce ve straně nebo hnutí a podpis osoby, která je k vedení výkazu podle stanov strany nebo hnutí oprávněna.

(5) Výkaz zahrnuje

a) přehled o celkových příjmech v členění podle § 17 odst. 4,

b) přehledy

1. o výši peněžitých a nepeněžitých darů a o dárcích, pokud hodnota daru nebo součet hodnot darů jednoho dárce za příslušný měsíc přesahuje 10 000 Kč,

2. o výši úvěrů a půjček a jejich poskytovatelích, včetně nesplacených zůstatků a termínů splatnosti, pokud přesahují 10 000 Kč,

3. o dalších plněních formou úhrady zboží nebo služeb, kterých strana a hnutí nabyly nebo použily nebo z nich jinak získaly prospěch v jednotlivých případech přesahujících 10 000 Kč,

c) další údaje podle § 17b a § 19 odst. 3.

(6) V přehledech podle odstavce 5 písm. b) se uvádí u dárců, poskytovatelů úvěrů a půjček a osob, které straně a hnutí uhradily zboží nebo služby nebo poskytly jinak prospěch, jméno, příjmení, bydliště a rodné číslo, jde-li o fyzické osoby, nebo obchodní jméno anebo název, adresa sídla a identifikační číslo, jde-li o právnické osoby.

§ 17b

Strana a hnutí zveřejní své výdaje na volební kampaň do dvou měsíců od posledního dne příslušných voleb.".

3. § 18 odst. 1 písm. d) zní:

"d) přehledy

1. o výši peněžitých a nepeněžitých darů a o dárcích, pokud hodnota daru nebo součet hodnot darů jednoho dárce za jeden rok přesahuje 120 000 Kč,

2. o výši úvěrů a půjček a jejich poskytovatelích, včetně nesplacených zůstatků a termínů splatnosti, pokud přesahují 10 000 Kč,

3. o dalších plněních formou úhrady zboží nebo služeb, kterých strana a hnutí nabyly nebo použily nebo z nich jinak získaly prospěch v jednotlivých případech přesahujících 10 000 Kč,".

4. V § 18 odst. 1 se na konci nahrazuje tečka čárkou a připojuje se nové písmeno f), které zní:

"f) další údaje podle § 17b a § 19 odst. 3.".

5. V § 18 se za odstavec 1 vkládá nový odstavec 2, který zní:

"(2) V přehledech podle odstavce 1 písm. d) se uvádějí obdobně údaje jako v § 17a odst. 6.".

Dosavadní odstavec 2 se označuje jako odstavec 3.

6. § 19 včetně poznámky č. 5) zní:

"§ 19

(1) Dary a jiná bezúplatná plnění nemohou strana a hnutí přijmout od

a) státu, správních úřadů a státních fondů, pokud zákon nestanoví jinak,

b) rozpočtových a příspěvkových organizací podle zvláštního zákona, 5)

c) obcí a krajů,

d) státních podniků a právnických osob založených za účelem podnikání, v nichž má majetkovou účast stát,

e) právnických osob, v nichž majetková účast Fondu národního majetku a Pozemkového fondu přesahuje jednu třetinu.

(2) Strana a hnutí převedou na zvláštní účet zřízený Ministerstvem financí do 10 dnů od nabytí částku, která se rovná majetkovému prospěchu, jestliže nejsou schopny splnit povinnost uloženou jim podle § 17a odst. 5 písm. b) a odst. 6. Současně s tímto převodem sdělí Ministerstvu financí, na jaký veřejně prospěšný účel má být tato částka poukázána a zda příslušná osoba s přijetím příslušné částky souhlasí. Ministerstvo financí dá příkaz k převodu příslušné částky do pěti dnů od doručení sdělení.

(3) Součástí výkazu jsou i údaje o částkách a veřejně prospěšných účelech podle odstavce 2.

___________________________________

5) Zákon ČNR č. 576/1990 Sb., o pravidlech hospodaření s rozpočtovými prostředky České republiky a obcí v České republice (rozpočtová pravidla republiky), ve znění pozdějších předpisů.".

7. V § 20a odst. 2 se vkládá nové písmeno a), které zní:

"a) nesplnily povinnosti uložené jim podle § 17a a § 18 odst. 2,".

Dosavadní písmena a) až c) se označují jako písmena b) až d).

8. V § 20a odst. 3 se vkládá nové písmeno a), které zní:

"a) následně splní povinnosti uložené jim podle § 17a a § 18 odst. 2,".

Dosavadní písmena a) až c) se označují jako písmena b) až d).

Čl. II

Tento zákon nabývá účinnosti 1. dnem kalendářního měsíce následujícího po jeho vyhlášení.

Důvodová zpráva

k návrhu novely zákona č. 424/1991 Sb., o sdružování v politických stranách a politických hnutích, ve znění pozdějších předpisů

Obecná část

Dnem účinnosti zákona č. 322/1996 Sb., kterým byl změněn a doplněn zákon č. 424/1991 Sb., o sdružování v politických stranách a politických hnutích, ve znění pozdějších předpisů, byl tento zákon uveden v soulad s nálezem Ústavního soudu vyhlášeným ve Sbírce zákonů pod č. 296/1995 Sb. Kromě návratu k tradičním formám povolené účasti stran a hnutí v podnikatelských subjektech, zavedení veřejného přístupu k výroční zprávě, odpovídající úpravy důvodů pro pozastavení činnosti strany a hnutí a výplaty státního příspěvku a dalších drobných upřesnění, zmíněná novela nevytvořila právní rámec, který by přinesl kvalitativní změnu věrohodnosti stran a hnutí z hlediska jejich financování a hospodaření. Tento návrh zákona usiluje o vytvoření přísnějších podmínek veřejné kontroly, o postižení některých nežádoucích jevů při získávání příjmů stranami a hnutími a vytváří silnější tlak na řádnou účetní evidenci stran a hnutí.

Navrhovatelé se opírají o čl. 5 Ústavy ČR, který zní: "Politický systém je založen na svobodném a dobrovolném vzniku a volné soutěži politických stran respektujících základní demokratické principy a odmítajících násilí jako prostředek k prosazování svých zájmů." Považují za nutné zdůraznit, že předložením tohoto návrhu sledují právě naplnění pojmu "volná soutěž politických stran" jako nutné, nikoli však postačující podmínky pro zdravý politický systém jako podstatného znaku demokratického řádu. Podmínky dobrovolného vzniku, dodržování demokratických principů a nenásilí jsou v dosavadní právní úpravě podle názoru navrhovatelů upraveny dostatečně. Navrhovatelé považují vysokou míru veřejné otevřenosti, dostupnosti a včasnosti informací o financování a hospodaření stran a hnutí a s tím spojený systém specifikace příjmů a výdajů, jejichž výše, původ a povaha jsou podstatné, za základ volné soutěže na politickém poli. Volná soutěž stran a hnutí je narušena, zneužívají-li strany a hnutí k prosazování svých zájmů svého přechodně výhodného postavení k získávání příjmů z pochybných zdrojů, nekorektními cestami a způsoby a provádějí-li hospodářské a účetní operace s účelem své skutečné zdroje skrýt. Navržená úprava směřuje proti takovému chování na základě praktických zkušeností z činnosti stran a hnutí a má přispět k vyšší kvalitě politického systému tím, že zvýší finanční věrohodnost subjektů tohoto systému.

Návrh vychází důsledně z principu vyloučení vlivu státu na strany a hnutí, dodržují-li zákon. Dominantním kontrolním mechanismem nad činností stran a hnutí musí být v prvé řadě jejich členové a selžou-li oni, dalším prvkem ochrany politického systému je veřejná kontrola. Navrhovatelé jsou přesvědčeni, že vysoká informační otevřenost stran a hnutí a účinný a rychlý postih za nedostatky, který začíná tlakem veřejného mínění a končí zákonem stanovenými opatřeními a sankcemi, jsou vykročením správným směrem.

Navržená úprava je v souladu s ústavním pořádkem České republiky a respektuje mezinárodní smlouvy, kterými je Česká republika v této oblasti vázána. Jde zejména o Mezinárodní pakt o občanských a politických právech (č. 120/1976 Sb.) a úmluvu o ochraně lidských práv a základních svobod (č. 209/1992 Sb.).

V rámci Evropských společenství spadá tato oblast do pravomoci členských států, není tedy třeba dbát požadavku kompatibility.

Tato zákonná úprava nebude mít dopad na státní rozpočet.

Zvláštní část

K článku I

K bodu 1 a 2

Vložením §17a dochází k zavedení pravidelné měsíční povinnosti umožnit veřejnosti seznámit se s vybranými údaji o financování a hospodaření strany a hnutí srovnatelným způsobem s výroční zprávou. Zavádějí se lhůty zveřejnění, dny a doba, kdy je veřejnosti umožněno seznámit se s údaji a ukládá se, aby osoby, které jsou odpovědné za správnost a úplnost zveřejňovaných údajů, připojily svůj podpis. Výčtem se stanoví druh údajů a dále povinnost uvádět u podstatných zdrojů příjmů jejich přesný původ. Vložený §17b ukládá straně a hnutí zveřejnit v stanovené lhůtě své volební výdaje.

K bodu 3, 4 a 5

Ustanovení uvádějí obsah výroční zprávy do souladu s požadavky kladenými na měsíční výkazy.

K bodu 6

Nové znění §19 podrobně stanoví, od kterých osob nemohou strana a hnutí přijmout dary a jiná bezúplatná plnění. Proti dosavadní úpravě se výčet rozšiřuje zejména s ohledem na osoby, kde je zúčastněn stát nebo jím ovládaný prostředník. Strana a hnutí, které neuvedou původ svého majetkového prospěchu podle zákona bez ohledu na to, zda jde o příčinu na její straně nebo jiné osoby, musí předat příslušnou částku veřejně prospěšnému sektoru. Ustanovení odstavce 2 upravuje postup v takovém případě a nastane-li, musí být rovněž zveřejněn.

K bodu 7 a 8

Vzhledem k závažnosti, která se přikládá dodržení povinností otevřít financování a hospodaření veřejnosti, navrhuje se pozastavení výplaty státního příspěvku při porušení některých ustanovení tohoto zákona a uvádějí se podmínky, za nichž se výplata obnoví.

K článku II

Vzhledem k naléhavosti věci a k zaváděnému měsíčnímu rytmu zveřejňování výkazů je nezbytné stanovit účinnost začátkem měsíce následujícího po vyhlášení zákona.

V Praze dne 9. února 1998

Příloha

výňatek zákona č. 424/1991 Sb., o sdružování v politických stranách a v politických hnutích, ve znění pozdějších předpisů

Hospodaření stran a hnutí

§ 17

(1) Strana a hnutí odpovídají za své závazky celým svým majetkem. Členové strany a hnutí za závazky strany a hnutí ani neodpovídají ani neručí.

(2) Strana a hnutí nesmějí vlastním jménem podnikat.2b)

(3) Strana a hnutí mohou založit obchodní společnost nebo družstvo nebo se účastnit jako společník nebo člen na již založené obchodní společnosti nebo družstvu jen tehdy, je-li výlučným předmětem jejich činnosti:

a) provozování vydavatelství, nakladatelství a tiskáren,

b) publikační a propagační činnost,

c) pořádání kulturních, společenských, sportovních, rekreačních, vzdělávacích a politických akcí nebo

d) výroba a prodej předmětů propagujících program a činnost příslušné strany a hnutí.

(4) Příjmem strany a hnutí mohou být:

a) příspěvek ze státního rozpočtu České republiky na úhradu volebních nákladů,

b) příspěvek ze státního rozpočtu České republiky na činnost strany a hnutí (dále jen "příspěvek na činnost"),

c) příspěvky z rozpočtů vyšších územních samosprávných celků a obcí, stanoví-li tak zvláštní zákon,

d) příspěvky vlastních členů,

e) dary a dědictví,

f) příjmy z pronájmu a prodeje movitého a nemovitého majetku,

g) úroky z vkladů,

h) příjmy vznikající z účasti na podnikání jiných právnických osob podle odstavce 3,

i) příjmy z pořádání tombol, kulturních, společenských, sportovních, rekreačních, vzdělávacích a politických akcí,

j) půjčky a úvěry.

Je-li celkový roční příspěvek vlastního člena vyšší než 12 000 Kč, považuje se částka přesahující tuto mez za dar.

(5) Strana a hnutí vedou účetnictví podle zvláštního zákona.3)

(6) Strana a hnutí nesmějí vlastnit majetek mimo území České republiky.

____________________________________

3) Zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví.

2b) Zákon č. 513/1991 Sb., obchodní zákoník, ve znění pozdějších předpisů.

§ 17a

(1) Strana a hnutí jsou povinny vyhotovit výkaz o příjmech a výdajích strany a hnutí za každý kalendářní měsíc (dále jen "výkaz").

(2) Výkaz je veřejný, lze do něj nahlédnout a pořizovat z něj výpis nebo jeho opis v sídle strany a hnutí. Veřejným sdělovacím prostředkům musí být poskytnuta kopie úplného nebo části výkazu, požádají-li o to.

(3) Strana a hnutí splní povinnost uloženou jim podle odstavce 1 do 30 dnů od uplynutí kalendářního měsíce, za který je výkaz zveřejňován. Pro splnění této své povinnosti zveřejní v Obchodním věstníku a nejméně v jednom celostátním deníku dny a doby, po které lze do výkazu nahlížet a pořizovat z něho výpisy nebo opisy.

(4) Na každém listu výkazu musí být jméno, příjmení, funkce ve straně nebo hnutí a podpis osoby, která je k vedení výkazu podle stanov strany nebo hnutí oprávněna.

(5) Výkaz zahrnuje

a) přehled o celkových příjmech v členění podle § 17 odst. 4,

b) přehledy

1. o výši peněžitých a nepeněžitých darů a o dárcích, pokud hodnota daru nebo součet hodnot darů jednoho dárce za příslušný měsíc přesahuje 10 000 Kč,

2. o výši úvěrů a půjček a jejich poskytovatelích, včetně nesplacených zůstatků a termínů splatnosti, pokud přesahují 10 000 Kč,

3. o dalších plněních formou úhrady zboží nebo služeb, kterých strana a hnutí nabyly nebo použily nebo z nich jinak získaly prospěch v jednotlivých případech přesahujících 10 000 Kč,

c) další údaje podle § 17b a § 19 odst. 3.

(6) V přehledech podle odstavce 5 písm. b) se uvádí u dárců, poskytovatelů úvěrů a půjček a osob, které straně a hnutí uhradily zboží nebo služby nebo poskytly jinak prospěch, jméno, příjmení, bydliště a rodné číslo, jde-li o fyzické osoby, nebo obchodní jméno anebo název, adresa sídla a identifikační číslo, jde-li o právnické osoby.

§ 17b

Strana a hnutí zveřejní své výdaje na volební kampaň do dvou měsíců od posledního dne příslušných voleb.

§ 18

(1) Strana a hnutí jsou povinny předložit každoročně do 1. dubna Poslanecké sněmovně výroční finanční zprávu, která zahrnuje

a) roční účetní výkazy podle zvláštních předpisů,4)

b) zprávu auditora o ověření roční účetní závěrky,

c) přehled o celkových příjmech v členění podle § 17 odst. 4,

    přehled o výši darů a dárcích; pokud hodnota daru nebo součet hodnot darů jednoho dárce za jeden rok přesahuje 100 000 Kč, uvede se u fyzické osoby jméno, příjmení, bydliště a rodné číslo dárce, u právnické osoby její název, adresa sídla a identifikační číslo,

d) přehledy

1. o výši peněžitých a nepeněžitých darů a o dárcích, pokud hodnota daru nebo součet hodnot darů jednoho dárce za jeden rok přesahuje 120 000 Kč,

2. o výši úvěrů a půjček a jejich poskytovatelích, včetně nesplacených zůstatků a termínů splatnosti, pokud přesahují 10 000 Kč,

3. o dalších plněních formou úhrady zboží nebo služeb, kterých strana a hnutí nabyly nebo použily nebo z nich jinak získaly prospěch v jednotlivých případech přesahujících 10 000 Kč,

e) přehled o hodnotě majetku získaného dědictvím; pokud hodnota takto získaného majetku přesahuje 100 000 Kč, uvede se zůstavitel,

f) další údaje podle § 17b a § 19 odst. 3.

(2) V přehledech podle odstavce 1 písm. d) se uvádějí obdobně údaje jako v § 17a odst. 6.

(3) Výroční finanční zpráva strany a hnutí je veřejná; lze do ní nahlédnout a pořizovat z ní výpis nebo její opis či kopii v Kanceláři Poslanecké sněmovny.

_____________________________________

4) Např. zákon č. 563/1991 Sb.

§ 19

Dary a jiná bezúplatná plnění nemohou strana a hnutí přijmout od státu a od státních orgánů, pokud zákon nestanoví jinak.

§ 19

(1) Dary a jiná bezúplatná plnění nemohou strana a hnutí přijmout od

a) státu, správních úřadů a státních fondů, pokud zákon nestanoví jinak,

b) rozpočtových a příspěvkových organizací podle zvláštního zákona, 5)

c) obcí a krajů,

d) státních podniků a právnických osob založených za účelem podnikání, v nichž má majetkovou účast stát,

e) právnických osob, v nichž majetková účast Fondu národního majetku a Pozemkového fondu přesahuje jednu třetinu.

(2) Strana a hnutí převedou na zvláštní účet zřízený Ministerstvem financí do 10 dnů od nabytí částku, která se rovná majetkovému prospěchu, jestliže nejsou schopny splnit povinnost uloženou jim podle § 17a odst. 4 písm. c) a odst. 5. Současně s tímto převodem sdělí Ministerstvu financí, na jaký veřejně prospěšný účel má být tato částka poukázána a zda příslušná osoba s přijetím příslušné částky souhlasí. Ministerstvo financí dá příkaz k převodu příslušné částky do pěti dnů od doručení sdělení.

(3) Součástí výkazu jsou i údaje o částkách a veřejně prospěšných účelech podle odstavce 2.

___________________________________

5) Zákon ČNR č. 576/1990 Sb., o pravidlech hospodaření s rozpočtovými prostředky České republiky a obcí v České republice (rozpočtová pravidla republiky), ve znění pozdějších předpisů.

§ 20

(1) Strana a hnutí mají nárok na státní příspěvek za podmínek stanovených zákonem.

(2) Příspěvek na činnost zahrnuje stálý příspěvek a příspěvek na mandát.

(3) Nárok na stálý příspěvek nebo na příspěvek na mandát vzniká straně a hnutí, které předložily ve stanovené lhůtě (§ 18 odst. 1) výroční finanční zprávu.

(4) Nárok na stálý příspěvek vzniká straně a hnutí, které získaly ve volbách do Poslanecké sněmovny nejméně 3 % hlasů.

(5) Nárok na příspěvek na mandát vzniká, jestliže byl zvolen alespoň jeden poslanec nebo senátor na kandidátní listině strany a hnutí nebo byl zvolen za stranu a hnutí na kandidátní listině koalice ve volbách do Poslanecké sněmovny a do Senátu.

(6) Stálý příspěvek činí ročně 3 000 000 Kč pro stranu a hnutí, které získaly v posledních volbách do Poslanecké sněmovny 3 % hlasů. Za každých dalších i započatých 0,1 % hlasů obdrží strana a hnutí ročně 100 000 Kč. Obdrží-li strana a hnutí více než 5 % hlasů, příspěvek se dále nezvyšuje.

(7) Příspěvek na mandát činí ročně 500 000 Kč na jeden mandát.

(8) Příspěvek na mandát náleží po celé volební období jen straně a hnutí, na jejichž kandidátní listině byl poslanec nebo senátor zvolen. Jestliže byl poslanec nebo senátor zvolen na kandidátní listině koalice, náleží příspěvek na mandát po celé volební období jen straně a hnutí, za které byl na kandidátní listině koalice uveden.

(9) Pro zjištění nároku na stálý příspěvek a stanovení jeho výše u strany a hnutí, které jsou členy koalice, je rozhodující dohoda o podílu členů koalice na volebním výsledku. Není-li taková dohoda uzavřena, nebo není-li ve stanovené lhůtě doručena Ministerstvu financí, dělí se volební výsledek rovným dílem. Ustanovení odstavce 3 zůstává nedotčeno. Strana a hnutí doručí Ministerstvu financí dohodu o podílu členů koalice do posledního dne lhůty pro registraci kandidátních listin.

(10) Jestliže se dohody podle odstavce 9 doručené Ministerstvu financí navzájem liší a vznikne-li straně a hnutí nárok na stálý příspěvek, Ministerstvo financí výplatu stálého příspěvku všem členům koalice pozastaví; po odstranění tohoto rozporu Ministerstvo financí vyplatí stálý příspěvek i zpětně.

(11) V roce konání voleb do Poslanecké sněmovny a do Senátu se propočítává roční příspěvek na činnost za každé volební období zvlášť. Straně a hnutí náleží měsíčně jedna dvanáctina propočteného ročního příspěvku na činnost. V měsíci konání voleb obdrží strana a hnutí příspěvek propočtený z výsledků voleb toho volebního období, jehož výše bude pro stranu a hnutí výhodnější.

§ 20a

(1) Příspěvek na činnost vyplácí Ministerstvo financí na žádost strany a hnutí po celé volební období každoročně ve dvou pololetních splátkách pozadu. Splátka za první pololetí se vyplácí každoročně do 30. června a za druhé pololetí každoročně do 1. prosince. Žádost se podává na každou splátku zvlášť.

(2) Výplatu příspěvku na činnost Ministerstvo financí pozastaví, jestliže

a) nesplnily povinnosti uložené jim podle § 17a a § 18 odst. 2,

b) výroční finanční zpráva nebyla Poslanecké sněmovně předložena,

c) předložená výroční zpráva je podle zjištění Poslanecké sněmovny neúplná nebo

d) byl podán Nejvyššímu soudu návrh podle § 15.

(3) Příspěvek na činnost, jehož výplata byla podle odstavce 2 pozastavena, Ministerstvo financí na žádost strany a hnutí vyplatí i zpětně, pokud

a) následně splní povinnosti uložené jim podle § 17a a § 18 odst. 2,

b) výroční finanční zpráva byla následně předložena a podle zjištění Poslanecké sněmovny je úplná,

c) nabude právní moci rozhodnutí soudu, kterým byl zamítnut návrh na pozastavení činnosti strany a hnutí nebo návrh na rozpuštění strany a hnutí, aniž je jejich činnost pozastavena, nebo

d) činnost strany a hnutí byla znovu obnovena (§ 14 odst. 3).

(4) O skutečnostech uvedených v odstavci 2 písm. a) a b) Poslanecká sněmovna informuje Ministerstvo financí nejpozději k nejbližšímu termínu splatnosti splátky příspěvku na činnost.

(5) Ministerstvo financí upraví výši další splátky příspěvku na činnost, jestliže se v průběhu roku změnil stav rozhodný pro výpočet výše příspěvku.

pozn.:

tučné písmo - nové znění

přeškrtnuté písmo - vypuštěné znění

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP