PŘÍLOHA Č. 5
Poslanecká sněmovna
I. neschvaluje zprávu o stavu vysílání
a o činnosti Rady ČR pro rozhlasové a televizní
vysílání
II. ukládá Radě ČR pro rozhlasové
a televizní vysílání, aby do 17. června
1994
a) doplnila zprávu o chybějící skutečnosti,
na které poukázal výbor pro vědu,
vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu
b) doplnila zprávu o program Rady v oblasti satelitního
vysílání, včetně průběhu
a pravidel licenčního řízení
na satelitní vysílání
c) informovala o právním stavu soukromého
celoplošného televizního vysílání
III. pověřuje Stálou komisi Poslanecké
sněmovny pro sdělovací prostředky,
aby do 30. června 1994 uskutečnila nutné
pohovory na členství v Radě ČR pro
rozhlasové a televizní vysílání
Poslanecká sněmovna na základě §
5 odst. 4 zákona č. 103/1992 Sb., o Radě
ČR pro rozhlasové a televizní vysílání,
v platném znění, odvolává k
dnešnímu dni Radu ČR pro rozhlasové
a televizní vysílání
Výbor pro vědu, vzdělání, kulturu,
mládež a tělovýchovu
I. doporučuje Poslanecké sněmovně
vyslovit souhlas se zprávou o stavu vysílání
a činnosti Rady ČR pro rozhlasové a televizní
vysílání uvedenou v tisku 130
II. zmocňuje zpravodaje výboru M. Přibáně,
aby ve schůzi Poslanecké sněmovny podal jako
zpravodaj zprávu o výsledcích projednávání
ve schůzi výboru pro vědu, vzdělání,
kulturu, mládež a tělovýchovu
Stálá komise pro sdělovací prostředky
doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu
České republiky přijmout Zprávu Rady
ČR pro rozhlasové a televizní vysílání
za období od 1. února 1996 do 31. ledna 1997 ve
dvou částech dle sněmovního tisku
130
Poslanecká sněmovna ukládá Stálé
komisi pro sdělovací prostředky, aby Poslanecké
sněmovně předložila informaci o postupu
udělení licence CET 21 a provozování
televizního vysílání na základě
této licence
Stálá komise pro sdělovací prostředky
žádá Radu ČR pro rozhlasové a
televizní vysílání, aby
- stávající držitele
licence pro televizní vysílání požádala
o označování pořadů, pokud
jde o jejich vhodnost pro mládež
- o této podmínce diskutovala
s novými žadateli o licence
- koordinovala značení
Stálá komise pro sdělovací prostředky
žádá Radu ČR pro rozhlasové a
televizní vysílání, aby předložila
Stálé komisi Poslanecké sněmovny pro
sdělovací prostředky informaci o koncepci
rozhodování o kmitočtových přídělech
Stálá komise pro sdělovací prostředky
- bere na vědomí informaci
náměstka ministra kultury Vladimíra Koronthályho
o momentálním stavu příprav potřebné
mediální legislativy
- pověřuje předsedu
komise Jana Kasala, aby ministru kultury Jaromíru Talířovi
tlumočil nespokojenost komise se stavem těchto příprav
a požádal ho, aby předložil komisi do
konce října 1997 věcný záměr
potřebných změn v mediální
legislativě
Stálá komise pro sdělovací prostředky
- zřizuje pracovní skupinu
poslanců k posouzení oprávněnosti
udělení licence CET 21 ve složení Hana
Marvanová, Ladislav Skopal, Dalibor Matulka, Josef Krejsa,
Miloslav Kučera, Petr Pleva, Vladimír Procházka
- zvolila vedoucím skupiny poslance
Petra Plevu
- žádá tuto skupinu,
aby předložila komisi výsledný materiál
k projednání do 30. října 1997
Stálá komise pro sdělovací prostředky
pověřuje předsedu komise Jana Kasala, aby
informoval ministra kultury Jaromíra Talíře
o tom, že je nutné v návrhu mediálního
zákona vyjádřit názor na transparentnost
vlastnických vztahů v médiích, jejich
koncentraci a křížení a přesně
popsat, kdo je provozovatel a co je vysílání
Stálá komise pro sdělovací prostředky
pověřuje předsedu komise Jana Kasala, aby
požádal ministra zahraničních věcí
Josefa Zielence o poskytnutí materiálů EU,
které se týkají koncentrace a křížení
vlastnictví v médiích a o doplnění
informace o míře závaznosti příslušných
direktiv
Stálá komise pro sdělovací prostředky
děkuje Radě ČR pro rozhlasové a televizní
vysílání za přípravu materiálu
k problematice Internetu a digitálních televizních
médií
Výbor pro vědu, vzdělání, kulturu,
mládež a tělovýchovu po odůvodnění
předsedy Rady B. Hanuše, zpravodajské zprávě
posl. M. Přibáně a po rozpravě
I. bere na vědomí informaci předsedy Rady
o vázání rozpočtových prostředků
v kapitole 372 - Rada ČR pro rozhlasové a televizní
vysílání
II. žádá, aby rozpočet pro rok 1998
byl konstruován tak, aby Rada a její Úřad
byly schopny beze zbytku dostát povinnostem vyplývajícím
z příslušných právních
předpisů
Stálá komise pro sdělovací prostředky
žádá Ministerstvo zahraničních
věcí, aby na základě vystoupení
svého pana Jana Lorenze na jednání Stálé
komise pro sdělovací prostředky k problematice
vysílání Českého rozhlasu do
zahraničí, předložilo analytické
podklady pro připravovanou změnu koncepce mediální
prezentace ČR v zahraničí
Stálá komise pro sdělovací prostředky
žádá Radu ČR pro rozhlasové a
televizní vysílání, aby předkládala
kromě Výroční zprávy o činnosti
Rady pro rozhlasové a televizní vysílání
ještě dvakrát ročně dílčí
zprávu pro informaci členů Stálé
komise PS pro sdělovací prostředky
Stálá komise pro sdělovací prostředky
mění termín předložení
výsledného materiálu poslanců pod
vedením Petra Plevy k problematice posouzení oprávněnosti
udělení licence CET 21 (usnesení Stálé
komise pro sdělovací prostředky č.
24 ze dne 26. června 1997) na 30. listopad 1997
Stálá komise pro sdělovací prostředky
- zřizuje pracovní skupinu
poslanců k projednání možnosti zajištění
finančních prostředků na projekt digitálního
rozhlasu a televize v ČR na hospodářském
výboru Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR
ve složení Vladimír Procházka, Martin
Přibáň a Ladislav Skopal
- zvolila vedoucím skupiny poslance
Ladislava Skopala
- žádá tuto skupinu,
aby na 10. schůzi komise dne 21. listopadu 1997 předložil
výsledný materiál k projednání
Stálá komise pro sdělovací prostředky
žádá Parlamentní institut o překlad
a výtah podstatných částí z
materiálu Evropské komise, který se týká
koncentrace a křížení vlastnictví
v médiích
Stálá komise pro sdělovací prostředky
bere na vědomí informaci o regionálním
televizním vysílání
Stálá komise pro sdělovací prostředky
- bere na vědomí informaci
a stavu projednávání rozpočtové
kapitoly č. 372, která se týká rozpočtu
Rady ČR pro rozhlasové a televizní vysílání
v roce 1998
- bere na vědomí informaci
pracovní skupiny poslanců o možnosti zajištění
finančních prostředků na projekt digitálního
rozhlasu a televize
- apeluje na poslance Poslanecké
sněmovny Parlamentu ČR, aby podpořili navýšení
rozpočtové kapitoly č. 372 o částku
navrženou Výborem pro vědu, vzdělání,
kulturu, mládež a tělovýchovu
- ukládá předsedovi
komise, aby o tomto usnesení informoval předsedu
rozpočtového výboru Poslanecké sněmovny
Jozefa Wagnera
Stálá komise pro sdělovací prostředky
pověřuje předsedu komise, aby s ministrem
zahraničních věcí projednal problematiku
vysílání do zahraničí a upozornil
ho, že vyhlášení konkursního řízení
je v rozporu se zákonem č. 468/1991 Sb., o provozování
rozhlasového a televizního vysílání
Stálá komise pro sdělovací prostředky
považuje rozhlasové vysílání
do zahraničí za jednu z priorit v propagaci ČR
a trvá na jeho zachování
Stálá komise pro sdělovací prostředky
bere na vědomí informaci náměstka
ministra kultury Vladimíra Koronthályho a ředitelky
odboru hromadných sdělovacích prostředků
Ministerstva kultury Maríny Landové o průběhu
příprav legislativních prací v mediální
oblasti
Stálá komise pro sdělovací prostředky
přerušuje projednávání bodu Informace
o koncepci rozvoje kmitočtových přídělů
Stálá komise pro sdělovací prostředky
- žádá oba zpracovatele
zákona o telekomunikacích, aby do tohoto zákona
zapracovali vymezení kompetencí ke správě
kmitočtového spektra mezi Českým telekomunikačním
úřadem a Radou ČR pro rozhlasové a
televizní vysílání v souladu s předloženým
návrhem
- pověřuje poslance Ladislava
Skopala a další v souladu s usnesením komise
koordinovat postup prací a informovat o nich na příštím
zasedání komise
Stálá komise pro sdělovací prostředky
- doporučuje na základě
projednání návrhu směrnice pro zajišťování
ochrany objektů Poslanecké sněmovny Stálé
komisi PS pro práci kanceláře Poslanecké
sněmovny, aby nerozlišovala režim vstupu a pobytu
pracovníků hromadných sdělovacích
prostředků na akreditované a neakreditované,
ale zvážil kroky vedoucí k dvojímu typu
akreditace, tj. dlouhodobé a krátkodobé
- žádá členy
Stálé komise PS pro práci kanceláře,
aby připravili podmínky pro to, aby byl umožněn
obdobný režim vstupu pro členy Rady pro rozhlasové
a televizní vysílání, Rady České
televize, Rady Českého rozhlasu a Rady České
tiskové kanceláře
Stálá komise pro sdělovací prostředky
- bere na vědomí vstupní
informaci pracovní skupiny pro posouzení oprávněnosti
udělení licence CET 21, kterou předložil
poslanec Petr Pleva
- přerušuje projednávání
tohoto bodu do příští schůze
komise, tj. do 18. března 1998 do 14.00 hodin
- žádá Radu ČR
pro rozhlasové a televizní vysílání
o vyjádření k této informaci do 28.
února 1998
Stálá komise pro sdělovací prostředky
- pověřuje předsedu Jana Kasala, aby požádal o rozšíření pořadu 20. schůze Poslanecké sněmovny o bod "Úprava odměn členů Rady České televize a Rady Českého rozhlasu"
doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu
České republiky, aby schválila navrženou
výši odměn členům a funkcionářům
obou rad: předseda 20.000,- Kč; místopředseda
16.500,- Kč; člen 13.000,- Kč.
PŘÍLOHA Č.6
1. Stanovisko Rady ČR pro rozhlasové a televizní
vysílání ze dne 29. ledna 1997 k zneužívání
zpravodajských a publicistických pořadů
televize NOVA
Rada ČR pro rozhlasové a televizní vysílání
vyslovuje vážné znepokojení nad skutečností,
že TV NOVA opakovaně zneužívá svého
zpravodajství a publicistických pořadů
k cíleným desinformacím o mediální
sféře a k propagaci svých vlastních
obchodních zájmů ve sporech, kde je TV NOVA
(resp. CET 21 či ČNTS) sama zájmovou stranou.
Paragraf 4 odst. 2 zákona č. 468/91 Sb. o provozování
rozhlasového a televizního vysílání
přitom jasně hovoří o povinnosti provozovatelů
vysílání poskytovat objektivní a vyvážené
informace nezbytné pro svobodné vytváření
názorů. Držitel licence k vysílání
TV NOVA (společnost CET 21, s. r. o.) se tak vystavuje
nebezpečí, že proti němu může
být ve smyslu § 15 citovaného zákona
zahájeno správní řízení
o odnětí licence z důvodů porušování
povinností stanovených tímto zákonem.
Rada považuje za nepřípustné, aby kdokoliv,
ať již osoba soukromá či veřejně
činná, byl v kterémkoliv médiu denuncován.
Vladimír Železný v pořadu Volejte řediteli
opakovaně směšuje hodnotící komentáře
s informacemi.
Nepolemizuje však jen s názory, ale užívá
i ideologických a urážlivých přívlastků,
aniž by se napadená protistrana mohla adekvátně
bránit.
2. Tisková zpráva vydaná Radou ČR
pro rozhlasové a televizní vysílání
dne 4. února 1997 k obsahu pořadu "Volejte
řediteli" a k výrokům Vladimíra
Železného
1) Rada ČR pro rozhlasové a televizní vysíláni
doporučí společnosti CET 21, s. r. o., aby
se zabývala obsahem pořadu Volejte řediteli,
neboť některé v něm uváděné
výroky nejsou v souladu s ustanovením § 4 zákona
o vysílání. V této souvislosti Rada
vyzve společnost CET 21, s. r. o., aby pečlivě
zanalyzovala vysílání TV NOVA, především
s ohledem na celkovou objektivnost a vyváženost poskytovaných
informací.
2) Rada zásadním způsobem odmítá
neurčité náznaky Vladimíra Železného
o možné diplomatické intervenci amerického
zastupitelského úřadu ve věci údajného
ohrožení zahraničních investic v České
republice. Právě tak protestuje proti tomu, aby
objasňování otázek, spojených
se smlouvou V. Železného se společností
CME, bylo interpretováno jako ohrožování
zájmů České republiky.
3. Stanovisko Rady ČR pro rozhlasové a televizní
vysílání ze dne 22. dubna 1997 k možnosti
propojení TV NOVA a TV PRIMA
V souvislosti s informacemi, které se objevily na jednání
Stálé komise Parlamentu ČR pro sdělovací
prostředky, jakož i v tisku ohledně uvažovaného
propojení TV NOVA a TV Prima, konstatuje Rada následující:
- možnost státu, tj. zde
především Rady, ovlivnit vlastnické
vztahy v elektronických médiích a koncentraci,
propojování a křížení
jejich vlastnictví byla zásadně omezena přijetím
zák. č. 301/1995 Sb., který tuto oblast zásadně
liberalizoval,
- na základě citované
novely Rada již nemá kompetence tam, kde nejde přímo
o provozovatele s licencí, ani u nich však není
nutný souhlas Rady k převodu podílů,
- jedná-li se o jiné
subjekty, participující na rozhlasovém a
televizním vysílání, jsou díky
nařízenému zrušení tzv. vlastnických
licenčních podmínek mimo ingerenci Rady,
- zbývá proto pravděpodobně
jen Úřad na ochranu hospodářské
soutěže a ev. novelizace právních předpisů
na úroveň evropských standardů, které
jsou v tomto ohledu přísnější.
Rada nicméně netvrdí, že veškeré
mediální dění a vztahy musejí
být nutně regulovány státem a podléhat
tak jejímu souhlasu. Domnívá se však,
že nutně - mj. s ohledem na jejich možné
politické dopady - mají být maximálně
transparentní.
Proto v souladu se zadáním, se kterým se
na Radu obrátila zmíněná parlamentní
komise, žádá Rada zainteresované subjekty,
aby jí při shromažďování
relevantních obecných i konkrétních
informací dobrovolně poskytly potřebnou součinnost.
4. Stanovisko Rady ČR pro rozhlasové a televizní
vysílání ze dne 6. května 1997 ke
stížnosti generálního ředitele
ČT na pořad "Volejte řediteli"
Na svém zasedání dne 6. května 1997
se Rada zabývala stížností generálního
ředitele České televize Iva Mathé
ze dne 15. dubna 1997, týkající se údajného
soustavně a záměrně zkresleného
informování televizních diváků
o činnosti České televize v pořadu
TV NOVA "Volejte řediteli".
V této souvislosti konstatuje Rada následující:
- jde o opakovanou stížnost
generálního ředitele ČT k témuž
pořadu. První byla podána 1.10.1996 a přes
žádost Rady se k ní provozovatel TV NOVA, tj.
CET 21, s. r. o., dosud nevyjádřil.
- Rada k tomuto pořadu v minulosti
vydala již dvě stanoviska, publikovaná mj.
v její výroční zprávě
za rok 1996. V návaznosti na tato stanoviska zaslala Rada
společnosti CET 21, s. r. o. dopis, v němž
poukázala na zákonnou povinnost poskytovat informace
v objektivní a vyvážené podobě.
Vyzvala zároveň tuto společnosti, aby z těchto
hledisek pečlivě analyzovala vysílání
TV NOVA a zvláště pak pořad "Volejte
řediteli". Oficiální reakci na tento
dopis Rady rovněž neobdržela.
- projekt CET 21, s. r. o. jako součást žádosti o licenci mj. uvádí, že CET 21, s. r. o. uspořádá své vztahy k veřejnoprávní televizi co nejkonkrétněji a je rozhodnuta vyhnout se napětí formou navázání partnerské spolupráce mezi oběma typy televize.
V této fázi se Rada nezabývala pravdivostí
napadaných tvrzení generálního ředitele
TV NOVA. Ústava ČR přiznává
všem občanům svobodu slova a právo na
svobodné šíření názorů.
Provozovatelé vysílání mají
však vedle těchto práv, vzhledem ke své
výsadě vysílat, i zvláštní
povinnosti stanovené zákonem.
Rada proto opětovně připomíná
držiteli licence právě povinnost vysílat
objektivní a vyvážené informace (§
4, odst. 2 zákona o vysílání). Je
znepokojena tím, že žádný dotčený
subjekt nemá možnosti se k výrokům uváděným
v pořadu "Volejte řediteli" ve vysílání
této stanice vyjádřit.
Rada vyslovuje politování nad neexistencí
práva na odpověď v českém právním
řádu. Stávající legislativa
umožňuje postihovat tento typ porušování
zákona pouze odnětím licence. Proto Rada
znovu důrazně upozorňuje CET 21, s. r. o.,
že nevyvážeností svého vysílání
se vystavuje nebezpečí aplikace tohoto krajního
prostředku. Žádá tuto společnost,
aby důsledněji dodržovala příslušné
ustanovení zákona, a předešla tak zahájení
správního řízení o odnětí
licence z těchto důvodů.
5. Tiskové sdělení Rady ČR pro
rozhlasové a televizní vysílání
ze dne 3.června 1997 ke zvýšení koncesionářských
poplatků
Rada ČR pro rozhlasové a televizní vysílání
uvítala rozhodnutí Poslanecké sněmovny
o zvýšení koncesionářských
poplatků a zachování procenta reklamy ve
veřejnoprávní televizi, neboť tyto kroky
za stávající mediální situace
České republiky pokládá pro nejbližší
období za správné.
Jako orgán, který je ze zákona pověřen
dohledem nad dodržováním zákonnosti
v oblasti vysílání, je Rada rozhodnuta i
nadále měřit všem provozovatelům
vysílání - soukromým i veřejnoprávním
- stejným metrem.
6. Tisková zpráva vydaná Radou ČR
pro rozhlasové a televizní vysílání
dne 2. července 1997 k novému systému svého
rozhodování ve věci změn vlastnických
vztahů
K 1. červenci 1997 nabyl účinnosti zákon
č. 135/1997 Sb., kterým byl mj. novelizován
zákon o provozování rozhlasového a
televizního vysílání.
V návaznosti na to si Rada ČR pro rozhlasové
a televizní vysílání v zájmu
transparentnosti svého rozhodování ve věci
změn vlastnických vztahů ve společnostech
provozovatelů s licencí stanovuje jako základní
kritérium při posuzování těchto
změn požadavek zachování majority, tj.
nejméně 51% původních společníků
po celou dobu platnosti licence.
Toto rozhodnutí Rady se nevztahuje na změny provedené
před 1. červencem 1997.
7. Tisková zpráva vydaná Radou ČR
pro rozhlasové a televizní vysílání
dne 26. listopadu 1997 k pozastavení správního
řízení o odnětí licence společnosti
Kaskol, s. r. o.
Na svém zasedání dne 19. 11. 97 Rada zastavila
správní řízení o odnětí
licence, vedené proti společnosti Kaskol, s. r.
o. (stanice Rádio Alfa).
Rada tak rozhodla na základě následujících
skutečností:
- společnost Kaskol, s. r. o.
zaplatila 1mil. Kč pokuty, kterou jí Rada udělila
za nedodržování formátu zpravodajsko-publicistického
rádia, na který byla licence udělena
- společnost Kaskol, s. r. o.
podala žádost o změnu licence, spočívající
v povolení programových změn, odůvodnila
ji zejména zastaralostí původního
projektu a posuny trhu i posluchačských preferencí
- uvedené důvody Rada
zčásti akceptovala, trvala nicméně
na tom, aby určitá vazba s původním
projektem platila i nadále
- po několikaměsíčním
jednání společnost Kaskol, s. r. o. upravila
svou žádost dle požadavků Rady a Rada
ji posléze schválila
- závazky rádia tak byly částečně liberalizovány, zachován zůstává akcent na mluvené slovo, především ve formě zpravodajství a publicistiky včetně regionální.
S ohledem na tyto změny se dříve zahájené řízení o odnětí licence stalo bezpředmětným a Rada proto rozhodla o jeho zastavení.
Současně však uložila úřadu
ihned zahájit průběžný kontrolní
monitoring stanice Rádio Alfa zaměřený
na to, zda společnost Kaskol, s. r. o. své nové
závazky dodržuje.
8. Stanovisko Rady ČR pro rozhlasové a televizní
vysílání ze dne 3. prosince 1997 ke kontrole
zneužívání politického vlivu
médií
Rada pro rozhlasové a televizní vysílání
v uplynulém období opakovaně, jak při
jednáních se zástupci TV NOVA, tak i dalšími
způsoby vyjadřovala svoje znepokojení nad
nekompenzovaným politickým vlivem dominantní
celoplošné TV NOVA. Nebezpečí zneužití
takového vlivu je samozřejmě výrazně
zvýšeno v okamžicích významných
politických změn. Takové dny v současnosti
prožíváme.
Jednotlivé politické subjekty se v této situaci
cítí ohroženy, především
ale může být nepřípustným
manipulováním s informacemi v médiích
ohrožena demokracie. Naše současná legislativa
nevytváří pro kontrolu zneužití
vlivu silných médií příslušný
regulační rámec.
Rada se proto výrazně spolupodílí
na přípravě příslušných
mediálních zákonů.
Do doby jejich přijetí nicméně Rada
nemá ze zákona technické, personální,
ani kompetenční předpoklady k řešení
stížností na nepravdivé informace ve
vysílání. Mimořádné
okolnosti, dané politickými pozicemi osob a výjimečností
načasování, mohou ovšem překvalifikovat
uvedený problém do roviny neobjektivního
a politicky manipulovaného vysílání.
Takovými případy z poslední doby by
mohly být i reportáž o údajném
alkoholismu Miloše Zemana a zpráva o údajné
Klausově vile ve Švýcarsku, které jako
první odvysílala v hlavní zpravodajské
relaci TV NOVA.
Rada shlédla a projednala uvedené pořady.
Protože však právní kvalifikace a celé
posouzení zásadně závisí na
pravdivosti citovaných zpráv, a protože nemůže
přejímat případné rozhodnutí
soudu v občanskoprávním řízení,
který je k řešení věci kompetentní,
Rada se k otázce vrátí, až celá
záležitost bude příslušnými
orgány závazně posouzena.
9. Stanovisko Rady ČR pro rozhlasové a televizní
vysílání ze dne 21. ledna 1998 k sbližování
TV NOVA a TV PRIMA
Rada ČR pro rozhlasové a televizní vysílání
sleduje v poslední době se zvýšenou
pozorností vývoj v oblasti komerčního
televizního vysílání.
Rada vnímá a sdílí obavy veřejnosti
z možného vzniku těsných vazeb mezi
celoplošnými komerčními TV stanicemi
Novou a Primou. Jde především o neprůhledný
vývoj vlastnických vztahů a obavy z možného
vlastnického propojování obou televizí,
a to i nepřímo prostřednictvím dalších
subjektů s nejasnou vlastnickou strukturou, jako například
Beseda Holding, a. s. Stejné obavy se vztahují i
k případné součinnosti obou televizí
v oblasti programové, které by Rada vnímala
vedle negativních dopadů na poměrně
zranitelný trh jako ohrožení názorové
plurality vysílání.
Vědoma si těchto rizik a okolností, Rada
se rozhodla:
- účinnou formou zásadně
prověřit základní parametry licencí
a vysílání komerčních televizních
stanic včetně dodržování projektů
- věnovat zvýšené
úsilí trvalému sledování dodržování
plurality názorů, vyváženosti a objektivity
zejména zpravodajských a publicistických
relací i vysílání jako celku
- využít všech zákonných
možností k minimalizování rizik, plynoucích
z dominantního postavení jedné stanice a
možných vlastnických změn v oblasti
médií
- zvýšenou měrou
informovat veřejnost o všech zjištěných
skutečnostech
Znepokojení Rady vzbuzují i situace, které
nemusí být v bezprostředním rozporu
s literou platného zákona.
V řadě jiných oblastí jsou v současnosti
právě taková znepokojení nad nešvary
spíše morální než právní
povahy velmi výraznou hybnou silou. Rada jako regulační
(nikoliv soudní) orgán vnímá v této
situaci svoji roli a zodpovědnost vůči veřejnosti
a spoluvytváří morální tlak
na dodržování i nepsaných pravidel mediální
etiky.
PŘÍLOHA Č. 7
Zpracováno podle Směrnice pro vypracování
závěrečných účtů
(ústředních orgánů
a úřadů) státního rozpočtu
ČR a závěrečných účtů
státních fondů za rok 1997, vydalo MF ČR,
pod čj. 20/88370/97, podle § 17, odst. 5 a k provedení
§ 17, odst. 1 a 3 zákona č. 576/1990 Sb., o
pravidlech hospodaření s rozpočtovými
prostředky ČR a obcí v ČR.
Na činnost Rady České republiky pro rozhlasové
a televizní vysílání (dále
jen Rada) byly zákonem o státním rozpočtu
ČR na rok 1997, schváleny závazné
ukazatele (v tis. Kč):
Neinvestiční výdaje celkem - 20 947
z toho: mzdové prostředky celkem - 7 467
v tom: limit prostředků na platy - 5 435
ost. platby za provedenou práci - 2 032
pojistné a příděl do FKSP - 2 723
Investiční výdaje celkem - 1 500
Příjmy celkem - 82
Rozpočtová opatření v průběhu
roku 1997:
Na základě usnesení vlády ČR
č. 229/97 ze dne 16. dubna 1997, kterým byla přijata
opatření k zajištění vyrovnanosti
státního rozpočtu v roce 1997, byly rozpočtovým
opatřením MF čj. 144/33 343/1997 ze dne 12.
května 1997 v rozpočtu Rady vázány
prostředky v celkové částce 2 210
tis. Kč, z toho v neinvestičních výdajích
1 910 tis. Kč a v investičních výdajích
300 tis. Kč. Na základě uvedeného
opatření se změnily závazné
ukazatele schváleného rozpočtu kapitoly 372
následovně (v tis. Kč):
Neinvestiční výdaje celkem - 19 037
z toho: mzdové prostředky celkem - 7 251
v tom: limit prostředků na platy - 5 219
ost. platby za provedenou práci - 2 032
pojistné a příděl do FKSP - 2 643
Investiční výdaje celkem - 1 200
Příjmy celkem - 82
Usnesením vlády ČR č. 356/97 z 18.
června 1997 bylo přijato další opatření
k vázání prostředků v rámci
stabilizačního rozpočtového programu
vlády. Rozpočtovým opatřením
MF čj. 144/51 871/1997 ze dne 9. července 1997 byla
v rozpočtu Rady vázána celková částka
ve výši 826 tis. Kč, z toho v neinvestičních
výdajích 626 tis. Kč a v investičních
výdajích 200 tis. Kč.
Na základě uvedeného druhého opatření
se změnily závazné ukazatele schváleného
rozpočtu kapitoly 372 následovně (v tis.
Kč):
Neinvestiční výdaje celkem - 18 411
z toho: mzdové prostředky celkem - 7 251
v tom: limit prostředků na platy - 5 219
ost. platby za provedenou práci - 2 032
pojistné a příděl do FKSP - 2 643
Investiční výdaje celkem - 1 000
Příjmy celkem - 82
Závazné ukazatele kapitoly 372 se změnily
v průběhu roku 1997 ještě dalším
rozpočtovým opatřením MF, a to 9.
prosince 1997 pod čj. 142/92 672/1997. Tato úprava
byla realizována na základě usnesení
Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR ze dne
3. prosince 1997, kterým byli jmenováni do funkce
čtyři noví členové Rady.
Neinvestiční výdaje byly zvýšeny
o 84 tis. Kč.
Promítnutí všech rozpočtových
opatření do ukazatelů rozpočtu (v
tis. Kč):
Neinvestiční výdaje celkem - 18 495
z toho: mzdové prostředky celkem - 7 313
v tom: limit prostředků na platy - 5 219
ost. platby za provedenou práci - 2 094
pojistné a příděl do FKSP - 2 665
Investiční výdaje celkem - 1 000
Příjmy celkem - 82
Plnění závazných ukazatelů výdajové části rozpočtu:
(v tis. Kč)
19 495 | 19 338 | 99,19 |
z toho: | ||
1. INVESTIČNÍ VÝDAJE | ||
1 000 | 998 | 99,77 |
2. NEINVESTIČNÍ VÝDAJE
18 495 | 18 340 | 99,16 |
z toho: | ||
mzdové prostředky celkem | ||
7 313 | 7 311 | 99,97 |
v tom: | ||
prostředky na platy | ||
5 219 | 5 218 | 99,98 |
ost. platby za provedenou práci | ||
2 094 | 2 093 | 99,95 |
pojistné a příděl do FKSP | ||
2 665 | 2 578 | 96.75 |
Rozpočtové prostředky kapitoly byly v průběhu
roku 1997 čerpány rovnoměrně. Byla
dodržena regulační opatření MF
v oblasti neinvestičních výdajů pro
jednotlivé měsíce. Závazné
ukazatele výdajů rozpočtu kapitoly po promítnutí
rozpočtových opatření nebyly překročeny.
Plnění závazných ukazatelů příjmové části rozpočtu:
(v tis. Kč)
82 | 63 | 76,65 |
Na rok 1997 byly pro kapitolu příjmy rozpočtovány
ve výši 82 tis. Kč, z toho příjmy
z pronájmu 62 tis. Kč a úroky 20 tis. Kč.
Ukazatel nebyl dodržen z důvodu nesprávně
rozpočtovaných úroků příjmového
účtu.
Rada je v souladu se zákonem č. 368/1992 Sb., o
správních poplatcích, v platném znění,
zmocněna k výběru správních
poplatků za správní řízení
ve věcech udělení a změn licencí
a registrací k televiznímu a rozhlasovému
vysílání.
V roce 1997 bylo vybráno na správních poplatcích
3 066 tis. Kč a tato částka byla prostřednictvím
zvláštního příjmového
účtu státního rozpočtu do státního
rozpočtu odvedena.
Do zákonem stanovené působnosti Rady také
náleží dohlížet na dodržování
zákonů v oblasti vysílání a
ukládat pokuty provozovatelům vysílání.
V roce 1997 bylo uhrazeno pět pokut v celkové výši
1 875 tis. Kč a rovněž tato částka
byla prostřednictvím dalšího zvláštního
příjmového účtu do státního
rozpočtu odvedena.
PŘÍLOHA Č. 8
PŘÍLOHA Č. 9
K návrhu zákona o telekomunikacích dle tisku
378 máme následující zásadní
připomínky:
- (1) Místo pojmu "elektromagnetických
vln" doporučujeme použít pojem "elektrických
nebo optických signálů".
- (3) V poslední větě
požadujeme vypustit slova "zcela nebo zčásti
po vedení".
- (6) Požadujeme doplnit větou:
"Koncovým zařízením není
rozhlasový nebo televizní přijímač."
(odkaz na zákon č. 252/1994 Sb., o rozhlasových
a televizních poplatcích, ve znění
pozdějších předpisů)
- (8) Požadujeme doplnit: "Provozování
rozhlasového a televizního vysílání
podle zvláštního zákona (odkaz na
zákon č. 468/1991 Sb., o provozování
rozhlasového a televizního vysílání,
ve znění pozdějších předpisů)
není telekomunikační služba."
- Požadujeme doplnit: "(18)
Kmitočtovým přídělem se rozumí
oprávnění k provozování vysílacích
rádiových zařízení."
- (1) b) Požadujeme doplnit: "s
výjimkou rozhlasových a televizních přijímačů"
Požadujeme následující znění:
- "(1) Licence ani generální
oprávnění, popř. individuální
oprávnění se nevyžaduje pro zřizování
a provozování vysílacích rádiových
zařízení určených pro šíření
rozhlasových a televizních signálů
a telekomunikačních zařízení
a sítí, které neslouží k poskytování
telekomunikačních služeb, nejsou propojeny
s veřejnou telekomunikační sítí
ani k ní připojeny a nepřekračují
státní hranice a které jsou provozovány
bez použití vysílacích radiových
zařízení, pokud zákon nestanoví
jinak.
- (2) Zřizování
a provozování vysílacích rádiových
zařízení určených pro šíření
rozhlasových a televizních signálů
je možné jen na základě vydání
rozhodnutí o kmitočtovém přídělu
Úřadem."
- 1) Požadujeme doplnit větu:
"Úřad vyhradí kmitočtová
pásma určená pro rozhlasové a televizní
vysílání Radě České
republiky pro rozhlasové a televizní vysílání
(dále jen "Rada") (odkaz na zákon č.
103/1992 Sb., o Radě ČR pro rozhlasové a
televizní vysílání, ve znění
pozdějších předpisů). Správu
kmitočtového spektra pro rozhlasové a televizní
vysílání vykonává Úřad
v součinnosti s Radou."
- (3) Požadujeme doplnit na konec
odstavce větu: "Plán využití kmitočtového
spektra v oboru rozhlasového a televizního vysílání
vytváří Úřad v součinnosti
s Radou."
- (1) Požadujeme upravit takto:
"Provozovat vysílací rádiová
zařízení lze jen na základě
rozhodnutí o kmitočtovém přídělu.
Rozhodnutí vydává Úřad na základě
žádosti na dobu určitou. V oboru rozhlasového
a televizního vysílání tak činí
pouze na základě souhlasu Rady, a to i pro provozovatele
multiplexů určených mimo jiné k šíření
rozhlasového a televizního vysílání.
Rozhodnutí se vydává v souladu s regulačními...
"
- (1) Požadujeme doplnit: "f)
nebyl udělen souhlas podle § 30, odst. (1)."
- (3) Požadujeme nové znění:
"Provozovatelem vysílacího rádiového
zařízení pro šíření
rozhlasových a televizních programů je ten,
kdo získal rozhodnutí o kmitočtovém
přídělu. Rozhodnutí o kmitočtovém
přídělu lze vydat pouze v případě,
že Radou byla udělena licence k provozování
rozhlasového a televizního vysílání
podle zvláštního zákona nebo byl přidělen
soubor technických parametrů provozovatelům
ze zákona (odkaz na zákon č. 468/91 Sb,.
o provozování rozhlasového a televizního
vysílání, ve znění pozdějších
předpisů). Rozhodnutí o kmitočtovém
přídělu vychází ze souboru
technických parametrů přiděleného
Radou provozovatelům ze zákona nebo provozovatelům
s licencí."
- Požadujeme doplnit nový
odst. (4): "Úřad Radě zejména:
a) předává na základě jejího
požadavku údaje o kmitočtech pro rozhlasové
a televizní vysílání, a to bez zbytečného
prodlení,
b) poskytuje aktuální databázi rádiových
zařízení pro šíření
rozhlasových a televizních programů na území
České republiky,
c) sděluje neprodleně údaje o vydaných
rozhodnutích o přidělení, změnách,
odejmutí, pozbytí platnosti a neudělení
kmitočtových přídělů,
d) předkládá ke schválení požadavky
na provozování telekomunikačních služeb
v pásmech, ve kterých má rozhlasové
a televizní vysílání prioritu."
Dosavadní odstavec (4) se označí jako odstavec
(5).
K ČÁSTI DEVÁTÉ:
Není jednoznačně zřejmé postavení
Úřadu v rámci ústředních
orgánů státní správy. Důvodová
zpráva, vycházející z doporučení
EU, je v rozporu s paragrafovaným zněním,
neboť Úřad definuje jako orgán nezávislý.
Doporučujeme proto uvážit, zda Úřad
má být nadán kompetencí k vydávání
právních předpisů a zda má
jeho předsedu skutečně jmenovat vláda.
- Požadujeme připojit slova:
"v oboru rozhlasového a televizního vysílání
v součinnosti s Radou,"
viz námitka k části deváté.
- Za slova "mění
se takto:" požadujeme následující
znění:
b) podílet se v součinnosti s Českým
telekomunikačním úřadem na státní
správě kmitočtového spektra určeného
pro rozhlasové a televizní vysílání
(odkaz na telekomunikační zákon v platném
znění),
j) podílet se v součinnosti s Českým
telekomunikačním úřadem na vytvoření
plánu využití kmitočtového spektra
v oboru rozhlasového a televizního vysílání,
k) rozhodovat o přidělení kmitočtů
provozovatelům rozhlasového a televizního
vysílání (soubor technických parametrů),
l) dávat souhlas k rozhodnutí o kmitočtovém
přídělu pro provozovatele vysílacích
rádiových zařízení vydávaném
Českým telekomunikačním úřadem
v oboru rozhlasového a televizního vysílání
(odkaz na telekomunikační zákon v platném
znění)."
(Odstavce a, c, d, e, f, g, h, i, zůstávají
beze změny.)
- odst. (3) Požadujeme vypustit
slova: "a plány využití kmitočtů
pro vysílání"
PŘÍLOHA Č. 10
Obecně:
Z návrhu není zřejmé, jak bude řešen
institut vzdání se práva (ve stávajícím
autorském zákoně je upraven). V návrhu
je uveden pouze v pasáži o výkonných
umělcích, jinde chybí.
Část druhá
Pozastavili jsme se nad úmyslem předkladatele upravit
bezpodílové spoluvlastnictví a výkon
rozhodnutí. Dle našeho názoru obecná
úprava v občanském zákoníku
je dostatečná.
Část třetí
V návrhu zákona se předpokládá
zavedení principu smluvní volnosti, není
jasné, zda příslušná ustanovení
o smlouvách budou mít kogentní či
dispozitivní povahu, jako doposud - se sankcí neplatnosti
v případě nedodržení stanovených
náležitostí smluv. Ze záměru
není patrné, jak bude tento stav řešen.
Definici nevýhradně a výhradně poskytovaných
oprávnění bude třeba věnovat
dle našeho názoru zvýšenou pozornost.
V návrhu jsou tyto pojmy vysvětleny nepřesně,
jejich výklad by mohl být zavádějící.
Nepochopili jsme, proč pouze pro výhradní
převody práv bude v zákoně stanovena
obligatorní písemná forma, podle našeho
názoru právě pro nevýhradní
převody bude písemná forma potřebnější,
zejména s ohledem na jistotu dalších subjektů,
které budou moci uzavírat autorskoprávní
smlouvy ke stejnému dílu.
Z návrhu není jasné, jaký bude následek
v případě, že nebude dodržena zásada
slušnosti při stanovení autorské odměny
- bude takové ujednání neplatné?
K dílům vytvořeným ke splnění
povinností vyplývajících z pracovního
poměru by neměla být dle našeho názoru
stanovena navržená přísná pravidla,
zde by měla být dána přednost smluvní
volnosti.
Část pátá
V pasáži o době ochrany audiovizuálních
děl není řešeno jednoznačně,
kdo je autorem dialogu. V praxi by mohlo dojít ke komplikacím
při jeho identifikaci. Vzhledem k tomu, že jsou zde
uváděny konkrétní autoři filmového
díla, bude třeba se jednoznačně vypořádat
i s tímto autorem.
Zároveň se domníváme, že režisér
divadelního díla a audiovizuálního
díla by měl mít v novém autorském
zákoně analogické postavení.
Podle našeho názoru je třeba vyjasnit pojem
výkonu autorských práv u výrobce audiovizuálních
děl. Ani současný stav není jednoznačný.
Podle stávajícího autorského zákona
je autorství k autorskému dílu věc
skutková, z toho vyplývá, že autorství
resp. spoluautorství by mělo být možno
dovozovat i u dalších tvůrčích
profesí s návazností na výpočet
doby trvání autorských práv.
Z návrhu není zřejmé, zda cese, na
základě které bude výrobce audiovizuálních
děl vykonávat autorská práva bude
zákonná či smluvní.
Část šestá
Podle našeho názoru by zde rozsah práv neměl
překročit rámec římské
úmluvy a stávajícího zákona.
Práva televizních organizací
Podle našeho názoru by měla být tato
práva analogická k právům výrobců,
dále by měl předkladatel zvážit,
zda by práva televizních kabelových organizací
neměla být upravena samostatně jako zvláštní
právo.
Není nám jasné, co je zamýšleno
úpravou rozmnožování "pro osobní
nebo soukromé užití" u práva nakladatele
na odměnu.
Část osmá
Nechápeme, proč právo k druhému a
dalšímu převodu vlastnictví originálů
děl výtvarných umění (droit
de suite) jako právo, které má vyloženě
osobní charakter má být spravováno
hromadně.
Z hromadné správy by jednoznačně měly
být vyloučeny vysílací organizace
- v souladu evropskými předpisy.
Pozastavujeme se u postavení organizací vykonávajících
hromadnou správu jako nevýdělečných
organizací. Podle našeho názoru jsou tyto organizace
svoji podstatou výdělečné a nevýdělečné
postavení by je neoprávněně zvýhodňovalo
z hlediska daňového.
Schválené tarifní odměny, které
předpokládá návrh, nelze podle našeho
názoru uvedeným způsobem vyjmout z ochrany
hospodářskosoutěžních předpisů.
Upozorňujeme, že i v evropském právním
systému byly tyto dohody předmětem sporů,
zejména proto, že zde ochranné organizace vystupují
jako monopoly. Pro uvedenou úpravu se nepředpokládá
v návrhu se zavedením střešní
organizace, která by řešila honorářové
otázky. Podle našeho názoru by tato úprava
byla v rozporu s Listinou.
Část devátá
Z úpravy není zřejmé, zda se postihnou
všechny druhy pirátství.
V následujícím textu není posuzována
otázka práva na informace. Předpokládáme,
že bude předmětem separátní obecné
úpravy.
1. oblast úpravy a definice pojmů (bod l,2 návrhu):
- není zřejmé,
proč má být vžitý a v zákonech
používaný termín "hromadný
informační prostředek" (srov. např.
kompetenční zákon, zákon o regulaci
reklamy) nahrazen jiným pojmem (hromadný sdělovací
prostředek),
- navržená dikce nepostihuje
nové technologie (např. Internet),
- z negativního vymezení
pojmu periodický tisk vyplývá, že zákon
by se vztahoval i na školní a studentské časopisy,
aniž je zřejmé, zda to je skutečně
úmyslem předkladatele,
- navržená definice šéfredaktora
není pro účely tohoto zákona vhodná,
neboť vyjadřuje soukromoprávní vztah
mezi vydavatelem a šéfredaktorem, který je
pro zákon irelevantní,
2. povinné údaje (bod 3 návrhu):
- tiráž je nutno dát
do souladu s živnostenským zákonem (zejm. §
45) - např. chybí umístění
organizačních složek u zahraničních
osob a provozovna u právnické osoby,
- ad písm. d): dáváme
k úvaze, aby "místo, kde lze uplatnit právo
na opravu, odpověď či dodatečné
sdělení", bylo označeno jako redakce,
což odpovídá zavedenému úzu,
a promítlo se takto i do definice základních
pojmů
3. evidence periodického tisku (bod 4 návrhu):
- Potřeba jednotné evidence
titulů na centrální úrovni je nepochybná.
Je otázkou, zda zájmům, uváděným
v návrhu, skutečně poslouží změna
registračního principu s konstitutivním účinkem
na pouhou evidenci, navíc u nestátní instituce
bez správních kompetencí. Evidenční
místo se navíc nekryje s místem sankčním
a v návrhu není dostatečně zajištěno
jejich propojení. Návrh nepočítá
ani s tím, že by vydavatel předkládal
živnostenský list. Problematická bude rovněž
kontrola povinností vydavatele ze strany Národní
knihovny, která ostatně nemá exekutivní
pravomoci např. k porovnávání sdělených
údajů se skutečným stavem, vymáhání
ověřených dokladů o sdělovaných
údajích atd. Návrh zákona stanoví
práva a povinnosti pro vydavatele periodického tisku,
rovněž svou povahou spadá do oblasti zvýšené
ochrany veřejného zájmu a práv soukromých
osob. Proto se na základě výše uvedeného
jeví navržený princip jako celek nevhodný.
4. právo na uveřejnění opravy nepravdivých
údajů, odpovědi a dodatečného
sdělení (bod 6-ll návrhu):
- navrhované instituty posílí
odpovědnost médií i ochranu práv třetích
osob, avšak návrh zákona neřeší
komplexně a vyváženě práva a
povinnosti hromadných sdělovacích prostředků:
zcela např. chybí institut tzv. omluvitelného
omylu či otázka zveřejnění
informace ve veřejném zájmu,
- je otázkou, nakolik bude navržený
režim funkční u zpravodajských agentur
(mj. agentura má přehled především
o tom, kdo je odběratelem jejího servisu, nikoliv
již o tom, kdo její zprávu zcela převzal
- problematické zejm. u rozhlasů a TV),
- návrh neošetřuje
situaci, kdy vydavatel či provozovatel zaniknou,
- uplatňování
uvedených práv variantně u vydavatele či
šéfredaktora vzbuzuje dojem renesance dnes již
překonaného §l9: proto musí být
paragrafované znění více precizováno,
5. odpovědnost za obsah reklamy (bod l3 návrhu):
- otázku odpovědnosti
za obsah reklamy je nezbytné řešit komplexněji
- mj. s ohledem a provázáním na zákon
o regulaci reklamy. Je přitom třeba zohlednit jednotlivé
aspekty odpovědnosti za obsah, za formu a situaci neidentifikovatelnosti
inzerenta,
6. ochrana zdroje informace (bod l4 návrhu):
- nepochybně žádoucí
institut, odpověď na otázku, má-li se
jednat o právo či povinnost, bude jistě -
tak jako v minulých návrzích obdobných
zákonů - předmětem ostré diskuse
zejména s novinářskou obcí,
7. sankce (bod l5 návrhu):
- z návrhu není mj. zřejmé
řešení situace, kdy bude sídlo vydavatele
mimo území ČR.