PARLAMENT ČESKÉ REPUBLIKY
Poslanecká sněmovna
1998
II. volební období
-------------------------------------------------
417/1
S t a n o v i s k o
vlády k návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady
č. 368/1992 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů, a kterým se mění zákon České národní rady č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů, a kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady
č. 202/1990 Sb., o loteriích a jiných podobných hrách,
ve znění zákona č. 70/1994 Sb.
(sněmovní tisk č. 417)
předložené dopisem předsedy vlády Josefa Tošovského ze dne 3. dubna 1998 (čj. 3417/98 - OVA)
Vláda na jednání své schůze dne 30. března 1998 projednala a posoudila návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady č. 368/1992 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů, a kterým se mění zákon České národní rady č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů, a kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady č. 202/1990 Sb., o loteriích a jiných podobných hrách, ve znění zákona č. 70/1994 Sb. (sněmovní tisk č. 417), a vyjádřila s tímto návrhem n e s o u h l a s z dále uvedených důvodů.
Předložený návrh zákona sleduje sjednocení zatížení všech loteriích a sázkových her a posílení příjmů státu a obcí z provozování těchto her. Tento záměr je věcně nesprávný, neboť veškeré sázkové hry a loterie jsou sice upraveny jedním zákonem (č. 202/1990 Sb.), ale tyto hry se liší nejen vlastními pravidly, ale jejich vstupy, výstupy i náklady a technologií. Nelze porovnávat provozování například loterie Českého červeného kříže a kasino v Kongresovém centru v Praze. Návrh předpokládá, že navržená opatření zvýší příjmy o více než 1 mld Kč oproti roku 1997, přitom však současně uvažuje, že se sníží dosavadní počet provozovatelů z 1 300 na přibližně 100 subjektů.
Předložený návrh zákona je rozporný, obsahuje řadu věcných i legislativních nedostatků a úvaha o zvýšení příjmů do státního rozpočtu, resp. rozpočtu obcí je nereálná.
Navržené novely jednotlivých zákonů vykazují zejména dále uvedené nedostatky.
I.
Čl. I. - Návrh novely zákona České národní rady č. 368/1992 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů
Návrh novely navrhuje dát správnímu poplatku daňový charakter u všech loterií a sázkových her, t.j. i u hracích přístrojů, kde je tento poplatek vybírán předem, pevnou sazbou. Jedná se o zásadní změnu konstrukce správního poplatku přibližně u 1 300 společností provozujících 50 000 hracích přístrojů v 3 600 obcích, kdy tento poplatek bude vybírán až následně, z tržeb (vsazené částky - vyplacené výhry) vykazovaných u jednotlivých hracích přístrojů. To bude znamenat pro povolující orgány (obce) značné administrativní zatížení a tím i zvýšený počet pracovníků kontrolujících provoz hracích přístrojů za účelem stanovení základu pro výpočet správního poplatku.
Předložený návrh zákona jde i proti tendencím například Organizace pro ekonomickou spolupráci a rozvoj (OECD), která kriticky hodnotí právě daňový charakter správního poplatku.
II.
Čl. II. - Návrh novely zákona České národní rady č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích , ve znění pozdějších předpisů
V tomto článku je navrhováno zrušit místní poplatek za provozovaný hrací přístroj zavedený s účinností od 1. ledna 1998. Nově zavedený místní poplatek za provozovaný hrací přístroj nelze zatím k dnešnímu dni hodnotit ve vztahu k poplatkovému příjmu obcí ani ve vztahu ke zvýšeným nákladům provozovatelů. S výnosem tohoto poplatku je však počítáno v rozpočtech obcí na rok 1998. V důvodové zprávě k předloženému návrhu zákona, ale není uvedeno, jak by měl být řešen rozpočtový dopad v souvislosti s navrhovaným zrušením poplatku.
III.
Čl. III. - Návrh novely zákona České národní rady č. 202/1990 Sb., o loteriích a jiných podobných hrách, ve znění zákona č. 70/1994 Sb.
Navržený způsob odvodu na veřejně prospěšné účely, zavedení tohoto odvodu i u hracích přístrojů a dále stanovení jednotné jistoty ve výši 10 mil. Kč pro všechny
provozovatele loterií a sázkových her znamená zkoncentrovat tyto podnikatelské aktivity do rukou několika velkých společností a zlikvidovat konkurenční prostředí.
Předložený návrh zákona předpokládá snížit tímto opatřením počet provozovatelů z dosavadních přibližně 1 300 na 100 společností. Přitom těchto 100 společností by podle předkladatele mělo odvést do státního rozpočtu a rozpočtu obcí dalších 1,1 mld Kč. Rovněž zavedení jistoty 10 mil. Kč i u tombol povolovaných Mi-nisterstvem financí je nezdůvodnitelné. Jde o jednorázové akce s herní jistinou nepřevyšující 1 mil. Kč. Navrhované řešení oproti legislativnímu stavu roku 1997 vykazuje pouze přínos 0,9 mld Kč, nikoli 1,1 mld Kč, jak uvádí návrh. Přitom vychází z údajů, které nemohou kursové sázky ani kasina na veřejně prospěšné účely reálně vytvořit.
Navržená úprava jistoty je v řadě případů nejasná, například
a) není zřejmé, proč by mělo Ministerstvo financí vést přehled o provozovatelích a složených jistotách i v případě, že povolujícím orgánem je obec (okresní úřad),
b) není jasné, jakou formou a v jakých lhůtách by měla být veřejnost informována o skončení provozování hry a jejím řádném vyúčtování.
Navrhované znění § 32 odst. 5 (Čl. III. bod 4) je nepřímou novelou zákona České národní rady č. 368/1992 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů, a navíc je zmatečné, neboť u sázkových her v kasinu navrhuje zavedení dvou správních poplatků počítaných jednou z úhrnu vsazených částek snížených o úhrn vyplacených výher, podruhé počítaných z tržeb jednotlivých hracích stolů.