Parlament České republiky

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

1998

2. volební období

433

INTERPELACE

poslance Petra Šuláka

na ministra dopravy a spojů Petra Moose

ve věci privatizace obslužného provozu - železářské dílny,

Českých drah ve Valašském Meziříčí

a odpověď ministra dopravy a spojů Petra Moose na interpelaci

Ve smyslu § 112 odst. 4 zákona č. 90/1995 Sb., o jednacím řádu Poslanecké sněmovny, předkládám poslancům následující interpelaci poslance Petra Šuláka na ministra dopravy a spojů Petra Moose a odpověď ministra dopravy a spojů Petra Moose na tuto interpelaci. Pan poslanec Petr Šulák požádal o zařazení uvedené odpovědi na pořad schůze Poslanecké sněmovny. Interpelace a odpověď jsou přílohami sněmovního tisku.

V Praze dne 25. března 1998

Miloš Zeman v. r.

Příloha

Evidenční číslo interpelace: 568

POSLANECKÁ SNĚMOVNA PARLAMENTU ČR

POSLANECKÝ KLUB ČSSD

POSLANEC

Ing. Petr Šulák

Interpelace

poslance Petra ŠULÁKA na ministra dopravy ČR Prof. Ing. Petra MOOSE, CSc.

V Praze dne 5. 2. 1998

Vážený pane ministře,

byl jsem informován, že České dráhy hodlají ve Valašském Meziříčí privatizovat obslužný provoz - jmenovitě železářskou dílnu, kde se vyráběly armatury pro investiční akce ČD a dále, kde je nyní také prováděna kontrola a zkoušky přídavných lan bezpečnostních pásů pro pracovníky ve výškách.

Jedná se o jediné pracoviště ČD tohoto druhu na Moravě vybavené speciálním zařízením. Pracovníci tohoto pracoviště žádali v červnu roku 1997 o vynětí tohoto obslužného provozu z procesu privatizace neboť se domnívají, že po zprivatizování dojde k zániku tohoto pracoviště.

Na jejich žádost není brán zřetel.

Žádám Vás, pane ministře, o zásah u vedení Českých drah s cílem přehodnocení uvedeného privatizačního záměru.





MINISTERSTVO DOPRAVY A SPOJŮ

ČESKÉ REPUBLIKY

Prof. Ing. Petr Moos, CSc.

ministr
V Praze dne 9. února 1998
Č. j.: 17.101/98.-210


Vážený pane poslanče,

v rámci ústních interpelací na zasedání Poslanecké sněmovny dne 27. ledna 1998 jste mně hodlal položit dva dotazy ve věci rušení zastávek mezinárodních rychlíků ve Vsetíně a ve věci privatizace obslužného provozu Českých drah ve Valašském Meziříčí. Vzhledem ke skutečnosti, že tohoto dne nedošlo při jednání Poslanecké sněmovny na ústní interpelace, zasílám Vám vyjádření k Vašim dotazům písemně.

Právní úprava v oblasti tvorby jízdního řádu veřejné drážní osobní dopravy zajišťuje v návaznosti na legislativní úpravu Evropské unie, aby železnice byla na státu provozně nezávislá. Pravidla tvorby jízdního řádu veřejné drážní osobní dopravy stanoví zákon o dráhách a jeho prováděcí předpisy. Podle zákona o dráhách vychází provozovatel dráhy při zpracování jízdního řádu veřejné drážní osobní dopravy na dráze celostátní a dráze regionální z požadavků dopravců, obsažených v žádosti o licenci. Návrh jízdního řádu a návrh jeho změn před jeho zveřejněním provozovatel dráhy projedná s okresním úřadem, jehož územním obvodem dráha prochází. Při sestavování jízdního řádu osobní železniční dopravy dopravce přihlíží především k předpokládané frekvenci cestujících a rovněž musí vzít v úvahu ekonomické a technologické možnosti provozování drážní dopravy. Ministerstvo dopravy a spojů podle platné právní úpravy nemůže do tvorby jízdního řádu zasahovat.

K Vašemu konkrétnímu dotazu na zastavování mezinárodních rychlíků ve Vsetíně od 24. května 1998 Vás informuji o tom, že oproti jízdnímu řádu ČD 1997/1998, ve kterém v železniční stanici Vsetín nezastavoval pouze R 224/225 Hornád v obou směrech, navrhly České dráhy, aby nezastavovaly dále R 226/227 Laborec a R 220/221 Dukla v obou směrech.

Důvodem rozšíření nezastavování je velmi nízká frekvence cestujících vystupujících nebo nastupujících ve Vsetíně z/do uvedených vlaků (vlaky jedou přes Vsetín po půlnoci a v časných ranních hodinách) a dále omezení možnosti organizované zločinnosti spočívající v okrádání cestujících skupinami ze Slovenska, které využívaly přestupu ve Vsetíně právě u vlaků 226 a 227. Průměrná frekvence cestujících pro výstup a nástup do R 226/227 ve Vsetíně nepřesahuje počet 10, z toho počet prodaných jízdních dokladů je nižší než 5. Stejná situace je ve Valašském Meziříčí, kde je frekvence ještě nižší.

Na základě jednání se zástupci místní samosprávy u vrchního ředitele Divize obchodně provozní dne 28. ledna 1998 bylo dohodnuto, že rychlíky 226 a 227 budou ve Vsetíně zastavovat "z dopravních důvodů" pro potřeby orgánů celní a pasové služby a v jízdním řádu pro cestující se označí zastavení ",jen pro výstup". Pokladna i čekárny budou v té době uzavřeny.

Vlaky Hornád a Dukla jsou sestaveny jen z lůžkových a lehátkových vozů, proto nástup bez předem zakoupeného lůžkového nebo lehátkového lístku není dovolen. Jejich využití cestujícími do Vsetína není pravděpodobné z důvodu ukončení cesty po půlnoci resp. ve dvě hodiny ráno. Rychlík 220 z Kyjeva však zastavuje ve Valašském Meziříčí, odkud je přípoj do Vsetína osobním vlakem.

Cestující z nebo do Vsetína mohou ve večerních a ranních hodinách využít R 243 ve směru na Slovensko s odjezdem kolem 21. hodiny a ve směru do Hranic na Moravě R 240 s odjezdem před sedmou hodinou. Pro jednání v Praze je vhodné spojení osobním vlakem do Hranic na Moravě a zpět jako přípoj pro IC vlaky Ostravan resp. Jan Perner. Z uvedených důvodů považuji dopravní obslužnost Vsetínska mezinárodními železničními spoji v návrhu jízdního řádu ČD pro období 1998/1999 za dostatečnou.

K Vaší druhé otázce k privatizaci obslužných provozů Českých drah ve Valašském Meziříčí Vám sděluji, že do současné doby byly navrženy do privatizace pouze dvě provozovny, a to sdělovací a zabezpečovací dílny ve Valašském Meziříčí a část mechanizačního okrsku, patřící do již zrušené Traťové distance Valašské Meziříčí. Pod pojmem "obslužné provozy Českých drah" není do privatizačního procesu zařazen žádný objekt. Účelem procesu privatizace státního majetku, ke kterému České dráhy vykonávají právo hospodaření, je "zeštíhlit státní organizaci České dráhy" a tedy zprivatizovat všechny činnosti, které přímo nesouvisí s provozování dráhy nebo drážní dopravy.

Sdělovací a zabezpečovací dílny Valašské Meziříčí byly zprivatizovány již 19. dubna 1995 na základě usnesení vlády ČR č. 239. Majetek tohoto subjektu je v současné době převeden na Fond národního majetku. Pokud jde o část mechanizačního okrsku bývalé Traťové distance, byl návrh na privatizaci vypracován Ministerstvem financí dne 27. března 1996, avšak vlastní privatizace nebyla ještě vládou ČR schválena, proto nebyla dosud zahájena aktualizace privatizačního projektu. Podle návrhu MF se však předpokládá přímý prodej firmě A - Ž Servis, která má objekt v pronájmu již od 1. května 1993.

Předmětné privatizace jsou v souladu s navrhovaným "Projektem reformy Českých drah", jehož cílem je obnovit konkurenceschopnost Českých drah na tuzemském dopravním trhu a zajistit, aby České dráhy dosáhly vyrovnaný rozpočet. Doufám, vážený pane poslanče, že jsem na Vaše otázky odpověděl vyčerpávajícím způsobem.

S pozdravem


Vážený pan

Ing. Petr Šulák

poslanec Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky

Sněmovní ul. 4

Praha

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP