V Praze dne 30. dubna 1998 |
Předkládá: ing. Josef Tošovský
předseda vlády České republiky
Zpracoval: ing. Ivan Pilip
předseda prezídia Fondu národního majetku
a ministr financí České republiky
Fond národního majetku
České republiky
V Praze dne 28. dubna 1998 | |
Čj. 34570/98 |
Věc: Návrh změny rozpočtu Fondu
národního majetku České republiky
pro rok 1998
Důvod předložení:
Materiál se předkládá v souladu s
§ 9 zákona č. 171/91 Sb., ve znění
pozdějších předpisů
Obsah:
I. Stanovisko vlády ČR
II. Důvodová zpráva
III. Návrh změny rozpočtu Fondu národního
majetku České republiky pro rok 1998
Předkládá:
Ing. Ivan Pilip
ministr financí ČR
a předseda prezídia FNM ČR
Vláda České republiky bere na vědomí
návrh změny rozpočtu Fondu národního
majetku České republiky pro rok 1998 (dále
jen "Fond") předložený ministrem
financí a předsedou prezídia Fondu národního
majetku České republiky.
Předložený návrh vychází
ze skutečnosti, že Poslanecká sněmovna
Parlamentu České republiky schválila na základě
pozměňovacího návrhu poslance Vymětala
dne 17. dubna 1998 rozpočet snížený
proti původnímu návrhu o celkem 12,7%, tzn.
0 20,238 mil. Kč. Toto snížení, schválené
až v průběhu běžného roku,
způsobilo neřešitelnou situaci zejména
v položce mzdové prostředky. Realizací
schváleného rozpočtu by bylo vážně
ohroženo plnění základních činností
Fondu vyplývajících ze zákona, schválených
rozhodnutí o privatizaci, usnesení vlády
apod.
Proto výkonný výbor Fondu hledal kompromisní
řešení spočívající
v realizaci určitých úspor v rozpočtu
při nezbytném personálním zajištění
výkonu všech základních agend Fondu.
Výsledkem je návrh změny rozpočtu,
snížený proti původnímu návrhu
předloženému Poslanecké sněmovně
pouze o 3,655 mil. Kč, jak vyplývá z důvodové
zprávy.
Vláda doporučuje Poslanecké sněmovně
Parlamentu České republiky, aby zrušila své
rozhodnutí k rozpočtu Fondu pro rok 1998 ze dne
17. dubna 1998 a schválila rozpočet podle předloženého
návrhu změny.
Dne 17. dubna 1998 schválila Poslanecká sněmovna
Parlamentu České republiky rozpočet Fondu
národního majetku České republiky
(dále jen "FNM" nebo "Fond"). Návrh
předložený Fondem s doporučujícím
stanoviskem vlády byl zásadním způsobem
korigován schválením pozměňovacího
návrhu předloženého panem poslancem
Vymětalem. Celkový rozpočet byl snížen
o 12,7%, rozpočet mzdových nákladů
o 13,2%, rozpočet ostatních osobních nákladů
o 55,6% a prostředky na odměny členů
prezídia a dozorčí rady byly sníženy
o 87,4%.
Takto schválený rozpočet není možné
zejména v oblasti mzdových prostředků
splnit, aniž by ke konci roku 1998 nebyla paralyzována
většina činností zabezpečovaných
Fondem.
Hlavní důvody, pro které není možné
splnit schválený rozpočet zejména
ve mzdové oblasti, jsou následující:
- snížení mzdových prostředků
lze dosáhnout pouze trojím způsobem - zrušením
předpokládaného nárůstu nominálních
mezd, snižováním nominálních
mezd nebo snižováním počtu pracovníků,
- zrušení předpokládaného nárůstu
nominálních mezd prakticky nelze provést,
protože ani samotný rozpočet navržený
Fondem s nárůstem mezd nepočítal.
Počítal se zachováním mzdových
prostředků na úrovni roku 1997, oproti
rozpočtu roku 1997 byl objem mzdových prostředků
již v původním návrhu Fondu snížen
o 4,5%, což odpovídalo zhruba tomu, že bylo
již v rozpočtu počítáno se snížením
počtu pracovníků o 15 lidí. Jakýkoliv
nárůst nominálních mezd, který
by zastavil pokles reálných mezd, byl uvažován
pouze v rámci eventuelního vyššího
snižování počtu pracovníků,
než s kterým počítal rozpočet.
- snížení nominálních mezd
není ani podle zákoníku práce ani
podle uzavřených pracovních smluv možné.
Je možné pouze dočasně jako sankci za
neplnění pracovních povinností. Už
sama skutečnost, že se na FNM neuvažuje s dorovnáním
reálných mezd na úroveň inflace (cca
o 10%) je latentním zdrojem nestability a vytváří
tlak na nežádoucí fluktuaci pracovníků.
Vysoká fluktuace je zejména u dočasných
institucí, jakou je FNM, velkým problémem,
a znamená, že je neustále značný
počet pracovníků v procesu zaškolování
a zapracovávání se.
- snížení počtu pracovníků
je možné zajistit pouze tím, že bude realizována
organizační změna a budou dány výpovědi
z organizačních důvodů. V této
souvislosti je zapotřebí si ale uvědomit,
že:
a) rozhodnutí sněmovny přišlo teprve
v dubnu 1998, tj. výpovědi je možné
dát teprve k datu 1. 5. 1998.
b) v souvislosti s výpověďmi platí zákonná
tříměsíční lhůta,
tj. v oblasti mzdových prostředků se úspora
projeví až od 1. 8. 1998.
c) pracovníkům, kterým je dána výpověď'
z organizačních důvodů, je nutné
dát ještě dvouměsíční
odstupné. Toto odstupné sice není čerpáno
z položky mzdových nákladů, ale projeví
se v položce ostatních osobních nákladů.
V celkové položce "Mzdové a ostatní
osobní náklady" se tedy úspora projeví
až od 1. 10. 1998, tj. pouze za období zbývajících
tří měsíců do konce roku.
Požadovaná úspora v oblasti mzdových
nákladů činí 9,155 mil Kč.
Při průměrné mzdě a uvažované
úspoře platů za poslední tři
měsíce roku 1998 by bylo nutné okamžitě
propustit 150 pracovníků FNM. Pokud bychom uvažovali
pouze vlastní mzdové náklady, tj. úsporu
za dobu 5 měsíců, muselo by se okamžitě
propustit 90 pracovníků FNM, ale zároveň
by vznikly vynucené vícenáklady na odstupném
ve výši 3,647 mil Kč.
FNM nemůže přijmout odpovědnost za
takovéto dopady do činnosti Fondu, proto žádá
vládu ČR a Poslaneckou sněmovnu Parlamentu
ČR o navýšení rozpočtu ze dne
17. 4. 1998 a přiblížení rozpočtu
k původně navržené výši.
Výkonný výbor se nicméně snažil
hledat úspory, ale pouze v takovém rámci,
který neohrozí zajišťované činnosti.
Výsledkem analýz bylo rozhodnutí výkonného
výboru ze dne 23. 4. 1998 zrušit k 1. 8. 1998 patnáct
pracovních míst. Dotčeným pracovníkům
budou předány výpovědi z organizačních
důvodů k 1. 5. 1998. Jejich agenda však nemizí,
bude přerozdělena mezi ostatní pracovníky,
bohužel bez možnosti kompenzovat to zvýšením
platů. Již tímto opatřením se
některá oddělení dostávají
do situace, kdy není možnost vzájemného
zastupování pracovníků, a jakýkoli
výpadek z titulu nemoci či dovolené, se promítá
přímo do zajišťované agendy. Pro
informaci vlády a sněmovny je zde uveden počet
pracovníků v jednotlivých útvarech
FNM po provedené redukci:
Výkonný výbor | 10 (vyplývá ze zákona) |
Sekretariát a kancelář předsedy, tiskové oddělení | 8 |
Sekretariáty a kanceláře místopředsedů, včetně sekretariátů pracovních komisí FNM, presidia a DR | 7 |
Oddělení kontroly a monitoringu závazků nabyvatelů | 10 |
Právní sekce (702 aktivních, 1701 pasivních žalob) | 14 |
Sekce vnitřní správy | 19 |
Sekce finanční, veškeré finanční a účetní náležitosti privatizace (celkové příjmy 16 mld Kč, výdaje 18 mld Kč v roce 1998) | 16 |
Sekce svodného zabezpečení (archiv. počítačový systém, nakládání s privatizačními projekty, ekologické sanace a jejich supervize - cca 270 ekologických smluv, sanace v rozsahu 3 mld Kč za rok) | 33 |
Odbor vymáhání pohledávek (k 31. 3. 1998 5,1 mld Kč, 306 případů dlouhodobých neplatičů, správa zpětvzatého majetku) | 24 |
Sekce prodeje majetku (v roce 1998 odhadem cca 100 dražeb, 250 veřejných soutěží, 500 přímých prodejů, 250 bezúplatných převodů, administrování žádostí o slevy, splátky, posuny termínů splatností, delimitační problémy, restituce) | 42 |
Sekce majetkových účastí (k 31. 3. 1998 v držení FNM akcie 463 akciových společností, přímé prodeje akcií, bezúplatné převody akcií, restituce, zkrácené veřejné soutěže na akcie, finanční analýzy a prodeje na kapitálovém trhu, výkon vlastnických práv, zastupování v orgánech a. s.) | 52 |
Regionální pracoviště FNM (realizace a součinnost na místní úrovni) | 33 |
Celkem | 268 pracovníků |
Při posuzování činnosti FNM je důležité
si uvědomit další určitá specifika:
- většina činností FNM nekonkuruje orgánům
státní správy, ale soukromému sektoru,
např. brokerským firmám, analytickým
firmám, právním, účetním
a auditorským firmám, realitním kancelářím,
- mezi pracovníky FNM je nadprůměrný
počet pracovníků s vysokoškolským
(161) a středoškolským (104) vzděláním,
- privatizační legislativa a metodika je velmi specifická,
proto zaškolování nových pracovníků
trvá poměrně značnou dobu,
- Fond je veřejností i státní správou
vnímán jako dočasná instituce, kde
zaměstnání nenabízí dlouhodobou
perspektivu,
- převážná většina zaměstnanců
pracuje v Praze, kde jsou obecně nejvyšší
průměrné mzdy a nejnižší
konkurence na trhu práce (nízká nezaměstnanost).
Návrh na změnu rozpočtu Fondu národního
majetku ČR pro rok 1998:
Položka I. Provozní náklady bez mzdových
prostředků a ostatních osobních nákladů
se ve srovnání s původním návrhem
rozpočtu celkově snižuje o 1 755 tis. Kč.
Částka 525 tis. Kč z těchto úspor
připadá na snížení odvodu sociálního
a zdravotního pojištění, jehož
výše je přímo úměrná
objemu vyplacených mzdových prostředků.
Současně se navrhuje snížit i ostatní
položky provozních nákladů v souhrnné
výši 1 230 tis. Kč. Některé položky
jsou ovlivněny počtem pracovníků a
k úsporám dojde v souvislosti se zrušením
pracovních míst a u některých položek
se jejich výše navrhuje rozpočtovat s ohledem
na dosavadní čerpání rozpočtu.
Položka II. Mzdové a ostatní osobní
náklady se navrhuje snížit oproti původnímu
návrhu rozpočtu "pouze" o 1.900 tis.
Kč s tím, že snížení
samotných mzdových nákladů činí
1.500 tis. Kč. Položka OON se sice snižuje oproti
původnímu návrhu o 400 tis. Kč, ale
je to dáno změnou vnitřní struktury.
Výkonný výbor se sice domnívá,
že práce členů prezidia a DR FNM by
měla být adekvátním způsobem
honorována, vzhledem k prioritám v realizační
oblasti však sám nenavrhuje zvýšení
krácených odměn a ponechává
je ve výši 144 tis Kč. Oproti původnímu
návrhu se však navyšují náklady
související s vyplácením odstupného
o 600 tis Kč.
Výslednou položku IV. Náklady celkem
vyjadřující celkový objem finančních
prostředků vynakládaných na činnost
FNM se navrhuje rozpočtovat ve výši 155 883
tis. Kč. Ve srovnání s původním
návrhem se jedná o snížení rozpočtu
o 3 655 tis. Kč.
Rozpočet Fondu národního majetku České
republiky pro rok 1998 schválený Poslaneckou sněmovnou
Parlamentu České republiky dne 17. dubna 1998 se
v části B Tabulková část mění
způsobem uvedeným ve sloupci 3 následující
tabulky.
Pro informaci je ve sloupci 2 uveden schválený rozpočet
a ve sloupci 1 původní návrh rozpočtu
předložený na jednání Poslanecké
sněmovny, k němuž vláda svým
usnesením ze dne 29. ledna 1998 č. 44 přijala
doporučující stanovisko.
I. Provozní náklady bez mzdových prostředků a ostatních osobních nákladů | 80 283 | 70 200 | 78 528 | -1 755 | |
v tom | spotřeba materiálu a paliv | 6 600 | 6 500 | -100 | |
spotřeba energie | 3 500 | 3 400 | -100 | ||
opravy a udržování | 3 500 | 3 100 | -400 | ||
výkony spojů | 4 800 | 4 800 | |||
ostatní výkony materiální povahy | 6 400 | 6 300 | -100 | ||
drobný hmotný neinvestiční majetek | 2 600 | 2 400 | -200 | ||
služby nemateriální povahy | 23 800 | 23 800 | |||
odvod sociál. a zdrav. pojištění | 24 500 | 23 975 | -525 | ||
tvorba FKSP na vrub nákladů | 1 383 | 1 353 | -30 | ||
ostatní finanční náklady | 3 200 | 2 900 | -300 | ||
II. Mzdové a ostatní osobní náklady | 70 955 | 60 800 | 69 055 | -1 900 | |
v tom | mzdové náklady | 69 155 | 60 000 | 67 655 | -1 500 |
ostatní osobní náklady | 1 800 | 800 | 1 400 | -400 | |
z toho: odměny členům prezidia a dozorčí rady | 1 144 | 144 | 144 | -1 000 | |
III. Investiční náklady | 8 300 | 8 300 | 8 300 | ||
IV. Náklady celkem | 159 538 | 139 300 | 155 883 | -3 655 |
Odhad nákladů na realizaci privatizačních projektů | 239 120 | 239 120 | 239 120 |