PARLAMENT ČESKÉ REPUBLIKY

Poslanecká sněmovna 1998

2. volební období

447

Návrh změny rozpočtu Fondu národního majetku České republiky

pro rok 1998
V Praze dne 30. dubna 1998


Předkládá: ing. Josef Tošovský

předseda vlády České republiky

Zpracoval: ing. Ivan Pilip

předseda prezídia Fondu národního majetku

a ministr financí České republiky

Fond národního majetku

České republiky

V Praze dne 28. dubna 1998
Čj. 34570/98


Materiál

pro jednání Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky

Věc: Návrh změny rozpočtu Fondu národního majetku České republiky pro rok 1998

Důvod předložení:

Materiál se předkládá v souladu s § 9 zákona č. 171/91 Sb., ve znění pozdějších předpisů

Obsah:

I. Stanovisko vlády ČR

II. Důvodová zpráva

III. Návrh změny rozpočtu Fondu národního majetku České republiky pro rok 1998

Předkládá:

Ing. Ivan Pilip

ministr financí ČR

a předseda prezídia FNM ČR

I.

Stanovisko

vlády České republiky k návrhu změny rozpočtu Fondu národního majetku

České republiky pro rok 1998

Vláda České republiky bere na vědomí návrh změny rozpočtu Fondu národního majetku České republiky pro rok 1998 (dále jen "Fond") předložený ministrem financí a předsedou prezídia Fondu národního majetku České republiky.

Předložený návrh vychází ze skutečnosti, že Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky schválila na základě pozměňovacího návrhu poslance Vymětala dne 17. dubna 1998 rozpočet snížený proti původnímu návrhu o celkem 12,7%, tzn. 0 20,238 mil. Kč. Toto snížení, schválené až v průběhu běžného roku, způsobilo neřešitelnou situaci zejména v položce mzdové prostředky. Realizací schváleného rozpočtu by bylo vážně ohroženo plnění základních činností Fondu vyplývajících ze zákona, schválených rozhodnutí o privatizaci, usnesení vlády apod.

Proto výkonný výbor Fondu hledal kompromisní řešení spočívající v realizaci určitých úspor v rozpočtu při nezbytném personálním zajištění výkonu všech základních agend Fondu. Výsledkem je návrh změny rozpočtu, snížený proti původnímu návrhu předloženému Poslanecké sněmovně pouze o 3,655 mil. Kč, jak vyplývá z důvodové zprávy.

Vláda doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky, aby zrušila své rozhodnutí k rozpočtu Fondu pro rok 1998 ze dne 17. dubna 1998 a schválila rozpočet podle předloženého návrhu změny.

II.

Důvodová zpráva

Dne 17. dubna 1998 schválila Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky rozpočet Fondu národního majetku České republiky (dále jen "FNM" nebo "Fond"). Návrh předložený Fondem s doporučujícím stanoviskem vlády byl zásadním způsobem korigován schválením pozměňovacího návrhu předloženého panem poslancem Vymětalem. Celkový rozpočet byl snížen o 12,7%, rozpočet mzdových nákladů o 13,2%, rozpočet ostatních osobních nákladů o 55,6% a prostředky na odměny členů prezídia a dozorčí rady byly sníženy o 87,4%.

Takto schválený rozpočet není možné zejména v oblasti mzdových prostředků splnit, aniž by ke konci roku 1998 nebyla paralyzována většina činností zabezpečovaných Fondem.

Hlavní důvody, pro které není možné splnit schválený rozpočet zejména ve mzdové oblasti, jsou následující:

- snížení mzdových prostředků lze dosáhnout pouze trojím způsobem - zrušením předpokládaného nárůstu nominálních mezd, snižováním nominálních mezd nebo snižováním počtu pracovníků,

- zrušení předpokládaného nárůstu nominálních mezd prakticky nelze provést, protože ani samotný rozpočet navržený Fondem s nárůstem mezd nepočítal. Počítal se zachováním mzdových prostředků na úrovni roku 1997, oproti rozpočtu roku 1997 byl objem mzdových prostředků již v původním návrhu Fondu snížen o 4,5%, což odpovídalo zhruba tomu, že bylo již v rozpočtu počítáno se snížením počtu pracovníků o 15 lidí. Jakýkoliv nárůst nominálních mezd, který by zastavil pokles reálných mezd, byl uvažován pouze v rámci eventuelního vyššího snižování počtu pracovníků, než s kterým počítal rozpočet.

- snížení nominálních mezd není ani podle zákoníku práce ani podle uzavřených pracovních smluv možné. Je možné pouze dočasně jako sankci za neplnění pracovních povinností. Už sama skutečnost, že se na FNM neuvažuje s dorovnáním reálných mezd na úroveň inflace (cca o 10%) je latentním zdrojem nestability a vytváří tlak na nežádoucí fluktuaci pracovníků. Vysoká fluktuace je zejména u dočasných institucí, jakou je FNM, velkým problémem, a znamená, že je neustále značný počet pracovníků v procesu zaškolování a zapracovávání se.

- snížení počtu pracovníků je možné zajistit pouze tím, že bude realizována organizační změna a budou dány výpovědi z organizačních důvodů. V této souvislosti je zapotřebí si ale uvědomit, že:

a) rozhodnutí sněmovny přišlo teprve v dubnu 1998, tj. výpovědi je možné dát teprve k datu 1. 5. 1998.

b) v souvislosti s výpověďmi platí zákonná tříměsíční lhůta, tj. v oblasti mzdových prostředků se úspora projeví až od 1. 8. 1998.

c) pracovníkům, kterým je dána výpověď' z organizačních důvodů, je nutné dát ještě dvouměsíční odstupné. Toto odstupné sice není čerpáno z položky mzdových nákladů, ale projeví se v položce ostatních osobních nákladů.

V celkové položce "Mzdové a ostatní osobní náklady" se tedy úspora projeví až od 1. 10. 1998, tj. pouze za období zbývajících tří měsíců do konce roku.

Požadovaná úspora v oblasti mzdových nákladů činí 9,155 mil Kč. Při průměrné mzdě a uvažované úspoře platů za poslední tři měsíce roku 1998 by bylo nutné okamžitě propustit 150 pracovníků FNM. Pokud bychom uvažovali pouze vlastní mzdové náklady, tj. úsporu za dobu 5 měsíců, muselo by se okamžitě propustit 90 pracovníků FNM, ale zároveň by vznikly vynucené vícenáklady na odstupném ve výši 3,647 mil Kč.

FNM nemůže přijmout odpovědnost za takovéto dopady do činnosti Fondu, proto žádá vládu ČR a Poslaneckou sněmovnu Parlamentu ČR o navýšení rozpočtu ze dne 17. 4. 1998 a přiblížení rozpočtu k původně navržené výši.

Výkonný výbor se nicméně snažil hledat úspory, ale pouze v takovém rámci, který neohrozí zajišťované činnosti. Výsledkem analýz bylo rozhodnutí výkonného výboru ze dne 23. 4. 1998 zrušit k 1. 8. 1998 patnáct pracovních míst. Dotčeným pracovníkům budou předány výpovědi z organizačních důvodů k 1. 5. 1998. Jejich agenda však nemizí, bude přerozdělena mezi ostatní pracovníky, bohužel bez možnosti kompenzovat to zvýšením platů. Již tímto opatřením se některá oddělení dostávají do situace, kdy není možnost vzájemného zastupování pracovníků, a jakýkoli výpadek z titulu nemoci či dovolené, se promítá přímo do zajišťované agendy. Pro informaci vlády a sněmovny je zde uveden počet pracovníků v jednotlivých útvarech FNM po provedené redukci:

Výkonný výbor10 (vyplývá ze zákona)
Sekretariát a kancelář předsedy, tiskové oddělení 8
Sekretariáty a kanceláře místopředsedů, včetně sekretariátů pracovních komisí FNM, presidia a DR 7
Oddělení kontroly a monitoringu závazků nabyvatelů 10
Právní sekce (702 aktivních, 1701 pasivních žalob) 14
Sekce vnitřní správy 19
Sekce finanční, veškeré finanční a účetní náležitosti privatizace (celkové příjmy 16 mld Kč, výdaje 18 mld Kč v roce 1998) 16
Sekce svodného zabezpečení (archiv. počítačový systém, nakládání s privatizačními projekty, ekologické sanace a jejich supervize - cca 270 ekologických smluv, sanace v rozsahu 3 mld Kč za rok) 33
Odbor vymáhání pohledávek (k 31. 3. 1998 5,1 mld Kč, 306 případů dlouhodobých neplatičů, správa zpětvzatého majetku) 24
Sekce prodeje majetku (v roce 1998 odhadem cca 100 dražeb, 250 veřejných soutěží, 500 přímých prodejů, 250 bezúplatných převodů, administrování žádostí o slevy, splátky, posuny termínů splatností, delimitační problémy, restituce) 42
Sekce majetkových účastí (k 31. 3. 1998 v držení FNM akcie 463 akciových společností, přímé prodeje akcií, bezúplatné převody akcií, restituce, zkrácené veřejné soutěže na akcie, finanční analýzy a prodeje na kapitálovém trhu, výkon vlastnických práv, zastupování v orgánech a. s.) 52
Regionální pracoviště FNM (realizace a součinnost na místní úrovni) 33
Celkem268 pracovníků


Při posuzování činnosti FNM je důležité si uvědomit další určitá specifika:

- většina činností FNM nekonkuruje orgánům státní správy, ale soukromému sektoru, např. brokerským firmám, analytickým firmám, právním, účetním a auditorským firmám, realitním kancelářím,

- mezi pracovníky FNM je nadprůměrný počet pracovníků s vysokoškolským (161) a středoškolským (104) vzděláním,

- privatizační legislativa a metodika je velmi specifická, proto zaškolování nových pracovníků trvá poměrně značnou dobu,

- Fond je veřejností i státní správou vnímán jako dočasná instituce, kde zaměstnání nenabízí dlouhodobou perspektivu,

- převážná většina zaměstnanců pracuje v Praze, kde jsou obecně nejvyšší průměrné mzdy a nejnižší konkurence na trhu práce (nízká nezaměstnanost).

Návrh na změnu rozpočtu Fondu národního majetku ČR pro rok 1998:

Položka I. Provozní náklady bez mzdových prostředků a ostatních osobních nákladů se ve srovnání s původním návrhem rozpočtu celkově snižuje o 1 755 tis. Kč. Částka 525 tis. Kč z těchto úspor připadá na snížení odvodu sociálního a zdravotního pojištění, jehož výše je přímo úměrná objemu vyplacených mzdových prostředků. Současně se navrhuje snížit i ostatní položky provozních nákladů v souhrnné výši 1 230 tis. Kč. Některé položky jsou ovlivněny počtem pracovníků a k úsporám dojde v souvislosti se zrušením pracovních míst a u některých položek se jejich výše navrhuje rozpočtovat s ohledem na dosavadní čerpání rozpočtu.

Položka II. Mzdové a ostatní osobní náklady se navrhuje snížit oproti původnímu návrhu rozpočtu "pouze" o 1.900 tis. Kč s tím, že snížení samotných mzdových nákladů činí 1.500 tis. Kč. Položka OON se sice snižuje oproti původnímu návrhu o 400 tis. Kč, ale je to dáno změnou vnitřní struktury. Výkonný výbor se sice domnívá, že práce členů prezidia a DR FNM by měla být adekvátním způsobem honorována, vzhledem k prioritám v realizační oblasti však sám nenavrhuje zvýšení krácených odměn a ponechává je ve výši 144 tis Kč. Oproti původnímu návrhu se však navyšují náklady související s vyplácením odstupného o 600 tis Kč.

Výslednou položku IV. Náklady celkem vyjadřující celkový objem finančních prostředků vynakládaných na činnost FNM se navrhuje rozpočtovat ve výši 155 883 tis. Kč. Ve srovnání s původním návrhem se jedná o snížení rozpočtu o 3 655 tis. Kč.

III.

Návrh

Změna rozpočtu FNM ČR pro rok 1998

Rozpočet Fondu národního majetku České republiky pro rok 1998 schválený Poslaneckou sněmovnou Parlamentu České republiky dne 17. dubna 1998 se v části B Tabulková část mění způsobem uvedeným ve sloupci 3 následující tabulky.

Pro informaci je ve sloupci 2 uveden schválený rozpočet a ve sloupci 1 původní návrh rozpočtu předložený na jednání Poslanecké sněmovny, k němuž vláda svým usnesením ze dne 29. ledna 1998 č. 44 přijala doporučující stanovisko.

Položka
Původní návrh rozpočtu na rok 1998
Schválený rozpočet v PS P ČR
Návrh na změnu rozpočtu FNM ČR
Rozdíl mezi původním návrhem a po korekci
sl. 1
sl. 2
sl. 3
sl. 4
I. Provozní náklady bez mzdových prostředků a ostatních osobních nákladů 80 28370 200 78 528-1 755
v tomspotřeba materiálu a paliv 6 6006 500 -100
spotřeba energie 3 5003 400 -100
opravy a udržování 3 5003 100 -400
výkony spojů 4 8004 800
ostatní výkony materiální povahy 6 4006 300 -100
drobný hmotný neinvestiční majetek 2 6002 400 -200
služby nemateriální povahy 23 80023 800
odvod sociál. a zdrav. pojištění 24 50023 975 -525
tvorba FKSP na vrub nákladů 1 3831 353 -30
ostatní finanční náklady 3 2002 900 -300
II. Mzdové a ostatní osobní náklady 70 95560 800 69 055-1 900
v tommzdové náklady 69 15560 00067 655 -1 500
ostatní osobní náklady 1 8008001 400 -400
z toho: odměny členům prezidia a dozorčí rady 1 144144144 -1 000
III. Investiční náklady 8 3008 300 8 300
IV. Náklady celkem 159 538139 300 155 883-3 655


Původní návrh rozpočtu r. 1998 předložený vládou ČR
Schválený rozpočet v PS P ČR
Návrh FNM ČR po korekci
Rozdíl mezi původním návrhem a po korekci
Odhad nákladů na realizaci privatizačních projektů 239 120239 120239 120




Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP