Parlament České republiky

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

1998

2. volební období

453

INTERPELACE

poslance Pavla Dostála

na ministra kultury Martina Stropnického

ve věci kostela sv. Michaela Archanděla

a odpověď ministra kultury Martina Stropnického na interpelaci

Ve smyslu § 112 odst. 4 zákona č. 90/1995 Sb., o jednacím řádu Poslanecké sněmovny, předkládám poslancům následující interpelaci poslance Pavla Dostála na ministra kultury Martina Stropnického a odpověď ministra kultury Martina Stropnického na tuto interpelaci. Pan poslanec Pavel Dostál požádal o zařazení uvedené odpovědi na pořad schůze Poslanecké sněmovny. Interpelace a odpověď jsou přílohami sněmovního tisku.

V Praze dne 11. května 1998

Miloš Zeman v. r.

Příloha

Evidenční číslo interpelace: 591



Pavel Dostál
Poslanecká sněmovna
Parlament ČR


Interpelace Pavla Dostála (ČSSD) na ministra kultury Martina Stropnického a ministra pro místní rozvoj Jana Černého ve věci kostela sv. Michaela Archanděla

V Praze dne 25. února 1998


Vážený pane ministře,

Kostel sv. Michaela Archanděla na Staroměstském náměstí čp. 460 (pčkat. 413/1) patří k nejcennějším památkám Prahy a mnozí významní současní historikové umění jej považují za nejvzácnější perlu Starého Města pražského.

Založení kostela spadá již do druhé poloviny 12. století. V dalších stavebních fázích byl původně jednolodní kostelík proměněn v rozlehlou románskou basiliku s přistavěnou věží. Gotickou podobu síňového chrámu s nádherným, bohatě zdobeným portálem kostel získal ve 14. století. V baroku se kostel stal organickou součástí architektonicky uzavřeného útvaru v samém srdci Starého Města, kláštera servitů, kteří zde pečovali o rozvoj umění a vědy.

Výnosem císaře Josefa II. byli servité ze svého působiště vyhnáni. Kostel však nebyl předán pro vhodné světské využití dle Kodexu kanonického práva. Nezrušitelné posvátné místo kostela bylo redukováno na pohřebiště s hroby servitů, měšťanů a významných osobností Starého Města. Později byl využíván jako skladiště, manufaktura na výrobu papíru a před koncem komunistické éry jako sklad "drobného zboží". Neexistuje však jediný doklad o jeho "odsvěcení" (naopak existuje místopřísežně prohlášení vyhnaných servitů), a proto označení "bývalý" kostel je zcela nepatřičné. Přesto figuruje i v textu nájemní smlouvy mezi Národní knihovnou a firmou Kontakt Moravia Evropa a. s. Hodonín.

Po restauraci demokratických poměrů v Československu český primas František kardinál Tomášek a řád servitů projevili veřejně zájem o vhodné světské využití kostela sv. Michaela (jeho nástupce kardinál Miloslav Vlk se k využití kostela veřejně nevyjadřoval). Kostel tedy jako státní majetek svěřilo Ministerstvo kultury do péče Národní knihovně, což byl krok z hlediska potenciálního funkčního využití pro účely knihovních fondů naprosto nevhodný, neboť pouze zhoršoval finanční situaci této instituce. Ředitel Národní knihovny V. Balík se proto rozhodl prodat kostel v aukci v roce 1993. Vítězem se stala firma Milko, která za něj měla zaplatit 133 mil. korun. Pod tlakem kritiky byla firma nucena od smlouvy odstoupit, kostel pak dostala od Národní knihovny do pronájmu na dobu 30-ti let firma Kontakt Moravu Evropa a. s. Hodonín, která v aukci rezignovala při částce 130 mil. korun. Tato firma hodlala přestavět kostel v banku. Pro svůj projekt získala souhlasné stanovisko PÚPP podepsané jeho ředitelem P. Pirklem, které bylo podkladem pro kladné rozhodnutí Odboru památkové péče Magistrátu hl. m. Prahy, vydaného 21. 6. 1994 pod č. j. OPP 2737/94, podepsaného J. Knížkovou. Toto rozhodnutí se stalo jedním ze základních pilířů, které umožnily vydání stavebního povolení.

Proti všem záměrům znehodnocujícím výjimečný charakter kostela sv. Michaela se od počátku stavěli renomovaní odborníci relevantních institucí: Univerzita Karlova, Akademie věd ČR, Akademie výtvarných umění, UMPRUM, SÚPP, Pražské grémium, Pražské jaro, včetně nezávislých aktivistů. Tyto hlasy spolu se stávkujícími studenty Univerzity Karlovy a dalších vysokých škol vyprovokovaly živý zájem veřejnoprávních médií a celá kauza byla široce skandalizována. Určitým vyslyšením tohoto volání byl pak výrok Ministerstva kultury ze dne 15. 7. 1996, jímž bylo zrušeno závazné rozhodnutí OPP Magistrátu hl. m. Prahy z 21. 6. 1994. Tím se sice podařilo zabránit přestavbě kostela na banku (je příznačné, že jediná dochovaná freska v kostele znázorňuje scénu "Vyhnání kupců z chrámu"), nikoliv však jeho další a paradoxně ještě rozsáhlejší devastaci, což prakticky potvrdil v MF dnes ze dne 26. 1. 1998 i sám ředitel PÚPP P. Pirkl.

Firma Kontakt Moravia Evropa a. s. Hod., v té době vystupující již jako transformovaná společnost Michal Praha s r. o., pod záminkou kulturního využití kostela v něm začíná realizovat projekt nazvaný "St. Michael's Church Attraction", neboli multimediální show či polyekranové kino, vybavené restaurací, výtahem, vibrační podlahou pro simulaci umělého zemětřesení, chlazeným zábradlím atd.

Z toho důvodu výše zmínění experti znovu ještě naléhavěji pozvedli své starostlivé a rozhořčené hlasy:

Upozorňovali, že kostel sv. Michaela představuje skvostný prostor trojlodní barokizované gotické konstrukce síňového typu, s výtečnou akustikou, navíc obohacený o vzácnou, samostatně přístupnou kryptu pod presbytářem.

Zdůrazňovali, že význam a důležitost objektu mimořádně vzrostly objevením četných stavebních prvků z doby gotické (např. nejvyšší gotický portál v Praze) a zvláště pak odhalením částí předcházející románské baziliky (studna, věž), jež patřila k nejdůležitějším sakrálním stavbám v Praze.

Varovali před devastací této jedinečné památky na úrovni archeologické (nedostatečný průzkum bez adekvátní dokumentace, předepsané ze zákona), architektonické (zmrzačení prostorů lodí stavebními zásahy, narušení statiky štíhlých gotických pilířů i obvodových zdí přepatrováním ocelovými konstrukcemi, inženýrskými sítěmi pro rozsáhlý restaurační provoz v půdním prostoru atd.) i pietní (zničení hrobů zde pochovaných servitů, obsahujících cca 11 m3 kosterních ostatků, včetně údajného zneužití lebek k přímým komerčním účelům - prodeji na Královské cestě v Celetné ulici).

Vedoucí archeologického výzkumu dr. Václav Huml ve své zprávě napsal, že v jižní části obvodového zdiva gotické fary byl vybourán otvor pro vstup k trafostanici a plášť románské studny byl ubourán o 70 cm, ačkoli v obou případech se jedná o kulturní památky zapsané Ministerstvem kultury v roce 1997.

Stručná geneze kauzy tzv. rekonstrukce kostela sv. Michaela Archanděla

- Společnost Kontakt Moravia Evropa a. s. Hodonín předložila v roce 1994 Magistrátu HMP projekt přestavby kostela na banku. OPP MHPM opíraje se o kladné stanovisko PÚPP tento záměr schválil vydáním závazného rozhodnutí, podepsaného J. Knížkovou dne 21. 6. 1994. MK však z podnětu PI MK a Klubu za starou Prahu věc přezkoumalo a uvedené rozhodnutí OPP MHMP zrušilo svým výnosem z 15. 7. 1996. Tento verdikt byl pak definitivně potvrzen a nabyl právní moci závěry rozkladové komise ze dne 12. 3. 1997.

- Následně dochází k transformaci spol. Kontakt Moravia Evropa a. s. na spol. Michal Praha s. r. o. a ke změně stavebního záměru, jak z hlediska technického provedení, tak i finálního využití. Pseudokulturním cílem projektu se stává tzv. St. Michael's Church Attraction neboli multimediální show či polyekranové kino. Toto je však spojeno s výrazným rozšířením stavebních zásahů (citát ředitele PÚPP P. Pirkla z MF dnes 26. 1. 1998: "... to bude znamenat větší stavební a technické zásahy než v případě banky"). Proto se tyto změny nutně musely a měly promítnout v technicko-právní stavební dokumentaci celého případu:

1) Ministerský výnos z 15. 7. 1996 pod č. j. 1175/96-OPP/3 (definitivně potvrzený rozkladovou komisí Ministerstva kultury 12. 3. 1997), který zrušil závazné rozhodnutí OPP MHMP z 21. 6. 1994 jakožto jeden z nepostradatelných podkladů pro vydání stavebního povolení, logicky vedl ke zpochybnění další platnosti předmětného stavebního povolení.

2) Následně bylo zapotřebí posoudit rozšířený rozsah stavebních prací daný změnou projektu, vypracovat nové rozhodnutí OPP MHMP a na jeho základě vydat alternativně bud' dodatek ke stávajícímu stavebnímu povolení nebo zcela nové stavební povolení.

3) Zohlednit (byť i formální) změnu stavebníka (transformace společnosti Kontakt Moravia Evropa a. s. Michal Praha s r. o.) ve stavebním povolení a ve všech relevantních dokladech.

Výsledkem všech apelů na zodpovědné orgány státní správy Magistrátem hl. m. Prahy počínaje, přes PÚPP, Národní knihovnu a Ministerstvem kultury ČR konče, je však v lepším případě jakási nepochopitelná strnulost a snaha zavádět vše do bludných kruhů polovičatých pseudořešení a alibismů, v horším případě zatajování informací (PÚPP), záměrné matení stop (exministr kultury J. Talíř), vědomé neplnění pracovních povinností i bránění v kontrolní činnosti těm odborníkům, kteří mají o tuto jedinečnou památku skutečný a nezištný zájem. V některých případech se úředníci MK snažili argumentovat tím, že upozornění na ničení hodnoty objektu a výzvy k nápravě jsou pouze deklaratorní povahy, a že jim chybí charakter přímého podnětu k zahájení patřičných řízení. Nicméně jsem přesvědčen, že profesionální erudovanost zaměstnanců odpovídajících sektorů je zárukou schopnosti rozlišit pouhé emocionální deklaratorní stížnosti od plnohodnotné meritorní zprávy o skutkovém stavu probíhající devastace kulturní památky, a tudíž vyvodit náležité závěry a podniknout potřebné kroky k nápravě. Mezi takové zprávy patří i návrh Pražského grémia z 25. 11. 1997, podepsaný rektorem AVU J. Kotalíkem, na konstruktivní a důstojné řešení kauzy kostela realizací projektu hudební síně od profesora arch. Pavlíka. Pokrytí finančních nákladů se nyní projednává s konsorciem evropských bank. Kulturní památka sv. Michaela Archanděla si to zcela nepochybně zaslouží, neboť je to právě genius loci, který činí Prahu skutečně magickou, přitažlivou a stále znovu inspirující pro milióny turistů z celého světa.

Vážený pane ministře, jménem svým i všech profesionálních odborníků i laiků, jimž leží na srdci osud jedinečné kulturně-historické památky kostela sv. Michaela Archanděla v srdci Prahy, i zachování, resp. rehabilitace dobrého jména naší české kultury na jevišti evropských, potažmo světových dějin autentické kulturnosti, se na Vás obracím s naléhavou prosbou, abyste využil všech svých pravomocí a jakožto druhoinstanční orgán inicioval sestavení inspekční komise ad hoc, o jejíž smysluplnosti již před několika měsíci nepochyboval ani vedoucí PI MK Varhaník, když tehdy písemně zároveň prohlásil, že "... k tomu však nemá potřebné lidi ani prostředky".

Současně se touto interpelací obracím i na ministra J. Černého, aby v rámci svých kompetencí MRR, jakožto nejvyššího kompetentního orgánu třetí instance dal podnět k přezkoumání všech podpůrných stanovisek, která vedla k vydání stavebního povolení. Jsem totiž přesvědčen, že otázku dané kauzy je nezbytné posuzovat především z hlediska věcného, a nikoliv z pozice umělých právních vyhledávání interpretací a pragmatických účelových řešení, jak se zjevně děje nejen v tomto případě s plným souhlasem ředitele PÚPP a vedoucích OPP MHMP. Záměrnou manipulací posudků těchto relevantních institucí byly zavedeny i další orgány státní správy, které často konaly in bona fide bez možnosti ověření správnosti dodaných podkladů. Proto je absolutně klíčové prosadit a důsledně dodržovat takový přístup, který zajistí průchod přirozenému a čestnému právu.

Děkuji Vám za pozornost.




Pavel Dostál


Vážený pan

Martin Stropnický

ministr kultury ČR

Milady Horákově 220/139

Praha 6 - Hradčany

Vážený pan

Jan Černý

ministr pro místní rozvoj ČR

Staroměstské nám. 6

Praha 1

V Praze dne o23 března 1998 č. j. 3297/98





Martin Stropnický

ministr kultury České republiky
V Praze dne 23. března 1998
č. j. 3297/98


Vážený pane poslanče,

odpovídám na Vaši interpelaci vznesenou dne 25. 2. 1998 ve věci rekonstrukce bývalého kostela sv. Michala na Starém Městě v Praze. Problematikou rekonstrukce uvedeného kostela, který je kulturní památkou, se Ministerstvo kultury v rámci své působnosti na úseku státní památkové péče dlouhodobě zabývá. Jako příslušný druhoinstanční správní orgán zrušilo dne 15. 7. 1996 pod č. j. 1175/96 závazné stanovisko odboru památkové péče Magistrátu hl. m. Prahy, podle kterého měl být kostel sv. Michala nevhodně přestavěn pro bankovní účely. Ministerstvo kultury svým rozhodnutím č. j. 2071/96 ze dne 5. 3. 1997 dále specifikovalo památkovou ochranu archeologických nálezů zjištěných v prostoru pod podlahou kostela jejich prohlášením za samostatnou kulturní památku.

Dne 9. 2. 1998 si Ministerstvo kultury na úrovni náměstka ministra Ing. Zdeňka Nováka vyžádalo u Magistrátu hl. m. Prahy, který je příslušným orgánem památkové péče na území hl. m. Prahy a který je zároveň zřizovatelem příslušné odborné organizace - Pražského ústavu památkové péče, aktuální informaci o tom, jak rekonstrukce památky probíhá a jak jsou v tomto případě dodržovány platné obecně závazné právní předpisy na úseku památkové péče. Vyžádané stanovisko úřad ministerstva obdržel od magistrátu začátkem března tohoto roku. Magistrát zastoupený svým tajemníkem je toho názoru; že při rekonstrukci nedošlo k porušení žádné platné právní úpravy, že akce probíhá zcela v souladu se závazným stanoviskem odboru památkové péče Magistrátu hl. m. Prahy č. j. 4627/97 ze dne 20. 6. 1997 a podle odborných pokynů Pražského ústavu památkové péče, jenž se v zastoupení přímo svým ředitelem zároveň podrobně věnuje památkovému dohledu přímo na stavbě. Archeologický průzkum zajišťuje, podle názoru Magistrátu hl. m. Prahy v potřebném rozsahu, Muzeum hl. m. Prahy.

Nicméně Ministerstvo kultury se rozhodlo podrobně celou záležitost nově přezkoumat a dne 18. 3. 1998 pod č. j. 3858198 si vyžádalo v dané věci u Magistrátu hl. m. Prahy úplný spisový materiál, aby bylo možné posoudit, zda existují důvody k zahájení řízení mimo odvolací řízení k přezkoumání citovaného závazného stanoviska odboru památkové péče Magistrátu hl. m. Prahy ze dne 20. 6. 1997.

Je však třeba si uvědomit, že správní uvážení v oblasti obnovy kulturních památek v historickém jádru města Prahy je, po nedávném zrušení příslušné vyhlášky o regulaci stavební činnosti na území Pražské památkové rezervace Magistrátem hl. m. Prahy, značně široké, a proto lze jen obtížně standardními nástroji výkonu státní správy, jimiž disponuje Ministerstvo kultury jako druhoinstanční správní orgán, prokázat, že došlo ze strany místně a věcně kompetentních institucí památkové péče k porušení zákona. Pouze porušení zákona, popř. jiného obecně závazného právního předpisu nebo obecně závazného nařízení totiž Ministerstvo kultury, podle ust. § 65 odst. 2 zákona č. 71/1967 Sb., o správním řízení, opravňuje k přezkoumání a zrušení rozhodnutí správního orgánu nižšího stupně mimo odvolací řízení. Přitom je nutné podle zákona dbát na to, aby práva nabytá v dobré víře byla co nejméně dotčena. Je třeba také vzít v úvahu tu skutečnost, že se rekonstrukce kostela sv. Michala na Starém Městě chýlí k samému závěru, a je proto sotva možné očekávat, že by se dnes mohly dodatečně napravit případné nevratné škody vzniklé během rekonstrukce.

Jakmile Ministerstvo kultury od Magistrátu hl. m. Prahy obdrží a poté podrobně přezkoumá úplný spisový materiál v uvedené věci, bude Vás neprodleně informovat o dalším svém postupu.

S úctou




Vážený pán

Pavel Dostál

Poslanecký klub

České strany sociálně demokratické

Parlament České republiky

Praha



Související odkazy