Ve smyslu § 112 odst. 4 zákona č. 90/1995 Sb.,
o jednacím řádu Poslanecké sněmovny,
předkládám poslancům následující
interpelaci poslance Karla Vymětala na ministra dopravy
a spojů Petra Moose a odpověď ministra dopravy
a spojů Petra Moose na tuto interpelaci. Pan poslanec Karel
Vymětal požádal o zařazení uvedené
odpovědi na pořad schůze Poslanecké
sněmovny. Interpelace a odpověď jsou přílohami
sněmovního tisku.
Příloha
Evidenční číslo interpelace: 683
Ing. Karel Vymětal
Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky
poslanec, člen hospodářského výboru
Sněmovní 4
118 26 Praha 1
Tel. 02/5717/2182, klub KSČM 3731-2
Fax 02/5717/3733
V Praze dne 24. dubna 1998 |
Věc: Interpelace
Vážený pane ministře,
interpeluji Vás ve věci zajištění
oprav majetku Českých drah - vagónů
a lokomotiv.
V roce 1992 bylo provedeno oddělení podniků
Železniční opravny a strojírny (ŽOS)
od ČSD a tyto součásti byly nakonec privatizovány
formou veřejných soutěží. Tím
se ČSD zbavily zařízení, která
sloužila k zajištění provozuschopnosti
svých dopravních prostředků. Z těchto
podniků vznikly různé soukromé firmy,
např. v Ostravě Ostravské opravny a strojírny
s. r. o. (dále OOS). Tyto firmy založily svou existenci
na dobré víře, že ČD budou i
nadále zajišťovat služebními předpisy
předepsané opravy svého vozového a
lokomotivního parku. K tomu také byly následně
vypsány veřejné soutěže jako
na státní zakázky.
V případě OOS Ostrava, tato firma je zařízena
a prováděla vždy opravy 2 a 4 nápravových
nákladních vozů. Ve veřejné
soutěži vyhrála OOS opravy vozů Zts
- 10. skupina, Wap - 11. skupina, Sas - 10. skupina, Uae - 51.
skupina, Utz - 11. skupina, Oa - 10. skupina a Nas - 11. skupina.
V letech 1995-97 byly na základě této skutečnosti
zadávány ČD opravy cca 4 - 4,5 tisíce
vozů za rok, což odpovídalo výrobní
kapacitě OOS Ostrava.
V roce 1998 nastala změna, ČD soustavně oddalovaly
uzavření smlouvy na provádění
oprav v roce 1998 a práce probíhaly na základě
měsíčního zadávání
objemu prací telegraficky. Objem na leden, únor
a březen probíhaly v kapacitě, která
odpovídala předchozím letům a naplňovala
roční objem cca 419 mil. Kč. V polovině
března 1998 (16.3.1998) byla ale na návrh ČD
nabídnuta a také uzavřena smlouva pro rok
1998 na roční kapacitu oprav 1860 vozů a
objem celkem 163 mil. Kč. Vzhledem k tomu, že za I.
čtvrtletí byla odvedeno prací za 95 mil.
Kč, dostal se tak podnik OOS Ostrava náhle do neřešitelné
situace, naprostého nedostatku práce a v důsledku
toho propouští značné množství
pracovníků (cca 330).
Vzhledem k tomu, že podle mi dostupných informací
by se mělo v roce 1998 z majetku ČD vč. skluzu
z roku 1997 ve skupinách vozů, které jako
státní zakázku vyhrála OOS Ostrava,
opravit podle služebních předpisů 6.703
vozů a zadáno je pouze opravit 1.860 vozů,
nabízí se mnoho otázek. Rovněž
jsem se doslechl, že některé opravy např.
lokomotiv se začaly provádět přímo
v lokomotivních depech ČD, kde efektivnost takové
práce je jistě menší než ve specializovaných
a technikou vybavených provozech. A nabízí
se i otázka, zda v budoucnosti opět tato depa nebudou
oddělena od ČD a privatizována a politikou
ČD zavedena k zániku.
Obracím se proto na Vás, vážený
pane ministře, abyste mi odpověděl na tyto
otázky:
1. Jak si představuje Vaše ministerstvo, že budou
ČD zabezpečovat opravy vozového a lokomotivního
parku podle služebních předpisů, jako
státního majetku tak, aby byla zabezpečena
jeho bezpečná provozuschopnost
2. Jak zabezpečíte, aby české vozy
splňovaly předpisy RIF a mohly tudíž
být používány i k jízdám
do zahraničí
3. Proč nejsou naplňovány výsledky
veřejných soutěží na opravy vozů
a v důsledku toho dochází k devastaci a úbytku
opravárenských kapacit v ČR
4. Je přesvědčeno Vaše ministerstvo
dodnes, že oddělení a privatizace opravárenských
kapacit sloužících železničnímu
provozu bylo nejoptimálnějších řešením
potřeb Českých drah a tedy České
republiky
5. Nevede současný stav ke zneprovoznění
státního majetku, který je svěřen
do péče Českých drah
6. Jaká je koncepce Vašeho ministerstva v péči
o státní majetek Českých drah, aby
bylo s ním hospodařeno s péči odpovědného
hospodáře
Očekávám Vaši odpověď v
zákonné lhůtě a jsem s pozdravem
Vážený pan
Prof. Ing. Petr Moos
ministr dopravy a spojů
Praha
V Praze dne 26. května 1998 | |
Č. j. 8/98 - P - KM |
Vážený pane poslanče,
odpovídám na Vaši interpelaci ve věci
zajištění oprav majetku Českých
drah, s. o., jmenovitě vagónů a lokomotiv.
Kladete mi zároveň i řadu otázek,
na které odpovídám souhrnně s příslušným
odkazem.
Povinnost provozovat drážní vozidla v technickém
stavu odpovídajícím bezpečnosti drážní
dopravy ukládá všem dopravcům zákon
č. 266/1994 Sb., o dráhách. Rozsah a periodicitu
pravidelných technických kontrol stanovuje prováděcí
vyhláška č. 173/1995 Sb., t. zv. dopravní
řád drah. České dráhy, jakožto
dopravce, má pro údržbu a opravy železničních
vozidel vlastní předpisy, které musí
být v souladu se zmíněnými právními
předpisy (ad otázky 1 a 5). Dodržování
uvedených předpisů bylo zapracováno
do podmínek pro veřejnou obchodní soutěž,
která vzhledem k opravným cyklům železničních
vozidel, byla Českými drahami vyhlášena
na období 1998 - 2004, aby tak byly dány rovné
podmínky všem opravcům kolejových vozidel.
Mimo stanovený rozsah kontrolních a opravných
prací bylo jedním z hlavních kritérií
soutěže hodnocení nabídkové ceny.
Důvodem jsou omezené finanční prostředky
Českých drah na opravy vozidel a nutnost udržovat
v provozu schopném stavu jen vozidla nezbytně potřebná
pro přepravní trh. Tím došlo k poklesu
zakázek u všech privatizovaných opravců.
Tytéž důvody vedou České dráhy
ke snaze využívat k údržbě a opravám
vlastní kapacity za podmínek dodržování
vnitřních i všeobecně platných
právních předpisů. Výsledky
těchto soutěží jsou naplňovány
a ani Vámi zmíněná OOS Ostrava, s.
r. o. nepodala Českým dráhám, jakožto
zadavateli, stížnost na její porušování
(ad otázka 3). Schopnost nákladních vagónů
pro mezinárodní provoz podle pravidel RIV je pro
ČD velmi důležitá. Po roce 2000 dojde,
v důsledku ukončení výjimek pro starší
typy podvozků nákladních vagónů,
k poklesu využitelnosti čtyřnápravových
vagónů v mezinárodních přepravách.
Na obnovu parku nákladních vagónů,
neposkytuje stát Českým dráhám
žádné dotace, vyjma omezeného počtu
vagónů pro kombinovanou dopravu. České
dráhy, které nemají dostatek vlastních
finančních prostředků na nákup
nových vozů, budou proto řešit vzniklou
situaci rekonstrukcemi a dvoustrannými jednáními
(ad otázka 2).
Privatizace bývalých Železničních
opraven a strojíren byla nutným krokem, neboť
jejich neoddělením od ČD by v nich nebylo
možno zajistit dostatek práce v rámci potřeb
ČD. Koncepce péče o státní
majetek v právu hospodaření Českých
drah je zahrnuta v zásadách privatizace železnice,
které jsou předkládány vládě
ČR a bude též uplatňována zvýšením
dohledu a pravomoci státu při aplikaci zákona
č. 77/1997 Sb., o státním podniku (ad otázky
4, 6).
S pozdravem
Vážený pan
Ing. Karel Vymětal
poslanec, člen hospodářského výboru
Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR