Parlament České republiky

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

1998

2. volební období

459

INTERPELACE

poslance Karla Vymětala

na ministra dopravy a spojů Petra Moose

ve věci zajištění oprav majetku Českých drah - vagónů a lokomotiv

a odpověď ministra dopravy a spojů Petra Moose na interpelaci

Ve smyslu § 112 odst. 4 zákona č. 90/1995 Sb., o jednacím řádu Poslanecké sněmovny, předkládám poslancům následující interpelaci poslance Karla Vymětala na ministra dopravy a spojů Petra Moose a odpověď ministra dopravy a spojů Petra Moose na tuto interpelaci. Pan poslanec Karel Vymětal požádal o zařazení uvedené odpovědi na pořad schůze Poslanecké sněmovny. Interpelace a odpověď jsou přílohami sněmovního tisku.

V Praze dne 18. června 1998

Miloš Zeman v. r.

Příloha

Evidenční číslo interpelace: 683

Ing. Karel Vymětal

Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky

poslanec, člen hospodářského výboru

Sněmovní 4

118 26 Praha 1

Tel. 02/5717/2182, klub KSČM 3731-2

Fax 02/5717/3733

V Praze dne 24. dubna 1998


Věc: Interpelace

Vážený pane ministře,

interpeluji Vás ve věci zajištění oprav majetku Českých drah - vagónů a lokomotiv.

V roce 1992 bylo provedeno oddělení podniků Železniční opravny a strojírny (ŽOS) od ČSD a tyto součásti byly nakonec privatizovány formou veřejných soutěží. Tím se ČSD zbavily zařízení, která sloužila k zajištění provozuschopnosti svých dopravních prostředků. Z těchto podniků vznikly různé soukromé firmy, např. v Ostravě Ostravské opravny a strojírny s. r. o. (dále OOS). Tyto firmy založily svou existenci na dobré víře, že ČD budou i nadále zajišťovat služebními předpisy předepsané opravy svého vozového a lokomotivního parku. K tomu také byly následně vypsány veřejné soutěže jako na státní zakázky.

V případě OOS Ostrava, tato firma je zařízena a prováděla vždy opravy 2 a 4 nápravových nákladních vozů. Ve veřejné soutěži vyhrála OOS opravy vozů Zts - 10. skupina, Wap - 11. skupina, Sas - 10. skupina, Uae - 51. skupina, Utz - 11. skupina, Oa - 10. skupina a Nas - 11. skupina. V letech 1995-97 byly na základě této skutečnosti zadávány ČD opravy cca 4 - 4,5 tisíce vozů za rok, což odpovídalo výrobní kapacitě OOS Ostrava.

V roce 1998 nastala změna, ČD soustavně oddalovaly uzavření smlouvy na provádění oprav v roce 1998 a práce probíhaly na základě měsíčního zadávání objemu prací telegraficky. Objem na leden, únor a březen probíhaly v kapacitě, která odpovídala předchozím letům a naplňovala roční objem cca 419 mil. Kč. V polovině března 1998 (16.3.1998) byla ale na návrh ČD nabídnuta a také uzavřena smlouva pro rok 1998 na roční kapacitu oprav 1860 vozů a objem celkem 163 mil. Kč. Vzhledem k tomu, že za I. čtvrtletí byla odvedeno prací za 95 mil. Kč, dostal se tak podnik OOS Ostrava náhle do neřešitelné situace, naprostého nedostatku práce a v důsledku toho propouští značné množství pracovníků (cca 330).

Vzhledem k tomu, že podle mi dostupných informací by se mělo v roce 1998 z majetku ČD vč. skluzu z roku 1997 ve skupinách vozů, které jako státní zakázku vyhrála OOS Ostrava, opravit podle služebních předpisů 6.703 vozů a zadáno je pouze opravit 1.860 vozů, nabízí se mnoho otázek. Rovněž jsem se doslechl, že některé opravy např. lokomotiv se začaly provádět přímo v lokomotivních depech ČD, kde efektivnost takové práce je jistě menší než ve specializovaných a technikou vybavených provozech. A nabízí se i otázka, zda v budoucnosti opět tato depa nebudou oddělena od ČD a privatizována a politikou ČD zavedena k zániku.

Obracím se proto na Vás, vážený pane ministře, abyste mi odpověděl na tyto otázky:

1. Jak si představuje Vaše ministerstvo, že budou ČD zabezpečovat opravy vozového a lokomotivního parku podle služebních předpisů, jako státního majetku tak, aby byla zabezpečena jeho bezpečná provozuschopnost

2. Jak zabezpečíte, aby české vozy splňovaly předpisy RIF a mohly tudíž být používány i k jízdám do zahraničí

3. Proč nejsou naplňovány výsledky veřejných soutěží na opravy vozů a v důsledku toho dochází k devastaci a úbytku opravárenských kapacit v ČR

4. Je přesvědčeno Vaše ministerstvo dodnes, že oddělení a privatizace opravárenských kapacit sloužících železničnímu provozu bylo nejoptimálnějších řešením potřeb Českých drah a tedy České republiky

5. Nevede současný stav ke zneprovoznění státního majetku, který je svěřen do péče Českých drah

6. Jaká je koncepce Vašeho ministerstva v péči o státní majetek Českých drah, aby bylo s ním hospodařeno s péči odpovědného hospodáře

Očekávám Vaši odpověď v zákonné lhůtě a jsem s pozdravem


Vážený pan

Prof. Ing. Petr Moos

ministr dopravy a spojů

Praha


MINISTERSTVO DOPRAVY A SPOJŮ

ČESKÉ REPUBLIKY

Prof. Ing. Petr Moos, CSc.

ministr
V Praze dne 26. května 1998
Č. j. 8/98 - P - KM


Vážený pane poslanče,

odpovídám na Vaši interpelaci ve věci zajištění oprav majetku Českých drah, s. o., jmenovitě vagónů a lokomotiv. Kladete mi zároveň i řadu otázek, na které odpovídám souhrnně s příslušným odkazem.

Povinnost provozovat drážní vozidla v technickém stavu odpovídajícím bezpečnosti drážní dopravy ukládá všem dopravcům zákon č. 266/1994 Sb., o dráhách. Rozsah a periodicitu pravidelných technických kontrol stanovuje prováděcí vyhláška č. 173/1995 Sb., t. zv. dopravní řád drah. České dráhy, jakožto dopravce, má pro údržbu a opravy železničních vozidel vlastní předpisy, které musí být v souladu se zmíněnými právními předpisy (ad otázky 1 a 5). Dodržování uvedených předpisů bylo zapracováno do podmínek pro veřejnou obchodní soutěž, která vzhledem k opravným cyklům železničních vozidel, byla Českými drahami vyhlášena na období 1998 - 2004, aby tak byly dány rovné podmínky všem opravcům kolejových vozidel. Mimo stanovený rozsah kontrolních a opravných prací bylo jedním z hlavních kritérií soutěže hodnocení nabídkové ceny. Důvodem jsou omezené finanční prostředky Českých drah na opravy vozidel a nutnost udržovat v provozu schopném stavu jen vozidla nezbytně potřebná pro přepravní trh. Tím došlo k poklesu zakázek u všech privatizovaných opravců. Tytéž důvody vedou České dráhy ke snaze využívat k údržbě a opravám vlastní kapacity za podmínek dodržování vnitřních i všeobecně platných právních předpisů. Výsledky těchto soutěží jsou naplňovány a ani Vámi zmíněná OOS Ostrava, s. r. o. nepodala Českým dráhám, jakožto zadavateli, stížnost na její porušování (ad otázka 3). Schopnost nákladních vagónů pro mezinárodní provoz podle pravidel RIV je pro ČD velmi důležitá. Po roce 2000 dojde, v důsledku ukončení výjimek pro starší typy podvozků nákladních vagónů, k poklesu využitelnosti čtyřnápravových vagónů v mezinárodních přepravách. Na obnovu parku nákladních vagónů, neposkytuje stát Českým dráhám žádné dotace, vyjma omezeného počtu vagónů pro kombinovanou dopravu. České dráhy, které nemají dostatek vlastních finančních prostředků na nákup nových vozů, budou proto řešit vzniklou situaci rekonstrukcemi a dvoustrannými jednáními (ad otázka 2).

Privatizace bývalých Železničních opraven a strojíren byla nutným krokem, neboť jejich neoddělením od ČD by v nich nebylo možno zajistit dostatek práce v rámci potřeb ČD. Koncepce péče o státní majetek v právu hospodaření Českých drah je zahrnuta v zásadách privatizace železnice, které jsou předkládány vládě ČR a bude též uplatňována zvýšením dohledu a pravomoci státu při aplikaci zákona č. 77/1997 Sb., o státním podniku (ad otázky 4, 6).

S pozdravem


Vážený pan

Ing. Karel Vymětal

poslanec, člen hospodářského výboru

Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR

PRAHA


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP