(pokračuje I. Svoboda)

Opět jde o krok, který se již realizoval loni, a není žádného důvodu nejít stejnou logickou cestou i letos. Poslední dvě zmocnění jsou obvyklá a týkají se limitů krytí úhrad jistiny státního dluhu státními dluhopisy a přechodného krytí pravděpodobného schodku státního rozpočtu za rok 1998 emisí státních dluhopisů do doby vypořádání schodku tohoto rozpočtu ve schváleném závěrečném účtu vydáním standardních státních dluhopisů.

Závěrem si vás dovolím požádat, abyste předložený návrh státního rozpočtu neposuzovali výlučně z krátkodobých a možná spíše krátkozrakých ekonomických perspektiv. Vláda je přesvědčena, že za velmi krátkou dobu svého mandátu připravila realistický rozpočet vycházející ze stavu ekonomiky a veřejných financí, jak je převzala, a směřující a podporující změnu negativních trendů, které v ekonomice i ve veřejných financích zatím postupují a gradují.

Vláda ani já osobně nejsme zastánci deficitního rozpočtového financování, a naopak programově preferujeme dlouhodobou vyrovnanost veřejných financí. Kdo však vážně tvrdí, že by v dané situaci bylo možné předložit korektní a vyrovnaný státní rozpočet, nemluví pravdu. Proto vláda předstupuje před Poslaneckou sněmovnu Parlamentu s návrhem rozpočtu deficitního, když tento rozpočet kryje alespoň minimální nutnou stabilizaci u většiny resortů a zároveň je investován do nastartování ekonomického růstu.

Žádám vás, abyste tomuto rozpočtu dali v prvním čtení důvěru. Děkuji za pozornost.

(Potlesk.)

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji ministrovi financí.

V zastoupení předsedy Poslanecké sněmovny předložený návrh zákona přikázala k projednání rozpočtovému výboru místopředsedkyně Poslanecké sněmovny. Rozpočtový výbor usnesení předložil a my jsme je obdrželi jako sněmovní tisk 40/1.

Prosím nyní zpravodaje rozpočtového výboru pana poslance Vlastimila Tlustého, aby se ujal slova.

 

Poslanec Vlastimil Tlustý: Vážená paní místopředsedkyně, vážená vládo, dámy a pánové, zákon o jednacím řádu sněmovny v kapitole týkající se prvního čtení návrhu zákona o státním rozpočtu neupravuje zcela jednoznačně to, zda zpravodajská zpráva zpravodaje má být klasickou zpravodajskou zprávou přednášenou jménem příslušného zpravodaje, tj. konkrétního poslance, nebo jménem rozpočtového výboru, jemuž bylo projednání přikázáno.

Vzhledem k tomu, že mi nic nebrání, abych svá osobní hodnocení a návrhy přednesl v rozpravě jako poslanec, dovolil jsem si spolu s rozpočtovým výborem řídit se dobrovolně přísnějším výkladem, tzn. výkladem, který znamená, že zpravodaj rozpočtového výboru seznámí sněmovnu s usnesením rozpočtového výboru a s průběhem jednání, které k tomuto usnesení vedlo.

Toto usnesení máte k dispozici jako sněmovní tisk 40/1. Toto usnesení v principu doporučuje sněmovně, aby neschválila základní údaje vládního návrhu zákona o státním rozpočtu České republiky na rok 1999 podle sněmovního tisku 40. Toto usnesení zároveň neobsahuje doporučení vládě, v jakém smyslu má návrh rozpočtu upravit.

Tento výsledek jednání rozpočtového výboru vznikl jako výsledek hlasování o dvou různých návrzích usnesení - návrh usnesení na schválení základních údajů vládního návrhu zákona o státním rozpočtu nebyl přijat, protože pro něj hlasovalo pouze 7 přítomných členů rozpočtového výboru a 8 hlasovalo proti tomuto návrhu, naopak usnesení, které je obsaženo ve sněmovním tisku 40/1, bylo přijato 8 hlasy, zatímco 7 členů rozpočtového výboru hlasovalo proti němu.

Část usnesení, která navrhovala vládě, aby provedla následující změny v rozpočtu, a to:

1. rozpočet předložila jako vyrovnaný, tzn. rozdíl mezi příjmy a výdaji stanovit částkou 0,- Kč,

2. aby vyrovnaný rozpočet sestavila na základě skutečně očekávaných příjmů, tj. do příjmové části rozpočtu nezahrnula příjmy ze zákonů dosud neschválených Poslaneckou sněmovnou,

rozpočtový výbor nepřijal, protože pro tuto část usnesení hlasovalo 6 poslanců, 7 hlasovalo proti a 2 nehlasovali.

Máte tedy před sebou návrh usnesení rozpočtového výboru. Já v rámci rozpravy přednesu alternativní návrhy k tomuto usnesení, tak jako ostatně učiní asi řada dalších poslanců. Nebudu toto své vystoupení s alternativním návrhem rozpočtu a jeho zdůvodněním zahrnovat do své zpravodajské zprávy.

Ještě bych sněmovnu upozornil na to, že v tisku 40/1 na konci je formální chyba: Za jménem pana kolegy Kuneše je uvedeno, že je zpravodajem. Správně má být uvedeno, že je ověřovatelem, takže vás prosím, abyste tuto administrativní chybu napravili ve svých tiscích.

Ještě bych vás upozornil na to, že v čl. II tohoto usnesení rozpočtového výboru navrhuje rozpočtový výbor sněmovně, aby stanovila, že nejpozdější termín k projednání nového návrhu zákona o státním rozpočtu je 21. den od doručení tohoto usnesení předsedovi vlády. V tomto svém usnesení jde rozpočtový výbor nad rámec toho, co mu ukládá jednací řád, neboť ten říká, že sněmovna musí svým usnesením upravit termín, ve kterém vláda předloží svůj návrh sněmovně. Termín, ve kterém poté je sněmovnou takovýto návrh projednán, je jednacím řádem jasně určen na 10 dnů. Pokud by někteří z vás považovali text bodu II usnesení rozpočtového výboru za přílišnou iniciativu rozpočtového výboru, dá se tento problém odstranit změnou tohoto bodu usnesení, kterou také v rozpravě přednesu, a ta změna by spočívala v nahrazení slova "projednání" slovem "předložení".

Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji panu poslanci Tlustému. K tomuto návrhu jsme obdrželi oponentní zprávu menšiny rozpočtového výboru, sněmovní tisk 40/2.

Zpravodajem menšiny je určen poslanec Jiří Václavek, kterého prosím, aby se ujal slova.

 

Poslanec Jiří Václavek: Vážená paní předsedající, pane premiére, dámy a pánové, hovořím zde jako zmocněný zpravodaj skupiny poslanců rozpočtového výboru k přednesení oponentní zprávy menšiny rozpočtového výboru.

Na včerejším jednání rozpočtového výboru k vládnímu návrhu zákona o státním rozpočtu na rok 1999 v České republice, tisk č. 40, po úvodním slově ministra financí Iva Svobody, po zpravodajské zprávě poslance Vlastimila Tlustého a po rozpravě, ve které mj. zazněly informace o současném stavu a možnostech českého hospodářství, o závazcích spojených s přípravou vstupu do NATO a Evropské unie, o legislativě týkající se pozastavení zvyšování důchodů a jejíž platnost skončí v prosinci 1998, a v neposlední řadě i to, že gro rozpočtu na rok 1999 připravovala předchozí vláda a současná vláda měla na jeho dokončení necelé dva měsíce, tak na základě těchto a dalších informací se menšina rozpočtového výboru ve složení poslanci Milan Ekert, Michal Kuneš, Antonín Macháček, Bohuslav Sobotka, Milan Urban, Jiří Václavek a Miloslav Vlček rozhodla doporučit Poslanecké sněmovně usnesení, jehož návrh jste včera odpoledne dostali prostřednictvím svých výborů v Poslanecké sněmovně jako tisk č. 42.

 

Tato skupina poslanců rozpočtového výboru:

1. Doporučuje Poslanecké sněmovně, aby přijala následující usnesení:

Poslanecká sněmovna:

1. schvaluje základní údaje návrhu zákona o státním rozpočtu České republiky na rok 1999 podle sněmovního tisku č. 40 takto:

a) výše příjmů se stanoví částkou 580 miliard 890 milionů korun, výše výdajů se stanoví částkou 607 miliard 690 milionů korun, rozdíl mezi příjmy a výdaji, tedy saldo, se stanoví částkou 26 miliard 800 milionů korun.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP