(pokračuje E. Zeman)

Omezení nebo zastavení dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků a dalších pracovníků ve školství. Zrušení soutěží a přehlídek, případně i olympiád žáků - omezení nebo zastavení nákupu nových pomůcek, učebnic, učebních textů. Omezení preventivních činností na úseku drogových a jiných závislostí a sociálně patologických jevů včetně dětské kriminality. Omezení činnosti na úseku středisek pro volný čas dětí a mládeže.

V oblasti ekonomiky: Nájmy, podložené smlouvami, v případě nesolventnosti školy již letos neplatí, převedení do roku 1999 plus penále - oddalování problému, finančně náročnější, zakládáme nebezpečí soudních sporů. Úhrada energií - v roce 1998 ve srovnání s rokem 1997 navýšení o 17 % - změnou DPH - v případě nesolventnosti nebezpečí odpojení a soudních sporů. Zastavení financování škol v přírodě. Omezení činnosti organizací zabývajících se ubytováním středoškoláků. Další odsunutí údržby a oprav se zvýšenou možností nebezpečí vzniku havárií a s následným uzavíráním škol a školských zařízení. Zastavení investiční výstavby ve školství. Navíc je třeba zohlednit působení inflace.

V oblasti personální: V případě snížení prostředků do školství budou pedagogičtí a ostatní pracovníci ve školství pracovat zřejmě pouze za tarifní plat, pobídková složka mzdy bude značně snížená nebo nulová. Z toho plyne značná nespokojenost pracovníků ve školství, následné problémy s odchodem pedagogů o školství a nezájem absolventů pedagogických fakult a středních pedagogických škol o nástup do praxe.

Závěrem možno konstatovat, že základna rozpočtu 1998 byla snížena po dvou tzv. balíčcích tak, že je natolik nízká, že byly do dalších období odsunuty veškeré rekonstrukční a údržbářské práce včetně obměny učebních pomůcek a "zbytných provozních výdajů" a v následujícím období se očekává vyřešení, resp. dořešení řady případů přímo ovlivňujících bezproblémový chod škol a školských zařízení.

Pokud by došlo ke snížení finančních prostředků v roce 1999, lze očekávat, že v hospodářském roce 1999 by nastaly vážné ekonomické i personální problémy se zajištěním chodu všech škol a školských zařízení v regionálním školství a v období listopad - prosinec 1999 lze očekávat případné uzavírání škol.

Podepsáni ředitelé obou těchto budoucích krajů. Nikdo z těchto ředitelů není sociální demokrat.

 

Pokračuji za Školský úřad Zlín s vyjádřením zároveň okresu Kroměříž, Uherského Hradiště a Vsetín. Toto sdělení je v podstatě stručnější.

V oblasti investiční výstavby dojde k zastavení nadstavby, vestavby a rekonstrukce Střední průmyslové školy Zlín, třída T. Bati, a tím se neuskuteční záměr sloučení tří SPŠ v jeden celek a neuvolní se objekt pro realizaci rozvoje vysokého školství ve Zlíně.

Nebude se realizovat zateplení a celková rekonstrukce budovy gymnázia a SPŠ chemické Zlín a odloží se nutná rekonstrukce gymnázia Zlín, Lesní čtvrť - jde o dřevěné pavilony.

Dojde k dalšímu oddálení nutné velké údržby budov státních škol a v důsledku toho mohou nastat havarijní situace zvláště v zatopených oblastech, po povodních v roce 1997.

Nedojde k rekonstrukci objektu, do kterého se má přestěhovat z nájemních soukromých prostor praktická výuka ISŠ.

Zastaví se výstavba tělocvičny gymnázia Uherské Hradiště, která má sloužit pro výuku několika středních škol.

Neproběhne rekonstrukce budovy určené pro Středisko výchovné péče HELP v Uherském Hradišti, které slouží pro mládež experimentující s drogou nebo drogově závislé.

Morálně ještě více zastará technická vybavenost pro praktický výcvik v SOU a SOŠ, ale také v ostatních školách, a sníží se kvalita výuky.

Nevyřeší se umístění zvláštní školy v Uherském Hradišti, Uherském Brodě a ve Vsetíně.

Bude nutno omezit mimoškolní aktivity v Domově dětí a mládeže a základních uměleckých školách.

Bude pozastavena rekonstrukce kuchyně a školní jídelny v SPŠ Elektro Rožnov a pozastavena plynofikace areálu ISŠ a Centra odborné přípravy Valašské Meziříčí.

 

Oblast Hradec Králové:

1. Obecně: Pokles reálné mzdy pracovníků školství. Nezajištění prostředků na učební pomůcky. Likvidace velké údržby. Maximální omezení běžné údržby. Neplacení nájemného. Nezajištění provozu škol s následným možným uzavřením některých z nich. Problém s financováním soukromých škol.

2. Konkrétně:

Nezahájí se následující investiční akce: Gymnázium Trutnov - rekonstrukce. Obchodní akademie Trutnov - rekonstrukce. Gymnázium Rychnov n/Kněžnou - rekonstrukce SOŠ A. Švehly Hradec Králové - dostavba tělocvičny.

 

Oblast Pardubice:

Nebudou realizována některá nutná opatření vyplývající z optimalizace sítě středních škol, která by měla následně v budoucnu přinést finanční úsporu.

Bude omezena či zcela zastavena investiční výstavba a nákup investic, např. učebních pomůcek, čímž dojde k dalšímu zaostávání.

V provozní oblasti nebudou mít školy možnost vytvářet odpisy, čímž bude porušována právní norma, a školy rovněž přestanou platit nájemné, což ve svém důsledku bude znamenat rušení pronájmů a z toho následně zvýšené požadavky na státní rozpočet na novou investiční výstavbu budov. Nepokryté finanční nárůsty cen energií, služeb apod. mohou vést ve svém důsledku až k uzavření a následné likvidaci některých státních škol a školských zařízení, zejména učilišť.

Snížení prostředků na platy povede k dalšímu odchodu potřebných pracovníků ve školství a s ohledem na dohodnuté zvýšení tarifních platů od 1. 1. 1999 v případě jeho nerealizace či realizace pouze na úkor nenárokových složek hrozí ztráta důvěry ve vládu a parlament.

 

Školský úřad Brno:

1. Již od roku 1995 nejsou finančně kryty odpisy příspěvkových organizací.

2. Školy tak dosahují záporný hospodářský výsledek, který neustále roste a pro Školský úřad Brně-město představuje k 1. 7. 1998 hodnotu cca 40 mil. Kč.

3. V letošním rozpočtovém roce byly u velké většiny škol zapojeny všechny fondy - odměn, rezervní, atd. - do rozpočtu a použity i v rozporu s vyhláškou č. 205 na krytí provozních nákladů.

4. Avizované zvýšení provozních nákladů regionálního školství ve výši 600 mil. Kč nebude stačit na pokrytí skrytého deficitu ve výši 1 mld. Kč, který sestává z odložených plateb nájemného a ostatních nákladů, které mají být fakturovány koncem roku.

5. V této situaci je také nutno zakalkulovat očekávané zvýšení cen v roce 1999.

6. Je nutno konstatovat, že situace, když dva roky není prováděna běžná údržba školních budov, je neudržitelná. Roste tak neustále počet havárií budov.

7. V oblasti učebních pomůcek se již tři roky neprovádí ani základní obměna. Jen velice stěží lze po školách požadovat za těchto podmínek kvalitní výuku.

 

Školský úřad České Budějovice:

1. Provozní prostředky zabezpečují pouze základní chod škol, a ne ve všech případech. Rozvoj je výrazně omezen.

2. Dva roky nebyla zohledněna meziroční inflace.

3. Nedaří se naplňovat odpisy, vzniká výrazný schodek na fondu FRIM.

4. V základním a předškolním školství jsou prostředky na pomůcky, učebnice a potřeby na samé dolní hranici.

5. V případě nezajištění nárůstu rozpočtu jsou výrazně ohroženy předjednané platové úpravy.

 

Ostrava:

V investicích: Prodlouží se rozestavěnost, a tudíž se stavby prodraží. Zastaví se i nutné rekonstrukce objektů. Nebudou se pořizovat učební pomůcky investičního charakteru.

Ve mzdových prostředcích: Další pokles reálné mzdy, narušení sociálního smíru.

V provozních prostředcích: Zastaví se veškerá údržba, což může vést až k uzavření některých objektů. Zastaví se vybavování škol učebními pomůckami, což povede ke snížení úrovně zejména odborného školství. Veškeré prostředky budou použity na zabezpečení nákladů na teplo, světlo a energii, přičemž v mnoha případech ani to nebude dostačující a provoz škol v posledním čtvrtletí může být ohrožen. Školství se stane dlužníkem. Další vzdělávání pedagogických pracovníků nebude realizováno s dlouhodobými důsledky pro naše školství.

 

Olomouc:

Provozní výdaje škol vzhledem k rostoucím cenám energií od 1. 7. 1998 jsou na hranici zajištění chodu škol. V oblasti základního školství se nedostává finančních prostředků na nákup školních potřeb, pomůcek a učebnic.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP