(pokračuje Grégr)

Tito protagonisté vycházejí zřejmě z poučky, že tisíckrát opakovaná lež se nakonec stává pravdou. Vážené dámy, vážení pánové, dovolte mi, abych vám osvětlil základní přístupy, ze kterých jsme vycházeli při pracích na rozpočtové kapitole Ministerstva průmyslu a obchodu na rok 1999. Objem kapitoly Ministerstva průmyslu a obchodu činí 8 mld. 30 mil. korun, nominální výdaje rostou o 15,4 %, po promítnutí růstu inflace o 9 % stoupá reálně objem kapitoly o 5,9 %. Rozpočet Ministerstva průmyslu a obchodu... Byl bych rád, kdyby pan kolega Zaorálek nerušil.

 

Místopředseda PSP Stanislav Gross: Pane ministře, poprosím vás ještě jednou o strpení. Kolegyně a kolegové, vás žádám o to, abyste se věnovali poslechu projevu pana ministra průmyslu a obchodu. Pokud máte jiné aktivity, jak kolegové po mé levici, tak i kolegové po mé pravici, poprosím vás, abyste se jim věnovali v jiných prostorách sněmovny.

Pana ministře, pokračujte, a já příště již budu zasahovat sám a poněkud razantněji. Pouze bych chtěl upozornit, že jednací řád dává předsedajícímu právo k tomu, aby pro nepořádek ve sněmovně přerušil jednání. Myslím si, že to by nikomu neprospělo. Pane ministře, prosím, pokračujte.

 

Ministr průmyslu a obchodu ČR Miroslav Grégr: Děkuji. Rozpočet Ministerstva průmyslu a obchodu lze charakterizovat jako velmi střízlivý a úsporný, zaměřený na rozšíření rozvojových priorit. Oproti rozpočtu na rok 1998 bude objem výdajů této kapitoly, pokud bude schválen v předložené podobě, v roce 1999 o 1 mld. 72 mil. korun vyšší. Celý tento růst je však vynaložen na rozvojové priority, které rostou o 1 mld. 269 mil. korun. Z toho vyplývá, že bez těchto priorit zůstává objem výdajů rozpočtu zhruba na stejné úrovni, rozsah věcných výdajů dokonce klesá.

Dovolte mi proto, abych vás podrobněji informoval o hlavních rozvojových prioritách Ministerstva průmyslu a obchodu pro příští rozpočtový rok zasazených jednoznačně do běžných tržních principů používaných ve všech vyspělých ekonomikách.

Na první místě prosazujeme zintenzivnění proexportní politiky. Hlavní důraz klademe na to, aby pro naše vývozce byly vytvořeny obdobné podmínky, jaké mají exportéři v zahraničí. Proto chceme přispívat na prezentaci českých výrobků na zahraničních veletrzích i samotných výstavách včetně doprovodné propagace. Veletrhy usnadňují cestu k zákazníkům, rychle orientují naše výrobce v poptávce, umožňují srovnání s konkurencí. Nedílnou součástí proexportní politiky je poskytování marketingových informací našim vývozcům a vydávání potřebných publikací. Ministerstvo průmyslu a obchodu společně s Ministerstvem zahraničních věcí na základě vzájemné smlouvy, kterou jsme s panem ministrem Kavanem podepsali, chce rovněž posílit obchodně ekonomické úseky zastupitelských úřadů a budovat delegátské sítě v zahraničí, jejichž cílem by mělo být vyhledávání nových exportních příležitostí, poskytování informací. V neposlední řadě samozřejmě očekáváme i informace o tendrech, předpokládaný vývoj na trhu apod.

Na podporu exportní politiky je v kapitole Ministerstva průmyslu a obchodu vyhrazeno 263 mil. korun, to je o 105 mil. korun více než letos. Mimoto počítáme s tím, že v kapitole "Všeobecná pokladní zpráva" bude na proexportní opatření vynaložena 1 mld. 272 mil. korun, to je o 11 % více než v roce letošním. Tyto prostředky budou využity prostřednictvím EGAP a České exportní banky.

Druhou oblastí, kam se soustředí naše pozornost, je podpora vědy a výzkumu. V rozpočtu Ministerstva průmyslu a obchodu předpokládáme vynaložit na vědu a výzkum 1 mld. 142 mil. korun, to je o 178 mil. korun více než letos. I když jde o zdánlivě výrazné zvýšení, v celkové částce to není mnoho, neumožní nám to vyhlásit v plném rozsahu ani nové programy inovačního charakteru, protože více než 3/4 je nutno použít na programy pokračující z minulých let.

Návrh programů pro rok 1999 je směrován do oblasti dopravního strojírenství, textilního a farmaceutického průmyslu, průmyslu stavebních hmot, ekologie se zaměřením na získávání druhotných surovin, chemického průmyslu, palivoenergetiky, stavebnictví a dalších.

Chtěl bych podtrhnout, že rozdělování těchto prostředků se provádí podle přesných a přísných pravidel na základě veřejných soutěží a na základě oponentních řízení. Neexistuje zde žádný volný prostor pro nehospodárné vynakládání prostředků na základě subjektivního rozhodování.

Velmi důležitou součástí našich priorit je podpora malých a středních podnikatelů. Malé a střední podnikání má nezastupitelnou úlohu při realizaci restrukturalizace ekonomiky. Malé a střední podniky spoluvytvářejí zdravé podnikatelské prostředí a zvyšují dynamiku trhu. Jsou schopny absorbovat podstatnou část pracovních sil uvolňovaných z velkých podniků a jsou tak stabilizujícím prvkem ekonomického systému. Pro malé a střední podnikatele bude v roce 1999 realizována řada podpůrných programů. Cílem podpory je vytváření vhodných podmínek pro rozvoj malých a středních podniků, a to na základě ryze tržních principů. Jde o programy, které jsou veřejně vyhlašovány a prostředky uvolňovány na základě přesných pravidel a výběrových řízení. V letošním roce chceme zvýšit velikost podpory z 825 mil. korun na 1 mld. 350 mil., realizovanou zejména prostřednictvím Českomoravské záruční a rozvojové banky, tj. v kapitole Ministerstva průmyslu a obchodu 525 mil. korun, v kapitole VPS 825 mil. korun. Chceme se vyhnout situaci z letošního roku, kdy některé programy musely být v průběhu roku pro nedostatek prostředků zastaveny.

Mimoto 200 mil. korun je určeno na program podpory záruk za rizikový kapitál, umožňující realizovat drobné inovativní programy malých a středních podnikatelů, které by bez těchto záruk nemohly být uskutečněny.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP